Michael Th Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 enligt nya Sfro bygghandboken sid 65 "Sfro godkänner en ensam parkeringsbroms på kardanaxeln,bara du är medveten om att den sätts ur spel när du hissar upp ett av drivhjulen pga slutväxelns differential." säger inte att du måste göra så, men man kan ...och får göra så!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 17, 2009 Author Share Posted April 17, 2009 kanske, men den känns konstig..... kom på en annan lösning! :wacko: man kan väl bara ha wiren böjd sista biten? så länge den löper i någon nylon så måste det väl gå bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 låt vajern rulla över en trissa .. eller i ett u format dike.. med lite fett.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 17, 2009 Author Share Posted April 17, 2009 Ska ner å kika påt imorrn, så får vi se vad det blir...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 Tjohoo! Det går att använda original handbroms, kan komma att kompletteras med "driftingbroms" senare, sådan är väl inte förbjuden väl? :Hmm: imorrn görs det handbromswirefäste, samt att 240 oken fram borras för att passa på 140 spindlarna. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 20, 2009 Author Share Posted April 20, 2009 Uj vad dålig jag är med bilder...... här är en! Mockaratt med snapoff-nav osså var det de här med handbroms....... Nå, vad säger ni? bränn fast skiten eller returnera till stena metall? :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Elda på, du har väl vinkelslip... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 20, 2009 Author Share Posted April 20, 2009 Jodå, jag har flera ;) Men så här måste jag väl kunna ha det? wiren är ju kapslad och den tar inte i någonstans, tänker jag rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 25, 2009 Author Share Posted April 25, 2009 En sån här Ger en sån här som hamnar här :thumbsup: och här samt här :racesmile: Och en bit kapades ut kardanfångaren, och i detta svetsades ett fäste för ett handbromshandtag som passar precis mellan rambalkarna, it must be a sign! Vårvärmen gör att bygghastigeten ökat med Pi x promillehalten i kubik, minst........ :blink: :racesmile: :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 26, 2009 Author Share Posted April 26, 2009 (edited) Fortsätter i bromsspåret ;) Handbromsen bakifrån, med den utsökta passformen, värre är det med vajrarna, kan hända att det klämmer lite när fjädringen bottnar, ska kolla noggrannare imorrn... fanns en fin liten brygga att skruva fast fördelningskopplingen i, ur vägen så gott det går för vajrarne då. Fick svetsat dit den riktiga rattstångslagringen idag osså, och dragit lite bromsledning bakåt från huvudbromscylindern. efter allt detta så blev det öl å grillat, bara så ni vet. :racesmile: Edited April 26, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Snyggt jobbat :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 28, 2009 Author Share Posted April 28, 2009 (edited) Tackar! Jo, det är ju en locost man bygger, så då är det väl klart att man gör sina egna vajerlås? Busenkelt faktiskt, tag en bult av lämplig storlek med slät hals, kapa lagom,borra med wire-tjocklek genom sexkanten, borra å gänga i änden,men inte helt igenom givetvis, putta i en kullagerkula som löper fritt, men som inte kan ta sig ut genom wirehålet. fix färdigt! :thumbsup: Dessa två sitter på min handbroms, faktiskt.... Var å köpte färskpressad bromsslang igår, stålomspunnen, plus ett yttre hölje med transparent plast, busenkel å göra ren, fast den var inte locost direkt :icon_oops: :racesmile: Edited April 28, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Det med kulan i wirelås är bra. en rak skruv vill skära i kardelerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Snyggt som vanligt och bra idé med kulan. Jag brukar köra en enklare men inte lika snygg lösning. Kort bult, borra hål genom bulten precis intill skallen, bricka, mutter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Ett tips istället för virelås när man kortar volvoviren är att åka till en firma som gör vire och kätting dom kan pressa på en ny gängad stång så man enkelt kan justera handbromsen. Jag gjorde så på en firma i Jönköping blev jättebra ser ut precis som en orginalvire fast lite kortare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 29, 2009 Author Share Posted April 29, 2009 visst, fast en handbroms från 240 har en spännare inbyggd i handtaget, sådeså ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 7, 2009 Author Share Posted May 7, 2009 (edited) Fälgbreddardags! fast jag vet inte hur mycket än.... B) 185/65-15 är däckena som sitter på, och nu har jag full frihet att ändra, Så vad ska jag ha? och vad har ni själva? och finns det några vettiga däck till dessa sedan? :racesmile: Edited May 7, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 7, 2009 Share Posted May 7, 2009 CealmSeven och CealmSeven V8 har båda: Bak 225-50 16 och fram 205-55 16. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 7, 2009 Author Share Posted May 7, 2009 ok, men behövs det breddas fram? eller blir det trögstyrt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted May 7, 2009 Share Posted May 7, 2009 (edited) Jag åker på Pirelli Zero 225x50x15 ZR runt om. Det håller i fint! ;-) Jag hade smalare (ej R-däck) fram först, men upplevde att det blev understyrt. Med 12" ratt upplever jag inte alls att det är det minsta tungstyrt. Bilarna väger ju ingenting (nåja de flesta gör inte det i alla fall... ;-) /Bengt Edited May 7, 2009 by BeLo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Fälgarna är Volvo S60 standard fram Bak är det också Volvo S60 standard men där är fälgtallriken ursvarvad och vänd 180 grader för att "skifta" ET. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 8, 2009 Author Share Posted May 8, 2009 Ok, så får jag bredda eller ändra ET hur jag vill bak då? så man inte står där med skägget/mustaschen i brevlådan sen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Det du kan tänka på är att spårvidden fram och bak inte får skilja hur mycket som helst. I synnerhet inte om du ska ha diffad axel genom SFRO / SBP besiktningarna. Måtten fanns i huvudet förr men inte längre.... tror det var typ max 40mm differens med diffad axel... "pinto" får svara på den saken.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 I en gammal upplaga står det 50 mm diffad och 100 odiffad! Det kan ju i och för sig ha ändrats, titta i senaste SFRO-byggboken. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Rent spontant tror jag att de flesta på detta forumet bygger med diffad axel... :zipped: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Okej okej..... Jag ger mej...... Jag vill förtydliga en del här genom att påpeka att just i inlägg #273 här ovan används termen "diffad" vilket baseras på uttrycket "diff" vilket i sej är ett slangord för den i vardagligt bruk mer flitigt använda, och mer korrekta benämningen differentialbroms. Uttrycket kan dock i vissa fall vara förvirrande då det lätt förväxlas med innebörden av ordet differential. (ref. ej lamellbromsad version av ovan) Andemeningen i inlägget är att kasta ljus över, och göra läsaren uppmärksam på regelverket angående bruk av olika spårvidder på de olika axlarna på ett och samma fordon där differentialbroms har för avsikt att användas i direkt samband med besök hos SFRO alt. SBP med avsikt att genomföra en godkänd fordonsbesiktning/kontroll. :icon_smartass1: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Diff är förkortning på Differential och kommer från -Engelskan Different=skillnad dvs tillåta hastighetsskillnad mellan hjulen. När folk menar odiffad menar de utan differentialbroms/spärr men egentligen är ju en odiffad en som inte tillåter skillnad i hjulhastighet= spärrad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Hoppas det slarviga ordbruk som jag och tydligen en del andra använt är klargjord. Skall bättra mig nästa gång :hypocrite: m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 12, 2009 Author Share Posted May 12, 2009 (edited) Ja skäms på er B) Till saken nu då... Soppapump å filter sporadiskt monterad på en sån här, skruvas i ramen då. Fingrade lite på ett 940 generatorfäste, den är ju för f-n helgjuten! Tog lite 3mm plåt istället å smaskade ihop nåt elegantare (bakgrund) Visade sig att nya fästet plus Suzuki Swift generatorn väger lika mycket som originalfästet ensamt! :D Så ser det ut, tajt och gott. En liten teaser från förarplats.... :racesmile: :racesmile: :racesmile: Edited May 12, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Ser snyggt ut!! Snart dags för provstart av maskineriet? Vad ska du styra motorn med (förutom gaspedalen)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 12, 2009 Author Share Posted May 12, 2009 Thanx! Motorstyrning från 240 90-93 tror jag, ska ner till skroten med en avbitare imorrn om allt går vägen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Har du numret på din generator, kan vi ju lätt få fram data och rotationsriktningen. Christer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 30, 2009 Author Share Posted May 30, 2009 generatorn sitter intejpad just nu, men det verkar vara rätt modell, nummer kommer inom kort..... Sen så har jag märk att om man inte har med sig kameran till garaget så går den inte sönder, dock blir det inga bilder heller tyvärr, :rolleyes: , jag ska skärpa till mig.....(om jag bara kan hitta laddaren :wacko: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 9, 2009 Author Share Posted June 9, 2009 om 2 timmar är det byggbesiktning, nervös är nog det rätta ordet..... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Lycka till, det går säkert bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 om 2 timmar är det byggbesiktning, nervös är nog det rätta ordet..... B) Nå, hur gick det!?! /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 10, 2009 Author Share Posted June 10, 2009 (edited) Jo! Jag hade Uno Germsjö som besiktningsman, trevlig prick det där, å han tyckte att det såg bra ut överlag. Det han påpekade var: Ackerman, skall själv mäta och se om man kan förbättra denna. Rattstångsförlängningen hivas, och byts mot en kollapsbar. Tankinfästning, då min tank endast hänger i överkant så kommer den att vridas något så fort man gasar/bromsar, kompletteras me två extra gummin i nederkant. Stötdämpar och bärarmsinfästning fram, kompletteras med stagplåtar då dessa vrider mitt på ostöttade rör. Röret för bältesinfästningen förstärks med rör bakåt till bakstöttorna Annars så verkade han nöjd som sagt, så nu är det bara att fixa resten, nummer ett blir att få i en fungerande motor och motorstyrning så man kan testköra lite innan sommarn tar slut. (dessutom tyckte han att det var gott om plats vid pedalerna, men allt är ju relativt ;) ) :eclipsee_steering: :checkeredflag: :revs: :w00t2: Edited June 10, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 (edited) Äntligen fick vi veta även om det inte i texten står orden godkänd byggbesiktning så utgår jag från det eftersom besiktningsmannen verkade nöjd. Så det är ett stort GRATTIS till dig och bilen. Edited June 10, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 10, 2009 Author Share Posted June 10, 2009 (edited) okej då, den blev godkänd! B) och tack! Edited June 10, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Stort GRATTIS! Bara resten kvar. Kör hårt! /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Grattis från Alingsås oxå! Inga stora/ svåra anmärkningar att fixa. Bilen har du klart till Kinnekulle, lätt :racesmile: Nä, nu skall jag pilla lite till i Megatune så det går att trycka på startknappen snart. Med tanke på klockan så blir det nog bäst att vänta tills imorgon, ikväll... //Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Hej Grattis, visst känns det bra? Nu är det bara att fixa de små detaljerna innan du akn börja måla och slutmontera, det är grymt sporrande jag har målat klart och kommer att börja slutmontering till helgen är det tänkt. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 GRATTIS :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 14, 2009 Author Share Posted June 14, 2009 tack allihop! Dagen jobb blir att svetsa sidokollissions bågar samt göra om scuttelbågarna till "rullbur" , vi får se hur det blir, :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 (edited) Kilkenny:Sidokollision, bra min bil är också specad för det. Jag har tittat på kruhses bilder (vill jag minnas det var). Så jag har svetsat in en 5mm plåt i ramen, (förresten det är väl nästan 5mm överallt i bilen). Bilder på din konstruktion mottages med tacksamhet (eller med krav). Nä tacksamhet låter bättre........vi tar det.... Mina sidoskydd blir eftermonterade. Min egen eftermarknadsavdelning måste ju ha något att göra...... Edited June 14, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 15, 2009 Author Share Posted June 15, 2009 jag hittar inte den jävla kamera laddaren! ni får snällt vãnta....... :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Hittat laddaren?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 15, 2009 Author Share Posted June 15, 2009 Jag har precis hittat den jävla kameraladdaren! men ni får vänta ändå B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 (edited) Notera precisionen i de två tidigare inläggen. Frågan är ställd 1 sekund innan svaret kom. Kan vi vara länkade ?? Edited June 15, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 15, 2009 Author Share Posted June 15, 2009 (edited) Det sägs ju att om man skulle veta både frågan och svaret så skulle hela universum upphöra att existera och ersättas av något ännu mera obegripligt, medans andra menar att det redan har hänt...... :wacko: Edited June 15, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.