Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 03/21/2025 in all areas
-
18 points
-
11 points
-
Efter några år av uppehåll av byggande så kör jag igång en tråd igen. Den förra 7uliusS7 bara går och går, så något blev rätt med den. En helt scratchbyggd bil efter egna idéer och med målet att vara bekymmersfri och praktisk. Körd till och från ett antal trackdays, med undantag från den första träffen på Kinnekulle några veckor efter det enskilda godkännandet, och tre dagar i rad i Finland på Botniaring och Kemora. Efter det efter en dag på Gelleråsen. Körde totalt 7 trackdays från den 7e juli första året. Den består av en helt egen ram, en Saabmotor, Omegalåda, 1041 bakaxel och 210 liter bagageutrymme, vilket jag tror är helt unikt i en 7a. Allt på bilden får plats .. Den bilen sålde jag efter 1500 mil 2018, men köpte tillbaka den i somras efter sex år av saknad. Nu är den precis som den var när jag sålde den. Nu är det ett 200 kilo lättare bygge på gång. SFRO1 gjordes för tre veckor sedan. Nu är ramen målad och återmontering pågår. Receptet är som följer MNR Vortx RT+ ram, vilket innebär att man får göra om en del saker. Jag har lagt till en del rör i kardantunneln som helt saknade diagonala rör, ett par extra rör ner mot motorfästen och fick kapa bort hela styrväxelfästet för att jag kortat styrväxeln för att få till bumpsteer. Jag har också gjort baljor till golvet för att få ner stolarna och sänkt bågen. Zetec 2,0 helt ny motor. Tilton tvåskivig koppling på ett Turbosport 2,7 kilos svänghjul. Link Monsoon insprutning och GSXR spjällhus. Eget insug. Wilwood ok, bromsvåg och 260 mm skivor. CuNi bromsrör och lite Hydroscand slangar ut till oken. GF kaross som kommer att folieras pärlemovit. Sierra viscodiff Och typ 9 låda 13x6½ och 8 tums MB racing tredelade med magnesiumnav och aluminium banor. Avon ZZR 185 och 215/55R13 Återkommer med.uppdateringar Hälsningar Christer J9 points
-
Rutor i och för första gången test tur med fullladdat batteri ( hankat runt på 20% förut ) Känns som jag hitta några hästar till , vet inte hur Leaf motorn reducerar när volten sjunker men effekten höll i bättre nu.🤔 Men måste nog skaffa andra däck , begagnade kinekulle r888or har ju en viss bestående snedslitning ( höger varv och kvarnen) . Gäller hålla i ratten när vägen är spårig inga sådana tendenser förra året .8 points
-
Provpassning med lånad kaross! Hjulen verkan hamn på skapligt rätt ställen och får plats innanför skärmkanterna, även om det är tight. Fälgarna är bara tillfälliga med 13" fram och 15" bak. Original var det 13" runt om men betydligt mer gummi bak enligt de bilder jag sett. Detta får bli en sista uppdatering innan mekande i garaget ersätts av segelbåtsfixande och åkande med sommarfordonen. Ha en riktigt skön sommar!8 points
-
7 points
-
7 points
-
Blev lite återmontering i helgen, halvvägs ungefär [emoji869] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk7 points
-
6 points
-
Ett stort steg framåt tycker jag det är när man fått utsprungskollen godkänd 😀. Hej, Ursprungskontroll för ärende Ä20250317-xxxxx är godkänd. Du kan nu boka tid för registreringsbesiktning, du behöver då uppge ditt ärendenummer. Beslut kommer med posten om några dagar. Om du vill veta vilka besiktningsstationer som finns i närheten av dig, besök www.swedac.se För övrigt har jag gjort klart alla kyl-ledplåtar. På tur står att fixa låsning av motorhuv till ramen. Nu tar jag långledigt över hela helgen, kanske får man lite inspiration på Motormässan i JKP. Glad Påsk 🐣6 points
-
6 points
-
Då vart det äntligen dags för provkörning av GTn, kändes riktigt trevlig på vägen och bromsar och koppling/växlar kändes kanon. Satt även riktigt bra i bilen, glad att jag gjorde om brandväggen så jag kunde flytta stolen några cm längre bak, guld värt. Höll temperaturen stadigt på 180-190f, knappt så fläktarna behövde jobba. Det som behöver fixas till nästa test är värmeskydd mellan huv och headers, fixa lite mer frigång i främre hjulhus el lite lägre framdäck då det skrapar i vid kraftig sväng, samt nån form av backspärr/växelkuliss då det är lite trixigt att få i 1an. Jäkligt kul var det att få köra lite när man fixat med detta i över ett år nu....6 points
-
Börjar bli lite behagligare att vara i garaget nu när termometern visar över 10 grader 🙂 . Har planer på att bygga om bakvagnen på Maxi så jag funderade på hur jag skulle göra . Efter lite surfande på nätet fick jag en idé som jag hoppas att det kommer att fungera. Började med lite old scool CAD sen med hjälp av en hjälpsam vän till riktig CAD och till sist slut produkten . Använde mig av https://www.scandcut.se/ och är väldigt nöjd med dem. Gasen var nästan slut men jag hann punkta en uppsättning för att testa. Fortsättning följer 🙂 🙂6 points
-
6 points
-
5 points
-
Jag har tillverkat infästningar till ramen runt sitsbrunnen, 4 skruvar halvt om halvt dolda. Nu får den sitta på plats några dygn så att limmet hinner härda ordentligt. Under tiden börjar jag med tillverkning av kylledplåtar (baffling), först gör jag pappersmallar innan jag överför dem till aluminiumplåt. Några plåtar blir limmade fast i sidpoden de andra i ramen. Mina tummar börjar läka så att jag kan fortsätta att slipa 😵💫5 points
-
5 points
-
Slipat, slipat och slipat är vad jag gjort sista tiden. Men har även limmat fästen i framhuven Backspeglarna är på plats, inga högkvalitativa grejer precis upptäckte jag. Dessutom var jag inte nöjd med armen mellan spegel och karossen, som tur var hade jag rör i rätt dimension så att jag kunde tillverka nya. Nu ska jag vila tummarna efter allt slipande 👍5 points
-
5 points
-
Jag hittar ingen speciell grupp för garage / verktyg så jag lägger in ett av mina bästa biltillbehör till i första hand Caterhamen här. Denna kan säkert förlänga bilhobbyn med flera år. Jag har säkert varit under bilen lika mycket de sista månaderna som de tidigare 15 åren. Innan jag valde och köpte lyft funderade jag mycket på hur jag skulle kunna få in en infälld mc-lyft i kombination med bil-lyft. När jag förstod att det skulle gå att bygga om hydrauliken på den här typen av lyft så att man kan lyfta bara ena sidan, bestämde jag mig för att en sådan här skulle jag ha. Med en väldigt enkel modifiering kan jag välja om jag ska lyfta båda banorna eller endast den längst ifrån kontrollenheten. Genom att lägga till en kran (inringad) kan man uppnå den funktionen. Här fanns ursprungligen bara en rak obruten bit rör för att få ut slanganslutningen utanför tanken. Det var lite pyssel att leta på en lämplig kran och adaptrar för de olika gängorna. Det hade varit smidigare om jag av återförsäljaren kunnat köpa en likadan kran som sitter till höger, som reservdel. Då hade den dessutom fått rum i skåpet utan att kapa vredet. För att kunna lyfta även banan närmast kontrollenheten separat krävs lite mer ombyggnader. Jag har ett kedjehus med enbilsgarage och möjligheten att bygga ut är obefintlig. Garaget är dock ganska högt i tak och jag kan nästan gå rak under Caterhamen, men använder helst pallen. Så kan jag jobba även under en vanlig personbil.4 points
-
Lika bra att dra igång det roliga jobbet med att få ordning på karossen, nu har man lite att pyssla med, börjar med tak och baklucka. Går lite i valet å kvalet om man ska köra med dom utvändiga dörrlåsningarna på taket eller köra nån invändig lösning, tycker nog det blir snyggare med ett helt slätt tak, så det lutar år invändig låsning...4 points
-
Motor på plats. Som vanligt lite mer pyssel än förväntat. Hade god marginal till chassiekonstruktionen för själva motorn men inte för orginal motorfästen. Fick flytta lite rör och massera lite på fästena innan allt kom på plats. Inte blev det bättre av en rejäl mancold, gick nog bara på halvfart i både kropp och hjärna😬 Mvh Pär4 points
-
Äntligen lite tid i garaget igen! Gjorde en liten tankevurpa med lagringen av växelspaken så delarna fick en runda till i fräsen. Nu finns det plats för axiallager och allt lirar finfint. Det ser också ut att funka på plats i bilen med och om jag justerar upp infästningarna något så blir det nog perfekt! Nästa steg blir att fästa nederdelen av spaken med ett stag i ramen så att hela arrangemanget glider i längsled när man drar i växelspaken.4 points
-
Vart det äntligen en stund över i påskstöket! så då vart det lite tid i lackboxen, fått färg på insidan av huvarna. Ett bra sätt att rugga upp ytan innan lack på "baksidan" av glasfiber prylar är med dessa skotterondeller med en softpad bakom. Hann även slipa och få färg på dörrar och trösklar, den blir som synes satin-svart, tänkte först ha den blanksvart men min jobbarkompis övertalade mig att köra satin glans 15, kan nog bli ball med lite guld ränder, tror inte jag sett nån annan gt med den färgen...3 points
-
Tack för berömmet. Jag kör aldrig med skor som har bred platt sula som sticker utanför skons ovanläder. Kör nästan alltid med racingskor som är smala och har en ganska rund kant på sulan p.g.a risken att fastna med högerfoten under bromspedalen. Det är kanske mitt skoval som gör att fotstödet ändå känns lite för litet. Nu när jag har liften och därmed lite lättare att jobba under bilen har jag funderat på att göra ett hål i kardantunneln för foten. En bula i plåt vänd mot kardanen, med en skarp kant för skosulan i höjd med nuvarande fotstöd och mjukare övergång mot tunneln bakåt för att inte fastna. På det viset skulle fotstödet bli lite större utan att inkräkta mer på utrymmet. Installationen av liften med betongsågning, bilning och gjutning tvingade mig till en renovering av golvet. Resten av garaget var rejält tillställt av framför allt betongsågningen så det blev en helrenovering. Mycket roligare att gå ut i garaget nu.3 points
-
Enligt vagnsboken ska bilen väga 430 kg men jag har ökat vikten på den lite grand och mest framtill. Ca 300 kg på stödbrädan kanske. Bilen smalnar ju av lite i framändan och vid stödet är bilen ungefär lika bred som avståndet mellan banorna. Vikten hamnar väldigt nära banorna. Jag uppskattar omtanken om min säkerhet. Men antingen är jag en sån där dare-devil som ser en ranglig billyft som en billig ersätttning för äventyrsresor och byngyjumps eller så är jag helt enkelt inte det minsta orolig. Yrkesinspektion och andra säkerhetsproffs behöver jag lyckligtvis inte ta hänsyn till. Jag har lite erfarenhet av sådana efter ett helt liv arbetsliv på byggarbetsplatser i Sverige och Norge. Även om vi ska vara glada att de finns och för arbetet de gör kommer jag ofta att tänka på ordspråket "sila mygg och svälja kameler".3 points
-
Vintern som varit hade jag tänkt pyssla om bilen lite. Den har haft en del dåliga packningar som behövde bytas. Jag tyckte dessutom att den lät lite skramligare än tidigare vilket i och för sig kunde bero på mina nya hörapparater. Bestämde mig i alla för en kontroll av ventilspel och kamdrivning. För att komma åt kamdrivningen och lättare rotera motorn måste jag demontera torrsumpspumpen och kompressordrivningen. Det var ju även från denna ände av motorn de mesta läckagen kommit ifrån. Där fann jag en hakmutter som inte längre var åtdragen och ett remhjul som satt löst. Så det ökade skramlandet var nog inte inbillning. Så här såg det ut Vid senaste läckagefixet i panik (inga nya packningar bara silicon) inför Kinnekulleträffen drog jag åt hakmuttern med polygrip och inget riktigt mothåll på remhjulet. La bara i växel och lät hustrun bromsa bilen medan jag drog åt. Kilspåren svetsades igen så att jag kunde göra nya. Ett nytt remjul gjordes (lite,lite strörre) och en ny kil sattes dit. Nya packningar och nu åtdraget med haknyckel och riktigt mothåll kanske det fungerar.3 points
-
Av någon anledning pratar vi gärna om olika motorval, det är kul och lättillgängligt som samtalsämne och ett ganska stort val när man bygger. Ibland förväxlar vi vilken motoreffekt som krävs för en 2 tons bruksis mot vad som krävs i en 700 kg sjua. Vi är så vana att en snabb bil har 300+ hk att vi missar vikt och frontarea på en sjua är så mycket mindre. Och så är ju de flesta här män och har instinkten att mer är bättre och mest är bäst! Det är väldigt skön sång i din bil! 🎶 Och det finns förmodligen mycket annat att göra som gör bilen snabbare om du skulle vilja än att gräva dig in i motorn. Oavsett så är en bil som är körbar mycket snabbare än en bil med motorn i trädgården. /T3 points
-
Sent om sider och under pampiga former har idag lottning avseende betalning av medlemsavgift innan 1/1 2025 hållits. Den lyckliga vinnare är: #621, Christoffer Sörell, @Christopher.S Stort Grattis ! Presentkort på 500:- från Speeding kommer.3 points
-
Det ska jag absolut göra, jag har fått en hel pärm med historik till och i den pärmen sitter en CD som jag hoppas ska innehålla bilder från byggets gång så även om det inte blir en "byggtråd" så kan det slumpa sig så turligt att det blir en slags "Det här är min bil, såhär byggdes den, det här gör jag med den"-tråd 😁👍 Motorn är en Ford 2.0 16v DOHC som ska vara lite fixad, portad topp, andra kammar etc. Den låter gott och flyttar på sig helt ok 😁Ska försöka starta upp en egen tråd om bilen och lägga upp lite mer info, bilder, filmer etc i dagarna 👍 Edit: Jag tänkte att vi kan ju lika gärna fortsätta i denna trådene gentligen, känns onödigt att starta en ny och rabbla upp samma info en gång till. Döper om tråden så att den får reflektera att bilen nu är min, så får den skildra bilens framtid och fortlevnad framöver 🙂👍3 points
-
Fick svar av Domi i en annan tråd, stämde att jag lyckats fylla utrymmet men har nu lite mer tillgodo, får nog ta och ersätta gamla med lägre kvalitet men tills vidare försöker jag köra med lägre kvalitet fr start. Här kommer lite bilder fr senaste dagarna: Tillfälliga spindlar: Satte ihop upphängning och hjul hjälpligt för att kunna klura på växellådsfästen. Gott om plats är det väl inte men drivaxeln bör rymmas där emellan. Helsvetsning pågår. Motorpaket sitter nu i 5st punkter, alla har hårda Valp-kuddar. Tror ni att jag kommer behöva ha något mer stöd för att förhindra rotation (runt vevaxeln)? Alla sitter typ i nivå med vevaxeln förutom den längst fram i mitten, den sitter ovanför. Skickat från min iPhone med Tapatalk3 points
-
Testade av lite el idag, primärt kupé och ytterbelysning. Har inte testat torkarmotor eller handbroms än då dom inte är inkopplade. Resten fungerade finfint sånär som ena sidoblinkersen där lamphållaren inte verkar lira riktigt med lampan. Funkar finfint på andra sidan där det sitter annat fabrikat, så får se över o byta troligen. Hittade en felaktig funktion som har med tändlåset och huvudreläet att göra, så får plocka ur instrumentpanelen och se om jag la något fel eller tänkte galet. Nu drar tändningen reläet oavsett läge, så fel är det iaf 😊 Fick hem o slutförde remskivan idag också. Den är monterad och jag kan nu kontrollera nivån mot generator och ac innan jag fixar in löprulle och längre rem.3 points
-
3 points
-
3 points
-
Idag blev det en halvdag i garaget och då började jag med bottenramen. Skickat från min iPhone med Tapatalk3 points
-
Har jobbat på med fuel rail. Kapat av utloppsröret och gängat det hålet till 1/8 NPT. Borrat hål i gaveln och gängat även det med 1/8 NPT, inte säker på att jag har tillräckligt med gods men chansar på det, får löda på en svets utter om det inte blev tätt. Hårdlödde på nya öglor och kapade bort det gamla.3 points
-
Har nu fått ordning på kylsystemet. Testat och konstaterat att enda mätaren som inte funkar är tempmätaren. Mappat lite mer i Tunerstudio. Börjar tycka bilen är otäck. Helvete vad det går 😳 Hjulspinn bara jag gasar, iaf på 2:an 3:an, inte testat på högre växlar. Vänder på en femöring, bara vrida ratten och gasa. Hua 😬3 points
-
2 points
-
Tack Arto! 🙂 Ja, samlar vi ihop kompetensen och finurliga lösningar ifrån detta forumet så har vi verkligen snart kompletta kit. Med väldigt hög standard 🏆🙂2 points
-
Hej! Stort tack för tipset, det ska absolut följas upp! 😄 Inte för att det gör någon större skillnad för själva köpet, har nämligen precis varit iväg och gjort affär samt hämtat hem bilen! 😄 Här står hon nu i garaget, bredvid svärfars Lotus Europa S2: Se så fint de matchar varandra I sina vackra röda nyanser 🥰 Men ja, nu är jag ju såklart ännu mer angelägen om att lära mig mer om bilens historia. Inte för att det blir avgörande för själva köpet, utan för att jag tycker om att veta allt jag kan om mina hobbyfordon och deras historia 😄2 points
-
Hållt på å bökat med tomgången, ville inte gå under 1500 typ med helt stängda spjäll, rivit bort insuget ett gäng gånger utan att hitta nått knas, men insuget har ett inbyggt utjämningsplenum med typ 3lit volym och rätt stora hål på 8mm under varje spjäll, tyckte detta kändes lite märkligt så jag svetsade igen hållen och borrade nya på 3mm samt minskade volymen ca 70% med plastblock, nu vart den klart medgörligare med tomgången, ca 900 men ska få det bättre...2 points
-
Vevaxelgivare på plats samt oljesticka. Klurar på hur jag ska kunna staga upp ac pumpen i bakkant med allt som är ivägen 🤔 Klurar också på om jag ska skita i det kosmetiska korrektheten och köra Aerocatch huvlås bak, eller mer historiskt korrekt pinnlås och sprint. Tyck gärna till o hjälp mig i mina val 😊2 points
-
Nu var det äntligen dags för en liten uppdatering. Det har tyvärr inte hänt så mycket sista tiden, men bygget är igång lite i alla fall. Har nu byggt färdigt motorfästen och snart är ramen färdig svetsad. Har byggt om tråget och oljepumpen samt kortat kardanen. oljetråget är nedkapat och förlängt så det ska rymma nästan samma mängd olja som innan ombyggnad, hoppas det ska fungera till en början (oljestickan påverkas i alla fall inte).2 points
-
2 points
-
Glad i hågen i tron att kylsystemet var så när som klart så brände jag dit fästöron för expansionskärlet och stängde huven, eller? Nej... Den går inte igen längre, för att expansionskärlets hals slår i huven! 😭 Bara o ta tag i skiten, skära av övre plåten, vinkla om o ändra placering på halsen o svetsa ihop allt igen samt täthetskolla igen o fixa några små blommor... 4 timmar senare är det dock klart och inget av det jag tänkte göra idag vart gjort 😅 Tänkte beställa hem an8 svetsstos med plugg som innehar o-ring samt ta upp servicelucka under kylrören/handbromsvågen så man kan justera handbromsen samt dränera systemet enkelt.2 points
-
2 points
-
Så var vi här igen. Jag och växelspaken, i en bitter kamp om vem som egentligen bestämmer. Växelspaken och jag har en komplex relation. Jag bygger om den, den sviker mig, jag bygger om den igen. Nu är vi på version 21 Men en guldstjärna till Mats! 🏆 Var inte riktigt nöjd med mina vajrar, men efter tips så beställde jag hem två stycken jag också. 24 :- styck (!) Riktigt smidiga, lagom långa och med gott om vinkelspel. Och så fick jag såga sönder hela armaturen igen 😁 Nästa steg är bakre fästet vid lådan2 points
-
2 points
-
Nu målad med 2 lager Por15. Skönt att jobba hemma så man är i garaget 5 min efter man slutar. Nu blir det återmontering i helgen efter färgen fått härda minst 1 dygn. Snart där![emoji109][emoji869] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk2 points
-
Det är väldigt tillfredsställande att montera delar som är färdiga även om de senare ska demonteras inför lackering av ramen. Jag limmade ihop strålkastarhuset och lackerade dem, det blir rätt bra även om de inte är i kolfiber. Jag passade samtidigt att lackera ”korvarna” som sitter på de vertikal ytterdelarna på vingen fram. Så passade jag in de plana skivorna jag tidigare gjöt på ramsidan, många hål på rätt plats, länkarmsinfästningarns, styrstag, stötdtång till fjädring och bromslang.2 points