Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

hej Calle :)

Tack för mitt andrapris i viktgissartävlingen :racesmile:

Min del av avtalet då:

IMG_1176.jpg

Smasken dom där bilarna :thumbsup:

MEN jag tyckte godisskålen såg lite tråkig ut, så...

IMG_1175.jpg

...jag rullade till ännu en droppe... (hmmm är detta på modet eller?)

IMG_1182.jpg

...och kapade den å vände framdelen uppåner, ser lite roligare ut :thumbsup:

IMG_1161.jpg

Gamla rattstångförlägaren, icke SFRO-godkänd, av goda skäl, brottytan hamnar utanför säkerhetsbultarna, så....

IMG_1166.jpg

...det var bara att greja en ny, stumparna svarvade till presspassning, och hylsan borrad med trenne hål i var ända.

IMG_1173.jpg

Å så rejält med lim i hålena. :thumbsup:

IMG_1162.jpg

Kortade 240 styrväxeln i sin nya brygga. Mycket trixande för att få den i rätt position, men jag tror det blev bra.

När jag fixat Dzus fästens så är det dags att lacka ramen :racesmile:

Frågor om detta ställs i en annan tråd.

Häpp!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Snyggt bilinredning vågsedelsgissningsoraklet Kilkenny!. Så skall en riktig handbromsgodisskål användas. Också mycket glad över påsen huvudroll i samtliga andra bilder i inlägget.

Visst blev det en livsförbättring för oss bilfabrikanter när Röda SFRO boken kom med den exakta godkända pluggmetorden för styrningen. Knappt något att fundera på utan bara tillverka och vips godkänt....

Link to comment
Share on other sites

Börjat bränna fast fästena för Dzus skruvarna, fick inte med några bleck så jag fick vika själv.

IMG_1190.jpg

IMG_1191.jpg

Sen så e det en maaaassa småpill, men inget direkt att ta kort på, då blir det bara en massa upprepningar, jepp jepp.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte billiga bleck tillsammans med Dzus låsen från stora landet i väster.

Men de passar ju änå inte överallt, så jag gjorde ändå några egna bleck och ett eget

enkelt pressverktyg med bult i för att dra ut försänkningarna till Dzusens baksida.

Enkelt gjort så du har nog inte precis gjort någon stor blunder när du missade blecken.

Finns nog bilder för den nyfikna, eller för inspiration någonstans på min hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Nu är klockan cirka 19:45 och torsdagar mellan 15:00 och 19:30 är min lediga tid när jag INTE håller koll på vad som händer i Kilkennys garage.

Förmodligen laddar du bilder just nu för att visa upp hur långt ditt bygge kommit. De skall bli roligt att få se dem.

Sista inlägget var Postad 31 01 2010 - 13:33. Börjar det inte bli lite långt mellean hoppen nu. Har du något annat för dig istället för att bli klar med sjuan?.

Bästa hälsningar från ditt samvete.......

Link to comment
Share on other sites

*Sneglar över datorskärmen, ut genom fönstret*

-Suck, snö å minusgrader.....

;)

(Håller på att förbereda ramen för lack, inte mycket att ta kort på, men gör ett försök imorrn)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

*Sneglar över datorskärmen, ut genom fönstret*

-Suck, snö å minusgrader.....

;)

(Håller på att förbereda ramen för lack, inte mycket att ta kort på, men gör ett försök imorrn)

Skotta bort snön å jobba dig varm ;)

Link to comment
Share on other sites

Men det kommer ju bara mer å mer å mer å ......

:)

Nejdå, jag fruktar inte snön, men den tar lite arbetslust från en, och jag vägrar jobba med bilen när det inte är kul.

Man kan ju pyssla med andra projekt inomhus

Link to comment
Share on other sites

--- Jag vägrar jobba med bilen när det inte är kul. ---.

För vem? För oss är det kul med ditt bilbygge, Seså ut och jobba nu, stå inte och titta på snön det ger inget den har bäst före datum och smälter snart.

Som ditt aktiva och medkännande byggsamvete känns det för lite att skicka ett helt terapi-kompani om det bara är snön som stör.

Link to comment
Share on other sites

Men det kommer ju bara mer å mer å mer å ...... :) Nejdå, jag fruktar inte snön, men den tar lite arbetslust från en, och jag vägrar jobba med bilen när det inte är kul. Man kan ju pyssla med andra projekt inomhus

Bra recept att lura kroppen & knoppen.

1. stäng garagedörren.

2. täck för ev fönster.

3. max värme + extra element.

4. jobba i shorts & t-skirt.

5. spela "sommartider hej hej" på max.

Link to comment
Share on other sites

:D He he!

Mja, om man har ett så stark/envist samvete som jag tydligen blivit med, så är det bäst att lyda :)

Blev dock ingen "sommartider" huvva! Nej Creed fick det allt bli :racesmile:

IMG_1227.jpg

Plockade bort ramen från bilen

IMG_1231.jpg

Det som blev över.

Link to comment
Share on other sites

Japp så är det. --- stark/envist samvete ----

Ser riktigt bra ut. Kom bara ihåg att att receptet från r Anders kan tas bort till midsommar. Eller bort och bort, byt till stickmyggnät då.

Al-knåd-hjulet som bakgrund. Snyggt!

Det jag inte hittar på bilderna men det kan vara upplösningen som spökar är den där lite envisa "bil-påsen". Du kommer ihåg den där som var med på alla bilder i ett tidigare inlägg. Är den uppäten?

Link to comment
Share on other sites

Otroligt imponerande jobb med alun! Kul att se!

Är nyfiken på en sak. Slår sig aluminiumplåt och blir buckligt som stålplåt när man svetsar i det, eller håller det sig rakt?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej Kilkenny

Ser ju grymt snyggt ut, jag blir lika avundsjuk varje gång jag ser bilder från ditt bygge, önskar att jag hade hälften av din talang för metallarbete för att inte tala om tålamod - måste lära mig det.

Jag ser också att för att kunna göra ett fullgott jobb bör man ha lite bra maskiner, önskelistan innehåller en klipp/bock som din och ett hjul vore kul att prova, en svarv och en fräs står också där. Får väl leta på auktioner osv och bygga klart det jag har så länge, nästa bil kanske blir bättre om jag hittar några bra maskiner.

Fortsätt med bilder, jag läser med nöje din tråd.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack ska du ha :)

Kom att tänka på ett citat jag sparat från en känd forumdiggare, dock på ett annat forum än detta och ett helt annat ämne, men det spelar ingen roll, tycker den passar för alla som grejar själv.

Om hur man skaffar kunskap/talang:

"Man blundar och tänker riktigt hårt bara.

Det tycker jag brukar fungera bra för mig. Tänka hårt

är undervärderat som väg till insikt.

Och om det inte funkar, så får man lära sig den hårda

vägen (göra, upptäcka, ändra...). Fram kommer man

alltid. Bara man inte glömmer det viktigaste;

Att man är färdig först när man är färdig, inte när tid-

planen säger att man är det.

Fast även om just jag inte är så bra på att läsa*, så är

jag nog ändå generellt positiv till konceptet att skaffa

sig kunskap från andra - enligt konceptet:

"-Man lär sig av misstagen - men man behöver faktiskt

inte göra dem alla själv!"

Så mitt råd till alla, är att studera."

Lät klokt tycker jag :)

Sen skadar det inte att aldrig publicera bilder som visar bygget i allt för dålig dager, och det är bara en på forumet som sett bygget IRL, faktiskt, men honom fick jag muta till tystnad illa kvickt. :blink: :lol:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Allt går bra med bygget eller hur?

Hälsningar från ett numera locost-skiftgående aktivt, medkännande samt pådrivande trevligt byggsamvete på utökad deltid

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Mycket kloka ord tycker jag, jag har lärt mig massor från andras misstag på detta forum och är tacksam att jag sökte informationen som andra villigt delat med sig, men också av sin visdom av hur de har löst problem.

Min far sa alltid till mig "Kunskap är ingen börda" så jag suger åt mig allt jag kan.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Såklart att jag inte tvivlar. Jag bara frågar och intresserar mig som ett vilket normalt locost-skiftgående aktivt, medkännande samt pådrivande trevligt byggsamvete på utökad deltid alltid gör.

Har jag skäl att tvivla när du skriver -- Tvivlar du? ---- Är det något du inte berättat? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Då är det bara hoppas att det blir en lång sommar i år......

Fin min del kvittar det vad du räknar som sommar, men den 13 augusti är det sommar i mina ögon. Då vill vi se dig där med bilen reggad.

Link to comment
Share on other sites

----- Så, räcker det? ----- Bra Kilkenny, och jag vet att du fixar det. Lite stöd ibland bara från ditt bilbyggarsamvete och nu ytterligare lite fler ...........

Men din bil är ju nästan färdig det är snart bara att tanka upp den kvar och det vet du också.

Link to comment
Share on other sites

åh, den som bara hade tanken kvar.. Dessutom ska jag ha två tankar i min bil.. Plåtarna finns klippta och klara och svets finns, likaså viljan att bli klar.. Bara att köra på alltså. Hoppas du känner detsamma. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Bra Kilkenny med lista. Får jag en kopia?

Min definition på årstiderna eller kanske riktlinje är så här.

Mars, April, Maj = Vår

Juni, Juli, Augusti = Sommar

September, Oktober, November = Höst

December, Januari, Februari = Vinter.

(Lokala avvikelser i definitionen kan förekomma.)

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Min definition på årstiderna eller kanske riktlinje är så här.

Maj, Juni, Juli, Augusti, September, Oktober = Köra bil

November, December, Januari, Februari, Mars, April = Bygga bil eller nåt annat bara det är i garaget.

(Lokala avvikelser i definitionen kan förekomma, dvs enligt frugan Mars, April, Maj, Juni, Juli, Augusti, September, Oktober, November = Bygga på hennes hus & trädgårds projekt )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det är oroväckande tyst i dennahäringa tråden tycker jag.

laugh.gif nu sprutade det whisky på skärmen.....

Oroväckande för att det inte händer nåt i garaget eller?

Det är ju DIN tråd och DU skall skriva nåt som vi andra kan kommentera och låtsas att vi vet bättrewink.gif

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ok, nu skrivs det igen, känns bra :)

Ny tråd i svetsen igår, svetsade om ett bar poriga fogar, några var inte gjorda alls, la igen en del öppna ändar, fixade sidobågs infästningen,

och förstärkte främre länkarmsinfästningarna för bakaxlen, enligt BeLo:s starka rekommmendation, nu håller det nog.

Släpet står på utsidan och väntar på att få köra ramen till lack.

Det rör sig trots allt :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Eftersom att kameran vägrade starta så visualiserar jag:

Släpet uppkopplat mot bruksbilen, klar himmel och solsken, ramen tryggt fastspänd men spännband, och alla lysen funkade! :racesmile:

Imorrn blästras det, och något foto hinns nog med....

(får ladda kameran först då)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Buggatin är tveklöst grannare, och rakare i plåten än min :icon_oops:

Men tack!

Idag blev det blästring:

IMG_1070.jpg

Svetsade dit ett rör i var ände så den gick att snurra.

IMG_1069-1.jpg

Och sedan sprutförzinkning, notera den läckra kritvita färgen det blir jämfört med bara blästrad. :thumbsup:

IMG_1073.jpg

IMG_1076-1.jpg

Och ett lager grundfärg har redan hunnit fästa, om ett par timmar är det dags för första lagret toppskikt :racesmile:

/later

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Kilkenny och ett speciellt omnämnande för ditt dragkroksfäste baktill. Möjligen lite högt men bättre det än för lågt. VVFS 2003:22 anger minimihöjd måste kolla om det finns maximihöjd också.

Roligt i alla fall att du tagit till dig finessen med dragkrok.

Link to comment
Share on other sites

Dragkrok? mnjaeeee.... fast det hade vart kul å ha bruksbilen på släp, bara för att....

Har du provat det calle?:)

Jocke: Vem vill inte ut 2010? :revs: :eclipsee_steering: :image224:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...