vedde Posted May 21 Author Share Posted May 21 Nu är den som den skall, tror det var bl a batteriet som spökade.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 22 Author Share Posted May 22 Nu när den går som den skall och jag har motorhuv på så har den börjat bli väldigt varm och börjar gå uppåt 97-98 grader. måste kolla på sätt att evakuera värmen ur motorrummet även när man kör långsamt så att man slipper problem i stadskörning och kan åka med på en eller annan cruising. Är Nacaducts på sidorna något att ha? Drar de ut värmen på ett bra sätt? Eller är det louvres på huven som gäller? /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 22 Share Posted May 22 Dom är väl mer till för att ta in luft genom 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted May 22 Share Posted May 22 3 timmar sedan, vedde sade: evakuera värmen ur motorrummet Viktigt att luften som släpps in genom fronten har ett stort utsläpp, ofta vid bakre delen på motorn och ner under bilen, har man tätt den vägen får man evakuera på sidorna. Varm luft har större volym än kall luft. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 22 Author Share Posted May 22 Dom är väl mer till för att ta in luft genomNaca ducts funkar åt båda håll beroende på hur de vänds mot färdriktningen men troligtvis bättre för in än ut.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 23 Share Posted May 23 On 2024-05-22 at 09:05, vedde sade: Nu när den går som den skall och jag har motorhuv på så har den börjat bli väldigt varm och börjar gå uppåt 97-98 grader. måste kolla på sätt att evakuera värmen ur motorrummet även när man kör långsamt så att man slipper problem i stadskörning och kan åka med på en eller annan cruising. Är Nacaducts på sidorna något att ha? Drar de ut värmen på ett bra sätt? Eller är det louvres på huven som gäller? /Vedde Ja det är ju lite väl högt. När jag har varit och kört nån cruising så ser jag 93-94 som max, och då bränner man sig på huven om man får för sig att känna på den... luften i motorrummet är ju ganska stillastående när det körs så sakta Gälar på huven är en bra ide Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 24 Share Posted May 24 (edited) Har du plåtat igen mellan ramrören i motorrummet ? Jag har lämnat så mycket öppet som möjligt neråt i motorrummet på min med förhoppningen att det ska räcka. Lindade avgasrör ? Edited May 24 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 24 Share Posted May 24 Jag har öppnat upp sidorna på min. Har hel plåt under bilen, så jag evakuerar inget det hållet. Gälar i huven undviker jag efter ha sett en kompis få varm motorolja över hela hjälmen när en slang till oljekylaren brast på bana. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 24 Share Posted May 24 Räcker det med dom här måntro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted May 24 Share Posted May 24 Öppna sidorna i bakkant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted May 24 Share Posted May 24 10 timmar sedan, super7 sade: Räcker det med dom här måntro? Regeln är att utloppet ska va större än insläppet om du ska ha full nytta av kylaren 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 27 Author Share Posted May 27 Jag fattar finns lite knep att ta till för att öppna upp evakueringen, jag har så öppet man kan ha undertill men varmluft stiger ju som bekant så evakuering uppåt vid långsamtkörande vore optimalt men svårt med utrymme på min då jag har ett stort scoop på mitten för att motorn sitter högt. Gälar på sidorna kan jag sätta in och ha haft tidigare, såna som på bilden, alternativet är att öppna sidorna men det är ett större ingrepp som jag i s f gör vid nästa motorbyte. Tror att bra styrning in i och tätning mot kylaren kan göra att man verkligen tvingar in luften genom den så att kylningen blir bättre. Ja ja, löser det nog på något sätt - huvudsaken är att den funkar med laddning och batteri nu i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 27 Share Posted May 27 (edited) En riktig elfläkt också. Inte nån Kinaspal modell. Edited May 27 by Christer J 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted May 27 Share Posted May 27 6 minuter sedan, Christer J sade: En riktig elfläkt också. Inte nån Kinaspal modell. Köp någon som sitter original typ Volvo v70 så då ökar väl toppfarten med eller hur Christer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 27 Share Posted May 27 En så stor kylare som rymms 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 28 Share Posted May 28 14 timmar sedan, Mildseven sade: Köp någon som sitter original typ Volvo v70 så då ökar väl toppfarten med eller hur Christer Rimligtvis gör den det. Men det skiljer en hel del i effekt på en sån och de tunna små kinagrejorna. På min nya sitter en Saabfläkt, så det ska nog gå hyfsat, trots att det är en Fordmotor i den också 😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 28 Author Share Posted May 28 Har ju en stor tjock Coolex kylare och intercooler fram med så stor fläkt som går från dem också. Tittar lite på att testa och gjuta av lite galler och grejer jag har I kolfiber så får jag prova lite sånt också.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 28 Share Posted May 28 Vid vilka temperaturer slår du till och från kylfläkten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 28 Author Share Posted May 28 Vid vilka temperaturer slår du till och från kylfläkten?Just det, ställde upp den när jag hade problem med batteriet, har kört 85 grader innan!Bör man starta tidigare? Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 28 Share Posted May 28 Det är upp till dig, men du får inte motorn kallare än vad du har dessa inställningar på när du krypkör. Jag styr min motortemp till 80 grader och slår på fläkten vid 93 grader och av på 90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 29 Author Share Posted May 29 Jag har 82 graders termostat och sen styrning på vattenpumpen som sköter cirkulationen och sen kan jag, som du styra fläktens start och stopp. Ska kolla om den är satt för lågt eller högt så får vi se om det blir bättring. Jag har även Water Wetter i vattnet för att höja kokpunkten lite så den inte kokar vid 100. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 29 Share Posted May 29 Varför har du både styrning till pumpen och termostat? Antingen styr man pumpen utan termostat eller så kör man den för fullt, direkt på 12V och använder termostat. Det är i alla fall det jag läst mig till. Jag kör utan termostat. Jag har en känsla av att Davies Craig pumparna tappar väldigt mycket flöde vid mottryck jämfört med Pierburg CWA pumparna, så jag undviker termostaten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 29 Share Posted May 29 Låter som att Morty har en bra poäng där 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted May 29 Share Posted May 29 Jag hade också problem när jag hade termostaten i, så snart jag plockade ur den och körde pumpen på sprutet så går allt som en dans. Tror det kan vara värt att prova det för din del också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 3 Author Share Posted June 3 Får bli så - minns inte om jag har den i eller inte men tror att jag har den kvar i och det är säkert problemet! Man lär så länge man lever! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 3 Author Share Posted June 3 Dränerat och tog loss termostathuset - men döm om min förvåning när det inte satt en termostat där!Så det var inte problemet.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 3 Share Posted June 3 Aj då ! Har du tätat runt kylet så att all luft tvingas genom kylet ? En ny och kreativ lösning skulle kunna vara en propeller på kardanen borde kunna evakuera lite ur motorrummet. Alternativt dubbla fläktar en tryckande och en sugande, En fläkt på båda sidor kylet. Ideerna flödar. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted June 4 Share Posted June 4 8 timmar sedan, vedde sade: Dränerat och tog loss termostathuset - men döm om min förvåning när det inte satt en termostat där! Så det var inte problemet. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Hur är pumpen kopplad? Mellan motor och kylare eller kopplad som orginalpumpen? Blir flödet rätt i motorn. Eller cirkulerar det bara genom kylaren utan att cirkulera rätt inne i motorn? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 4 Author Share Posted June 4 5 timmar sedan, Tomas m sade: Hur är pumpen kopplad? Mellan motor och kylare eller kopplad som orginalpumpen? Blir flödet rätt i motorn. Eller cirkulerar det bara genom kylaren utan att cirkulera rätt inne i motorn? Nädå den sitter rätt, i linje med vanliga pumpen så det cirkulerar som det skall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 4 Author Share Posted June 4 13 timmar sedan, Kjelland28 sade: Aj då ! Har du tätat runt kylet så att all luft tvingas genom kylet ? En ny och kreativ lösning skulle kunna vara en propeller på kardanen borde kunna evakuera lite ur motorrummet. Alternativt dubbla fläktar en tryckande och en sugande, En fläkt på båda sidor kylet. Ideerna flödar. 🙂 Jo det var jag inne på innan att jag behöver täta kring inloppet så allt går genom kylaren för effektivare kylning och sedan utsläpp på sidorna eller på huven. Börjar där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted June 4 Share Posted June 4 Jag hade satt min pump i samma position som original men den satt då relativt högt. De rekommenderade att jag skulle flytta ner så den sitter så lågt som möjligt så att den inte behöver suga något utan får tryck från kylet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 4 Share Posted June 4 Har du bilder på hur ditt kylsystem är kopplat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 6 Author Share Posted June 6 Såhär:Bild 1- Bak i toppen via Retrofordröret till bild2Bild 2- Retroford till toppen kylareBild 3- Botten kylare till Davis Craig upp till bild 4Bild 4- från EWP till termostathusBild 5- expansionskärl kopplat till T kors mellan EWP och termostathus samt tunn slang till avluftning kylare.Undre utgång bak i toppen - pluggadÖvre utgång termostathuset- pluggadÄr det inte rätt?/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted June 6 Share Posted June 6 Tolkar jag det rätt att pumpen sitter mellan kylarens kalla/nedre anslutning och motorn? Med originalpumpen så cirkulerar kylvattnet ständigt runt i motorn även när termostaten är stängd. Det gör att tempen blir jämn i hela motorn. Termostaten ser ut att även stänga en bypass kanal när den öppnar, tänkte det bara cirkulerar den lättaste vägen om termostaten saknas . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 6 Share Posted June 6 Viktigt att undre slangen från expansionskärlet sitter på pumpens sugsida. Dvs mellan kylaren utlopp (undre) och pumpen. Annars får du övertryck i den slangen och avluftningen via exapnsionskärlet fungerar ej och du bygger luftfickor i systemet. Med originalpump i blocket blir det så automatiskt, men i och med att du flyttar ut pumpen från blocket så måste du flytta även slangen som kommer från expansionskärlet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 7 Author Share Posted June 7 13 timmar sedan, Morty sade: Viktigt att undre slangen från expansionskärlet sitter på pumpens sugsida. Dvs mellan kylaren utlopp (undre) och pumpen. Annars får du övertryck i den slangen och avluftningen via exapnsionskärlet fungerar ej och du bygger luftfickor i systemet. Med originalpump i blocket blir det så automatiskt, men i och med att du flyttar ut pumpen från blocket så måste du flytta även slangen som kommer från expansionskärlet. Jag har den mellan pumpen och termostathuset - i så fall skall jag byta plats på T- korset så det kommer mellan kylarens nedre utlopp och pumpen! Får testa den abrovinkeln - är lite ont om plats just där som jag just har monterat pumpen - får gå över och se om det går att få till så det inte blir luftfickor - Tack Morty! /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 7 Author Share Posted June 7 16 timmar sedan, Tomas m sade: Tolkar jag det rätt att pumpen sitter mellan kylarens kalla/nedre anslutning och motorn? Med originalpumpen så cirkulerar kylvattnet ständigt runt i motorn även när termostaten är stängd. Det gör att tempen blir jämn i hela motorn. Termostaten ser ut att även stänga en bypass kanal när den öppnar, tänkte det bara cirkulerar den lättaste vägen om termostaten saknas . Tomas- jag har ju ingen termostat så det cirkulerar hela tiden fritt med pumpstyrningen som går på temp om den skall gå intermittent eller konstant och med vilken hastighet. Jag kör ju bara under varma årstiden så jämn motorvärme eller kallstart är sällan ett problem. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 7 Share Posted June 7 32 minuter sedan, vedde sade: Jag har den mellan pumpen och termostathuset - i så fall skall jag byta plats på T- korset så det kommer mellan kylarens nedre utlopp och pumpen! Får testa den abrovinkeln - är lite ont om plats just där som jag just har monterat pumpen - får gå över och se om det går att få till så det inte blir luftfickor - Tack Morty! /Vedde Vanlig felkoppling när man sätter extern pump eller bygger om kylsystem. Det ska flöda kontinuerligt genom avluftningsslangen ner i expansionkärlet när pumpen går. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 9 Author Share Posted June 9 Tack MortyDet mesta gick men saknar lite slang då det blev lie längre med 16mm slang som behövdes.Kommer snart från Do88 med rabatt!/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 17 Author Share Posted June 17 Körde i Lördags 10 mil till Mels och tillbaka på kvällen, 17grader ute och med nya @Morty dragningen av kylet så kom den inte över 80 grader någon gång, kanske 82 tillfälligt vid mycket gaspådrag. Däremot fick jag ett intermittent el fel där allt slocknar och går igång igen på en bråkdel av en sekund som om det är glapp på batteriet eller en kortis på en + matningskabel - bara att gå igenom elen igen!!. Snart så är den i tipp topp skick för Kinnekulle. /Vedde 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 18 Author Share Posted June 18 Garagetid igår och leta intermittenta el fel! brukar inte vara det roligaste för de kan vara skitsvåra att hitta. Gick från batteri och huvud jordpunkter och allt satt fast, sen till tändningsnyckel och vidare inåt i härvan - där satt en dålig kontakt som glappade i + kontakten! Enkelt ju! bara att stifta ur och göra om så det håller ihop. 😁 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 2 Author Share Posted July 2 Tack Christer för stolen, nu är paret komplett!Fint med gemenskap där man kan fynda allehanda begagnade grejor/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 23 Author Share Posted July 23 Var ute i lördags med frugan och käkade gelato utanför Uppsala i lördags och bilen gick fint som snus, det var varmt ute och tempen hamnade på måttliga 85 grader på landsväg. beslutade för att ta den genom stan för att se om den klarar rödljus i sommarhetta - och den ökade lite till 88-89 grader i långsam takt genom stan med stopp vid i stort sett vartenda rödljus i hela stan! Med bromsar och kylning bättre än någonsin kommer Kinnekulle bli en fröjd i år! Det är nära nu!! /Vedde 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 23 Share Posted July 23 On 2024-07-02 at 14:54, vedde sade: Fint med gemenskap där man kan fynda allehanda begagnade grejor Jag kan inte annat än hålla med 👍 När jag var ute och luftade se7en förra veckan så slutade den ladda helt plötsligt... Trodde att jag skulle få nytta av generatorn som du var så snäll att skicka vid ett litet gruppköp av diverse delar. Men felsökningen så hittade jag laddkabeln som går från generatorn till startmotorn liggandes på ramen med trasigkabelsko.... tur att jag har en gummituta runt kabelskon för isolering annars så skulle det nog varit en fin kortis.... //Nisse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 11 Author Share Posted August 11 Hmmm, var som jag befarade efter Kullen, bilen kändes kraftlös och ville inte accelerera som jag är van vid med massor med kraft. Var ute och körde 1 tim idag och loggade, drog några rejäla repor till varvstopp på E4 testade på småvägar med lågväxel och höga varv men hur mycket jag än försökte kom jag inte över 0.55 bar - den ska och har givit 1 bar vilket känns.Finns inga uppenbara läckage i slangar eller IC som jag kan se men jag gissar att man måste vara 2, en som gasar fullt och en som känner igenom allt. Vet inte annars vad det kan vara, inget remslir heller?Kanske får maila till Kolstrup racing annars och fråga råd och ev se om den måste på någon slags service?/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted August 11 Share Posted August 11 1 timme sedan, vedde sade: Hmmm, var som jag befarade efter Kullen, bilen kändes kraftlös och ville inte accelerera som jag är van vid med massor med kraft. drog några rejäla repor till varvstopp på E4 testade på småvägar med lågväxel och höga varv men hur mycket jag än försökte kom jag inte över 0.55 bar - den ska och har givit 1 bar vilket känns. Det är ju jätte mycke effekt som är borta.... Har du nån avlastningsventil som kanske läcker. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted August 11 Share Posted August 11 Tror det beror på starten men lanch du gjorde på kullen😎 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted August 11 Share Posted August 11 Två funderingar 1. Stänger dumpventilen? 2. Hur ser bladen på kompressorn ut? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 11 Author Share Posted August 11 Två funderingar 1. Stänger dumpventilen? 2. Hur ser bladen på kompressorn ut? /TTror dumpventilen stänger men vill vara 2 när jag testar så det blir ordentligt gjort.Vill inte ha isär kompressorn då det voidar eventuella garantier. Svårt att komma åt att se in i den. Mest troligt är väl läckage som jag ska kolla i veckan med frugan bakom pedalen. /VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 12 Share Posted August 12 Ta bort dumpventilen och testa den med tryckluft och en regulator. Bara att skruva upp trycket tills den öppnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.