Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 10/21/2024 in all areas
-
16 points
-
En punkt på "gör om gör rätt " listan var att jag skulle försöka få lite bättre utväxling i diffen . Fick hem två nygrillade drev 🙂 🙂 i fredags så idag blev det provkörning . Helt klar förbättring . Blev nästan samma utväxling som hojen hade original. Behöver få lite kalluft på grenröret för att kyla ner den . Brandväggen blir väldigt varmt . Isoleringen brann på första längre turen 😞 😞 . En kompis printade en adapter till friskluftsslangen . Väntar bara på några delar till sen blir det montering.8 points
-
Bilen byggdes för över 20 år sedan (!) och blev registrerad 2004. Kördes en hel del de första åren men sedan dess har den inte rullat många mil. Mest har den stått under ett skynke som ett sorgligt problembarn, med mer eller mindre ambitiösa årliga försök att få den i ett tillförlitligt skick att köras under sommarmånaderna. Men ett strulande kylsystem och andra återkommande och irriterande symptom gjorde att det år från år inte blev mer än några få testkörningar. Och det var många år sedan nu. Livet och prioriteringarna förändras. Bilhobbyn lades på is. De senaste 4 åren har dock bilintresset tagit över då jag börjat köra historisk racing med Formel Ford med viss framgång. Superkul! Och med ett nytt större garage (med värme!) så finns både utrymme och möjligheter att underhålla bilparken även under de kalla månaderna. Lådbilen har under sensommaren utsorterats och testats för att bestämma vad som behöver ses över inför 2025. Första bekymret var att försöka komma ihåg hur styrsystemet fungerade. Megasquirt V1 fungerar visserligen fortfarande men det hackar och rycker en del och jag får inte maskin att gå rent på alla varv. Det pyser och fräser när turbon laddar. Generatorn laddar inte. Bromsarna tar dåligt, och den kändes allmänt orolig på vägen. Med kunskap från Formelracingen så gjordes en ordentlig hjulinställning vilket förbättrade vägegenskaperna väsentligt. En ny liten generator från Biltema sattes i. Första större vinteråtgärden är nu att byta ut det gamla Megasquirt-systemet (som väl får betraktas som motsvarande Windows 95 eller Nintendo 8-bitar) mot ett nyare och kraftfullare system. Valet föll på Speeduino V04.3d, dels för priset skull men också för att det använder samma tuning-program som MS (tuner studio och megalogviewer). Samtidigt med bytet så skapar jag lite mer ordning och reda och river ut det gamla ormboet bakom instrumentbrädan, putsar upp kontakter och jordpunkter och organiserar om kablage-logiken.6 points
-
5 points
-
Batteriet på plats och provspunnit lite på lyften , verkar fungera med nya batteriet . Nerd fact —> följer bra balans och 91% kvar sedan ny , det var lite mindre än skroten lova 93% men vem vet kanske hoppar tillbaka vid användande och laddning . Nästa steg är motor ur ! fronten plockas bort på några få timmar. Nu är det bara hitta en större mutterknack. Drivaxlarna sitter som F4 points
-
Börja med riktiga bromsklossar på original oken funkar inte det så byt oken. Det är viktigare att få igång bilen än och köpa dyra grejor som stannar halvvägs för att det blev för dyrt3 points
-
Tidigare har vår kassör Micke skickat ut inbetalningskort med snigelpost för medlemsavgiften varje år. För att göra det enklare och för att få ner kostnaderna har klubben numer ett Swish-nummer. Alla som betalar medlemsavgiften (300 kr) för nästa år innan årsskiftet är med i utlottningen av 500 kr hos vår samarbetspartner Speeding.nu, som medlemmar även har rabatt hos. Det gäller nya som befintliga medlemmar och det går bra att använda Plusgiro 36 74 42-1 också för att vara med. För Swish räcker det med användarnamn i forumet som betalningsmeddelande för befintliga medlemmar, men gör det tydligt för Micke. Nya medlemmar skriver så mycket som får plats av namn, adress och användarnamn, samma där, gör det tydligt. 50 tecken är max. För nya medlemmar gäller även att man skickar ett mail till kassören med samma information samt mobilnummer.3 points
-
Liten uppdatering. mitt i husköpande och röjande efter att mor flyttat till hemmet så blev det en stund över att bygga bil igen. 🙂 Det blev montage av Vw typ 1 bromsoljebehållare samt färdigställade av chokewire splitten. kvar att fixa med är tankavluftning och få igång elen. Fick tag i ett original blinkrelä så får vi se om det funkar samt att klura ut varför strömmen inte går som den ska i GT-instrumentet.3 points
-
Hämta hem lite framtida idiot projekt. ( tack till Anders / offroad för förmedling) Sedan jag såg SFRO bilden på den gula låga valpen i Vw typ2 stil har jag tänkt att den iden förtjänar lite mera effekt är 34hp. ( man älskar eller hatar iden ) Så även om detta nog ligger långt bort (2-3 år) så får man börja samla delar och mäta och fundera lite, finns inget bättre sätt att somna än att lösa meningslösa bil problem. Så en rejält sunkig Valp ( med rätt moss patina) hämtades utan chassi rutor eller det mesta. Priset var väl ca STENA metall baserat och är därmed bara ett plats problem. skulle nästan gissa den är för dålig att använda ( eller snarare frågan på hur mycket vill man svetsa trippel plåtar som rostar ) Tanken är att kombinera väghållning OCH för mycket effekt med det fantastiska cd värdena på en LEGO bit. Som ordleken i namnet pekar åt blir det en valp = FIDO men AWD på el --> FIDEL Det finns ett gäng tekniska problem att lösa som INTE är enkla. Man sitter original på eller framför vänster fram hjul ! Jag får inte plats där , måste va gjort för en 160cm människa. tror man här måste sikta mer mot centralt placerad förarposition ( är det ett problem lagmässigt ? ) alla moderna vettiga hjul upphängningar bygger uppåt i fram = där man sitter. tänkte undvika triangel länkar och plocka något komplett på skroten. Typ Mcpherson och enkelt ram chassi. Men kanske en modern s90 eller alfa 159 historia kan funka ? Styrningen .... sitter framför hjulen , en bra bit. Styrsnäcka tilltalar inte mig. hur löser man det enklast. Rolig fakta är att den är smalare och kortare än 92:an i hjul bas Lånad bild---> L2 points
-
jo jag har sett den , så klock ren , fram för allt låter det boxer oxå 😆 Plan B är ju -->2 points
-
Det här kanske kan vara nåt? https://www.instagram.com/reel/DCUBX0uR8Tf (Ett klipp med ett manuellt skapat motorljud för elbilar 😉 )2 points
-
Från en Mazda MX-5 NB Motor BP-VE (BP-Z3), original 146hk. Gick fint i min sjua. Ett extra insug finns. Växellåda 5-växlad med koppling Diff, särplockad, behöver nya diff-plattor. Div, ecu, instrumentering Pris: 12500kr2 points
-
Har börjat lite på tanken och gjort några av delarna som behövs till den. Batteri fäste är färdigt. Gjorde det skruvat i chassit så det går att byta om jag vill ha ett annat batteri. Bromsrören och fästena till dom är också färdiga. Trädde krympslang på rören så dom inte syns så tydligt sen när allt är lacket. Vill inte ha mer hål än nödvändigt i rören så det blev till att fästa dom med buntband.2 points
-
2 points
-
2 points
-
Tveksamt, det faller lite mellan definitionerna. Tidigare har man menat att ändring av motorplacering från frontmotor till mittmotor har resulterat i att det direkt blir amatörbyggt fordon men det är ju baserat på ändringarna som krävs när man jobbar med förbränningsmotor. Elmotor blir en annan sak. SFRO hade fått acceptans för tolkningen att elkonverteringen i sig räcker för ombyggt fordon, men det var någon byggare som inte gillade det och överklagade ett sådant beslut. Överklagan gick igenom vilket betyder att de flesta elkonverteringar nu åter kräver byte av mer saker än vad som kanske egentligen tekniskt sett behövs. Den som överklagade hade rimligen ett bygge som gick att godkänna utan att det gick som ombyggt fordon (dvs gammal bil, låg effektökning) men resultatet ger ju konsekvenser för andra byggare.2 points
-
2 points
-
Definitionerna säger; Ombyggt fordon: serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats; ursprungsfordonets grundkonstruktion ska utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna; följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen 1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts, eller 2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats; följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad 1. styrinrättning med rattaxel utbytts, 2. motor med kraftöverföring utbytts, eller 3. bromssystem utbytts; Texten är "teknikneutral" dvs det är absolut OK att byta från en kuggstång till en annan (men i samband med att även rattaxel byts). Men det gäller förstås att man kan visa att "tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats". Styrväxeln man byter till ska alltså ha annan prestanda/funktion än original. Generellt sett brukar det accepteras att byta till en styrväxel med snabbare utväxling men som i övrigt kan vara rätt lika (typexempel BMW E36 styrväxel i BMW E30) men det är alltid smart att se till att det krävs en fysisk ombyggnad av fästen osv. Bredden mellan ledpunkterna bör ju inte ändras om man inte ändrar andra saker för det påverkar ju geometrin. En annan "smart" lösning är att till exempel byta från hydraulservo till elservo eller liknande. SFRO har besiktat mängder av bilar som följer definitionen, om BI säger att det bara är byte från snäcka till kuggstång eller vice versa som "räknas" så tolkar han föreskrifterna annorlunda än vad de flesta andra gör.2 points
-
Pulat med härvan för sprutet idag. Kontakterade om för spridarna så den delen är klar, samt rivit någon enstaka tråd som inte ska användas. Ska komplettera med 8-10 trådar för separata tändspolar o bestämma placering för interface mot instrumenthärvan. Kommer behöva komplettera med lite kontakter o annat innan allt är på plats dock.2 points
-
2 points
-
2 points
-
Annars får du bygga nått liknande https://www.youtube.com/watch?v=b74w7GLYwqY1 point
-
1 point
-
Bakvagnen slipad och målad men behöver ta bort den avsågade bulten i bussningen har värma lite och öst på med 5-56 och får se om det går att slå bort i veckan. Har även tittat på ramen för att bulta motorn, har gjort fästen till motorn som ska sitta mot balten. Tänker använda original hål i karossen.1 point
-
Då var första och andra avgjutning gjord. Vikt på den första 188gram, fick problem med delningen då mina styr tappar gjorde det svårt att dela så jag tog bort dom, den första blev 80% bra men lyckades inte med kanterna, så där fick jag luft fickor. Gjorde ett försök att åtgärda det, men blev inte nöjd. Så på med nytt vax, och pva. Och en ny gjutning gjordes igår. Tog ut den ur formen i morse och det blev mycket bättre. Använde kortare remsor för att få mindre rörelse, när jag la remsorna, och började med de först och botten sedan. Vikt 144gram. Var säkert 15år sedan jag gjorde en gjutning, kul men lite stress fullt. Men så coolt när man får ut den ur formen. Nu väntar man bara på fler delar och tillverkning av fler delar.1 point
-
Alla lite modernare urtrampningslager/slavcylindrar som jag haft att göra med ligger emot solfjädrarna alltid. Ofta tom en fjäder inne i hydraulcylindern som trycker fram kolven/urtrampningslagret mot solfjädrarna.1 point
-
Haha. Jag vet. Men det är roligt att handla bra grejer. 🙈🤷♂️🤣🤣 Och så tänker jag att när jag ändå har isär allt kanske det är lika bra. Men samtidigt kan det ju vara roligt att ha något att se fram emot och uppgradera vart efter.1 point
-
Forskade vidare i ämnet och kom fram till följande. Ett standardlager skall ha ett litet avstånd mellan urtrampningslager och solfjädern. Ett performance/racelager skall och klarar att ligga mot solfjädern.1 point
-
Finns på Rally Design också https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=105081 point
-
Diffbromsoljan ligger inne i själva diff korgen där lamellerna ligger, oljan i diffhuset funkar 90 rak bra och påverkar inte bromseffekt. /T1 point
-
Jag tänkte på CV med kulor såsom Fords har. /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk1 point
-
1 point
-
Ok, baka ihop det så gott det går. 50 tecken är max, @heralue, det kanske räcker med användarnamn och adress för befintliga medlemmar om det kniper?1 point
-
Finner det svårt o skriva alla uppgifter man kräver, då swish inte tillåter så många tecken i meddelanden.1 point
-
@DomiSeven / @heralue Scannade koden och kunde inte ange någonting....utan betalade bara. Så min anonyma betalning...it is me 😉 😄1 point
-
1 point
-
1 point
-
1 point
-
Tackar som frågar! 🙂 Ligger helt klart lite efter planen som jag tänkte skulle vara rullande chassi vid dehär laget. Det behövdes jobbas en hel del på huset i sommar, bland annat flytta en massa sten och jordmassor, vilket gjorde att jag "blev tvungen" att bygga en radiostyrd dumper, sedan "blev jag tvungen" att bygga en lastcykel, då vi försöker reducera antalet bilar i hushållet (exklusive entusiastbilar såklart). Har bara stödet kvar sedan ska den lackeras och skruvas ihop. Jag siktar på att snart vara klar med alla bortförklaringar och kunna återgå till bilbyggandet, börjar bli väldigt sugen om inte annat. Jag kan bjuda på några foton på lastcykeln tills vidare.. Bilbygget står för stunden såhär, så sedan sist så har jag fått ihop främre och nedre bakre bärarmar samt figursågat och satt in helicoil i adapterplattan, så nu sitter motor och låda i alla fall fysiskt ihop, även om det inte går att överföra kraft mellan dom ännu. J Jag har lagt en hel del tid på att försöka rita upp vettiga hjulspindlar, men i ärlighetens namn så faller konstruktionen inte riktigt på plats, jag får skruvförband till hjullager på fel ställe för hållfastheten osv. Så där brottas jag, och när man spenderar hela dagarna framför datorn på jobbet så är man inte lika sugen att spendera hela kvällarna framför den också. För att ändå ta mig framåt så tänkte jag låta spindlarna marinera ytterligare och jobba vidare med rörramen bakåt som ska hålla i bärarmar, motor och växellåda. Så det står näst på tur! 🙂1 point
-
Bra tips båda två, får kika på det när allt är på plats o funkar 😊 Idag tog bakre avgassystem sin plats. Gjorde enklare fästen som tillåter lite finjustering av position också. Nu kan man fixa grenrören o bygga ihop med flex/fläta sista biten för att kompensera för det faktum att det är stumt monterat 😆1 point
-
Jag åkte till returbilen Kungsåra och skruvade bort sådana plåtar för det stiger på typ alla nyare bilar sen är det bara att klippa till i rätt storlek1 point
-
Jag har använt sån här att bygga värmesköldar av, lättjobbat och låg vikt. https://www.carbuilder.com/products/embossed-aluminium-heat-shield-1000mmx1000mm?_pos=4&_sid=aa0407f16&_ss=r /T1 point
-
Sista pusselbiten på plats för 92 2.0 ett 40kwh batteri istället för 24kwh . Kommer nog ge ca 30 ärliga mil MEN viktigare kan leverera ström till nya motorn 😎 utan att skjuta säkringen ( 175 amp i förr ) en hel del till nu 😜🔋 Hade slängt alla gamla plåtfälgar jag svetsat ihop för 70cm pallbock , så liiite lurig balansering 6 skruv senare och två kablage kontakter senare . inte bara xpeng som har ” snabb ” bytes stationer . SaabEl international siktar på liknande 😂 IMG_3440.mov1 point
-
Uppdatering; Jag fick byta generator, det var troligen något spökigt med den gamla diodbryggan. En liten Biltema-generator lösta problemet.1 point
-
Motorbygge fortsätter, försöker få till en ny sump, bilen lämnar fortfarande oljepöl under sig efter någon månad så misstänker att jag har någon spricka eller att jag har nött hål i den efter asfaltskrap. Den gamla sumpen var inte heller speciellt bafflad så det ska bli lite mer volym och mer aktiv baffling. Från pappmodell Till plåtprototyp Och så lite övningssvetsning för att fräscha upp kunskaperna, det är inte vackert men blev rödsprittätt på första försöket Sen kapa ur plåtsumpen helt och hållet och på med vanlig färgborttagning. Gav inte så mycket på en timma men när det fick ligga på till kvällen efter funkade det bra. Nästa steg förbereda för svetsning. Samtidigt har jag tömt blocket och börjat förbereda det för bearbetning. Tomt block väger tydligen 39.9 kg utan lageröverfall.1 point
-
1 point
-
En kompis kom över och hjälpte mig. Tog honom ca 10min att få ut båda. Den som inte satt så djupt satte han emot en bricka och lyckades ganska fort svetsa fast den. Sen på med en mutter och bara gänga ur. Den som satt lite djupare byggde han upp sakta med säkert tills han bara kunde hänga på en mutter och svetsa fast. Sen lossnade även den fint. Bra med kunniga kompisar som ställer upp. 💪👍 Så nästa på listan är att pusta till mina motorfästen. Hade tänkt göra om dem helt, men den enklaste är nog att bara pusta till och lacka dem jag har. Sen sänka motorn. Får se hur mkt frigång jag har mot vattenpumpen. Kanske måste byta en vinkel från vattenpumpen till kylaren. Tror den tar i om jag sänker motorn. Hur mkt frigång har ni mellan motor och chassi? Räcker ett par mm? Sedan dags för kabeldragning. Hoppas få hem kablar och Motogadget i veckan så jag kan börja måtta och klippa. Och köpa lampor fram o bak. Har även lite svetsjobb. Ska bli kul att lära sig svetsa. 😅😂1 point
-
1 point
-
1 point
-
wheels & wings i helgen , 40 mil snabb resa och DC laddning med ny rekord fart 47kw. 👍 Vädret var magiskt med flera tusen personer och bilar utefter crusing slingan. Måste va nytt rekord. pensionärerna tog kort , tjejerna ropa att bilen var ”söt” och förstå sig påare såg helt vilsna ut då inget stämde i deras bil mall 😎, några kom springande efter då de bara måste veta vad det var.1 point