Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

Nu när termometern börjar krypa under nollan, så har jag börjat fundera på hur stor nytta man har av värme i en sjua egentligen?

Har det någon effekt om man har utblåsen vid fötterna, eller blåser värmen bort direkt?

Någon som har detta i sin som kan rekommendera? Eller är det bara onödiga timmar jag borde lägga på, typ motorn istället? :huh:

(nej jag har inte tänkt köra på vintern, det är den svenska "sommaren" jag har i åtanke...)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Blir nog lågt plexi eller vindavvisare till att börja med, sedan kanske man öser på med såna där tjusiga dörrar som LeTo har utvecklat.

Hur bra det funkar handlar kanske mer om hur stor kapacitet värmeelementet har? Nån som vet var man får tag i en Billig/lätt/effektiv sådan? :)

Link to comment
Share on other sites

Till nästa säsong kommer jag ha ett värmepaket som sitter under scuttlen på förarsidan. (Lite snålt kanske att passageraren inte får värme). Uppgiften är att blåsa värmen snett ner så varmluften sveper fram över golvet sedan in över stolen och upp och ut. Jag tror på idén. Nästan "obegränsat" med värme att blåsa på med. Det är "sittdelen" på kroppen som blir kall (i min bil). Termobyxor på vintern skulle göra samma nytta men det värmepaketet framförallt är till för är tidig vår och sen höst. Nu när det är sen-sen höst då blir ändå turerna i mil klart kortare. Jag tror på värmepaketet som "blåskatarrsförhindrare" för det är just i den regionen som min bil är kall.

Jag har reggat utan motorhuv vilket innebär att när jag slår på bilens kylfläkt så känner jag värmen från kylaren sveper fram. Noskonen och fläkten och lite fartvind bildar en tunnel som skickar värmen mot ansiktet och överkroppen. Men bara upp till en viss hastighet (som är rätt låg). Är det en kylslagen dag som sommarkvällar kan vara känns det rätt skönt med lite värmeblås.

Slutsats: Bygg på med ett värmepaket. Du kan alltid plugga och ta bort det om det inte passar i din bil eller om du vill att bilen skall banta.

Värmepaket är lätta att få tag på. Mitt fick jag välja ur en bukett värmepaket som en kompis hade. Jag valde ett i lagom storlek och som hade in och utläpp för vatten bredvid varandra så jag slipper dubbla 90graders böjar för att ansluta.

Vore jag klok skulle jag plocka in paketet nu direkt men samtidigt ställer jag bilen en stund då och tänk om det blir solsken eller bara uppehåll och torrt och där står jag med en bil som tillfälligt inte är körbar. Sedan när jag är klar dan efter så ligger snön vit och onödig på backen. Nej det törs jag inte riskera det blir inbyggt när jag är garanterat bänkad, dvs när vinterdäckskraven slår i.

Toffe:Ett sätt är att ha en låg stol som jag har då klarar man sig med en låg ruta också. Det är lite "flytande" med höjden på rutan. Vad jag kan se verkar 10-13 cm kanske även 15 cm inte räknas som ruta utan bara vindavvisare även om den går tvärs hela bilen. Går man över 15 cm då skall man inte bli förvånad över krav på defroster och vindrutetorkare. Vad lokal SFRO anser är det som gäller.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett komplett värmepaket att sälja i nyskick.

Det är en tillsatsvärmare från vw med element och fläkt

klart i en paket bara bolt on. Jag tänkte mej det till min sjua men

hoppade över det längre fram i byggandet för att se hur kallt det

blev utan.... kan försöka ordna en bild om någon har intresse.

lägger väl ut det under säljes isåfall kanske.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen vidare bild ,men ialafall:

cooler.jpg

Vattenkylare 240 original plus en universal 14" elfläkt precis bakom, Intercooler modell kina, 78mm tjock 600 över gavlarna och 300 hög, skall nog räcka i mitt fall.

Första försöket att bygga intercooler bestod av att svetsa ihop två styck från 940, funkade kanon till en början, många timmar med att få fungerande (otroligt slimmade) gavlar, och när det sedan skulle helsvetsas så visade det sig att metallen var helt oxiderat på insidan, helt osvetsbar alltså, vilket inte syntes alls innan, sen så kom påsticken helt galet så hela skiten for i soptunnan, och all arbetslust var helt borta flera dagar :(

Och med den nya började det lika dåligt, är så otroligt tight vid gavlarna att först 4:e försöket lyckades, och endast efter att

en gammal Grupp A intercooler som blivit ståendes fick sätta livet till, Men nu passar allt som en smäck och tja, bara helsvetsingen kvar! :)

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

mja, alltså det var som pulver rakt igenom, fast ytan såg fin ut, antagligen är ytan mer motståndskraftig mot salt och väta så dom vart helt uppätna inifrån, hade jag bara vetat så.....

men men , svetsade just ihop den nya och Grupp A intercoolern var det riktigt gods i , säkert 5 mm tjock så det var bara att ösa på med svetsen, riktigt nöjd faktiskt :)

Link to comment
Share on other sites

Bild!!!!!

IMG_4233.jpg

Intercoolern är placerad så långt fram det bara går för att få så bra flöde på luften som möjligt, och även för att ge plats åt vattenkylet.

IMG_4238.jpg

Här ser man att noskonen ligger mot gavlarna

IMG_4231.jpg

Ochså rörena som håller det hela uppe, kommer bli något liknande på ovansidan senare osså.

IMG_4229.jpg

160 Ampere B)

Grupp A kylet visade sig ha exakt samma bredd som gavlarna på Kina-kylen så det var inte mycket att fundera på, fram med kapen bara :thumbsup:

Börjar känna mig som Frankenstein med tanke på alla olika likdelar som smaskas ihop :P

IMG_4242.jpg

Provade att placera ut bältets alla delar, fick det att fungera ganska bra men jag får nog prata med SFRO innan jag går vidare med detta,

IMG_4243.jpg

köpte bältet komplett på roadster, och själva öööh, klickdelen är onödigt lång tycker jag, någon annan som lyckats bra med samma modell? :unsure:

:racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då ska vi se....

IMG_0977.jpg

En sån (12mm plåt)

IMG_0978.jpg

Och en sån (2mm Alu)

IMG_0979.jpg

Och en sån (12mm plåt, med 6mm radie)

IMG_0980.jpg

pressa på utav h-lvete och plåten viker sig snällt

IMG_0981.jpg

Och vips har man 5 st gavlar till bensintanken

IMG_0984.jpg

Några hål i dessa

IMG_0985.jpg

Och ett svep runt alltihopa

IMG_0987.jpg

lite plats för diffen

IMG_0989.jpg

dum di dum....

IMG_0992.jpg

Och voila!

IMG_0997.jpg

Passar som , ja, .....i greta....hrmmm...

IMG_1003.jpg

greta var det.....

God jul förövrigt! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Verkligen snyggt tankbygge (och resten också för den delen). Ser så lätt ut............ungefär som en färdig sockerkaksmix, bara tillsätta vatten, oj menade AL-plåt, 3 ton i pressen och 550 grader i ugnen och vips klart! Serveras med fördel till oss andra på LocostSweden-forumet.

Link to comment
Share on other sites

trevlig tanke att pressa fram gavlarna...

har dom artikelnr... vilket för höger/vänster??

mått?? h b

pris?? :rolleyes:

jag menar allt går att göra själv....men om någon redan gjort det...

Link to comment
Share on other sites

Cealm:Tackar! Precis som tv-kockarna så gäller det att förbereda innan reportade,

och absolut inte aldrig visa sådant som blir råkar bli skit :P

Att det ser lätt ut få jag väl ta ansvar för då jag bara visar russinen i kakan, hehe

M Th: Artikelnumret är just det, höger o vänster, :rolleyes:

sen kan man ju vända på dom så dom bullar utåt om man vill, fast jag resonerar så att det blir starkare om man har dom inåt, blir liksom stabilare fogar då....mått kan jag fixa om du vill,

frågan är bara vart jag skall göra av själva verktyget nu då? finns det något intresse här på forumet?

(förutom otålige Michael då ;) ) Lägger den på hyllan sålänge, vore kul om den kan komma till nytta igen...

:checkeredflag: :checkeredflag: :checkeredflag: :checkeredflag:

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning, runt 40 gissar jag, gjorde den så stor det bara gick utan att påverka bagaget, målet är att minst en hockeybag skall kunna få plats i bak, annars så blir ju tysklandsresorna oekonomiska...... :busted_cop

nä, nu skall jag pipa iväg till biltema å köpa bränslepump, om jag hittar en parkeringsplats dvs :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På begäran kommer lite mått på tankhistorian

IMG_0028.jpg

Ganska ungefärmått då det slår sig ganska mycket :wacko: (Yttermått givetvis)

IMG_0031.jpg

Fick svetsat undre fästena till bältena idag, hoppas att man aldrig kommer att behöva dom.....

God fortsättning! :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Snyggt arbete som alltid!!

För att förstärka länkarmsfästet har jag lagt ett "lock" över den öppna profilen uppe och nere. Upptill har jag för mig att det blev över hela, medan det blev halva i botten för att få bra avrinning. Det håller nog ändå, men det adderar minimalt med vikt och ökar definitivt styvheten i profilen.

Kan man beställa sig en aluminiumtank? Jag har gjort min i svartplåt och den väger BLY!

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

tackar!

och du har bra ideer som vanligt, lock i ändarna borde styva upp betänkligt, föstärkte du i fram eller bakkant undertill?

min egen tank blev jag nöjd med, förvånansvärt lätt och mycket styv...

har funderat på om man skulle ge sig på att bygga tankar om det fanns intresse, min egen vart lite plurig och bygga, men om jag kan få upp tempot till det dubbla så skulle det kanske fungera...med valfri bredd fast med dom mått jag angav ovan då.... :Hmm:

Link to comment
Share on other sites

Bilder på min rattstångslösning efterlystes av nån tjomme, ;) så varsågod!

IMG_0054.jpg

Sådan ser den ut, rakt av från en 240, med glidskenor och deformatinszon.

IMG_0055.jpg

Främre fästet är gjord för att kunna kollapsa framåt, men vara styvt i sidled,

IMG_0057.jpg

Ett rör agerar lager tills jag får en riktig tillverkad...

Och idag så blev bältena snudd på färdiga! :racesmile:

IMG_0035.jpg

Rullfästena strax under tvärstaget på bågen med svetshylsor

IMG_0038.jpg

samma fast framifrån...

IMG_0048.jpg

und mit rüllen fastzatt...

IMG_0046.jpg

*trumvirvel*

IMG_0047.jpg

Tadaa!!

Förövrigt var det 12 minus utomhus och runt 5 plus inne.... påverkar arbetslusten å det grövsta, trots underställ, mössa, och 5kw Byggfläkt.....längtar till våren.........

:)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

"Nån tjomme", det var jag det. Tack för bilderna. Får jag beställe två saker till? Tack det var snällt att jag fick.

- En kompletternade bild från sidan på sista biten dvs räknat framifrån-- styrväxeln upp till näst sista kulleden. Det syns på bild nr 3 men i längdriktning "en bit bort". Skulle vara bra med tvärriktningen också på den delen.

- Vilka delar, alla, har du i din styrningskonstruktion. Tycker jag känner igen lite Volvo men inte allt eller?

Förresten vilka fina bilder på stolen. Det kanske beror på att stolen är fin och därför blir bilderna fina också. Plåt det är grejen det........ Dessutom fick jag gratis tips genom att titta på bilderna hur jag skall göra med bältesgenomgången på mina "pansarstolar"

Link to comment
Share on other sites

Tjommen: Jo det är faktiskt volvo rätt igenom, råkade stå en 240 utanför garaget som ingen var intresserad av, billigt o bra

Rattstången sitter i sina plastskenor som sitter i ett stycke av balken som normalt håller allt på plats, som sedan är modifierad och svetsad rakt mot ramen. längre ner är det original "överfall" runt deformationszonen, med gummi i ,ner till egenknåpade fästet som är tänkt att kunna kollapsa, sedan tar en rattaxel över in i ett tillfälligt rör som ska bytas mot en bussning, sen en lös knut, sedan är det ändarna av två rattsänger som svetsats ihop med ett hydraulrör, tveksam om denna blir godkänd i besiktningen, men men, ännu en knut och sedan är vi rakt i styrväveln (Westfield)

Var det krångligt nog? :wacko: :)

Men vad ville du ha en bild på? främre fästet? eller det som ska bli en bussning? förstår inte :icon_oops:

Plåt is the shit!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Tack för info. Den eller de extra bilder som står på önskelistan är från sidan på styrväxeln och uppåt mot ratten. Det är alltså hydraulrörsdelarna som är högintressanta att få se.

----- två rattstänger som svetsats ihop med ett hydraulrör, tveksam om denna blir godkänd i besiktningen, men men, ännu en knut och sedan är vi rakt i styrväveln (Westfield) ----

Är önskelistan krångligt beskriven, ta ett antal kort framifrån och mot ratten med kameran 90 grader mot rattstången. Det var nog det enklaste sättet att beskriva.

Då skall jag också ut och leta 240 bilar som inte behöver en rattstång längre. Jag kände inte igen första delen men jag förstår varför när den var skalad. Undrar om en 740 bilen första del alltså ratt och till första kulleden går att para ihop med en 240. För 740 rattstång har jag.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare bilder på styr-halabalooon....

IMG_0062.jpg

IMG_0067.jpg

IMG_0068.jpg

IMG_0066.jpg

Å idag så minskade volymen ytterligare en bit på tanken då jag gjorde plats för bältesrullarna, skitbra i dessa tider när bansinpriset är på väg upp, kommer att bli snorbillig att tanka fullt!

:stupid:

IMG_0069.jpg

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny:Tackar för bilderna på rattstång. Det var precis det jag ville ha (behövde). Jag har fått tag en del av 240 rattstång. Har fått korn på två bilar men jag kan bli tvungen att ta hem bilarna och det lockar inte. Skall göra en extra koll med den lokala skroten. De kanske har allt som behövs till rätt pris.

Vilken tjusig tank. Strunta i att montera den i bilen, köp en Saab V4 tank till Seven och sälj den fina du gjort dyrt som ett konstverk!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag behöver hjälp! :icon_bach:

En jobbarkompis menade att en bra/billig lösning för bränslepumpen är att använda Audis modeller då dessa monteras underifrån och i mitt fall lämpligen i ett rör stickandes ut ur undersidan på tank, lämpligtvis från nån större modell så man kan vara säker på bränsletryck om man nu skulle få för sig att pilla på insprutet i framtiden...

Plus att röret även funkar som catch tank, tror jag....

Hur är infästningen (fläns?) , och sitter det något filter i dom?

Även övriga lösningar är välkomna, hur hade ni/du gjort?

Link to comment
Share on other sites

Skall du inte ha IC:n gummiupphängd? Tycker att det verkar riskabelt med en stelopererad IC med tanke på alla vibrationer etc...

I övrigt snyggt! Jag måttade lite med kylare, IC och oljekylare senast och det är inte helt enkelt att få plats med allt! :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Ingen? :unsure:

Jag kör 940 turbo med uppgraderingturbo.Använder bara tryckpumpen som jag monterat i nivå med botten på tanken för den suger dåligt har byggt en behållare på ca 4 dl under tanken i mitten för att hela tiden få soppa till pumpen hade rör tidigare men den dog i skarpa kurvor har ändå bafflar i tanken .pumpen sitter vid tanken bak har inte haft problem med soppan beräknar ha ca 220 230 hk. Glöm inte montera filter före pumpen jag har två delbara från Haynes ett innan pumpen ett före spruetet dom är på 30 micron tror jag små och smidiga.Fick dela och rengöra ofta i början för jag hade spån i tanken efter kap arbete samt ombyggnad.vet inte om man kan montera tryckpumpen i motorrummet utan matar pump.det enda är att man får vrida en gång extra på nyckeln vid start för att få upp tryck annars funker det kanon. MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Sonett7: mjoooaaaeee..... om det behövs så kan man ju lägga gummi emellan, men det känns väldigt stabilt,

Och som du säger, det är allt annat än lätt att få bitarna att passa, man kan bli idiot för mindre :lol:

Challe: Jaaaa! precis ett sånt svar jag ville ha! skulle hemskt gärna vilja se en bild osså, lägg upp här om du har!

Och dagens övningar blev såhär:

IMG_0103.jpg

Här e tankinfästningen uppåner med två m6 gummin från Biltema

IMG_0110.jpg

Och efter lite mätande, fastsatta i ramfästet, som blev snyggt i all sin enkelhet, tycker jag.

funktion föder form :icon_smartass1:

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Elegant tankfäste. Nu är redan mitt tankfäste klart sedan någon månad så jag ändrar inget men blir en ny bil då vet jag att en till som satsar på "Kilkenny-fästet".

Link to comment
Share on other sites

tja svetsa kan du, det är utan tvivel !!!.. snyggt fäste..

Om grejer fungerar bra, är dom ofta snygga ..men allt som är snyggt är inte bra.. :rolleyes: fast i detta fall är jag övertygad att det oxå är bra.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Cealm: Undrar om man kan mönsterskydda? Kilkenny Tm ;) fast det namnet är väl redan tagen....hmmmmm....

Micael: Huvet på spiken! Kolla bara på jaktflyg där enbart funktionen fått styra, JAS, Raptor, Mustang,

Väldigt snygga skapelser :wub: , och listan kan göras lång

Challe: Jag hann först! men lägg upp ändå, vill gärna se!

Jonas: Stort tack! :notworthy:

Lite kuriosa:

Innan min IC blev som den blev så var det flera varianter som lades ner, här kommer några varianter

DSC00250.jpg

Två 940 IC som bara lötts ihop

DSC00243.jpg

En typ av gavel

DSC00251.jpg

En annan

DSC00244.jpg

:516: Och en tredje, vete fan vad jag tänkte på just här?

bara så att Cealm och co inte tror att det bara är att det är en färdig sockarkaksmix som vevas ihop :lol:

________________________________________________________________________________

Och jag har lyckat paja ännu en digitalkamera :icon_oops: så nu blir det mobilen ett tag framöver alt låna någons..jaja...

DSC00255.jpg

Catchtank, sådan blev den, nippeln sticker igenom ca 7 mm och suger förhoppningsvis inte i sig dom största spånerna

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Blir imponerad av din svetsning! Jäklar vad jag tycker det är lurigt att få till aluminiumsvetsningen! Köpte mig en Kina-Tig i somras, fungerar faktiskt kanon! En 220v 200amp AC/DC för 7000kr ifrån Tyskland, först nu jag har börjat prova mig fram i aluminiumen. Lär ju dröja innan jag göra lika fina svetsar som du! Har skaffat den där Ron Covell filmen + en annan som nästan var bättre "HTP - welcome to tig welding", väldigt lärorikt! Får ta å öva häcken av mig innan jag gör soppatanken! :prop:

HTP - welcome to tig welding

Link to comment
Share on other sites

200 Amp räcker långt, vettigt köp verkar det som,kina grejer kan mycket väl vara bra grejer :)

Och lurigt är det absolut, innan man kommer på "jaså det är så man gör" , :huh:

Största nackdelen med covell-folmen är att man faktiskt inte ser smältan , kameran är för ljust filter på, om man skulle svetsa så i verkligheten så skulla man juh blivit blind tillslut, B)

mitt tips är börja öva i tjockare plåt, runt 5mm, innan du ger dig på tunnare, som är betydligt lurigare, sas få igång "rytmen" innan.....

PM:a om du vill ha tips, så ska jag svara så gott jag kan... ;)

Link to comment
Share on other sites

Kollade just på ovan nämnda film, klart sevärd, något bättre kamerajobb, men kan nog kännas som avancerad för nybörjaren, väldigt mycket info på en gång, kan ju vara en fördel också iofs...

fan..... jag vill också ha en pulssvets med frekvensmodulering å fjärrkontroll... :wub:

fast vattenkyld med 300amp.....minst........

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hepp!

Fått tag i två nya spindlar, eftersom att jag fick en idé :icon_oops: och satte vinkelslipen i dom förra, konstnärligt fristeg kallas det.

Även fräst av två 240 ok, som ska smaskas ihop med 240 voc skivor, ska nog betta tillräckligt, R-prylarna blir hyllvärmare så länge......

Även fått tag i Audi 80 flytande bakbromsok med handbroms på skivan, med en adapterplatta och nedsvarvade volvo skivor löser det sig nog,

och när allt detta löst sig är det dags för SFRO1:an .................. :turtle: ;)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Håller på med att fixa bakbromsarna, men har stött på patrull.

Kör ju som bekant med 1031 bakaxel, och har kompletta original färdbromsar liggandes, MEN, så som jag har 4-länken så kan jag inte få in wiren till handbromsen, (som ju är trumbroms på volvo)

Ok, inga problem tänkte jag, sprang till skroten och bände loss ett par Audi 80 ok, med handbroms på skivan, men efter att ha försökt para ihop bitarna så visar det sig att det blir mycket jobb att konvertera ihop detta.

(wiren pekar helt fel bla)

Så nu så är iden att använda original färdbroms, och på något sätt vrida centrumet som håller bakbromsarna, så att wiren till dessa hamnar mellan länkarmarna.

Men går det överhuvudtaget att vrida centrumet? Är det någon som känner igen sig och har löst problemet på något fiffigt sätt?

Hilfe bitte! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...