Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 05/13/2025 in all areas
-
11 points
-
Nu lever den igen😀 Klarade nästan att få fart på den på en vecka. 8 dagar får duga. IMG_7539.mov8 points
-
6 points
-
Vid årets första provtur gick bilen väldigt fett och efter en stund hacka o hosta den så jag tvivlade på att jag ens skulle komma hem. Väl hemma så fick jag inte igång bilen igen. Efter att ha skiftat till torra tändstift flera gånger och endast få den att tända till lite förstod jag att det behövdes någon annan åtgärd. Under säsongsuppehållet har jag gjort en del ändringar med elen och t.o.m lödat lite i styrboxen som dessutom fått lite nya funktioner aktiverade. Insug, spjällhus och kompressor var demonterade för att kunna dra om elen. Motorn fick även ett aningen större drivhjul till kompressorremmen. Jag misstänkte såklart att något av det jag gjort var orsaken till problemet men började ändå med att kolla bränsle och gnista. Kollade först spridarna som inte läckte och såg ut att spruta likadant. Tändstiftens gnistor såg likadana ut och slog även med ca 2cm gnistgap. Jag misstänkte att synkningen mellan gaspjällen före respektive efter kompressorn blivit fel vid återmonteringen och bestämde mig för att göra det noggrannt. För att göra detta lite enklare och klara av det själv snickrade jag ihop en tillfällig handgas av lite spillvirke. Nu kan jag nå justerskruvar och gaspedal samtidigt. Mycket lättare att sitta på en pall och knappa på datorn som ligger still på ett "bord" än att göra det sittande i bilen. "Bordet" är dessutom fullt med extrabatterier att starta motorn med. Efter lite minskningar av bränsle i start o prime inställningar hoppade den igång, men gick väldigt illa. Nyligen läste jag om Veddes liknande problem och hans approach att med IR-tempmätaren mäta på avgasrören. Jag gjorde likadant och flyttade runt tändspolarna för hitta vilken spole/ tändstift som var problemet. Plötsligt hoppade alla cylindrar igång. Problemet var ett kabelbrott (under isoleringen) precis vid ingången till en av spolarna. Att det inte gav sig till känna vid tändstiftstesten berodde antagligen på att då var tändstiften ur motorn och ledningarna tryckte på ett annorlunda vis mot spolarna och slöt avbrottet. Bilen går fortfarande lite fetare än tidigare och jag vet inte säkert varför men jag justerar om bränslemappen. Kan även konstatera att hastighetssensorerna funkar upp till 125 kmh, fortare har jag inte kört än.5 points
-
4 points
-
7:an har legat i malpåse under flera år, men nu är den och jag på väg tillbaka igen. Det var en del strul med motorn innan malpåsen. Den hackade, spottade och sköt både här och där på slutet, och det kan bero på en fin övervarvning på 9380 rpm. Några krokiga ventiler efter det gjorde nog sitt till. Nu har motorn fått en ordentlig genomgång med några nya lager och renoverad topp. Jag har även varit med och renoverat / byggt en Formel Vee, som jag tävlade med under några år. Under våren fick jag korn på en bra mappare i WiTune, som har hjälpt mig med mappning och det var en riktig hit. Den var många fel i den gamla mappningen, den gick alldeles för fett på flera olika sätt, men det fixade han. Nu är det bra snurr på min lilla 1300.4 points
-
3 points
-
45 min ihopklippt i fel ordning till nästan sant innehåll 🙂. Lite sjukt 26 000 visningar på 16 timmar3 points
-
3 points
-
Lite för mycket jobb, som inte är garagerelaterat, men nu är jag på gång igen! Appropå att anpassa primärrören till headersflänsen, det känns som när man var liten och försökte trycka den runda klossen i det fyrkantiga hålet... fast nu är verktygen dyrare och man svär mer. 😁 Får skylla på att jag troligen hade sten i sandlådan. Kör med 44.5mm primärrör, till 10mm rostfrifläns och sedan till 3" kollektorn.2 points
-
2 points
-
1 point
-
1 point
-
Fick tre klippningar av Douglas och alla gick längre ifrån originalet men blev helt klart bättre varje gång . Det är ju en historia och lite röd tråd som skall berättas . Som insatt nörd fattar man ju inte det1 point
-
Handtag för att dra pedalstället i sina lägen på plats. Och växellänkaget ihopkopplat och torrkört. Funkar, men inte helt smärtfritt. Räknar med att lite runtkastad olja för o smörja synkringarna borde göra sitt. Sist så har jag krympt lådan för bromsvätska lite då det blev för trångt mellan pedalställ och slangarna till värmepaketet. Nu borde det få plats Avslutade kvällen med o skruva dit vätskebehållarbrunnen och rensa av pedalstället i förberedande syfte för morgondagens arbete med linhjul och nytt vajerfäste.1 point
-
Beställde hem denna och skall se om jag blir tvungen att köpa ny vajer efter att jag ändrat lösning lite för många ggr och förstört inre linern... Men nu är det demonterat iaf, och jag ska se över överföringen från pedal till vajer så det löper bättre, och helst över ett linhjul också så vajerhöljet kan komma in rakt istället för att pressas igenom ett böjt rör. Borde göra susen. https://timopf.se/fastanordningar-beslagen/ovriga-fastelement/dragfjadrar/dragfjader-90x18x15-2st1 point
-
Hmm, bra input från er alla tycker jag. Har spånat lite under dagen efter er input och det skulle troligen vara möjligt att bygga om änden på pedalstället för att använda linhjul och därmed fimpa behovet av vinklat rör till vajern. Det borde underlätta friktionsproblemet avsevärt. Ska kolla igenom vilka fjädrar jag kan hitta på bauhaus o köpa på mig några olika för att testa fram vad som är lagom returstyrka. Tack! 🙂1 point
-
Jag har kämpat större delen av den gångna veckan med att lackera skärmarna och täcka alla pinhole. Bakskärmarna har jag sprutat två gånger med slipning emellan, inkluderat allt duttande med tandsticka med klarlack för att fylla hålen, inte riktigt nöjd men jag släpper det för tillfället. Framskärmarna har jag sprutat tre gånger med slipning emellan och duttat tandsticka. Ganska nöjd med de skärmarna. Nu är jag trött på lackering så jag funderar på att börja plocka ner bilen och svetsa på diverse ställen i ramen så att jag kan lämna den till pulverlack.1 point
-
Ja, från https://www.carbon-nv.co.uk Skydden över bakskärmarna kommer också därifrån. De väger ingenting men flexar lite mer än Westfields i glasfiber, vilket gör att det trycks in lite runt popnitarna. Det ser bra ut på håll, så länge @Pedalen inte inte tittar för noga. 😜1 point
-
1 point
-
Inga problem! Det är bara att hojta till så slänger jag på kaffet! 🙂1 point
-
1 point