sorin Posted October 29, 2023 Author Posted October 29, 2023 @Göran Nilsson målet var att inte gå över 600 kg men med 625kg och 20kw dispensen klarar jag mig fint tror jag om jag inte har räknat fel 🙂 // Sorin Quote
sorin Posted February 25 Author Posted February 25 (edited) Den nya dyra batteriet löste inte mitt problem med backen . Det visade sig vara ett så kallad "smartbattery" som stängde av vid en vis belastning . Så efter all huvudvärk och ett stort håll i plånboken blev en mekanisk Quaife qba2r replika från Spanien. Som en tröst passade drivaxlarna så jag behövde inte fixa nya . Bara byta sida på dem. Mer tur än skicklighet där. Installerade en varning lampa på instrument konsolen som blinkar när backen ligger i . Stör mig lite att sargen på lampan är silvrig 🙂 Hastighetsmätare och handbroms justering nästa . Edited February 26 by sorin 6 1 Quote
therealpinto Posted February 26 Posted February 26 Jag tror mekanisk back är ett klokt val för användbarheten. Jag har kört ett antal bilar med elektrisk back och ingen av dem har haft riktigt bra funktion. "Smarta" batterier är för övrigt rejält tålamodsprövande... 😉 1 Quote
sorin Posted February 26 Author Posted February 26 (edited) @therealpintoDu har helt rätt . Med facit i hand så borde jag har gått på det lösningen från börja och sluppit massa extra onödiga kostnader. Dessutom har man 6 växlar fram och 6 växlar back om man törs 🙂 🙂 🙂 . Den "smarta" batteriet kan jag använda i Westfielden så den kommer till användning ändå . // Sorin Edited February 26 by sorin 1 Quote
sorin Posted May 10 Author Posted May 10 (edited) Föra veckan tog jag bilen till jobbet för lite provkörning och kalibrering av hastighetsmätaren . Det var ett total besvikelse. Bilen var helt vild kunde inte köra rakt fram . Kalibreringen misslyckade jag med det med . Tillbaka i garaget konstaterade jag att två trådar till hastighetsmätaren var fel kopplade . Igår fick jag hjälp av Henric med hjulinställningen och idag körde vi tillbaka till jobbet för lite tester. Det blev helt annan bil och kunde kalibrera hastighetsmätaren med . Började på en kedjeskydd , ska göra klar den imorgon . To do listan börjar bli mindre och mindre . Det finns hopp 🙂 🙂 🙂 Edited May 12 by sorin 6 Quote
Göran Nilsson Posted May 10 Posted May 10 15 minuter sedan, sorin sade: Det finns hopp 🙂 🙂 🙂 Ser fram emot att se ditt fina bygge 🤩 1 Quote
sorin Posted June 26 Author Posted June 26 SFRO 2, buller och bromsprov klarades galant idag . Besiktningsmannen hade en brett leende i två timmar under hela besiktningen 🙂 🙂 🙂 . Han var mycket nöjd och jag är mycket nöjd med . Väntar på granskningen och sen registreringsbesiktning. 16 1 Quote
Frena Posted June 26 Posted June 26 2 minuter sedan, sorin sade: SFRO 2, buller och bromsprov klarades galant idag . Besiktningsmannen hade en brett leende i två timmar under hela besiktningen 🙂 🙂 🙂 . Han var mycket nöjd och jag är mycket nöjd med . Väntar på granskningen och sen registreringsbesiktning. Grattis! 1 Quote
Tomas Posted June 26 Posted June 26 Grattis! Bara regbesiktning kvar då innan du kan börja fundera på nästa projekt 😁 1 Quote
sorin Posted June 26 Author Posted June 26 1 timme sedan, Tomas sade: Grattis! Bara regbesiktning kvar då innan du kan börja fundera på nästa projekt 😁 @Tomas Jag har flera projekt i huvudet som jag skulle vilja göra men jag har lovat sambon att sex månader ska jag ta det lugnt och ta en paus. Sex månader går det så fort ändå 😁😁😁 2 Quote
swedishGT40 Posted June 26 Posted June 26 54 minuter sedan, sorin sade: @Tomas Jag har flera projekt i huvudet som jag skulle vilja göra men jag har lovat sambon att sex månader ska jag ta det lugnt och ta en paus. Sex månader går det så fort ändå 😁😁😁 Då hinner du samla både tankarna och delar till projektet 😁 1 Quote
sorin Posted June 26 Author Posted June 26 13 minuter sedan, swedishGT40 sade: Då hinner du samla både tankarna och delar till projektet 😁 @swedishGT40 Exakt så men det behöver hon inte veta 😁😁😁 Quote
vedde Posted July 3 Posted July 3 Grattis Sorin till ett fint bygge! Hoppas få se den på Kinnekulle?Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 2 Quote
sorin Posted July 23 Author Posted July 23 Läge sedan jag har varit så nervös som idag 🙂 🙂 men registreringsbesiktningen gick som en dans . Lite strul med Transportstyrelsen så jag fick inga registreringsnummer tilldelat idag så jag får vänta några dagar till. Första "road legal " 500 Maxi i Europa så jag är ganska nöjd . 19 Quote
sorin Posted July 25 Author Posted July 25 Behöver skydda hjulhuset från hjulsprut på Maxin . Har ni nån tips på färg eller nånting annat som kan skydda ? // Sorin Quote
Göran Nilsson Posted July 25 Posted July 25 Jag planerar också att lägga något skydd på insidan av skärmarna och funderar på att använda denna https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/smaltfolie-bitumen-4-st-2000021214?gad_source=1&gbraid=0AAAAADowiYhhxH5p7_MovTEGkkbttFJ3r&gclid=CjwKCAjw74e1BhBnEiwAbqOAjHQx7LUiol48uAeok9O6920Nh-UdiMT9EKRA2OJTT_tVvspwE-lrtxoC9aMQAvD_BwE Quote
sorin Posted July 25 Author Posted July 25 Hej Göran Jag har kollat på den också men jag skulle vilja ha nånting jag kan pensla på istället . // Sorin Quote
swedishGT40 Posted July 25 Posted July 25 (edited) Jag har fått tips om plastkitt, verkar vara någon typ av seg karossmassa typ som body. Funderar själv på att pensla på sådant i hjulhusen när bilen är klar. T.ex. denna https://wer.se/Startsida/Forbrukning_tillbehor/Karosseriprodukter/Plastkitt_gra,_burk_1_liter?id=08537 Eller denna https://www.tipro.se/sv/artiklar/plastkitt-1l.html Edited July 25 by swedishGT40 1 Quote
DomiSeven Posted July 25 Posted July 25 Underredsmassa man sprayar på borde väl fungera? Ett par lager, det brukar ju bli som en halvmjuk massa.Men bara en gissning. 1 Quote
sorin Posted July 25 Author Posted July 25 Hatten av för Transportstyrelsen trots strul ,registreringsbesiktning på tisdag och skyltarna i brevlådan på torsdag . Kan inte klaga 🙂 🙂 Nu ska jag ut o köra lite 🙂 🙂 🙂 7 Quote
sorin Posted August 13 Author Posted August 13 (edited) Första motorträff för Maxin idag på Borgeby Slott . Fick sällskap av @Göran Nilsson med sin fina V-Storm . Kul att bilarna fick så mycket uppmärksamhet. Edited August 13 by sorin 9 Quote
sorin Posted September 6 Author Posted September 6 Lite uppdatering om min Maxi. På den första lite längre runda efter besiktningen råkade jag för ett litet brand i motorutrymmet men som tur var kunde jag stanna och släcka . Biltemas isolering kan vara bra för ljudisolering men definitiv inte för värme isolering. Fick en brandsläckare i present samma dag av en av kompisarna i garaget. Jag har kört ca 30 mil sedan regbesiktningen och har börjat med en lista på "gör om gör rätt " saker under vinter. 1: Försöka bli av med "bumpsteer" både fram och bak . Bygga om bakvagnen helt. 2: Försöka isolera bättre . Just nu blir extremt varmt in i bilen från kylrören . 3: Fixa bättre utväxling i diffen . Quote
Göran Nilsson Posted September 6 Posted September 6 3 timmar sedan, sorin sade: Jag har kört ca 30 mil sedan regbesiktningen och har börjat med en lista på "gör om gör rätt " saker under vinter. Helt förståligt att det är saker som man vill förbättra, det fixar du lätt för att sedan ha en perfekt bil 👍🏻 Quote
sorin Posted September 20 Author Posted September 20 Icing on the cake 🙂 🙂 🙂 Liiiiite nördig och onödigt dyrt men ingenting har varit billigt på denna bil. Synd att "I" et inte fick plats på små skyltar . 4 1 Quote
LUPUS Posted September 20 Posted September 20 Det där är coolt , jag har funderat oxå men hittar inte det perfekta ordet . Tror du kom ganska perfekt där 🤘 2 Quote
sorin Posted October 12 Author Posted October 12 (edited) Föra lördag var jag och Staffan si finna Edith på Svalöv gymnasiet för att försöka inspirera ungdomarna där. Idag passade jag på att ta en sista runda för säsongen . Snart är det dags att ta tag i "gör om gör rätt " listan . Har börjat förbereda lite . Edited October 12 by sorin 5 Quote
sorin Posted October 17 Author Posted October 17 Fick hem två kugghjul idag . En 15 och en 16 tänder . Lite bearbetning på de sen ska testa och hoppas att jag får lite bättre utväxling . // Sorin 2 Quote
sorin Posted November 3 Author Posted November 3 En punkt på "gör om gör rätt " listan var att jag skulle försöka få lite bättre utväxling i diffen . Fick hem två nygrillade drev 🙂 🙂 i fredags så idag blev det provkörning . Helt klar förbättring . Blev nästan samma utväxling som hojen hade original. Behöver få lite kalluft på grenröret för att kyla ner den . Brandväggen blir väldigt varmt . Isoleringen brann på första längre turen 😞 😞 . En kompis printade en adapter till friskluftsslangen . Väntar bara på några delar till sen blir det montering. 8 Quote
Tomas Posted November 17 Posted November 17 Sorin hur är känslan att köra med mc-motor jämfört med tex Westfielden? Quote
sorin Posted November 17 Author Posted November 17 Hej @Tomas Har varit en väldigt kort säsong med Maxi men den är roligt att köra . Sekventiell låda och ljudet är speciellt . Jag har byt utväxlingen i diffen och nu behöver jag inte varva över 6000 varv för att det ska hända nåt . Westfielden är lite mer civiliserad 🙂 🙂 . Westfielden och Maxi har olika karaktärer men båda är roliga att köra . Jag är grad att jag har investerat i den diffen med mekaniskt bak i Maxi den fungerar perfekt . // Sorin Quote
sorin Posted November 29 Author Posted November 29 Börjar bli kalt i garaget nu och man får jobba sig varmt 🙂 🙂 . Fick ett trevlig paket igår så det blev nån timme mekande . Nu är jag nästan klar med dragning av kalluft till grenröret . Hoppas det kommer att hjälpa få ner temperaturen lite . Ska såga håll i karossen i morgon . 5 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.