Jump to content

Byggtråd seven/miata


Recommended Posts

Ok, jag kör på konceptet mjukfjädring med så långa fjädrar som går att få på coilovern. bak blir dom ihoptryckta 38 mm vid ride height. då kan man få bilen att fjädra om man hänger sig på bakstammen resten av sättningen tar jag med den ställbara dämpningen. Gjorde den här kalkylen för fjäder valet. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1avYCKEwiYg0UPyTmTq2FlAHs4xOaLtzrpe22Y0aGxeE/edit?usp=sharing

Edited by Kjelland28
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det här får väl anses som någon form av milstolpe...

20230701_193454.thumb.JPG.9cbb635dfeafdea438d06fc33463b24f.JPG

 

Övre klar, undre har jag punktat vinkeljärnet och det längsgående röret på.. 

20230701_193409.thumb.JPG.3757b6962cceb78828882dd1952e997b.JPG20230701_193257.thumb.JPG.c50bd7c9d8dff5ede6c661c7e01f4a57.JPG20230701_193249.thumb.JPG.7c9f201cd3a9037ad20023eb4ea1991c.JPG

Edited by Fizz
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ser ut som att det är väldigt långt infjädrat innan det kolliderar, hur mycket bump tänkte du ha?

Annars så tror jag inte att röret behövs, infästningarna är ju stumma i den ledden. På min bil är det enligt alt 2.

Men insåg just att jag tog en kass bild där man ser väldigt lite av förstyvningsplåten, men du kan skymta tungan sticka fram under styrstaget. Bilen är uppallad så hjulupphängningen är i full drop på bilden.

IMG_6288.thumb.jpeg.ecd83962062ebf9fa202073b006a01e6.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minuter sedan, Tomas m sade:

Blev tajt mellan bärarm och styrstag. 
Bara några mm i vissa vinklar. 
MX5 NA spindlar. 

IMG_3883.png

Tack för input!

Hur förlängde du styrstagen? Kör du miatans styrväxel med?

Link to comment
Share on other sites

Har en kortad golf1 högerstyrd styrväxel.  Svarvat förlängningsstag med olika gängor för att passa. 

3 timmar sedan, Fizz sade:

Tack för input!

Hur förlängde du styrstagen? Kör du miatans styrväxel med?

 

IMG_3885.jpeg

Edited by Tomas m
Bild
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
3 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Om det är grejer på den där du inte ska använda så kanske grabben är intresserad av nåt till sin NA sen. Gas cylindrar till huven, sidoblinkers etc

 

Självklart! Gascylindrarna är eftermonterade, men de verkar funka bra.. 

Vet inte om det är andra saker som passar NA, men billiga är de i alla fall! 

 

Edit: tanken är att sälja så mycket som möjligt, så jag monterar ner den försiktigt.. 

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Det går utmärkt, jag är hemma nästan jämt.. ska väl börja skruva lite nu i helgen tänker jag ... du hade mitt nummer väl, det är bara du slår en pling eller skickar ett sms!

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, vedde sade:

Var får man tag i hela krockade bilar? Skroten säljer väl inte hela?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Dom får inte sälja vidare bilar som dom Köpt av försäkringsbolaget 

Link to comment
Share on other sites

Dom får inte sälja vidare bilar som dom Köpt av försäkringsbolaget 
Det kan inte finnas många andra som inte löses av försäkringsbolagen? Hur får man fatt i dem i så fall? Tänker att man vill åt en halv bil som man kan bygga rörram till den krockade delen.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, vedde sade:

Det kan inte finnas många andra som inte löses av försäkringsbolagen? Hur får man fatt i dem i så fall? Tänker att man vill åt en halv bil som man kan bygga rörram till den krockade delen.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Halvförsäkring det häller att hålla koll på sina ”vänner”

Link to comment
Share on other sites

Tja, just den här bilen kördes av vägen ganska nära mig, och min gissning är att det inte fanns försäkring, eller så gällde den inte..  man måste ha lite tur helt enkelt, eller bra karma.. 😇

Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, vedde sade:

Är lite sugen på en Mini front och sen rör ram och mittmotor bak. Men man kanske får köpa en halv mini som är baksmälld?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Tja, jag hade nog börjat med en rimligt fin kaross, om du inte vill "göra en Binky" och vara klar lagom till apokalypsen..😂

 Här har du en nisse som gör något liknande, men med en annan pyttebil... 

Link to comment
Share on other sites

Jahapp.. innerst inne visste jag ju att jag hade en tidig 1,6 diff, vilken är liten, och alla nyare och definitivt alla 1,8-or har den större.. ingen risk att det här går att flytta över...

Får hitta nån som är duktig på att svetsa alu, eller köpa en svets....20230910_161910.thumb.JPG.f0db554c07ef894ca130533be4c25e57.JPG 😃

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sittta på bilen var känslan, det var svårt att sätta ord på vad som var fel när jag väl satt där... 👍

Det ställbara underredet går kanske att operera bort, men det lär inte göra mer än några centimeter kanske.. kanske ska tänka om helt igen.... 😂

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Jag skulle säga att du får sänka golvet lokalt där du fäster stolen för att komma ner längre. 

Sänka golvet är också ett alternativ.. det kan ju ge ett par centimeter också.. kanske får börja med att kapa bort rören som sitter på tvären och se om det är rimligt att sänka, och hur det skulle bli... 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-09-09 at 13:34, vedde sade:

Var får man tag i hela krockade bilar? Skroten säljer väl inte hela?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Tyskland? Har sett rätt många vrak där...

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Fizz sade:

Sänka golvet är också ett alternativ.. det kan ju ge ett par centimeter också.. kanske får börja med att kapa bort rören som sitter på tvären och se om det är rimligt att sänka, och hur det skulle bli... 

Att tilta bak stolen så att bara "rumpan" på sätet går ner under golvnivå gör otroliga skillnader för vilken upplevd höjd man sitter på.
Det är också ett praktiskt sätt att slippa bli skalperad av dörrarna på en GT40 😁

Kollar du runt lite på byggbilder så är det ganska vanligt att man gör en försänkning i golvet för bakre delen av stolens under bara.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Att tilta bak stolen så att bara "rumpan" på sätet går ner under golvnivå gör otroliga skillnader för vilken upplevd höjd man sitter på.
Det är också ett praktiskt sätt att slippa bli skalperad av dörrarna på en GT40 😁

Kollar du runt lite på byggbilder så är det ganska vanligt att man gör en försänkning i golvet för bakre delen av stolens under bara.

Tack för input! 

Ska börja med passagerstolen, planerade att ha den fast, så jag ska plocka bort underredet och se var vi hamnar.. 

Link to comment
Share on other sites

27 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Kommer du ha flera olika förare så det är därför du vill ha justerbart underrede.  

Jag satte justerbarhet på mina sportstolar men i en öppen bil kommer det mycket smuts/grus in i skenorna och det blir svårt att justera.

Nä, egentligen inte.. tänkte mer att det kunde vara "bra att ha" .. du vet "feature creep" .. 😆

Link to comment
Share on other sites

Skruvade bort underredet och kapade ena gamla fästet från ramen.. 

Måste nog blivit en 6-7 cm på höjden.. känns mycket bättre.. 

20230920_153512.thumb.JPG.e89d748d201beb730b22c88fa209e5ff.JPG

20230920_153452.thumb.JPG.61a579dc9856b0dae516a68d4a415c72.JPG

 

Nu får jag kapa bort lite gammalt rattstångsfäste så man kan passa in Miata-stången.. vet inte hur fyrkantsrör ett ska se ut för att få plats med rattlåset, men det vore ju smutt att kunna använda det.. kanske är helt onödigt det med?

20230920_155318.thumb.JPG.adf6efbe2e62ae740c74ad3e1adf25ff.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
12 minuter sedan, tpau sade:

Hur placerar du tanken?

Det kanske måste vara så, men jag misstänker att du kommer bli frustrerad om du måste tömma bränslesystemet för att plocka ur diffen

/T

Tanken (😆) är att placera den längst bak, bakom diffen... I alla fall majoriteten av den.. eventuellt att den får gå upp på sidorna, om det blir trångt... 

Det går troligen att göra tvärtom, men infästningen i sittbrunnen blir sämre, och likaså rören för den undre länkarmen.. som det ser ut på skissen ovan får jag plats med ett kryss mellan rören till och med....

723862-2eff2ea0dfe6dc8db65e6d5d50d49ab72.thumb.jpg.725b830a1e1a1255d5a9a84a9fc86e9e.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du har säkert koll på detta, men tänk på att flänsytorna INTE skall ha samma vinkel mellan diff och låda. Och har dom det så ska inte axelcentrumen pricka varandra, utan vara offset.

Detta är för att säkerställa att lagren i knutarna jobbar. Är dom helt rakt monterade så kommer dom ge upphov till vibrationer och slitas ut väldigt snabbt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Du har säkert koll på detta, men tänk på att flänsytorna INTE skall ha samma vinkel mellan diff och låda. Och har dom det så ska inte axelcentrumen pricka varandra, utan vara offset.

Detta är för att säkerställa att lagren i knutarna jobbar. Är dom helt rakt monterade så kommer dom ge upphov till vibrationer och slitas ut väldigt snabbt.

Japp, jag hade koll på det, men det är helt klart värdefull info! 

Miata-diffen "har det inbyggt" genom att fästöronen inte är vinkelräta mot ingående axeln.. 

Edit: du vet möjligen inte var det går att få tag på universal-poly-bussningar? Skulle behöva något till det främre diff-fästet... 

Edited by Fizz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...