Jump to content

Morty

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    2163
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    42

Morty last won the day on November 10 2021

Morty had the most liked content!

Reputation

175 Excellent

About Morty

  • Birthday 04/16/1972

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Magnus Mårtenson
  • Ort
    Höllviken
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

15522 profile views
  1. Tror inte det beror på oljevalet. Jag körde 10w-60 olja i min i flera år utan problem. Lite förenklat tror jag att dina läckage kan bero på två saker, antingen är packningarna dåliga eller så har du högre tryck på packningen än vad den är designad för. Med tanke på att motorn är överladdad med högre tryck än standard, så ligger ”blow by” högt på listan över misstänkta orsaker. Framför allt eftersom du har flera packningar som påvisar läckage. Kolvringar kan ha vridits fel, vändkanter i blocket etc.. Leak down test är ett smidigt sätt att kontrollera det utan att riva motorn.
  2. Oljefällan är bara att skruva loss och kontrollera, men jag tror inte felet ligger där. Du har rätt att det inte behövs någon backventil på den slangen om den går till sugsidan på turbon. Har du någon vevhusventilation på motorsidan av spjällhuset? Det hade jag när jag körde AEB turbomotor. Den behöver i så fall backventil. Har du möjlighet att göra en leak down test?
  3. Morty

    Wingnut

    Detta kommer bli bra! Du har inte funderat på att skaffa en Tig-svets?
  4. Vevhusventilationen måste gå till sugsidan på turbon om den ska fungera vid positivt laddtryck och vevhusventilationen som sitter till insuget måste ha en backventil så övertrycket inte går baklänges in i vevhuset.
  5. Låter som du behöver kolla att du har tillräcklig vevhusventilation för den ”blow by” du har i motorn. Får du tryck i vevhuset kommer motorn att trycka ut oljan genom packningar.
  6. Morty

    Odyssey

    Har köpt från voltpower.se, men det kan vara lönt att söka runt på nätet.
  7. Har letat men hittar inte den. Kan ha gömt sig i flytten, men hoppas den dyker upp.
  8. Ska kolla vad jag har kvar. Väldigt enkel motor att skruva med om du skulle behöva.
  9. Tittade/lyssnade på filmerna och i mina öron låter det som om den går på tre cylindrar. Har du kollat om du får ström fram till spolen eller bytt stift och det går att kolla om du för tändplus med tex en tändningsprovare från Biltema 15-142 mellan spole och stift.
  10. Köp ett Mx24 depåtält och lacka i. Då slipper du de flesta flugorna och ev. regn, samt du sprider inte ”lackdimman” till omgivningen på samma sätt.
  11. Satsa på ett svänghjul gjord för vanlig organisk kopplingslamell och tryckplatta, som tex denna ”Duratec svänghjul”
  12. Ja det kan du göra, men köp allt med en gång så det passar ihop. Finns alltid risk att spännet eller någon annan viktig detalj ändras så att de inte passar ihop. Har du en skalstol fungerar det bra att såga hål för grendelen.
  13. Håller med Mikael med hans rekommendation ovan. Skillnaden mellan Westfield och Caterham modellerna brukar vara infästningen av axelremmarna. Jag har haft Sabelt och är inne på mitt andra Schroth bälte nu. Fördelen med Schroth är att du spänner höftremmarna genom att dra dem mot dig, medan Sabelt drar du från dig. Väldigt stor skillnad när du sitter i stolen. Komplettera gärna med grendelen så du får 5-6 punkts bälte för din egen säkerhet, så du inte glider under bältet om det skulle ta stopp en dag.
×
×
  • Create New...