Jump to content

Recommended Posts

Posted
30 minuter sedan, LUPUS sade:

Gött  !    då blir det slussarna på onsdag antar jag 

Ja om vädret är ok så blir det nog ett besök där och en glass. 

Posted

Ja den har redan tuggat i sig ett par större insekter och ett bi. Måste verkligen påminnna min chef om att skära delarna jag behöver till mitt grill galler nästa vecka. 🙂

  • Haha 2
Posted

Foto02_06.23165516.thumb.jpg.adceea9e600dc442827cbf437c90b60f.jpg

Lite grillgaller kom på plats så förhoppningsvis ska kylaren överleva lite längre.

Foto02_06.23165508.thumb.jpg.ae7f135386ad14bc107682a095104a53.jpg

Lite mörkare i nosen, får se om jag behåller det eller om jag blästrar av nätet senare. 

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Är det oljegrus ? 
 

är du ute efter att jobba upp Patina 😎

 

och naturligtvis snyggt ! 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Posted
7 timmar sedan, LUPUS sade:

Är det oljegrus ? 
 

är du ute efter att jobba upp Patina 😎

 

och naturligtvis snyggt ! 

Jo vi upptäckte att det var nygrusat för dagen precis när vi körde in på vägen. Det gick ganska bra att zick zacka mellan fälten dock. Lite som konbana med audio-visuell feedback när man gör fel. 😁

  • Like 1
Posted

Med drygt 50 mil körda så står en vindavvisare/ruta ganska högt upp på priolistan.

vindrutatest.thumb.jpg.c576de4ecf71697741768df188b66406.jpg

Plastrutor är iofs smidigt men en glasruta är trevligare framför allt för att slippa repor som förr eller senare kommer på en plastruta. Begränsningen är dock att glaset måste vara plant så lite mätande och klurande har påbörjats. Tanken är att använda samma hål som till backspeglarna + ett kompletterande hål till sidofästena och sen ett antal hål genom täckplåten till instrumentbrädan för att hålla rutan på plats.

  • Like 2
Posted

Kan inte en glasmästare skära till en välvd bilruta från lämpligt märke?

  • Like 1
Posted

Det kan dom säkert men komplexiteten och urvalet blir oändligt så för att hålla det så enkelt som möjligt blir det ett plant glas till att börja med. Skulle det sedan få ett stenskott så blir det mycket enklare att skära fram ett nytt plant glas efter den trämallen jag tagit fram i vad som nu blir version 1.0. 🙂

Posted

Foto22_06.23193832.thumb.jpg.aa845400b6b10112f7e83792c4efc9e0.jpg

Nu kan man iallafall åka lite lokala turer med bara keps och solglasögon på. Längre turer så är nog hjälm skönt för det brusar ganska bra om vänsterörat.

  • Like 3
Posted
20 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Foto22_06.23193832.thumb.jpg.aa845400b6b10112f7e83792c4efc9e0.jpg

Nu kan man iallafall åka lite lokala turer med bara keps och solglasögon på. Längre turer så är nog hjälm skönt för det brusar ganska bra om vänsterörat.

Jag har en gammal mc-ordinans skinnluva när jag kör lite längre svängar.

7.jpg

  • Like 2
Posted

Öronpropp i vänsterörat funkar fint på småvägar, men hjälm på längre landsväg/ motorvägsturer.

  • Like 1
Posted
1 timme sedan, Christer J sade:

Öronpropp i vänsterörat funkar fint på småvägar, men hjälm på längre landsväg/ motorvägsturer.

Lit off topic kanske men nån som kan rekommendera motorcykelglasögon eller liknande som man kan ha vanliga glasögon i. 

  • Like 1
Posted (edited)
4 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Lit off topic kanske men nån som kan rekommendera motorcykelglasögon eller liknande som man kan ha vanliga glasögon i. 

Jag köpte ett par sådana här mest för att prova. Inte helt hundra med glasögon under men går att klippa ur lite ovanför näsan för att få det bättre.

 

https://www.amazon.se/gp/product/B08F2HR69Y/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o03_s00?ie=UTF8&psc=1

 

Edited by Mats Karlsson
Posted
11 timmar sedan, JaBa sade:

Var det en bilruta som en glasmästare skär till?

Ja det är ett 6 mm laminerat plant vindruteglas med slipade kanter runtom.

Posted
On 2023-06-23 at 16:50, super7 sade:

Jag har en gammal mc-ordinans skinnluva när jag kör lite längre svängar.

7.jpg

Jag köpte en skinnluva a’la Meduza😂 

64503137583__0D91363C-6135-4E3A-8FAF-3FEAE08AC5C0.jpeg

  • Like 1
  • Haha 6
Posted

Foto07_07.23102007.thumb.jpg.f00bb95d1706aa84cda204383c08c269.jpg

Idag var första fina dagen på semestern så efter morgonpromaden med Cooper vår Jack Russel så packade jag in mig själv i bilen och åkte och tankade. Sen blev det Trollhättan, Hjärtum, Svenshögen, Svanesund, Varekil, Ellös, Henån, Uddevalla och hem igen. Drygt 16 mil på fyra timmar med lite färja, lunchstopp och sånt. Under turen passerades 100 körda mil och känslan att bilen funkar bra började infinna sig.

Foto07_07.23130134.thumb.jpg.58f84905d4f5d3064d504ef777d478d4.jpg

Drygt 10 km hemifrån strax utanför Trestad Center på en sträcka med gammal dålig asvalt började vänster framskärm svaja mer än vanligt.

Foto07_07.23130144.thumb.jpg.6f71f178885f2bbf5d565004f339edcd.jpg

Som väntat har staget gått av precis efter svetsen mellan rör och plattstång. Jag ska bygga bort plattstången helt men hade hoppats det skulle hålla över sommaren iallafall. Jag körde lugnt till Mannes Motor nån kilometer bort och fick låna en 3 mm insexnyckel och skruvade bort skärmen och körde lugnt resten av vägen hem.

Väl hemma fick det bli en liten vilostund men eftersom det är planerat en bilträff i Gbg i morgon bitti så var det bara att varva upp vinkelslip och släpa fram svetsen.

Foto07_07.23163914.thumb.jpg.f98963a050951cc4e7a750695b3d8e26.jpg

Jag svetsade ihop staget och sen drog jag på en liten förstyvning så nästa gång går den av på ett nytt ställe. 🙂

Kan jag bara klara mig över semestern så ska det bockas lite rör som ersätter plattstången helt.

  • 4 weeks later...
Posted

Foto26_07.23115903.thumb.jpg.21093e816c88439a6da45175796acc69.jpg

Förra veckan blev det till slut dags att byta topplockspackningen som jag hela tiden misstänkt orsaka att det försvunnit kylarvätska. Detta är dock inget jag kände för att göra själv utan det gjordes av den lokala verkstaden. På grund av vädret har bara en kortare varmkörning och provkörning gjorts men förhoppningsvis blir det mer under veckan. 

 

 

  • Like 1
Posted
38 minuter sedan, Christer J sade:

Inga sprickor i fodret? Det är ju annars än ganska vanlig orsak på de där.

Är inte det mer trimmade turbobilar som lider av det? Jag har dålig koll på Volvo överlag men just denna sugmotorn har jag inte sett nåt sådant om. Har kört 6-7 mil idag och än så länge verkar det ok. Känns även som bilen går jämnare nu efter bytet men det kan vara placebo också. 😁

Posted

Der är nog framför allt 2,5 litersmotorn. Det är så tunna foder och spalt mellan cylindrar högst upp. De mattas ut och spricker där. Det är bara några mm gods.

  • Like 1
Posted (edited)

2,4 och 2,5 är exakt samma motor, dekal trimning mot stora motorer. Däremot så har tidiga motorer 0,7 mm spår mellan fodren och efter -96-97 nån gång 0,9 mm. Spåren gjordes med en klingfräs rakt uppifrån. Detta är inte optimalt ur kylsynpunkt eftersom det stryper flödet i in och utgång. Har man möjlighet så bör man åtgärda detta. Det minskade flödet gör att det finns ett antal hotspots ca 20 mm ner mellan fodren vid spåren detta kan nog vara en orsak till sprickbildning. Man samlar på sig lite kunskaper på 23år och nio månader i motor fabriken inom olika delar av processutvecklingen. Funderar på om en listsåg skulle fungera för att såga ner kanterna på spåret lite 😁

Edited by Kjelland28
  • Like 4
Posted
11 timmar sedan, Kjelland28 sade:

2,4 och 2,5 är exakt samma motor, dekal trimning mot stora motorer. Däremot så har tidiga motorer 0,7 mm spår mellan fodren och efter -96-97 nån gång 0,9 mm. Spåren gjordes med en klingfräs rakt uppifrån. Detta är inte optimalt ur kylsynpunkt eftersom det stryper flödet i in och utgång. Har man möjlighet så bör man åtgärda detta. Det minskade flödet gör att det finns ett antal hotspots ca 20 mm ner mellan fodren vid spåren detta kan nog vara en orsak till sprickbildning. Man samlar på sig lite kunskaper på 23år och nio månader i motor fabriken inom olika delar av processutvecklingen. Funderar på om en listsåg skulle fungera för att såga ner kanterna på spåret lite 😁

Men det fjädrar ju mellan fodren när man klämmer med en spetstång. Måste vara lite för mycket iver att göra ett kort motorblock.. Det är väl en Renaultkonstruktion från början? 

Posted
9 timmar sedan, Christer J sade:

Men det fjädrar ju mellan fodren när man klämmer med en spetstång. Måste vara lite för mycket iver att göra ett kort motorblock.. Det är väl en Renaultkonstruktion från början? 

Alla femmorna (utom vissa dieslar?) härstammar från Volvo's sexa B6304 från 960'n. Denna är väl en egen Volvo motor? Renault/Peugeot var ju inblandade i PRV-sean som satt i 760 och DeLorean m.fl.

Posted

Tänkte mest på att de delar en hel del komponenter med Renault, tex generator och kamdrivning. Vissa delar passar även Ford, så det kanske mest är pga det är billigt att använda redan befintliga delar. 

Posted (edited)

Volvo tog fram en hel familj motorer när dom gick över från gjutjärn. hela motorfabriken var från början byggd för att kunna producera 4:or 5:or och 6:or i antingen bensin eller diesel utförande. Dessa skulle kunna köras kaotiskt i fabriken. bakplanet på alla vita(alu) motorer är samma av den anledningen går det att montera M90 för Vit motor på alla dom garanterat fram till den nya fyran (VEA-motorn) den vet jag inte om dom behöll samma fästpunkter på. Motorerna är helt och hållet en Volvo konstruktion, dom hade säkert lite konsulthjälp inne men det är volvo grejer fram till en bit in på 2000-talet. Då hade Ford hade köpt upp Volvo och tvingade Volvo att lägga ner sin turbofyra till förmån för Fords turbofyra. 6:orna hängde med ett tag till. När det var dags för nästa generation 6:or så tävlade den med Fords V6:or och gick segrande ur den striden avseende prestanda och kostnad. Vi var jätteglada ända tills Ford bestämde att den skulle produceras i Dagenham England. Som kompensation fick vi licenstillverkningen av en fyrcylindrig PSA motor för volvo och Ford DW10 eller 2.0D som det står på dessa bilar 2008-2013 ungefär. Sen vart det energi kris och ingen ville ha en 3 liters bensin sexa längre, alla ville ha små turbodieslar så fabriken i Skövde märkte inte så mycket av krisen vi tillverkade dieselfyror så mycket det gick. finns mer historier av det slaget 🙂

Tillbaks till cylindervolymer vi borrade två cylinderdimensioner diam 81 och diam 83 endast fullturbo motorerna hade diam 81 mm Detta för att klara lång livslängd vid höga effektuttag. Alla motorer skulle klarar ett 1000 timmars test vilket i princip motsvarade  30000 mils körning. Testet simulerade allt från autobahn till krypkörning med höga laster. vid de första testerna av nya motorer så brukade de få problem vid 150-200 timmar och sen allt eftersom man löste problemen man hittade så gick de längre och längre. Till det så fanns det en uppsjö av vevaxlar med olika slag som gav olika volymer. I Italien och Belgien ska motorerna helst vara under 2 L, då blir det billigare skatt så där var fullturbon bara på 1,994 liter istället för 2,494 liter i Sverige bl a. 2,5 är avrundat uppåt och sen efter krisen så avrundade man neråt istället och då vart det 2,4 men det är i princip samma grejer.

  

 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
  • Thanks 1
Posted
3 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Till det så fanns det en uppsjö av vevaxlar med olika slag som gav olika volymer. I Italien och Belgien ska motorerna helst vara under 2 L, då blir det billigare skatt så där var fullturbon bara på 1,994 liter istället för 2,494 liter

  

 

Belgien har jag inte hört så mycke, men däremot Italien och Finland.

Sen en sak som motortrimmarna är glada åt är ju att det går att blanda hejvilt med block/vevaxlar

för att få olika stora motor volymer.

 

//Nisse

Posted

image.thumb.png.5a9afe91c9feaf8cf0a740e97d30c799.png

Igår blev det äntligen en tur på drygt fyra mil igen. Denna gång var det 22-23 grader så jacka behövdes inte för första gången sen innan semestern började, så skönt ! 

Innan jag åkte så kollade jag oljenivån i diffen och den var ok. Jag torkade rent allt och kollade igen när jag kom hem. 

IMG-8379.thumb.jpg.345a387d349232099e5eec80704d05b2.jpg

Torr bakkåpa förutom den högra nedre skruven som ser lite misstänkt ut, jag tightade till den en aning för den var inte lika hårt dragen som de övriga skruvarna. 

IMG-8378.thumb.jpg.91e2e8f0b563d7b41ae46189e0a3b269.jpg

Vänster sida, man kan se att det fuktat lite precis under drivaxeln. 

IMG-8381.thumb.jpg.5f96e012f58fc691e3b504ee04924316.jpg

Höger sida, samma som vänster, en liten oljesamling precis under drivaxeln. 

Jag skickade ett mail till företaget som renoverade diffen och frågade lite. Jag tycker inte att det ska läcka efter 200 mil men för att ta ur diffen så måste bakre kaross plockas isär och bensintanken tas ur så det är en del jobb och sånt får vänta tills säsongen är slut. Framför allt är detta en grej som påverkar min glädje av bilen. Läcker det så kan jag aldrig vara säker på hur mycket och om läckaget plötsligt blir värre och jag blir stående nånstans med en rasad diff. 

 

 

Posted

Hade du i 1,3 liter olja? Jag har för mig att det bara ska vara strax under litern, har inte fått i mer själv i min 7” innan det ran över.

Hur lutade diffen när du fyllde?

/T

  • Like 2
Posted
58 minuter sedan, tpau sade:

Hade du i 1,3 liter olja? Jag har för mig att det bara ska vara strax under litern, har inte fått i mer själv i min 7” innan det ran över.

Hur lutade diffen när du fyllde?

/T

Ja 1,3 liter hade jag nog i eftersom jag skrivit det på. 😄

Jag vet inte hur bilen lutade när jag fyllde på, letade om jag hade några bilder på det men tyvärr inte.  Jag får väl prova att plocka ur pluggen och låta överflödet rinna ut och se om jag fyllt för mycket. En annan kul upptäckt var hur mycket bensinen värms upp på en sådan åktur. Temperaturen på tanken var högre än min hand som väl håller 26-28 grader med ca 15 liter kvar i tanken. En sån där grej man inte riktigt tänker på när bensintanken normalt sitter begravd långt under bilen och avgassystemet är varmaste detaljen man kan komma åt.

  • Like 1
  • Sad 1
Posted

1,3 liter olja vill jag minnas att det är i 7” diffen. I alla fall betydligt mer än 1 liter.

Jag byter 2 gånger per säsong.

Bakre locket ska vara limmat och inte silikontätning, så risken är att det spruckit upp om skruvarna inte var rätt åtdragna. 

  • Like 1
Posted

Det låter som om jag måste kolla upp hur jag lutar bilen när jag fyllt 🤔

Vad använder du för lim @Morty?

/T

Posted

200mil.thumb.jpg.5d47f569e961a70eaf3cc39bd75c3116.jpg

Årets mål passerades igår. Konstig känsla när det plötsligt i solen nästan blev för varmt med långärmad tröja på sig när solen tittade fram.  🙂 

  • Like 7
  • 1 month later...
Posted

Cool bil du har byggt, roligt med nåt annorlunda!

Du verkar ha bra koll på aluminium, jag renoverar/reparerar en krockad Birkin S3 och ska byta ut ett par paneler.

Frågan är vilken kvalitet man ska ha, halvhård har jag tänkt men vilken legering? Den ska gå att polera.

Har du några goda råd att ge?

 

Mvh

Marcus

Posted (edited)

Hej Marcus och tack, lite har jag väl lärt mig men svaret beror lite på panelernas utformning. 

Bästa formbarhet har ju EN/AW 1050, det är typ 99% ren aluminium och den är relativt mjuk. Det är den jag har använt till karossen. Till golv och helt plana plåtar har jag använt EN/AW 5754 för det är lite styvare och lite korrosionståligare och det var vad som fanns enkelt tillgängligt. 

https://www.alumeco.se/kunskap-teknik/data-aluminium/anvanda-legering/ Här finns det lite mer info men kontakta den firma du  tänkt handla av och kolla vad dom har som lagerstandard. 

Polera går nog göra med de flesta kvaliteter. 

Edited by Mats Karlsson
  • Like 1
Posted (edited)

Jag har haft ett litet udda problem med motorn i stort sett hela tiden men på senare tid har felsökningen intensifierats.

Problemet var att efter fullgasaccelerationer upp över 5000 rpm så kunde tomgången hänga sig på 15-1600 varv. Det enda sättet att få den normal igen var att stänga av motorn och starta den igen, vipps så var tomgången normal. Höll jag mig under 4500 varv så hände det inte.  Vacuumläckor, spjällhus och gasvajer var första sakerna som kontrollerades ihop med tomgångsmotorn som rengjordes, det fortsatte med TPS sensor, vevhusventilation och flamfälla, alla vacuumslangar etc.

Jag började lusläsa alla problemtrådar jag kunde hitta om tomgång på Volvo 850 motorer men sällan var det nån som hade samma fel som jag. Att min motor inte sitter i en orginalbil och har ett klippt elsystem och borttagen AC och styrservo gjorde det inte lättare. Ett sista halmstrå var att leta reda på  de avklippta kablarna som styr motorns AC kompensering och säkerställa att dom är jordade men trots detta kom felet tillbaka så fort jag under belastning gick över 5000 rpm.

Jag satte mig och gjorde en lista på alla komponenter som bytts och /eller  påverka motorns tomgång och det mesta var ju redan bytt.

  • Kamrem, vattenpump remhjul.
  • (Topplockspackningen)
  • Tändstift och tändkablar
  • Fördelarlock och rotor
  • Tomgångsmotorn rengjord och fungerande
  • Lambdasond
  • MAF, luftmassemätaren bytt till en begagnad (svårt att hitta Bosch orginal delar, mycket pirat skit)
  • TPS
  • Spridarna var servade och uppmätta ok.
  • Bränslepump och filter nya
  • Termostaten var ny men bytt till en 80 graders istället för orginal 90 grader. 
  • Vevhusventilation kontrollerad och rengjord.

Den enda detaljen jag inte bytt var denna.

temgivare.JPG.3ab47b31cf7f0d3891e8f328d565f61c.JPG

I onsdags så bytte jag till en orginal 90 graders termostat och en ny tempgivare och vid gårdagens provkörning så kunde jag inte längre provocera fram felet som jag enkelt kunnat göra förut.  Så jäkla skönt att få detta löst innan vintern och slippa gå och grubbla på det utan att kunna provköra eventuella lösningar.  🙂

 

 

Edited by Mats Karlsson
  • Like 9
  • 4 weeks later...
Posted

Jag får väl uppdatera lite här. Jag trodde att tempgivaren löst problemet men efter nån vecka så kom problemet tillbaka vilket var otroligt irriterande. Tillbaka till ruta 1. Efter en del felsökning så visade det sig att jag hade en felkod som inte triggade check engine lampan. "Vehicle speed signal missing or faulty" Lite sökning visade att orginal så sitter den en givare på 850's växellåda som ger 12 pulser per hjulvarv till ECU'n som använder det för att reglera tomgång samt fuel cut under motorbroms m.m. 

Givaren till min hastighetsmätare ger 7,2 pulser per hjulvarv så den signalen splittades ut men behövde modifieras lite. 

SGT-100BT.jpg.b455649039c8e275597ca4194f997b09.jpg

En sådan här beställdes från USA och den justerades till att multiplicera signalen med 1,66 vilken ger en utsignal som ECU'n verkar nöjd med än så länge. Jag har bara gjort en provkörning på några kilometer men det verkar funka. Tråkigt nog försvann det goa poffandet vid motorbroms ihop med felkoden men det är väl ett litet pris att betala.

Nu blir det nog inte mycket mer kört i år så dags att planera för vinterns aktiviteter. 🙂

  • Like 4
Posted

Intressant information, inför framtida tester på mitt projekt.

En bra början är att göra en Noll service som att byta ut alla givare till nya original sensorer. Vilket är en bra start.

Var får du din utsignal ifrån till hastigheten?

Mvh Mikael

  • 4 weeks later...
Posted
3 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Förfallet fortsätter... 🤪

Jag tror att massiv stång är bättre än rör, 8x16mm, det ger lite flex och frestar därmed inte infästningspunkterna heller.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...