Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 03/01/2025 in all areas
-
Hej! Det här är troligen ett av de mer långdragna projekten här! Jag har varit medlem här länge, men det är först nu jag skapat en byggtråd. Den kommer inte bli superdetaljerad då jag redan dokumenterar bygget utförligt på andra ställen, men lite uppdateringar kommer det bli även här. I nuläget är det ett rörchassiprojekt med LS-motor, Borg Warner T56 växellåda, glasfiberkaross som är bredare och längre än originalet, sandwichpaneler, hjulupphängningar baserade på Corvette C7 och BMW E39. Bilen är taksänkt. Efter att mitt tidigare projekt spårat ur lite (en taksänkt Amazon med rörchassi och dubbelturbo Cheva SB), ville jag ha något sportigt att åka med under sommaren 1989. Det var alltså bara tänkt som ett tillfälligt substitut under tiden jag byggde vidare på Amazonen. Med den lilla kassa jag hade gjorde jag en lista på bilar som kunde vara tänkbara. Det slutade med att jag köpte en Datsun 240Z -73:a fyra dagar innan julafton 1988. Jag putsade upp den lite och hade den som bruksbil under sommaren 1989. Jag var bl a på en tvåveckors Europasemester till Paris med den. Ett varv på Nürburgring klarades också av. Sen spårade även Z-projektet ur och Amazonprojektet såldes i delar. Ett par bilder visar det avsomnade Amazonprojektet. Här kan man kolla in Z-projektet och få mycket information: https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.youtube.com/@mechanixmenace870 https://www.pro-touring.com/threads/107091-quot-Mechanix-Menace-quot-An-LS7-motivated-chopped-and-heavily-modified-1973-Datsun-240Z https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=125262&postdays=0&postorder=asc&start=011 points
-
Efter några år av uppehåll av byggande så kör jag igång en tråd igen. Den förra 7uliusS7 bara går och går, så något blev rätt med den. En helt scratchbyggd bil efter egna idéer och med målet att vara bekymmersfri och praktisk. Körd till och från ett antal trackdays, med undantag från den första träffen på Kinnekulle några veckor efter det enskilda godkännandet, och tre dagar i rad i Finland på Botniaring och Kemora. Efter det efter en dag på Gelleråsen. Körde totalt 7 trackdays från den 7e juli första året. Den består av en helt egen ram, en Saabmotor, Omegalåda, 1041 bakaxel och 210 liter bagageutrymme, vilket jag tror är helt unikt i en 7a. Allt på bilden får plats .. Den bilen sålde jag efter 1500 mil 2018, men köpte tillbaka den i somras efter sex år av saknad. Nu är den precis som den var när jag sålde den. Nu är det ett 200 kilo lättare bygge på gång. SFRO1 gjordes för tre veckor sedan. Nu är ramen målad och återmontering pågår. Receptet är som följer MNR Vortx RT+ ram, vilket innebär att man får göra om en del saker. Jag har lagt till en del rör i kardantunneln som helt saknade diagonala rör, ett par extra rör ner mot motorfästen och fick kapa bort hela styrväxelfästet för att jag kortat styrväxeln för att få till bumpsteer. Jag har också gjort baljor till golvet för att få ner stolarna och sänkt bågen. Zetec 2,0 helt ny motor. Tilton tvåskivig koppling på ett Turbosport 2,7 kilos svänghjul. Link Monsoon insprutning och GSXR spjällhus. Eget insug. Wilwood ok, bromsvåg och 260 mm skivor. CuNi bromsrör och lite Hydroscand slangar ut till oken. GF kaross som kommer att folieras pärlemovit. Sierra viscodiff Och typ 9 låda 13x6½ och 8 tums MB racing tredelade med magnesiumnav och aluminium banor. Avon ZZR 185 och 215/55R13 Återkommer med.uppdateringar Hälsningar Christer J9 points
-
8 points
-
8 points
-
Melodifestival !!! Rattstång monterad , fick en liten behandling i pressen så får vi se om det räcker att ta bort glappet. fick åxå i Motor och batteri. nu är det mest kosmetiska saker som dörrar , rutor och skärmar som skall dit 😎. ska nog kunna gå att vrida på tändningen om någon vecka och se om det var en dum idé att byta och löda om 2014 laddare ihop ihop med 2022 Inverter inklusive can bussar ( ska gå i teorin sägs det) vi får se Lite säkrare i montering än ur . skruvar numera i batteriet själv på ca en timma. Lyftbord är ett måste8 points
-
8 points
-
7 points
-
Blev lite återmontering i helgen, halvvägs ungefär [emoji869] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk6 points
-
Äntligen lite tid i garaget igen! Gjorde en liten tankevurpa med lagringen av växelspaken så delarna fick en runda till i fräsen. Nu finns det plats för axiallager och allt lirar finfint. Det ser också ut att funka på plats i bilen med och om jag justerar upp infästningarna något så blir det nog perfekt! Nästa steg blir att fästa nederdelen av spaken med ett stag i ramen så att hela arrangemanget glider i längsled när man drar i växelspaken.6 points
-
6 points
-
6 points
-
Provpassning med lånad kaross! Hjulen verkan hamn på skapligt rätt ställen och får plats innanför skärmkanterna, även om det är tight. Fälgarna är bara tillfälliga med 13" fram och 15" bak. Original var det 13" runt om men betydligt mer gummi bak enligt de bilder jag sett. Detta får bli en sista uppdatering innan mekande i garaget ersätts av segelbåtsfixande och åkande med sommarfordonen. Ha en riktigt skön sommar!5 points
-
Slipat, slipat och slipat är vad jag gjort sista tiden. Men har även limmat fästen i framhuven Backspeglarna är på plats, inga högkvalitativa grejer precis upptäckte jag. Dessutom var jag inte nöjd med armen mellan spegel och karossen, som tur var hade jag rör i rätt dimension så att jag kunde tillverka nya. Nu ska jag vila tummarna efter allt slipande 👍5 points
-
5 points
-
Nu målad med 2 lager Por15. Skönt att jobba hemma så man är i garaget 5 min efter man slutar. Nu blir det återmontering i helgen efter färgen fått härda minst 1 dygn. Snart där![emoji109][emoji869] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk5 points
-
Det är väldigt tillfredsställande att montera delar som är färdiga även om de senare ska demonteras inför lackering av ramen. Jag limmade ihop strålkastarhuset och lackerade dem, det blir rätt bra även om de inte är i kolfiber. Jag passade samtidigt att lackera ”korvarna” som sitter på de vertikal ytterdelarna på vingen fram. Så passade jag in de plana skivorna jag tidigare gjöt på ramsidan, många hål på rätt plats, länkarmsinfästningarns, styrstag, stötdtång till fjädring och bromslang.5 points
-
Expansionskärlet, nu (tillslut..)sitter det som ett yxhugg i skenbenet. Med millimeterprecision och rätt vinklar åt alla håll, smärtfritt..Nej.. Envisades att testa vika med en hel plåtbit, gick nästan. 😁 Började med något som slutade som offergåvor till GT40 bygg-gudarna. Hittade tillslut ett vinnande koncept, kan sammanfatta att varje liten bit är, återigen, som att försöka montera en hiss i ett utedass. Starter-kit På plats 🏆 Valde att gömma undan bränsle dragningarna och strömmatningen till catchtanken undertill.4 points
-
4 points
-
4 points
-
Idag nedmonterat och tvättat med Marine Clean från Por15. Nu få det torka tills imorgon då det skall etsas innan målning. Förhoppningsvis blir det målning i helgen så återmontering kan göras snarast därefter. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk4 points
-
Det ligger nog något i det också Arto! Ska luska vidare och se hur jag gör. Och tack för komplimangen! 🙂 Ah juste, en 90 gradare kanske kan fungera, får se ifall det går att gänga av oljefiltret med motorn på plats, det får väl avgöra ifall jag kör en alternativ lösning. Har jobbat vidare med motorfästena, Dom blev lite lustiga till utseendet men ska nog fungera, har kvar kudden som ska in under växellådan också, men först så blir det väl till att göra fästena i ramen nu.4 points
-
4 points
-
4 points
-
3 points
-
Idag blev det en halvdag i garaget och då började jag med bottenramen. Skickat från min iPhone med Tapatalk3 points
-
Har jobbat på med fuel rail. Kapat av utloppsröret och gängat det hålet till 1/8 NPT. Borrat hål i gaveln och gängat även det med 1/8 NPT, inte säker på att jag har tillräckligt med gods men chansar på det, får löda på en svets utter om det inte blev tätt. Hårdlödde på nya öglor och kapade bort det gamla.3 points
-
Har nu fått ordning på kylsystemet. Testat och konstaterat att enda mätaren som inte funkar är tempmätaren. Mappat lite mer i Tunerstudio. Börjar tycka bilen är otäck. Helvete vad det går 😳 Hjulspinn bara jag gasar, iaf på 2:an 3:an, inte testat på högre växlar. Vänder på en femöring, bara vrida ratten och gasa. Hua 😬3 points
-
Motor ur igen, fäste för styrning inpassat och fastsvetsat. Nästa steg - tvätt och etsning inför målning med Por15 Skickat från min SM-S908B via Tapatalk3 points
-
3 points
-
2 points
-
Jag plockade isär o inspekterade samt mätte alla avstånd igen för att säkerställa så inget sådant var fel. Ingående kant på splinesen var lite nött från att man prickat fel troligen, så filade av graderna och applicerade axelfettet som kom med kopplingen. Men tror boven i dramat var en av styrhylsorna till adaptern som inte riktigt ville i sitt hål o det motstånd jag kände med skruvarna var att jag tryckte den igenom sitt hål(finns inget på andra sidan när startmotorn inte är monterad) Nu när jag monterade igen så nästan flög lådan på(med fingret mellan såklart, ouch) och jag knackade in styrhylsan från startmotorns sida efteråt så den är med och linjerar innan jag drog i skruvarna så fint. 😊 Nu kan man sova gott, tack för input christer 🏆2 points
-
2 points
-
Etsning innan målning klart på all ny metall så Por15 sitter som berget! Målning till helgen hoppas jag. Det händer saker nu, man vill ju vara klar snart [emoji2937] /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk2 points
-
Lite framsteg idag, fixat lite kablar och annat som var enkelt nu när motorn var ur och sen testmontering av motorn för att kolla upphängning och att det passar med div förstärkningar och styrningen. Behöver svetsa i en plåt till stödlagret för styrstången innan motorn åker ur igen inför målning av det nya delarna. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk2 points
-
Då fick jag snickrat ihop ett byggbord också. Väntar in lite delar såsom stolarna och kylare innan jag kan fastställa måtten på ramen och köra vidare. Skickat från min iPhone med Tapatalk2 points
-
Har torrbyggt motor, kolvarna ska svarvas av 0,92 mm Har också tagit mod till mig och tagit fram MIGen Det blir bra mycket mer insug än förra versionen. Kvar att göra: Fila och lacka förlängningarna till spjällen Måla insuget Ordna in/utlopp på fuel rail, samt konsoler att hålla fast + måla Infästning trottelwire Returfjäder Plasta luftfilterbas Jag som tänkte att jag var nästan klar… 😜2 points
-
2 points
-
Setat o klurat lite i kupén o kommit fram till hur jag ska ha det med möjlighet att kunna justera positionen på pedalstället. Blir en spak enligt bild, bultad led i chassiet och gaffellänk som drar en vajer för att släppa låsningen på skenorna till pedalstället. Sen kan man drar i ett handtag till önskat läge innan man släpper o låser. Kommer sitta bredvid knäet mot sparklådan till, så blir inte ivägen. Ca 1:5 i utväxling (det är starka fjädrar som låser skenorna, så behövs en del utväxling)2 points
-
2 points
-
Idag åkte svetsen fram o jag tog tag i alusvetsning av expansionskärl och termostathus som jag bävat för då det inte gått så bra för mig med alu tidigare. Men idag fattade jag vad som var knas, hade helt enkelt för lite värme! Inte världens vackraste svetsar, men går ihop någorlunda och på hela tanken så är det 10-15 porer som svettas igenom när jag kollade med penetrantvätskan. Summa summarum, jag är nöjd och tar hand om de där porerna i nästa garagevända 😊 Termostathuset var fippligt o få till då an10 kopplingen sitter rätt så tight mot röret. Så svetsade undre delen av röret på insidan istället mot flänsen. Ca 0,5mm mellan an10 slangkopplingen och röret, så det fick plats 😆2 points
-
Vattenskäraren levererar igen! 1st Duratec Thermostat blanking plate alu 1st Davies Craig vattenpump hållare stål 2st Wilwood okhållare bak stål. Får se om jag ritat rätt och det passar, om det funkar lägger jag ritningar i CAD tråden så att andra kan nyttja om de vill. [emoji3] /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk2 points
-
Jag brukar alltid tipsa om att provbelasta pedalstället tidigt, för svikt är så himla tråkigt. Den modellen du har brukar enligt min erfarenhet ha en förmåga att svikta uppåt i bakkant, både mellan pedalerna och mellan "konsolen" för pedalen och skruvarna ned i golvet. Man brukar också behöva se till att det har ett stöd mot ramen eller liknande framåt, mellan cylindrarna. Gustaf2 points
-
Nu ska det göras rätt från början👍 Förstärkte bordet med ytterligare 2 hjul och lite mer rör. Hjulen från Biltema skulle tåla 130 kg styck, tveksamt, men nu finns det lite marginal. Gäller bara att golvet är jämnt... Ska nu göra layouten på hela elsystemet och få det att fungera med hjälp av en medlem på forumet innan montage i chassie.1 point
-
1 point
-
1 point
-
Du får sluta posta sånt där, snart stänger sidan ner pga. pornografiskt innehåll 😛1 point
-
Inte jag, motorn hänger fortsatt i stativ på betryggande avstånd från bilen[emoji16] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk1 point
-
1 point
-
Jeg har gjort tilsvarende forsøk som er nevnt i ene artikkelen her i flowbenken vedrørende trakter og rett rør. jeg er såpass heldig at jeg har litt overkapasitet på vakuum og PC som korrigerer CFM målingene ettersom vakuumet endrer seg. ( vannsøyle) forskjellene på gode og dårlige trakter blir markant større om en flower med høyt vakum. 10WC vs 28WC. Det er tydelig at pulseringene som en motor lager ikke kan reproduseres i med statisk vakuum. dere bør prøve å kone traktene 7grader etter trompeten helt inn til spjeldet. Noe mer konus over en lengre lengde og luften begynner å danse langs veggene i trakten.1 point
-
1 point