Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

enligt nya Sfro bygghandboken sid 65

"Sfro godkänner en ensam parkeringsbroms på kardanaxeln,bara du är medveten om att den sätts ur spel när du hissar upp ett av drivhjulen pga slutväxelns differential."

säger inte att du måste göra så, men man kan ...och får göra så!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

kanske, men den känns konstig.....

kom på en annan lösning! :wacko:

man kan väl bara ha wiren böjd sista biten? så länge den löper i någon nylon så måste det väl gå bra?

Link to comment
Share on other sites

Tjohoo! Det går att använda original handbroms, kan komma att kompletteras med "driftingbroms" senare, sådan är väl inte förbjuden väl? :Hmm:

imorrn görs det handbromswirefäste, samt att 240 oken fram borras för att passa på 140 spindlarna.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Uj vad dålig jag är med bilder...... här är en! Mockaratt med snapoff-nav

IMG_0407.jpg

osså var det de här med handbroms.......

Nå, vad säger ni? bränn fast skiten eller returnera till stena metall?

IMG_0399.jpg

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

IMG_0410.jpg

En sån här

IMG_0412.jpg

Ger en sån här

IMG_0413.jpg

som hamnar här :thumbsup:

IMG_0430.jpg

och här

IMG_0426.jpg

samt här :racesmile:

IMG_0423.jpg

Och en bit kapades ut kardanfångaren, och i detta svetsades ett fäste

IMG_0419.jpg

för ett handbromshandtag som passar precis mellan rambalkarna, it must be a sign!

Vårvärmen gör att bygghastigeten ökat med Pi x promillehalten i kubik, minst........ :blink:

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter i bromsspåret ;)

IMG_0440-1.jpg

Handbromsen bakifrån, med den utsökta passformen, värre är det med vajrarna, kan hända att det klämmer lite när fjädringen bottnar, ska kolla noggrannare imorrn...

IMG_0444.jpg

fanns en fin liten brygga att skruva fast fördelningskopplingen i, ur vägen så gott det går för vajrarne då.

IMG_0439.jpg

Fick svetsat dit den riktiga rattstångslagringen idag osså, och dragit lite bromsledning bakåt från huvudbromscylindern.

efter allt detta så blev det öl å grillat, bara så ni vet.

:racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Jo, det är ju en locost man bygger, så då är det väl klart att man gör sina egna vajerlås?

IMG_0453.jpg

Busenkelt faktiskt, tag en bult av lämplig storlek med slät hals, kapa lagom,borra med wire-tjocklek genom sexkanten, borra å gänga i änden,men inte helt igenom givetvis, putta i en kullagerkula som löper fritt, men som inte kan ta sig ut genom wirehålet. fix färdigt! :thumbsup:

Dessa två sitter på min handbroms, faktiskt....

IMG_0459.jpg

Var å köpte färskpressad bromsslang igår, stålomspunnen, plus ett yttre hölje med transparent plast, busenkel å göra ren,

fast den var inte locost direkt :icon_oops:

:racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Ett tips istället för virelås när man kortar volvoviren är att åka till en firma som gör vire och kätting dom kan pressa på en ny gängad stång så man enkelt kan justera handbromsen. Jag gjorde så på en firma i Jönköping blev jättebra ser ut precis som en orginalvire fast lite kortare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fälgbreddardags! fast jag vet inte hur mycket än.... B)

185/65-15 är däckena som sitter på, och nu har jag full frihet att ändra,

Så vad ska jag ha? och vad har ni själva?

och finns det några vettiga däck till dessa sedan?

:racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Jag åker på Pirelli Zero 225x50x15 ZR runt om. Det håller i fint! ;-)

Jag hade smalare (ej R-däck) fram först, men upplevde att det blev understyrt.

Med 12" ratt upplever jag inte alls att det är det minsta tungstyrt. Bilarna väger ju ingenting (nåja de flesta gör inte det i alla fall... ;-)

/Bengt

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Fälgarna är Volvo S60 standard fram

Bak är det också Volvo S60 standard men där är fälgtallriken ursvarvad och vänd 180 grader för att "skifta" ET.

Link to comment
Share on other sites

Det du kan tänka på är att spårvidden fram och bak inte får skilja hur mycket som helst.

I synnerhet inte om du ska ha diffad axel genom SFRO / SBP besiktningarna.

Måtten fanns i huvudet förr men inte längre.... tror det var typ max 40mm differens med diffad axel...

"pinto" får svara på den saken....

Link to comment
Share on other sites

I en gammal upplaga står det 50 mm diffad och 100 odiffad! Det kan ju i och för sig ha ändrats, titta i senaste SFRO-byggboken.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Okej okej..... Jag ger mej......

Jag vill förtydliga en del här genom att påpeka att just i inlägg #273 här ovan används termen "diffad" vilket baseras på uttrycket "diff" vilket i sej är ett slangord för den i vardagligt bruk mer flitigt använda, och mer korrekta benämningen differentialbroms. Uttrycket kan dock i vissa fall vara förvirrande då det lätt förväxlas med innebörden av ordet differential. (ref. ej lamellbromsad version av ovan)

Andemeningen i inlägget är att kasta ljus över, och göra läsaren uppmärksam på regelverket angående bruk av olika spårvidder på de olika axlarna på ett och samma fordon där differentialbroms har för avsikt att användas i direkt samband med besök hos SFRO alt. SBP med avsikt att genomföra en godkänd fordonsbesiktning/kontroll.

:icon_smartass1:

Link to comment
Share on other sites

Diff är förkortning på Differential och kommer från -Engelskan Different=skillnad dvs tillåta hastighetsskillnad mellan hjulen. När folk menar odiffad menar de utan differentialbroms/spärr men egentligen är ju en odiffad en som inte tillåter skillnad i hjulhastighet= spärrad

Link to comment
Share on other sites

Hoppas det slarviga ordbruk som jag och tydligen en del andra använt är klargjord. Skall bättra mig nästa gång :hypocrite:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Ja skäms på er B)

Till saken nu då...

IMG_0481.jpg

Soppapump å filter sporadiskt monterad

IMG_0475.jpg

på en sån här, skruvas i ramen då.

IMG_0465.jpg

Fingrade lite på ett 940 generatorfäste, den är ju för f-n helgjuten! Tog lite 3mm plåt istället å smaskade ihop nåt elegantare (bakgrund)

IMG_0466.jpg

Visade sig att nya fästet plus Suzuki Swift generatorn väger lika mycket som originalfästet ensamt! :D

IMG_0467.jpg

IMG_0469.jpg

Så ser det ut, tajt och gott.

IMG_0486.jpg

En liten teaser från förarplats....

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

generatorn sitter intejpad just nu, men det verkar vara rätt modell, nummer kommer inom kort.....

Sen så har jag märk att om man inte har med sig kameran till garaget så går den inte sönder, dock blir det inga bilder heller tyvärr, :rolleyes: , jag ska skärpa till mig.....(om jag bara kan hitta laddaren :wacko: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jo!

Jag hade Uno Germsjö som besiktningsman, trevlig prick det där, å han tyckte att det såg bra ut överlag.

Det han påpekade var:

Ackerman, skall själv mäta och se om man kan förbättra denna.

Rattstångsförlängningen hivas, och byts mot en kollapsbar.

Tankinfästning, då min tank endast hänger i överkant så kommer den att vridas något så fort man gasar/bromsar, kompletteras me två extra gummin i nederkant.

Stötdämpar och bärarmsinfästning fram, kompletteras med stagplåtar då dessa vrider mitt på ostöttade rör.

Röret för bältesinfästningen förstärks med rör bakåt till bakstöttorna

Annars så verkade han nöjd som sagt, så nu är det bara att fixa resten, nummer ett blir att få i en fungerande motor och motorstyrning så man kan testköra lite innan sommarn tar slut.

(dessutom tyckte han att det var gott om plats vid pedalerna, men allt är ju relativt ;) )

:eclipsee_steering: :checkeredflag: :revs: :w00t2:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Äntligen fick vi veta även om det inte i texten står orden godkänd byggbesiktning så utgår jag från det eftersom besiktningsmannen verkade nöjd.

Så det är ett stort GRATTIS till dig och bilen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Grattis från Alingsås oxå!

Inga stora/ svåra anmärkningar att fixa. Bilen har du klart till Kinnekulle, lätt :racesmile:

Nä, nu skall jag pilla lite till i Megatune så det går att trycka på startknappen snart. Med tanke på klockan så blir det nog bäst att vänta tills imorgon, ikväll...

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej

Grattis, visst känns det bra? Nu är det bara att fixa de små detaljerna innan du akn börja måla och slutmontera, det är grymt sporrande jag har målat klart och kommer att börja slutmontering till helgen är det tänkt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny:Sidokollision, bra min bil är också specad för det. Jag har tittat på kruhses bilder (vill jag minnas det var). Så jag har svetsat in en 5mm plåt i ramen, (förresten det är väl nästan 5mm överallt i bilen).

Bilder på din konstruktion mottages med tacksamhet (eller med krav). Nä tacksamhet låter bättre........vi tar det....

Mina sidoskydd blir eftermonterade. Min egen eftermarknadsavdelning måste ju ha något att göra......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Notera precisionen i de två tidigare inläggen. Frågan är ställd 1 sekund innan svaret kom.

Kan vi vara länkade ??

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det sägs ju att om man skulle veta både frågan och svaret så skulle hela universum upphöra att existera och ersättas av något ännu mera obegripligt, medans andra menar att det redan har hänt......

:wacko:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...