Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

BeLo: kul å höra att originalet håller ihop, så jag inte bygger förgäves, lägg gärna upp en bild på förstärkningen här så vi får se!

Tomas: turbons placering är inte ristad i sten ännu, tänket är att ha grenröret så kort som möjligt, plus att det är lättare att bygga också, fast huvet kan bli knepig, ska pröva lite olika positioner imorrn.

och finns det någon direkt fördel med korta insugsrör? mina ser ut som dom gör för att få ner totalhöjden....

Magoo: det är 2mm, och jag inbillar mig att det kommer hålla, runda rör är otroligt starka när dom belasta rätt,

kan förövrigt inte sluta flina åt din avatar, skitgrym :D

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

vill inte göra dig ledsen men risken är är ganska stor att du får en effekt på ditt plenum som gör att den ser ut som en "lunga som andas" när du kör med turbo ( iofs kör du med lågt ladd så kanske det klarar sig) 3-4 mm gods och stavar isvetsade med storleken som du kör med är annars att rekommendera.

Enkompis spräckte sitt plenum pga påfrestning ( övertryck/vacum) och han hade 3mm gods.

IMG_1618.jpg

bild på det som spräcktes ( från en 164 turbo)

Inte helt riktigt att jämföra din motor med motorn som detta insuget satt på då den b30 gav 650 hp.

men jag ville bara säga att risken finns att du får utmattning i godset.

:huh:

Edit:

lade till en bild

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Njae, ledsen blir jag inte :rolleyes: Om man jämför med mitt så har den på bilden förhållandevis stora plana ytor, ett runt rör "kan" inte expandera, vart sprack den nånstans?

Edit: svarar på edit :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

hallå Calle!

utväxlingen sett från padalens led upp till tryckstången är samma som 240, sen är ju pedalen kortad så trögare blir den, men samtidigt så väger ju bilen bara hälften, så jag provar såhär, jag är trial and error typen, räknar kallt med att få finjustera ganska mycket, sen så gillar jag inte att räkna för mycket på saker och ting ;)

Men hur lyckades du slita av öronen???? skicka gärna en bild så att jag kan se vart jag kan förstärka mina bitar, innan jag monterar i bakaxeln igen.

Här kommer bilderna som du ser inga grova grejer och lite dåligt förstärkt men bilen är inte byggd för den effekten som jag har nu. Jag har haft bilen ett tag köpte den besiktigad med en äldre motor på ca 110 hk nu har jag en ny på lite mer än det dubbla så nu kommer problemen som på räls.

post-510-1219003887_thumb.jpg

post-510-1219003895_thumb.jpg

post-510-1219003903_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

den sprack brevid en eller flera svetsfogar ( insuget var inte klart vid fototillfället, det skulle i flertalet stag till de plana ytorna) . Jag har för mig att den sprack vid nån av dessa stagen ...

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Min garagepolare (som för övrigt är på framsidan av aktuella bilsport med den gul/svarta Kadetten), smällde också sitt insug i en skarv. Ganska likt det Magoo lade in bild på. Men han har väldigt stora plana ytor. Tror ditt kommer att hålla tack vare rörutformningen. Skulle i så fall vara botten, toppen eller avfasningen som spricker. Tror du ska satsa på rejält grov aluminium i botten/toppen så det inte flexar och utamttas sönder.

Du kan ju uppenbarligen svetsa jävligt bra som tur är!

Link to comment
Share on other sites

Tänker provtrycka med en manometer, och hastig höja/sänka trycket och se om man kan se någon skillnad, behövs det stöd så kan man borra ett hål rätt igenom och trycka igenom en bit rundstång, fasad i ändarna , å sen bara svetsa tätt, piece of cake!

bra forum detta :thumbup: , att bara bolla ideer med sig själv brukar bara leda till halvfärdiga lösningar, kommentera på bara!

någon som vågar sig på att gissa hur bra/dåligt det är att ha spridarna på sidan om insugsrörena eller undertill? är det försumbart att det inte går att sikta rakt ner i porten då?

Link to comment
Share on other sites

plenumet behöver inte vara så gruvligt stort på överladdad maskin i klass som dessa. mindre gör även att det blir starkare.

kilkenny ang. rörlängder så var jag inne på att ett rör har friktion och ju längre ju längre är friktionsytan. jag anv. på det glada 80-talet på min B20 ett plenum 60x40mm (i 2mm stål) i fyrkant och det gick ypperligt. jag ladda 1,7-1,8bar.

Link to comment
Share on other sites

Nu är detta bara en kvalificerad gissning från en glad amatör... Jag tror det funkar att spruta upp och ner med en spridare. Jag provflödade mina 577cc spridare för att se om de höll vad de lovade. Jag fegade och använde vatten... När jag stod där och sprutade kom såklart vattenkrigsgenen fram och mina spridare sprutade gott och väl 4-5 meter. Den första halvmetern var strålarna (5 till antalet) väldigt väl samlade, ingen avvikande dimma, vilken riktning man än sprutade. Nu vet jag inte om gravitationen kan ta överhanden om man sprutar på en stängd ventil eller nått, men jag hade vågat prova iaf.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: precis, men kortare rör ger också skarpare vinkel, och det gick inte att kröka mer än så i maskinen jag använde, så det blev en kompromiss i mitt fall,

hur mycket kramade du ut ur din lilla b20? :Hmm:

Rickard Larson: jag har inte sett någon bil med enbart spridare nertill, dock med extra spidare som vad jag förstått kan vara en billig variant av trimning? (dock omständig)

tur du inte tryckte med bensin om du nu skulle leka på det viset ;)

Förövrigt så fick jag hem topplocksflänsen till grenröret, och det visade sig att det var utmärkt passform, det var bara att smaska ihop bitarna.

började med noggrann fogberedning, sedan förvärmning till 200 grader, skall förhoppningsvis motverka spänningar som leder till sprickor med tiden.

DSC00208.jpg

En bastant fyrkantsprofil fick stötta upp flänsen, den drog sig exakt en millimeter låg i mitten, men den skall ändå fräsas plan, plus att den är 10mm tjock så det finns att ta av :)

DSC00210.jpg

Sen så har jag börjat montera spridarna på undersidan av insuget, kommer bli väldigt smidig och kompakt, sen huruvida det funkar eller ej ser jag som ett rent experiment,

think outside the box! :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

jag bromsade aldrig motorn tyvärr. men hade en rallycrosskam Gik 04 för turbo. 44/40 ventiler m.m.m.m.m.m.mm.

gick riktigr bra mellan 5000-8500 hann man knappt med att växla oavsett hastighet

Link to comment
Share on other sites

Svetsade just i spridarfästena, stulna från ett originalsug som fick sätta livet till...

Såhär kommer det se ut när man öppnar huven, snyggt och städat, kanske lite polering på detta?

DSC00220.jpg

och här ser man undersidan, spridarna är vinklade maximalt "uppåt" för att hjälpa gaserna på traven.

DSC00222.jpg

och om det nu inte skulle fungera alls så kan man ju alltid använda ett originalinsug så länge...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

och under listan "personlig prestationer" kan jag nu skriva upp: "monterat samt helsvetsat en grenrörsfläns på fel håll" :banghead:

tur att jag kom på det själv först, och ingen annan :hypocrite: problemet är iallfall löst nu, å bara planfräsning återstår....

Prototyp A1 av ett säte sitter nu löst monterat, och även om det ser obekvämt ut, så är det precis det den inte är! riktigt skön faktiskt, tänkte svetsa en 8mm rundstång runt kanterna för att slippa skära sig om olyckan skulle vara framme.

DSC00231.jpg

DSC00234.jpg

sen så är störtbågen gjord i flex-rör så att jag lätt kan prova olika vinklar o höjder.

fick låna ett spjällhus av en likasinnad, så nu börjar plenumet bli färdigställt, gaslänkaget är normalt dragande på ex 940, min vajer hade isåfall pekat framåt så jag vände på steken och nu trycker den alltså istället, gaswirehållaren är misshandlad i omgångar innan den satt där den skulle.

DSC00225.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Och i år var jultomten tidig, fick resterande pryttlar från Roadster, dvs lampsats, bälte, noskon, och annat lull lull...

Mest spännande var att se om noskonen höll samma mått som ramen, och det visade sig att den passa finfint. :banana: (ja, jag chansade)

DSC00237.jpg

Och det verkar inte bli några problem med att få plats med traktormotorn under huven, lutar som tidigare sagts åt en liten bula bara,

tänker kalla det för "sportigt", eller "konstnärligt fristeg" eller "det ska ju vara så på den modellen" , typ :rolleyes:

DSC00242.jpg

:racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Fråga får man, och kapat har jag inte alls, inte än iallafall.

sumpen kommer att vara i jämhöjd med lägsta delen på sprängkåpan/växellådan, mer än så finns ju ingen anledning att kapa.

så alltså är det sprängkåpan/växellådan som bestämmer hur lågt motorn sitter, och om jag får som jag vill så kommer den inte sticka ut alls = låg markfrigång :thumbup:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kapa oljepåfyllningen är precis det jag vill göra på CealmSeven. En av bilarna när vi körde konbana (A-sprint) på Hässlö hade gjort kapningen. Såg så smidigt och fint ut och det är just de centimeter som behövs för att slippa en "höger bula" på en eventuell motorhuv.

Såga och kapa och flytta är lätt men frågan är när det skall svetsas på plats igen. Hur mycket tvättning av oljekåpan behövs för att en TIG-svets skall fästa ordentligt?

Link to comment
Share on other sites

Ventilation måste man ha där uppe i kåpan.

De tidiga B21-23 har lägre kåpa men de passar nog inte till de med fördelaren bak

för de tidiga kåporna är släta i bakkant och de senare har väl en halvmåne där?

Link to comment
Share on other sites

Tja, det är ju ruskigt smidigt att kunna fylla på olja utan att andvända en tratt, alternativt så kör man så hårt att motorn tar slut innan oljan gör det. :rolleyes:

Och locket behöver inte sänkas lägre än kamdrevet, så det löser sig nog på vägen....

Cealm: Ang Tig o olja så är det inte så noga, det är ju trycklöst...slipa rent och lite bromsrengöring på så blir det bra.

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen andning i oljelocket alls?

Vi hade på en Rallybil med B20 en gång fått ett lock som var täppt och då rann inte oljan ner i tråget igen.

Nä, dom "öppna" locken försvann på B18 tiden.

Sen var blev det ett par varianter av lock med slanganslutning på sena B18 och alla B20.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallå eller!

För ganska exakt en månad sedan så gav min dator upp, pjiiiiiuuuuuuuu lät det, sedan blev skärmen svart....... och just datorer är inte min starka sida så jag har spenderat mer tid i garaget istället, så det kanske var ganska bra ändå, ;)

Nåväl, det som hänt sedan sist:

Den står på egna hjul! borde väl resultera i att man kan ha en taklagsfest eller motsvarande? :banana:

Hjulen är från 940 och säsongsriktigt utrustade med dubbar, jepp jepp....

Lotus16.jpg

Grenröret är planfräst och turbo-flänsen tillverkad och monterad.

Lotus.jpg

Ser ut lite som en saxofon, om man kisar lite...

Lotus1.jpg

Turbon hamnade till sist mellan ramen, och luften kommer antagligen att gå via ett rör rakt igenomm sidoplåten rakt fram in i intercoolern, sportigt?

Lotus2.jpg

Och det blev väldigt tajt mellan turbinhuset och oljefiltret men det klarade sig precis, ibland är det mer tur än skiclighet

Lotus12.jpg

Kardanaxelfångare monterade ifall det skulle bli något brott

Lotus8.jpg

Störtbåge i 42mm hydraulrör bockad i ett stycke och med riktiga baksträvor i 38mm dito.

Lotus7.jpg

Rattstången förlängd (äntligen) och hela styrningen helsvetsad, provisoriskt stödlager för rattaxeln monterad i väntan på riktig bussning.

Lotus10.jpg

Förlängningen är hydraulrör och ifall SFRO inte skulle lita på att ändarna är svetsbara (det är dom) så drog jag i 4st m6 bultar osså för säkerhets skull....

Lotus11.jpg

Och som tidigare diskuterats så är utrymmet mellan nedre led och stötdämparfästet nu igenfyll med en bit "äggformat" rör, från en stump kardanxel som låg och skräpade...

Lotus13.jpg

Som ni sett så är även säte numer två tillverkat och pedalerna är kapade till bekväm längd, och hur hårt jag än hoppar på ramen så kan jag inte se någon tillstymmelse till bumpsteer :thumbup:

Avslutningsvis:Beware of the beast :P

Lotus17.jpg

race on! :eclipsee_steering:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Du är verkligen duktig på att bygga. :thumbsup:

Vill bara varna dig för värmen från turbon. Jag fick varningar för att jag hade dåligt med avstånd från turbon till en gummibit i styrningen, och det var befogat. Det blir väldigt varmt, så håll koll på ditt oljefilter som nästan har presspassning...

EDIT: såg nu att det verkar vara den kalla delen av turbon som kommer nära filtret, då är det säkert lugnt.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

tackar tackar!

och precis som du såg så är varma delen av turbon helt friliggande, säkert 60mm på trängsta stället, kalla delen blir väl knappast varmare än oljan klarar av? :huh: fast gas som komprimeras snabbt bildar ju massvis med värme, någon som vet vad för temp man har ur en turbo?

Hur löste du värmeproblemet på din förresten?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte löst det än. Men även om jag kört ganska hårt 10-15 minuter så går det utan problem att hålla i gummidelen. Men jag kör utan motorhuv än så länge, det blir säkert värre med den på samt när jag laddar mer än 0,35 bar med turbon. Men jag ska byta ut gummidelen till en stång i metall.

Link to comment
Share on other sites

Som gammal sportdykare trodde jag ja hade koll på gaslagarna men med lite surfande så .....

Boyles lag P1*V1 = P2*V2

Charles lag p/t=K: P1/T1=P2/T2

Är dom lagar som användas, kan förfinas ytterligare men är inte nödvändigt i dessa fall......

viktigast nu är Charles lag:

P1=1 bar, T1=293°K(absoluta nollpunkten + 20°C) 1/293=0,003412969

0,003412969 kan vi kalla "konstant"

P2/T2=konstant eller vad vi vill ha svaret på, T2 det vill säga P2/konstant gör...

1.35/0,003412969=394,2339585°K -273°K = ungefär 121°C

Eller om vi laddar på med 2.5 Kg.....

samma grundförutsättning 1bar och 20°C ger konstanten 0,003412969

1bar+2.5Kg= 3.5/0,003412969=752,5°C

Med andra ord därför som en intercooler gör nytta ;)

MEN det är bara matematiken och gaslagarna sen får man ju addera turbons temperatur

som kan va :icon_blink: en blandning av motortemp + avgastemp mm.

Hoppas det gav någon vägledning iallafall....

/Toffe

Edited by Toffe
Link to comment
Share on other sites

lossa filterhållarens centrumbult och veva runt den 180 grader så du har filtret frammåt istället.

Det gjorde jag och det blev rymligare vid turbon och mycket lättare att byta filter när det siter frammåt.

Dålig bild men du förstår nog vad jag menar...

grenr_r61.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tjena Björn!

Jag måste bara börja säga att ÄNTLIGEN kommer det uppdateringar.

Jag var lite orolig där ett tag, men nu känns det bra igen.

Jag måste bara lyfta upp två saker:

Såg jag rätt när jag skådade tråget en 5-6cm under bilens "lägsta" punkt? Blev det inte riktigt som du tänk? Ändrat dig? Eller bara inväntar modifiering av tråg?

Nästa sak jag tänkte på är jag nog aldrig sett en turbo monterad i "lutning" (axialt), sen om det är några problem eller inte det överlåter jag till någon annan, men men...

Du brukar säga att du vill ha åsikter, sen om de är rätt, du bryr dig eller du tänkt på det redan är av en helt annan art.

Annars ser det så jäkla bra ut och keep up the good work.

Man får se när man blir man nog att börja på något eget...

Link to comment
Share on other sites

Kanonsnyggt bygge!! :thumbsup: :thumbsup:

Jag gillar verkligen din noskon! Stolarna blev också suveräna! Har du ritningar på dem?

Den lär bli GRYM med turbo i!

Själv fick jag till slut tummen ur och monterade Grupp-1-toppen i helgen, vilket (när allt väl är injusterat) ska ge mig 150-160 hk. Hela söndagseftermiddagen ägnades åt provkörning i det fantastiska höstvädret. Resultatet? Tja, man kan konstatera att jag har inget fäste nu heller... (trots R-däcken ;-)! När man väl petar i trean och fyran så att det blir lite motstånd märker man verkligen skillnaden!

Synd bara att det inte är några bandagar kvar.

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

jag nog aldrig sett en turbo monterad i "lutning" (axialt), sen om det är några problem eller inte det överlåter jag till någon annan, men men...

Det finns en gräns för vad varje modell får max luta. Det har bland annat med eventuell kvarstående olja i lagerhuset att göra mm.

Kolla hur mycket just din turbo tål innan du "permanentar" ditt grenrör, det brukar inte vara många grader......

Link to comment
Share on other sites

Satt även och funderade på lutningen horisontellt igår och har svårt att se om den verkligen lutar på bilderna.

Som Arrowsmith skriver är max lutningen individuellt beroende på fabrikat och modell, men oftast har jag sett 5° som max avikelse från horisontalplanet.

I övrigt kan jag bara ge :thumbsup: till hela bygget!!

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Tackar än en gång!

Toffe: Varför tror du att jag skall ha 2,5 bars laddtryck? :o :D

Men uj vad mycket temperatur! kan 750grader verkligen stämma? aluminium smälter ju vid runt 650 så det låter osannolikt, plus att en parameter du saknar i dina beräkningar är hur pass fort tryckskillnaden sker, effekten blir tydlig om man tex för över argon från en stor till en liten tub, blir iskristaller på sekunden om man brötar på ordentligt...

men smyger man så händer inget alls, nästan....och då är ändå tryckskillnaden på 200bar!

Arrowsmith: här har vi en som tänker utanför lådan! ska kolla om det finnes plats senare ikväll, bra tips!

DRC: Inte skall du väl behöva vara orolig för mig? Du känner mig allt för väl för att tro att jag får ett infall av fältkoma bara sådär....... :P

Ang sumpen så skall den köttas av i jämnhöjd med sprängkåpan, men det är inget som brådskar, sen så är motorgummina lite trötta så hela alltet kommmer nog upp minst 5mm bara av att byta till nya gummin. resten kan shimsas med vanliga brickor :thumbsup:

Och ang türbon så lutar den en del, tänkte i min lilla värld att lagerhuset ändå är helt fyllt av olja/vatten så det kan väl inte spela så stor roll, någon här som vet alldeles säkert hur det ligger till? kapmaskinen brukar ändå inte ligga orörd allt för länge här......

Åsikter vill jag absolut ha, kommentera på bara, man måste ha nån/några som bollplank annars blir ju bilen precis som jag tänkt den, och det är nog inta bara bra......

Och du ska se att du också snart kommer igång med ett eget bygge, du är minst lika hjärnskadad som jag och kan inte låta bli helt enkelt :eclipsee_steering:

Belo: Tackar!

klart det blir bra när man följer dina ritningar, annars så hade jag nog varit kvar på ide stadiet just nu ;)

Stolarna finns länk till här: http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5095

jag använder 2mm istället för 3mm då ramen ändå stöttar upp runt om.

Grupp 1 topp? Har för mig att det var du som sa att om man ville ha mer än 110hk i en sån här bil så var man galen, men det kanske vi alla är här på forumet, kul att du fortsätter å lura även fast den är " klar".

Race on!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Allmänna gaslagarna bör ju gälla men visst jag tycker åxå det verkar häftigt höga temperaturer.

Antagligen så finns det formler för att beräkna nedkylning mot omgivning osv.

Men det är även lite kul att beräkna lite på hur olika tryck och temperaturer påverkar...

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Och ang türbon så lutar den en del, tänkte i min lilla värld att lagerhuset ändå är helt fyllt av olja/vatten så det kan väl inte spela så stor roll, någon här som vet alldeles säkert hur det ligger till? kapmaskinen brukar ändå inte ligga orörd allt för länge här......

Om du letar upp produktinfo. via t.ex. GIK-Turbo hemsida kan du läsa om bl.a. detta.

Jag hade monterat den horisontellt innan jag gick vidare med tryckrör, avgasrör, oljerör, oljeretur, kylanslutingar m.m.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

+-5 grader är flera märkens toleranser när det gäller lutningen, sen är det även viktigt med oljereturen att den är någolunda rakt ner ca +- 10-15 grader då det annars blir för oljefyllt med överläckning och rökutveckling som följd. Oljeröret in är inte lika viktigt då det är trycksatt, men returen är som sagt självdränerad och måste vara hyffsat i bott.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Åkte dubbfritt till garaget idag och dubbat därifrån,tur var nog tur det, isgata precis hela vägen hem , med oväntade kast som följd, kanske beror på att 945:an är så jävla stark? :lol:

hursomhelst så har en växelspak i solitt aluminium tagit form efter lite grävande i lådorna efter ett radie-svarvstål, busenkelt att få det snyggt med sådana...(bultarna skall bytas mot nåt snyggare med tiden)

IMG_4190.jpg

Å här ser man med fokus på den bortre upphängningen av ljuddämparen med två biltema kuddar

IMG_4194.jpg

Och här ser vi hela härligheten, hur gör man gör man när det ser förjävligt ut? polerar! sa amerikanen, och visst har dom rätt i att cromblankt e snyggt bara det inte tar över hela bygget.

IMG_4196.jpg

cheers....

Link to comment
Share on other sites

Ser att du fått på dubbdäcken på bygget också. Hoppas du på en lång vinter eller ska du lägga i högre byggväxel....

Var tvungen till att kommentera det onödiga eftersom jag tyckte din ljuddämpare med tillhörande avgasrör blev j-vligt snyggt. :thumbup:

Är det köpe eller hemmasnidad dämpare?

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

rubbet köpt på Raka rör i Mölndal, som lösa delar, många timmar med vinkelslip och ögonmått innan det liknade nåt, plus några timmar med polermaskinen osså, tänkte köpa färdigpolerat, men dom dämpade tydligen för lite....

och du skulle sett det innan polering, liknade faktiskt nåt som katten släpat hem ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...