Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

HÄPP! såhär ser det ut just nu, och arbetslusten tinar i takt med tjälen....snart kan man stå med öppna garageportar och spela AC/DC för grannarna :prop:

post-2567-1208373272_thumb.jpg

Att bygga detta tar en hel evighet, men att nästa dit det tog en kvart, märkligt :blink:

:racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Efter lite nattsudd i onsdags så slutade det såhär:

Panhard-staget är gjort i 30mm hydraulrör och hoppressat i ändarna för att passa hylsorna bättre.

post-2567-1209671913_thumb.jpg

Fyrkansprofilen är 50x50x3 och plattan är 3mm

post-2567-1209671973_thumb.jpg

post-2567-1209671981_thumb.jpg

Eftersom att det är byggt helt efter eget hufvud så är det fritt fram för kritik! :notworthy: hellre bygga om nu än efter helsvetsning :banghead:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

vet inte om det behövs faktiskt, har ju dubbla uppsättningar hål för hela hjulupphängningen, med 30mm höjdskillnad, det gäller även panhardstaget ( se mitten bilden)

men tror du att det är värt att satsa på ändå?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. jag bara inbillar mig att det kan bara knepigt att få till det optimalt iom. man kanske vill kunna sätta lite olika höjd... kanbske inte vara bunden till 2 lägen. Och så tänker jag att det kanske är svårt att helt förutsäga exakr vilken höjd man vill ha bilen på i respektive fall.

När det gäller bana så har ju en del banor gupp prcis i inbromsning så man därför måste upp med markfrigången en bit för att inte mosa splittern... eller ngt annat under bilen. Så då kanske man kommer på en höjd som är emellan de två lägena.. :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

bra tänk! man vill ju inte ploga om man inte får bra betalt, plus att det vill väl till att jag får den helt på millimetarn rakt direkt, justerbart får det bli!

I övrigt då? vad tror ni som vet bättre, kommer tex infästningen i ramen gå igenom besiktingen? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Justerbart är praktiskt för att kunna finsjustera bakaxelns läge i sidled även om man inte ändrar höjden!

Angående fästet i ramen så skulle jag nog personligen sätta trekantiga plåtar (s.k. fjädrar?) i hörnen på profilen så att dessa når ut över ramrören. Det fördelar lasten och förhindrar buckling av plåten som profilen står på.

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

BeLo: Det var så jag tänkte... med ändrad markfrigång så behöver man justera, plus att det är svårt att vara så exakt mä man lödar dit pinalerna... :)

Link to comment
Share on other sites

Framsteg! :racesmile:

Det var någon klok herre som uttalade sig tidigare på forumet om att han aldrig skulle sätta sina motorkuddar horisontellt, och trots att jag precis hade pillat dit dom nya tjusiga med svarvade brickor så kapade jag ändå isär allt eftersom att jag hitta dessa i en låda, blev bra mycket bättre, hoppas jag.

Dessa fångar även upp motorn när man bromsar, är det tänkt.

post-2567-1210611203_thumb.jpg

Högersidan

post-2567-1210611148_thumb.jpg

precis i den höjd jag skulle ha växellänkaget visade det sig att det satt en tvärbalk, typiskt, men jag skulle ju ändå förlänga hela rasket 120mm, så istället det blev till att svetsa på en kraftig bit aluminium undertill. Funkar kanon!

post-2567-1210611442_thumb.jpg

Har även börjat yxa till en kardanaxel, passar bra, men sedan slog det mig att det nog skulle vara bättre om den i axiellriktning ledbara splinesdelen sitter mellan knutarna?

Vad tror ni? har en komplett axel till att kapa sönder så det är ingen ko på isen.

post-2567-1210611504_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här är en bättre bild på hur spakstället ser ut

Bild005.jpg[/img]

kunde inte låta bli att knyta fast rattstången så att man kan torrköra på riktigt :eclipsee_steering: precis hur kul som helst :P

Vävelspaken hamnade helt rätt direkt och för att komma i och ur bilen skall jag nog investera i en snapoff ratt, är ju själv 1930 lång, så det är nog en bra investering :rolleyes:

just det, det är inte jag på bilden....det är någon annan....

Bild016.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Tror du har rätt i att tänka om angående kardanen. Jag pressade isär korset vid splines-hanen och satte splines-hanen direkt på en medbringare. Se http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=52060

Jag hade inget trekantigt med tre hål på min 940-kardan, utan runda medbringare i båda ändarna. Så det blev lite dumt att gå från fyra hål på volvo-kardanen till tre på omega-lådan, men det problemet har ju inte du.

Link to comment
Share on other sites

Hallå ja!

det du gjort e ju skitsmart, tänkte inte så långt att man kan dela korsena :banghead:

hade själv funderingar på om det är nödvändigt med hardy-skiva, har hört fördelar både med och utan, mitt spakställ sitter nog ivägen så det blir utan till att börja med.

åker genast ner till garaget och rättar till det hela! :eclipsee_steering:

hur gjorde du för att svetsa ihop stumparna så det inte drog sig?

Link to comment
Share on other sites

just det, det är inte jag på bilden....det är någon annan....

:o :blink: :blink:

Ett kort ögonblick trodde jag nästan att det var jag själv på bild.....

Tur att tatueringen på armen syntes så jag lugnt kunde sätta mej

ner på stolen igen, för det har inte jag någon ..... :D :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja varför sitter du där??? jo det klart, du ville torrköra! fullt förståeligt :racesmile:

Sådant ser det ut efter en kortare garage kväll än planerat, precis när jag skulle åka så ringer polarn och säger att det varit inbrott i hans garage :angry: :angry: :angry:

som tur var så stal dom inte mer än lite verktyg, men jag fick rycka ut och svetsa om ytterdörren dom lyckats bryta sig igenom, att det skall vara så jävla svårt för vissa att skilja på mitt och ditt, vet inte vad jag tar mig till om jag får reda på vem/vilka som e skyldiga..... :515: :515: :515:

Bild.jpg

hursomhelst, splinesdelen sitter nu mellan knutarna istället, är det någon som har några tips på hur man svetsar ihop det på bästa sätt? kommer absolut att göra detta själv även om det finns billiga firmor för detta, "bara för att jag kan" :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Efter inrådan från BeLo så satte jag en fjäder på panhardstagets ramfäste, ska nog hålla för ett par g :thumbsup:

Bild026.jpg

Passade på att helsvetsa motorfästena också men dom vet ni ju redan hur dom ser ut ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Further long up the road...... :turtle:

Jo, ehm, såhär är det, hade väl inte helt klart för mig hur allt skulle se ut när jag gjorde plåtarna för undre spindelleden, gjorde som det stod i ritningen men det var ju för ford! :doh:

140:ns led är ju inte en nära att passa då den både är större och skall pressas på plats, så det blev till att svarva ett par nya med krage där splinesen sitter med lite presspassning förståss. sedan kapades dessa till som originalena.

DSC00103.jpg[/img]

och eftersom det inte är några bultar som håller allt på plats så var det bara att slipa till en snygg radie på utsidan.

DSC00104.jpg[/img]

sen bockades stötdämparfästena till osså.

DSC00105.jpg[/img]

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Här är en ide om hur jag ska kunna få spindeln rätt i höjd bredd och alla andra ledder samtidigt, sen inbillar jag mig att det bara är att kapa och massera till bärarmarna så dom passar rätt in på ramfästena. vi får väl se om det funkar... :516:

DSC00106.jpg[/img]

DSC00107.jpg[/img]

Kardanen är också ihopsvetsad och jag håller tummarna för att den blev rak, alla skarvar är rätade i svarven så om det inte dragit sig så skall den vara spikrak, fast det klart, jag har då aldrig nånsin sett en svets som inte dragit sig.... :rolleyes:

DSC00092.jpg[/img]

mobilkameran är moddad med margarin på linsen för ökad dramatisk effekt :P

DSC00094.jpg

:racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

hmm blir det inte fladder på kardanen om du gör så... medbringaren för gummi juint(stavning..) vore det inte bättre med en adapterplatta med 3 hål i i ena sidan och en knutkors medbringare fastbultad på andra sidan??? typ som den du har bakåt... dubbla leder utan stöd är sällan bra eller tänker jag fyrkantigt...nu igen??!!

Link to comment
Share on other sites

blir inte det samma sak då? eller missuppfattar jag vad du begriper? :wacko: eller var skall jag ha stödet??

Ta det från början så att jag hänger med!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmmmmm :icon_blink:

Nu tar vi det från början, jag kan väl omöjligt behöva en stödlager då jag bara har två knutar? dala 7:an verkar ju inte ha en iallafall?

och sedan så har jag tänkt att ha splinesdelen närmast växellådan då det i teorin blir lägre ofjädrad vikt, kanske inte gör någon skillnad men många bäckar små.

Hardyskivan är hivad till skogs och de två tre-armade ändarna sätts hel enkelt ihop med kortare bult dom är ju identiska, plus en svarvad styrning i mitten så det centrerar ordentligt, så varför skulle jag vilja ha en medbringare på växellådan?

förstår nog inte riktigt vad som är problemet? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Aha, det va så ni tänkte, jag var rädd för att jag hade gjort något helt galet, och det kanske jag har gjort också, ;)

får väl se hur mycket det flaxar när jag fått provkört nångång........ :w00t2:

fick ett tips av cealm om ett stabilare sätt att rigga upp spindeln på, istället för två plåtar(som jag har) tar man en gammal bromsskiva man har liggandes och svetsar fast en stadig fot på.

smått genialiskt, och locost :thumbsup:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Idag fixade jag och fassan en panhardstagsjusterare, skulle man kunna kalla den.

så ser den ut, höger och vänstergängad med låsmuttrar, m20x1,5, gängan i verktygsstål

Bild002.jpg[/img]

Var tvungen att öppna upp röret för att få den att passa, givetvis pressades det ihop innan svetsning.

Bild003.jpg[/img]

och sedan provmontering, funkar kanon, sedan när all plåt och elände kommer på så tror jag att detta kommer att löna sig :racesmile:

Bild005-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håller som bäst på med framvagnen, undre bärarmar klara för helsvetsning, och övre är på g.

hur kul som helst (och svårt) att bygga denna biten! :racesmile:

DSC00108.jpg[/img]

DSC00115.jpg[/img]'

DSC00118.jpg[/img]

Det jag funderar på är följande:

Skall alla kulledar vara i "nolläge" eller kan man ha dom vinklade när bärarmarna är raka och obelastade? Ex undre spindelled som då rimligtvis skall vinklas BÅDE inåt och bakåt?

Hur mycket skall spindelleden luta bakåt? läste någonstans att 8 grader skulle vara lagom men kan jag lita blind på det?

och till sist: hur mycket är det rimligt att övre armen lutar neråt mot ramen? om jag har övre ramfästena så högt det går verkar det bli en ganska skarp vinkel, uppskattad till tio grader jämfört med den nedre.

vet att man kan läsa sig till allt detta,och att det delvis beror på hur man vill att bilen beter sig, jag vill bara veta vad som funkar bra direkt, och eftersom det finns så många som vet vad dom talar om på detta forum så får man ju riktiga svar direkt :thumbup: plus att man slipper förståsigpåarna och allt bara blir skit :angry:

Väntar spänt på svar!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Fästet för undre leden som du tillverkade först är faktiskt till Volvo (940), men det är av den typ som SFRO inte gillar (längre). Betydligt bättre som du löst det. Ser kanonsnyggt ut!

Angående framvagnsgeometrin så finns några "enkla" parametrar att försöka kompromissa så gott man kan. De värden man vill ha koll på är t.ex. rollcentrum- och spårviddsändring vid in och utfjädring (så liten så möjligt). Att cambervinkel kompenseras vid roll så att hjulet fortfarande står vertikalt är också värt att kolla.

Rollcentrum får man ut genom att dra ut en linje i undre och övre A-armarnas förlängning så att dessa skär varandra. Från denna skärningspunkt dras sedan en linje till centrum på hjulets anliggningsyta mot vägbanan. Där denna linje skär bilens centrumlinje ligger rollcentrum (krängningscentrum).

Gör om övningen med A-armarna fullt in- resp. ut-fjädrade så ser du rörelsen i rollcenter.

En tumregel för lutningen för övre A-armen är att den s.k. virtuella svingarmslängden, dvs längden från A-armens fäste i spindeln till den skärningspunkt vi tog fram ovan, bör vara ca 2 x spårvidden (1,5-3 ggr lär vara acceptabla värden).

Ta en titt i "Racing and Sports Car Chassis Design" på sidan 60 så tror jag det klarnar!

Du hittar boken som pdf (OBS STOR) på http://belo.mine.nu/Locost/download.htm.

Hälsningar,

Bengt

PS Tog en 10-milatur idag med frun trots mörka moln. Lyckades torrskodda kryssa fram mellan skurarna! Upp till 90 km/h tyckte frun var ok, sedan blev vindtrycket för stort. Vindavvisare får bli nästa projekt... DS

Link to comment
Share on other sites

Om du mäter upp din hjulspindel, vet storlek och ET på fälgarna och har en ide om var du vill sätta infästingarna i chassiet så kan du använda mitt program Casim. Programmet räknar ut camberförändringen, spårviddsförändringen och hur rolldenter rör sig vid Bump, Droop och Roll. Du får även värden på scrub radie och lite annat smått och gott.

Programmet finns att ladda ned på www.superseven.se. Licensnyckel får du gratis om du mailar mig enligt instruktionerna på sidan.

/Peter Boström

Link to comment
Share on other sites

Tackar för de två svaren, snabbt och bra!

Bengt: Har skummat lite i dokumenten på din sida, och även om jag inte förstår allt på långa vägar, så känns det lite klarare nu,

kul att du har en så förstående fruga förresten ;)

Peter: vet inte om jag behöver flytta upp ramfästena för att minska vinkel på övre armen, så jag kan nog inte använda ditt program , inte än iallafall, men skall givetvis testa , verkar ruggigt hjälpfullt.

okej, då har jag i stort sett svaret på sista frågan, hur är det med kulledernas nolläge då? är det godkänt så länge dom inte "bottnar" vid fullt styr eller fjädringsutslag?

och vad kan rekommenderad lutning bakåt på spindel vara? kom igen nu, någon här på forumet mer än jag kör väl 140 - spindel? B)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Jag har också 140 spindlar på CealmSeven. När båda sidor var klara blev Castervinkeln 10,5 grader. På bilden är det fortfarande lite differens mellan sidorna, jag hade ingen skärmbild från slutresultatet.

post-787-1214166422_thumb.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Fick övre spindellederna från Kontima i fredags och efter lite trixande med rörbocken och någon öl i blodet så slutade det såhär:

Bild008.jpg[/img]

tänkte att det blir kraftigara att ha en fin kurva än att ha raka rör som inte går att svetsa hela vägen runt på, funderar på en plåt mellan spindel-hylsan och rörena , behövs det tror ni?

(och ja , det bakre röret ÄR 90grader rakt ut från ramen , det är bara kameran som skevar till det)

:eclipsee_steering:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då är härmed framvagnen bortsett från styrning helt avklarad och svetsad, åerstår att se om allt fungerar som man hoppats :icon_oops:

Verkar iallafall som att det är gott om fjädrinsväg innan lederna bottnar, och övre ledens justering funkar kanon, återstår att fräsa ett nyckelgrepp i denna osså....

DSC00120.jpg[/img]

DSC00121.jpg

Skulle blitt fler bilder men mobilkameran knasade mer än vanligt :unsure:

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tjena Björn!

Bygget blir bara vackrare och vackrare...

Jag tänkte att din gamle afrikanska chef gärna skulle vilja komma på studiebesök mellan tors-sön nu till veckan (v.29).

Det hoppas jag kan funka då jag åker till klädesholmen och bor då.

Så jag förväntar mig att den är startklar då så man får ta sig en tur :)

Ha de // Martin

Link to comment
Share on other sites

Vacker? :lol:

kanske rå, eller frän, men jag skulle nog aldrig kalla en seven för vacker, jaja smaken är ju som baken....

Och givetvis är du välkommen på besök, provtur innefattar en träpall på golvet som säte + sportratt kopplad till ingenting, men så kostar det inget heller, hoppas du nöjer dig med det?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det som hänt sedan sist är att jag varit på roadster bil och handlat stötdämpare, styrväxel, ratt, snap-off, noskon, bälten, speglar, huvlås, osv yadda yadda yadda........

Styrväxeln är ditnäst där jag TROR att det inte bli någon bumbsteer, får väl prova att hoppa på ramen så fort jag fått p-ändarna, hur kollar besiktningsmännen detta? bara provkörning eller?

Sedan är även stötdämpartornen bak hopanästa, men det jag är lite fundersam över är om man får lov att ha bultarna till dämparna åt varsitt håll? dvs en pekandes framåt och en åt sidan? blir svårt att ha det på annat vis men om det är klart olämpligt så får jag väl lösa detta på något smart sätt....

Tänkte givetvis fota allt detta men kameran lyser starkt med sin frånvaro :(

väntar spänt på svar!

:checkeredflag: :checkeredflag: :checkeredflag: :checkeredflag:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Eftersom att digitalkameran har tagit semester så fick det bli att plåta med mobilen...suck

Iallafall, här är en bild på spindel-stödet jag anvämde för att måtta in bärarmarna fram, funkar kanon!

DSC00140.jpg[/img]

Och sedan så anser jag att elektronik är bland det tråkigaste man kan pilla med, speciellt när det krånglar, så jag köpte ett komplett nytillverkat elsystem, egentligen ämnat för hotrods/jänkrare då blinkers och bromsljus ligger på samma krets så jag fick köpa till en "särkopplingshärva" så löser sig det nog ochså. mycket kablar blir det :wacko:

Mer spännande blir väl och se ifall man lyckas få motorns härva att lira, kan krångla något djievulsk om den känner för det.

DSC00139.jpg[/img]

och här har vi framvagnen med styrningen ditnäst

DSC00131.jpg[/img]

Sen var det ju det här med om man fick ha bultarna på dämparen bak åt varsitt håll, kolla på pilarna så förstår ni vad jag menar.

DSC00136.jpg[/img]

DSC00135.jpg[/img]

Nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...