Mats Karlsson Posted October 4, 2022 Author Posted October 4, 2022 Ett plant ämne utskuret efter storleken på trådmallen + 20 mm runtom. Sen puckar vi på den ! och slätar ut den igen.....reperera ovanstående ett antal gånger tills man får en form som liknar nåt. Sen hjulas plåten nån kilometer eller så Lite sickmaskin på det för att sätta flänsen och sen bankas och hjulas det om varannat tills man är klar. Måste få ner bakre änden lite mer också innan jag känner mig nöjd. 9 Quote
Mats Karlsson Posted October 5, 2022 Author Posted October 5, 2022 Sakta så kryper jag närmare slutgiltig form. Nu går det pressa ner den mot huven med lätt handkraft. Idag provades frigång mot kramremskåpan med lite modellera och det är 3-4 mm frigång. 🙂 1 Quote
Mats Karlsson Posted October 14, 2022 Author Posted October 14, 2022 Nummer fyra på bilden ovan vart ok formmässigt men jag tyckte den blev för "bred" så den lades åt sidan. Ett nytt ämne som var 40 mm smalare togs fram och det jobbades en del med det innan det skrotades det med. Då skrothögen började bli ganska stor nu så togs återgick jag till att använda samma metod som resten av karossen. Bryta ner delarna i mindre bitar som nitas ihop. Nu blev det bättre både formmässigt och storleksmässigt. Lite småfix och slutlig nitning återstår men äntligen kan jag gå vidare. 🙂 8 Quote
Göran Nilsson Posted October 15, 2022 Posted October 15, 2022 On 2022-10-14 at 08:42, Mats Karlsson sade: Nu blev det bättre både formmässigt och Betydligt snyggare bula som passar ihop med det i övrigt fina arbete du gör 👍 2 Quote
Mats Karlsson Posted October 18, 2022 Author Posted October 18, 2022 Igår blev det ett litet mellanprojekt som egentligen inte var så prioriterat men jag vill få nåt avbockat på listan som inte krävde mer än ett par timmars arbete så fram kom slipmaterial och sen spendera nån timme eller två att konvertera lack och bets till rosa slipdamm. Jag passade även på att matta ner de äckliga blanka ekrarna, eventuellt blir det svart krymplack på dessa senare om jag tycker dom är för blanka vid körning. Efter nedslipning så behandlades ratten med en hårdvaxolja. 3 Quote
Mats Karlsson Posted November 9, 2022 Author Posted November 9, 2022 Jag började göra en lista på det som är kvar innan SFRO 2: Byta fjädrar fram, går från 275 lbs till 350 lbs. Skärmar och skärmstag fram ev. styrstopp Strålkastare fram Blinkers fram Positionsljus fram Hjulinställning Skärmar bak ev fotstöd vänsterfot förare byta vajer till värmeventilen förvaringsfack i mittkonsol klä om stolarna 1 Quote
Kjelland28 Posted November 12, 2022 Posted November 12, 2022 Vad väger den in på ? min landade på runt 600 kilo utan mig, 40 liter bensin och aluminium skalet. Har 9" 450 Ibs i fram och 11" 150 Ibs bak vilket i mitt fall ger en mjuk och go fjädring 1 Quote
Mats Karlsson Posted November 13, 2022 Author Posted November 13, 2022 Jag har inte vägt den ännu men nånstans mellan 600 och 630 utan förare skulle jag gissa på när allt är klart. 7"/ 350 lbs fram och 9"/275lbs bak 1 Quote
Mats Karlsson Posted November 24, 2022 Author Posted November 24, 2022 Det har inte hänt så mycket i garaget det sista, lite allmän icke-meklust, höstmörker och jobbstress har gjort att garagetimmarna varit få. Jag bestämde mig för att börja klä om stolarna om jag ska använda i bilen. Det är orginalstolarna från min Porsche 914 som jag återanvänder glasfiberskalen från. (med orginal klädsel är dom för breda) Tanken är att göra en avtagbar skinnklädsel som fästs i skalen med tryckknappar så det enkelt kan torkas om det skulle bli blött nån gång. Skinnet jag använder är ett "pull up" kalvskinn i 1,4 mm tjocklek Jag vill ju inte att det ska se nytt och blankt ut så detta skinn får lätt märken och en fin patina när det används. Eftersom jag är lite dum i huvudet så sys det såklart för hand med en vaxad tråd. 8 1 Quote
Mats Karlsson Posted December 22, 2022 Author Posted December 22, 2022 Provade att klä knoppen i läder, kommer nog göra om det senare efter lite omsvarvning av knoppen. Dynorna blev helt ok. Ryggklädseln blev inte så slät som jag hoppats på men jag hoppas lite värme och användning löser det framöver annars får jag justera det senare. 3 Quote
Mats Karlsson Posted December 22, 2022 Author Posted December 22, 2022 3 timmar sedan, LUPUS sade: Nitar och läder 😝 Snyggt ! Japp, jag tyckte att fransar som fladdrar i vinden var ett steg för långt. Fast man kanske kan försvara det med att det är aerodynamiska visualiseringshjälpmedel? 😊 Quote
Mats Karlsson Posted December 28, 2022 Author Posted December 28, 2022 Dags att börja med lite framskärmar, 1,5 mm alu som bockas och krymps till form. Stagen är 20x1,5 mm stålrör med 3 mm plattstång som är bockad för att följa insidan på skärmen. Nertill är stagen svetsade mot en 5 mm tjock konsoll som fäster mot nedre spindelleden. 7 Quote
Mats Karlsson Posted January 5, 2023 Author Posted January 5, 2023 (edited) Naturligtvis blev den första (vänster) framskärmen inte lika bra som den högra. Behöver fixa ett ämne till och göra om vänster skärmen. I väntan på det så har jag börjat med bakskärmarna. Från början hade jag tänkt ha rörliga bakskärmar men jag har ändrat mig så nu blir det fasta bakskärmar. Började med att ta bort fjädern bak och bumpstoppet och hålla bilen i rideheight med träklossar och hissa upp hjulupphängningen max och markera däckets högsta position på karossen. Efter det så valsades ett ämne till och sen kragades ytterkanten över. Tanken är att krympa fram en remsa liknande den som ligger på golvet som nitas mot karossen och på den svetsas fästen som själva skärmen nitas mot. Vi får se hur det utvecklas... 🙂 Edited January 5, 2023 by Mats Karlsson 4 Quote
Christer J Posted January 5, 2023 Posted January 5, 2023 Ta till lite extra höjd för max krängning. Jag gjorde som du, och hissade andra sidan på bilen tills bakhjulet lyfte (stel bakaxel) men hade ändå märken efter bakdäcken på insidan skärmarna. I mitt fall blev det till slut väldigt hårda fjädrar för att jag inte ville flytta upp skärmarna. Men det gjorde inte så mycket, för det kapade tid på Gelleråsen i samma veva. 2 Quote
Mats Karlsson Posted January 6, 2023 Author Posted January 6, 2023 Jag hann göra klart vänstersidans konsol och nästan klar med högersidan med igår. 3 Quote
Mats Karlsson Posted January 9, 2023 Author Posted January 9, 2023 Lite mer sömnad på söndagskvällen. Detta för att täcka hålen under skyddsbågarna. 3 Quote
sorin Posted January 9, 2023 Posted January 9, 2023 Kommer du att smörja in lädret med nåt för att klara regn ? Kan du inte svarva av lite material på knoppen så att du kan fälla in lädret så att du får en snyggare övergång mellan lädret och metallen ? Typ som denna . Mycket finna detaljer på din bygge // Sorin Quote
Mats Karlsson Posted January 9, 2023 Author Posted January 9, 2023 Japp skinnet kommer behandlas innan bilen tas ut för körning. Japp, jag har redan planerat nåt liknande, jag ville mest prova hur det blev med en spillbit jag hade liggande. Sånt är ju enkelt att fixa med i efterhand. 🙂 2 Quote
Mats Karlsson Posted January 10, 2023 Author Posted January 10, 2023 Alla plåtar i bakre delen är slipade och gradade och färdiga för nitning. Måste köpa lite mer popnitar i morgon. Tryckknappsfästen monterade och tryckknappar pressade på läderbitarna som täcker hålet under bågarna. Riktigt nöjd med hur detta blev. 🙂 8 Quote
MikaelG Posted January 10, 2023 Posted January 10, 2023 En riktig intressant lösning, och stilrent! Quote
Mildseven Posted January 11, 2023 Posted January 11, 2023 On 2023-01-10 at 20:09, Mats Karlsson sade: Alla plåtar i bakre delen är slipade och gradade och färdiga för nitning. Måste köpa lite mer popnitar i morgon. Tryckknappsfästen monterade och tryckknappar pressade på läderbitarna som täcker hålet under bågarna. Riktigt nöjd med hur detta blev. 🙂 Trycktäta popnit? 1 Quote
Mats Karlsson Posted January 12, 2023 Author Posted January 12, 2023 9 timmar sedan, Mildseven sade: Trycktäta popnit? Delvis, jag använder bara täta nitar där karossen sitter fast i ramen. Där det bara är plåt mot plåt har jag vanliga nitar. 1 Quote
therealpinto Posted January 13, 2023 Posted January 13, 2023 Som vanligt snyggt handlag! En fråga bara, vad har du för djup på skärmarna? Formella krav säger ju minst 30 mm djup "kl 12" och jag tycker dina ser så smäckra ut... Nu har jag nog aldrig varit med om att det mätts men det kan ju vara bra att ha lite koll - om du inte redan har det? Gustaf 2 Quote
Mats Karlsson Posted January 13, 2023 Author Posted January 13, 2023 Jo det stämmer mina är bara ca 20 mm djupa. Jag har diskuterat lite med Uno och det ska nog gå bra. Om inte är det inte hela världen att göra om dom. Han tryckte mer på fastsättning och dimensionering av stag etc. Quote
Kjelland28 Posted January 14, 2023 Posted January 14, 2023 Vart köper du de tryck täta popnitarna ? Quote
Mats Karlsson Posted January 14, 2023 Author Posted January 14, 2023 (edited) Trycktäta vet jag inte om dom är men tätade är dom. Jag köper allt sånt från Axel Starck maskinaffär i Trollhättan. Dom har det mesta och man köpa så många man behöver. Michael W. där är bra att prata med då han är bilentusiast. https://axelstarck.se/ Edited January 14, 2023 by Mats Karlsson Quote
Mildseven Posted January 14, 2023 Posted January 14, 2023 1 timme sedan, Kjelland28 sade: Vart köper du de tryck täta popnitarna ? Jag köpte på wurth Quote
Christer J Posted January 14, 2023 Posted January 14, 2023 7 minuter sedan, Mildseven sade: Jag köpte på wurth Du som har så långt till Insede i Kungsör? 1 Quote
Mats Karlsson Posted January 14, 2023 Author Posted January 14, 2023 Förvaringsluckan injusterad och på plats. Det får plats ett par hjälmar och lite regnställ etc under luckan. Framöver ska jag sätta ihop ett litet verktygskit till bilen som innehåller det nödvändigaste. 8 Quote
Mats Karlsson Posted January 24, 2023 Author Posted January 24, 2023 Jag har gått och stört mig på att däcket sticker utanför skärmen baktill pga att karossen går lite innåt och skärmen är jämnbred hela vägen. Så i torsdags klippte jag till lite nya plåtar innan jobbet och fick dom valsade, sen spenderades ett par kvällar med att göra två nya bakskärmar. 6 Quote
Mattias Lindvall Posted January 24, 2023 Posted January 24, 2023 SnyggtSkickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
Mats Karlsson Posted January 31, 2023 Author Posted January 31, 2023 (edited) Fästena till främre blinkers blir nåt sånt här, ska nog rundas av lite mer. Tänkte först placera dom direkt på noskonen men då hamnar dom mer än 400 mm in så fästet flyttar ut dom 50 mm så det ska vara ok. Fixat till ett USB uttag med voltmätare och installerat det under panelen. Edited January 31, 2023 by Mats Karlsson 4 Quote
Mats Karlsson Posted February 21, 2023 Author Posted February 21, 2023 Lite framsteg görs. Förvarningsfacket ska få lite skinn på sig så telefon etc slipper skramla runt mot ren alu. Det gamla oljetråget har bytts ut mot ett orginaltråg och en oljeläcka vid oljetrycks uttaget har identifierats och ska fixas till. Framskärmarna är på god väg, lite mer fix och en gummikant i bak så ska domnog funka. Jag trodde jag skulle klara mig med att fasa inre hörnet på framskärmarna så dom inte tar emot karossen men det räcker inte så nån sorts styrstopp måste monteras. När jag ändå har isär framvagnen för att fixa styrstopp så passade jag på att byta pinnskruvarna i främre naven till längre så att jag får längre gängingrepp. 3 Quote
Göran Nilsson Posted February 21, 2023 Posted February 21, 2023 Bilen ser väldigt komplett ut nu, bra jobbat. Läderdetaljerna gör verkligen bilen unik, ja förutom aluminiumkarossen förstås. Högsta betyg till dej🏆 1 Quote
sorin Posted February 22, 2023 Posted February 22, 2023 Mycket fin arbete . Du har inte funderat på att klä instrumentbrädan också i skinn ? // Sorin 1 Quote
Mats Karlsson Posted March 4, 2023 Author Posted March 4, 2023 Styrstoppen blir äntligen klara idag, tror jag printade 6-7 olika varianter innan jag hittade rätt. Köpte mig även en mindre ratt för att få lite mer frigång runt ratten. 🙂 Listan på kvarvarande jobb blir kortare och kortare. Quote
Tomas m Posted March 5, 2023 Posted March 5, 2023 Snyggt bygge 👍 Har du koll på hur många nitar du har använt? 1 Quote
Mats Karlsson Posted March 5, 2023 Author Posted March 5, 2023 Ingen aning faktiskt. Får räkna nån dag när jag har tråkigt. 🙂 Quote
Mats Karlsson Posted March 9, 2023 Author Posted March 9, 2023 Det blev ett omtag på fästena till strålkastarna och detta är den nya varianten. Dom ovala hålen är för justering in/ ut från karossen. En 3 mm plåt bockad till en U-profil svetsas på toppen av stötdämparfästet och sedan skruvan lampkonsolen mot den. Testmonteringen verkar ok så idag togs allt isär och färdigsvetsades och sedan fick ramen lite ny färg på sig där jag slipat bort färgen inför svetsningen. Lampkonsollerna och skärmstag ska pulverlackas innan dom slutmonteras men först ska allt skruvas ihop komplett och en liten provtur tas så fort snön försvunnit. 3 Quote
LUPUS Posted March 10, 2023 Posted March 10, 2023 snyggt , men är inte laser skurna saker fusk , för stora vinkel slipar och dåliga hand borrmaskiner får vi andra leva med. 4 Quote
Mats Karlsson Posted March 10, 2023 Author Posted March 10, 2023 Jo det är helt klart fusk och jag borde skämmas. 😔 ...men det är jäkligt bekvämt, dammar inte så förbaskat i det egna garaget och att svetsa ihop grejer med bra passform är otroligt mycket roligare än att försöka överbygga gap på flera mm. 😁 1 Quote
Mats Karlsson Posted March 13, 2023 Author Posted March 13, 2023 Igår så hängdes noskonen på plats igen för utplacering av blinkerspoddarna. Nu är all elen kopplad och ska "fin-dras" i skyddshölje innan slutmontering sker. Ska lämna in skärmstag och lampkonsoller på pulverlack idag så hoppas jag att det kan gå ganska fort att få dom tillbaka. 6 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.