Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Aha, du tar en rejäl bit, spacklar över med grädde, och låtsas som det regnar? Very clever indeed B)

IMG_0603.jpg

Nu funkar alla tre pedalerna! gasen blev sist kvar, cykelwire för att testa funktion och få rätt länd, så jag kan beställa en riktig sen, M10 bult (räcker det Cealm?) med kontramutter som mekaniskt stopp.

Torrkörning blev just dubbelt så rolig! :rolleyes:

IMG_0607.jpg

Tryckrör nr2 med uttag till tomgångsmotorn. Spjällhus lånat av en kompis.

IMG_0612.jpg

Och från denna vyn ser hon ganska rå ut, tycker jag :wub:

Nån som vet hur man ändrar trådtitel?

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Den inte bara ser RÅ ut den ÄR rå!! Det röda på framvagnen ger en verklig knorr på skapelsen. Snyggt verkligen snyggt. Nog med beröm ut och jobba om du nu har vaknat, såg att du var uppe 01:32:57. Så dags skall man sova!.

Det tar sig du har gått upp till M10, då är det bara 2 mm kvar till "färdig dimension" = M12. Ditt gasstopp måste vara kraftigt så det håller men ok är det bara torrkokning än så får M10 duga.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Det där måste jag verkligen be att få fundera på om det gälls eller ej. Två M6 = M12 hmmmmmm. Återkommer.

Morty: --- Du kan väl editera första inlägget? ---- Är det så man gör. Löjligt enkelt. Jag har verkligen undrat hur andra kan byta texter både här och där och inte jag. Man lär så länge man överlever........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

kardanen åtdragen, bältena fastsatta, temporär bränslepump + dunk vid scutteln, temporär-el påbörjad, det närmar sig uppstart! om nu jag bara hade ett 3tums spjällhus..... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

I brist på delar till motorn så har jag börjat dra linjer för karossen, skulle vilja ha era åsikter kring detta :)

IMG_0620.jpg

lyckats få alla tre bågarna i linje, inte en millimeter emellan :)

IMG_0615.jpg

IMG_0616.jpg

IMG_0625.jpg

Men jag är lång, 193cm för att vara exakt, och jag vill ju inte sticka upp som gubben i lådan, det som jag funderar på är om bakpartiet måste höjas så mycket att den isigsjälvt blir ful och hög eller sänka hela "huvlinjen" så den möter upp bakändan snyggt.

Är jag på rätt spår?, finns nog flera här som har/haft samma funderingar ;)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Huvlinjen ser tuff och uppkäftig ut! och som du säger: Ett bra sätt att trolla bort förarlängden. (Tänker själv i sådana banor - och har höjt min bils bakände lite grann).

Bakändens höjd måste självklart anpassas till huvlinjen pch det svåra blir nog att "göra något vettigt" av ytan baktill.

Lycka till! (Du får sova på saken - så brukar det alltid poppa upp någon bra idé!)

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Kan du inte ta maskeringstejp som jag gjorde i min V8 Trådinlägg #706

Det är mycket lättare att se formerna och linjerna med maskeringstejp. Du kan byta höjder att prova med olika linjer för Catwalken. Då har vi olika alternativ att hissa eller dissa.

Jag tycker det är jättesvårt att se formerna med en al-linjal. Hade varit helt annorlunda om du haft en stållinjal. Nej nej nej skojade bara ta inte fram en sån nu utan kör maskeringstejp.

Edit.. Tillägg: Maskeringstejpen drar du hela vägen till lämplig höjd bak på bilen sedan hoppar du ner i kärran och låter någon fota dig och bilen i profil. Då kommer du se om du och Carl-Gustav Lindstedt har Gubben i lådan-gemensamt eller om du fick till det bra på bilen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkeny det ser ju som alltid bra och välbyggt ut.

Jag hadde samma ventilkåpa som du och den har jag sågat ner så lågt det bara går. Det gick även att tjäna en cm på att kapa i locket.

Tyvärr så har jag inte samma svetsmöjligheter som du så det blev pinna svets det spricker lite men har tätatts med tattarklet. och nu spelar det ju ingen roll då den motorn ändå har sagt upp sig. :P

A en liten brasklapp för kylslangen.

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde att ta kort på mig själv sittandes i bilen, så vi kör en liten tävling istället!

Vad tusan är det jag fotat?

IMG_0631.jpg

IMG_0629.jpg

Den som kommer med rätt svar får en banan. B)

Polo: Ordet brasklapp har jag hört förr men aldrig förstått vad det betyder, slog på NA och där stod det:

Brasklapp betyder hemligt förbehåll,

Så vad menar du egentligen??? :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Hej Björn!

Supersnyggt som alltid!

Jag håller med cealm att tape är bra. Själv körde jag med mjölkkartongpapp som vi spände över bågarna för att simulera huv och scuttle. Det är svårt att uttala sig om lutningen utan att ha ett kort taget exakt i profil, men jag tycker nog att scuttlen känns lite hög. Som konstaterats är det iofs inte fel för att undvika att man blir "gubben i lådan".

För att kunna sänka i aktern och ändå få plats med motorn kanske du kan "fuska" och höja noskonen lite? En cm på noskonen gissar jag ger dig möjlighet att sänka åtskilligt vid scuttlen.

Jag noterade att bakre scuttlebågen sitter ganska långt fram (som den gör på bokritningarna). Jag har för min del valt att flytta bak den och hela instrumentpanelen för att slippa ha ratten stickande ut för långt och dessutom ha möjlighet att nå brytare med 6-punktsbältet på.

Förutom att flytta bak instrumentbrädan gjorde jag den svängd för att få ytterändarna så långt bak som möjligt och lät dessutom scuttlen gå ut ca 50 mm över instrumentbrädan. Totalt gör detta att öppningen på sidan av bilen blir mycket liten och kupén mycket mera "ombonad" (om nu en 7:a kan anses vara det). Scuttlen blir något längre än orginal, men det är inget man reagerar över.

Jag ska lägga in en önskan om en störtbåge som din hos jultomten til vintern! ;-)

Hälsningar,

Bengt

post-25-1246314951_thumb.jpg

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

tjena Bengt!

Någon form av papp letar jag just nu efter, verkar vara det vettigaste att se hur det bli innan man klipper i plåtarna.

Och jag har nog missat att du flyttade scuttlebågarna, men jag kan ju kompensera genom att dra plåten ännu längre över kanten, och jag har långa armar så jag når nog ändå ;)

Jag ser fram emot att göra karossen faktiskt, verkar riktigt rolig ju. :)

namnls.jpg

Det verkar finnas två teorier om hur man får flyt i linjerna, bägge dessa exempel är faktiskt "i linje", fast på olika sätt, jag lutar åt att köra den överst, men jag ändrar mig nog 5 ggr innan jag e klar :rolleyes:

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Nya pedaler?

Jag klippte en hel del i golvskyddspapp när jag byggde.

Om man väljer den tjockaste sorten blir det bäst, men det sliter ut saxen på nolltid av nån konstig anledning.

Link to comment
Share on other sites

Köp mjölkpapp. suveränt material att bygga scuttle och huv av. Det är nästan så det duger att köra med.

Gissningsleken: Klockrent lätt. Det är lättningshål. Tänk att just jag skulle komma på det. Vill du ha adressen vart bananen skall skickas?

Edit - Tillägg. Kilkenny du funderade på Brasklapp: Brasklapp är ett förbehåll avgivet som försiktighetsåtgärd. I uttryckets ursprungliga bemärkelse är förbehållet hemligt, men det används även om öppna reservationer som syftar till att rentvå en beslutsfattare i känsliga beslut.

Uttrycket brasklapp kommer från den svenske biskopen i Linköping Hans Brask, som satt i riksdagen år 1517. Riksdagen beslutade då att straffa ärkebiskopen Gustav Trolle och riva fästningen Stäket. Det berättades dock att Brask i hemlighet placerade en lapp under sitt sigill, där han protesterade mot beslutet med formuleringen: "Till denna besegling är jag nödd och tvungen". Brask menade att han blivit tvingad att deltaga i beslutet.

Tre år senare, vid rättegången som föregick Stockholms blodbad, sägs det att biskop Brask klarade sig undan dödsdomen, genom att plocka fram sin lapp ur sigillet. Historien kan vara påhittad och sigillet har inte återfunnits. Berättelsen har även tolkats som en historisk anekdot för att karakterisera biskopen Brask som person och har gett upphov till uttrycket "brasklapp

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Rickhard, Svante, Morty, och Cealm: Nej :)

Även om Celm är närmast, det är ju faktiskt lättningshål, men inte är det rätt svar för det...

Ledtråd, smala änden pekar upp, och andra änden svetsas i ramen, någonstans....

Golskyddspapp var en bra ide, tack Svante, för jag vet inte om man kan köpa mjölkpapp i närheten?

Och ang Brasklapp: Brasklapp är ett förbehåll avgivet som försiktighetsåtgärd, jaha, vad betyder det på svenska då?

:wacko:

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Kul att vara nästan rätt i gissningsleken. Hade du haft en V8a hade det varit hållare för vardera ljudämparen med en liten gummikudde i lilla borrhålet. Är det inte rätt gissat av mig nu så fler ledtrådar tack.

---- Och ang Brasklapp: Brasklapp är ett förbehåll avgivet som försiktighetsåtgärd, jaha, vad betyder det på svenska då? ---

Biskop Brask tog ett både ja och nej beslut samtidigt och genom det så klarade han sig vid två olika tillfällen. Hade han sagt nej och inte skrivit på att riva fästningen Stäket så hade han förmodligen inte överlevt och överleva det var just det han gjorde tre år senare, vid rättegången som föregick Stockholms blodbad när han visade upp att han varit tvungen att skriva på tidigare för tre år sedan..

Blev det bättre förklarat nu? Idag så användas kanske ordet Brasklapp i en vidare betydelse. För i Brask fall så var ju allt (om historen stämmer) hemligt och togs bra fram vid rättegången. Hade ingen rättegång varit hade ingen lapp behövts ta fram.

I förra meningen använde jag mig av en sorts Brask-lapp-- orden (om historen stämmer) ----. Jag garderar mig från fel genom dessa tre små ord. Men orden är ju synliga redan nu så det är egenligen inte en Brask-lapp. DEt här typen av Brask-lapp används till och från av mig i trådar. Kanske du också kör "modern-varianten".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Thomas, Cealm och Rickard larsson: nä.

Fast nu är nog Thomas närmast :thumbsup:

----------------------------------------------------

Cealm: Jag blev nog ännu mera förvirrad av din förklaring, faktiskt :icon_oops:

Som Polo skrev: A en liten brasklapp för kylslangen.

Vad menade han då?

---------------------------------

Åkte just in till Bauhaus, och nog tusan hade dom mjölkpapp! Dessutom hade dom toalettborsten Lotus :huh: , men jag kände inget jättebehov av denna, kanske nåt för dom märkestrogna? :lol:

Får mitt nya gasspjäll ikväll också...

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

ned reservation för att kanske inte kylarslangen var bra???

fäste för nummerplåt... näjust det var ju inte Cealm.s tråd :unsure: tänkte först blinkersfäste...

nä nu får du avslöja 10 000 kronors frågan..

Link to comment
Share on other sites

Pm:a Polo och fråga. Eller så är det som Michael Th säger.

Mitt svar om Brask-lapp var bara ett svar om just Brask-lapp.

Nej avslöja inte än!!!!Mer ledtrådar......

(Är det ok Michael Th??)

Link to comment
Share on other sites

köpte som sagt ett nytt spjällhus idag, och imorrn skall jag släpa en elektriker på plats så det blir ordning på elsystemet nån gång.

Funderat en hel del på karossens lutning men jag blir inte klokare för det :rolleyes:

IMG_0643.jpg

Utan papp, tejpen genom huvet visar uppifrån linjerna rakt upp till bältesbågen, sedan en horisontell, och nederst en till nuvarande höjd på ramen bak.

IMG_0653.jpg

samma med papp

IMG_0675.jpg

och med förlängning av scutteln.

IMG_0669.jpg

Bara oljelocket och tryckröret som sticker ut, även om det är väl tight på andra ställen.

Mjaha, vad säger expertisen? B)

Link to comment
Share on other sites

Kilkeny

Ursäkta att jag använt ett ord som tydligen inte användes i hela landet på/för samma sak. jag har fått lära mig att en brasklapp får man för något som inte verkar bra eller är (fel) eller inte helt rätt.

Skall genast sluta dela ut sådana lappar och försöka mig på att använda ord som alla förstår.

Om det nu är som Cealm hänvisar till så får vi ju använda ordet på rätt sätt.

Vad menar han då?

Bland alla de övriga välbyggda rör-krökar i dit motorrum så tycker inte jag att den slangen är särskilt snygg och när man tänker på alla andra välkonstruerade prylar i ditt bygge så undrar man ju hur den slangen har hamnat där.

Link to comment
Share on other sites

Äsch, det är bara en biltema slang, så att jag ser att det funkar som det ska, byts till nåt fräsigare framåt SFRO2:an,

Bra att vi redde ut detta :P

En kompis liknade den vid en ehhhmmm.... grej man kör upp i hrrrmmmmmm :o :icon_oops:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Expertis, nej det är jag inte bara tyckare.

Inte översta linjen utan mellanvarianten eller lite nedanför men inte så långt som nedersta.

Egentligen skulle du "mjölkpappa" även sidoplåtarna så enkelt som det går för då ser man bilen. Jag ser det nu på bilderna att verkligen pappen saknas. Först är det ogenomskinlig scuttle och huv sedan är det röntgenblick en stund. DEt kanske är därför du också blev osäker på hur det ser ut. Är det knöligt för dig att fixa just sidoplåtepappen?. För mig är det mycket den som gör hur stor låda du sitter i nästan mer än om det är högre bakom eller ej. Din båge för bälte och rullning lurar nog bort eller hjälper höjden bak men burken / lådan det är den sidovy du sitter i. Är den låg i förhållande till eller hög i förhållande till eller även vinkeln på den mot scuttle/huv och bakdel så påverkar det massor (här kommer modernvarianten av Brask-lapp --- för mig). Snyggt inplockad va? Kunde bara inte låta bli.

Kort och gott utan sidomjölkpapp är det svårt att riktigt säga --- denna dära skall vi ha (Tjuren Ferdinand alla julaftnar) ---. Det här är viktigt skall du veta. Det är din bil men jag vill kunna stå för mitt tyckande och kunna förkalra varför jag tycker på ett visst sätt nu när jag får chansen att tycka. Sedan behöver inta alla tycka att jag tycker rätt.

Sidomjölkpapp -- nya bilder -- sen får du skruva spjällhus eller jaga elektriker, såvida inte elektrikern tar bilden åt dig. då får du jaga honom före mjölkpappsidan.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Skippa sidoplåtarna satsa på spjällhus istället. Jag håller på och fixar din bil i Paint nu och bygger på sidomjölkpapp. Skall strax måda bakskärmar på bilen. De blir nog gula, du vet vilken gul???

Sen får du inte skratta alltför mycket och kalla bilen för en Pain-bild det är en Paint-bild som kommer lite senare.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer mitt bidrag. Nu är det bara att avgöra om det är Pain-bilder ?

Jag tycker du borde hamna runt mittlinjen. Övre linjen blir en container-Seven, jmf med Hisings-container a´la 740. Den lägre kan nog också gå för det är så mycket det beror på. Men på den sidovy vi fått och med lite elektronisk mjölkpapp så väljer jag att du bygger kring mittvarianten. Du får gå lite ovanför eller om du skulle vilja lite nedanför men inte för mycket ifrån. Så där då då vet du hur du skall göra. Bara att börja klippa och plåta.

Version1Small.jpg

Version2Small.jpg

Version3Small.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Va fint du ritar :P

Översta bilden vart klart smuttast, så vi kör med den, om vi då gör såhär:

Version1Small.jpg

Eller såhär:

Version1Small1.jpg

En sänkning både fram å bak kan vara lösningen, plus flytta instrumentpanelen bakåt, mer bilder blir det framåt kvällen....

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Kapa inte huv och scuttle så mycket som din nedersta. Hmmmmmm. En annan sak sitter du direkt i plåtstolen eller med någon typ av dyna. Glöm inte bort och räkna med hur högt du sitter i stolen.

Ser fram emot nya bilder ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Okej, hela Scuttel-härket bortkapat och ramen renslipad, bakre bågen flyttad bakåt samt sänkt, och främsta bågen(framför motorn) sänkt ca 25mm, och en massa maskeringstejp har gått åt, fastnade tillslut för den här varianten:

IMG_0704.jpg

IMG_0709.jpg

IMG_0714.jpg

Observera scuttel-förlängningen på bortsidan bilen, och mina knän kommer betydligt längre ner utan tofflor på ;)

IMG_0716.jpg

Här ser vi att tejpen som passerar huvet går något neråt, så om jag höre bakändan ca 30mm så blir det nog bra

IMG_0713.jpg

Det kommer det bli en vindavisare också, kanske en sån där bullig kamelpuckel variant hade vart nåt?

IMG_0698.jpg

Lägre linje ger även prylar som sticker ut genom huven, skitcoolt B)

IMG_0695.jpg

Att ha bågen så lång bak ger dock nackdelen att scutteln får bockas lite skumt, men det stoppar inte en viking!

Frågan är om jag ska höja bara liiiiiiiiiite till, fast det är snyggt att ha en låg linje, hela bilen ser så mycket smäckrare ut.

Vad säger ni, är jag klar, eller på rätt spår iallafall? :Hmm:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Jag tycker du skall vara nöjd nu. Visst kan du hissa eller sänka en millimeter eller två men grunden är klar nu. Bygg på detta. Har kollat fram och tillbaka på bilderna. Vad bra att du satte på hjälmen. Dessa bilar skall (även om det inte är krav) framföras med hjälm det liksom hör ihop med stilen. Bilens linjer mm blev också påverkade för hjälmen bygger lite hjöd också.

Kommer du göra en huvbula eller två eller kommer du sänka oljepåfyllningen och bara ha bula för kamdrivningen?

Med maskeringstejpen mm på så måste jag säga att sidobågarna passar in riktigt bra i formen. Eller så har jag bara vant mig. Det säger jag inte bara för 23/8 träffen och mallen utan för jag tycker det. Speciellt bra syns det på bild fyra i ditt förra inlägg. Det är förresten den bilden som visar varför jag skriver och tycker som jag gör ovan. Allt syns på den hela bilens form och innehåll..

Förskräckligt vad estetisk jag blivit nu som normalt (helst) bygger bil av ett massivt järnblock och borrar ur minsta möjliga för att få in en motor mm, kör utan huv och drömmer om sportbilar med 8 cylindrar och dragkrok.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Med risk för att bli halshuggen...

Finns det utrymme att vrida kompressordelen 180grader så kan du dra tryckröret nedifrån och upp.

Oljepåfyllningen borde kunna kapas ned och ett försänkt lock monteras...så slipper du grejer som sticker ut ur huven?

Även om tryckröret iofs är ganska fränt :)

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny.

Om du vill ha bort oljepåfyllningen så skulle det passa utmärkt att fälla in hålet från ventilkåpan på en B23a då detta är betydligt lägre än det som sitter på 230:an . Med lite moddning på själva locket också så hamnar oljepåfyllningen under kamdrevets högsta punkt.

Om det nu inte är på det viset att du absolut vill ha den genom huven.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer mitt förslag: Försökte få till en bild häromdagen, (men jag kör över Photobucket och det blev något tjall med pixlarna).

När man talar om en bils linjer så behöver de inte vara raka. De kan vara böjda också, eller som i detta fall: del av en ellips.

Jag gillade din höga scuttle och även om siluetten blir högre så rör det sig ju fortfarande om en mycket låg bil.

(För att syfta en böjd linje kan man använda VP-rör, som är böjliga).

:notworthy:

post-1386-1246526825_thumb.jpg

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Cealm: Låter bra :) Jag bygger såhär, och finjusterar höjden med kamelpuckelvindavvisare, tror jag.

Vad jag ska bygga sen? tja, en motorbåt ( i aluminium ) eller en hot rod kanske? fast det kan nog bli hus innan det, och blir det hus så öppnar det upp för att köpa dom där högtalarna jag suktat efter ett tag nu, bygger isåfall lådorna själv givetvis (snåljävel)

Vad kul att jag plockar fram estetikern i dig, du kanske hade ett uppdämp behov du inte visste om? :P

Triggerhappy: Chopp! ;)

Från början så var tanken att halva turbon skulle sticka ut genom huven faktiskt :huh: , men det räcker nog med en liten ostbågeformat hål där tryckröret sticker ut, kan bli fränt.

Polo: gäller det B21 också? isåfall vet jag vart det står en sån, och nej, jag ska inte ha oljelocket genom huven, så mycket olja drar inte dom här motorena, tror jag....

så länge den kommer under kamdrevet så kan jag ha en lång bula som täcker in , kamdrev, oljelock, ock fördelaren, kan bli snyggt tror jag :)

Thomas: tanken har funnits, men det är fegt B)

Lilje7, liknar , ööh, vadhannuheter, som byggde Super 8, riktigt snygg den där, och din ide är också cool, men jag vet inte om jag lust att lägga ner så mycket extra timmar, inte på denna bilen iallafall :eclipsee_steering:

Iden sorteras i Hjärnarkivet, hamnar under C:Design/coola ideer/

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...