Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Enda sedan jag sÄlde min förra sjua har jag varit sugen pÄ en ny. Ville egentligen bygga en igen, men med tvÄ smÄ barn och intensivt jobb Àr garagetiden högst begrÀnsad. OvanpÄ detta brexit som gör allt mycket dyrare och besvÀrligare. DÀrför har jag under nÄgot Är letat efter en vÀlbyggd Westfield eller MK Indy och den som letar, han finner. 
Till slut fick jag tag pÄ en bil som uppfyllda alla mina kriterier. Sagt och gjort, jag och brorsan tog en dagstripp till Stockholm för att titta pÄ bilen. Det fanns inte mycket, typ inget, att anmÀrka pÄ. Det blev affÀr direkt!
Att ta bilen pÄ trailer nÀstan 70 mil enkel resa var första tanken för att fÄ hem den, men med hybridbil visade det sig att dragvikten var begrÀnsad till 920 kg med B-kort. De flesta mindre biltrailers har totalvikt pÄ 1300 kg sÄ det var mission impossible. 
Fick tag pÄ Laholms biltransport som körde tÀckta biltransporter. 1,5 veckas vÀntan, sÄ var bilen hemma.

Bilen Àr för kÀnd för de flesta hÀr pÄ forumet. Det Àr Lars - "Noshest" gamla bil som han sÄlde förra Äret. Mellan mig och Lars har det varit en Àgare.
Efter att ha kört nÄgra mindre turer kan jag bara konstatera att det Àr en sanslöst vÀlbyggd bil som gÄr som ett skÄllat troll.
Nu skall jag lÀra mig hantera bilen, till vintern vÀntar lite smÄfix sÄ att jag fÄr den som jag vill ha den.

Grymt kul att vara med sjua igen!

Westfield 1.jpg

Westfield 2.jpg

Westfield 3.jpg

Westfield 4.jpg

  • Like 8
  • Thanks 1
Posted

Kul! Det var jag som byggde bilen ursprungligen. Saknar den ibland 😀

  • Like 1
Posted

Äntligen kom det upp en trĂ„d. Återigen grattis!
Ska bli kul att se den i verkligheten snart.
Ös pĂ„ med lite mer info och bild pĂ„ displayen 🙂

  • 3 months later...
Posted

Varit helt dött i trÄden, men helt dött med körande har det definitivt inte varit. 
Har kört relativt mycket i sommar, börjat kÀnna mig bekvÀm med bilen, hittat saker jag vill fixa osv osv.
Bilen har gÄtt som ett skÄllat troll hela sommaren, utom just idag....


Tidigt i morse gav jag och @Rikard Larsson oss ivĂ€g för att köra Lergörarallyt frĂ„n Ängelholm till VallĂ„kratrĂ€ffen. Hade tĂ€nkt till (tyckte jag) och fyllt upp tanken med bensin istĂ€llet för etanol. Detta pga att den skulle hĂ„lla lĂ€ngre och det var Ă€ndĂ„ en rĂ€tt bra tur vi skulle köra. 
NÀr jag köpte bilen vill jag minnas att sÀljaren sa den gick att köra bÄde pÄ bensin och pÄ etanol, sÄ jag tÀnkte att det inte skulle vara nÄgra problem att mixa och blanda. DÀr finns ju flexfuel-sensor pÄ bilen. 

Hann knappt ut frĂ„n uppfarten förrĂ€n bilen började gĂ„ dĂ„ligt, bluddrade ungefĂ€r som om den bara gick pĂ„ tre cylindrar. Körde vidare upp mot Ängelholm, orken i bilen var sĂ„dĂ€r och den bluddrade mycket. Jag tyckte den drog orimligt mycket bensin, sĂ„ med ett par mil till Ängelholm fick jag lĂ„na RIkards reservdunk. DĂ„ stod bilen pĂ„ 33% etanol. 
VĂ€l framme i Ängelholm var dĂ„ valet, tanka bensin och hoppas den gĂ„r bĂ€ttre pĂ„ ren bensin, eller fylla upp med etanol. Valde bensin, dumt val visade det sig.

Bilen gick sÄ satans dÄligt. Vid nÄgra enstaka tillfÀllen gick den över till att gÄ som vanligt i 20-30 sekunder, sedan tillbaka till bluddrandet.

PÄ vÀgen hem stannade jag och fyllde pÄ mer soppa, denna gÄngen etanol, dÄ kom vi upp i 50% etanol i tanken. Bilen gick inte bra hela tiden, men lÀngre stunder gick den som vanligt.

Jag Àr helt ny pÄ detta med etanol och bensin, men min tanke var ju att det skulle som pÄ produktionsbilar. HÀll i och bilen anpassar sig. SÄ var uppenbarligen inte fallet.

Kollade stiften nÀr jag kom hem och alla sÄg likadan ut, rÀtt normala.

Innan jag grottar ner mig i detta. Hur Ă€r egentligen tanken det skall fungera med etanol och bensin. Har mapparen glömt aktivera nĂ„gon funktion i ECU? Är bilen bara mappad pĂ„ etanol tro? 
Jag kör Ecumaster, dock osÀker pÄ vilken.

NÄgon som har idéer?

 

 

IMG_7601.jpg

IMG_7600.jpg

Posted

Ska det funka med flexifuel mÄste man mappa pÄ bÄda brÀnslena och göra/anvÀnda en funktion som interpolerar fram vÀrden för olika blandningsförhÄllanden.

NĂ€r Mattias pĂ„ SĂ€varturbo mappade min bil sĂ„ började vi pĂ„ E85 och tömde sedan tanken och körde pĂ„ bensin. Sedan gjorde han sin magi 🙂 för att fĂ„ det att funka. Enligt hans erfarenhet sĂ„ fĂ„r man fördelarna av etanolen redan vid typ 45-60% (om jag minns rĂ€tt) etanol men det gĂ€ller ju att man mappar med sĂ„ nĂ€ra ren bensin som möjligt för att fĂ„ det omrĂ„det rĂ€tt.

GÄr den pÄ "E85-mapp" pÄ bensin sÄ gÄr den normalt sett vÀldigt fett vilket stÀmmer med det du upplevde. Har du programvara sÄ du kan se vilka instÀllningar som Àr gjorda i motorstyrningen?

Gustaf

Posted
12 timmar sedan, therealpinto sade:

Ska det funka med flexifuel mÄste man mappa pÄ bÄda brÀnslena och göra/anvÀnda en funktion som interpolerar fram vÀrden för olika blandningsförhÄllanden.

NĂ€r Mattias pĂ„ SĂ€varturbo mappade min bil sĂ„ började vi pĂ„ E85 och tömde sedan tanken och körde pĂ„ bensin. Sedan gjorde han sin magi 🙂 för att fĂ„ det att funka. Enligt hans erfarenhet sĂ„ fĂ„r man fördelarna av etanolen redan vid typ 45-60% (om jag minns rĂ€tt) etanol men det gĂ€ller ju att man mappar med sĂ„ nĂ€ra ren bensin som möjligt för att fĂ„ det omrĂ„det rĂ€tt.

GÄr den pÄ "E85-mapp" pÄ bensin sÄ gÄr den normalt sett vÀldigt fett vilket stÀmmer med det du upplevde. Har du programvara sÄ du kan se vilka instÀllningar som Àr gjorda i motorstyrningen?

Gustaf

I dokumentation jag fick med bilen finns det bromspapper pÄ bÄde bensin och etanol, samt nÄgra tabeller med instÀllningar för olika mix. Dock Àr det ju osÀkert om dessa verkligen Àr inlagda i ECUn nu.

Jag har ECU master, men vet inte vilken modell det Ă€r. Skall först ta reda pĂ„ det, sedan fĂ„r jag testa plugga in datorn och lĂ€sa ut instĂ€llningarna. Även hört av mig till GZ Racing som mappade bilen för att fĂ„ lite mer info.

Det lĂ„ter som att felsökningen stannar vid mjukvara, vilket kĂ€nns skönt 🙂

Posted

Nu har jag fĂ„tt reda pĂ„ vilken ECU det var, EMU Classic. Även fĂ„tt tag pĂ„ filen som GZ Racing mappade bilen med. 
Skall koppla in datorn och se sÄ att det verkligen Àr den som ligger i bilen.

Vad fasen skulle det annars kunna vara?

Posted

Jag kan inte EMU alls men mitt angreppssÀtt skulle vara att logga, och se att alla mÀtvÀrden verkar rimliga och att den verkar interpolera en brÀnslekurva.

Eftersom den gÄr bra ibland sÄ tyder det kanske mer pÄ ett sensorfel Àn ett mappningsfel, om det inte Àr sÄ att mappningen Àr gjord sÄ att den vid vissa temperaturer eller liknande kommer "utanför" det som Àr mappat och att det ligger nÄn typ av begrÀnsningsfunktioner aktiva.

Som exempel, min bil mappades ursprungligen med ett sÀnkt varvstopp vid hög kylvattentemp. Min kylvattentempgivare Àr inte riktigt rÀtt kalibrerad, sÄ nÀr man pressar ett tag indikerar den vattentemp över brytpunkten för sÀnkt varvstopp. Det tog en stund att lista ut att det var anledningen till att den började "misstÀnda" över 5000 varv...

Gustaf

  • Like 1
Posted
38 minuter sedan, therealpinto sade:

Jag kan inte EMU alls men mitt angreppssÀtt skulle vara att logga, och se att alla mÀtvÀrden verkar rimliga och att den verkar interpolera en brÀnslekurva.

Eftersom den gÄr bra ibland sÄ tyder det kanske mer pÄ ett sensorfel Àn ett mappningsfel, om det inte Àr sÄ att mappningen Àr gjord sÄ att den vid vissa temperaturer eller liknande kommer "utanför" det som Àr mappat och att det ligger nÄn typ av begrÀnsningsfunktioner aktiva.

Som exempel, min bil mappades ursprungligen med ett sÀnkt varvstopp vid hög kylvattentemp. Min kylvattentempgivare Àr inte riktigt rÀtt kalibrerad, sÄ nÀr man pressar ett tag indikerar den vattentemp över brytpunkten för sÀnkt varvstopp. Det tog en stund att lista ut att det var anledningen till att den började "misstÀnda" över 5000 varv...

Gustaf

Sensorfel kan det vara, skall bara komma fram till vilken det skulle kunna vara.

Skall köra en runda i helgen och logga. Försöka vĂ€lja ut rĂ€tt parametrar att logga bara, finns mĂ„nga att vĂ€lja pĂ„ 🙂

 

Posted

Var ute en svÀng i helgen. Innan jag började labba med att tömma tanken och hÀlla ren soppa eller ren etanol sÄ ville jag logga körningen.
Startade och drog ivÀg en runda för att fÄ upp tempen pÄ bilen. Bilen gick som ett skÄllat troll, men sÀg den glÀdje som varar. Efter 10-15 min började den gÄ lika dÄligt igen.
Startade loggen (kanske skulle gjort det frÄn början) och körde en runda. Gick dÄligt hela tiden.

Bytte mapp till den jag fÄtt av GZ Racing för att vara helt sÀker pÄ att sÀljaren inte Àndrat nÄgot i mappen som lÄg i bilen. Problemet kvarstod.

Körde hem, stod pÄ uppfarten och gasade lite. DÄ började den gÄ jÀmnt igen. Körde en kort runda, dÄ gick den jÀmnt och fint men turbon laddade inte pÄ fullt.

Nu har jag iaf skickat loggarna till GZ Racing för att se om han kan hitta nÄgot fel.

Om nÄgon vÀnlig sjÀl vill titta pÄ den finns de nedan.

20210926_1007 davids mapp.emulog 20210926_1013 GZ mapp.emulog

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Verkar vara stendött hÀr, men försöker vÀl ÀndÄ.

Tömt tanken pÄ bensin, fyllt upp med etanol. Körde en runda, precis samma problem som med bensinblandningen. 
NÀr jag kollade stiften förra gÄngen tyckte jag att ettans cylinder var lite blöt, checkade Àven det idag och det verkar vara samma fenomen fortf. 
Bilden visar ettan och trean.
Testade att byta plats pÄ spolen pÄ ettan och trean, men kÀndes som att det fortfarande ettan var blöt. DÀrmed borde det inte vara spolen.

Se pÄ filmerna sÄ fÄr ni en uppfattning om hur den gÄr.

 

IMG_7922.jpg

IMG_7919.jpg

Edited by Frena
Posted

Har du testat att byta plats pÄ 2 spridare?

Kan vara vÀrt att utesluta dom.

Gör Àven ett kompprov om det Àr nÄgot knas dÀr.

 

/Tomas

Posted
Har du testat att byta plats pÄ 2 spridare?
Kan vara vÀrt att utesluta dom.
Gör Àven ett kompprov om det Àr nÄgot knas dÀr.
 
/Tomas

Faktiskt inte prövat byta plats pÄ spridarna, fÄr testa det.

Kompprov har jag inte gjort, dĂ„ borde bilen gĂ„ dĂ„ligt hela tiden och inte fĂ„ sina ”ryck” att gĂ„ bra mellan varven. Eller hur?


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
Posted

Tittade/lyssnade pÄ filmerna och i mina öron lÄter det som om den gÄr pÄ tre cylindrar.

Har du kollat om du fÄr ström fram till spolen eller bytt stift och det gÄr att kolla om du för tÀndplus med tex en tÀndningsprovare frÄn Biltema 15-142 mellan spole och stift. 

Posted
4 minuter sedan, Morty sade:

Tittade/lyssnade pÄ filmerna och i mina öron lÄter det som om den gÄr pÄ tre cylindrar.

Har du kollat om du fÄr ström fram till spolen eller bytt stift och det gÄr att kolla om du för tÀndplus med tex en tÀndningsprovare frÄn Biltema 15-142 mellan spole och stift. 

Ja det lÄter lite sÄ....
Skall kolla det, tror faktiskt jag har en sÄdan liggandes hemma.
BestÀllt helt nya frÀscha stift som kommer imorgon.

Posted

Testat med nya stift, bilen gick bra 5-7 min ungefÀr, sedan samma fenomen igen. 
Tog ut de nya stiften pÄ att kolla pÄ dem och tycker att ettan ser annorlunda ut efter bara denna korta rundan, sÄ felet borde kunna isoleras till ettan.

Började testa med en tÀndningsprovare. Testade först pÄ ettan och fyran sedan gav batteriet upp.

Det Àr ju inte stendött frÄn ettans spole iaf, sedan om det Àr tillrÀckligt, det Àr svÄrt att avgöra.

 


 

stift.jpg

Posted (edited)

Vet inte hur ditt sprut fungerar men det kanske finns nÄgon motsvarande funktion som i mitt maxxecu, dÀr man kan testa spridare och spolar en och en eller flera Ät gÄngen? DÄ har du möjlighet att jÀmföra hur spridare och spolar fungerar, utan att starta motorn.

1465713882_Skrmbild2021-10-07212715.jpg.063ee8869637698012a2ea93ec1dc51c.jpg

Edited by Henrik H
Posted
3 minuter sedan, Henrik H sade:

Vet inte hur ditt sprut fungerar men det kanske finns nÄgon motsvarande funktion som i mitt maxxecu, dÀr man kan testa spridare och spolar en och en eller flera Ät gÄngen? DÄ har du möjlighet att jÀmföra hur spridare och spolar fungerar, utan att starta motorn.

1465713882_Skrmbild2021-10-07212715.jpg.063ee8869637698012a2ea93ec1dc51c.jpg

Bra tips, skall kolla om det finns!

Posted (edited)
11 timmar sedan, Henrik H sade:

Vet inte hur ditt sprut fungerar men det kanske finns nÄgon motsvarande funktion som i mitt maxxecu, dÀr man kan testa spridare och spolar en och en eller flera Ät gÄngen? DÄ har du möjlighet att jÀmföra hur spridare och spolar fungerar, utan att starta motorn.

1465713882_Skrmbild2021-10-07212715.jpg.063ee8869637698012a2ea93ec1dc51c.jpg


Det fanns - en frÄga bara, hur rent praktiskt gör man med spridarna nÀr man testar?

Edited by Frena
  • Like 1
Posted

OBS OBS OBS !! 

TÀnk pÄ att göra tÀndstifts/tÀndspole tester innan du gör spridar tester, annars kan du ha bensinÄngor i förbrÀnningsrummen nÀr du tillsÀtter gnista....kan vara obra. 

Jag skulle plocka ur spridarna och stoppa den spridare som ska testas i en petflaska och sedan med brÀnsletryck i systemet aktivera spridaren för A, se att den funkar, B se att den har rimlig sprutbild, och C se att den inte lÀcker efter aktivering.

Posted
1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

OBS OBS OBS !! 

TÀnk pÄ att göra tÀndstifts/tÀndspole tester innan du gör spridar tester, annars kan du ha bensinÄngor i förbrÀnningsrummen nÀr du tillsÀtter gnista....kan vara obra. 

Jag skulle plocka ur spridarna och stoppa den spridare som ska testas i en petflaska och sedan med brÀnsletryck i systemet aktivera spridaren för A, se att den funkar, B se att den har rimlig sprutbild, och C se att den inte lÀcker efter aktivering.

Tack Mats - mkt vÀrdefull info!

Posted

SÄ, tar en sak i taget och det gÄr inte sÄ fort. Gett upp hoppet att köra mer i Är.
Man kunde som sagt manuellt aktivera respektive utgÄng i ecun.
Först ut idag blev dÀrför att testa alla spolarna. NÀr man kör test sÄ agerar alla spolarna likadant. Spolarna borde kunna uteslutas.

MÀtte motstÄnd pÄ alla spridare och de höll samma.
NÀsta steg blir att testa dessa med @Mats Karlssons tips. Skall bara klura ut hur jag skall fÄ brÀnslepumpen att gÄ hela tiden.

Posted

Kolla hur ditt brÀnslepumpsrelÀ Àr kopplat. Det kan rÀcka med att du jordar ett ben pÄ relÀt manuellt för att fÄ pumpen att gÄ kontinuerligt.

  • Like 1
Posted
15 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Kolla hur ditt brÀnslepumpsrelÀ Àr kopplat. Det kan rÀcka med att du jordar ett ben pÄ relÀt manuellt för att fÄ pumpen att gÄ kontinuerligt.

Japp, @Rikard Larssontipsade om det ocksĂ„ 🙂

Posted

Spridarna ivÀgskickade till BJP Race för fullstÀndig service och test! Man hoppas nÀstan att det Àr dessa det Àr fel pÄ....

Posted
On 2021-10-13 at 16:49, Frena sade:

SÄ, tar en sak i taget och det gÄr inte sÄ fort. Gett upp hoppet att köra mer i Är.
Man kunde som sagt manuellt aktivera respektive utgÄng i ecun.
Först ut idag blev dÀrför att testa alla spolarna. NÀr man kör test sÄ agerar alla spolarna likadant. Spolarna borde kunna uteslutas.

MÀtte motstÄnd pÄ alla spridare och de höll samma.
NÀsta steg blir att testa dessa med @Mats Karlssons tips. Skall bara klura ut hur jag skall fÄ brÀnslepumpen att gÄ hela tiden.

Har du kört dom mot tÀndstift? Bryt upp sidoelektroden sÄ att du har 5 mm avstÄnd. Det mÄste vara gnista minst sÄ lÄngt i luft för att det ska slÄ 0,5 i cylindern. 

Posted
34 minuter sedan, Christer J sade:

Har du kört dom mot tÀndstift? Bryt upp sidoelektroden sÄ att du har 5 mm avstÄnd. Det mÄste vara gnista minst sÄ lÄngt i luft för att det ska slÄ 0,5 i cylindern. 

Inte gjort - bra tips!

Posted

Fick tillbaka spridarna frÄn service igÄr. Extremt
snabb service hos BJP Race, en eloge till dem.
Skickade dem i mÄndags och fick tillbaka dem igÄr (torsdag).
Snyggt förpackat, alla gamla packningar osv följde med tillbaka.

Resultatet dÄ?
Inga fel pÄ dem, vilket var bra och dÄligt. Skall göra lite fler tester som jag fÄtt tips om hÀr och pÄ andra forum med spolar och tÀndstift.

2188ed7d8d97556a42e820fbc48de7b2.jpg


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk

Posted

Monterade tillbaka spridarna i helgen. Gjorde Christers test med stift/spolar. KĂ€ndes som att det funkade som det skulle.

Knackade ihopa de gamla stiften till 0,5 och körde en kort runda. DÄ gick bilen som den skulle....inför vÄren sÀtter jag i nya stift, knackar dem och köper nya spolar. Hoppas dÄ allt gÄr som det skall Àven pÄ lÀngre rundor.

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Har en to-do lista med saker att fixa under hösten. UpptÀckte bland annat att det lÀcker rÀtt mycket olja frÄn bilen, en del kommer troligen frÄn ventilkÄpan, sÄ den packningen skall bytas. En enkel manöver, men sedan Àr det vÀrre. Tycker det ser ut som det rinner frÄn sprÀngkÄpan, troligen motorolja dÄ den Àr lite brun. 
Pratade med byggaren och han bytte packningen pÄ utgÄende axel, sÄ det kÀnns skumt om det Àr den igen Àven om det var nÄgra Är sedan bilen byggdes. 
Har Àven en hel del olja som "droppar" frÄn sumpen, varifrÄn det kommer Àr oklart.
Är inte jĂ€ttesugen pĂ„ att lyfta ur hela motorn och byta en massa packningar, men vi fĂ„r se. Skall tvĂ€tta av motorn och se om det gĂ„r att lokalisera lĂ€ckagen utan att starta den.
Annars kör jag en sÀsong till med "ren" motor och ser dÄ var det kommer ifrÄn.

Andra lite roligare saker pÄ to-do listan Àr byta batteri och skÀrmar. 
Letar efter ett Odyssey som passar, batteriet sitter under noskonen i ett riktigt bra fÀste, sÄ jag Àr tÀmligen lÄst till vissa mÄtt.

Följde med ett par kolfiberskÀrmar som skall bytas, det kommer bli riktigt bra!

 

 

skÀrm.jpg

  • Like 3
Posted

LĂ„ter som du behöver kolla att du har tillrĂ€cklig vevhusventilation för den ”blow by” du har i motorn. FĂ„r du tryck i vevhuset kommer motorn att trycka ut oljan genom packningar. 

Posted (edited)
2 minuter sedan, Morty sade:

LĂ„ter som du behöver kolla att du har tillrĂ€cklig vevhusventilation för den ”blow by” du har i motorn. FĂ„r du tryck i vevhuset kommer motorn att trycka ut oljan genom packningar. 

GÄr en rÀtt grov slang till insuget, men det kanske kan var igentÀppt i motorn? Kan denna motorn för dÄligt (Àn sÄ lÀnge).
Du som meckat mycket med denna, nÄgra bra tips?
Skall tillÀggas det var rÀtt mycket oljesörja i den slangen nÀr jag drog ur den.

Edited by Frena
Posted

Vevhusventilationen mÄste gÄ till sugsidan pÄ turbon om den ska fungera vid positivt laddtryck och vevhusventilationen som sitter till insuget mÄste ha en backventil sÄ övertrycket inte gÄr baklÀnges in i vevhuset. 

Posted
5 minuter sedan, Morty sade:

Vevhusventilationen mÄste gÄ till sugsidan pÄ turbon om den ska fungera vid positivt laddtryck och vevhusventilationen som sitter till insuget mÄste ha en backventil sÄ övertrycket inte gÄr baklÀnges in i vevhuset. 

Jag kollade en bild nu och jag hade fel. Slangen gÄr frÄn blocket till en anslutning pÄ röret som gÄr till luftfiltret, sÄ det verkar rÀtt.
Se röd markering.
 

Motor_LI.jpg

Posted
Vevhusventilationen mÄste gÄ till sugsidan pÄ turbon om den ska fungera vid positivt laddtryck och vevhusventilationen som sitter till insuget mÄste ha en backventil sÄ övertrycket inte gÄr baklÀnges in i vevhuset. 

Tog en svÀng ut i garaget för att kolla lite hur det sÄg ut.
PÄ oljefÀllan (heter det vÀl?) som verkar vara original, sitter 90gr böj till en slang som gÄr till sugsidan pÄ turbon.

Bilen har ju gÄtt flera Är hos tidigare Àgare sÄ konstruktionen lÀr ju funkar. FrÄgan Àr vad som hÀnt.
Kan nÄgot gÄ sönder i oljefÀllan? DÀr var som sagt en hel del olja i den nÀr jag tog bort slangen, kan det pÄverkat?


ea565284b7f14c17a452adc5ad1d5a53.jpg
9858459e3d583d6aca5ef2aadf41401c.jpg


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
Posted
On 2021-11-22 at 08:35, Frena sade:

Har en to-do lista med saker att fixa under hösten. UpptÀckte bland annat att det lÀcker rÀtt mycket olja frÄn bilen, en del kommer troligen frÄn ventilkÄpan, sÄ den packningen skall bytas. En enkel manöver, men sedan Àr det vÀrre. Tycker det ser ut som det rinner frÄn sprÀngkÄpan, troligen motorolja dÄ den Àr lite brun. 
Pratade med byggaren och han bytte packningen pÄ utgÄende axel, sÄ det kÀnns skumt om det Àr den igen Àven om det var nÄgra Är sedan bilen byggdes. 
Har Àven en hel del olja som "droppar" frÄn sumpen, varifrÄn det kommer Àr oklart.
Är inte jĂ€ttesugen pĂ„ att lyfta ur hela motorn och byta en massa packningar, men vi fĂ„r se. Skall tvĂ€tta av motorn och se om det gĂ„r att lokalisera lĂ€ckagen utan att starta den.
Annars kör jag en sÀsong till med "ren" motor och ser dÄ var det kommer ifrÄn.

Andra lite roligare saker pÄ to-do listan Àr byta batteri och skÀrmar. 
Letar efter ett Odyssey som passar, batteriet sitter under noskonen i ett riktigt bra fÀste, sÄ jag Àr tÀmligen lÄst till vissa mÄtt.

Följde med ett par kolfiberskÀrmar som skall bytas, det kommer bli riktigt bra!

 

 

skÀrm.jpg

Snyggt, vill du sÀlja de gamla ?

//Ulf

  • Like 3
Posted
Snyggt, vill du sÀlja de gamla ?
//Ulf

Tack - se PM.


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
Posted

Följde med en extra motor och 4 extra fÀlgar. Haft lite strul med transporten av dessa, men nu Àr bÄde motor och fÀlgar hemma.

d1860776e050e639aa58ca5ca45268fe.jpg
1d51fabee12c76d0f5e3d9791692bb7a.jpg


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk

  • 1 month later...
Posted
On 2021-11-22 at 20:45, Frena sade:


Tog en svÀng ut i garaget för att kolla lite hur det sÄg ut.
PÄ oljefÀllan (heter det vÀl?) som verkar vara original, sitter 90gr böj till en slang som gÄr till sugsidan pÄ turbon.

Bilen har ju gÄtt flera Är hos tidigare Àgare sÄ konstruktionen lÀr ju funkar. FrÄgan Àr vad som hÀnt.
Kan nÄgot gÄ sönder i oljefÀllan? DÀr var som sagt en hel del olja i den nÀr jag tog bort slangen, kan det pÄverkat?


ea565284b7f14c17a452adc5ad1d5a53.jpg
9858459e3d583d6aca5ef2aadf41401c.jpg


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk

Lyfter trÄden lite igen. Skulle vilja fÄ rÀtt pÄ detta sÄ jag kan skruva ihopa bilen. 
Pratade med byggaren och han hade inga lÀckage pÄ motorn sÄ konstruktionen torde vara rÀtt frÄn början.
Det Àr alltsÄ bara en tjock slang som gÄr frÄn blocket till sugsidan pÄ turbon, dÄ behövs vÀl ingen backventil? DÀr var en del oljesöl i slangen som jag nu tömt ut. 
Finns det nÄgon finess att skruva bort oljefÀllan (heter det vÀl) och kolla pÄ det? Det Àr vÀl i princip bara en plastbehÄllare.
PÄ AEB motorn jag har finns ingen vevhusvent pÄ ventilkÄpan.
 

@Mortyeller nÄgon annan VAG kunnig som kan hjÀlpa mig? 

 

Posted

OljefÀllan Àr bara att skruva loss och kontrollera, men jag tror inte felet ligger dÀr.

Du har rÀtt att det inte behövs nÄgon backventil pÄ den slangen om den gÄr till sugsidan pÄ turbon. 
Har du nÄgon vevhusventilation pÄ motorsidan av spjÀllhuset? Det hade jag nÀr jag körde AEB turbomotor. Den behöver i sÄ fall backventil.

Har du möjlighet att göra en leak down test?

Posted (edited)
15 timmar sedan, Morty sade:

OljefÀllan Àr bara att skruva loss och kontrollera, men jag tror inte felet ligger dÀr.

Du har rÀtt att det inte behövs nÄgon backventil pÄ den slangen om den gÄr till sugsidan pÄ turbon. 
Har du nÄgon vevhusventilation pÄ motorsidan av spjÀllhuset? Det hade jag nÀr jag körde AEB turbomotor. Den behöver i sÄ fall backventil.

Har du möjlighet att göra en leak down test?

Hej,
Nej, ingen vevhusvent mer Àn den pÄ blocket.
Det skumma Àr ju att byggaren verkar inte haft problem med att motorn lÀckte, haft lite kontakt med honom och han verkar vÀldigt pÄlÀst.
Kan det vara sÄ enkelt att det Àr för mycket olja i motorn? Det i kombo med att förra Àgaren inte körde VW rekommenderade viskositet? Ett lÄngskott kanske.

Har inte grejor till det, men kanske skulle köpa. Motorn skall enligt uppgift vara renoverad sÄ det borde ju inte vara problemet.

Edited by Frena
Posted

Tror inte det beror pÄ oljevalet. Jag körde 10w-60 olja i min i flera Är utan problem. 
Lite förenklat tror jag att dina lĂ€ckage kan bero pĂ„ tvĂ„ saker, antingen Ă€r packningarna dĂ„liga eller sĂ„ har du högre tryck pĂ„ packningen Ă€n vad den Ă€r designad för. Med tanke pĂ„ att motorn Ă€r överladdad med högre tryck Ă€n standard, sĂ„ ligger ”blow by” högt pĂ„ listan över misstĂ€nkta orsaker. Framför allt eftersom du har flera packningar som pĂ„visar lĂ€ckage. Kolvringar kan ha vridits fel, vĂ€ndkanter i blocket etc.. Leak down test Ă€r ett smidigt sĂ€tt att kontrollera det utan att riva motorn.

Posted
22 timmar sedan, Morty sade:

Tror inte det beror pÄ oljevalet. Jag körde 10w-60 olja i min i flera Är utan problem. 
Lite förenklat tror jag att dina lĂ€ckage kan bero pĂ„ tvĂ„ saker, antingen Ă€r packningarna dĂ„liga eller sĂ„ har du högre tryck pĂ„ packningen Ă€n vad den Ă€r designad för. Med tanke pĂ„ att motorn Ă€r överladdad med högre tryck Ă€n standard, sĂ„ ligger ”blow by” högt pĂ„ listan över misstĂ€nkta orsaker. Framför allt eftersom du har flera packningar som pĂ„visar lĂ€ckage. Kolvringar kan ha vridits fel, vĂ€ndkanter i blocket etc.. Leak down test Ă€r ett smidigt sĂ€tt att kontrollera det utan att riva motorn.

Skall se om jag har nÄgon kompis med leak-down testare, annars var de inte dyra att köpa.

Under tiden fixar jag med saker jag begriper mig pÄ. Monterat framskÀrmarna. Blev stor skillnad jÀmfört med de gamla.

 

 

skÀrm 1.jpg

skÀrm 2.jpg

  • Like 3
Posted
On 2021-11-24 at 10:09, Frena sade:

Följde med en extra motor och 4 extra fÀlgar. Haft lite strul med transporten av dessa, men nu Àr bÄde motor och fÀlgar hemma.

d1860776e050e639aa58ca5ca45268fe.jpg
1d51fabee12c76d0f5e3d9791692bb7a.jpg


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk

Extra motor 👀😬

Posted
De skÀrmarna va snygga, Àr det Àkta kolfiber, vad vÀger de ?

Tack!
Äkta kolfiber japp. Vet faktiskt inte vad de vĂ€ger, fick med dem nĂ€r jag köpte bilen och vĂ€gde inte dem.
Engelsk passform pÄ dem, sÄ lite trix för att fÄ det symmetriskt.


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
  • 3 weeks later...
Posted

HÀnder lite hemma i garaget Àven om det inte gÄr sÄ fort.
Har köpt grejor för att göra leak-down test som Morty rekommenderade. Skall ta tag i det i nÀsta vecka, nu finns grejorna hemma iaf.

Bekantade mig lite med brÀnslesystemet som jag inte kollat pÄ innan, förfiltret var rostfritt sÄ det var bara att göra rent. Filtret efter pumpen visade sig dock vara felaktigt. DÀr hade man klÀmt in ett för stort pappersfilter. Ett nytt rostfritt filter Àr bestÀllt men det var en j-vla leveranstid pÄ det.

Kommer sĂ€kert 100 frĂ„gor i samband med leak-down test 🙂

filter1.thumb.jpg.78b94c10bd52b2dbfc074e6d61d1d501.jpg

filter.jpg

Leak.jpg

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

SÄ, jag har sÀmre tÄlamod Àn 4-Äringen nÀr det gÀller saker jag inte har koll pÄ, sÄ jag har dragit mig för att göra leak-down testet. Aldrig gjort nÄtt sÄdant innan, sÄ jag behöver lite assistans med att tolka resultaten.

Det var jÀvligt svÄrt att nolla mÀtaren och Ànnu svÄrare var det att dra runt motorn utan rÀtt hylsa, men jag gjorde nÄgra försök. Skall testa igen om nÄn dag.

Bortsett frÄn att cyl 3 nog inte blev 100 i mÀtníngen, kanske pga dÄlig kalibrering sÄ verkar det som att alla Àr relativt lika. 
För mig som amatör och som inte Àr fÀrgblind kÀnns det positivt att vara i gröna skalan.
 

Vem Ă€r manad o berĂ€tta för mig hur det egentligen ligger till? 😉

 

cyl 1.jpg

cyl 2.jpg

cyl 3.jpg

cyl 4.jpg

  • Like 1
Posted

Hej Fredrik

Jag har gjort lĂ€ckageprovning pĂ„ andra motorer med annat fabrikat pĂ„ utrustning men principen Ă€r lika för alla. Har du följt instruktionerna till din mĂ€tare, dĂ„ ser det presenterade resultatet mycket bra ut, motorn Ă€r i gott skick avseende pĂ„ cylindertĂ€tning. Du behöver inte bekymra dej mer om detta đŸ‘đŸ»
 

Göran

Posted
On 2022-02-15 at 21:26, Göran Nilsson sade:

Hej Fredrik

Jag har gjort lĂ€ckageprovning pĂ„ andra motorer med annat fabrikat pĂ„ utrustning men principen Ă€r lika för alla. Har du följt instruktionerna till din mĂ€tare, dĂ„ ser det presenterade resultatet mycket bra ut, motorn Ă€r i gott skick avseende pĂ„ cylindertĂ€tning. Du behöver inte bekymra dej mer om detta đŸ‘đŸ»
 

Göran

Tack - lĂ„ter lovande! Skall testa en gĂ„ng till för att vara pĂ„ sĂ€kra sidan 🙂

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...