Jump to content
  1. Amatörbyggda personbilar

    1. Våra Locost 7/Seven Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga Locost 7/Seven amatörbyggen

      50.9k
      posts
    2. Våra GT40 Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga GT40 amatörbyggen

      8.2k
      posts
    3. Våra Cobra/Daytona Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga Cobra/Daytona amatörbyggen

      10
      posts
    4. Våra Övriga Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga övriga amatörbyggen som inte passar in i ovanstående forum

      4.6k
      posts
  2. Om bygget

    1. Donator

      Frågor kring donatorbilar, delar mm.

      1.8k
      posts
    2. Ram & kaross

      Frågor kring ram, materialval, kaross Plast eller alu? mm.

      8.3k
      posts
    3. Motor & växellåda

      Frågor rörande motor, växellåda och drivlina.

      13.5k
      posts
    4. Elektrisk motor

      Frågor rörande specifikt drivlina med elektrisk motor

      30
      posts
    5. Bränslesystem, Insprutning & förgasare

      Här diskuterar vi allt som har med bränslesystemet att göra.

      3.8k
      posts
    6. Elektronik & Belysning

      Diskussioner som rör elektronik, belysning mm.

      3.9k
      posts
    7. Bromssystem

      Frågor kring bromssystem, ok, rör och pedalställ

      3.2k
      posts
    8. Upphängning & styrning

      Stötdämpare, upphängning, A-armar, bussningar, uniballs, styrväxlar mm.

      9.6k
      posts
    9. Däck och Fälgar

      Här diskuterar vi däck och fälgar

      1.1k
      posts
    10. Interiör & Instrumentering

      Här diskuterar vi stolar, instrument, ratt mm.

      2.3k
      posts
    11. BEC MC-motor

      Bike Engined Car

      1.9k
      posts
    12. Regler (SFRO, myndigheter, besiktning) & Försäkringar

      Frågor rörande regler relaterat till SFRO, trafikverket/transportstyrelsen och besiktningsorgan vid registrering av Locost samt Försäkringar.

      5.3k
      posts
    13. Tips och idéer

      Här kan vi ge varandra tips och bolla idéer. Även med köptips.

      3.1k
      posts
  3. Modellspecifika Forum

    1. Locost 7

      Specifika frågor och ämnen rörande Locost 7

      1.5k
      posts
    2. GT40

      Specifika frågor och ämnen rörande GT40

      105
      posts
    3. Övriga modeller

      Specifika frågor och ämnen rörande andra fordonsmodeller än vad som finns ovan

      9
      posts
  4. Övrigt

    1. Övrigt

      Diskussioner som inte passar i övriga grupper men handlar om amatörbyggda personbilar.

      8.6k
      posts
    2. Evenemang och träffar

      *Tips och diskussion om evenemang, bankörning, träffar m.m*

      10.8k
      posts
    3. Bilder och Filmer

      Bilder/filmer med främst med innehåll av amatörbyggda fordon.
      Här lägger vi även upp bilder/filmer från träffar och andra aktiviteter.

      2.6k
      posts
    4. Racing

      Här diskuterar vi allt som har med racing med amatörbyggda personbilar att göra.

      810
      posts
    5. Länkar

      Dela gärna med dig av länkar till webbsidor som relaterar till amatörbyggda personbilar.

      883
      posts
    6. Forumet & hemsidan

      Här kan du tala om vad du tycker om webbsidan och forumet samt lämna förslag till förbättringar.

      1.6k
      posts
    7. Allt Annat

      Öppet spår! Här snackar vi på om allt möjligt.

      6.2k
      posts
  5. Köp och Sälj

    1. Allmän information

      Här informerar vi varandra om saker som kan vara bra att veta.

      3.4k
      posts
    2. F.A.Q

      Frequently Asked Questions

      498
      posts
    3. Amatörbyggda fordon säljes

      Här lägger vi in annonser på amatörbyggda fordon till salu.

      1.2k
      posts
    4. Amatörbyggda fordon köpes

      Här lägger vi in annonser om amatörbyggda fordon vi vill köpa.

      518
      posts
    5. Delar säljes

      Här lägger vi in annonser om delar vi vill sälja.

      4.8k
      posts
    6. Delar köpes

      Här lägger vi in annonser om delar vi vill köpa.

      2.6k
      posts
    7. Tjänster önskas/utföres

      Här erbjuder eller eftersökes Locostswedens medlemmar tjänster.

      705
      posts
    8. Bilar/delar säljes på andra sajter

      Här kan du lägga in länkar till andra sajter på nätet där det finns intressanta saker till salu

      902
      posts
  6. Övriga Fordon

    1. Bygga

      Här pratar vi om byggen som är på gång.

      1.7k
      posts
    2. Övrigt

      Övriga diskussioner som handlar om andra bilar än Se7en kloner

      832
      posts


  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Posts

    • Jag har tydligen gjort det igen, läst på nätet mätt halvvägs och dragit en förhastad slutsats. De gamla kolvarna är mellankompkolvar, och de nya är lågkomp, skiljer teoretiskt 0,7 i kompressionshöjd. Dessutom ligger 3 cylindrar 0,35 ner i hålet men 4an ligger 0,45. Ska växla runt på kolvarna för att se om det är kolven eller blocket. Oavsett verkar blockhöjden annorlunda än internet påstår… Behöver plana blocket med 0,5 för att få ett uppstick på 0,15 vilket kan vara ett lämpligt mått att sikta på. En bild underifrån på den längre kjolen och den lätt rensade veven /T
    • Då var det klart, för framtida referens så är det Rally Designs Cortina Donor - Westfield - Powerlite - 265mm Solid Kit BK1P. Problemet var "bara" att de skickade fel adaptrar, BK1P ska innehålla 4st 18mm "Posts", men jag fick 10mm istället. Så efter nästan två veckor hade jag rätt grejer hemma. Nästa problem var gängorna, men nu vet jag att Westfields orginalbromsar och slangar är M10x1, och Wilwoods ok är 1/8-27 NPT. Jag köpte en adapter från från Speeding, lite för att testa om det var rätt gängor. Sen i vinter blir det byte till hela slangar med rätt gänga i varje ände. Det tråkiga är att Westfields bromsslangar har en längre gänga än vad Speedings har, så jag får fixa infästningen på annat vis då. Men det blir ett senare problem Westfields slangände:   Infästningen i ramen, Speedings ände är bara 15mm och kommer inte ha plats för muttern och ramfästet:   Slang med adapter, NPT-gängan sitter med Permatex gängtätning. Jag fick lära mig att det är fullt normal att det bara går att gänga in 2-3 varv innan det tar stopp, sen 2-3 varv till med verktyg.   Luftat och klart:   Bromsarna tar bra efter två luftningsomgångar, kanske bra att lufta en gång till efter lite längre tur. Pedalen känns annorlunda mot orginalbromsarna, den tar nästan direkt man trycker på pedalen, men det känns bra vid körning, inga problem att dosera.   En annan bonus är att det verkar vara mer mellanrum mellan fälg och ok nu, jag har haft problem med att oken petar bort klistervikter.   Vikter: Standardskiva 3867g Standardok 3856g Ny skiva 3562g Nytt ok 1556g Total viktskillnad: 5210g lättare   Övrig info, Westfields bromsvåg och 0.625 bromscylinder, hjulen är 13" och på gata är det Nankang Econex.
    • Provkörde två vändor i dag. Först kändes det lite som med gamla bromsarna, inte svampigt men pedalen tog en bit in. Sen in i garaget och lufta en vända till och efter det var det som i går, hårt nästan direkt. Men som ni sa så funkade det alldeles utmärkt att köra med, bara lite ovant. Bromsarna tar bra och det är inga problem att dosera.
    • Har kollat på det, och vägt för/ nackdelar med körbarhet.  Nu har jag möjlighet att använda tomgångsmotor och mapsensor fullt ut samt ev överladdad. Jag kanske tänker fel, men det går ju alltid att ångra sig. Hittade insuget för kaffepengar och verkar vara rätt exotiskt i Ford kretsar.
    • Kan inte svara om den passar din motor men jag hade lagt minna pengar på individuella spjällhus istället. Omex , ATPower ,  Jenvey // Sorin 
  • Forum Statistics

    • Total Topics
      14.1k
    • Total Posts
      176.9k
×
×
  • Create New...