Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det polykarbonat? Min besiktningsman var bestämd på den punkten, front och sidorutor skall vara PC. Hursomhelst, fyndpris!

Posted
22 minuter sedan, ulwe sade:

Är det polykarbonat? Min besiktningsman var bestämd på den punkten, front och sidorutor skall vara PC. Hursomhelst, fyndpris!

Ja det är Polykarbonat. 

Posted
On 2023-09-13 at 23:16, dmc12Hank sade:

Har hittat ett företag i Sollentuna där rutan bara kostar tusen spänn och man kan hämta på plats så slipper man fraktkostnad. Lite mer rimligt. 

Kan du dela företaget för oss som bor i området om vi behöver PC rutor? jag kan tänka mig en liten vindavvisare i PC eller en temp ruta som går att montera bort vid behov.

/Vedde

Posted
1 timme sedan, vedde sade:

Kan du dela företaget för oss som bor i området om vi behöver PC rutor? jag kan tänka mig en liten vindavvisare i PC eller en temp ruta som går att montera bort vid behov.

/Vedde

Absolut. Dom va supertrevliga
dessutom. 


Akriform Plast AB
Bergkällavägen 38
192 79 Sollentuna

 

  • Like 1
Posted

Testar att montera vindavvisaren. Lite pilligt innan den sitter perfekt. Ska köpa en alulist som ska sitta på utsidan med gummilist. Det blir världens minsta vindrutetorkare, spolaren kommer väl att spruta mitt i fejan också. En riktigt bra regnbil  


IMG_8805.thumb.jpeg.9c9e9ed564ac1dbece280792520561ad.jpeg

  • Haha 1
Posted

Skar ut kartongmallar för sidorutorna och höll på att kapa tummen med mattkniven. Fan va lätt hänt det är stt man skadar sig. Speciellt när man är lite trött. 

IMG_8848.jpeg

IMG_8851.jpeg

  • Like 1
Posted
On 2023-09-19 at 14:45, heralue sade:

Jag vet ….

Detta är ju även tummen upp för ditt bygge !

IMG_8925.jpeg

Oh my god. Min tumme ser helt fantastisk ut i jämförelse. Det där ser så smärtsamt ut. 

Posted (edited)

Har sett flera andra D-types med en styrning/stopp i skarven mellan vindruta och dörruta. Se bild. Ska fixa nåt liknande. Kanske limma en bit polykarbonat eller skruva  som på bilden.   

IMG_8888.png

Edited by dmc12Hank
  • Like 4
  • 2 weeks later...
Posted

Ni som använt Dzus fästen. Hur fäster man bäst den yttre delen. Det få ju inte sticka ut nåt på baksida. Det går ju inte att popnita direkt. 

IMG_8992.jpeg

IMG_8994.jpeg

Posted (edited)

Det går att popnita men man får slå ut stålkärnan som blir kvar i niten och sen platta ut baksidan med körnare/dorn.

Jag återkommer med lite bilder när jag promenerat hunden. 🙂

Edited by Mats Karlsson
  • Like 1
Posted
1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Det går att popnita men man får slå ut stålkärnan som blir kvar i niten och sen platta ut baksidan med körnare/dorn.

Jag återkommer med lite bilder när jag promenerat hunden. 🙂

Tack för svar. Kollade på en youtubevideo där dom gjorde exakt så. 

  • Like 1
Posted (edited)

Det andra folk gör är att vrida yttre låset 90 grader mot det inre och använda popniten som sticker igenom för centrering.

/T

Edited by tpau
Rättat autocorrect
  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Har satt dit aluplåtar runt kylaren som förhoppningsvis ska styra alla luft genom kylaren. Kylaren har inte den mest optimerade vinkeln men hoppas att det funkar. Sånt som man måste provköra lite längre sträcka för att upptäcka. Skulle vilja provköra en längre sväng för att testa så växellådan växlar som den ska och kickdown funkar. Svårt det där när man inte har en egen avspärrad testbana. 

IMG_9086.jpeg

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Fan va svårt. Va inne på Imperial maroon men man vill ju inte att det ska vara för gubbigt. Får fundera vidare. 

Posted

Om du är osäker så: Absolut inte Maroon😁

Skämt åsido, självklart ska du förstås lacka i en färg du själv kommer att trivas med framöver. Om du absolut vill veta vad jag tycker så gör sig äldre bilar bäst i solida färger från den tiden det begav sig, Fern grey ser riktigt bra ut. Jag hade själv svårt att välja färg till min så det blev grå.😉 Den hittade jag genom att ta en dag och gå på bilfirmorna för att se och få inspiration.

Din bil kommer att bli hur ball som helst, gillar konceptet: Cobra med Jaguarkaross!:icon_thumbup:

  • Like 2
  • 1 month later...
Posted

Har tagit hela december ledigt från bilbygge. Börjar sakna att tänka på bildelar 24h om dygnet. Får ta tag i bygget i januari igen. 
God jul på er alla bilgalningar där ute. 

  • Like 5
  • 4 weeks later...
Posted

Har mailat förfrågningar till några billackerare i Stockholmstrakten och börjar inse att det kommer bli ett problem att hitta nån som kan tänka sig att lacka. Dom flesta jobbar bara mot försäkringsbolag verkar det som. Kanske måste lacka själv. Men ska inte ge upp riktigt än. Tips tas tacksamt emot 😄

 

Posted

Fysiska besök hos lackerare borde hjälpa, med bilder på bygget i handen för att öka engagemanget. Mitt cobrabygge för länge sen togs emot av lackägaren med motiveringen att han ville ge killarna något annat än bara kofångarhöljen, att istället göra hel bil med separat ram och massor av småprylar.

Posted (edited)

Får testa det om inte någon nappar. Det räcker kanske inte att skicka bilder i ett mail. 

Edited by dmc12Hank
Posted
5 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Får testa det om inte någon nappar. Det räcker kanske inte att skicka bilder i ett mail. 

Har en lackerare ens tid o läsa mail?

Det är nog bara större firmor som gör är min uppfattning iaf, och då får du betala för massa overheadkostnader.

Men det är inte lätt o hitta vettig lackerare med max 10 anställda för att dom ska ha tid samt vettiga priser.

 

Hoppas du finner vad du söker 😎

  • Like 1
Posted

Om inte annat så finns ju Öbergs automotive i Billesholm, där kan du få lacka själv med med stöd av en professionell lackerare. Långt att åka visst men en eller ett par helger så bör det ju vara klart.

  • Like 1
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

Håller på med lite småplock. Målat lister, insida dörrar. Mm. 

IMG_1274.jpeg

Edited by dmc12Hank
Posted (edited)

Av nån anledning så blir alla bilder jag laddar upp svarta. Får testa från datorn. 
 

Håller på att göra pappmallar till insida bagaget. Ska sen göra dom i alu och inreda hela bagaget. 

Edited by dmc12Hank
  • 2 weeks later...
Posted

Håller på att lägga epoxiprimer. Ska fortsätta imorgon. Fantastiskt när bilen börjar bli enfärgad!

IMG_1413.jpeg

IMG_1412.jpeg

IMG_1411.jpeg

  • Like 2
Posted

Börjar ju ta sig riktigt bra 🙂
Dags för lack snart, eller ska den få rulla en säsong utan för att plasten ska få sätta sig?

Posted

Täcker lacka i juli om allt går enligt plan. 
Det jag har plastat och mesta spacklet har ett år på nacken nu tror jag. Tror du att det behövs mer tid?

Posted
30 minuter sedan, dmc12Hank sade:

Täcker lacka i juli om allt går enligt plan. 
Det jag har plastat och mesta spacklet har ett år på nacken nu tror jag. Tror du att det behövs mer tid?

Jag är nog inte rätt person att fråga. Och ställer du frågan på nätet så verkar svaren gå isär. Vissa pratar om termohärdad plast som fortsätter krympa flera år. Medans andra verkar påstå att det är helt färdighärdat inom 6 månader.

Någon lackerare med erfarenhet av plastkarosser borde kunna ge ett definitivt svar, kanske har vi någon här på forumet som vet?

  • Like 1
Posted (edited)

Min uppfattning och erfarenhet: Det beror nog i första hand på vad man har för krav. Man får räkna med att det rör sig, frågan är hur mycket och vad som känns ok? Hur mycket, påverkas av hur plastaren lyckats från början, utförda modifieringar, har bilen mest bara har stått inomhus, så som det oftast brukar vara? Eller om den fått känna på temperaturskillnader, direkt solljus som hjälper till med stabiliseringen med tiden? Jag hade min utomhus i solen så fort tillfälle gavs (tips från billackerare) men det hindrar inte att det rör sig ändå, inte jättemycket men jag hittar "mindre förändringar". Det är inte bara spacklingarna som påverkar utan även hur plastningarna är gjorda, olika tjocklekar etc. Att lägga på en vanlig solidfärg som blir blank utan klarlack är inget dumt alternativ och det kommer man långt med kan jag tycka. Tänker man kosta på en "dyrlack" och vill ha en supersnygg finish förordar jag bestämt att låta bilen vara med och sola sig en säsong först.

Edited by Arto
  • Like 1
Posted

Min erfarenhet är att gelcoat/polyester/spackel, även epoxi,  krymper i flera år men det mesta de första 2 åren. Som sagt tidigare, som också är min erfarenhet, är att om man kan lägga ut grejorna i solen så ofta och så länge som möjligt vilket hjälper till att accelera härdningen/krympet. Tänk bara på att inte placera delarna så att de inte slår sig, bäst är ju om karossdelarna sitter på sin rätta plats när de är ute i solen.

  • Like 2
Posted

Tack för alla kloka råd. Ska ställa ut den i solen så mycket som det går. 

  • Like 2
Posted

8f0275f371fbc6123d110b63bf14ab0e.jpg
Plötsligt går allt så fort. Ska göra SFRO2 och ljudprov på onsdag. Hoppas det går bra. Mycket småfix att få till innan.

  • Like 5
Posted

SFRO 2 avklarad Hurra! 
lite småfix men annars godkänd!
hade 75db på ljudprovet! Max är 86 db. Så skönt. 

Just nu bara epoxigrund så det återstår en jävla massa slipande mm. Har en kille i Bollnäs som ska lackad den i juli.
Men så djävulskt skönt. Nu återstår bara regbesiktningen.

IMG_1461.jpg

IMG_1462.jpg

IMG_1463.jpg

IMG_1472.jpg

  • Like 9
  • Thanks 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...