Frena Posted June 2, 2021 Posted June 2, 2021 Hej, Enda sedan jag sÄlde min förra sjua har jag varit sugen pÄ en ny. Ville egentligen bygga en igen, men med tvÄ smÄ barn och intensivt jobb Àr garagetiden högst begrÀnsad. OvanpÄ detta brexit som gör allt mycket dyrare och besvÀrligare. DÀrför har jag under nÄgot Är letat efter en vÀlbyggd Westfield eller MK Indy och den som letar, han finner. Till slut fick jag tag pÄ en bil som uppfyllda alla mina kriterier. Sagt och gjort, jag och brorsan tog en dagstripp till Stockholm för att titta pÄ bilen. Det fanns inte mycket, typ inget, att anmÀrka pÄ. Det blev affÀr direkt! Att ta bilen pÄ trailer nÀstan 70 mil enkel resa var första tanken för att fÄ hem den, men med hybridbil visade det sig att dragvikten var begrÀnsad till 920 kg med B-kort. De flesta mindre biltrailers har totalvikt pÄ 1300 kg sÄ det var mission impossible. Fick tag pÄ Laholms biltransport som körde tÀckta biltransporter. 1,5 veckas vÀntan, sÄ var bilen hemma. Bilen Àr för kÀnd för de flesta hÀr pÄ forumet. Det Àr Lars - "Noshest" gamla bil som han sÄlde förra Äret. Mellan mig och Lars har det varit en Àgare. Efter att ha kört nÄgra mindre turer kan jag bara konstatera att det Àr en sanslöst vÀlbyggd bil som gÄr som ett skÄllat troll. Nu skall jag lÀra mig hantera bilen, till vintern vÀntar lite smÄfix sÄ att jag fÄr den som jag vill ha den. Grymt kul att vara med sjua igen! 8 1 Quote
Tomas Posted June 2, 2021 Posted June 2, 2021 Kul! Det var jag som byggde bilen ursprungligen. Saknar den ibland đ 1 Quote
Rikard Larsson Posted June 3, 2021 Posted June 3, 2021 Ăntligen kom det upp en trĂ„d. Ă terigen grattis! Ska bli kul att se den i verkligheten snart. Ăs pĂ„ med lite mer info och bild pĂ„ displayen đ Quote
Frena Posted September 18, 2021 Author Posted September 18, 2021 Varit helt dött i trĂ„den, men helt dött med körande har det definitivt inte varit. Har kört relativt mycket i sommar, börjat kĂ€nna mig bekvĂ€m med bilen, hittat saker jag vill fixa osv osv. Bilen har gĂ„tt som ett skĂ„llat troll hela sommaren, utom just idag.... Tidigt i morse gav jag och @Rikard Larsson oss ivĂ€g för att köra Lergörarallyt frĂ„n Ăngelholm till VallĂ„kratrĂ€ffen. Hade tĂ€nkt till (tyckte jag) och fyllt upp tanken med bensin istĂ€llet för etanol. Detta pga att den skulle hĂ„lla lĂ€ngre och det var Ă€ndĂ„ en rĂ€tt bra tur vi skulle köra. NĂ€r jag köpte bilen vill jag minnas att sĂ€ljaren sa den gick att köra bĂ„de pĂ„ bensin och pĂ„ etanol, sĂ„ jag tĂ€nkte att det inte skulle vara nĂ„gra problem att mixa och blanda. DĂ€r finns ju flexfuel-sensor pĂ„ bilen. Hann knappt ut frĂ„n uppfarten förrĂ€n bilen började gĂ„ dĂ„ligt, bluddrade ungefĂ€r som om den bara gick pĂ„ tre cylindrar. Körde vidare upp mot Ăngelholm, orken i bilen var sĂ„dĂ€r och den bluddrade mycket. Jag tyckte den drog orimligt mycket bensin, sĂ„ med ett par mil till Ăngelholm fick jag lĂ„na RIkards reservdunk. DĂ„ stod bilen pĂ„ 33% etanol. VĂ€l framme i Ăngelholm var dĂ„ valet, tanka bensin och hoppas den gĂ„r bĂ€ttre pĂ„ ren bensin, eller fylla upp med etanol. Valde bensin, dumt val visade det sig. Bilen gick sĂ„ satans dĂ„ligt. Vid nĂ„gra enstaka tillfĂ€llen gick den över till att gĂ„ som vanligt i 20-30 sekunder, sedan tillbaka till bluddrandet. PĂ„ vĂ€gen hem stannade jag och fyllde pĂ„ mer soppa, denna gĂ„ngen etanol, dĂ„ kom vi upp i 50% etanol i tanken. Bilen gick inte bra hela tiden, men lĂ€ngre stunder gick den som vanligt. Jag Ă€r helt ny pĂ„ detta med etanol och bensin, men min tanke var ju att det skulle som pĂ„ produktionsbilar. HĂ€ll i och bilen anpassar sig. SĂ„ var uppenbarligen inte fallet. Kollade stiften nĂ€r jag kom hem och alla sĂ„g likadan ut, rĂ€tt normala. Innan jag grottar ner mig i detta. Hur Ă€r egentligen tanken det skall fungera med etanol och bensin. Har mapparen glömt aktivera nĂ„gon funktion i ECU? Ăr bilen bara mappad pĂ„ etanol tro? Jag kör Ecumaster, dock osĂ€ker pĂ„ vilken. NĂ„gon som har idĂ©er?   Quote
therealpinto Posted September 19, 2021 Posted September 19, 2021 Ska det funka med flexifuel mĂ„ste man mappa pĂ„ bĂ„da brĂ€nslena och göra/anvĂ€nda en funktion som interpolerar fram vĂ€rden för olika blandningsförhĂ„llanden. NĂ€r Mattias pĂ„ SĂ€varturbo mappade min bil sĂ„ började vi pĂ„ E85 och tömde sedan tanken och körde pĂ„ bensin. Sedan gjorde han sin magi đ för att fĂ„ det att funka. Enligt hans erfarenhet sĂ„ fĂ„r man fördelarna av etanolen redan vid typ 45-60% (om jag minns rĂ€tt) etanol men det gĂ€ller ju att man mappar med sĂ„ nĂ€ra ren bensin som möjligt för att fĂ„ det omrĂ„det rĂ€tt. GĂ„r den pĂ„ "E85-mapp" pĂ„ bensin sĂ„ gĂ„r den normalt sett vĂ€ldigt fett vilket stĂ€mmer med det du upplevde. Har du programvara sĂ„ du kan se vilka instĂ€llningar som Ă€r gjorda i motorstyrningen? Gustaf Quote
Frena Posted September 20, 2021 Author Posted September 20, 2021 12 timmar sedan, therealpinto sade: Ska det funka med flexifuel mĂ„ste man mappa pĂ„ bĂ„da brĂ€nslena och göra/anvĂ€nda en funktion som interpolerar fram vĂ€rden för olika blandningsförhĂ„llanden. NĂ€r Mattias pĂ„ SĂ€varturbo mappade min bil sĂ„ började vi pĂ„ E85 och tömde sedan tanken och körde pĂ„ bensin. Sedan gjorde han sin magi đ för att fĂ„ det att funka. Enligt hans erfarenhet sĂ„ fĂ„r man fördelarna av etanolen redan vid typ 45-60% (om jag minns rĂ€tt) etanol men det gĂ€ller ju att man mappar med sĂ„ nĂ€ra ren bensin som möjligt för att fĂ„ det omrĂ„det rĂ€tt. GĂ„r den pĂ„ "E85-mapp" pĂ„ bensin sĂ„ gĂ„r den normalt sett vĂ€ldigt fett vilket stĂ€mmer med det du upplevde. Har du programvara sĂ„ du kan se vilka instĂ€llningar som Ă€r gjorda i motorstyrningen? Gustaf I dokumentation jag fick med bilen finns det bromspapper pĂ„ bĂ„de bensin och etanol, samt nĂ„gra tabeller med instĂ€llningar för olika mix. Dock Ă€r det ju osĂ€kert om dessa verkligen Ă€r inlagda i ECUn nu. Jag har ECU master, men vet inte vilken modell det Ă€r. Skall först ta reda pĂ„ det, sedan fĂ„r jag testa plugga in datorn och lĂ€sa ut instĂ€llningarna. Ăven hört av mig till GZ Racing som mappade bilen för att fĂ„ lite mer info. Det lĂ„ter som att felsökningen stannar vid mjukvara, vilket kĂ€nns skönt đ Quote
Frena Posted September 20, 2021 Author Posted September 20, 2021 Nu har jag fĂ„tt reda pĂ„ vilken ECU det var, EMU Classic. Ăven fĂ„tt tag pĂ„ filen som GZ Racing mappade bilen med. Skall koppla in datorn och se sĂ„ att det verkligen Ă€r den som ligger i bilen. Vad fasen skulle det annars kunna vara? Quote
therealpinto Posted September 22, 2021 Posted September 22, 2021 Jag kan inte EMU alls men mitt angreppssÀtt skulle vara att logga, och se att alla mÀtvÀrden verkar rimliga och att den verkar interpolera en brÀnslekurva. Eftersom den gÄr bra ibland sÄ tyder det kanske mer pÄ ett sensorfel Àn ett mappningsfel, om det inte Àr sÄ att mappningen Àr gjord sÄ att den vid vissa temperaturer eller liknande kommer "utanför" det som Àr mappat och att det ligger nÄn typ av begrÀnsningsfunktioner aktiva. Som exempel, min bil mappades ursprungligen med ett sÀnkt varvstopp vid hög kylvattentemp. Min kylvattentempgivare Àr inte riktigt rÀtt kalibrerad, sÄ nÀr man pressar ett tag indikerar den vattentemp över brytpunkten för sÀnkt varvstopp. Det tog en stund att lista ut att det var anledningen till att den började "misstÀnda" över 5000 varv... Gustaf 1 Quote
Frena Posted September 22, 2021 Author Posted September 22, 2021 38 minuter sedan, therealpinto sade: Jag kan inte EMU alls men mitt angreppssĂ€tt skulle vara att logga, och se att alla mĂ€tvĂ€rden verkar rimliga och att den verkar interpolera en brĂ€nslekurva. Eftersom den gĂ„r bra ibland sĂ„ tyder det kanske mer pĂ„ ett sensorfel Ă€n ett mappningsfel, om det inte Ă€r sĂ„ att mappningen Ă€r gjord sĂ„ att den vid vissa temperaturer eller liknande kommer "utanför" det som Ă€r mappat och att det ligger nĂ„n typ av begrĂ€nsningsfunktioner aktiva. Som exempel, min bil mappades ursprungligen med ett sĂ€nkt varvstopp vid hög kylvattentemp. Min kylvattentempgivare Ă€r inte riktigt rĂ€tt kalibrerad, sĂ„ nĂ€r man pressar ett tag indikerar den vattentemp över brytpunkten för sĂ€nkt varvstopp. Det tog en stund att lista ut att det var anledningen till att den började "misstĂ€nda" över 5000 varv... Gustaf Sensorfel kan det vara, skall bara komma fram till vilken det skulle kunna vara. Skall köra en runda i helgen och logga. Försöka vĂ€lja ut rĂ€tt parametrar att logga bara, finns mĂ„nga att vĂ€lja pĂ„ đ  Quote
Frena Posted September 27, 2021 Author Posted September 27, 2021 Var ute en svÀng i helgen. Innan jag började labba med att tömma tanken och hÀlla ren soppa eller ren etanol sÄ ville jag logga körningen. Startade och drog ivÀg en runda för att fÄ upp tempen pÄ bilen. Bilen gick som ett skÄllat troll, men sÀg den glÀdje som varar. Efter 10-15 min började den gÄ lika dÄligt igen. Startade loggen (kanske skulle gjort det frÄn början) och körde en runda. Gick dÄligt hela tiden. Bytte mapp till den jag fÄtt av GZ Racing för att vara helt sÀker pÄ att sÀljaren inte Àndrat nÄgot i mappen som lÄg i bilen. Problemet kvarstod. Körde hem, stod pÄ uppfarten och gasade lite. DÄ började den gÄ jÀmnt igen. Körde en kort runda, dÄ gick den jÀmnt och fint men turbon laddade inte pÄ fullt. Nu har jag iaf skickat loggarna till GZ Racing för att se om han kan hitta nÄgot fel. Om nÄgon vÀnlig sjÀl vill titta pÄ den finns de nedan. 20210926_1007 davids mapp.emulog 20210926_1013 GZ mapp.emulog Quote
Frena Posted October 6, 2021 Author Posted October 6, 2021 (edited) Verkar vara stendött hÀr, men försöker vÀl ÀndÄ. Tömt tanken pÄ bensin, fyllt upp med etanol. Körde en runda, precis samma problem som med bensinblandningen. NÀr jag kollade stiften förra gÄngen tyckte jag att ettans cylinder var lite blöt, checkade Àven det idag och det verkar vara samma fenomen fortf. Bilden visar ettan och trean. Testade att byta plats pÄ spolen pÄ ettan och trean, men kÀndes som att det fortfarande ettan var blöt. DÀrmed borde det inte vara spolen. Se pÄ filmerna sÄ fÄr ni en uppfattning om hur den gÄr.  Edited October 6, 2021 by Frena Quote
Tomas m Posted October 6, 2021 Posted October 6, 2021 Har du testat att byta plats pÄ 2 spridare? Kan vara vÀrt att utesluta dom. Gör Àven ett kompprov om det Àr nÄgot knas dÀr.  /Tomas Quote
Frena Posted October 7, 2021 Author Posted October 7, 2021 Har du testat att byta plats pĂ„ 2 spridare? Kan vara vĂ€rt att utesluta dom. Gör Ă€ven ett kompprov om det Ă€r nĂ„got knas dĂ€r.  /TomasFaktiskt inte prövat byta plats pĂ„ spridarna, fĂ„r testa det.Kompprov har jag inte gjort, dĂ„ borde bilen gĂ„ dĂ„ligt hela tiden och inte fĂ„ sina âryckâ att gĂ„ bra mellan varven. Eller hur?Skickat frĂ„n min iPhone med Tapatalk Quote
Morty Posted October 7, 2021 Posted October 7, 2021 Tittade/lyssnade pÄ filmerna och i mina öron lÄter det som om den gÄr pÄ tre cylindrar. Har du kollat om du fÄr ström fram till spolen eller bytt stift och det gÄr att kolla om du för tÀndplus med tex en tÀndningsprovare frÄn Biltema 15-142 mellan spole och stift. Quote
Frena Posted October 7, 2021 Author Posted October 7, 2021 4 minuter sedan, Morty sade: Tittade/lyssnade pÄ filmerna och i mina öron lÄter det som om den gÄr pÄ tre cylindrar. Har du kollat om du fÄr ström fram till spolen eller bytt stift och det gÄr att kolla om du för tÀndplus med tex en tÀndningsprovare frÄn Biltema 15-142 mellan spole och stift. Ja det lÄter lite sÄ.... Skall kolla det, tror faktiskt jag har en sÄdan liggandes hemma. BestÀllt helt nya frÀscha stift som kommer imorgon. Quote
Frena Posted October 7, 2021 Author Posted October 7, 2021 Testat med nya stift, bilen gick bra 5-7 min ungefÀr, sedan samma fenomen igen. Tog ut de nya stiften pÄ att kolla pÄ dem och tycker att ettan ser annorlunda ut efter bara denna korta rundan, sÄ felet borde kunna isoleras till ettan. Började testa med en tÀndningsprovare. Testade först pÄ ettan och fyran sedan gav batteriet upp. Det Àr ju inte stendött frÄn ettans spole iaf, sedan om det Àr tillrÀckligt, det Àr svÄrt att avgöra.   Quote
Henrik H Posted October 7, 2021 Posted October 7, 2021 (edited) Vet inte hur ditt sprut fungerar men det kanske finns nÄgon motsvarande funktion som i mitt maxxecu, dÀr man kan testa spridare och spolar en och en eller flera Ät gÄngen? DÄ har du möjlighet att jÀmföra hur spridare och spolar fungerar, utan att starta motorn. Edited October 7, 2021 by Henrik H Quote
Frena Posted October 7, 2021 Author Posted October 7, 2021 3 minuter sedan, Henrik H sade: Vet inte hur ditt sprut fungerar men det kanske finns nÄgon motsvarande funktion som i mitt maxxecu, dÀr man kan testa spridare och spolar en och en eller flera Ät gÄngen? DÄ har du möjlighet att jÀmföra hur spridare och spolar fungerar, utan att starta motorn. Bra tips, skall kolla om det finns! Quote
Frena Posted October 8, 2021 Author Posted October 8, 2021 (edited) 11 timmar sedan, Henrik H sade: Vet inte hur ditt sprut fungerar men det kanske finns nÄgon motsvarande funktion som i mitt maxxecu, dÀr man kan testa spridare och spolar en och en eller flera Ät gÄngen? DÄ har du möjlighet att jÀmföra hur spridare och spolar fungerar, utan att starta motorn. Det fanns - en frÄga bara, hur rent praktiskt gör man med spridarna nÀr man testar? Edited October 8, 2021 by Frena 1 Quote
Mats Karlsson Posted October 8, 2021 Posted October 8, 2021 OBS OBS OBS !! TÀnk pÄ att göra tÀndstifts/tÀndspole tester innan du gör spridar tester, annars kan du ha bensinÄngor i förbrÀnningsrummen nÀr du tillsÀtter gnista....kan vara obra. Jag skulle plocka ur spridarna och stoppa den spridare som ska testas i en petflaska och sedan med brÀnsletryck i systemet aktivera spridaren för A, se att den funkar, B se att den har rimlig sprutbild, och C se att den inte lÀcker efter aktivering. Quote
Frena Posted October 8, 2021 Author Posted October 8, 2021 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: OBS OBS OBS !! TÀnk pÄ att göra tÀndstifts/tÀndspole tester innan du gör spridar tester, annars kan du ha bensinÄngor i förbrÀnningsrummen nÀr du tillsÀtter gnista....kan vara obra. Jag skulle plocka ur spridarna och stoppa den spridare som ska testas i en petflaska och sedan med brÀnsletryck i systemet aktivera spridaren för A, se att den funkar, B se att den har rimlig sprutbild, och C se att den inte lÀcker efter aktivering. Tack Mats - mkt vÀrdefull info! Quote
Frena Posted October 13, 2021 Author Posted October 13, 2021 SÄ, tar en sak i taget och det gÄr inte sÄ fort. Gett upp hoppet att köra mer i Är. Man kunde som sagt manuellt aktivera respektive utgÄng i ecun. Först ut idag blev dÀrför att testa alla spolarna. NÀr man kör test sÄ agerar alla spolarna likadant. Spolarna borde kunna uteslutas. MÀtte motstÄnd pÄ alla spridare och de höll samma. NÀsta steg blir att testa dessa med @Mats Karlssons tips. Skall bara klura ut hur jag skall fÄ brÀnslepumpen att gÄ hela tiden. Quote
Mats Karlsson Posted October 13, 2021 Posted October 13, 2021 Kolla hur ditt brÀnslepumpsrelÀ Àr kopplat. Det kan rÀcka med att du jordar ett ben pÄ relÀt manuellt för att fÄ pumpen att gÄ kontinuerligt. 1 Quote
Frena Posted October 14, 2021 Author Posted October 14, 2021 15 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Kolla hur ditt brĂ€nslepumpsrelĂ€ Ă€r kopplat. Det kan rĂ€cka med att du jordar ett ben pĂ„ relĂ€t manuellt för att fĂ„ pumpen att gĂ„ kontinuerligt. Japp, @Rikard Larssontipsade om det ocksĂ„ đ Quote
Frena Posted October 18, 2021 Author Posted October 18, 2021 Spridarna ivÀgskickade till BJP Race för fullstÀndig service och test! Man hoppas nÀstan att det Àr dessa det Àr fel pÄ.... Quote
Christer J Posted October 21, 2021 Posted October 21, 2021 On 2021-10-13 at 16:49, Frena sade: SÄ, tar en sak i taget och det gÄr inte sÄ fort. Gett upp hoppet att köra mer i Är. Man kunde som sagt manuellt aktivera respektive utgÄng i ecun. Först ut idag blev dÀrför att testa alla spolarna. NÀr man kör test sÄ agerar alla spolarna likadant. Spolarna borde kunna uteslutas. MÀtte motstÄnd pÄ alla spridare och de höll samma. NÀsta steg blir att testa dessa med @Mats Karlssons tips. Skall bara klura ut hur jag skall fÄ brÀnslepumpen att gÄ hela tiden. Har du kört dom mot tÀndstift? Bryt upp sidoelektroden sÄ att du har 5 mm avstÄnd. Det mÄste vara gnista minst sÄ lÄngt i luft för att det ska slÄ 0,5 i cylindern. Quote
Frena Posted October 21, 2021 Author Posted October 21, 2021 34 minuter sedan, Christer J sade: Har du kört dom mot tÀndstift? Bryt upp sidoelektroden sÄ att du har 5 mm avstÄnd. Det mÄste vara gnista minst sÄ lÄngt i luft för att det ska slÄ 0,5 i cylindern. Inte gjort - bra tips! Quote
Frena Posted October 22, 2021 Author Posted October 22, 2021 Fick tillbaka spridarna frÄn service igÄr. Extremtsnabb service hos BJP Race, en eloge till dem.Skickade dem i mÄndags och fick tillbaka dem igÄr (torsdag).Snyggt förpackat, alla gamla packningar osv följde med tillbaka. Resultatet dÄ?Inga fel pÄ dem, vilket var bra och dÄligt. Skall göra lite fler tester som jag fÄtt tips om hÀr och pÄ andra forum med spolar och tÀndstift.Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk Quote
Frena Posted October 25, 2021 Author Posted October 25, 2021 Monterade tillbaka spridarna i helgen. Gjorde Christers test med stift/spolar. KÀndes som att det funkade som det skulle. Knackade ihopa de gamla stiften till 0,5 och körde en kort runda. DÄ gick bilen som den skulle....inför vÄren sÀtter jag i nya stift, knackar dem och köper nya spolar. Hoppas dÄ allt gÄr som det skall Àven pÄ lÀngre rundor. 1 Quote
Frena Posted November 22, 2021 Author Posted November 22, 2021 Har en to-do lista med saker att fixa under hösten. UpptĂ€ckte bland annat att det lĂ€cker rĂ€tt mycket olja frĂ„n bilen, en del kommer troligen frĂ„n ventilkĂ„pan, sĂ„ den packningen skall bytas. En enkel manöver, men sedan Ă€r det vĂ€rre. Tycker det ser ut som det rinner frĂ„n sprĂ€ngkĂ„pan, troligen motorolja dĂ„ den Ă€r lite brun. Pratade med byggaren och han bytte packningen pĂ„ utgĂ„ende axel, sĂ„ det kĂ€nns skumt om det Ă€r den igen Ă€ven om det var nĂ„gra Ă„r sedan bilen byggdes. Har Ă€ven en hel del olja som "droppar" frĂ„n sumpen, varifrĂ„n det kommer Ă€r oklart. Ăr inte jĂ€ttesugen pĂ„ att lyfta ur hela motorn och byta en massa packningar, men vi fĂ„r se. Skall tvĂ€tta av motorn och se om det gĂ„r att lokalisera lĂ€ckagen utan att starta den. Annars kör jag en sĂ€song till med "ren" motor och ser dĂ„ var det kommer ifrĂ„n. Andra lite roligare saker pĂ„ to-do listan Ă€r byta batteri och skĂ€rmar. Letar efter ett Odyssey som passar, batteriet sitter under noskonen i ett riktigt bra fĂ€ste, sĂ„ jag Ă€r tĂ€mligen lĂ„st till vissa mĂ„tt. Följde med ett par kolfiberskĂ€rmar som skall bytas, det kommer bli riktigt bra!   3 Quote
Morty Posted November 22, 2021 Posted November 22, 2021 LĂ„ter som du behöver kolla att du har tillrĂ€cklig vevhusventilation för den âblow byâ du har i motorn. FĂ„r du tryck i vevhuset kommer motorn att trycka ut oljan genom packningar. Quote
Frena Posted November 22, 2021 Author Posted November 22, 2021 (edited) 2 minuter sedan, Morty sade: LĂ„ter som du behöver kolla att du har tillrĂ€cklig vevhusventilation för den âblow byâ du har i motorn. FĂ„r du tryck i vevhuset kommer motorn att trycka ut oljan genom packningar. GĂ„r en rĂ€tt grov slang till insuget, men det kanske kan var igentĂ€ppt i motorn? Kan denna motorn för dĂ„ligt (Ă€n sĂ„ lĂ€nge). Du som meckat mycket med denna, nĂ„gra bra tips? Skall tillĂ€ggas det var rĂ€tt mycket oljesörja i den slangen nĂ€r jag drog ur den. Edited November 22, 2021 by Frena Quote
Morty Posted November 22, 2021 Posted November 22, 2021 Vevhusventilationen mÄste gÄ till sugsidan pÄ turbon om den ska fungera vid positivt laddtryck och vevhusventilationen som sitter till insuget mÄste ha en backventil sÄ övertrycket inte gÄr baklÀnges in i vevhuset. Quote
Frena Posted November 22, 2021 Author Posted November 22, 2021 5 minuter sedan, Morty sade: Vevhusventilationen mÄste gÄ till sugsidan pÄ turbon om den ska fungera vid positivt laddtryck och vevhusventilationen som sitter till insuget mÄste ha en backventil sÄ övertrycket inte gÄr baklÀnges in i vevhuset. Jag kollade en bild nu och jag hade fel. Slangen gÄr frÄn blocket till en anslutning pÄ röret som gÄr till luftfiltret, sÄ det verkar rÀtt. Se röd markering.  Quote
Frena Posted November 22, 2021 Author Posted November 22, 2021 Vevhusventilationen mÄste gÄ till sugsidan pÄ turbon om den ska fungera vid positivt laddtryck och vevhusventilationen som sitter till insuget mÄste ha en backventil sÄ övertrycket inte gÄr baklÀnges in i vevhuset. Tog en svÀng ut i garaget för att kolla lite hur det sÄg ut.PÄ oljefÀllan (heter det vÀl?) som verkar vara original, sitter 90gr böj till en slang som gÄr till sugsidan pÄ turbon.Bilen har ju gÄtt flera Är hos tidigare Àgare sÄ konstruktionen lÀr ju funkar. FrÄgan Àr vad som hÀnt.Kan nÄgot gÄ sönder i oljefÀllan? DÀr var som sagt en hel del olja i den nÀr jag tog bort slangen, kan det pÄverkat?Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk Quote
Ulf Thulin Posted November 24, 2021 Posted November 24, 2021 On 2021-11-22 at 08:35, Frena sade: Har en to-do lista med saker att fixa under hösten. UpptĂ€ckte bland annat att det lĂ€cker rĂ€tt mycket olja frĂ„n bilen, en del kommer troligen frĂ„n ventilkĂ„pan, sĂ„ den packningen skall bytas. En enkel manöver, men sedan Ă€r det vĂ€rre. Tycker det ser ut som det rinner frĂ„n sprĂ€ngkĂ„pan, troligen motorolja dĂ„ den Ă€r lite brun. Pratade med byggaren och han bytte packningen pĂ„ utgĂ„ende axel, sĂ„ det kĂ€nns skumt om det Ă€r den igen Ă€ven om det var nĂ„gra Ă„r sedan bilen byggdes. Har Ă€ven en hel del olja som "droppar" frĂ„n sumpen, varifrĂ„n det kommer Ă€r oklart. Ăr inte jĂ€ttesugen pĂ„ att lyfta ur hela motorn och byta en massa packningar, men vi fĂ„r se. Skall tvĂ€tta av motorn och se om det gĂ„r att lokalisera lĂ€ckagen utan att starta den. Annars kör jag en sĂ€song till med "ren" motor och ser dĂ„ var det kommer ifrĂ„n. Andra lite roligare saker pĂ„ to-do listan Ă€r byta batteri och skĂ€rmar. Letar efter ett Odyssey som passar, batteriet sitter under noskonen i ett riktigt bra fĂ€ste, sĂ„ jag Ă€r tĂ€mligen lĂ„st till vissa mĂ„tt. Följde med ett par kolfiberskĂ€rmar som skall bytas, det kommer bli riktigt bra!   Snyggt, vill du sĂ€lja de gamla ? //Ulf 3 Quote
Frena Posted November 24, 2021 Author Posted November 24, 2021 Snyggt, vill du sÀlja de gamla ? //UlfTack - se PM.Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk Quote
Frena Posted November 24, 2021 Author Posted November 24, 2021 Följde med en extra motor och 4 extra fÀlgar. Haft lite strul med transporten av dessa, men nu Àr bÄde motor och fÀlgar hemma.Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk Quote
Frena Posted January 10, 2022 Author Posted January 10, 2022 On 2021-11-22 at 20:45, Frena sade: Tog en svÀng ut i garaget för att kolla lite hur det sÄg ut. PÄ oljefÀllan (heter det vÀl?) som verkar vara original, sitter 90gr böj till en slang som gÄr till sugsidan pÄ turbon. Bilen har ju gÄtt flera Är hos tidigare Àgare sÄ konstruktionen lÀr ju funkar. FrÄgan Àr vad som hÀnt. Kan nÄgot gÄ sönder i oljefÀllan? DÀr var som sagt en hel del olja i den nÀr jag tog bort slangen, kan det pÄverkat? Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk Lyfter trÄden lite igen. Skulle vilja fÄ rÀtt pÄ detta sÄ jag kan skruva ihopa bilen. Pratade med byggaren och han hade inga lÀckage pÄ motorn sÄ konstruktionen torde vara rÀtt frÄn början. Det Àr alltsÄ bara en tjock slang som gÄr frÄn blocket till sugsidan pÄ turbon, dÄ behövs vÀl ingen backventil? DÀr var en del oljesöl i slangen som jag nu tömt ut. Finns det nÄgon finess att skruva bort oljefÀllan (heter det vÀl) och kolla pÄ det? Det Àr vÀl i princip bara en plastbehÄllare. PÄ AEB motorn jag har finns ingen vevhusvent pÄ ventilkÄpan.  @Mortyeller nÄgon annan VAG kunnig som kan hjÀlpa mig?  Quote
Morty Posted January 12, 2022 Posted January 12, 2022 OljefÀllan Àr bara att skruva loss och kontrollera, men jag tror inte felet ligger dÀr. Du har rÀtt att det inte behövs nÄgon backventil pÄ den slangen om den gÄr till sugsidan pÄ turbon. Har du nÄgon vevhusventilation pÄ motorsidan av spjÀllhuset? Det hade jag nÀr jag körde AEB turbomotor. Den behöver i sÄ fall backventil. Har du möjlighet att göra en leak down test? Quote
Frena Posted January 13, 2022 Author Posted January 13, 2022 (edited) 15 timmar sedan, Morty sade: OljefÀllan Àr bara att skruva loss och kontrollera, men jag tror inte felet ligger dÀr. Du har rÀtt att det inte behövs nÄgon backventil pÄ den slangen om den gÄr till sugsidan pÄ turbon. Har du nÄgon vevhusventilation pÄ motorsidan av spjÀllhuset? Det hade jag nÀr jag körde AEB turbomotor. Den behöver i sÄ fall backventil. Har du möjlighet att göra en leak down test? Hej, Nej, ingen vevhusvent mer Àn den pÄ blocket. Det skumma Àr ju att byggaren verkar inte haft problem med att motorn lÀckte, haft lite kontakt med honom och han verkar vÀldigt pÄlÀst. Kan det vara sÄ enkelt att det Àr för mycket olja i motorn? Det i kombo med att förra Àgaren inte körde VW rekommenderade viskositet? Ett lÄngskott kanske. Har inte grejor till det, men kanske skulle köpa. Motorn skall enligt uppgift vara renoverad sÄ det borde ju inte vara problemet. Edited January 13, 2022 by Frena Quote
Morty Posted January 13, 2022 Posted January 13, 2022 Tror inte det beror pĂ„ oljevalet. Jag körde 10w-60 olja i min i flera Ă„r utan problem. Lite förenklat tror jag att dina lĂ€ckage kan bero pĂ„ tvĂ„ saker, antingen Ă€r packningarna dĂ„liga eller sĂ„ har du högre tryck pĂ„ packningen Ă€n vad den Ă€r designad för. Med tanke pĂ„ att motorn Ă€r överladdad med högre tryck Ă€n standard, sĂ„ ligger âblow byâ högt pĂ„ listan över misstĂ€nkta orsaker. Framför allt eftersom du har flera packningar som pĂ„visar lĂ€ckage. Kolvringar kan ha vridits fel, vĂ€ndkanter i blocket etc.. Leak down test Ă€r ett smidigt sĂ€tt att kontrollera det utan att riva motorn. Quote
Frena Posted January 14, 2022 Author Posted January 14, 2022 22 timmar sedan, Morty sade: Tror inte det beror pĂ„ oljevalet. Jag körde 10w-60 olja i min i flera Ă„r utan problem. Lite förenklat tror jag att dina lĂ€ckage kan bero pĂ„ tvĂ„ saker, antingen Ă€r packningarna dĂ„liga eller sĂ„ har du högre tryck pĂ„ packningen Ă€n vad den Ă€r designad för. Med tanke pĂ„ att motorn Ă€r överladdad med högre tryck Ă€n standard, sĂ„ ligger âblow byâ högt pĂ„ listan över misstĂ€nkta orsaker. Framför allt eftersom du har flera packningar som pĂ„visar lĂ€ckage. Kolvringar kan ha vridits fel, vĂ€ndkanter i blocket etc.. Leak down test Ă€r ett smidigt sĂ€tt att kontrollera det utan att riva motorn. Skall se om jag har nĂ„gon kompis med leak-down testare, annars var de inte dyra att köpa. Under tiden fixar jag med saker jag begriper mig pĂ„. Monterat framskĂ€rmarna. Blev stor skillnad jĂ€mfört med de gamla.   3 Quote
Göran Nilsson Posted January 14, 2022 Posted January 14, 2022 De skÀrmarna va snygga, Àr det Àkta kolfiber, vad vÀger de ? Quote
Hashem Posted January 14, 2022 Posted January 14, 2022 On 2021-11-24 at 10:09, Frena sade: Följde med en extra motor och 4 extra fĂ€lgar. Haft lite strul med transporten av dessa, men nu Ă€r bĂ„de motor och fĂ€lgar hemma. Skickat frĂ„n min iPhone med Tapatalk Extra motor đđŹ Quote
Frena Posted January 14, 2022 Author Posted January 14, 2022 De skĂ€rmarna va snygga, Ă€r det Ă€kta kolfiber, vad vĂ€ger de ?Tack!Ăkta kolfiber japp. Vet faktiskt inte vad de vĂ€ger, fick med dem nĂ€r jag köpte bilen och vĂ€gde inte dem. Engelsk passform pĂ„ dem, sĂ„ lite trix för att fĂ„ det symmetriskt.Skickat frĂ„n min iPhone med Tapatalk Quote
Frena Posted February 1, 2022 Author Posted February 1, 2022 HĂ€nder lite hemma i garaget Ă€ven om det inte gĂ„r sĂ„ fort. Har köpt grejor för att göra leak-down test som Morty rekommenderade. Skall ta tag i det i nĂ€sta vecka, nu finns grejorna hemma iaf. Bekantade mig lite med brĂ€nslesystemet som jag inte kollat pĂ„ innan, förfiltret var rostfritt sĂ„ det var bara att göra rent. Filtret efter pumpen visade sig dock vara felaktigt. DĂ€r hade man klĂ€mt in ett för stort pappersfilter. Ett nytt rostfritt filter Ă€r bestĂ€llt men det var en j-vla leveranstid pĂ„ det. Kommer sĂ€kert 100 frĂ„gor i samband med leak-down test đ 2 Quote
Frena Posted February 15, 2022 Author Posted February 15, 2022 SĂ„, jag har sĂ€mre tĂ„lamod Ă€n 4-Ă„ringen nĂ€r det gĂ€ller saker jag inte har koll pĂ„, sĂ„ jag har dragit mig för att göra leak-down testet. Aldrig gjort nĂ„tt sĂ„dant innan, sĂ„ jag behöver lite assistans med att tolka resultaten. Det var jĂ€vligt svĂ„rt att nolla mĂ€taren och Ă€nnu svĂ„rare var det att dra runt motorn utan rĂ€tt hylsa, men jag gjorde nĂ„gra försök. Skall testa igen om nĂ„n dag. Bortsett frĂ„n att cyl 3 nog inte blev 100 i mĂ€tnĂngen, kanske pga dĂ„lig kalibrering sĂ„ verkar det som att alla Ă€r relativt lika. För mig som amatör och som inte Ă€r fĂ€rgblind kĂ€nns det positivt att vara i gröna skalan.  Vem Ă€r manad o berĂ€tta för mig hur det egentligen ligger till? đ  1 Quote
Göran Nilsson Posted February 15, 2022 Posted February 15, 2022 Hej Fredrik Jag har gjort lĂ€ckageprovning pĂ„ andra motorer med annat fabrikat pĂ„ utrustning men principen Ă€r lika för alla. Har du följt instruktionerna till din mĂ€tare, dĂ„ ser det presenterade resultatet mycket bra ut, motorn Ă€r i gott skick avseende pĂ„ cylindertĂ€tning. Du behöver inte bekymra dej mer om detta đđ»  Göran Quote
Frena Posted February 17, 2022 Author Posted February 17, 2022 On 2022-02-15 at 21:26, Göran Nilsson sade: Hej Fredrik Jag har gjort lĂ€ckageprovning pĂ„ andra motorer med annat fabrikat pĂ„ utrustning men principen Ă€r lika för alla. Har du följt instruktionerna till din mĂ€tare, dĂ„ ser det presenterade resultatet mycket bra ut, motorn Ă€r i gott skick avseende pĂ„ cylindertĂ€tning. Du behöver inte bekymra dej mer om detta đđ»  Göran Tack - lĂ„ter lovande! Skall testa en gĂ„ng till för att vara pĂ„ sĂ€kra sidan đ 1 Quote
Recommended Posts