Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tack :)

Ja, det är svårt, man får jämföra dom mot varandra, och man kan kolla höjden = radien genom att lägga dom mot något plant.

Hört på jobbet:

"Något lite mer än rakt"

"Lite snett är också rakt"

"Det får inte vara rakare än något annat, då ser det snett ut"

visdomsord? vete fan.... :D

Link to comment
Share on other sites

:blink: :)

Det där var ju nyskapande på riktigt, och snyggt dessutom, men jag är för feg för att testa något såhär radikalt :icon_oops:

Finn det någon här som vet vad en Vee Two Squalo är?

Fanns en bild på den när den var i prototypstadiet i nån motorcykeltidning för en massa år sedan, ruskigt snygg var den och Ronnys design påminner om denna starkt. Kul idé Ronny!

Tror det blir en massa små gälar trots allt

Link to comment
Share on other sites

Ett tips istället för gälar är att göra en luftutsläpp i bakkant. Då får du ett sug av luften hur motorrummet. Sen tycker jag att man får lite renare linjer än med gälar men det är en smaksak. Så här gjorde Stefan som rullade mina sidor i det berömda hjulet.

Så här ser det ut på min..

Sidan under tillverkning. Det är framkanten mot avgassystemet som ni ser.

http://www.geting.se/viewimage.php?image=166626-20090423%20002.jpg

Allt på plats.

http://www.geting.se/viewimage.php?image=190537-PWR%20SFRO2%20022.jpg

En detalj på utsläppet.

http://www.geting.se/viewimage.php?image=170198-20090510%20197%20(Large).jpg

Ett annat tips. Hur du än gör sidoplåtarna gör dom avtagbara. Mina sitter med tre dzus lås. Det är jättesmidigt att kunna ta av allt huv, noskon och sidor när man ska meka. Det går ju inte få ner så mycket som ett finger uppifrån med bara huven av, i alla fall på min bil. Men jag har väl byggt fel.

Föresten jättesnygga plåtarbeten. Jag är imponerad. Gillar alunoskonen !!!!!!

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

Hajen 7, :lol: Den va bra

Per: Mjo, den typen du har är den jag först ville ha, jättesnygg och inte allför bråkig att tillverka, men så har jag snöat in på riktigt gamla hotrods och övermotoriserade bilar från strax efter 1:a världskriget, finns väldigt många häftiga byggen och många kör med gälar.

Ser att du kör med helt öppen framvagn, har du lust att slänga upp lite bilder på det också?

kom inte på hur man navigerade runt på din sida :unsure:

Jätte snygg bil föresten med helt rätt färgval :thumbsup:

Avtagbart ska det bli, turbon måste lossas om jag skall få ut motorn så det finns inget alternativ, och du har inte byggt fel :)

Vart köper man Dzus bäst tro?

Tackar tackar :notworthy:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare så går jag i liknande tankar, så denna diskussionen är jättebra.

Min första tanke var att göra som Per och många andra har gjort. Det som jag inte är 100:a på är om det räcker. Min idé är att ha en hel plåt under motorn (och hela bilen) och då blir dessa utsläpp tillsammans med den luften som passerar genom kardantunneln de enda evakueringsvägarna för luften som pressas in genom noskonen och kylaren. När luften passerar kylaren blir den uppvärmd och expanderar. I en gammal tråd läste jag att man bör ha dubbel area på evakueringen kontra insläppet. Med gälar vill jag gärna tro att det är lättare att få upp arean med bibehållen ejektorverkan.

Hur rätt tänker jag??

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Som jag skrev så är det en smaksak allt beror på vilken stil man vill ha. Jag tror att gälar kan bli skitsnyggt på din bil, kör på !! Jag ska kolla om jag har några bilder på framdelen av bilen när den är färdig. Men jag är nöjd, ger lite rå stil till bilen tycker jag. Dzus fäste har jag köpt på dalhems och snowball racing. Finns säkert massa utlänska sidor som säljer billigare. Men jag beställde när jag ändå beställde annat. Funkar riktigt bra !

Morty: Ja dina tankar är väldigt intressnata. Jag funderar också på om mina gälar är tillräkligt. Jag körde utan plåt vid pedastället ett tag och det kommer mängder med varmluft in vid fötterna. Jag ser tendenser på att bilen går varm och då har jag ändå inte kör den i sommarvärme. Frågan är vad det beror på luft i systemet eller något annat tex svårigheter att bli av med luften efter kylaren. Jag tror att det rätta är att bli av med kylluften så nära kylaren som möjligt. För ska luften förbi motorn så är det svårt att få ett bra flöde på grund av alla delar som sitter och bromsar. Jag funderar på att sätta plåtar och leda ut luften i mina öppna sidor vid hjulupphängingarna. Och bara låta gälarna ventilera ut intercoolervärmen och direkt överskotts värme från motorn. Ska även komplettera med plåtar runt kylaren för att få tät mot noskonen. Det här med att kyla en turbo seven ingen lek.... det är trångt om härligheten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga som helst problem med att hålla tempen nere som min är byggd idag. Efter 42 varv non stop på Knutstorp i 26° värme låg oljetempen på 92° och vattentempen på 85°. Min termostat ska reglera in på 87° och jag har vattenkylare till oljan. Samma resultat hade jag på Kinnekulle, men jag tror inte jag körde mer än 35 minuter non stop där innan soppan tog slut (glömde tanka innan...).

Link to comment
Share on other sites

Dum di dum....

IMG_0934.jpg

originalet har bara vart en mall, inget jag följt slaviskt, min är ca 10cm smalare i bakkant och har ett annat gap. Andra kurvor i botten och på sidorna.

IMG_0938.jpg

Mera svängd, både inåt och längsmed än originalet.

Den slog sig ganska rejält under svetsning så riktningen kan bli ett rent helvete, kanske :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Stort tack allihop :notworthy:

Gerhard: Du få gärna låna pressverktyget till tanken, bara att komma å hämta :thumbsup:

Morty, visst är jag taskig, men du kan trösta dig med att det inte blir någon polering iallafall, blanksvart tror jag på :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

hmmmmmmmmmm, jag avskyr att putsa å polera, ett alternativ är att slipa snyggt med flexen och köra så en säsong, så vet ju alla att det är aluminium under sen när den e lackad....

den är ärlig talat inte rak någonstans så att få den så rak att den skulle gå att polera är inget jag gör nu iallafall, vi får se om lusten faller på.

Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Du e välkommen, hur går det med cobra planerna förresten?

Vill minnas att det var 2 bakvagnar? = 2st Cobra?

Ska se om det finns nåt skrot jag inte behöver....

Tror jag har en radiobil nånstans om nån är intresserad

Tack för det Vedde!

Link to comment
Share on other sites

And now for something completely different:

IMG_0954.jpg

En låg bil förtjänar en låg oljepåfyllning, gobbarne på torslanda kanske inte ville böja sig ner i motorrumet för att kunna fylla på olja?

IMG_0955.jpg

Såhär ska det se ut, vadå bara ditlagd? nehej då...

IMG_0957.jpg

där ser ni :)

Link to comment
Share on other sites

Det är snart jul, precis en sådan ventilkåpa har jag önskat mig. Har du min adress eller kör du via Tomtefrakt för där finns redan adressen till alla snälla pojkar.

Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Du e välkommen, hur går det med cobra planerna förresten?

Vill minnas att det var 2 bakvagnar? = 2st Cobra?

Ska se om det finns nåt skrot jag inte behöver....

Tror jag har en radiobil nånstans om nån är intresserad

Tack för det Vedde!

Volvo grejjerna var till kompisen som bygger cobra, har svetsat chassiet och hjulupphängningentill honom.

Den står nu på hjul och snart SFRO 1 färdig.

Hör av mig snart.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jaha där ser man gamla noskonen som "gick i väggen" när nya kom på plats.

Och plåtskärmarna bli så bra när du är klar att även jag kommer stå ut med att du tillverkar dem i aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Micke: Vet inte om det behövs dubbelvikas nån kant, känns rätt så stabila ändå, men kanske besiktningen kräver detta?

Han med tre aktiva trådar samtidigt: Det känns bra att jag har ditt fulla stöd cealm :) :thumbsup:

Fälgarnas namn börjar på P :huh:

Link to comment
Share on other sites

Känns som fälgarna bak är lite "tunna" :) eller planerar du för 15 cm spacer :D (eller så är det perspektivet som lurar mig)

Ja, dina plåtis-arbeten är som vanligt kanon..

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Nu får jag skriva det igen, jaaaaaaaaaaa och det var ett tag sedan--- > här kommer det -->> VVFS 2003:22 kräver bara "rundhet" alltså inga vassa kanter det kan gälla både framåt och åt sidan. Invikning, rundpressning eller såna här kantband till och med. Fast ett kantband på de skärmarna skämmer en del så skippa kantbandet om det inte bara är ett besiktningsband (tex Swedol har billiga sådana).

Link to comment
Share on other sites

Bak skall det breddas, hur mycket vet jag inte än, och skärmen skall eventuellt kortas in.

Penta, polaris och pegasus är inte rätt, haha.

Calle: då är kantband ett hett tips alltså, så får det bli! (siktar ändå på svart kaross)

Dessa mystiska fälgar var heta potatisar runt -95 då jag var tie bast och 15 tum var stort för en aluminiumfälgar.

Tillverkarens namn börjar på 1.

Och dom är gjorda i England, det enda på bilen just nu som är det tror jag. (kan det vara en bra grej kanske?)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

100+ är rätt! en halv morot till Thomas, resten då?

Nu blir det nästan för lätt: PHXXXXX

Idag var jag en sväng på Kjell å kompany.

IMG_0966.jpg

Där hittade jag en startknapp till emekseven minsann, vit lysdiodcirkel,åtrfjädrande å rostfri med o-ring. jag är så lycklig.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...