Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 05/20/2024 in all areas
-
Har idag klarat registreringsbesiktningen! eller enskilt godkännande som det heter. har redan fått ett registreringsnummer. Känns overkligt att det som kändes så avlägset nu har hänt. Tror att jag hållit på i fem år typ. Tusentals timmar i garaget och ena hjärnhalvan ständigt tänkandes på lösningar i bygget. Nu är det bara lack kvar. Och sen förmodligen justeringar i all oändlighet. När jag byggde min förra bil, en locost så frågade Marlon, min SFRO-man vad jag skulle kalla bygget. Jag hade inte en tanke på det så han sa, jag skriver Henkes bil så länge. Jag glömde helt bort det så nu är fabrikatet Henkes bil. Det är så sjukt dåligt att det är bra. Därför döpte jag även den här bilen till Henkes bil. Vi får se om jag bygger nåt mer efter den här. Förmodligen kommer suget efter ett tag men nu ska jag bara njuta. Tack för alla hejarop och likes. Älskar det här forumet där alla är positiva, kunniga och trevliga. Vi ses på nån bilträff framöver, over and out.20 points
-
19 points
-
19 points
-
17 points
-
17 points
-
14 points
-
14 points
-
14 points
-
12 points
-
12 points
-
12 points
-
11 points
-
Hej! Det här är troligen ett av de mer långdragna projekten här! Jag har varit medlem här länge, men det är först nu jag skapat en byggtråd. Den kommer inte bli superdetaljerad då jag redan dokumenterar bygget utförligt på andra ställen, men lite uppdateringar kommer det bli även här. I nuläget är det ett rörchassiprojekt med LS-motor, Borg Warner T56 växellåda, glasfiberkaross som är bredare och längre än originalet, sandwichpaneler, hjulupphängningar baserade på Corvette C7 och BMW E39. Bilen är taksänkt. Efter att mitt tidigare projekt spårat ur lite (en taksänkt Amazon med rörchassi och dubbelturbo Cheva SB), ville jag ha något sportigt att åka med under sommaren 1989. Det var alltså bara tänkt som ett tillfälligt substitut under tiden jag byggde vidare på Amazonen. Med den lilla kassa jag hade gjorde jag en lista på bilar som kunde vara tänkbara. Det slutade med att jag köpte en Datsun 240Z -73:a fyra dagar innan julafton 1988. Jag putsade upp den lite och hade den som bruksbil under sommaren 1989. Jag var bl a på en tvåveckors Europasemester till Paris med den. Ett varv på Nürburgring klarades också av. Sen spårade även Z-projektet ur och Amazonprojektet såldes i delar. Ett par bilder visar det avsomnade Amazonprojektet. Här kan man kolla in Z-projektet och få mycket information: https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.youtube.com/@mechanixmenace870 https://www.pro-touring.com/threads/107091-quot-Mechanix-Menace-quot-An-LS7-motivated-chopped-and-heavily-modified-1973-Datsun-240Z https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=125262&postdays=0&postorder=asc&start=011 points
-
11 points
-
wheels & wings i helgen , 40 mil snabb resa och DC laddning med ny rekord fart 47kw. 👍 Vädret var magiskt med flera tusen personer och bilar utefter crusing slingan. Måste va nytt rekord. pensionärerna tog kort , tjejerna ropa att bilen var ”söt” och förstå sig påare såg helt vilsna ut då inget stämde i deras bil mall 😎, några kom springande efter då de bara måste veta vad det var.11 points
-
10 points
-
10 points
-
10 points
-
Förra veckans sommarväder gjorde att det blev bilträffar både tisdag, onsdag och torsdag. På onsdagen blev det slussarna i Trollhättan där lite andra lokala sevens infann sig med. På torsdagen åkte vi till Gräfsnäs och där var det verkligen mycket bilar och folk. Måste ha varit minst 200 bilar och nåt hundratal motorcyklar/mopeder. Vid infarten så blev det 10-15 minuter kökörning vilket gav kylsystemet en genomkörare men Spalfläkten gjorde sitt jobb och höll tempen under kontroll. På vägen hem var det en sån där perfekt svensk sommarkväll. Bilen bara skar genom den varma luften och man känner dofter, både goda och mindre goda. Varje gång man kommer in i skuggan så känner man hur temperaturen minskar ett par grader och alla sinnen får sin belöning för alla garagetimmar.10 points
-
10 points
-
Tänkte att jag får ge ett livstecken ifrån mig, känns som att jag är här inne vartannat år ungefär 🙂 Förra året blev ganska mycket kört. Min 10-åriga dotter (som föddes på sida 20 i tråden...) gillar jättemycket att åka. Hon kan bli åksjuk i en vanlig bil, men aldrig i sjuan oavsett hur man kör. Har inte ändrat något på bilen faktiskt. Haft planer, men det här med tid är svårt när man gillar annat också och har alldeles för många projekt. Så tiden med sjuan blir körtid. Bifogar en bild från förra årets Lergökarally.10 points
-
IT'S ALIIIIVE!!! Ni får ursäkta den töntiga gubben som låter som en tonåring som haft sex för första gången, det har gått 8 år sen jag började bygga. Så viss extas infann sig 😝 VID_20250503_163902.mp49 points
-
Bra helg med många mils körning. I fredags körde jag till Stockholm och igår morse kl 06-08 var det frukostklubbträff på Skeppsholmen. Fyra 7or på plats och tre av oss åkte vidare till Bålsta efteråt för en biltur på 14 mil med Sommarkörningar Stockholm. Måste ha varit bortåt 100 bilar som åkte på fina småvägar i varierande tempo och avslutade vid Skoklosters slott. Lade till 65 mil i helgen 😊 Tack Sören och Tomas för sällskapet.9 points
-
Efter några år av uppehåll av byggande så kör jag igång en tråd igen. Den förra 7uliusS7 bara går och går, så något blev rätt med den. En helt scratchbyggd bil efter egna idéer och med målet att vara bekymmersfri och praktisk. Körd till och från ett antal trackdays, med undantag från den första träffen på Kinnekulle några veckor efter det enskilda godkännandet, och tre dagar i rad i Finland på Botniaring och Kemora. Efter det efter en dag på Gelleråsen. Körde totalt 7 trackdays från den 7e juli första året. Den består av en helt egen ram, en Saabmotor, Omegalåda, 1041 bakaxel och 210 liter bagageutrymme, vilket jag tror är helt unikt i en 7a. Allt på bilden får plats .. Den bilen sålde jag efter 1500 mil 2018, men köpte tillbaka den i somras efter sex år av saknad. Nu är den precis som den var när jag sålde den. Nu är det ett 200 kilo lättare bygge på gång. SFRO1 gjordes för tre veckor sedan. Nu är ramen målad och återmontering pågår. Receptet är som följer MNR Vortx RT+ ram, vilket innebär att man får göra om en del saker. Jag har lagt till en del rör i kardantunneln som helt saknade diagonala rör, ett par extra rör ner mot motorfästen och fick kapa bort hela styrväxelfästet för att jag kortat styrväxeln för att få till bumpsteer. Jag har också gjort baljor till golvet för att få ner stolarna och sänkt bågen. Zetec 2,0 helt ny motor. Tilton tvåskivig koppling på ett Turbosport 2,7 kilos svänghjul. Link Monsoon insprutning och GSXR spjällhus. Eget insug. Wilwood ok, bromsvåg och 260 mm skivor. CuNi bromsrör och lite Hydroscand slangar ut till oken. GF kaross som kommer att folieras pärlemovit. Sierra viscodiff Och typ 9 låda 13x6½ och 8 tums MB racing tredelade med magnesiumnav och aluminium banor. Avon ZZR 185 och 215/55R13 Återkommer med.uppdateringar Hälsningar Christer J9 points
-
Idag kom det ett litet paket med nya shimsbrickor. Efter ventiljustering och koll på att allt var kopplat igen kunde jag äntligen vrida om nyckeln och höra hur motorn spann på alla 4 cylindrar! 🙂 Tänk att lite ventiljustering kan göra så stor skillnad. Bilen är nog körbar som den är just nu. Men jag ska göra en lista på alla småsaker som ska fixas innan våren.9 points
-
9 points
-
Ibland överraskar man sig själv - nu gjorde jag det med topplacken på skärmpluggen, aldrig har jag gjort en så en så bra lack, inga rinningar och en väldig blank yta. Visserligen lite damm i ytan men det tar jag lätt bort med slippapper 1000 och 2000 och polering. Undrar vad det var som gjorde det så lätt, färgen var nyinköpt och en mörk kulör- kan vara skälet. Det tidigare 2k lacken jag använt var mer än 10 år gamla och i en ljusare kulör - kanske 🤔. Jag är nöjd 😄. Efter poleringen monterar jag de tre delarna på ett brätte och mäter ut mallar till glasfibermattorna. Som planerat tog jag ur skärm #2 ur formen, det var inga problem alls och inga skador på formen denna gången. Efter att jag rensågat kanterna grovt vägde jag båda skärmarna. Vänster 1375g , Höger 1370g.9 points
-
9 points
-
9 points
-
9 points
-
Nu lever den igen😀 Klarade nästan att få fart på den på en vecka. 8 dagar får duga. IMG_7539.mov8 points
-
Jag har kämpat större delen av den gångna veckan med att lackera skärmarna och täcka alla pinhole. Bakskärmarna har jag sprutat två gånger med slipning emellan, inkluderat allt duttande med tandsticka med klarlack för att fylla hålen, inte riktigt nöjd men jag släpper det för tillfället. Framskärmarna har jag sprutat tre gånger med slipning emellan och duttat tandsticka. Ganska nöjd med de skärmarna. Nu är jag trött på lackering så jag funderar på att börja plocka ner bilen och svetsa på diverse ställen i ramen så att jag kan lämna den till pulverlack.8 points
-
8 points
-
8 points
-
Rutor i och för första gången test tur med fullladdat batteri ( hankat runt på 20% förut ) Känns som jag hitta några hästar till , vet inte hur Leaf motorn reducerar när volten sjunker men effekten höll i bättre nu.🤔 Men måste nog skaffa andra däck , begagnade kinekulle r888or har ju en viss bestående snedslitning ( höger varv och kvarnen) . Gäller hålla i ratten när vägen är spårig inga sådana tendenser förra året .8 points
-
Provpassning med lånad kaross! Hjulen verkan hamn på skapligt rätt ställen och får plats innanför skärmkanterna, även om det är tight. Fälgarna är bara tillfälliga med 13" fram och 15" bak. Original var det 13" runt om men betydligt mer gummi bak enligt de bilder jag sett. Detta får bli en sista uppdatering innan mekande i garaget ersätts av segelbåtsfixande och åkande med sommarfordonen. Ha en riktigt skön sommar!8 points
-
8 points
-
8 points
-
Melodifestival !!! Rattstång monterad , fick en liten behandling i pressen så får vi se om det räcker att ta bort glappet. fick åxå i Motor och batteri. nu är det mest kosmetiska saker som dörrar , rutor och skärmar som skall dit 😎. ska nog kunna gå att vrida på tändningen om någon vecka och se om det var en dum idé att byta och löda om 2014 laddare ihop ihop med 2022 Inverter inklusive can bussar ( ska gå i teorin sägs det) vi får se Lite säkrare i montering än ur . skruvar numera i batteriet själv på ca en timma. Lyftbord är ett måste8 points
-
8 points
-
8 points
-
Fastnade lite i plastträsket så nu är kapen framme igen. 🙂 Nedre delen av bakhuven hade ett urtag för den växellåda som Mangan använder (som är onödigt för mig) och så var den lite allmänt sladdrig och skev. Detta är nu åtgärdat tillsammans med urtaget för nummerskylten som inte lirade med min mentala bild. Så det rök och nu blir det en helt slät bakstam á la raceutförande8 points
-
En punkt på "gör om gör rätt " listan var att jag skulle försöka få lite bättre utväxling i diffen . Fick hem två nygrillade drev 🙂 🙂 i fredags så idag blev det provkörning . Helt klar förbättring . Blev nästan samma utväxling som hojen hade original. Behöver få lite kalluft på grenröret för att kyla ner den . Brandväggen blir väldigt varmt . Isoleringen brann på första längre turen 😞 😞 . En kompis printade en adapter till friskluftsslangen . Väntar bara på några delar till sen blir det montering.8 points
-
8 points
-
8 points
-
Idag blev det en timmes körning ner till Göteborg för lite pop the hood meet på Bäckebol. Riksväg 45 mellan Trollhättan och Göteborg är inte riktigt där den här bilen kommer till sin rätt men det är effektiv förflyttning och runt 2000 varv på femmans växel trivs bilen riktigt bra i ca 95 km/h. Det bara tuggar på och blåser inte farligt mycket även om det brusar lite i vänster örat. Många uppskattande kommentarer och ett par tummar upp från passerande bilar gör körningen lite roligare. 🙂8 points
-
8 points
-
Belysning på nummerrundlarna är viktigt... 🙂 Nu när... ... och byggåret börjar gå mot sitt slut vill jag önska er alla en God Jul och ett Gott Nytt År! Jag vill också passa på att tacka alla er (och speciellt @Niclas Börjeson, @Arto, @heralueoch @Magnus. Viktorsson) som bistår med inspiration, tekniska lösningar, delar och all annan form av support! Det uppskattas enormt och gör resan lättare men framför allt mycket, mycket roligare!7 points
-
7 points
-
7 points