Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/21/2024 in all areas

  1. Idag kom det ett litet paket med nya shimsbrickor. Efter ventiljustering och koll på att allt var kopplat igen kunde jag äntligen vrida om nyckeln och höra hur motorn spann på alla 4 cylindrar! 🙂 Tänk att lite ventiljustering kan göra så stor skillnad. Bilen är nog körbar som den är just nu. Men jag ska göra en lista på alla småsaker som ska fixas innan våren.
    9 points
  2. Fastnade lite i plastträsket så nu är kapen framme igen. 🙂 Nedre delen av bakhuven hade ett urtag för den växellåda som Mangan använder (som är onödigt för mig) och så var den lite allmänt sladdrig och skev. Detta är nu åtgärdat tillsammans med urtaget för nummerskylten som inte lirade med min mentala bild. Så det rök och nu blir det en helt slät bakstam á la raceutförande
    8 points
  3. Belysning på nummerrundlarna är viktigt... 🙂 Nu när... ... och byggåret börjar gå mot sitt slut vill jag önska er alla en God Jul och ett Gott Nytt År! Jag vill också passa på att tacka alla er (och speciellt @Niclas Börjeson, @Arto, @heralueoch @Magnus. Viktorsson) som bistår med inspiration, tekniska lösningar, delar och all annan form av support! Det uppskattas enormt och gör resan lättare men framför allt mycket, mycket roligare!
    7 points
  4. Hej, då var Suzukin klar 😀 Ska bara byta glödlamporna fram, ställde till en hel del huvudbry innan jag insåg att helljus var paj i ena lampan och halvlyset trasigt i andra... Nu SuperV8:ans tur, minst jobb med den.
    6 points
  5. Japp, med någon omgång spackel till blir det nog bra det här.
    6 points
  6. Så nu gled äntligen maskineriet på plats, förhoppningsvis permanent....
    6 points
  7. Nu är även avgassystemet byggt, blev ett helt nytt 3" hela vägen från turbon. Så nu ska nog motorn kunna andas lite friare jämfört med det gamla på 2,5". Downpipen ska lindas in med avgasbandage, men det gör jag efter att jag har startat upp motorn och kollat att allt är tätt först. Måste leta efter ett nytt batteri, det gamla har nog gett upp efter många års trogen tjänst. Har bara 1,7V på det och lyckas inte få den att ta laddning. Någon som tips på ett lätt 12V batteri (nuvarande storlek L180xB70xH165mm, men får plats med större också)?
    5 points
  8. Gud Jul alla petrolheads där ute och Stor Tack för alla råd och tips under åren . Denna forum är helt fantastik . Är tillbaka nästa år med nytt projekt om det finns intresse 🙂 🙂 🙂 // Sorin
    5 points
  9. Godkväll alla plåtkonstnärer! För att citera yngsta barnet: ”Är det en kaststjärna? Ska du bli ninja?” Känner min bilbyggarhobby har en svajig framtid bland efterföljande generation 😄 Hur som helst, kaststjä… förstärkningen är på inrådan ifrån Arto. Upphängningen av bakhuven är lite ranglig och behöver styvas upp. Har klurat lite på det ett tag och, något över konstruerad kanske, kommit fram till en lösning. Satt tillslut som ett yxhugg i skenbenet, stabilt 🥳
    5 points
  10. Idag blev jag väldigt nöjd med lösningen på hur jag skulle sammanfoga övre och undre vinghalvor. Problemet är att det var en väldigt liten kontaktyta i vingens framkant, i princip bara tjockleken på vingskalen. Jag har sett många andra lösningar på olika forum men inte sett detta sätt tidigare. Jag limmade ihop halvorna i bakkant först, nästa två parallella ytor., enkelt. När det hade härdat blötte jag in sex stycken kolfibertrådar (tow) i epoxi sedan drog jag in dem i vingframkanten med hjälp av en ståltråd, bankade lite i framkanten så att de sjönk in ordentligt, klart ✅
    4 points
  11. Jag la vingarna lite åt sidan och gav mej på att fixa fästen till framskärmarna, omväxling förnöjer 😀. Jag hade funderat ut hur infästningen på spindeln skulle se ut och låtit laserskära plåtar till det. Monterade dessa plåtar på spindeln, Miata NB. Sedan kom det verkliga jobbet - att bocka stagen mellan spindeln och skärmen så att alla blev lika och att skärmen hamnade på rätt plats på hjulet. Jag vet inte hur många gånger jag har plockat skärmen och stagen på och av, vill ju inte borra hålen i skärmen på fel ställe. Eventuellt så gör jag en ”bricka” som täcker alla tre stagen nere på spindeln, jag får fundera på det och istället ge mej på höger skärm som jag tror går lite fortare att fixa. Sedan får blir det ändå att tillverka vingarna, det ska bli kul 🤩. Bricka tillkom nu, blev ännu bättre stabilare🤩
    4 points
  12. Nu börjar det bli dags att fixera B-stolparna på karossen och grovt justera in passningen mellan bakhuv och tak. Fästpunkter inspirerade av originalutförande är under tillverkning. Sedan är det väl dags att ta tag i kupéutrymmet och körställning. Parallellt med detta tänkte jag även börja titta på bakre spindlar och hjulupphängningar. Origami... 🙂
    4 points
  13. Nu när helgerna är över kunde jag återgå till verkstaden. Jag har slipat sidorna, 120-150-180-240-320-400-600 papper, så nu kan jag klarlacka dem när som helst. Jag fixade en hållare så att jag kan lägga dem över en bock och lacka båda samtidigt dessutom kan jag rotera sidorna om jag skulle se några rinningar 😅.
    4 points
  14. Gott nytt år allesammans! Harvar på lite försiktigt i garaget, gett mig i kast att placera elsystemet. Dels matningen och själva systemet, kommer köra Painless grundsystem efter lite grubblerier.
    4 points
  15. Hållt på några dagar o klurat fram o tillbaka med fästplatta för ac o generator. Vill rikta ett stort tack till Niclas för att dela med sig av sin egen design som jag kunde använda och ändra för mina behov. Återstår att fixa ut den i formplyfa så man kan se vart man vill addera fäste för vevaxelgivare, slangar o vajrar möjligen innan man lägger sista touchen o skickar den för utskärning. Då jag har större generator så behöver min adapterplatta ut mer från motorn än Niclas hade, därmed bytte jag delningshål mot vattenpumpsadaptern för att komma ner lite i höjd för att undvika kollision med torpedväggen. Det är tråååångt (ovanligt för o vara GT40, eller? 😛 ) Hade tankar om delad platta så jag kunde hålla den mot motorn och sen köra olika djup för generator och ac och slippa problemen mot torpedväggen, men nej. Det blir sjukt komplicerat o få till det, och jag vill hellre komma framåt. Helheten väger idag 860g enligt modellen i 7075 alu.
    4 points
  16. Det var min tanke också, så nu är det gjort.
    4 points
  17. Snyggt! Gällande slanglängd Om avståndet är för kort och båda ändorna av röret är låsta i position så får slangen svårt att ta upp felet i linjeringen. Dvs om båda rören i bilden sitter fastskruvade, så är avståndet för kort för en rak slang. Då behövs en bälg slang. Jag vill också slå ett slag för fjäderslangklämmor på kylvattensidan, typ dessa: https://www.do88.se/sv/artiklar/mikalor-fj228derslangkl228mma-kraftig-372-445mm-w18.html Slangen växer ganska mycket jfr stålet när temperaturen går upp och det kan plasticera slangklämman, det gör att man behöver efterdra, kanske flera gånger. Fjäderklämman är som en anakonda och klämmer kontinuerligt, allt eftersom gummit kryper/krymper så klämmer den ännu mer. /T
    3 points
  18. Hawk-eye 😄 Du har såklart helt rätt man skall undvika större längder/ytor med slang av orsaker du ovan nämner. Enkla svaret är att jag inte hunnit justera rören/slangen. Som du ser på bilden nedan ligger rören nära och påsticket på slangen är markerat för att mäta hur mycket jag skall kapa den. Men jag har hunnit göra ett rör! 🥳🫣
    3 points
  19. Fått hem sista komponenten till vattensystemet, såklart med lite utrymme att modifieras. Blir nog att gänga och plugga by-pass delen, så går allt fritt.
    3 points
  20. Fick bli lite måleri idag, insida takdel och dash sidenmatt....
    3 points
  21. Jag vill ha möjlighet att i Megasquirt-loggar se hastighet och vilken växel som är i så jag har monterat Hall-givare. Jag monterar både fram och bak så att jag även kan prova med tractioncontrol. Fram får givaren läs av skallarna på skruvarna som håller bromsskivan. Det fanns redan överblivna M6 skruvhål i skivorna så jag gjorde om några större skruvar till M6 för att få lite fler skallar att läsa av. Baktill blev det ett triggerhjul som monteras mellan kardanen och backväxellådan. Inte så lätt att komma åt. Man får hoppas det inte behövs en massa justeringar. När backlådan ändå var nere passade jag på att byta lager i den. Här är några bilder på isärplockad låda Pilen pekar på backdrevet som roterar fritt på sin axel. Detta är vad jag förstår en Nova-låda. Westfields Megabusa-låda är snarlik.
    3 points
  22. Eftersom det gamla batteriet var helt dött, så fick jag beställa ett nytt. Det blev ett sådant här: Start batteri med avancerad BMS 16Ah 800CA LiFePO4 online hos olssonsfiske.se 16Ah (30Ah PBEQ) LiFePO4 batteri, vikt 2,5kg. Så nu bantas bilen ytterligare 3kg! 🙂
    3 points
  23. Lite framfart idag, morgon, middag och kväll. [emoji16] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    3 points
  24. https://www.kullager.se/skruv-unc-5/16x152 Lite för långa men kanske går att korta ? // Sorin
    3 points
  25. Konsten att behärska Origami, eller träna inför att vika ihop expansionskärlet. 😄 har försökt rita en i ett så stort stycke som möjligt… kan säga att jag återkommer på den punkten.. Men gav mig i kast med oljekylaren istället, inser att det är trångt med snesträvan. Får se med ledningarna sen.
    3 points
  26. Saker sker INTE i rätt ordning , istället för att skruva ihop i mellan dagarna skruvades det sönder mera..... Alla rutor ur av två anledningar det har läckt i varenda gammal gummi list och blir pölar på golvet trots 3-4 varv med feltemas kletigaste svarta sörja I princip var gummit så gammalt / sprucket så det läckte liiite över allt rakt igenom. Nya lister går att köpa på meter så det borde gå att få ihop Framrutorna, lite oklart om det verkligen är laminerat, står säkerhets glas och de mesta källorna hävdar att den lilla stämpel som finns skall vara ok (ej orginal rutor) men det är lätt att skära nya platta rutor och då blir de oxå rep fria. Nya 2.0 toppfarten kräver oxå att det verkligen är lamminerat Tyvärr kom det oxå lite mera rost, 3 kluriga hörn under listerna. 70 år gör väl sitt 🙂 Så nu är det istället ett andra varv pensel och epoxifärg inne och under + skrapa asfalts mattor i taket och inner skärmar ( riktigt skit jobb blir små olje flisor som smälter på kläder ) Borde gå att börja stoppa i nya ljudmattor snart Letar lackerare oxå men svårt att hitta någon som löser det i tid ( eller vettigt pris)
    2 points
  27. Efter mycket mekande och justerande fick jag 3D printern att leverera godkänt resultat så jag kunde tillverka resterande gavlarna till vingarna. I dessa gavlar har jag insatser av aluminium med gängor. Sedan kunde jag laminera gavlarna med kolfiber och sedan limma gavlarna på cellkärnan.
    2 points
  28. Inte så mycket uppdateringar här men jag vill tipsa att alla som har Instagram att gå in och titta på detta bygge. Fantastiskt fint bygge! https://www.instagram.com/garaget_7?igsh=Y3NlbG51NzFta3Rl
    2 points
  29. Hej, har nu legat i en del. Tillverkat växelspak. Satt dit stolar och bälten. Börjat med skärmarna. Modifierat de bakre till mindre fyrkantiga. Här ser man även magnesiumfälgarna. Kommer bättre bild. Plastat skärmkanter bak. Lyckades kalibrera tempgivarna, tog 2 minuter, Youtube är fantastiskt. Startat upp och börjat mappa tomgång osv, kul ! Tyvärr gick röranslutningen för värmepaketet av vid insugs manifoldet, plasten hade blivit förstörd av den begagnade gummislangen!? Sprutade kylarvatten i tak och hela bilen, inte kul. Blir dock väldigt mycket avgaser i garaget vid mappningen. Funderar på att fixa allt runtomkring och sedan lämna iväg finmappningen till proffs.
    2 points
  30. Kollade över ventilspelet ikväll, tror jag hittat felet på min kassa motorgång. På 2:ans och 3:ans insug hade jag 0,00 respektive 0,10 i spel (ska ligga på 0,35-0,40). Sedan låg vissa uppåt 0,90-1,00. Om jag nu har kollat ventilspelet när jag plockade ihop motorn för 2 år sedan, så måste jag ha varit full när jag gjorde det. Har beställt ett gäng nya shimsbrickor. Nu får vi hoppas det här löser problemet.
    2 points
  31. Så blev höger skärm också monterad nu är det bara lite finslipning och klarlack på skärmarna men det väntar jag med till senare i år. Nu ska ge mej på vingarna, det ska bli intressant då jag inte har gjort vingar med metoden som beskrivs på easycomposites hemsida. Jag börjar med bakre undre vingen för att det är den som är minst exponerad för åskådare så kanske jag kan lära lite så att de andra vingarna blir lite bättre/finare.
    2 points
  32. Idag fick jag dom skurna plåtarna för remsidan. Passar fint o sitter bra nu. Återstår o verifiera djupet för remhjulen till ac o generator samt se om man får till ac slangarna.(Tight som fan, funderar på o lägga spiral över slangen i krökarna)
    2 points
  33. Sådärja, är nu igång med denna igen. Bytte till magnesiumfälgarna, blev bättre symmetri. Lite svårt att komma ihåg vart jag slutade. Tanken är att skruva ihop allt som går och sedan försöka mappa. Har vagt nånstans i hjärnan att jag inte kalibrerade tempsensorn och det troligen var felet att den vandrade i tomgång. Lyckas inte detta lämnar jag iväg den på mappning till nån som kan👍
    2 points
  34. Tack grabbar! Stålet är beställt på Montano, blev lite aluminiumplåtar till bilen också när man ändå beställer 🙂
    2 points
  35. https://www.skruvat.se/show.aspx?k=https%3A%2F%2Fwww.skruvat.se%2FStyrled-P57042.aspx
    2 points
  36. God fortsättning Johan! Jag handlar av Montano som Jocke länkade till ovan. Främst ur deras sortiment av småbitar för div fästen och stag som jag kompletterat med men även 6m pipor när jag satte ihop mitt byggbord. Trevliga att ha att göra med och de ligger 20 min från mitt jobb så det är väldigt smidigt.
    2 points
  37. Lite mer jobb klart idag, Tomas 2 längsgående förstärkningar, tvärgående i fronten, bärarmsinfästningar och stötdämparfäste klart. Snart så. Fick även leverans av Redline Shockproof till växellådan som får byte efter alla dessa år när paketet är ur. /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    2 points
  38. Minus 15 grader ute och plus 25 grader i verkstaden, det är gott att ha en braskamin. Jag lackade sidorna igårkväll och idag kunde jag leta upp och rensa hålen till vingarna. Just nu är ytorna på sidorna högblanka men efter ett tag i förhöjd värme så krymper epoxin lite och man kommer då se vävmönster på ytan. Då är det bara till att slipa klarlacken och polera lite så blir det fint igen. Jag vet inte om jag ska tillverka vingarna nu eller att jag ska fortsätta med att montera framskärmarna, få se vad jag får lust till imorgon.
    2 points
  39. Man får byta ut styrkortet i invertern. Finns att köpa här https://evbmw.com/index.php/evbmw-webshop/other-boards/mg-du-board
    2 points
  40. Konstaterade att det bara är runt acn det är ett krav på försänkt eller dylikt pga remmen. Så det löser jag senare o kan därmed bara lösa uppgiften genom o beställa vanliga bult från länken Sorin skickade. Tack! Fick kopplingen jag väntade på för defrostersystemet, så nu är det kopplat o tunneln stängd.(För tillfället och efter bilden togs)
    2 points
  41. Svetsarbete klart nu är det bara rengöring och målning kvar
    2 points
  42. Det är egentligen bäst att lägga väven utifrån, men fasa ur och lägg en remsa runt så håller det bättre. Bilden hämtad ur min flygteoribok.
    2 points
  43. Hade samma detektivproblem, har köpt gängstång som jag tänkte använda. Men ser nu att Sorin kanske skakade fram en lösning 🎁
    2 points
  44. Ja, gubben är inte 20 år längre och tycker att några kilo kompenseras lätt för på annat vis. Den kommer vara lagd så den släpper remskivan över 75% spjällöppning 😆
    2 points
  45. No one puts baby in a corner 😈 in stallation —> 220hp i mellandagarna
    2 points
  46. Tack för alla svar . För ca 20 år sedan började jag bygga en 356 Speedster . Av olika anledningar blev den aldrig klar och projektet såldes vidare. Men nu ska cirkeln slutas . Jag har köpt en nerplockad Bubbla 66-a . Tidigare ägare har börjat med renoveringen så bottenplattan är renoverad med nya delar men inte kortat än . Sambon som är delägare i projektet vill ha en original likt Mango Green ,jag är inte så konservativ och vill ha en Widebody Nardo Grey . 🙂 🙂 Tyvärr hittar jag ingen Widebody som jag gillar . Finns en super fin på Instagram om ni söker på 356blackbastard . Har varit i kontakt med byggaren men han är inte så glad att dela med sig . Gillar mina andra fossila bilar men skulle vilja ha en eldriven också. Har inte funderar så mycket på effekt och räckvidd då elbil är nytt för mig så allt råd och tips ,fördelar , nackdelar är välkomna . Det kan också bli så att jag bygger den först med bubbla motorn som ombyggd fordon och konverterar senare till el . // Sorin
    2 points
  47. Kollade lite på generatorlösning oxå, original på dessa sitter uppe vid insuget, mellan topparna typ, lirar såklart inte med detta insug. Så med ac kompressor på ena sidan och oljefilter på andra blir det lite probbs, sladdade ner till Hotrod heaven och köpte denna minigenerator på 60ah, minsta laget men storleksmässigt kan den funka, jag testar. Passade även på att torrbryta lite, kändes snabb och tuff......
    2 points
  48. Fortsatte på batteri- och bältes-infästningen; Har även svetsat ihop genomföringar till tanken;
    2 points
  49. Medans jag klurade hur jag ville lösa sista för kylkretsarna så passade jag på o ta lite översiktsbilder idag. Det händer ju tyvärr väldigt sällan, så varför inte liksom? Hur gjorde ni andra med luftningsledning från radiatorn? Har någon vild ide om att dra ett 3/16 bromsrör framifrån o bak då det är enkelt o gömma o finns bra med nipplar o genomföringar för sådant system för att kunna slingra det hela vägen bak till expansionskärlet. Men blir innerdiametern för liten kanske? Vill samtidigt inte nalla på kylarens kylkapacitet, så minsta möjliga som klarar o lufta känns väl rimligt, men vart går gränsen?
    1 point
  50. Fått ordning på fästet för timingmärkningen på motorn idag, kapat upp lite plåt för expansionskärl samt printar dild**, jag menar rör såklart. 😉 Skulle köpa 38mm kortradierör tänkte jag, men se det finns ju inte såklart. 40mm på kortradie eller 38mm i vanlig radie. Osäker om någon av dem kommer funka, så därav 3D printningen för att kunna testa innan man lägger massa pengar på rör man eventue inte kommer behöva.
    1 point
×
×
  • Create New...