Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

Hej martin! Mja, den iden har jag också bearbetat lite grann, kan som vanligt inte bestämma mig förrens alldeles innan. :)

En annan variant är scallops, det hade gett ett äldre stuk och det kan vara fränt, tror jag.

Svatr bil med svartmatta scallops?

Hursomhelst ska Fälgarna lackas idag, dom blir ljuslila, det är snyggt :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag använde den till andra omgången grundfärg på ramen. Helt ok att rengöra sprutan i vatten, men i övrigt föredrar jag att spruta lösningsmedel baserad färg. Förmodligen bara vana och nya tricks som ska till.

Har du bestämt vilken färg du ska ha på fälgarna nu??

Link to comment
Share on other sites

Det finns två trevliga ljud,

Det ena är physsssssssssssssssssssssssssch, dvs ljuden av det (förhoppningsvis) sista lagret lack som läggs.

Det andra är physch, alltså ljudet av den första välförtjänta ölen man öppnar efter att ha lagt det (förhoppningsvis) sista lagret lack.

kilkenny.jpg

Imorrn får vi se hur det blev :)

Link to comment
Share on other sites

Sedan finns det ett tredje...

...och det är när kärran din rullat genom besiktningen felfri, mellanlandat i garaget för att stoppa i den nymappade styrboxen och rullat ut på rakan.

Puttrar iväg på ettan, trycker på fullt, lättar aningen på gasen inför nästa växel och då kommer det, PHYSSSSSSSSSSSSSSCH!!!!(för du har ju självklart en diskret återcirkulerande avlastningsventil, dock mysigt ändå), möter gasen med kopplingen perfekt och ger åter fullt och sedan är det dags igen...

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att Physsssssssssssssss ljuden kom i den ordningen som du skrev :lol:

Gjorde försök med omvänd ordning för många år sedan, det blev inte så lyckat :D :D

Men kul var det och det gjorde inte så mycket på det bygget ( avslöjar aldrig vad det var för bygge) :zipped:

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde ni höll på med att bygga åt "prestandabilshållet", men åk på regummerat om ni vill.!! Närmaste skrot har säkert ett par fina ifrån -87.... ;)

Nog skämtat!

Om du inte har känningar hos någon däckgubbe är det bara ett måste att handla över nätet då verkstäderna tar oförskämt mycket mer betalt, dvs EJ LOCOST!!

Säg vad du ska har för storlek och ca budget så kan jag säkert finna en uppsättning ute i vida världen om den känns obekväm.

Link to comment
Share on other sites

Ok here it goes:

205-45-15 fram å 225-45-15 bak, R däck tar vi nog när däcksvarvar-impulserna har lagt sig (duh) kanske säsong 2.

Eller kanske jag ska slå till på 40 profil? Är inte så påläst på det här med däck å profiler :icon_oops:

CEALM: NEJJAGHÖRDIGINTELALALALALALALALALALALA

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Såklart du inte hörde, jag skrev ju T R A K T O R D Ä C K . Så känsligt det var då, hmmm. Ok gör som du vill då men skyll in på mig om du har taskigt fäste!!

Link to comment
Share on other sites

Klart Kilkenny ska ha R-däck. Finns ingen anledning att fis-köra en sjua i dåligt väder....

Tänk bara på att R-däck finns i mindre antal dimensioner jämfört med vanliga gatdäck. Vissa dimensioner tillverkas bara av en tillverkare osv..

Det finns en anledning till att jag kör 195/50-15 (tillgång och pris)

www.camskill.co.uk har bra priser på R-däck och sist jag kollade så var det billigare att köpa därifrån även om man inkluderade frakten.

Toyo däcken brukar man däremot få tag på billigt lite överallt i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Det är praktiskt att åka på R-däck eftersom man kan ta 7:an till träningen och slipper traila eller ha följebil med ban-däcken, men om man använder bilen flitigt på gatan så går det en omgång per sommar. Ca 700 mil på första omgången förra sommaren och 500 på den nuvarande (då är de nästan lagliga ett tag till...)

Till sommaren blir det alltså en omgång gatdäck som komplettering!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Så, sedan jag lackat däcken har det inte hänt någonting med bilen, inte ens garaget har blivit städat.

Men jag har en idé om hur lacken ska se ut :) (igen, gäsp)

Två baslacker, med en starkt färgad smal "pinstripe" imellan, kan växa framåt och smalna av bakåt, ser jättebra ut inne i huvvet :huh:

Den 6:e börjar 11 dagar ledigt, undrar vad jag ska göra då?

Link to comment
Share on other sites

sedan jag lackat däcken

hmm använder du mjukmedel då??

för många år sedan var några "persson" tror jag som byggde en Saab 93 "cabbe" som använde mjukmedel i billack och målade galon för att få färganpassad inredning, grön metallik om jag inte missminner mig..

var på den tiden då jag fortfarande läste spoilernytt.. (bilspurt)typ slut80-tidigt 90 tal..

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte nyaste spoilernytt för en vecka sedan, har inte läst den ännu, och känner ingen större lust heller, den får nog bli skithuslektyr :thumbsup:

Finns det några bra Kitcar/Seven tidningar eller är det för nischat? Var köper man dessa?

Link to comment
Share on other sites

I England finns massor. Jag köpte forr i en butik i Karlskrona som var välsorterad men de finns inte kvar. jag har iofs inte letat efter nån annan butik. men ett tips är de större tidningsbutikerna.

Link to comment
Share on other sites

Ok here it goes:

205-45-15 fram å 225-45-15 bak, R däck tar vi nog när däcksvarvar-impulserna har lagt sig (duh) kanske säsong 2.

Eller kanske jag ska slå till på 40 profil? Är inte så påläst på det här med däck å profiler :icon_oops:

CEALM: NEJJAGHÖRDIGINTELALALALALALALALALALALA

Ska du köra 205-45 fram så bör du ha 225-40 eller 235-40 bak om du vill ha hyfsat lika rullomkrets, 0.7% mindre resp. 0.5% större.

Ska du däremot köra 195-45 fram så är det 215-40 eller 225-40 bak som gäller, 0.6% mindre resp. 0.7% större.

Men detta är då endast om du vill ha lika rullomkrets samt höjd på däcken fram och bak.

Link to comment
Share on other sites

En del gör det för det estetiska skäl, andra för det ska likna original.

I ditt fall kanske du kan tänka på om du vill ha en helt "plan" bil, om du nu har byggt chassiet så, eller om den ska ha lite frammåtlut. Det blir inte skitmycket, men ändå.

Jag är definitivt ingen stjärna på området, men det känns ganska rätt med liknande omkrets och höjd..., plus att det ser rätt bra ut.

Däremot har jag inte satt mig in vilken bredd som passar dina fälgar bak bäst, men jag skulle tro att du inte kan (bör) ha mindre än 225.

Har du räknat på vad du vill ha för höjd på hjulet för att det ska fylla ut skärmarna samt få någorlunda efterlängtad höjd på bilen din?

Link to comment
Share on other sites

Räkna? Nej, jag provmonterar och bygger skärmarna efter hur det ser ut, ögonmått kan man kalla det, 15 tum ser ganska stort ut, jag har faktiskt släppt idén om 17tum eller större, för tillfället iallafall :)

Sen så har jag rätt mycket justermöjligheter för att få till liiite framåtlut, stukat ska det va! :thumbsup:

Siktar på max 11cm markfrigång under hela bilen.

Link to comment
Share on other sites

Du får ju tänka på om hurvida framvagnsgeometrin påverkas tex... vad för dimension har du räknat fram framvagnen för? Mindre rullomkrets = större styrradie vettu... Jag tänker köra 205/60 -15 fram på fälgar med 43-45mm inpressning för att nå en styrradie på ca 15-20mm. Har 140-spindlar jag oxå. Sak nummer två; vad är hastighetsmätaren kalibrerad för? ANvänder du våvlo mätare från donatorbilen eller eftermarknads?? Har du original får du försöka matcha hjulen med utväxling & mätare. Såvida du inte vill ge dig på att göra en ny tavla.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Max 60mm men jag tror nog man kan få problem med mindre radie om man har breda däck i föhållande till radien. Liten styrradie går dessutom fortare i kurva!! Jag hade sett till att göra allt för att komma så nära idealet som går.

Link to comment
Share on other sites

I inlägg 663 fanns en bild dock inte på din bil det var kanske mer "ett självporträtt" Kilkenny. Har kameran gått sönder eller har du kört den i elektriska, sorry menar engelska hjulet? Seså Kilkenny ut och ta lite kort nu för det är väl inte så att du undanhåller oss fakta? Bygger du om din bil till ångdrift trots att du lovade att inte göra det? Eller har du hällt trimbetong i motorn. Eller har du fyllt ramen med lättbetong för att pressa 2010-års bantider? Upp till bevis!

För säkerhets skull kollade jag av mina trådar och 6x4 fyller bildkvoten. 3,5-tråden finns inget att ta kort på än för rören är på väg mot Arboga. Det finns lite fina bilskisser att titta på i alla fall. ..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bra Kilkenny, då är det bara korten att gotta oss åt som är kvar.

Skall bara putsa glasögonen så jag ser dem bättre när bilbilderna kommer

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag skottade faktiskt igår, fastfrusen jävla skare å elände :)

Fått mina däck idag, så jag hoppas på krängning å balansering imorrn, så ska vi se hur stuket blir, spännande :racesmile:

Dessutom börjar min semester idag, jag ska ligga på locket å trycka i mig chips jobba på som tusan i garaget är det tänkt, bara byggfläkten kan hålla undan kylan så håller nog arbetslusten i sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...