Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/20/2025 in Posts

  1. Idag kom jag ur garderoben och erkände jag åker elbil 🤫 Motornörd gjorde ett reportage .
    11 points
  2. Den 1 Maj deltog jag i Italienska dagen på Tykarpsgrottan där min lilla bastard lyckades ta hem " Folkets val ". Väldigt kul efter all tid , energi och inte mins pengar jag har lagt i denna projekt . // Sorin
    10 points
  3. IT'S ALIIIIVE!!! Ni får ursäkta den töntiga gubben som låter som en tonåring som haft sex för första gången, det har gått 8 år sen jag började bygga. Så viss extas infann sig 😝 VID_20250503_163902.mp4
    9 points
  4. Bra helg med många mils körning. I fredags körde jag till Stockholm och igår morse kl 06-08 var det frukostklubbträff på Skeppsholmen. Fyra 7or på plats och tre av oss åkte vidare till Bålsta efteråt för en biltur på 14 mil med Sommarkörningar Stockholm. Måste ha varit bortåt 100 bilar som åkte på fina småvägar i varierande tempo och avslutade vid Skoklosters slott. Lade till 65 mil i helgen 😊 Tack Sören och Tomas för sällskapet.
    9 points
  5. Nu lever den igen😀 Klarade nästan att få fart på den på en vecka. 8 dagar får duga. IMG_7539.mov
    8 points
  6. Jag har kämpat större delen av den gångna veckan med att lackera skärmarna och täcka alla pinhole. Bakskärmarna har jag sprutat två gånger med slipning emellan, inkluderat allt duttande med tandsticka med klarlack för att fylla hålen, inte riktigt nöjd men jag släpper det för tillfället. Framskärmarna har jag sprutat tre gånger med slipning emellan och duttat tandsticka. Ganska nöjd med de skärmarna. Nu är jag trött på lackering så jag funderar på att börja plocka ner bilen och svetsa på diverse ställen i ramen så att jag kan lämna den till pulverlack.
    8 points
  7. Fick färg på alla prylar i helgen, men fick lacka om en del då det vart lite diff i glansen mellan visa delar, knepig färg att lacka detta. Så nu ska jag försöka få dit lite rutor å så, någon som har tips på passande list att sätta på fram och bakruta, eller kör man utan?....
    8 points
  8. Demonterat allt från ramen och svetsat där jag inte har kommit åt tidigare och även kompletterat med några små förstärkning. Ramen mm ska få pulverlack, ett 20-tal detaljer ska ED-lackas och en hel del ska jag själv våtlacka. Kulören blir RAL 9005, svart ,några detaljer blir i en annan kulör.
    6 points
  9. Drog igång den idag för att provköra en sväng. Gick som en påse nötter som gick på 3 cyl med en lambda på 13! Kom då på att jag inte kollat efter ett läckage av oljebehållaren till kompressorn som välte ovanpå motorn när den var ut. Drog ur tändstiften och det rann olja ur 2 av dem🫢. Körde motorn torr på startmotorn med stiften ur och sen i med nya stift, sådär ja - tillbaka till där vi var innan rivningen. Men med tätat insug kommer det mer luft till motorn och jag får lite för hög lambda så jag får nog feta på blandningen så den inte går för snålt. Men den känns mycket rappare och den kommer nog upp i de 257 hjulhästarna den hade på mappningen. Samtidigt har förstärkningarna gjort att den känns mycket tightare som helhet och mer responsiv i körningen. Kommer bli en bra säsong det här! [emoji38] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    6 points
  10. Plåtformnings home-run, är klar med alla plåtar runt om bilen. (Iwdal nu närmar sig utlån för falsen 🙂) Har även modifierat torpedplåten: Har även lyckats hitta ett tråg som förhoppningsvis kommer passa:
    6 points
  11. Allt kollat och soppa i tanken, lite läckage men gick igång nästan direkt! Nu är jag på G ! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    6 points
  12. Vid årets första provtur gick bilen väldigt fett och efter en stund hacka o hosta den så jag tvivlade på att jag ens skulle komma hem. Väl hemma så fick jag inte igång bilen igen. Efter att ha skiftat till torra tändstift flera gånger och endast få den att tända till lite förstod jag att det behövdes någon annan åtgärd. Under säsongsuppehållet har jag gjort en del ändringar med elen och t.o.m lödat lite i styrboxen som dessutom fått lite nya funktioner aktiverade. Insug, spjällhus och kompressor var demonterade för att kunna dra om elen. Motorn fick även ett aningen större drivhjul till kompressorremmen. Jag misstänkte såklart att något av det jag gjort var orsaken till problemet men började ändå med att kolla bränsle och gnista. Kollade först spridarna som inte läckte och såg ut att spruta likadant. Tändstiftens gnistor såg likadana ut och slog även med ca 2cm gnistgap. Jag misstänkte att synkningen mellan gaspjällen före respektive efter kompressorn blivit fel vid återmonteringen och bestämde mig för att göra det noggrannt. För att göra detta lite enklare och klara av det själv snickrade jag ihop en tillfällig handgas av lite spillvirke. Nu kan jag nå justerskruvar och gaspedal samtidigt. Mycket lättare att sitta på en pall och knappa på datorn som ligger still på ett "bord" än att göra det sittande i bilen. "Bordet" är dessutom fullt med extrabatterier att starta motorn med. Efter lite minskningar av bränsle i start o prime inställningar hoppade den igång, men gick väldigt illa. Nyligen läste jag om Veddes liknande problem och hans approach att med IR-tempmätaren mäta på avgasrören. Jag gjorde likadant och flyttade runt tändspolarna för hitta vilken spole/ tändstift som var problemet. Plötsligt hoppade alla cylindrar igång. Problemet var ett kabelbrott (under isoleringen) precis vid ingången till en av spolarna. Att det inte gav sig till känna vid tändstiftstesten berodde antagligen på att då var tändstiften ur motorn och ledningarna tryckte på ett annorlunda vis mot spolarna och slöt avbrottet. Bilen går fortfarande lite fetare än tidigare och jag vet inte säkert varför men jag justerar om bränslemappen. Kan även konstatera att hastighetssensorerna funkar upp till 125 kmh, fortare har jag inte kört än.
    5 points
  13. Sommarfeeling idag då kärran fick komma ut en sväng. Annars har mesta tiden ägnats åt elsystem och montering av bälten och annat finlir....
    4 points
  14. 7:an har legat i malpåse under flera år, men nu är den och jag på väg tillbaka igen. Det var en del strul med motorn innan malpåsen. Den hackade, spottade och sköt både här och där på slutet, och det kan bero på en fin övervarvning på 9380 rpm. Några krokiga ventiler efter det gjorde nog sitt till. Nu har motorn fått en ordentlig genomgång med några nya lager och renoverad topp. Jag har även varit med och renoverat / byggt en Formel Vee, som jag tävlade med under några år. Under våren fick jag korn på en bra mappare i WiTune, som har hjälpt mig med mappning och det var en riktig hit. Den var många fel i den gamla mappningen, den gick alldeles för fett på flera olika sätt, men det fixade han. Nu är det bra snurr på min lilla 1300.
    4 points
  15. Verkligen kul att ni kom förbi och det var fler ekipage än jag vågat tro med tanke på de lägre temperaturerna. Nu är det lastat och redo för morgondagen 😎
    4 points
  16. Äntligen finns det en firma som utför svarvning och fräsning och som inte är främmande för oss som håller på med bilar. Rimliga kostnader och ledtider. Givetvis så utför de uppdrag till industrin också. Mattias har själv helt nyligen byggt sin egen 7:a. Kontakta Mattias på. [email protected]
    4 points
  17. Hittade en rutlist som är lite för smal för att täcka hela gapet, hade man kollat detta innan lack hade man kunnat gjuta i lite glasfiber, men det får duga tillsvidare. vart lite elfix oxå, monterat dit strömbrytare och dragit en del el, behöver inte så mycke knappar då sprutet styr fläktar och soppa pumpar, men det ska väl se ut som ett gammalt flygplan i dessa....
    4 points
  18. Pedalstället klart och på plats samt behållarlådan. Började skalat av all tejp från hjulupphängningen samt dragit kopplingar till bromsar m.m. Kvarstår arbete i bakvagnen innan man kan fylla systemet och lufta.
    3 points
  19. 45 min ihopklippt i fel ordning till nästan sant innehåll 🙂. Lite sjukt 26 000 visningar på 16 timmar
    3 points
  20. 3 bilar trotsade kylan och visade upp sig på Ekerö. Sören, Alex och Vedde! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    3 points
  21. Nu går det jättetrögt med bilbyggandet, i huvudsak två skäl. - vårväder med allt som det innebär när man bor på landet med trädgård och skog som måste fixas. - strul med lackering av kolfiberdelar, bland annat skärmarna som fick miljoner fiskögon när jag sprutade klarlack på den. Jag blir så trött på allt extrajobb det kräver. Men på den positiva sidan så är det inte mycket jobb kvar tills att jag kan demontera hela bilen , komplettera med lite svets i ramen och sedan skicka den till pulverlack. Klotsar limmade i motorhuven, ska användas för låsning av huv till ramen. En ljuddämpare till insugningsljudet under planering Fina distanser till stötdämparna och länkhuvud, som jag har skrivit om under Tjänster önskas/utföres.
    3 points
  22. Lycka till Göran med ditt bygge, blir imponerad varje gång du gör ett inlägg, superfinish på alla detaljer. Tack för de fina orden. Skickat från min iPhone med Tapatalk
    3 points
  23. Monterat o klart med påfylld olja. Tog 9.5L... o då ska filter o kylare fyllas också. Så lär gå åt 10L totalt ca. Slutmonterade handbromsen och grenrören. Samt tillverkade pivotlänkarna (bättre namn??? crank bells på engelska) och svarvade upp distans till ena som ska bultas i befintliga fästet. Städade av lite o testade o koppla upp datorn också med nya svindyra kabeln. Funkade DIREKT, vad förvånad man blev när det strulat så jävligt tidigare 😆 Detta innebär att jag kan prima oljepumpen, kolla instick på kamsynken, klocka o ställa in vevaxelgivaren, testa alla in/utgångar och sen starta motorn 😱
    3 points
  24. Delarna klara för slutligt montage. Dags att fylla olja i motorn och testa starten o börja synka in givare o annat inför startförsök.
    3 points
  25. Idag vart en bra dag. Fick hem hydraulrören jag saknat och lyckades bocka till dem väl på hemmaplan, vilket sparade en dag för mig o arbete till hydraulkrökarna på jobbet. Riktigt nöjd nu ned nya fästet och frigången det ger. Testade montera upp generatorn och ställde den i yttre och inre läget för remspänning och det lirar bra. Så nu kan jag mäta in positionen på pumpen och slutföra fästet innan den åker ner i zinkbadet med lite smågrejer till krängningshämmarna. 😁 Ni får ha överseende med rotationen på bilderna, verkar fortfarande inte fixat.
    3 points
  26. 30 + mil på en helg ! Elmia och custom bilsport. Sista biten körning ihop med den röda elbils kusinen . Praktiskt att parkera framför porten och ladda 10 år sedan sist ( gissar jag ) tycker det var bra blandning , de ombyggda bilarna verkar komma till baka mindre neon och plast skärmbreddare. Tror jag så nästa 10 elbilar custom
    3 points
  27. Jag tog en paus från slipning och målning och gjorde ett par fästen till signalhornen - ett litet steg framåt iallafall 😀.
    3 points
  28. Slutfört rutan på passagerarsidan. Avskyr sånt här finlir som skiter sig om det är 1mm off. Detta gick dock över förväntan och passar ju t.om. 😆 Insatserna funkar också över förväntan, kan rekommendera dem som infästning för lättare fixering som t.ex. rutor o annat med låg vikt som inte behöver dras hårt. Nån som har tips på tunn tätningstejp man kan sätta på insida rutan som en svart border som samtidigt tätar mot ramen?
    3 points
  29. Backspeglar och vindrutetorkare monterade. Provkörning av hastighetsmätare av modell cykeldator, funka sådär. Men när den funkade visa den ungefär samma som instrumentet för R1'an.
    3 points
  30. Så då var man tillbaka i verkstaden men det går lite trögare att va där när det är fint väder ute. En del av kylplåtarna hamnade i sidepod. Tätningslisterna monteras vid slutmonteringen. Nu printar jag några klotsar som ska limmas i motorkåpan, när det är klart har jag förberett fixturen till dem.
    3 points
  31. Avslutade dagen med att passa in förarsidans fönster. Återstår sista millimetern finputs så är dem perfekta. Följs av hålborrning och insatser likt gallret bak innan det är klart.
    3 points
  32. Lite för mycket jobb, som inte är garagerelaterat, men nu är jag på gång igen! Appropå att anpassa primärrören till headersflänsen, det känns som när man var liten och försökte trycka den runda klossen i det fyrkantiga hålet... fast nu är verktygen dyrare och man svär mer. 😁 Får skylla på att jag troligen hade sten i sandlådan. Kör med 44.5mm primärrör, till 10mm rostfrifläns och sedan till 3" kollektorn.
    2 points
  33. Jag chansade inte med att ha en 180 graders böj så jag byggde om gaspedalen så den är riktad rakt bakåt.
    2 points
  34. Vinterprojektet är nu avklarat (det påbörjades i tisdags). Nya skärmar fram, jag har monterat dem något lägre baktill samt med styvare stänklappar som går ner närmare marken. Det är två gummilappar som limmats ihop. Vi får se om det hjälper. Efter att ha varit ute lite i kväll märkte jag att de skrapar i lite ibland.
    2 points
  35. Ok, loggning för mappning företogs i går på en runda till Bauhaus och tillbaka, 4 mil. Såklart hade adaptern till serieporten fallit bort ut pc'n så det blev massa jobb med att få till den att funka seriell->usb. Sen är det glapp i serieporten så den slutar funka vid minsta skakning- Suck. Ingen loggning och bilen lät som en gammal bubbla- brukar tyda på att den går på 3 cyl. Väl hemma tog jag fram lasertempmätaren för att kolla att alla cylindrar går är det lätt att se ungefärliga lika temperaturer på grenröret. 3st på 150 grader men 4:an på 60, hmm något skumt. Drog av tändhatten och ingen skillnad på gången- här var det något fel! Höll tändhatten i närheten av ventilkåpan så att jag kunde se om den gav ström till tändstiftet- japp klickade fint med blå blixtrar. Ryckte lite och klämde på injektorkablaget och vips så vart det annat ljud i burken! Nu fick jag temp i 4:ans grenrör och lambda var tillbaka på normala nivåer. Verkar löst nu så jag kommer nog åka till Ekerö på lördag om vädret håller. Note to self: kolla alla kontakter och kablar innan man misstänker de svåra felen. [emoji16] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    2 points
  36. Konstaterade att det nog bara är att bygga en egen. Lite m10 pinbult jag hade liggande och några billiga tändkabelklammor så ser det ut så här. Största utmaningen är att huvudet på matklockan är lite för runt så det ör utmanande att hitta minsta måttet. den hade nog gärna fått vara lite lättare också… /T
    2 points
  37. Blev faktisk att jag går ned från 2.3 till 2.0 liter. Större turbo. Nytt svänghjul, tryckplatta och lamell. Sinterlamell slits fort med mina kärringstarter.
    2 points
  38. Tack själv. Kul att du tog dig hela vägen och vi fick ju verkligen en heldag i solsken 🤩
    2 points
  39. Väntar fortfarande på kolvsvarvning, så pular vidare med det jag kan. Kvar att fixa, konsol till gaswire samt returfjäder. /T
    2 points
  40. Var igång så jag passade på o köra andra sidan också även om jag inte gillar denna typ av arbete 😝
    2 points
  41. Nu sprutade jag klarlack på sitsramen, en million pinhole, jag blir så trött. 😥 Försökte fylla hålen med en liten roller som jag drog över ytorna när jag precis sprutat ytan, det fyllde säkert 95% . Sedan la jag snabbt ett varv över alltihop, det jämnade till ytan en hel del men jag får göra om lackeringen om ett par dagar.
    2 points
  42. Tanken i och soppasystemet kopplat igen, tog isär trottelhusen och lade på en sträng silikontätning på metallpackningen som har fått torka över natten så får vi se om vi har bättre täthet idag. Kavar att göra - Lufta bromsar, i med soppa och kolla att det är tätt, framhjulsinställning efter nerrivning av hela framvagnen. Bygger en Toe båge av lite gammalt skrot så kan man snabbt och lätt kolla toe i framtiden, camber görs ju lätt med en digital gradmätare.
    2 points
  43. Det blev att beställa en ny ”huvudbåge”. Så i helgen kapades den gamla bort, den nya passades in och rörnotchen invigdes. Hann även med att kapa till alla fästplattor.
    2 points
  44. Vart det äntligen en stund över i påskstöket! så då vart det lite tid i lackboxen, fått färg på insidan av huvarna. Ett bra sätt att rugga upp ytan innan lack på "baksidan" av glasfiber prylar är med dessa skotterondeller med en softpad bakom. Hann även slipa och få färg på dörrar och trösklar, den blir som synes satin-svart, tänkte först ha den blanksvart men min jobbarkompis övertalade mig att köra satin glans 15, kan nog bli ball med lite guld ränder, tror inte jag sett nån annan gt med den färgen...
    2 points
  45. Provkörning och inofficiell ljudmätning i dag, 83db så det känns lovande.
    2 points
  46. Ett stort steg framåt tycker jag det är när man fått utsprungskollen godkänd 😀. Hej, Ursprungskontroll för ärende Ä20250317-xxxxx är godkänd. Du kan nu boka tid för registreringsbesiktning, du behöver då uppge ditt ärendenummer. Beslut kommer med posten om några dagar. Om du vill veta vilka besiktningsstationer som finns i närheten av dig, besök www.swedac.se För övrigt har jag gjort klart alla kyl-ledplåtar. På tur står att fixa låsning av motorhuv till ramen. Nu tar jag långledigt över hela helgen, kanske får man lite inspiration på Motormässan i JKP. Glad Påsk 🐣
    2 points
  47. Inga problem! Det är bara att hojta till så slänger jag på kaffet! 🙂
    1 point
  48. Det fick bli ett lättat svänghjul då ett nytt original var dyrare. Ny tryckplatta sachs race. Mao kraftigare fjäder. Samt vanlig lamell, 240mm.
    1 point
  49. Hittade en bok efter min bortgångne far som du kanske har läst.
    1 point
×
×
  • Create New...