Jump to content

Byggtråd seven/miata


Recommended Posts

  • 1 month later...
18 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Hur går det för dig i ruskvädret?

Sakta... Jobbade på lite CAD igår, men annars har det inte hänt något... I övrigt har jag sålt Miata-stolarna äntligen... 

😅

17031612474453975906107863328067.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Har fortsatt lite grann, och bland annat gjort nya mallar för placeringen av fästena;

20231225_182329.thumb.JPG.43f4759126fc361a94d11958198af484.JPG

20231225_182738.thumb.JPG.28d63ec178468646e328d4dda2648d21.JPG

20231225_182809.thumb.JPG.894c5a4e02b34415b7966a180c18a7d0.JPG

 Fortsatt på andra delen av främre undre fästet;

20231225_153715.thumb.JPG.4a496d251bd9cb515caa7a6e75212e84.JPG

 

Och gått från MAD (Masonite Aided Design) till metall på fästet längst bak. Tänker att jag låter dem sitta ihop så man får lite mer styrsel på det hela;

20240102_181027.thumb.JPG.71bde3e9b5320c750509034a2ecf78f7.JPG

20240102_181032.thumb.JPG.0fe6ab64c3d2ee293c14e8d22ed8dc56.JPG

 

Edited by Fizz
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jahapp, lite egentid i helgen... 

Gjorde en till jigg för att få lite styrsel på det hela.. 

20240113_141903.thumb.JPG.f76398fe9deaf6e90645152cb3e37677.JPG

 

Kapade till två rör för att hålla avståndet till bakersta fästet konstant och punktade dit det;

20240114_110735.thumb.JPG.634d05b00d265bd74d563cfddcff5028.JPG

20240114_120236.thumb.JPG.498dfe19b0b988e7a35c583cc1ab9a92.JPG

 

Gjorde lite mer CAD och bakre delen av främre fästet;

20240114_123618.thumb.JPG.d661c3ee3368f938f7e0f7eec3d66781.JPG

20240114_131606.thumb.JPG.e4d751393128e5b4db0d28ccd8a6bee4.JPG

20240114_133210.thumb.JPG.e5df11e91db55c00435201903f279f03.JPG

20240114_150002.thumb.JPG.d9cec082bce33187ea87076f42688698.JPG

 

Fortsatte med lite CAD och metall för främre diffästet;

20240114_151327.thumb.JPG.ccd6a6e742afaedfcba5684fbece8947.JPG

20240114_152747.thumb.JPG.1f658cd355f2aa3f3a8bc34d2035e990.JPG

20240114_151322.thumb.JPG.4524fe2c6987fff2df22ae1beaab75af.JPG

20240114_161558.thumb.JPG.8037af4c445cfc5752c04e138babb7c4.JPG

 

 

Edited by Fizz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svetsade ihop en liten förlängning;

20240116_160326.thumb.JPG.2668d63ca2de3fa45ef7d44226215677.JPG

 

Sen punktade jag de främre fästena;

20240116_173959.thumb.JPG.58d0494eebe3ff2b52558aab5191a101.JPG

20240116_174039.thumb.JPG.51cc4a34c3c2955f6725205667f0255d.JPG

 

Sen pysslade jag lite med det bakre;

20240116_185044.thumb.JPG.c0ff578246133c7cb76dd31a0a695d56.JPG

20240116_185038.thumb.JPG.551834f948e6cab1310c707ebe8766e6.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gjorde klart det andra bakre fästet och en förstärkning till det första;

20240118_183322.thumb.JPG.70dc98173d18da68bbe7aa5c3ddb85c3.JPG

20240118_180658.thumb.JPG.c869fdd1fd4cc783c1e255c51fba9179.JPG

 

triangulering;

20240118_190402.thumb.JPG.018bf9a7d0fa8331c2053ed029c6a630.JPG

 

24 (tjugofyra) M12-muttrar senare kan vi börja fundera på hur övre länkarmsfästena ska se ut;

20240118_222350.thumb.JPG.882e33fa40a10773509eeca6115d80f4.JPG

20240118_222354.thumb.JPG.1639b72f1931e5ec48a70981450d5818.JPG

Edited by Fizz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Jag har precis bytt diffbussningarna på Tobbes Miata, helvete vad dom satt fast efter 30 år. Hoppas dina inte var lika jäkliga. 🙂

Hehe, det är ju ett roligt jobb! Tog du ur diffen eller gjorde du det i bilen? Blev det hårdare bussningar eller? 

Mina satt ganska bra, men jag sågade ur gummit runt hylsan i mitten och sen slog jag ena änden på den delade ytterhylsan innåt... Så fort kanterna inte längre möttes så var det hyfsat lätt att slå ur den första, och den andra delen mer eller mindre ramlade ut... 

Jag hade ju i och för sig diffen isärskruvad, plus att den var i två delar, så den var lätt att sätta fast i skruvstädet.... 

Link to comment
Share on other sites

Vi hade diffen ur bilen. Det hade ju ärgat rejält mellan stålhylsan och aluminiumen så de första försöken med värme och avdragare var lönlösa. Fick ta en hålsåg och köra ur gummit och sen bågfila mig igenom stålhylsan och fläka ur en bit med tryckluftshammaren innan det släppte. Det blev nya bussningar från IL motorsport men inte polyuretan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Vi hade diffen ur bilen. Det hade ju ärgat rejält mellan stålhylsan och aluminiumen så de första försöken med värme och avdragare var lönlösa. Fick ta en hålsåg och köra ur gummit och sen bågfila mig igenom stålhylsan och fläka ur en bit med tryckluftshammaren innan det släppte. Det blev nya bussningar från IL motorsport men inte polyuretan.

Var inte ytterhylsan i två delar? Jag trodde alla var det.. har han lilla eller stora diffen?

Som du ser så ska jag ju montera diffen nästintill stumt, ska bli spännande att se hur det är att köra med... Jag köpte på BoFi, men tog mellanhårdheten på polyuretanet... 

Tryckluftshammare är definitivt något jag saknar i arsenalen, ska nog ta med den på önskelistan till nästa jul.. 😄

Link to comment
Share on other sites

Jahapp, då börjar vi fundera lite... 

Version ett, ett fäste rakt över. Bra stabilitet, hålen på exakt rätt ställe. Enkelt att göra fästena för handbroms-vajer. Svårare att ta ur diffen eftersom den ska uppåt.

20240120_141258.thumb.JPG.f4be8d040114680af05261a57974daa6.JPG

 

Variant två. Onödigt krånglig. Enklare att ta ur diffen. Inget fäste för handbroms-vajer.

20240120_145203.thumb.JPG.99a9dff205aacb6f7a9cc07b697fdf3e.JPG

 

Variant tre. Enkelt, går att kopiera till övre länkarmens bakre fäste med. Eftersom det här fästet enbart bör uppleva moderata dragkrafter borde det räcka såhär. Fortfarande problem med handbromsvajer. Får lösas på annat sätt.

20240124_091629.thumb.JPG.9f501b2c7560c0d337dfff3fbbe9eb22.JPG

 

Totalt ca 4 timmars arbete. Om nån undrar varför det tar tid.... 😄

Edited by Fizz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Fizz sade:

Totalt ca 4 timmars arbete. Om nån undrar varför det tar tid.... 😄

Sånt är livet för oss hemabyggare, du fick iallafall ihop 3 varianter på 4 timmar, beslutsångest kan ta mångdubbelt i tid 🤪.

’Bara en liten detalj ang ver 3, tungan som går över 4-kanstsröret- bocka tungan 45 grader så du får en diagonal svets över röret, och vill du optimera så bocka under och översidan på tungan 45 grader åt olika håll.

Det som du gör ser verkligen  bra ut 👍🏻

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Två bra synpunkter, det tackar vi för! Det borde väl vara helt rimligt att göra båda två, tänker jag.... 😀

Link to comment
Share on other sites

Tja, nått sånt här kanske? Två olika varianter på förstärkning...

20240126_185507.thumb.JPG.f7682261d01acdb025062d7b4845f1d3.JPG

20240126_185615.thumb.JPG.1b66e74adc502d228f2e48a8a90f5e27.JPG

20240126_185442.thumb.JPG.cd4011f4280b60fe3b45a19680f70c18.JPG

 

Fortsatte på difffästet;

20240127_121503.thumb.JPG.79e05a2f210b7a0f355a47fee584d53d.JPG

20240127_125230.thumb.JPG.aa3d6403d0c8f69565a2c902604a2b46.JPG

20240127_125236.thumb.JPG.6f24eae521b83b5d90b6e21c6d85b709.JPG

20240127_125245.thumb.JPG.99c9ccc8ba319d00dc425845c4c38051.JPG

 

Och trianguleringen;

20240127_130207.thumb.JPG.de381bb92013bc3879af826d7d84558a.JPG

20240127_130348.thumb.JPG.21c166cdf3512af0e2f437cbaf6c2f77.JPG

20240127_142337.thumb.JPG.1d95cc33599a3d26513bb1aa5105c9a7.JPG

 

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Fizz sade:

Två olika varianter på förstärkning...

Det är stor skillnad i hållfasthet i jämförelse med två raka plåtar tvärs över röret, båda dina nya förstärkningar är mycket bättre,  man ska försöka undvika tvärsvetsar.  
Man ska kanske fundera på andra effekter vid valet av de två varianterna, skapar förstärkningen en ficka där smuts å vatten kan samlas ?  Kommer man åt och  måla och  rostskyddsbehandla ? Med pensel eller pulverlack ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tanken är nog att penselmåla hela ramen, jag är inte mycket för puts... 😅
 

Tyvärr får jag nog en del tid till att fundera, för när jag svetsat nån timme i eftermiddags så betedde sig svetsen såhär;

 

Kom en bit på vägen i alla fall;

20240127_181609.thumb.JPG.20c32cd9ffd45edf969d1a4924b84d16.JPG

Edited by Fizz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jahapp.... Börjar måtta in lite mer rör... Det här stjäl en del "bagageutrymme" och gör monteringen av stötdämpare lite meckigare, men eftersom det är en hel del svetsning på de horisontella rören där länkarmarna fäster, och jag märker att de börjar dra sig uppåt (bara några tiondels grader än så länge) måste det dit något på snedden innan jag fortsätter svetsa....

20240203_103404.thumb.JPG.589ab9f2d7f4b28fbc830a3264287c9f.JPG

20240203_101221.JPG

20240203_101234.JPG

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Började på CAD-modell av tanken... Det är enkelt att rita en i datorn, men går den inte att få i och ur blir man inte glad... Tanken (haha) är att använda Mazdans tankarmatur.. den har en lite smidig lutning faktiskt.... 

Valde att börja med en kartongbit som inte var rak heller, så jag får nog göra om den när jag hittat en hyfsad form...

20240204_101849.thumb.JPG.38a9ba54a77ecdbb78c22cd1b487ac67.JPG20240204_125739.thumb.JPG.0cb2acc9d75a5d0056637e66fd954d24.JPG20240204_125748.thumb.JPG.add1f6beb4c8f797316c6c3dd9925498.JPG20240204_130920.thumb.JPG.5cd23c22a3f07bea5273e4303ad33815.JPG

 

Nån som kommer ihåg när Biltema kunde skoja till det med typsnitten?

20240204_131034.thumb.JPG.07a95b2d6602022bf2bee969b4ebf53a.JPG

Edited by Fizz
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, Fizz sade:

Valde att börja med en kartongbit

Jag hittade ett väldigt ett väldigt bra material att klippa och klistra, massivt kartong, t=2,0mm, 100x50cm, hos ett lokalt tryckeri. Användes ofta till plakatskyltar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rätt precis 26 år sen jag svetsade aluminium... Hade glömt hur kul det var.. 😃

20240210_110244.thumb.JPG.1f9cfe1f6f0a671c07211dad2a5ae831.JPG

20240210_110820.thumb.JPG.b1f049919ff5598794435279d2e475a0.JPG20240210_111422.thumb.JPG.262065c0d58b8593a331fea2fd994838.JPG20240210_111709.thumb.JPG.a215c6b204a23e5d7028bbfd7fd7928b.JPG

 

Man blir ju sugen på att bygga hela karossen i aluminium... 😆

 

Fortsatte med lite rörbitar för att bygga "mock up"-länkarmar;

20240210_132549.thumb.JPG.3e54740ca4eafd125a267cd1428c7450.JPG

 

4 av 8 länkarmsfästen på plats;

20240210_165030.thumb.JPG.325ae0abb790dc2e77aae11d781be81e.JPG

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 av 8 fästen pp plats, nu är det bara att bygga länkarmar... 

Har man jobbat hårt får man öl, det är sen gammalt..

20240211_133619.thumb.JPG.cc4401e689a1cd0b5a516781e36b963f.JPG20240211_144645.thumb.JPG.1c98e2f456fd29060d2ebca5789eaa6d.JPG20240211_160134.thumb.JPG.cdcf41c623e2cfee36de6556b358eaba.JPG20240211_162220.thumb.JPG.178ac1c679affd1ea0e9fdaf16fc5117.JPG20240211_165323.thumb.JPG.5addcae3de5af5a1bc320341fee02fa3.JPG20240211_181936.thumb.JPG.704e92798a1600180fe60a0df2a79e5f.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man blir peppad att fortsätta.. 

Nu är det lite toe in eftersom länkarmarna inte är påbörjade än, men runt 25 mm till ramen från däcket... Räcker det?

20240212_172249.thumb.JPG.35802af9723424963a56e54761382a22.JPG

20240212_172326.thumb.JPG.fa5a8cad47459c9d588908774d1b1e67.JPG

20240212_172336.thumb.JPG.8a78270d325931e073d7231e331b8012.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håller på och funderar kring "scrub radius", vad är acceptabelt egentligen?

Miatan verkar ha runt 10 mm positiv scrub..  med ET38 på original-fälgarna... 

Jag skulle vilja gå ner på ET25 och då hamnar scrub på 22 mm ungefär... 

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Styrning på plats... 

Lite mer än ett finger mellan styrstaget och länkarmen på passagerarsidan, lite mindre än ett finger på förarsidan... 😐

20240310_130636.JPG

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hur mycket utrymme behöver det finnas vid max styrutslag och max bump?

Passagerarsidan

20240310_153952.thumb.JPG.75896bae19c03b8971ec95f21ce1014b.JPG

Förarsidan

20240310_153919.thumb.JPG.270bc307b572d7c39cd5db09adc29fdf.JPG

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Medans jag väntar på lite prylar för att förlänga styrstaget så försöker jag mäta bumpsteer..

Tänker jag rätt här, är frågan...

Om det är 2 cm avvikelse, och det är 118 cm från lasern till spegeln, och 130 cm från spegeln till väggen, blir det såhär då?

Screenshot_20240311-1622182.thumb.png.2a20a1d35c534558c01e936f4f91624e.png

 

Avvikelsen blir mindre om jag "kortar" styrväxeln, (dvs flyttar in den inre leden) nån cm ungefär, men det blir fortfarande lite av en s-kurva på väggen, om än svagare än på filmen....

Nästa steg är att prova att lägga en millimeter bricka under träbitarna för att flytta styrväxeln lite uppåt, se hur det påverkar....

Input om det hela mottages tacksamt.. 😅

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Hej

Du har undre bärarmen lutande uppåt, ska väl va horisontell vid rideheight. 
På bilderna ser det ut som att styrväxlen är en aning kort, styrvxl ledpunkt skall väl ligga på linjen mellan över och undre bärarmsinfästningen. 
Jag satte laserpekare på hjulnavet och mätte den horisontella avvikelsen från en vertikal linje vid Max/Min fjädring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den lutar 3 grader uppåt, så det är ingen stor lutning.. är det helt uppåt väggarna?

"Styrväxeln" är i dagsläget placerad där VSUSP placerade den, det ser ut som det är långt ner, men å andra sidan verkar Miatans yttre styrled sitta rätt långt ner... 🤔

Link to comment
Share on other sites

51 minuter sedan, Fizz sade:

Den lutar 3 grader uppåt, så det är ingen stor lutning.. är det helt uppåt väggarna?

Är det av något särskilt skäl du vill ha 3 grader ? Strävan är väl att ha en horisontell bärarm vid rideheight när man ändå gör en egen konstruktion. Vad säger din kontrollant?

55 minuter sedan, Fizz sade:

"Styrväxeln" är i dagsläget placerad där VSUSP placerade den

Om VSUSP placerade styrväxlen borde du väl inte ha någon bumpsteer, eller ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ska testa och se hur det blir med dem parallella.. 

Att VSUSP inte är helt exakt tror jag hänger ihop med att mätningarna av spindlarna är svåra att få 100% exakta.. men jag antar att jag flyttar runt tills det blir bra.. 

Kanske dags att få ut besiktningsmannen, jag har dragit lite på det... 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror som Göran, sikta på att ha nedre armarna horisontella i rideheight. Det borde ge dig lite mer avstånd mellan styrstag och länkarm med. 10 mm frigång som minst brukar man väl räkna med för att det ska finnas plats för lite flex etc med utan att det tar emot. Hur justerar du camber sen? ska du ha excenterskruv som på Miatan?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Camberjusteringen är i det övre inre fästet, shimsa det ut eller in som på gamla jänkare (och nån SAAB med tror jag)... 

Tror det är lite mer än 10 mm vid ride height, men runt 2 på ena sidan och 3 på den andra, när hjulet pekar utåt... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...