Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/29/2024 in all areas

  1. De efterlängtade SFRO pappren kom i måndags 15.00 på posten , direkt på telefonen och lite snack med fordonsprovarna i Gbg och 7.30 morgonen dagen efter reggades det en SAABEL Modellbeteckning 92E den lilla damen ( för bilar är väl det) var lite nervös för lastbils hallen men någon cm tillgodo fanns. Nästan 23 mil körda idag och en verifierad chademo DC laddning med bra fart —> 39kw inga problem att följa vanlig trafik i både köer och motorvägs hastighet . Vinnare av alla rödljus 😝 Nu är det bara resten kvar 😎
    22 points
  2. Har idag klarat registreringsbesiktningen! eller enskilt godkännande som det heter. har redan fått ett registreringsnummer. Känns overkligt att det som kändes så avlägset nu har hänt. Tror att jag hållit på i fem år typ. Tusentals timmar i garaget och ena hjärnhalvan ständigt tänkandes på lösningar i bygget. Nu är det bara lack kvar. Och sen förmodligen justeringar i all oändlighet. När jag byggde min förra bil, en locost så frågade Marlon, min SFRO-man vad jag skulle kalla bygget. Jag hade inte en tanke på det så han sa, jag skriver Henkes bil så länge. Jag glömde helt bort det så nu är fabrikatet Henkes bil. Det är så sjukt dåligt att det är bra. Därför döpte jag även den här bilen till Henkes bil. Vi får se om jag bygger nåt mer efter den här. Förmodligen kommer suget efter ett tag men nu ska jag bara njuta. Tack för alla hejarop och likes. Älskar det här forumet där alla är positiva, kunniga och trevliga. Vi ses på nån bilträff framöver, over and out.
    20 points
  3. Läge sedan jag har varit så nervös som idag 🙂 🙂 men registreringsbesiktningen gick som en dans . Lite strul med Transportstyrelsen så jag fick inga registreringsnummer tilldelat idag så jag får vänta några dagar till. Första "road legal " 500 Maxi i Europa så jag är ganska nöjd .
    19 points
  4. SFRO 2, buller och bromsprov klarades galant idag . Besiktningsmannen hade en brett leende i två timmar under hela besiktningen 🙂 🙂 🙂 . Han var mycket nöjd och jag är mycket nöjd med . Väntar på granskningen och sen registreringsbesiktning.
    17 points
  5. Bilen hemma efter SFRO 2 och reg besiktning så nu är det bara att vänta på nummerplåtarna. Ställt in bilen för vintern.
    16 points
  6. Trailer Queen !!!! nu har den åkt lite kärra till utsocknes mark och SFRO2. på det hela såg det bra ut , men lite kompletteringar på dokument sidan , en hel drös extra sånt på elbilar. visst var förgasare enklare 😂 beröm för väghållning och lack…..😂
    15 points
  7. Saab festival i några dagar nu . Trots vädret massor med folk vet inte hur många hundra som tittat förbi el kusinerna samlade
    14 points
  8. Har satt dit racingnummer. Barnsligt fint [emoji3]
    13 points
  9. Nu är DomiSeven besiktningsbefriad 🥳
    12 points
  10. Idag blev SFRO 1 besiktningen genomförd med godkänt resultat och jag fick en del tips och råd inför SFRO 2. 😀😀😀 Så nu är det bara resten kvar, jag hoppas på en lång vinter så att jag hinner bli klar till våren i nästa år.
    12 points
  11. Testar app baserad laddning via kommersiell laddstation . lite långsamt med 3.3 kW men full funktion inga buggar i uppstart 👍. Nästa steg får bli att ta sig till storstaden och hitta en av de exotiska utrotnings hotade chademo laddarna ( 50kw laddning i teorin) Men kanske lättare att hitta vita noshörningar på Schlätta. och visst har dagens nya bilar blivit lite över jästa . min 1080 kg undra vad den till höger väger
    12 points
  12. Hej! Det här är troligen ett av de mer långdragna projekten här! Jag har varit medlem här länge, men det är först nu jag skapat en byggtråd. Den kommer inte bli superdetaljerad då jag redan dokumenterar bygget utförligt på andra ställen, men lite uppdateringar kommer det bli även här. I nuläget är det ett rörchassiprojekt med LS-motor, Borg Warner T56 växellåda, glasfiberkaross som är bredare och längre än originalet, sandwichpaneler, hjulupphängningar baserade på Corvette C7 och BMW E39. Bilen är taksänkt. Efter att mitt tidigare projekt spårat ur lite (en taksänkt Amazon med rörchassi och dubbelturbo Cheva SB), ville jag ha något sportigt att åka med under sommaren 1989. Det var alltså bara tänkt som ett tillfälligt substitut under tiden jag byggde vidare på Amazonen. Med den lilla kassa jag hade gjorde jag en lista på bilar som kunde vara tänkbara. Det slutade med att jag köpte en Datsun 240Z -73:a fyra dagar innan julafton 1988. Jag putsade upp den lite och hade den som bruksbil under sommaren 1989. Jag var bl a på en tvåveckors Europasemester till Paris med den. Ett varv på Nürburgring klarades också av. Sen spårade även Z-projektet ur och Amazonprojektet såldes i delar. Ett par bilder visar det avsomnade Amazonprojektet. Här kan man kolla in Z-projektet och få mycket information: https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.youtube.com/@mechanixmenace870 https://www.pro-touring.com/threads/107091-quot-Mechanix-Menace-quot-An-LS7-motivated-chopped-and-heavily-modified-1973-Datsun-240Z https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=125262&postdays=0&postorder=asc&start=0
    11 points
  13. Jag kunde inte låta bli och montera vingarna lite provisoriskt bara för att jag var nyfiken på hur det skulle se ut 🧐😀
    11 points
  14. wheels & wings i helgen , 40 mil snabb resa och DC laddning med ny rekord fart 47kw. 👍 Vädret var magiskt med flera tusen personer och bilar utefter crusing slingan. Måste va nytt rekord. pensionärerna tog kort , tjejerna ropa att bilen var ”söt” och förstå sig påare såg helt vilsna ut då inget stämde i deras bil mall 😎, några kom springande efter då de bara måste veta vad det var.
    11 points
  15. Bilen är färdig för upphämtning. Synd att man börjat jobba igen. 😭
    10 points
  16. Se på fasen bilsport skriver om en liten veteran Saab ! ( i ett hörne 😂)
    10 points
  17. Förra veckans sommarväder gjorde att det blev bilträffar både tisdag, onsdag och torsdag. På onsdagen blev det slussarna i Trollhättan där lite andra lokala sevens infann sig med. På torsdagen åkte vi till Gräfsnäs och där var det verkligen mycket bilar och folk. Måste ha varit minst 200 bilar och nåt hundratal motorcyklar/mopeder. Vid infarten så blev det 10-15 minuter kökörning vilket gav kylsystemet en genomkörare men Spalfläkten gjorde sitt jobb och höll tempen under kontroll. På vägen hem var det en sån där perfekt svensk sommarkväll. Bilen bara skar genom den varma luften och man känner dofter, både goda och mindre goda. Varje gång man kommer in i skuggan så känner man hur temperaturen minskar ett par grader och alla sinnen får sin belöning för alla garagetimmar.
    10 points
  18. Jobbar med listan inför Sfro 2. Har också varit ut och kört bilen för att se att allt fungerar och det verkar fungera bra. Lite bättre hjulinställning och annat så blir den bättre efter vägen. Riktigt roligt att köra även om det är lite bullrig innan all inredning och dörr lister är klara.
    10 points
  19. Tänkte att jag får ge ett livstecken ifrån mig, känns som att jag är här inne vartannat år ungefär 🙂 Förra året blev ganska mycket kört. Min 10-åriga dotter (som föddes på sida 20 i tråden...) gillar jättemycket att åka. Hon kan bli åksjuk i en vanlig bil, men aldrig i sjuan oavsett hur man kör. Har inte ändrat något på bilen faktiskt. Haft planer, men det här med tid är svårt när man gillar annat också och har alldeles för många projekt. Så tiden med sjuan blir körtid. Bifogar en bild från förra årets Lergökarally.
    10 points
  20. SFRO 2 avklarad Hurra! 
lite småfix men annars godkänd! hade 75db på ljudprovet! Max är 86 db. Så skönt. Just nu bara epoxigrund så det återstår en jävla massa slipande mm. Har en kille i Bollnäs som ska lackad den i juli. Men så djävulskt skönt. Nu återstår bara regbesiktningen.
    10 points
  21. Nästa 70 år tar på materialet, dörrstoppen sprack nästan direkt ☹️ Jörgen knepa dock ihop nya
    10 points
  22. Efter några år av uppehåll av byggande så kör jag igång en tråd igen. Den förra 7uliusS7 bara går och går, så något blev rätt med den. En helt scratchbyggd bil efter egna idéer och med målet att vara bekymmersfri och praktisk. Körd till och från ett antal trackdays, med undantag från den första träffen på Kinnekulle några veckor efter det enskilda godkännandet, och tre dagar i rad i Finland på Botniaring och Kemora. Efter det efter en dag på Gelleråsen. Körde totalt 7 trackdays från den 7e juli första året. Den består av en helt egen ram, en Saabmotor, Omegalåda, 1041 bakaxel och 210 liter bagageutrymme, vilket jag tror är helt unikt i en 7a. Allt på bilden får plats .. Den bilen sålde jag efter 1500 mil 2018, men köpte tillbaka den i somras efter sex år av saknad. Nu är den precis som den var när jag sålde den. Nu är det ett 200 kilo lättare bygge på gång. SFRO1 gjordes för tre veckor sedan. Nu är ramen målad och återmontering pågår. Receptet är som följer MNR Vortx RT+ ram, vilket innebär att man får göra om en del saker. Jag har lagt till en del rör i kardantunneln som helt saknade diagonala rör, ett par extra rör ner mot motorfästen och fick kapa bort hela styrväxelfästet för att jag kortat styrväxeln för att få till bumpsteer. Jag har också gjort baljor till golvet för att få ner stolarna och sänkt bågen. Zetec 2,0 helt ny motor. Tilton tvåskivig koppling på ett Turbosport 2,7 kilos svänghjul. Link Monsoon insprutning och GSXR spjällhus. Eget insug. Wilwood ok, bromsvåg och 260 mm skivor. CuNi bromsrör och lite Hydroscand slangar ut till oken. GF kaross som kommer att folieras pärlemovit. Sierra viscodiff Och typ 9 låda 13x6½ och 8 tums MB racing tredelade med magnesiumnav och aluminium banor. Avon ZZR 185 och 215/55R13 Återkommer med.uppdateringar Hälsningar Christer J
    9 points
  23. Idag kom det ett litet paket med nya shimsbrickor. Efter ventiljustering och koll på att allt var kopplat igen kunde jag äntligen vrida om nyckeln och höra hur motorn spann på alla 4 cylindrar! 🙂 Tänk att lite ventiljustering kan göra så stor skillnad. Bilen är nog körbar som den är just nu. Men jag ska göra en lista på alla småsaker som ska fixas innan våren.
    9 points
  24. Det är alltid lika spännande att ta ur gjutningen ur formen - ska den släppa lätt ur formen , hur kommer den se ut ? Det gick bra och blev bra denna gången också, så det är bara att sätta igång och förbereda nästa framskärm.
    9 points
  25. Ibland överraskar man sig själv - nu gjorde jag det med topplacken på skärmpluggen, aldrig har jag gjort en så en så bra lack, inga rinningar och en väldig blank yta. Visserligen lite damm i ytan men det tar jag lätt bort med slippapper 1000 och 2000 och polering. Undrar vad det var som gjorde det så lätt, färgen var nyinköpt och en mörk kulör- kan vara skälet. Det tidigare 2k lacken jag använt var mer än 10 år gamla och i en ljusare kulör - kanske 🤔. Jag är nöjd 😄. Efter poleringen monterar jag de tre delarna på ett brätte och mäter ut mallar till glasfibermattorna. Som planerat tog jag ur skärm #2 ur formen, det var inga problem alls och inga skador på formen denna gången. Efter att jag rensågat kanterna grovt vägde jag båda skärmarna. Vänster 1375g , Höger 1370g.
    9 points
  26. Första motorträff för Maxin idag på Borgeby Slott . Fick sällskap av @Göran Nilsson med sin fina V-Storm . Kul att bilarna fick så mycket uppmärksamhet.
    9 points
  27. Svensk midsommar när den är som bäst. Varma vindar och tomma vägar i öppna landskap.
    9 points
  28. Tänkte att jag kan göra en liten tråd om projektet jag håller på med just nu. En Bubbla från 1973 som konverteras till eldrift. De flesta delar har införskaffats så setupen ser ut så här: Motor från en Tesla Model S (Small drive unit). Kompakt och bra enhet med inverter och reduktionsväxel allt-i-ett. I invertern kommer jag byta ut styrkortet mot ett "opensource" kort från Openinverter.org Batterier från en BMW I3 34kWh Laddaren blir från en MG 5. Lite oklart i dagsläget vilken laddeffekt den har och om den stödjer V2L men den blir nog bra. Den borde vara 6.6 eller 11kW. Ladduttaget kommer från samma bil och har CCS uttag även om jag inte kommer att bygga med snabbladdning i första steget iaf. Eftersom det blir mer effekt än original så behövs såklart bättre bromsar så Porsche 996 bromsok har införskaffats med 318x28 skivor fram från en Boxster S och 299x24 bak från Porsche 944T. Spindlarna och naven fram kommer från en 924T. Och en bild på farkosten
    9 points
  29. Jag tar en paus från motorkåpan och fortsätter tillverka fler böjda vingar. Har gjort en vänstersvingen och nu ska jag göra höger sida. Många delar blir det för att gå ihop en vinge. - 4st. 210g twill kolfiber. - 4st. 450g twill kolfiber. - 2st. Peelply. - 2st. Flödesnät. - 2st vacuumpåse. - 2st spiralslang till epoxin. - 2st MTI-slang till vacuum. - 2 meter PVC slang övrigt. - 5 meter tejp till vacuumpåse. - 250 gram Epoxi. - 2st formar, över och undersida. Sedan är det bara att slänga ihop grejerna och fylla på epoxin i formarna. Jag var lite nyfiken på hur det såg ut utifrån med motorkåpan på plats och förare med hjälm på plats. Det blev ungefär vad jag har föreställt mej.
    9 points
  30. Det var vår sa någon , tycker det drar lite och är kallt . Tror rutor i bilen är nästa prio 🥶
    8 points
  31. 8 points
  32. Melodifestival !!! Rattstång monterad , fick en liten behandling i pressen så får vi se om det räcker att ta bort glappet. fick åxå i Motor och batteri. nu är det mest kosmetiska saker som dörrar , rutor och skärmar som skall dit 😎. ska nog kunna gå att vrida på tändningen om någon vecka och se om det var en dum idé att byta och löda om 2014 laddare ihop ihop med 2022 Inverter inklusive can bussar ( ska gå i teorin sägs det) vi får se Lite säkrare i montering än ur . skruvar numera i batteriet själv på ca en timma. Lyftbord är ett måste
    8 points
  33. 8 points
  34. Fastnade lite i plastträsket så nu är kapen framme igen. 🙂 Nedre delen av bakhuven hade ett urtag för den växellåda som Mangan använder (som är onödigt för mig) och så var den lite allmänt sladdrig och skev. Detta är nu åtgärdat tillsammans med urtaget för nummerskylten som inte lirade med min mentala bild. Så det rök och nu blir det en helt slät bakstam á la raceutförande
    8 points
  35. En punkt på "gör om gör rätt " listan var att jag skulle försöka få lite bättre utväxling i diffen . Fick hem två nygrillade drev 🙂 🙂 i fredags så idag blev det provkörning . Helt klar förbättring . Blev nästan samma utväxling som hojen hade original. Behöver få lite kalluft på grenröret för att kyla ner den . Brandväggen blir väldigt varmt . Isoleringen brann på första längre turen 😞 😞 . En kompis printade en adapter till friskluftsslangen . Väntar bara på några delar till sen blir det montering.
    8 points
  36. Då var fästena klara och paketet på plats! Bara resten kvar... 🙂
    8 points
  37. Mera slöjdande! Nya fästen till växellådan då jag sänkte och flyttade fram hela drivpaketet. Snart dags att baxa i det hela och börja med kupén.
    8 points
  38. Idag blev det en timmes körning ner till Göteborg för lite pop the hood meet på Bäckebol. Riksväg 45 mellan Trollhättan och Göteborg är inte riktigt där den här bilen kommer till sin rätt men det är effektiv förflyttning och runt 2000 varv på femmans växel trivs bilen riktigt bra i ca 95 km/h. Det bara tuggar på och blåser inte farligt mycket även om det brusar lite i vänster örat. Många uppskattande kommentarer och ett par tummar upp från passerande bilar gör körningen lite roligare. 🙂
    8 points
  39. Påskhelgen har hittils bjudit på strålande garageväder, något som jag har tagit vara på. Mina runda rör, både till ramen (25x2) och hydraulrören till bärarmarna (25x3, ST37.4 10305-4 E235+N) har äntligen kommit. Nyfikna kollegor ville komma på garagebesök så jag snabbade mig att få dit övre ramdelen och ställde ut hjul och växellåda. Svarvade hylsor till övre bärarmsinfästningarna. Frigående i ena och M12 i andra, sedan en M12x200mm 8.8 bult igenom. Inte bestämt mig ännu för vilken lagring jag ska köra i övre bärarmarna, glidlager, nylonbussning eller nållager. Sedan kunde jag jigga upp och svetsa de två främre ramdelarna. Vartefter de syddes fast i ramen. Sedan var det dags att övergå till runda rör. Såhär är min process: Gör ritningar över "utvikta" rör från CADen, jag kör solidworks och använder Flatten -> Insert to new part -> Make drawing. Fördela på två sidor ifall det inte ryms på ett A3. Klipp ut och tejpa ihop skarvade mallar: Lägg upp och ner och sätt tejpar längs långsidorna: Kapa röret med 5 mm överlängd och lägg ovanpå, rikta in det med hjälp av det vita papperet: Rulla sedan röret framåt över tejpen, sedan bakåt: Tryck fast tejpen och komplettera med extra tejp där det behövs, rinse and repeat.. Sedan är det bara att grovkapa allt med vinkelkap, och därefter byta till flapdisk för att putsa till snitten. Jag gillar skarpt min Bosch GWS 7-125. Väldigt liten, lätt och smidig för enhandsarbete. Sedan älskar jag mina Norton Quantum 3 125x0,8 skivor. Supertunna, som att skära i smör. Ger mindre värmeutveckling (notera avsaknaden av brännmärken på papperet i bilden ovan) och mindre gnistsprut, håller relativt länge, värd varenda krona. Jigga, punkta repetera. Nått enstaka spott men överlag beter sig grejerna som man förväntar sig nu. Så ungefär så långt har jag hunnit än så länge.. Är väl ca 60-70% helsvetsat nu. Tror jag ska ta tag i sits-stommen härnäst - och beställa pedalställ. Rolig fas nu när det visuellt händer väldigt mycket med liten insats. På återseende..
    8 points
  40. Det rullar på så sakteliga och efter lite väntan på material, något omtag och det sedvanliga offret till skrotlådan så är nu växellänkaget på gång. Lite finlir till så är väl växelspaken klar i alla fall.
    7 points
  41. Bilen byggdes för över 20 år sedan (!) och blev registrerad 2004. Kördes en hel del de första åren men sedan dess har den inte rullat många mil. Mest har den stått under ett skynke som ett sorgligt problembarn, med mer eller mindre ambitiösa årliga försök att få den i ett tillförlitligt skick att köras under sommarmånaderna. Men ett strulande kylsystem och andra återkommande och irriterande symptom gjorde att det år från år inte blev mer än några få testkörningar. Och det var många år sedan nu. Livet och prioriteringarna förändras. Bilhobbyn lades på is. De senaste 4 åren har dock bilintresset tagit över då jag börjat köra historisk racing med Formel Ford med viss framgång. Superkul! Och med ett nytt större garage (med värme!) så finns både utrymme och möjligheter att underhålla bilparken även under de kalla månaderna. Lådbilen har under sensommaren utsorterats och testats för att bestämma vad som behöver ses över inför 2025. Första bekymret var att försöka komma ihåg hur styrsystemet fungerade. Megasquirt V1 fungerar visserligen fortfarande men det hackar och rycker en del och jag får inte maskin att gå rent på alla varv. Det pyser och fräser när turbon laddar. Generatorn laddar inte. Bromsarna tar dåligt, och den kändes allmänt orolig på vägen. Med kunskap från Formelracingen så gjordes en ordentlig hjulinställning vilket förbättrade vägegenskaperna väsentligt. En ny liten generator från Biltema sattes i. Första större vinteråtgärden är nu att byta ut det gamla Megasquirt-systemet (som väl får betraktas som motsvarande Windows 95 eller Nintendo 8-bitar) mot ett nyare och kraftfullare system. Valet föll på Speeduino V04.3d, dels för priset skull men också för att det använder samma tuning-program som MS (tuner studio och megalogviewer). Samtidigt med bytet så skapar jag lite mer ordning och reda och river ut det gamla ormboet bakom instrumentbrädan, putsar upp kontakter och jordpunkter och organiserar om kablage-logiken.
    7 points
  42. Belysning på nummerrundlarna är viktigt... 🙂 Nu när... ... och byggåret börjar gå mot sitt slut vill jag önska er alla en God Jul och ett Gott Nytt År! Jag vill också passa på att tacka alla er (och speciellt @Niclas Börjeson, @Arto, @heralueoch @Magnus. Viktorsson) som bistår med inspiration, tekniska lösningar, delar och all annan form av support! Det uppskattas enormt och gör resan lättare men framför allt mycket, mycket roligare!
    7 points
  43. Efter några intensiva veckor i garaget sitter nu motorn äntligen på plats i bilen igen. Har även tillverkat lite tryckrör mellan turbo-IC och IC-insug. Nu återstår det att tillverka ett nytt avgassystem, en del småpill med kylslangar, kablage, luftfilter mm. innan jag kan göra första provstarten. Sedan ska jag bygga avskärmning innanför noskonen, så att all luft passerar kylarna. Men bilen ska rulla för egen maskin till våren, det har jag bestämt!
    7 points
  44. Efter påfyllning av gas och tillsatsmaterial är jag på't igen! Något pass till så får man betrakta bakdelen som "klar" 🙂 Man blir ju lätt yr när man ser ramen såhär på bild med all brôte i bakgrunden... 🤪
    7 points
  45. Lånade bilder från i lördags Körde 1.5 varv det sista och frågan är om jag inte kommer med bättre däck och kör nästa år Saab med Nissan motor och sjua med Saab motor 😜
    7 points
  46. Hatten av för Transportstyrelsen trots strul ,registreringsbesiktning på tisdag och skyltarna i brevlådan på torsdag . Kan inte klaga 🙂 🙂 Nu ska jag ut o köra lite 🙂 🙂 🙂
    7 points
  47. Testa toppfart i går 143 på GPS , fan va gött att kunna hålla fullt under bron 😂
    7 points
×
×
  • Create New...