Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

Att ha bågen så lång bak ger dock nackdelen att scutteln får bockas lite skumt, men det stoppar inte en viking!

...

Frågan är om jag ska höja bara liiiiiiiiiite till, fast det är snyggt att ha en låg linje, hela bilen ser så mycket smäckrare ut.

Vad säger ni, är jag klar, eller på rätt spår iallafall? :Hmm:

Så dags att komma med det nu, men hörnet som sticker ut ska enligt ritningen inte ligga rakt över ramröret under utan lutar faktiskt inåt. Just för att undvika att det sticker ut och tar i.

Det finns en ytterligare förbättrad variant. Slå mig en signal så ska jag försöka förklara...

Jag gillar den nya linjen skarpt!! MYCKET bra!!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gissningsleken, det måste ju lösas detta för bananen blir ju bara svartare och svartare snart är den ett fall för SAKAB och farligt gods.

Knogjärn fladdrade förbi i tankarna men nej. Jag sparade ner bilderna på egen disk och vände runt dem för att slippa tänka med huvudet uppochner. Alltid lättare att se på grejor i ungefär den vinkel som de skall monteras. Lilla plutten uppåt och stora svetsas i ramen. Hmmmmmmm.

Min gissning just nu blir en Rutram. Jag ser riktigt framför mig hur du svingar dig in i bilen, trycker på startknappen, morrar igång turbon, värmer turbon, på med hjälmen, bältet på, lysen på, sista check innan utrullning, utanför verkstaden ett par snabb tryck på gasen för att se att motorn svarar omedelbart. du tittar långt i fjärran genom rutan som dessa två "rutstöd" håller upp.

För att upptäcka att det regnar och därför slår du på vindrutetorkarna, deforstern och glider lugnt iväg till Konsum för att köpa mjölk.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Citat: ".......du tittar långt i fjärran........"

Vad ska man säga, Cealm - Du är en riktig historieberättare!

(Man får nästan en tår i ögonvrån, men det är nog bara en av dina imaginära regndroppar).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Ny gissning. Är det inte en rutram så är det sidohållarna till reservhjulet. I lilla hålet skall ett rör eller ändå hellre en massiv 30mm stålstång fästas. Kontruktionen håller reservhjulet på plats tillsammans med en centrumbult.

Jag har fler gissningar på gång men behöver få de senaste två avdömda först. Den där bananen lockar!

Förresten skulle så klart kunna vara en hållare till brandsläckaren också men det tror jag inte ens själv på. Vad pinsamt om det är rätt.

Link to comment
Share on other sites

Bengt: skönt att höra att jag e på rätt spår, Och den där balken sitter fel ja, ser jag ju nu. kommer dessutom ihåg när du berättade för mig varför jag inte skulle göra som jag just gjort :icon_oops: Men den får väl masseras lite med vinkelslipen bara....

Kommer du till Kinekulle? isåfall kan vi diskutera saken mellan fyra ögon, lite kladdiga skisser, och champis kanske? B)

Cealm: Hobbyestetiker samt Deltidspoet, det var inte illa, och du har dessutom helt rätt, jag gillar mjölk :P

IMG_0629.jpg

Följer karossens linjer, lilla änden upp MOTSVARANDE ände svetsas i ramen, hållare till rutram är inte helt fel egentligen, att det skulle vara så svårt, tror att dom kommit med på bild av misstag nånstans faktiskt, fast när jag tänker efter så är det inte säkert att ni andra har just detta på era bilar?

Lilje7: tänk dig: "Cealm, ett livs memoarer" den hade iallafall jag köpt, suttit framför brasan och druckit dyr konjak....

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Nu har jag kollat och förstorat varje bild du lagt in tillbaka till november 2008. ---tror att dom kommit med på bild av misstag nånstans faktiskt, fast när jag tänker efter så är det inte säkert att ni andra har just detta på era bilar? ---

Hittar dem inte. Blind eller dåligt fokuserad. Glasögon har jag på mig i alla fall men .........

---- hållare till rutram är inte helt fel egentligen --- Vindavvisarfäste, nej det är ju många som har.. Att det sitta så hårt inne ..............

Fler ledtrådar!

Link to comment
Share on other sites

Jag tar bananen själv :banana: :whistling:

IMG_0636.jpg

IMG_0637.jpg

Jättelätt faktiskt, hållare till noskonsbågen!

(eftersom jag tänkt göra en egen noskon i alu)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Bengt: skönt att höra att jag e på rätt spår, Och den där balken sitter fel ja, ser jag ju nu. kommer dessutom ihåg när du berättade för mig varför jag inte skulle göra som jag just gjort :icon_oops: Men den får väl masseras lite med vinkelslipen bara....

Kommer du till Kinekulle? isåfall kan vi diskutera saken mellan fyra ögon, lite kladdiga skisser, och champis kanske? B)

Lite bearbetning med vinkelslipen är inte fel! Det är väl det framåtriktade röret som blir jobbigast, men det är inte mycket som inte en vinkelslip och lite svets löser. Lycka till!

Jag kommer definitivt till Kinekulle! Ser fram mot att se ditt bygge live!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Vinkelslipar är bra på det dom är till för, rätta till galenskaper.

Kul! då ses vi där, fast jag tänker inte ta med bygget till kinnekulle, men du är välkommen hit om du törs B)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Hardcore-elsystem det är precis vad jag skall ha på min nya bil. Allt lull-lull Bort. Mindre saker som kan krångla. En "inte-monterard" elpryl ställer sällan till trassel.

Link to comment
Share on other sites

Mjaha, nu blir det inget mer fnulande på några dar, ska med några polare upp till någon högt belägen kulle, käbnekajse tror jag det hette....

Om jag överlever expeditionen så utlovas fotobevis på ovan nämnda strapats, so long for now! B)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nej vi nådde inte toppen :icon_oops: men det var ändå väl värt resan, och nästa expedition är redan på planeringsstadiet. :racesmile:

S6001142.jpg

Men om vi börjar i rätt ända då, efter att ha sträckkört från lysekil till jönköping så sa avgassystemet upp sig.

S6001146.jpg

biltemas avgasfolie, 3 rullar, med avgaspasta emellan, och som stötta, 4st m4 gänstänger med slangklämma, plus en lagom stor sten i ovankant,

S6001173.jpg

Sedan en sväng förbi sthlm och plocka upp den sista expeditionsdeltagaren, och efter några timmar möts vi av denna skylt.

S6001175.jpg

Dvs vi var framme i Nikkaluokta, och det var bara att börja lunka mot fjällstationen.

S6001239.jpg

Men innan man gör det bör man läsa på lite, denna fann jag underhållande :D

DSC_0107.jpg

Det här med vildmark är väldans intressant,

DSC_0126.jpg

Här började jag inse vad jag gett mig in på, toppen till höger är ca 1700m och keb är ytterligare 400m :blink:

S6001189.jpg

Samma topp, dagen som vi skulle upp, inte jättelockande väder där uppe, därifrån vi fotade var det regn och 3 plusgrader :)

det var inte ofta man såg topparna då det ständigt drog in nya moln, vädret här uppe är väldigt omväxlande.

Keb:s topp tror jag inte vi såg någon gång faktiskt...

DSC_0181.jpg

Men man belönas med såna här scenarier om man knallar på, man känner sig väldigt liten där uppe.

DSC_0139.jpg

Min goda orienteringförmåga skulle visa sig komma till god användning, vi skall ditåt, tror jag.

DSC_0141.jpg

Lite perspektiv då, svårt att fånga på kort det här, pilen närmast, fjällvandrare, pilen bortom, lika stora fjällvandrare, fast längre borta lixom.

Vi följde dessa människor och vidare upp på kullen på höger.

S6001204.jpg

Och vi nådde en topp! inte keb dock, men toppen innan, 1711möh, jag är helnöjd ändå, för vid det här laget var jag helt slut, ärligt talat, och det började hagla underifrån, typ. så här vände vi, trots den fantastiska utsikten (ca 10m). :prop:

DSC_0195.jpg

istället letade vi upp närmsta pub och belönade våra kroppar med lite jäst dryck.

Behöver nog inte förklara hur gott det smakade ;)

Avgassystemet fick jag som ett minne av resan, skall hängas upp i garaget inom kort. :thumbsup:

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Snubblade in på din tråd som jag inte sett tidigare. Cool bil du bygger! Tycker om hålet i huven.

Är det för sent att va med och skissa förslag?

Gjorde en schyttel som som går lite längre bak närmare ratten samt rak översida. annan linje i midjan oxo. La på ett par DAX skärmar oxo.

post-407-1249211188_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tackar, och din ser inte så tokig ut den heller, kan hända att jag lånar lite design av din bakdel. (hur fan låter det då? :D )

Och du kan rita också! blev snyggt men ändå för högt, om du har lust så kan du editera någon bild i inlägg 393 på samma sätt som ovan, hade gjort mig glad.

bågen är bara ditnäst så du har fortfarande en chans att påverka.........

Link to comment
Share on other sites

Känner igen bilderna/vyerna från Kebnekajse. Har själv varit på toppen en gång!! Kanonfint väder när vi gick upp men blev molnigt när vi fikade i toppstugan innan sista biten. Vi knallade sedan runt hela bergsmassivet och det tog ca 10 dagar.

Link to comment
Share on other sites

egentligen ska man väl vara där i flera dagar så man kan vänta in rätt väder, vi hade bara en chans och det gick som det gick B)

nästa gång tänkte vi osså knalla runt istället.

Bara 3 övernattningar på hela resan, cirkus 400 mil, är väl inte så illa? :icon_sleep:

Link to comment
Share on other sites

Wow!

ser ju riktigt coolt ut, batmobil nästan, kul linje du la till upp mot hjulet, roligare än den vanliga rundningen som alla har :)

Är du utbildad designer eller glad amatör?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vad blev det för nåt....biltransport?

Skulle gärna ha det oxå men har lite ont om plats ...får väl när jag har en Seven om man skall ta och bygga en biltransport av en gammal husvagn eller så...men bil först :)

Link to comment
Share on other sites

jepp, en biltransport, med tipp å handvevad vinsch, nybesiktigad, helgalvad, osv.

Funderade länge, men jag kunde inte låta bli :)

Man kan ju köra annan skit på, förutom sjuor osså...

Link to comment
Share on other sites

Skoj! Ett släp eller två kan aldrig vara fel. Jag köpte ett täckt släp för sjuan i söndags så jag slipper hyra i tid o otid.

Har en hästtransport som jag rensat på inredning som jag använder till bygge, trädgård m.m. sen tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Ångrar mig inte alls faktiskt,alla borde ha minst ett släp :) , även om det kostar en slant, skönt å slippa hyra och sedan behöva lämna tillbaka i tid.

Dessutom är det kul å köra med av någon konstig anledning, måste vara den där mans-genen?

IMG_1358.jpg

Sådan ser det ut.

IMG_1356.jpg

Och på mitt B-kort så får jag lasta 1140 kg på tror jag det var.... mer än en seven iallafall :)

Link to comment
Share on other sites

Och på mitt B-kort så får jag lasta 1140 kg på tror jag det var.... mer än en seven iallafall :)

Om det inte är Cleams Seven V8 :D

Får man fråga (eller kan man få reda på) vad sånt kostar :) ?

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Snyggt släp och med tipp är så enkelt att kravla på med sjuan eller annat.

Jocke4U: Tow-bar, montera sådana fästen så kan du flytta bilen så snart framvagnen med A-armarna och en styrspindel är på plats. Ratt och rattstång mm behövs inte. Litet billigt och enkelt. Ok inte bra för 20 mils transporter men upp till 7 eller 10 mil går det väl.

Edit: tillägg: Personligen måste jag nog använda tow-bar till nya V8a-bilen för den är för stor och eventuellt för tung för biltransporten jag har. Men kanske det gå att knö på bilen och låtsas att övervikt inte gäller för vare sig mig eller släpet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Cealm: Jo, jag har funderat op tow-bar och får väl var vägen bär mig....har en bit innan dess :D Får väl se om det får plats bland intercooler, oljekylare, kylare etc...skall nu inte kapa Kilnennys tråd ;)

Link to comment
Share on other sites

Imorgon är det starförsök, chansen att Frankenstein vaknar direkt är ca 42%, har inte pillat med LH-Jetronic 2.4 något större innan.

håller alla mina tummar :thumbsup: :thumbsup:

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

42% visade sig stämma bra, efter lite runtfrågande och nervöst ögnande i elscheman så kopplades då ett par flatstift rakt in i 240-kabelstamen,

och visst funkade det, halvvägs. :unsure:

Ingen gnista men soppa, ringa runt till lite folk å fråga, tjuvknep uppsnappad, koppla konstant plus på tändspolen, sådärja.

Och visst fan startade den! Dock inte flera gånger i följd, efter MYCKET felsökande så visade det sig att kontakten till luftmassemätaren hoppade ur sitt fäste någon millimeter när motorn skakar igång. bara att spänna åt clipsen, fixat.

Men ändå ville den inte starta på kommando, bara sporadiskt, av en slump så visade det sig att den endast startar med pumpen avstängd (!) Vid första hostet så snäpper man på pumpen och då startar fint, väldigt skumt men nu vet jag hur man startar iallafall. (pust)

Jaha motorn gick och protesterade inte på gasen, nämen då kanske man skulle kunna känna lite på kopplingen å sånt på garagegolvet? :)

Sänkte ner den på golvet, hoppade i å tryckte kopplingen i bott, NJIEEEEEEEEE (SKRAP) !!!! :blink:

Mjaha? testa lite igen NJIEEEEEEE (SKRAP) !!!!! :(

hmmmmmm........ koppla halvägs gick ju bra, så i med växeln å släpp upp långsamt, långsamt, långsa..... kopplingen helt uppe......???? :wacko:

Ingen drivning mellan växellåda och motorn, alls, bara lite skrap stundvis..... :banghead:

Upp på liften igen, koppla bort all elen, tömma glykol, hissa ur motorn, en god vän kommer å hjälper till, morot och vxllåda klyvs och så här såg det ut:

IMG_0732.jpg

IMG_0733.jpg

Sensmoral: koppling från en 740 passar icke med M90 vxl lådan, uppenbarligen, inte svänghjulet heller för den delen. :icon_oops:

Ögnade lite åt ett mörk hörn av garaget, där låg ju en skrotad 940 maskin med rätt komponenter!

Sliter isär denna, jajamen, dubbelmassesvänghjul å rätt koppling samt tryckplatta, :thumbsup:

Kollar noga att svänghjulet hamnar rätt för HALL-givaren å smaskar ihop motor å vxllåda IGEN.

I med hela klabbet i ramen, sådärja, all el och slangar på, fylla glykol, dubbelkolla allt.

Och så ett nytt försök...

Mot förmodan vaknar motorn till liv igen, (Yes!) ner på backen, håller andan, trycker ner koppplingen, inte ett ljud, bra, i med växel å släppa upp försiktigt......

Och bilfan gör sin första meter framåt! testar backen, funkar! Wohoo! :D

Vid det här laget var klockan halv tre på Lördag natt, och med tanke på bilens dåliga belysning så nöjde vi oss där. (Stort tack Peter!)

Söndag förmiddag:

Kollar ALLT en gång till, öppnar portarna, backar ut försiktigt, ramen går precis över betongkanten, svänger runt och puttrar iväg på tvåan, stannar efter 300m kollar så inget är löst/läcker, hoppar i igen och känner hur allt betar sig, styr bra, bromsarna låser bak, vrider lite på reducervantilen, sådärja, låser fram först.

Och så ut på "testrakan" , bred asfaltväg med bra sikt och lite trafik, går lugnt igenom växlarna upp till femman, stannar efter ca 1,5 km

kollar allt igen, ser bra ut, kylfläkten kickar in som den ska, tempen ligger stabilt, vänder bilen.

Så står man då där, i ena änden av en asfaltsraka, sittandes i en rörhög med motor och hjul, resultatet av 20 månader i garaget. :racesmile:

Någonstans här växer hornen ut, såklart, ettan iväg, spinner lite, i med tvåan, ger fullt, växlarna tar slut väldigt fort, trean, nu börjar det hända något, motorn sjunger fint utan filter och vid varje växling hör ett MVVYSSCH, fartvinden börjar göra sig påmind, i med fyran och motorn visar inga tecken på att krokna, tvärtom. :wub:

Släpper av och lägger i femman och puttrar försiktigt hem , parkerar och kollar allt igen, det verkar ha hållt ihop.

Vid det här laget så har man tagit emot så mycket info på en gång så det tar nog en kvart innan jag kommer på att jag ska vara överlycklig för att allt funkar och hur kul det är att köra.... :prop:

Blir flera små körningar under dagen, testar bromsar ordentligt, kollar styrradie osv.

Summa: Bilen känns helt okej, även om en hel del behöver finputsas/justeras, det får bli vinterns projekt, bilen SKA bli klar till nästa SOMMAR!!!

IMG_0738.jpg

Over and out.....

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...