Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

Håll i dig Carl-Erik!

IMG_0504.jpg

Helt utan anledning, en bild på min nya dieselpanna, 25000 calorier/timme, min nya bästa kompis...

IMG_0509.jpg

Korta av oljetråget har ju vart på tapeten ett tag, och såhär blev det tillslut, betydligt smäckrare

IMG_0511.jpg

Och så fick jag leka med min krymp å sträck och engelska hjulet också, skitkul! :thumbsup:

IMG_0506.jpg

I tråget så sattes tre skott med oljefångarluckor, rejält med glapp så det inte kärvar

IMG_0515.jpg

och så lite skvalpplåtar runtom

IMG_0514.jpg

Provade att hälla i några liter spolarvätska och simulera hård körning genom att luta tråget och däckskrika lite,

funkar riktigt bra!

IMG_0523.jpg

Och tråget skall på nya motorn, nej den är inte målad silvrig och ja, det är en "rödblockare"

Den som kan gissa vad som hänt med den får en banan :banana:

IMG_0518.jpg

Och här ser vi hela vevslängen, okortad oljepump samt oljesticka

IMG_0520.jpg

Originalpump vs kortad

IMG_0521.jpg

Om någon tycker svetsen ser lite konstig ut kan jag försvara mig med att jag kapade av för mycket, så spalten blev en centimeter, men det går alltid att pendla B)

IMG_0541.jpg

Motorn på plats, och som synes inte en pinal som sticker ut under hela bilen :eclipsee_steering:

(kanske man skall gå ner till 14tums fälgar?)

IMG_0547.jpg

Liten förstärkningsplåt till bältesrullen

IMG_0492.jpg

Sidobågar var det nån som vill ha kort på! så då får han ju det... :)

IMG_0499.jpg

42mm hydraulrör, svetsat på plats givetvis, skruvar är bara för osäkra människor :whistling:

IMG_0501.jpg

blev alldeles lagom höjd att vila armbågen på också

IMG_0529.jpg

Scuttlebågarna i 20mm hydraulrör, handbockat med ett litet tillfälligt ihopspikat specialverktyg, tog sin lilla tid....

IMG_0531.jpg

Och så ett litet kryss i mitten så kanske bågarna gör någon nytta om man skulle få för sig att volta.

IMG_0497.jpg

Och bältesinfästningen har förstärkts med rör bakåt enligt SFRO1:an, blev faktiskt snyggare än innan.

IMG_0528.jpg

Och till sist en helskum bild med konstiga proportioner, fast man ser vinkeln på sidobågarna rätt bra.

Så, ok om jag går och lägger mig å sover en stund nu? ;)

:racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

det gör den inte, då stänger sig de två främre luckorna, dom öppnar bara inåt mot pickupen, så den tredje (längst bak) är spegelvänd, gasar man stänger sig denna och de två andra öppnar, piece of kaka :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

kolla in volvo original "vevaxelskrapa" / svalpplåt, det kanske kan vara något att överväga sätta uppe i överkant på sumpen.

Det är inte säkert att du behöver den men den erbjuder lite extra säkerhet.

Den sitter på 2liters 16v turbo motorerna och kräver lite anpassning för att passa på en B230

Link to comment
Share on other sites

kolla in volvo original "vevaxelskrapa" / svalpplåt, det kanske kan vara något att överväga sätta uppe i överkant på sumpen.

Det är inte säkert att du behöver den men den erbjuder lite extra säkerhet.

Den sitter på 2liters 16v turbo motorerna och kräver lite anpassning för att passa på en B230

En sån sitter original på Opel Gsi motorerna också. så nåt vettigt har Adam gjort. fast han är ju död så det är väl hans efterträdare hihi.

Link to comment
Share on other sites

jag visade upp sumpen för en äldre kollega till farsan, han mumlade nåt om att det inte var bra att vevslängen inte fick piska runt oljan, den kommer skära direkt........

Arrowsmith: har du nån bild? trygghetsknarkare som jag är så blir jag givetvis intresserad :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

jag visade upp sumpen för en äldre kollega till farsan, han mumlade nåt om att det inte var bra att vevslängen inte fick piska runt oljan, den kommer skära direkt........

Arrowsmith: har du nån bild? trygghetsknarkare som jag är så blir jag givetvis intresserad :rolleyes:

Fan trodde han det var stänksmörjning? Opelmotorn har oljesprut på cylinderväggen

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Tack för bilderna. Hela ditt bilbygge och hur du svetsat ihop delarna är så snyggt jobbat. Fast det vet du redan men det skadar inte att påminna om .....

Håll på rätt på laddaren till kameran nu när du hittat den. För bilder har vi svårt att få för många av...

Har en undran om dina sidorör på bågen. Vilket var ditt "grundtänk" i kontruktionen.

- Är det att skydda vid rullning

- Är det att skydda om någon med/mottrafikant tänker köra på dig i sidan

- Annat

Mitt "grundtänk" skiljer sig med att jag kommer ha rören lägre. Jag har titta på bågen som kruhse byggt till sin bil . Hans idé stämde bra med min tanke att ge en extra styrka på ramen mot sidosmällar. Att köra så jag välter med bilen kan naturligtvis hända men min riskbild är större att bli påkörd i ett vanligt gatukors. Det otäcka i en Sevenbil med sidosmäll på förar / passagerar utrymmet är att om inte sidan håller utan viker sig så är nästa stopp kardantunneln och att någon sitter däremellan kommer inte påverka "skrynkelförloppet" nämnvärt. Ett skydd måste redan ta emot utanför eller av ramen. 30x30x3 är starkare än 25x25x2. Förar/passagerarutrymmet är inte sidotriangulerat annat än ryggstöd / bakaxel samt en bit in under scuttlen.

Nya bilen är kanske en störtbåge i sig men ett 50 mm rör som sidobåge eller två får alltid plats. De är än så länge tänkta att gå ut från bakre bågen sedan till viss del följa skärmen för att lägga sig i ungefärlig höjd med övre ramröret något sluttande nedåt för att där ansluta 90 grader mot ramen i 5mm plattan.

Jag har möjligheterna att tänka om till din variant eller en kombination.

Link to comment
Share on other sites

tack så mycket!

Tänket då, om man kollar från sidan så löper ju rören snett neråt, och genom den höjd där de flesta normala bilar har sin kofångare, dvs det som först börjar leta sig in i min bil om jag skull bli påkörd i sidan.

Detta tänket funkar inte om man blir påkörd av en annan seven givetvis, men den risken är så väldigt mycket mindre, tror jag,

Seven förare är nog mer alerta, och sitter inte och sover vid ratten, av naturliga själ :eclipsee_steering:

normal trafik är jag ganska säker på, är mycket farligare än någon bankörning, plus att denna kommer rulla mest i vanlig trafik. :turtle:

Ett rör som sitter som det gör, dvs i fria rymden, är inte så fruktansvärt hållbart, inte om man belastar den på mitten iallafall, så jag tror (hoppas) att istället för att kollapsa totalt in i sittbrunnen så knuffas min bil åt sidan istället.

om man kollar ovanfrån istället så löper rören snett in mot bilen hela vägen, in i det jag tror är den starkaste punkten i ramen, många rör som möts just där, plus att benen faktiskt slutar där, eller precis framför då,

Rullskyddet bli nog minimalt för sidobågarnas del, därmot stöttar dom upp huvudbågen och hela sittbrunnen betänkligt.

Krångligt nog, eller vill du/ni ha kort på något förtydligande? :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Ok, en bra förklaring till hur du resonerade. Jag skall mäta En Volvo 740 en V70 och en Saab 9000 och sedan malla in det mot var jag tänkte bågen skulle vara. Jag kan fixa en sidobild och rita in min (ännu tänkta) båges väg. Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

börjat koppla in motorn, men usch vad mycket rör kablar å slangar det är, tur att jag har likadan motor på bruksbilen, så man kan tjuvkika emellanåt...

ikväll blir det en fet beställning på do88 :)

Link to comment
Share on other sites

ikväll blir det en fet beställning på do88 :)

Fundera ett par gånger innan du beställer. Jag fick gjort tre beställningar hos dem och de är visserligen väldigt bra att ha och göra med samt snabba, men frakten kostar en del var gång.

Är alltid lika trevligt att titta på dina bilder med snygga svetsar och gediget hantverk. Keep up the good work!!

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: har du nån bild?

Yes...

4c8200995243Paf53.jpg

c48200995329Pd205.jpg

Volvo originalnummer: 3531 227 och kostar 265:- pix

Och naturligtvis vill man INTE att vevaxeln ska piska runt i oljan, det kan göra att oljan skummar och

blir "luftberikad" och tappar bärighet +att du förlorar effekt av rotationströgheten du får av oljan

om veven går i badet....som sagt vi pratar inte briggs&stratton......

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Tack igen allihop, skitkul att få feedbak, det är faktiskt långt ifrån alla man känner som har intresse för det man/vi sysslar med, men det visste ni väl redan B)

Morty: jepp, och om man vill ha ALLA slangar i silicone så blir det väldigt dyrt, märkte jag :icon_oops:

så kylslangar o sånt får nog bli biltema ändå.....hmmmm

Arowsmith: Hur är det tänkt att den skall fungera? är flärparna riktade mot vevaxelns rotationsriktning så oljan slungas ner i tråget, eller bara funka som ett lock för oljan?

Och nej, det enda som ska piskas är varvtiderna, när den väl rullar vill säga.... :eclipsee_steering:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Morty: jepp, och om man vill ha ALLA slangar i silicone så blir det väldigt dyrt, märkte jag :icon_oops:

så kylslangar o sånt får nog bli biltema ändå.....hmmmm

Jag köpte alla aluminiumrör och i princip de flesta silikonslangar från dem och ja det blev ett par tusen,

men det var precis efter min kylare och intercooler från England så det kändes ändå billigt :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hann precis med att köpa kylarslangar på biltema innan dom stängde idag, har just vart nere i garaget å kollat så det passar, och det verkar det göra, dock får det svarvas lite anslutningar och nån övergång samt T-stycke.

Och eftersom min kyl står på kant så blir gavlarna på ner och ovansidan, och just på ovansidan vill man ju ha någon form av avluftning, men att gänga och limma i plast känns inte pålitligt, så jag tar och bänder loss och svetsar dit en i alu istället, så kan jag sätta dom anslutningar jag vill ha där jag känner för det, så kan man ha en riktig kran eller nåt för att lufta.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Thomas: jepp, det skall jag också ha, plus en luftningskran, kan inte skada....

Cealm: hmmmmm, dom ser ju ut som mina....eller är det tvärt om? ;) hursomhelst så verkar vi ha samma tänk, ska bli kul att se hur din version blir, hur går tankegångarna just nu?

Plenumkammarens fläns mot topplocket planslipad, och vacuum/tryck nipplar ditsvetsade, och även röret till tomgångsmotorn. (som jag inte kan hitta, kanske den ligger bredvid kameran?)

Dessutom är ingående rör på fuelrailen avkapat och silverlödat åt andra hållet.

fast vänta nu, detta gjorde jag i torsdags tror jag.....hmm gjort är det iallafall..... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: ---- Cealm: hmmmmm, dom ser ju ut som mina....eller är det tvärt om? hursomhelst så verkar vi ha samma tänk, ska bli kul att se hur din version blir, hur går tankegångarna just nu? ----

Tankegången exakt just nu är att jag kan glömma att åka ut med MCn för det har börjat stänka ner regn igen. Men tankegången på bågar är att jag kommer mäta in de hemmavarande bilarna, 740, V70 och Saab 9000. Sätta bågens främre fäste lite lägre än din men hålla en rak sluttande línje bakifrån och framåt.

Man får inte glömma att bakaxeln är ett bra sidokollisionsskydd med skapligt många fästen som tar upp och fördelar krafterna. Däremot kommer jag inte att svetsa sidoröret mot bakre bågen. Skall jag ta loss bakre bågen så ställer det till det för mig. Det blir ohanterligt ihopsvetsat (för mig). Det får bli en "rörkott" och påsvetsat en platta i 5 eller 10 mm med 4 M10 (eller M12) bultade mot så bakre och främre bågrör kan delas skapligt enkelt. En fördel till med sidobåge är att den kommer fungera som värmeskydd för ljuddämparna. Man få "kliva utanför bågen" och då blir det med automatik mindre brännrisk.

Det var mina tankar just nu men det kan hinna ändra sig både en eller flera gånger innan bågarna är på plats och regnet öser ner också så då går jag ut och sågar till instrumentbräda nr 2 istället. Denna gång frångår jag stålplåt till förmån för Al.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat koppla ihop motorns kylsystem som sagt, fått liter grejer svarvade till just detta.

IMG_0548.jpg

Från vänster, tre påstick i aluminium som svetsas på nya gaveln till vattenkylet, då kan jag få avluftningen i topp, och inte två cm ner som på plast-originalet, plus något bättre vinkel på slangarna,

resten är slangkopplingar i rostfritt, en övergång samt tur och retur till turbon.

IMG_0555.jpg

Biltema-kylet gick mot förmodan fint att svetsa i, och i nederkant kan man ana avluftningen till expansionskärlet.

tallyhooo :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Snyggt!!!. Du kan skippa ogenomsynlig plast eller plåt på noskon, huv och scuttle även om det skär en del att dissa plåt.

Vi övriga byggare eller i alla fall jag KRÄVER genomskinligt plexiglas!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ehm... man kan ju vacuum-forma lexan... det gör man ju med karosser till RC-bilar mm. :)

Krävs det nog rejäla doningar för att forma 3mm och mycket värme oxå för den delen.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag vart på skroten, ringt folk efter delar och efter att ha blivit lite halvt desperat, stulit delar från en kompis bil.

Han är utomlands så han får skylla sig själv, moahahaha B)

IMG_0567.jpg

inte mycket kvar av originalinsuget, nipplarna har skurits ur och svetsats fast

IMG_0565.jpg

här, vet inte hur många som behövs men det kan inte skada att ha ett gäng.

IMG_0557.jpg

liten översiktsbild

IMG_0564.jpg

Det svänger! jäkligt snävt alltså, men en originalslang råkade passa fint.

IMG_0576.jpg

IMG_0577.jpg

Tomgångsmotorn på sitt nya fäste.

IMG_0575.jpg

kortad oljesticka.

IMG_0569.jpg

Mycket på en bild, nya oljereturen, div slangar, och wastegateklockans nya fäste.

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Det är på g, men jag är så ruskigt sugen på att provköra så det får vänta.

finns inget undre fäste ännu, så det kan man passa på och sätta på den andra gaveln.

Link to comment
Share on other sites

Bara det inte går troll i tråget så... :huh: :D

Försökte lufta bromsarna igår, med 3 avbrutna nipplar som resultat, inleder operation "get da shit togetha" idag.

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Gjorde du misstaget att försöka lossa inte på länge lossade nipplar med ringnyckel? :P

För sådana gäller enligt egen surt förvärvad erfarenhet värme, hylsa och ev. en liten hammare... avbrutna nipplar är bland det suraste som finns. Smuligt j-la skitmaterial brukar det vara i dem. Det är väl ngn sorts mässing eller annan skitmetall som förmodligen blivit än spröldare av bromsvärmen.

LIDER MED DIG!

Link to comment
Share on other sites

Jag knäckte två, försökte med grispitt och knäckte såklart även den. Sen var det M8-mutter och svets som gällde. Fick loss båda på det viset. Men att banka rejält först kan hjälpa mycket (om man inte redan dragit av dem såklart).

Link to comment
Share on other sites

Grispittar borde inte få säljas! De spänner ju ut skruven mot gängorna så det går ännu trögare! Mycket effektivare att borra ett lagom hål och banka i en torx-bit. Även IKEA's insex-nycklar kan funka enligt erfarenhet. :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det här problemet var jag inte ensam om, givetvis så skall man banka föriktigt först, men det var alla utom dom sista som djävlades, ,men det är fixat.

Hursomhelst, efter att ha försökt lufta systemet i över en timme själv kom det folk till undsättning, visade sig att jag behövde ta loss oken och hålla nipplarna uppåt för att få ur den sista luften. :console:

IMG_0591.jpg

Om man är själv i garaget och inte har tryckluft, så går det alldeles utmärk att trycksätta bromsvätskebehållaren med svetsgas(ej brännbar ;) )

pillade dit en ihålig M8 bult genom ett extralock.

dock ska man öppna gasregulatorn JÄVLIG långsamt, annars kan man lätt spränga behållaren, fick min att börja knaka misstänkt... :icon_oops:

IMG_0579.jpg

Idag fick jag paket, med tryckrör och siliconslangar, mums.

Tog inte lång stund förrens de flesta krökarna var sönderkapade och inmåttade.

Och som synes på bilden så får man ta vad man har när armarna tar slut.

IMG_0585.jpg

Enligt do88:s uppgifter så gick det inte att svetsa dessa rör, mycket märkligt, gick alldeles lysande, förstår inte varför dom ger sig själva dålig reklam?

(ännu konstigare är att jag köper grejerna trots att jag visste att dom inte skulle vara svetsbara?)

IMG_0588.jpg

Nåväl, flödesmässigt blir nog detta rätt så bra, och trevligt att kolla på :wub:

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Enligt do88:s uppgifter så gick det inte att svetsa dessa rör, mycket märkligt, gick alldeles lysande, förstår inte varför dom ger sig själva dålig reklam?

(ännu konstigare är att jag köper grejerna trots att jag visste att dom inte skulle vara svetsbara?)

Finns det något du inte kan svetsa?

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar på att jordgubbstårta inte är svetsbar ens för denne svetsmästare.... ;)

Om man inte har tryckluft i garaget så kan jag rekommendera luft från ett däck! Innan jag hade kompressor använde jag denna lösning och det funkade lysande. Fyllde helt enkelt upp ett gammalt däck så mycket jag vågade nere hos farsguben och sedan kunde man byta bromsvätska på 4-5 bilar utan att pumpa. :D

Link to comment
Share on other sites

(Andra har sagt det förut men....) Du gör ett mycket fint smides/plåt/svetsjobb på din bil! Man blir klart imponerad. :thumbsup:

(Tänkte själv sno iden med bromsrören på dina ok fram. B) - Vad har du för längd på de små "krokarna" till bromsrör?).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Jorgubbstårta är lite knivig, inte alls lika enkel som Schwarzwald, man får inte ha för hög ström, då bränner man grädden, och som tillsatsmaterial måste man ha pingvinstång (även denna med jordgubbssmak) annars blire inge bra.

Till kaffet kan man ha konjak, eller rom om det faller en på läppen :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

(Andra har sagt det förut men....) Du gör ett mycket fint smides/plåt/svetsjobb på din bil! Man blir klart imponerad. :thumbsup:

(Tänkte själv sno iden med bromsrören på dina ok fram. B) - Vad har du för längd på de små "krokarna" till bromsrör?).

:notworthy:

Ingen aning :) , jag mäter bara när det är absolut nödvändigt, man skulle kunna säga att dom är så snäva och korta som möjligt.

Och tack! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Stod det på DO88:as hemsida att man inte kunde svetsa i deras alu.rör?? Jag kollade inte ens utan bara gjorde det.

Med andra ord är vi nu två som gjort det och då borde det fungera för andra också :)

Link to comment
Share on other sites

Sedärja, en till som inte gör som man blir tillsagd ;) vad skall det bli av oss egentligen?

Saxat från Do88:

Användningsområden: Som sug eller tryckrör t.ex. mellan turbo och intercooler. Lämpar sig även som kylarrör. Passar inte att svetsa i.

Däremot verkade dom vara "cromade" eller doppade i nåt elektrolysbad kanske för att få upp glansen, såg ut som en hinna där jag slipade rent? Men slipa rent skall man ju alltid göra ändå :icon_smartass1:

Kan du svetsa jordgubbstårta då? :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...