Jump to content

Recommended Posts

Posted

995660174_Foto01_10.22165204.thumb.jpg.4ddd30f0890a26ac750ed10e59c4a9a0.jpg

Ett plant ämne utskuret efter storleken på trådmallen + 20 mm runtom.

1326303291_Foto03_10.22180256.thumb.jpg.1ba05f5d3cd0c15f40b1f517b87fe13b.jpg

Sen puckar vi på den !

2012692541_Foto03_10.22184538.thumb.jpg.7630ba1308abe51700d57726796f61f3.jpg

och slätar ut den igen.....reperera ovanstående ett antal gånger tills man får en form som liknar nåt.

304741558_Foto04_10.22182234.thumb.jpg.7879db2aa341ca05c554ae4af95025d5.jpg

Sen hjulas plåten nån kilometer eller så

1595883676_Foto04_10.22193756.thumb.jpg.c10196f28e592d8a99c7a3fa74342cfd.jpg

Lite sickmaskin på det för att sätta flänsen och sen bankas och hjulas det om varannat tills man är klar. Måste få ner bakre änden lite mer också innan jag känner mig nöjd.

  • Like 9
Posted

294275750_Foto05_10.22185104.thumb.jpg.f309cb1635f504180a7a299423838cb4.jpg

Sakta så kryper jag närmare slutgiltig form. Nu går det pressa ner den mot huven med lätt handkraft. Idag provades frigång mot kramremskåpan med lite modellera och det är 3-4 mm frigång. 🙂

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Nummer fyra på bilden ovan vart ok formmässigt men jag tyckte den blev för "bred" så den lades åt sidan. Ett nytt ämne som var 40 mm smalare togs fram och det jobbades en del med det innan det skrotades det med.

Då skrothögen började bli ganska stor nu så togs återgick jag till att använda samma metod som resten av karossen. Bryta ner delarna i mindre bitar som nitas ihop. 

2022-10-13.thumb.jpg.826e40f5ccbd5b8226ccfc41323d3f6a.jpg

Nu blev det bättre både formmässigt och storleksmässigt. Lite småfix och slutlig nitning återstår men äntligen kan jag gå vidare. 🙂

  • Like 8
Posted
On 2022-10-14 at 08:42, Mats Karlsson sade:

Nu blev det bättre både formmässigt och

Betydligt snyggare bula som passar ihop med det i övrigt fina arbete du gör 👍

  • Like 2
Posted

IMG-4320.thumb.jpg.c90012e6643f3604faf3979bbb8ea16d.jpgIMG-6482.thumb.jpg.0a8d8478993c425a3ccb8839792483e0.jpg

Igår blev det ett litet mellanprojekt som egentligen inte var så prioriterat men jag vill få nåt avbockat på listan som inte krävde mer än ett par timmars arbete så fram kom slipmaterial och sen spendera nån timme eller två att konvertera lack och bets till rosa slipdamm. Jag passade även på att matta ner de äckliga blanka ekrarna, eventuellt blir det svart krymplack på dessa senare om jag tycker dom är för blanka vid körning.  Efter nedslipning så behandlades ratten med en hårdvaxolja. 

  • Like 3
  • 4 weeks later...
Posted

Jag började göra en lista på det som är kvar innan SFRO 2:

  • Byta fjädrar fram, går från 275 lbs till 350 lbs.
  • Skärmar och skärmstag fram
  • ev. styrstopp
  • Strålkastare fram
  • Blinkers fram
  • Positionsljus fram
  • Hjulinställning
  • Skärmar bak
  • ev fotstöd vänsterfot förare
  • byta vajer till värmeventilen
  • förvaringsfack i mittkonsol
  • klä om stolarna
  • Like 1
Posted

Vad väger den in på ? min landade på runt 600 kilo utan mig, 40 liter bensin och aluminium skalet. Har 9" 450 Ibs i fram och 11" 150 Ibs bak vilket i mitt fall ger en mjuk och go fjädring 

  • Like 1
Posted

Jag har inte vägt den ännu men nånstans mellan 600 och 630 utan förare skulle jag gissa på när allt är klart.

7"/ 350 lbs fram och 9"/275lbs bak 

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Det har inte hänt så mycket i garaget det sista, lite allmän icke-meklust, höstmörker och jobbstress har gjort att garagetimmarna varit få. Jag bestämde mig för att börja klä om stolarna om jag ska använda i bilen. Det är orginalstolarna från min Porsche 914 som jag återanvänder glasfiberskalen från. (med orginal klädsel är dom för breda)

 

 

IMG-6627.thumb.jpg.14d492b1e44f78d27a0a51c5dd0b0ce9.jpg

Tanken är att göra en avtagbar skinnklädsel som fästs i skalen med tryckknappar så det enkelt kan torkas om det skulle bli blött nån gång.  Skinnet jag använder är ett "pull up" kalvskinn i 1,4 mm tjocklek Jag vill ju inte att det ska se nytt och blankt ut så detta skinn får lätt märken och en fin patina när det används. 

Eftersom jag är lite dum i huvudet så sys det såklart för hand med en vaxad tråd. 

IMG-6672.thumb.jpg.be796854a0aeb034a21bbb7a0b77c28c.jpgIMG-6673.thumb.jpg.702fa107a4e8dad21ee5dc2aa6a44a88.jpgIMG-6677.thumb.jpg.b350a621c44a59613bc583246d757c3b.jpg

  • Like 8
  • Thanks 1
  • Mats Karlsson changed the title to Projekt SuperFive - interiör, skärmar, belysning.
  • 4 weeks later...
Posted

image.thumb.jpeg.755a5fc318d9e62a8648a8a4a16a1825.jpeg

Provade att klä knoppen i läder, kommer nog göra om det senare efter lite omsvarvning av knoppen.

 

image.thumb.jpeg.d785510a108bae88f4612ca3167c2e30.jpeg

Dynorna blev helt ok. 

 

image.thumb.jpeg.9b324dd9382d3069ddb370185b588403.jpeg

Ryggklädseln blev inte så slät som jag hoppats på men jag hoppas lite värme och användning löser det framöver annars får jag justera det senare. 

  • Like 3
Posted
3 timmar sedan, LUPUS sade:

Nitar och läder 😝

Snyggt ! 

Japp, jag tyckte att fransar som fladdrar i vinden var ett steg för långt. Fast man kanske kan försvara det med att det är aerodynamiska visualiseringshjälpmedel? 😊

Posted

439386525_Foto28_12.22154615.thumb.jpg.0f622263144265f46df28830960037f1.jpg

Dags att börja med lite framskärmar, 1,5 mm alu som bockas och krymps till form. 

1900556495_Foto28_12.22161714.thumb.jpg.f02dc4a2da511d942a6e2bfc3c378ea1.jpg

307243846_Foto28_12.22112352.thumb.jpg.8a7618ef25bf02819ad69f5cbdde7848.jpg

Stagen är 20x1,5 mm stålrör med 3 mm plattstång som är bockad för att följa insidan på skärmen. Nertill är stagen svetsade mot en 5 mm tjock konsoll som fäster mot nedre spindelleden.

 

 

  • Like 7
Posted (edited)

Naturligtvis blev den första (vänster) framskärmen inte lika bra som den högra. Behöver fixa ett ämne till och göra om vänster skärmen. I väntan på det så har jag  börjat med bakskärmarna.

Från början hade jag tänkt ha rörliga bakskärmar men jag har ändrat mig så nu blir det fasta bakskärmar.

1256151737_Foto03_01.23184138.thumb.jpg.7ced8bcdaab415de286f771fd29d071f.jpg

Började med att ta bort fjädern bak och bumpstoppet och hålla bilen i rideheight med träklossar och hissa upp hjulupphängningen max och markera däckets högsta position på karossen. Efter det så valsades ett ämne till och sen kragades ytterkanten över. Tanken är att krympa fram en remsa liknande den som ligger på golvet som nitas mot karossen och på den svetsas fästen som själva skärmen nitas mot. Vi får se hur det utvecklas... 🙂

Edited by Mats Karlsson
  • Like 4
Posted

Ta till lite extra höjd för max krängning. Jag gjorde som du, och hissade andra sidan på bilen tills bakhjulet lyfte (stel bakaxel) men hade ändå märken efter bakdäcken på insidan skärmarna.

I mitt fall blev det till slut väldigt hårda fjädrar för att jag inte ville flytta upp skärmarna. Men det gjorde inte så mycket, för det kapade tid på Gelleråsen i samma veva. 

  • Like 2
Posted

Kommer du att smörja in lädret med nåt för att klara regn ?

Kan du inte svarva av lite material på knoppen så att du kan fälla in lädret så att du får en snyggare övergång mellan lädret och metallen ? Typ som denna . 21971715-origpic-c72cc9.jpg

Mycket finna detaljer på din bygge  

// Sorin 

Posted

Japp skinnet kommer behandlas innan bilen tas ut för körning.  Japp, jag har redan planerat nåt liknande, jag ville mest prova hur det blev med en spillbit jag hade liggande. Sånt är ju enkelt att fixa med i efterhand. 🙂

  • Like 2
Posted

81191404_Foto10_01.23175200.thumb.jpg.c73c92eb02ff93768123cf33b0f930ab.jpg

Alla plåtar i bakre delen är slipade och gradade och färdiga för nitning. Måste köpa lite mer popnitar i morgon.

579874516_Foto10_01.23183454.thumb.jpg.58b8028264946619610bde64b85bbc1f.jpg

Tryckknappsfästen monterade och tryckknappar pressade på läderbitarna som täcker hålet under bågarna. Riktigt nöjd med hur detta blev. 🙂

  • Like 8
Posted
On 2023-01-10 at 20:09, Mats Karlsson sade:

81191404_Foto10_01.23175200.thumb.jpg.c73c92eb02ff93768123cf33b0f930ab.jpg

Alla plåtar i bakre delen är slipade och gradade och färdiga för nitning. Måste köpa lite mer popnitar i morgon.

579874516_Foto10_01.23183454.thumb.jpg.58b8028264946619610bde64b85bbc1f.jpg

Tryckknappsfästen monterade och tryckknappar pressade på läderbitarna som täcker hålet under bågarna. Riktigt nöjd med hur detta blev. 🙂

Trycktäta popnit?

  • Like 1
Posted
9 timmar sedan, Mildseven sade:

Trycktäta popnit?

Delvis, jag använder bara täta nitar där karossen sitter fast i ramen. Där det bara är plåt mot plåt har jag vanliga nitar. 

  • Like 1
Posted

Som vanligt snyggt handlag!

En fråga bara, vad har du för djup på skärmarna? Formella krav säger ju minst 30 mm djup "kl 12" och jag tycker dina ser så smäckra ut... Nu har jag nog aldrig varit med om att det mätts men det kan ju vara bra att ha lite koll - om du inte redan har det?

Gustaf

  • Like 2
Posted

Jo det stämmer mina är bara ca 20 mm djupa. Jag har diskuterat lite med Uno och det ska nog gå bra. Om inte är det inte hela världen att göra om dom. Han tryckte mer på fastsättning och dimensionering av stag etc. 

Posted (edited)

Trycktäta vet jag inte om dom är men tätade är dom. Jag köper allt sånt från Axel Starck maskinaffär i Trollhättan. Dom har det mesta och man köpa så många man behöver. Michael W. där är bra att prata med då han är bilentusiast. 

https://axelstarck.se/

Edited by Mats Karlsson
Posted

1264092316_Foto13_01.23173436.thumb.jpg.f1d92f7e86c740e57770b33fbdb8f968.jpg

Förvaringsluckan injusterad och på plats. Det får plats ett par hjälmar och lite regnställ etc under luckan. Framöver ska jag sätta ihop ett litet verktygskit till bilen som innehåller det nödvändigaste. 

  • Like 8
  • 2 weeks later...
Posted

820964510_Foto19_01.23180727.thumb.jpg.73a9357914986db05327ea9121d3f704.jpg

Jag har gått och stört mig på att däcket sticker utanför skärmen baktill pga att karossen går lite innåt och skärmen är jämnbred hela vägen.

1891925342_Foto19_01.23180735.thumb.jpg.7f363f05e0b083f949fcfcf9821b3a41.jpg923669899_Foto19_01.23180717.thumb.jpg.6a1074af58b0c0e7662610acbce9a154.jpg

Så i torsdags klippte jag till lite nya plåtar innan jobbet och fick dom valsade, sen spenderades ett par kvällar med att göra två nya bakskärmar.

617918345_Foto19_01.23180754.thumb.jpg.7e0e2b741d1bfa4691ff228f644832f7.jpg

  • Like 6
Posted (edited)

2057082551_Foto20_01.23163130.thumb.jpg.359aa4d13d418761d384eb3eecfe7c7d.jpg

Fästena till främre blinkers blir nåt sånt här, ska nog rundas av lite mer. Tänkte först placera dom direkt på noskonen men då hamnar dom mer än 400 mm in så fästet flyttar ut dom 50 mm så det ska vara ok. 

1847169333_Foto20_01.23171407.thumb.jpg.a32d27d31cb78c2aa27cdfd82d5bccca.jpg

Fixat till ett USB uttag med voltmätare och installerat det under panelen.

Edited by Mats Karlsson
  • Like 4
  • 3 weeks later...
Posted

IMG-7242.thumb.jpg.22dd78645675aa67d878a7e0aa8d49bd.jpg

Lite framsteg görs. Förvarningsfacket ska få lite skinn på sig så telefon etc slipper skramla runt mot ren alu.

IMG-7246.thumb.jpg.b90a6cd0bc3e627b117c978f497d2971.jpg

Det gamla oljetråget har bytts ut mot ett orginaltråg och en oljeläcka vid oljetrycks uttaget har identifierats och ska fixas till. 

IMG-7250.thumb.jpg.25160acb941dd62cd55d1605cd72987f.jpg

Framskärmarna är på god väg, lite mer fix och en gummikant i bak så ska domnog funka. Jag trodde jag skulle klara mig med att fasa inre hörnet på framskärmarna så dom inte tar emot karossen men det räcker inte så nån sorts styrstopp måste monteras. 

IMG-7265.thumb.jpg.21c4542bb0cd3bdb9b226aa8beaf9399.jpg

När jag ändå har isär framvagnen för att fixa styrstopp så passade jag på att byta pinnskruvarna i främre naven till längre så att jag får längre gängingrepp. 

  • Like 3
Posted

Bilen ser väldigt komplett ut nu, bra jobbat. Läderdetaljerna gör verkligen bilen unik, ja förutom aluminiumkarossen förstås. Högsta betyg till dej🏆

  • Like 1
Posted

Mycket fin arbete . Du har inte funderat på att klä instrumentbrädan också i skinn ?

// Sorin 

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Foto01_03.23173528.thumb.jpg.6ae0e935d6dd098ebda8c763e0313c1d.jpg

Styrstoppen blir äntligen klara idag, tror jag printade 6-7 olika varianter innan jag hittade rätt.

Foto03_03.23143518.thumb.jpg.1beaae3d9f2c66c11f7070ba1254e553.jpg

Köpte mig även en mindre ratt för att få lite mer frigång runt ratten. 🙂

Listan på kvarvarande jobb blir kortare och kortare.

Posted

Foto08_03.23184654.thumb.jpg.708d6aa9969830869c27483938d49abe.jpg

Det blev ett omtag på fästena till strålkastarna och detta är den nya varianten.  Dom ovala hålen är för justering in/ ut från karossen. 

Foto08_03.23184737.thumb.jpg.e8d424a491fc16ad2e27982efa9bde81.jpg

En 3 mm plåt bockad till en U-profil svetsas på toppen av stötdämparfästet och sedan skruvan lampkonsolen mot den. 

Foto08_03.23184747.thumb.jpg.143af92984a4b24e0c023db0fe38cc61.jpg

Testmonteringen verkar ok så idag togs allt isär och färdigsvetsades och sedan fick ramen lite ny färg på sig där jag slipat bort färgen inför svetsningen. 

Lampkonsollerna och skärmstag ska pulverlackas innan dom slutmonteras men först ska allt skruvas ihop komplett och en liten provtur tas så fort snön försvunnit.

  • Like 3
Posted

snyggt , men är inte laser skurna saker fusk :cool:  ,  för stora vinkel slipar  och dåliga hand borrmaskiner  får vi andra leva med. 

  • Like 4
Posted

Jo det är helt klart fusk och jag borde skämmas. 😔

 

...men det är jäkligt bekvämt, dammar inte så förbaskat i det egna garaget och att svetsa ihop grejer med bra passform är otroligt mycket roligare än att försöka överbygga gap på flera mm. 😁

  • Like 1
Posted

2023-03-12.thumb.jpg.b6650c9135eebed4b5f1add3e67dc34f.jpg

Igår så hängdes noskonen på plats igen för utplacering av blinkerspoddarna.  Nu är all elen kopplad och ska "fin-dras" i skyddshölje innan slutmontering sker. Ska lämna in skärmstag och lampkonsoller på pulverlack idag så hoppas jag att det kan gå ganska fort att få dom tillbaka. 

 

  • Like 6

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...