Jump to content

ALMAX Roadster


Zepp71

Recommended Posts

Har knixat till en huv i aluplåt.

20230114_133705.thumb.jpg.da2b83cd818e1660225e284213a6d666.jpg

Pappersmall

20230114_161704.thumb.jpg.eaa32e5bccde73773275423b094e8f54.jpg

1,2 mm 5754 aluplåt.

20230114_162053.thumb.jpg.42a63d68175db0d24a901a9e7595489d.jpg

20230114_163659.thumb.jpg.73b567576f607c820c23ba39484a512f.jpg

Bockar mot ett 200 mm rör.

20230114_164130.thumb.jpg.7b2d111b2258981b01b6b834f3a27336.jpg

20230114_172010.thumb.jpg.80f39287ab4029f8b9a0a35739b75775.jpg

Använde ett 110 rör för att få till det sista.

20230115_122817.thumb.jpg.86229241fbc2649c85ce312e5ecf0542.jpg

20230115_163426.thumb.jpg.011c1748d55e85d47ceded529374d89b.jpg

Knäckte till vinkeln mot ram enligt fattigmansmetoden.

20230115_174738.thumb.jpg.3dc331750751ffa3bc1e7c325a9cee37.jpg

20230115_180319.thumb.jpg.22b6392bfbcdd97dc094448407d9fa96.jpg

20230115_180334.thumb.jpg.095d837a46ce78613016de2c9206ba51.jpg

20230115_180417.thumb.jpg.5c94cd88f703663d9d1267bf54ca2fe1.jpg

Funder på gälar/louvers på huven, men drar mig lite för jobbet att tillverka verktygen och sedan handknacka dessa.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Jag har byggt på ganska bra under våren, men inte uppdaterat här på ett tag.

Har bla fixat bakskärmar. Går det att göra något lätt komplicerat så gör man givetvis det!

Köpte ett par nya glasfiberskärmar (typ KitCarDirect) från en kille här på forumet. Dessa var tvungna att byggas om.

Breddas och kortas av.

20221228_095055.thumb.jpg.5f1b5a12093e8d8b0c14ccd8ae24731a.jpg

Mockupp, behöver breddas ca 25 mm.

20230211_101938.thumb.jpg.2903d441602938d422c9e1e74abecb83.jpg

2 x 10 mm polyuretan

20230211_115633.thumb.jpg.dd32844b2f6a5727a01f85048424dce5.jpg

redo att plastas.

20230211_163554.thumb.jpg.5011f56fcb6b1e2e3896458f36229908.jpg

20230213_155852.thumb.jpg.3259f79dff9ec202612505128f696f54.jpg

kan funka.

20230218_092300.thumb.jpg.43b90bea33384939c0f168d4fdd4fbf3.jpg

20230218_111232.thumb.jpg.87151e7b9dda6612c3a93ff073f17f33.jpg

spackel.

20230218_155926.thumb.jpg.ef98ace29501d54abc43a5819a70491d.jpg

Mycket spackel och slipning.

20230310_151107.thumb.jpg.7ff9067b0609ce9173d349a2edc84a53.jpg

Kapning i bakkant.

20230316_153352.thumb.jpg.73d806baea0cbf658c573636a89620db.jpg

20230318_100201.thumb.jpg.34bf822d3e7fbeba2417ae935254d354.jpg

Kan kanske funka!

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det visade sig att det inte bara var att skruva fast bakljusen direkt på skärmen, vinkeln blir fel och det ser allmänt illa ut.

så fick bygga ett fäste för bakljusen.

20230404_160857.thumb.jpg.874e663c610e79197d4d5ea77d7efddf.jpg

20230405_155650.thumb.jpg.c590c80f4b3e6d5dbf87c43bc188ed8b.jpg

Polyuretan som form.

20230406_184019.thumb.jpg.0271c093e9fa01347b82ecbc40397604.jpg

Plastning.

20230407_114057.thumb.jpg.1e619596082548df1d8dc33ebf5dd70d.jpg

20230407_115855.thumb.jpg.2d32d1034886b2584e80b8665ec45e2d.jpg

20230407_125414.thumb.jpg.a24ff317ba16bc77b4a88240a9e78678.jpg

spackel.

20230407_155850.thumb.jpg.dd31012520b2e02ceb074c09cbae6712.jpg

har spacklat och slipat ett par ggr till efter denna.

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Har byggt störtbågen. Bursatsen köptes av Finess. Jag har hela tiden tänkt att jag skall bygga en helbur, men jag börjar med en halvbur/båge. Bygger så att jag förhoppningsvis kan fortsätta med helbur vid senare tillfälle.

Bygger enligt reglementen för FIA tävlingsregler, (dock är inte buren svaga länken i en sjua)20230224_164048.thumb.jpg.b7019984cbdc2544069633c9ab3f3146.jpg

20230224_164134.thumb.jpg.5bef773eeb91b6bd336e5a265a4bcfb5.jpg

sömlösa normaliserade enl FIA Rally/Racing.

20230225_114459.thumb.jpg.07b3a9711a3eb47fbe00467609a1b2b8.jpg

20230225_120513.thumb.jpg.2df796f1a3968c08ae8f53cbf2205c9f.jpg

Bygger med ca 60-70 mm distans mellan topp hjälm och överkant båge. Avvägning mellan säkerhet och inte åka runt med ett höghus.

20230225_170438.thumb.jpg.766b3e17ff4a39e3c4404a6190325cbc.jpg

20230226_161253.thumb.jpg.6245c45ae5bbf7afed298ed08e5a93db.jpg

20230303_150124.thumb.jpg.f771cb44e5a984c962f0c1f15c65d16b.jpg

20230303_155516.thumb.jpg.f347d3ee2bd8bc24d9d30221000f9994.jpg

20230303_163735.thumb.jpg.8b0153e1fc18091b2316c070903dd416.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har byggt ett lock till baklådan. först var planen att plasta mot en glasskiva och "invertera" avrundningen ner över rörramen, men jag hade inga passande fräsar att bygga den delen av formen. Så jag provade att plasta direkt mot bilen. Passformen in mot bilen blev klockren, finishen utåt blev sådär.

20230501_094245.thumb.jpg.4d9132e6f33344061a7f912113ebddcf.jpg

Mdf skiva att plasta emot.

20230501_110600.thumb.jpg.236086756e62461735b1d764febc8ef0.jpg

Packtejp för att få laminat att släppa.

20230501_131129.thumb.jpg.14565c5ab0002f085386a01ff7432487.jpg

20230505_155800.thumb.jpg.7f5e6131409d07f58f5c2f6218c1b498.jpg

20230505_162823.thumb.jpg.78e04029906eb22a0b7c7005481af50e.jpg

Sitter som handsken.

20230507_135157.thumb.jpg.869a12b270c6af6f1f1366f89dd96e59.jpg

Mycket spackel.

20230507_152917.thumb.jpg.c94ad126a4be747a2e60c13ccf9093cf.jpg

fixade även till noskonen.

20230509_173743.thumb.jpg.49f2cf6692472cf53f0bcfbc8bb55ff8.jpg

detta får funka.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, vedde sade:

Penslar eller sprutar du på gelcoaten sen?
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Nja, jag lackade direkt, vilket kan summeras ett fiasko. Massor med porer. Har nu lärt mig att man skall ha gelcoat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fungerar fint att skippa gelcoaten, men man får vara noga med förarbetet. Jag brukar lägga en slipgrund först för att säkerställa att jag inte har öppen väv eller missat några porer.

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Morty sade:

Fungerar fint att skippa gelcoaten, men man får vara noga med förarbetet. Jag brukar lägga en slipgrund först för att säkerställa att jag inte har öppen väv eller missat några porer.

Jag spacklade över allt ett par gånger och tyckte det såg bra ut, sedan epoxi grund som bygger något. Fiasko är kanske lite överdrivet, jag börjar med denna nu, så kanske jag ser över finishen senare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu lackat det mesta på bilen. Valde kulören typ MB satin grey, (epoxigrund - metallic bas - siden matt klarlack) (varför göra det lätt när man kan göra det komplicerat!!). Byggde ett tält för att lacka de lösa panelerna. det blev alldeles för litet, fick knappt plats. Var tvungen att skaffa en helmask efter första omgången lack. Byggde sedan ett "tält" över bilen och lackade resten.

20230519_131517.thumb.jpg.588d95b6410a56e1be71245a8169157c.jpg

20230520_170828.thumb.jpg.7c197c769581320c622522a098d6e1a0.jpg

20230520_200522.thumb.jpg.aebbb2f772c61daad6ab56b20184187c.jpg

20230603_133159.thumb.jpg.247098d363d69a97f8100930d275fb21.jpg

20230603_152411.thumb.jpg.ac3ea608e58a1d225ab237ca7a72ea12.jpg

20230603_182707.thumb.jpg.f92ba81c1ce62a53f55e0e798a65cc08.jpg

20230603_182734.thumb.jpg.7eb171fe7feac9196f9a995221e9b089.jpg

20230605_111605.thumb.jpg.b4af865dca4f5e35d51e2de637377fc1.jpg

 

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har byggt på ganska mycket i sommar, dock inte postat här så frekvent, men här är lite av det som hänt i garaget i sommar. 

20230629_190913.thumb.jpg.7a349ddfc9d62b400c538e2a71f7a302.jpg

Satt dit en tomgångsventil (Volvo), men vetefan om jag behöver den. Nu när jag mappar har jag satt en klämma på slangen och det funkar ganska bra.

20230630_174626.thumb.jpg.86f3df98e1c1d32045cf05412bc6112c.jpg

Värmeskydd.

20230630_174636.thumb.jpg.d9d01b5b5825fdb09396671e5f0d5487.jpg

fäste luftfilter.

20230704_114335.thumb.jpg.94823ae177c7daa79a7557bf83cf6ba5.jpg

Justering tankpåfyllning.

20230704_153010.thumb.jpg.10b9a6253bf0dea3d61dd1b2840a025d.jpg

Fästen för bilbälten.

20230706_145450.thumb.jpg.4b00a0d2b116bb3658f2c4696a2832ef.jpg

Mekonomen säkerhetsbälten.

20230708_095358.thumb.jpg.80748301973d40ab227e32d0eb076387.jpg

20230709_145439.thumb.jpg.40de6624132abade4a3bd8f6ea62d239.jpg

Monterad huv med fästen.

20230713_082738.thumb.jpg.4d7f7e8df82e6d74208c0716238d8372.jpg

plastning "baklucka"

20230713_103138.thumb.jpg.47afec62ca3539f92ebf75e923680cf2.jpg

kolfiber och kolfiber/Kevlar - Superlätt!

20230714_153342.thumb.jpg.6e375e9b664a4100f7205ca0572b7fe4.jpg

Luckan skall klarlackas vi d tilfälle.

20230714_153535.thumb.jpg.3f12afc2aab05e6686d658e9f6fa2caf.jpg

Lånade en aeroscreen av en kompis som jag gjöt av.

20230715_093106.thumb.jpg.012be58d1073a4e71c121e2cdb404b91.jpg

Formen breddades 125 mm.

20230718_143829.thumb.jpg.ea208952c4e88f48e73a75bbc95f687e.jpg

20230719_195030.thumb.jpg.37340f908853856fb0f401aa00ccb579.jpg

1 Lager kolfiber 4 lager svart Diolen.

20230720_165216.thumb.jpg.19ce32138943a384e867196ca60c80e7.jpg

20230722_111546.thumb.jpg.1529807bd617a7140ff83427a3665cff.jpg

Plugg till framskärmar.

20230723_093941.thumb.jpg.3d4d547a8d9aec0970fe80c719dd6089.jpg

Form (ej tvättat)

20230724_114903.thumb.jpg.b6dd05a386c061bf27eab6fc4e486f9e.jpg

Skärm i 5 lager Kolfiber/Kevlar och ett lager kolfiber - Lätta och hyfsat styva.

20230729_173527.thumb.jpg.dd0627951c7334c76ed921f77ba9b4d6.jpg

Tillverkning fäste till framskärm.

20230731_163741.thumb.jpg.b6e1d0381410cea455f496c3078214ea.jpg

Rör i Rostfritt 12x1,5 mm rör (styvare än stålrör). Plattan som skärmar skruvas i, tog jag 1 mm rf plåt - möjligen lite tunn.

20230731_164727.thumb.jpg.eeb34791ceb15461481962235730a549.jpg

förstärkte insidan av skärmen med en 2 mm aluplåt - nu är det tillräckligt styvt.

20230804_182814.thumb.jpg.dd4f8819e00ce3733b4a08431708ed03.jpg

Aeroscreen på plats.

20230812_165950.thumb.jpg.b25a50a3e5f500ccd1e5677977c8a5b9.jpg

Regskylthållare och skyltbelysning. (Regplåt från en gammal pugge 205 gti)

20230812_170014.thumb.jpg.9b8f87c459e11d884163d8f65eb5d042.jpg

Backspeglar på plats. Har beställt mittbackspegel från Demon Tweaks.

20230812_170018.thumb.jpg.013e7e463d37632662d548ac7b2a9e75.jpg

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej, jag blev nyfiken på flera saker på din bil.

1. Var har du köpt sidobackspeglarna. Letar efter det formatet.

2. Diolen, har jag aldrig hört talas om. Vad tycker du det har för egenskaper i jämförelse med glasfiber och kolfiber ?

3. Skärmarna fram gjutningen , var la du spiralslangen för vacuum och var la du spiralslangen för epoxin ?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Hej, jag blev nyfiken på flera saker på din bil.

1. Var har du köpt sidobackspeglarna. Letar efter det formatet.

2. Diolen, har jag aldrig hört talas om. Vad tycker du det har för egenskaper i jämförelse med glasfiber och kolfiber ?

3. Skärmarna fram gjutningen , var la du spiralslangen för vacuum och var la du spiralslangen för epoxin ?

Hej Göran,

Sidobackspelar: köpte jag från Apex.se / gamla Rallyshop. FIA godkända, lätta, bra kvalité, går att montera mot 90° vinkel mot marken. 

Diolen:(kanske ett varunamn likt Kevlar på Aramid?) (nu är ju jag ingen expert på komposit, men,) diolen är likt Kevlar/aramid, något av ett budgetalternativ, dock lätt att klippa/skära. Men skall vara bra mot slag och stötar. Det finns i olika färger, tex svart mixat med andra färger, (jag tror att de färgglada komposit detaljerna man ser på div japs-byggen kan vara diolen). Jag tror att det är lite styvare än glasfiber, men inte lika styvt som kolfiber. Jag valde mest det på aeroscreenen för att det fanns i svart och det är billigare än kolfiber och hållfast/styvhet/vikt blir riktigt bra  (till skärmarna valde jag  kol och kevlar). I övrigt har jag inga praktiska erfarenheter hur detta material uppför sig på räserbanan. 

Finns lite info på easycomposite, https://www.easycomposites.eu/synthetic-fibre-reinforcements

Gjutning/plastning skärmar fram: Nja, jag gjorde dessa med "wet laying" och vacuum bagging, dvs penslade på epoxin och lade på vakuum sedan, så att spiralslangen var bara för att få lite jämt vakuum. Har provat infusion, men tycker att det är lite overkill för detta bygge, det går åt mycket mer epoxi (ca 2/3 i pot och slang). men å andra sidan är fördelen att man kan fixa till en tät vakuumpåse i lugn och ro.

 

Mvh

Tomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Tomas

Tack för snabbt svar 😀

Jag kollade apex.se men det verkade som de hade utgått.

Det var bra info på easycomposite , det är ju ett bra alternativ till glasfiber som också finns i svart..

Aha, wet layup, du gjorde så.  Jag försöker lära mej vacuumassisterad gjutning med epoxi.

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Hej Tomas

Tack för snabbt svar 😀

Jag kollade apex.se men det verkade som de hade utgått.

Det var bra info på easycomposite , det är ju ett bra alternativ till glasfiber som också finns i svart..

Aha, wet layup, du gjorde så.  Jag försöker lära mej vacuumassisterad gjutning med epoxi.

Det finns nog kvar på Apex.

https://apex.se/backspeglar-gt-h-svart

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, sorin sade:

Hej Tomas 

Har du nån artnr på säkerhetsbälten.  

// Sorin 

Hej Sorin,

Art nr 40-1434606, de som Mekonomen kallar 4-punktsbälte.

Dock är fästdelen som man skruvar fast bältet (långa och korta delen) lite konstigt designade. de är en liten vinkel på den plåtbiten som jag tycker är felvänd. 

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, Zepp71 sade:

Hej Sorin,

Art nr 40-1434606, de som Mekonomen kallar 4-punktsbälte.

Dock är fästdelen som man skruvar fast bältet (långa och korta delen) lite konstigt designade. de är en liten vinkel på den plåtbiten som jag tycker är felvänd. 

//Tomas

Tack Tomas

// Sorin 

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha stor skylt bak?
Sätt annars dit en liten skylthållare till besiktningen så kan du hävda att konstruktionen kräver en liten sk USA skylt.
Du är konstruktör och har därmed rätt att bestämma vad som skall passas in.
https://www.mekonomen.se/nummerplatshallare-for-personbil-usa-formac-12705564

/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, vedde sade:

Vill du ha stor skylt bak?
Sätt annars dit en liten skylthållare till besiktningen så kan du hävda att konstruktionen kräver en liten sk USA skylt.
Du är konstruktör och har därmed rätt att bestämma vad som skall passas in.
https://www.mekonomen.se/nummerplatshallare-for-personbil-usa-formac-12705564

/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Hej Vedde,

Nej jag vill ju givetvis inte ha denna stora skylt.

Tänker att det är lite svårt att motivera att en standard skylt inte passar min konstruktion.

Hur är det fram, skall man ha förberett med skylthållare?

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Vedde,
Nej jag vill ju givetvis inte ha denna stora skylt.
Tänker att det är lite svårt att motivera att en standard skylt inte passar min konstruktion.
Hur är det fram, skall man ha förberett med skylthållare?
//Tomas
Nä, se till att ha hållare bak och ifrågasätt hur de skall kunna ha stor i fram om han insisterar, de flesta ger liten fram om du får det bak.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har byggt en värmesköld till ljuddämparen.

20230819_165721.thumb.jpg.432c1f3b07271aea7a5fa9ca8f7068f0.jpg

1 mm aluplåt.

20230819_174412.thumb.jpg.eec9784ee6c522eaa4789f14b86064d3.jpg

Några 18 mm hål.

20230819_182713.thumb.jpg.9de81e22679e22c443c97dc7ac4882f9.jpg

Bockat till kanter lite, 8-10 mm radie.

20230819_185716.thumb.jpg.72b5dffecaf750310dec308d259df251.jpg

Tillverkade ett verktyg för att knixa till hålen.

20230819_190549.thumb.jpg.2b6c013edd11cae13023393de790823e.jpg

20230826_143500.thumb.jpg.a84920b541b1667c5b0eb4eb33fd21c1.jpg

Fästen svetsade i ljuddämparen.

20230826_144337.thumb.jpg.deabdebd6cf6238062ba3b5ef7cd0302.jpg

Jag kommer snart bli varse om detta funkar som värmesköld!

 

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Håller på med de sista inför SFRO2. Tänkte göra bullerprov samtidigt.

Oljekylare och ny Honeywell oljetrycksgivare installerat. Och lite ventilation för värmeavledning.

20230917_095615.thumb.jpg.740af719e9054174af8d4133dcfe44ec.jpg

oljekyl prylar.

20230920_155044.thumb.jpg.b0f584070dab2a99cd131d9dce91798e.jpg

 

20230923_135842.thumb.jpg.3559b492a87ee49169a36c559f233192.jpg

ventilation.

20230923_135856.thumb.jpg.416dfcb3df021522ce73e3ed51d3da9b.jpg

mer luftintag, vetefan vart jag ska placera nr-plåt.

20230923_162503.thumb.jpg.6ef0a68510241cd8de7db91ddcecebcb.jpg

20230923_134935.thumb.jpg.b9c326d0893c43e70f2c50da82969824.jpg

Har också försökt att få ned ljudnivån.

Vet inte exakt hur ett buller prov går till? Men jag kör förbifart med 6000-6500 rpm och mäter db 3-5 m ifrån sidan.

Har en ljudmätare från Lidl!! vet inte om den är att lita på, har tidigare provat div mobilappar med stor skillnad på resultat.

ca 93 Dp med en 600 mm rund dämpare. monterade en liten rund burk till satte in en feritta db killer i slutkröken - Ingen skillnad fortfarande 93 db.  Har i tidigare byggen svetsat i en plåt som är vriden som en propeller som skall ge snurr på avgaser, men vet inte om det minskar ljud. har sett tips på att stoppa in ett stegrör med borrade hål i. övriga tips?

Tycker de mesta ljudet kommer från avgasrör. Har ju ett vanligt sport luftfilter, kanske skall sätta en burk runt den?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mätningen görs med fullgasacceleration från 50 km/h, på tvåans och treans växel.

Mätningen görs över en sträcka på 20 meter, mikrofonen står mitt på sträckan och 7,5 meter från bilens mitt i sidled.

Vilket varvtal du har när du börjar gasa (vid 20m-sträckans början) beror ju på utväxlingarna men knappast 6000 rpm i alla fall... 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, therealpinto sade:

Mätningen görs över en sträcka på 20 meter, mikrofonen står mitt på sträckan och 7,5 meter från bilens mitt i sidled.

 

När mitt bullerprov gjordes så kördes det åt bägge hållen också sen räknades snittet ut, den är ju tystare på den sidan man inte har ljuddämparen på.

 

//Nisse

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

53 minuter sedan, therealpinto sade:

Mätningen görs med fullgasacceleration från 50 km/h, på tvåans och treans växel.

Mätningen görs över en sträcka på 20 meter, mikrofonen står mitt på sträckan och 7,5 meter från bilens mitt i sidled.

Vilket varvtal du har när du börjar gasa (vid 20m-sträckans början) beror ju på utväxlingarna men knappast 6000 rpm i alla fall... 

Tackar! Då skall jag göra lite nya egna bullertester!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I de här utdragen från SFRO bygghandbok 2018 beskrivs på sidan 12 hur man gör ett bullerprov hur man kör och vart mikrofonen skall placeras. skaa snart göra det samma med samma mätare 🙂

https://sfro.com/images/stories/dok/Regler_bil_utdrag_20180403.pdf

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var till Bilprovning i Södertälje och reg besiktade förrförra fredagen. Det var något av en "eriksgata" med massa beröm, sedan föll jag på målsnöret. Ej godkända framblinkers. 

Så jävla surt, besviken på mig själv att jag inte kollade upp detta bättre. Hade fått ett par mc blinkers som enligt uppgift definitivt skulle vara godkända.

Jag fick chansen att byta till godkända blinkers under dagen, men det var omöjligt att hitta godkänd led blinkers en eftermiddag.

Läste på ECE reglementet. Beställde Kellerman Bullit Extrem från Tyskland, dyra men fina med bra kvalitet.

Återbesök i fredags och nu godkänd! Väntar nu på regbevis och skyltar!

 

20231102_171131.thumb.jpg.ccb222f0b7ff06563e03ca984c5e54c4.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Gick det bra med RD's framspindlar? Körde du dem i original eller moddade du dem med Mondeo? hade svårt att se det på bilderna när jag bläddrat igenom. 🙂

Edit: en fråga till - minns du om det satt en spacer innanför det inre lagret då jag får ett stort glapp om jag sätter det rakt av på stubaxeln?

/Vedde

Edited by vedde
komplettering
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, vedde sade:

Gick det bra med RD's framspindlar? Körde du dem i original eller moddade du dem med Mondeo? hade svårt att se det på bilderna när jag bläddrat igenom. 🙂

Edit: en fråga till - minns du om det satt en spacer innanför det inre lagret då jag får ett stort glapp om jag sätter det rakt av på stubaxeln?

/Vedde

Hej Vedde, Ja det går bra med RD spindlar, kör med original axel. Jag köpte Mondeo nav, bromsskivor och ämne att svarva stubbar av, i syfte att minska scrubradie. Med att behålla samma setup med bromsok skulle inte ge så mycket, så körde på original.

Nu när allt är inställt går det riktigt bra. Bara bra omdömen från SFRO, Stabil, Lättkörd, lagom rattåtergång mm.

Jag ser inga konstigheter med lite stor scrubradie, har inte kört så mycket än, men det kanske blir lite spårkänslig? inget som jag märkt.

Blev lite fundersam när Morty varnade för (om det nu var) dessa stubbaxlar! Sökte på nätet men ser inget om att dessa skulle gå av. Jag kan alltid byta till mondeokonceptet vi tillfälle.

Nej jag har ingen spacer på lagren. (vad jag kan minnas).

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

Tack
Jag köpte dessa här på forumet och adaptrar för Mondeo och har nu fått hem även Cortina skivor och Mondeo hubbar för att ha båda möjligheterna. Problemet är att den glappar väldigt på bara lagren utan spacern längst in. Ungefär som om sätena för lagren sitter för långt in och man inte kan spänna in med muttern.
/Veddebdc1bea3193cd4add8aa9a6bb2acd79b.jpg7a6a8292d5a235f6360c4f819c33691b.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, vedde sade:

Tack
Jag köpte dessa här på forumet och adaptrar för Mondeo och har nu fått hem även Cortina skivor och Mondeo hubbar för att ha båda möjligheterna. Problemet är att den glappar väldigt på bara lagren utan spacern längst in. Ungefär som om sätena för lagren sitter för långt in och man inte kan spänna in med muttern.
/Veddebdc1bea3193cd4add8aa9a6bb2acd79b.jpg7a6a8292d5a235f6360c4f819c33691b.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Det ser ut som att dina axlar är modifierade, är det påpressat mässing/gulmetall och nya lagerbanor svarvade?

Mina är (helt i stål) och taperade/koniska från yttre/mindre lagerdiametern hela vägen till den inre/större lagerdiametern och den diametern/banan är bara bred som lagret/lagerbanan.

Är det möjligen de gamla gjutna alu spindlarna du har? Mina smidda alu spindlar har mycket finare yta!?

//Tomas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...