Kjelland28 Posted November 16, 2023 Author Share Posted November 16, 2023 Ingen dum ide ! ska se om det blev några bitar över att ta till det ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 17, 2023 Share Posted November 17, 2023 Jag funderar på varför många bilar har dylika skydd. På min bil är själva röret rejält gulnat av värme, men skalet på dämparen visar inga tecken på att skifta färg. Knappt ens gavlarna. När jag känner på dämparen efter färd är den max 50 grader (gör inte ont att ta på) Så på min bil skulle jag behöva skydd för grenrör och eventuellt slutrör men ljuddämparen gör att man inte kommer åt slutröret så enkelt. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 17, 2023 Share Posted November 17, 2023 Jag har Scaniaskydd i rostfritt eller MAN-skydd i aluminium om du önskar annars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted November 17, 2023 Share Posted November 17, 2023 Min dämpare blir så pass varm att den skänkt mig ett prydligt ärr på smalbenet. Så det är nog rätt individuellt hur varma de blir. Är en oval 3” sak från Apple. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 17, 2023 Share Posted November 17, 2023 10 timmar sedan, tpau sade: Jag funderar på varför många bilar har dylika skydd. På min bil är själva röret rejält gulnat av värme, men skalet på dämparen visar inga tecken på att skifta färg. Knappt ens gavlarna. När jag känner på dämparen efter färd är den max 50 grader (gör inte ont att ta på) Så på min bil skulle jag behöva skydd för grenrör och eventuellt slutrör men ljuddämparen gör att man inte kommer åt slutröret så enkelt. /T Värmen stiger några minuter efter stopp. Köper man en glass och smeker dämparen vid insteg så är glassen bra att ha 😂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 19, 2023 Author Share Posted November 19, 2023 Lite små uppdateringar igen choken kopplad och trubbat av värmeskyddet 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 4, 2023 Author Share Posted December 4, 2023 Monterat instrumentpanelen med skruvar och brickor, fixat lite mer med choken så nu ska den vara klar och kopplat blinkers och strålkastare fram. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 23, 2023 Author Share Posted December 23, 2023 (edited) God (h)Jul och Gott Nytt (Bygg)År på er alla bilbyggare ! 🎄✨ Nu inser jag att det förmodligen inte hinner bli så mycket mer byggt i År och att min besiktning därav hamnar på vårkanten. Har vidtalat Uno på SFRO att i mars nån gång så vill jag boka in mig. Ha det gött och hoppas alla får roliga (h)julklappar Edited December 23, 2023 by Kjelland28 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 23, 2023 Author Share Posted December 23, 2023 (edited) På tal om tokiga EU-förslag som det här med att bilar skulle bli avfall om dom inte besiktigades på två år . Om vi jämställer det med sportutrustning som ju är en annan hobby. Då borde ju fotbollsskor destrueras efter 3 månader i garderoben. Oanvända skridskor skulle vi också få en ofantlig hög med. Det borde finnas rätt många fotbollar som heller inte används under vintern. finns det verkligen ingen EU-politiker som kan röja upp i det här träsket av gamla sportartiklar ! 🙂 Edited December 23, 2023 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted December 27, 2023 Share Posted December 27, 2023 Håller tummarna att det går bra med SFRO till våren👍🏻 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 28 Author Share Posted January 28 (edited) Har haft lite uppehåll i byggandet men i lördags vart det lite grejat igen gjorde klart strålkastarna fram, insatserna satt inte fast som dom skulle i mina billiga lykthus. Lösningen blev en bit 3mm gummisnöre runt varje insats då sitter det tajt mot lyktsargen. sen drog jag fram ledningarna till höger bakljus och kopplade ihop dom med bakljuset. hängde även dit mitt dragkroksfäste med dragkrok kom på att jag behöver en jord kabel extra på varje sida till backljusen som satt längst ner på skärmarna när jag köpte dom. Nästa gång blir det vänster bakljus och förhoppningsvis sidoblinkers Edited January 28 by Kjelland28 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 11 Author Share Posted February 11 Varde ljus och det blev bakljus, bromsljus och blinkersljus 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 23 Author Share Posted March 23 Så då har det blivit flytt av bil samt hål gjorda för de sista blinkers lamporna 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 29 Author Share Posted March 29 (edited) Dagens arbete var att montera färdigt draget kompl med el. 4st M10 dragna till 90 Nm samt få dit backljusen ! Snart bara att bygga elsystemet kvar ! Edited March 29 by Kjelland28 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 31 Share Posted March 31 Vad säger SFRO om draget? Hur mycket förväntas du få dra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 31 Author Share Posted March 31 Jag hoppas på 650 kg eller nåt sånt. Har gjort en enkel simulering i Solidworks och det ska funka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 14 Author Share Posted April 14 Pillade lite med mitt komplicerade el-system. Fasen vad enkelt allt blir med bara en knapp till ljuset, ett GT-instument från -69, förgasare och brytarspetsar ! 😁 det mest komplexa är varningsblinkersen från -77. följer Volvo 240 kopplingsschemat för den och stegrelät till hel/halven 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted April 15 Share Posted April 15 Vist är eldragning ganska kul när man väl kommer över ångesten! Är det ett relä som har ett sånt där härligt mekaniskt ”klonk” ljud? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 15 Author Share Posted April 15 Volvos stegrelä slår ordentligt 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 15 Author Share Posted April 15 (edited) Känner väldigt lite ångest när det gäller eldragning vare sig det är 240V, 400V eller 12V. Byggde nytt elsystem i en Lotus Europa -72 i mitten på 80-talet och det funkade precis som det var tänkt efter att vi dragit åt den sista jordskruven, blev lite automatiskt halvljus och andra finesser på den. säkringslådan kom från en Escort Mk3 🙂 Edited April 15 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted April 15 Share Posted April 15 När jag byggde om elen lite på min se7en så användes delar från elcentralen lastbilshytt.... Hade ju förmånen då att ha tillgång till mycket bra och ha delar.... innan hytt tillverkningen flyttades till GBG och Gent. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.