therealpinto Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 Visst finns det en risk för "byrålådseffekt" men man får kolla delarna man använder, hur de ser ut. Det beror på utförande och tillämpning också. Många teleskopaxlar som är gjorda för ändamålet har en form av teflonknappar som gör axeln glappfri men ändå tillräckligt rymlig för att det inte ska låsa. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 11, 2022 Author Share Posted April 11, 2022 Ok i min axel så ha jag ett glapp på 1 mm i två riktningar och två plana lägeslåsta stoppskruvar som tar bort glappet. Skruvarna är inställda så att så stor glappfrihet som möjligt uppnås utan att låsa rören mot varandra, dock inget teflon men jag kan tänka att teflon var för att slippa skruvar. har även tänkt värma på en krympslang men lite glapp runt kollaps delen på axeln och inte måla med färg som kan agera lim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 2, 2022 Author Share Posted May 2, 2022 (edited) Jobbat en del med kylet och dess position i bilen nu börjar det bli bra men ett hopkok av Volvo, SAAB och universalslangar från Biltema. Så fort kylet och expansionskärlet är på plats så blir det provstart ! 🙂 Och innan nån kommenterar det så japp jag ska ha luftstyrare från kylet till fläkten ! Edited May 2, 2022 by Kjelland28 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 7, 2022 Author Share Posted May 7, 2022 Äntligen fått till kylarinfästningarna ! och fått dit expansionskärlet saknas bara en värmesköld för expansionskärlet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 13, 2022 Author Share Posted May 13, 2022 Hade hittat blinkersglas med rätt märkning i England, men PostNord slog till igen. Fick bara fakturan. inte ens en skärva av linserna 😫 2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 17, 2022 Author Share Posted May 17, 2022 Verkar ev lösa sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 25, 2022 Author Share Posted May 25, 2022 (edited) Detta måste väl vara rätt märkning ? E i en ring och en 1:a utanför. sitter original på caterham runt 40 kr hos Caterham parts plus frakt och passar på många land rover defender kopior . 😃 Återstår bara att pilla bort de vita glasen på defender kopiorna. i helgen har jag tänkte kolla hur motorn låter för första gången på drygt 30 år den har fått ny olja och nytt filter en enkel 2" dämpare kommer att stå för musikutsläppet. I startande stund så blir det en B18 A med dubbla SU från B modellen blir gissningsvis ca 90 hkr så länge. Edited May 25, 2022 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 26, 2022 Share Posted May 26, 2022 Ja, det ser korrekt ut 🙂 Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 27, 2022 Author Share Posted May 27, 2022 varför i helvete ska dom limma fast linserna på hållaren ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 12, 2022 Author Share Posted June 12, 2022 (edited) Idag så snurrade motorn runt av sig själv för första gången på ca 34 år då jag rev den och renoverade den. Vattenpumpen läckte dock lite nu och förgasarna flödade över så det finns lite att pilla vidare med. Ny pump beställd och flottörlocken för väl göra en dykning i ultraljudstvätten så får vi se om problemen försvinner kör med alkylatbensin nu och hoppas den ska lösa upp en del jox. VID_20220612_175857448.mp4 Edited June 28, 2022 by Kjelland28 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 13, 2022 Share Posted June 13, 2022 Härligt ! uppstart är alltid uppstart oavsett mindre motgångar. 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 16, 2022 Author Share Posted June 16, 2022 Ny vattenpump väntar på posten och ultraljuds tvätt av flottörhuslock och nålmunstycken, helgens garage göra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted June 20, 2022 Share Posted June 20, 2022 Jättekul att det är igång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 28, 2022 Author Share Posted June 28, 2022 Japp till helgen ska vatten pumpen bli tät och föhoppningsvis så tätar nålventilerna också så jag slipper flödande förgasare 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 3, 2022 Author Share Posted July 3, 2022 Så där då va det tätt ! VID_20220703_122833464.mp4 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted July 3, 2022 Share Posted July 3, 2022 Suveränt! Nästa steg är provkörning!! 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 15, 2022 Author Share Posted July 15, 2022 Lite pill, bytte naven på hjulspindlarna. Monterade fästena för bromsslangarna. Gjorde iordning kabelhärvan till bakänden. Hängde dit framlampor och blinkers också. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 16, 2022 Author Share Posted July 16, 2022 (edited) Plockade ihop dämpare och fjädrar klart för montage. 🙂 GAZ dämpare och fjädrar från Motorsport-tools efter mina beräkningar blir spännande att se om det funkar som jag tänkt. vägde det som är ihopsatt och la på det som skulle dit vilket pekar på en viktfördelning på runt 51% fram vilket jag är nöjd med. Japp beställde de längsta fjädrarna som gick att få på med rätt fjäderkonstant och teoretiskt ska jag landa rätt bra med dessa så ihop tryckta som bilen gör dom. Edited July 16, 2022 by Kjelland28 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 21, 2022 Author Share Posted July 21, 2022 (edited) Pillat vidare, fyllt på ny olja i växellådan dragit lite mer elkablar. I morgon blir det ny olja i bakaxeln och mer el och avgasrör. kanske tar med stötdämparna också. Edited July 21, 2022 by Kjelland28 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 23, 2022 Author Share Posted July 23, 2022 (edited) Avgassystemet klart alla vätskor utom bensin klart, elkablaget upphängt. Edited October 29, 2023 by Kjelland28 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 25, 2022 Author Share Posted July 25, 2022 Dagens arbete, skärmstag till framskärmarna. Starten Den färdiga modellen Med skärm på Stilstudie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted July 25, 2022 Share Posted July 25, 2022 Snygga skärmar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 25, 2022 Share Posted July 25, 2022 1 timme sedan, Kjelland28 sade: Dagens arbete, skärmstag till framskärmarna. Hej Kjell. Du har inte funderat nått på att göra en till fästpunkt på skärmen? //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 26, 2022 Author Share Posted July 26, 2022 (edited) @Mildseven du känner igen dom ? 🙂 Har ett par kaross skärmar också som jag nog vill ha på sen men det gick fortare med dina gamla. @Superseven jo hade tänkt 3 fästpunkter från början men sen såg jag ett klipp på hur Caterham sätter sina och dessa blev superstadiga redan innan jag skruvat fast det övre spindelfästet ( pinnen med örat, ska fästas i den övre spindelleden som en förstyvande sak). Byggda i PL-stång 6mm och 12mm rundjärn samt 2 mm plattor för att limma skärmarna i. Edited July 26, 2022 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 26, 2022 Share Posted July 26, 2022 Har tyvärr ingen bättre bild, men det som hänt för mig är att fästet gick rätt av ca 3-4 cm ut från skärmen. Efter det plastades det fast ett till längt ned på skärmen, där eltejpen är. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 28, 2022 Author Share Posted July 28, 2022 (edited) Ok, skillnaden som jag ser direkt är att jag har mina stag mycket längre ut mot ändarna av skärmen samt att det ser ut som om du har rör som stag. Jag har massivt rundjärn 12 mm. Mina stag utgår från en platta vid nedre spindelleden och sen har det ena staget en stödpunkt uppe vid den övre leden hör att stabilisera det hela. Eventuellt så ska jag dra ett stag från övre leden till det nedre bakre staget också Edited July 28, 2022 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 28, 2022 Share Posted July 28, 2022 Hej Kjell. Du är observant👍 Min se7en är en köpes ram Rush så jag är oskyldig till det svaga skärmfästet i mina ögon sätt. Och det är precis som du säger rör som är pressat platt ut mot skärmen för att sedan är fast plastat i skärmen. Där fästet vibrerade sönder var där röret var pressat platt några cm ut från skärmkanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 28, 2022 Share Posted July 28, 2022 Jag överdimensionerade. 18x2 hydraulrör och 25x3 plattjärn mot skärmen. Tre infästningar i skärmen, men varken mina 1500 mil, eller nästa ägares bekymmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 29, 2022 Author Share Posted July 29, 2022 När man pressar ihop ett rör så minskar man ju rörets böjmotstånd så det är rätt naturligt att det går av där. undrar hur bra det skulle fungera med riktigt bockade rör och en limplatta påsvetsad ? själv så tänkte jag, med 12mm rundjärn, att här ska det faen hålla ! 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 4, 2022 Author Share Posted August 4, 2022 .Så där då var äntligen fjädringen på plats och höjden blev bra också 15cm fram 16,5 cm bak till ramrören 12 cm under oljetråget. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 15, 2022 Author Share Posted August 15, 2022 (edited) Nu så är det bara 16 låsmuttrar, två mässings anslutningar för bromsvätska och luftning kvar till första provturen 😀 redigerat: Kom på att jag troligtvis behöver sätta dit lite bromsklossar också ! 🙂 Edited August 15, 2022 by Kjelland28 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 Härligt, jag var X liter kylvätska från min första provtur igår innan jag upptäckte den döda bensinpumpen. Ny pump är beställd och provkörning hoppas jag göra innan helgen. 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 24, 2022 Author Share Posted August 24, 2022 (edited) Så där då var karossplåten hemma, glömde fota men det känns bra att kunna börja med karosseriet snart. Får göra om några bromsrör som läckte innan provturen men i helgen så borde jag rulla ut ur garaget för egen maskin. hittade ett stegrelä som jag hade plockat ur donatorn så om det funkar så har jag hel/halv på blinkersspaken direkt. 🙂 Edited August 24, 2022 by Kjelland28 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 25, 2022 Author Share Posted August 25, 2022 (edited) Eftersom det är en sportvagn och den har gener från Volvo så tycker jag att det är helt rätt med en växelspaksknopp från en P1800 ! 🙂 Funderar på ett B18 emblem i grillen också ! 🙂 Edited August 25, 2022 by Kjelland28 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 30, 2022 Author Share Posted August 30, 2022 Så var premiärturen avklarad då. VID_20220830_184723680.mp4 10 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 30, 2022 Author Share Posted August 30, 2022 (edited) Har dock problem med bromsarna. har luftat med trycksatt bromsvätskebehållare och det kommer bara ren bromsvätska i nipplarna men ändå så har jag minimal bromsverkan på pedalen, det är en ny huvudbromscylinder. kolven går långt in varje gång jag bromsar. Vad kan det vara för fel ? Har en sån här regulator vid bakaxeln och i nu läget är den helt opåverkad, kan det ha nåt med problemet att göra ? Edited August 30, 2022 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted August 30, 2022 Share Posted August 30, 2022 Prova att skifta utgångarna på huvudcylindern fram/bak //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 30, 2022 Author Share Posted August 30, 2022 Jag har funderat på det men det borde ju inte spela nån roll. det ska ju vara samma tryckande area på båda eftersom Volvo använde triangelkrets på bromsarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted August 31, 2022 Share Posted August 31, 2022 Går det att bygla förbi ventilen med en rörsnutt för att eliminera den som felkälla? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 31, 2022 Author Share Posted August 31, 2022 Jo det går nog men jag har ingen övergång till slangen hemma. Ska testa och pedal-lufta och se om det gör nån skillnad samtidigt så ska jag sätta regulatorn i press. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 Du borde väl ha 80% av bromsverkan fram så regulatorn till bakaxeln borde ha ganska liten inverkan om den skulle vara felkällan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 1, 2022 Author Share Posted September 1, 2022 Jo så är det väl, kanske har sabbat packningarna i huvudcylindern har torr trampat den några gånger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Tror du har luft i huvudcylindern, kan vara svårt att få ut. Prova att lufta den i bänk. Typ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Jag brukar lufta bromssystemet genom att trycka in bromsolja i luftnipplarna och därigenom pressa luften framför sig ända upp till huvudcylinderns oljebehållare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 3, 2022 Author Share Posted September 3, 2022 (edited) Nu har jag broms, vi "pedal" luftade. Efter det så bromsar det åtminstone så mycket att man inte okar dra runt hjulen med handkraft. Dock så tycker jag att pedalen går rätt långt när jag trampar men det slog mig att jag ju faktiskt har ett tvåkretssystem med olika stor kolvarea Fram mot bak och dessa matas med en huvudcylinder som har samma pumpvolym per krets, känns lite som att jag borde göra om det till ett enkretssystem och koppla samman huvudcylinderns båda utgångar för att kunna flöda lagom mycket olja till fram-okens åtta kolvar och lagom mycket till bak-okens fyra kolvar. Edited September 4, 2022 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 3, 2022 Author Share Posted September 3, 2022 Gjorde lite annat idag också bränslesystemet är nu klart och elhärvan till bakljus tankmätare och dragkoppling är färdig för inkoppling. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted September 4, 2022 Share Posted September 4, 2022 11 timmar sedan, Kjelland28 sade: Nu har jag broms, vi "pedal" luftade efter det så bromsar det åtminstone så mycket att man inte okar dra runt hjulen med handkraft. Dock så tycker jag att pedalen går rätt långt när jag trampar men det slog mig att jag ju faktiskt har ett tvåkretssystem med olika stora kolvar och dessa matas med en huvudcylinder som har samma pumpvolym per krets, känns lite som att jag borde göra om det till ett enkretssystem och koppla samman huvudcylinderns båda utgångar för att kunna flöda lagom mycket olja till fram-okens åtta kolvar och lagom mycket till bak-okens fyra kolvar. Är det inte ett måste, ur regelverkssynpunkt, att ha tvåkrets bromssystem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 4, 2022 Author Share Posted September 4, 2022 De flesta pedalställ som inte har bromsvåg är ju enkrets och bara för att du nämnde det så kollade jag kapitlet bromsar i SFRO handboken 1.2 (inte den sista 2.0) och där finns det inget noterat om att man måsta ha tvåkrets. vad dom däremot skriver är att ju det klassiska att om man har liten kolvarea på sin huvudcylinder jämfört med kolvarean i oken så går pedalen längre väg men ger mer kraft och det är väl det jag känner när jag har lagt till en halv gång till på kolvarean på framoken jämfört med vad som blev med ett original triangelkrets system som huvudcylindern är gjord för. Jag får ut och provbromsa och försöka utröna hur det funkar och hur tryckbalansen blir mellan fram och bak kretsarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted September 4, 2022 Share Posted September 4, 2022 (edited) Jag förstår frustrationen med att det inte funkar och viljan att komma frammåt men det är klart du ska ha ett tvåkrestssystem, det behöver inte vara dåligt underhåll som gör att ett rör, en slang eller ett ok fallerar, då vill du ju ha något kvar att bromsa med. Hålbilden för huvudcylindrar är relativt standardiserad, så det brukar gå att blanda och ge lite och leta fram en cylinder som är lämpligt utväxlad. Hittade en tråd på rejsa med lite olika diametrar på volvo-huvudcylindrar https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=532354&sid=53cb68086b0a33d885dcf71bf8d82805 Sen kanske de inte är fel ur rent felsökningsprespetiv att leka lite med problemet och försöka lite olika alternativ för att identifiera vad det är som bråkar innan du börjar kasta pengar på problemet. Men i andra lägret ligger att bli klar, leta om du hittar någon på något forum som har ditt recept på bromsar i kanske även i en standardbil? hur gjorde då då? /T Edited September 4, 2022 by tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 4, 2022 Author Share Posted September 4, 2022 (edited) Jo men nu verkar det fungera. fast frågan är ju om man ska bygga om det till det som Volvo hade dvs triangelkrets med dubbla slangar till varje ok fram och få samma balans, 6 kolvar, som Volvo hade på varje krets. ska provbromsa innan jag bestämmer nåt på den fronten. såg att Volvos diametrar motsvarar en 0,625 tums cylinder per krets så nu har jag alltså 0,625fram och 0,625 bak. ska jag röra kolvarna 0,5 mm fram så går det åt 4,53 cl bromsvätska och ska jag rör kolvarna bak 0,5 mm så går det åt 2,26 cl bromsvätska. kruxet är att det ska genereras på samma slag av pedalen. i varsin 0,625 cylinder som rör sig lika mycket hela tiden. 🙂 Edited September 4, 2022 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts