Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 04/20/2025 in all areas
-
11 points
-
10 points
-
IT'S ALIIIIVE!!! Ni får ursäkta den töntiga gubben som låter som en tonåring som haft sex för första gången, det har gått 8 år sen jag började bygga. Så viss extas infann sig 😝 VID_20250503_163902.mp49 points
-
Bra helg med många mils körning. I fredags körde jag till Stockholm och igår morse kl 06-08 var det frukostklubbträff på Skeppsholmen. Fyra 7or på plats och tre av oss åkte vidare till Bålsta efteråt för en biltur på 14 mil med Sommarkörningar Stockholm. Måste ha varit bortåt 100 bilar som åkte på fina småvägar i varierande tempo och avslutade vid Skoklosters slott. Lade till 65 mil i helgen 😊 Tack Sören och Tomas för sällskapet.9 points
-
Nu lever den igen😀 Klarade nästan att få fart på den på en vecka. 8 dagar får duga. IMG_7539.mov8 points
-
Jag har kämpat större delen av den gångna veckan med att lackera skärmarna och täcka alla pinhole. Bakskärmarna har jag sprutat två gånger med slipning emellan, inkluderat allt duttande med tandsticka med klarlack för att fylla hålen, inte riktigt nöjd men jag släpper det för tillfället. Framskärmarna har jag sprutat tre gånger med slipning emellan och duttat tandsticka. Ganska nöjd med de skärmarna. Nu är jag trött på lackering så jag funderar på att börja plocka ner bilen och svetsa på diverse ställen i ramen så att jag kan lämna den till pulverlack.8 points
-
8 points
-
6 points
-
Drog igång den idag för att provköra en sväng. Gick som en påse nötter som gick på 3 cyl med en lambda på 13! Kom då på att jag inte kollat efter ett läckage av oljebehållaren till kompressorn som välte ovanpå motorn när den var ut. Drog ur tändstiften och det rann olja ur 2 av dem🫢. Körde motorn torr på startmotorn med stiften ur och sen i med nya stift, sådär ja - tillbaka till där vi var innan rivningen. Men med tätat insug kommer det mer luft till motorn och jag får lite för hög lambda så jag får nog feta på blandningen så den inte går för snålt. Men den känns mycket rappare och den kommer nog upp i de 257 hjulhästarna den hade på mappningen. Samtidigt har förstärkningarna gjort att den känns mycket tightare som helhet och mer responsiv i körningen. Kommer bli en bra säsong det här! [emoji38] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk6 points
-
6 points
-
Allt kollat och soppa i tanken, lite läckage men gick igång nästan direkt! Nu är jag på G ! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk6 points
-
Vid årets första provtur gick bilen väldigt fett och efter en stund hacka o hosta den så jag tvivlade på att jag ens skulle komma hem. Väl hemma så fick jag inte igång bilen igen. Efter att ha skiftat till torra tändstift flera gånger och endast få den att tända till lite förstod jag att det behövdes någon annan åtgärd. Under säsongsuppehållet har jag gjort en del ändringar med elen och t.o.m lödat lite i styrboxen som dessutom fått lite nya funktioner aktiverade. Insug, spjällhus och kompressor var demonterade för att kunna dra om elen. Motorn fick även ett aningen större drivhjul till kompressorremmen. Jag misstänkte såklart att något av det jag gjort var orsaken till problemet men började ändå med att kolla bränsle och gnista. Kollade först spridarna som inte läckte och såg ut att spruta likadant. Tändstiftens gnistor såg likadana ut och slog även med ca 2cm gnistgap. Jag misstänkte att synkningen mellan gaspjällen före respektive efter kompressorn blivit fel vid återmonteringen och bestämde mig för att göra det noggrannt. För att göra detta lite enklare och klara av det själv snickrade jag ihop en tillfällig handgas av lite spillvirke. Nu kan jag nå justerskruvar och gaspedal samtidigt. Mycket lättare att sitta på en pall och knappa på datorn som ligger still på ett "bord" än att göra det sittande i bilen. "Bordet" är dessutom fullt med extrabatterier att starta motorn med. Efter lite minskningar av bränsle i start o prime inställningar hoppade den igång, men gick väldigt illa. Nyligen läste jag om Veddes liknande problem och hans approach att med IR-tempmätaren mäta på avgasrören. Jag gjorde likadant och flyttade runt tändspolarna för hitta vilken spole/ tändstift som var problemet. Plötsligt hoppade alla cylindrar igång. Problemet var ett kabelbrott (under isoleringen) precis vid ingången till en av spolarna. Att det inte gav sig till känna vid tändstiftstesten berodde antagligen på att då var tändstiften ur motorn och ledningarna tryckte på ett annorlunda vis mot spolarna och slöt avbrottet. Bilen går fortfarande lite fetare än tidigare och jag vet inte säkert varför men jag justerar om bränslemappen. Kan även konstatera att hastighetssensorerna funkar upp till 125 kmh, fortare har jag inte kört än.5 points
-
4 points
-
7:an har legat i malpåse under flera år, men nu är den och jag på väg tillbaka igen. Det var en del strul med motorn innan malpåsen. Den hackade, spottade och sköt både här och där på slutet, och det kan bero på en fin övervarvning på 9380 rpm. Några krokiga ventiler efter det gjorde nog sitt till. Nu har motorn fått en ordentlig genomgång med några nya lager och renoverad topp. Jag har även varit med och renoverat / byggt en Formel Vee, som jag tävlade med under några år. Under våren fick jag korn på en bra mappare i WiTune, som har hjälpt mig med mappning och det var en riktig hit. Den var många fel i den gamla mappningen, den gick alldeles för fett på flera olika sätt, men det fixade han. Nu är det bra snurr på min lilla 1300.4 points
-
4 points
-
Äntligen finns det en firma som utför svarvning och fräsning och som inte är främmande för oss som håller på med bilar. Rimliga kostnader och ledtider. Givetvis så utför de uppdrag till industrin också. Mattias har själv helt nyligen byggt sin egen 7:a. Kontakta Mattias på. [email protected]4 points
-
Hittade en rutlist som är lite för smal för att täcka hela gapet, hade man kollat detta innan lack hade man kunnat gjuta i lite glasfiber, men det får duga tillsvidare. vart lite elfix oxå, monterat dit strömbrytare och dragit en del el, behöver inte så mycke knappar då sprutet styr fläktar och soppa pumpar, men det ska väl se ut som ett gammalt flygplan i dessa....4 points
-
3 points
-
45 min ihopklippt i fel ordning till nästan sant innehåll 🙂. Lite sjukt 26 000 visningar på 16 timmar3 points
-
3 points
-
3 bilar trotsade kylan och visade upp sig på Ekerö. Sören, Alex och Vedde! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk3 points
-
Nu går det jättetrögt med bilbyggandet, i huvudsak två skäl. - vårväder med allt som det innebär när man bor på landet med trädgård och skog som måste fixas. - strul med lackering av kolfiberdelar, bland annat skärmarna som fick miljoner fiskögon när jag sprutade klarlack på den. Jag blir så trött på allt extrajobb det kräver. Men på den positiva sidan så är det inte mycket jobb kvar tills att jag kan demontera hela bilen , komplettera med lite svets i ramen och sedan skicka den till pulverlack. Klotsar limmade i motorhuven, ska användas för låsning av huv till ramen. En ljuddämpare till insugningsljudet under planering Fina distanser till stötdämparna och länkhuvud, som jag har skrivit om under Tjänster önskas/utföres.3 points
-
Lycka till Göran med ditt bygge, blir imponerad varje gång du gör ett inlägg, superfinish på alla detaljer. Tack för de fina orden. Skickat från min iPhone med Tapatalk3 points
-
Monterat o klart med påfylld olja. Tog 9.5L... o då ska filter o kylare fyllas också. Så lär gå åt 10L totalt ca. Slutmonterade handbromsen och grenrören. Samt tillverkade pivotlänkarna (bättre namn??? crank bells på engelska) och svarvade upp distans till ena som ska bultas i befintliga fästet. Städade av lite o testade o koppla upp datorn också med nya svindyra kabeln. Funkade DIREKT, vad förvånad man blev när det strulat så jävligt tidigare 😆 Detta innebär att jag kan prima oljepumpen, kolla instick på kamsynken, klocka o ställa in vevaxelgivaren, testa alla in/utgångar och sen starta motorn 😱3 points
-
3 points
-
Idag vart en bra dag. Fick hem hydraulrören jag saknat och lyckades bocka till dem väl på hemmaplan, vilket sparade en dag för mig o arbete till hydraulkrökarna på jobbet. Riktigt nöjd nu ned nya fästet och frigången det ger. Testade montera upp generatorn och ställde den i yttre och inre läget för remspänning och det lirar bra. Så nu kan jag mäta in positionen på pumpen och slutföra fästet innan den åker ner i zinkbadet med lite smågrejer till krängningshämmarna. 😁 Ni får ha överseende med rotationen på bilderna, verkar fortfarande inte fixat.3 points
-
30 + mil på en helg ! Elmia och custom bilsport. Sista biten körning ihop med den röda elbils kusinen . Praktiskt att parkera framför porten och ladda 10 år sedan sist ( gissar jag ) tycker det var bra blandning , de ombyggda bilarna verkar komma till baka mindre neon och plast skärmbreddare. Tror jag så nästa 10 elbilar custom3 points
-
3 points
-
Slutfört rutan på passagerarsidan. Avskyr sånt här finlir som skiter sig om det är 1mm off. Detta gick dock över förväntan och passar ju t.om. 😆 Insatserna funkar också över förväntan, kan rekommendera dem som infästning för lättare fixering som t.ex. rutor o annat med låg vikt som inte behöver dras hårt. Nån som har tips på tunn tätningstejp man kan sätta på insida rutan som en svart border som samtidigt tätar mot ramen?3 points
-
3 points
-
3 points
-
3 points
-
Lite för mycket jobb, som inte är garagerelaterat, men nu är jag på gång igen! Appropå att anpassa primärrören till headersflänsen, det känns som när man var liten och försökte trycka den runda klossen i det fyrkantiga hålet... fast nu är verktygen dyrare och man svär mer. 😁 Får skylla på att jag troligen hade sten i sandlådan. Kör med 44.5mm primärrör, till 10mm rostfrifläns och sedan till 3" kollektorn.2 points
-
2 points
-
Vinterprojektet är nu avklarat (det påbörjades i tisdags). Nya skärmar fram, jag har monterat dem något lägre baktill samt med styvare stänklappar som går ner närmare marken. Det är två gummilappar som limmats ihop. Vi får se om det hjälper. Efter att ha varit ute lite i kväll märkte jag att de skrapar i lite ibland.2 points
-
Ok, loggning för mappning företogs i går på en runda till Bauhaus och tillbaka, 4 mil. Såklart hade adaptern till serieporten fallit bort ut pc'n så det blev massa jobb med att få till den att funka seriell->usb. Sen är det glapp i serieporten så den slutar funka vid minsta skakning- Suck. Ingen loggning och bilen lät som en gammal bubbla- brukar tyda på att den går på 3 cyl. Väl hemma tog jag fram lasertempmätaren för att kolla att alla cylindrar går är det lätt att se ungefärliga lika temperaturer på grenröret. 3st på 150 grader men 4:an på 60, hmm något skumt. Drog av tändhatten och ingen skillnad på gången- här var det något fel! Höll tändhatten i närheten av ventilkåpan så att jag kunde se om den gav ström till tändstiftet- japp klickade fint med blå blixtrar. Ryckte lite och klämde på injektorkablaget och vips så vart det annat ljud i burken! Nu fick jag temp i 4:ans grenrör och lambda var tillbaka på normala nivåer. Verkar löst nu så jag kommer nog åka till Ekerö på lördag om vädret håller. Note to self: kolla alla kontakter och kablar innan man misstänker de svåra felen. [emoji16] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk2 points
-
Konstaterade att det nog bara är att bygga en egen. Lite m10 pinbult jag hade liggande och några billiga tändkabelklammor så ser det ut så här. Största utmaningen är att huvudet på matklockan är lite för runt så det ör utmanande att hitta minsta måttet. den hade nog gärna fått vara lite lättare också… /T2 points
-
2 points
-
Tack själv. Kul att du tog dig hela vägen och vi fick ju verkligen en heldag i solsken 🤩2 points
-
2 points
-
2 points
-
Nu sprutade jag klarlack på sitsramen, en million pinhole, jag blir så trött. 😥 Försökte fylla hålen med en liten roller som jag drog över ytorna när jag precis sprutat ytan, det fyllde säkert 95% . Sedan la jag snabbt ett varv över alltihop, det jämnade till ytan en hel del men jag får göra om lackeringen om ett par dagar.2 points
-
Tanken i och soppasystemet kopplat igen, tog isär trottelhusen och lade på en sträng silikontätning på metallpackningen som har fått torka över natten så får vi se om vi har bättre täthet idag. Kavar att göra - Lufta bromsar, i med soppa och kolla att det är tätt, framhjulsinställning efter nerrivning av hela framvagnen. Bygger en Toe båge av lite gammalt skrot så kan man snabbt och lätt kolla toe i framtiden, camber görs ju lätt med en digital gradmätare.2 points
-
2 points
-
Vart det äntligen en stund över i påskstöket! så då vart det lite tid i lackboxen, fått färg på insidan av huvarna. Ett bra sätt att rugga upp ytan innan lack på "baksidan" av glasfiber prylar är med dessa skotterondeller med en softpad bakom. Hann även slipa och få färg på dörrar och trösklar, den blir som synes satin-svart, tänkte först ha den blanksvart men min jobbarkompis övertalade mig att köra satin glans 15, kan nog bli ball med lite guld ränder, tror inte jag sett nån annan gt med den färgen...2 points
-
2 points
-
Ett stort steg framåt tycker jag det är när man fått utsprungskollen godkänd 😀. Hej, Ursprungskontroll för ärende Ä20250317-xxxxx är godkänd. Du kan nu boka tid för registreringsbesiktning, du behöver då uppge ditt ärendenummer. Beslut kommer med posten om några dagar. Om du vill veta vilka besiktningsstationer som finns i närheten av dig, besök www.swedac.se För övrigt har jag gjort klart alla kyl-ledplåtar. På tur står att fixa låsning av motorhuv till ramen. Nu tar jag långledigt över hela helgen, kanske får man lite inspiration på Motormässan i JKP. Glad Påsk 🐣2 points
-
1 point
-
Vill inte uppmana till dåligt beteende då jag inte tror att det går att skriva in förändringarna, men det går att få hyfsad snurr på en folka motor. https://shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=133716 /T1 point
-
1 point