Jump to content

MEV Rocket


FilipD
 Share

Recommended Posts

I Tunerstudio finns det ett antal flikar där du måste ange dina grundinställningar på motor osv. Där finns det en " General triggerwheel settings" ( Tror jag, min son har slarvat bort laddaren till min laptop, helt död, så jag kan tyvärr inte guida genom menyerna ). Där måste du ange vilken typ av tändning, EDIS , och vilket triggerhjul 36 och missing tooth 1 samt vinkeln mellan TDC och missing tooth. I ditt fall då troligen 90 grader. Detta bör du kolla genom att vrida runt motorn och hitta tdc samt räkna tänderna på hjulet fram till missing tooth.. Detta ska du sedan kontrollera mot förtändningen med S-lampa när den går på tomgång. I programmet kan du " låsa" förtändningen vid kontroll. Här ska du även ange om du har kamgivare och vilken typ. I MS-extra finns det ett antal exempel på detta och hur det ska ställas in.

Att du har 5000-7000 varv på varvräknaren beror på helt på att motorn inte vet att du har 36 -1 pulser på ett varv, mao du har inte angett triggerhjul korrekt i grundinställningarna.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

I Tunerstudio finns det ett antal flikar där du måste ange dina grundinställningar på motor osv. Där finns det en " General triggerwheel settings" ( Tror jag, min son har slarvat bort laddaren till min laptop, helt död, så jag kan tyvärr inte guida genom menyerna ). Där måste du ange vilken typ av tändning, EDIS , och vilket triggerhjul 36 och missing tooth 1 samt vinkeln mellan TDC och missing tooth. I ditt fall då troligen 90 grader. Detta bör du kolla genom att vrida runt motorn och hitta tdc samt räkna tänderna på hjulet fram till missing tooth.. Detta ska du sedan kontrollera mot förtändningen med S-lampa när den går på tomgång. I programmet kan du " låsa" förtändningen vid kontroll. Här ska du även ange om du har kamgivare och vilken typ. I MS-extra finns det ett antal exempel på detta och hur det ska ställas in.

Att du har 5000-7000 varv på varvräknaren beror på helt på att motorn inte vet att du har 36 -1 pulser på ett varv, mao du har inte angett triggerhjul korrekt i grundinställningarna.

Mvh Pär

Man kan säga att det är "General triggerwheel settings" jag letat efter. Jag har fått hjälp av en kompis som på plats i garaget. Och vi har följt denna länk. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#edis

Där står det att man ska ha 90grader mellan tänder och givare, men inte var jag ska skriva in det i datorn.

Problemet om jag ska räkna tänderna blir väl att jag använder originaltriggerhjulet och det är samma som svänghjulet (infräst). eller det kanske finns ett bra sätt?

Jag kanske inte ska följa installationen för EDIS, utan kanske Wasted Spark?

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Lägg din kraft på motorposition och låt gnista+injektorer vara tills du har det klart. Om du börjar i den änden där man sätter upp triggerhjulet/motorpositions identifikation har du mycket gratis när du "slår på"/utreder tändningen för att till sist gå på injektorerna/insprutningen.

Du spar både tid och frustration om du utreder ett steg i taget.

Link to comment
Share on other sites

Du har säkert helt rätt. Det är bara det att jag inte riktigt vet hur jag ska göra detta. Ställa motorn TDC är väl inga konstigheter, men jag kommer inte kunna räkna tänderna på triggern. Om det nu var det du menade förstås.

Link to comment
Share on other sites

Du har säkert helt rätt. Det är bara det att jag inte riktigt vet hur jag ska göra detta. Ställa motorn TDC är väl inga konstigheter, men jag kommer inte kunna räkna tänderna på triggern. Om det nu var det du menade förstås.

Ja, jag menar att du måste ha motornpositionen fullständigt identifierad(position och takt) 100% via din dator innan du börjar med tändning eller insprutning. Vad är det som stoppar dig från att räkna tänder?

Vidare måste jag fråga en riktigt dum newbie-fråga: du skriver att du skall köra EDIS, vad menar du med det? Är det att du skall använda FORD coil-packen och köra wasted spark eller hela EDIS-systemet inklusive EDIS-modulen?

Link to comment
Share on other sites

Måste börja med att tacka dig för hjälpen!

Det som stoppar mig att räkna tänder är att jag inte ser in där givaren sitter, eller det kanske år att göra med en signal från givaren.

Den sista frågan gör att jag känner mig dum. Jag har väl trott att jag skulle kunna starta efter att jag gjorde de inställningar från den länken jag klistrade in.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#edis

Under rubriken: Setting the Software for Edis

men det kanske är fel.

Link to comment
Share on other sites

Läst lite och rätt ut de jag tror jag missat.

Tanken är ju Wasted spark nu.

Har skrivit in de värden som jag hittat på MSextra.com

Testkörde lite på startmotorn med ett stift ur, och gnista finns och soppa får den. Det känns som man vill "skruva lite på fördelaren bara".

Sen verkar den få väldigt mycket soppa. Jag har använt den kalkylatorn i MS för att få ut ett någorlunda värde och det är det jag använder just nu.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju vara så att du bytt plats på paren på tändspolen. Ena paret ska gå till cylinder 1 och 4 och det andra till 2 och 3. Jag tänkte fel och hade fel par på fel plats första försöket.

Eller så är det bara helt fel mängd bränsle.

Men att du får både soppa och gnista är bra :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Den sista frågan gör att jag känner mig dum.

Det var inte alls min mening och jag ber om ursäkt om min fråga uppfattades som dum/dryg. Det var min egen okunskap i orden som används som lyser genom. :icon_oops:

Testkörde lite på startmotorn med ett stift ur, och gnista finns och soppa får den. Det känns som man vill "skruva lite på fördelaren bara".

Det är precis det som motroidentifikationen gör. Har du fortfarande tokhöga varv på "varvräknaren" så är inte motorn rätt identifierad/positionerad.

Sen verkar den få väldigt mycket soppa. Jag har använt den kalkylatorn i MS för att få ut ett någorlunda värde och det är det jag använder just nu.

Det här kan hänga ihop med att motorn inte är rätt identifierad. Om man kör på 4-5000 rpm så går det åt betydligt mer soppa än på tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju vara så att du bytt plats på paren på tändspolen. Ena paret ska gå till cylinder 1 och 4 och det andra till 2 och 3. Jag tänkte fel och hade fel par på fel plats första försöket.

Eller så är det bara helt fel mängd bränsle.

Men att du får både soppa och gnista är bra :thumbsup:/>

då tänker du att de två kablarna som går till fördelaren, mtsv, ska skiftas?

Läste även att vid första starten kan man få hålla på ett tag. vet inte varför.

De värden jag skrivit in är från MSextra manualen för wasted spark

Spark settings

Trigger angel: 60

Trigger angle addition: 0

Trigger return

Cranking advance angel: 0

Fixed angle: -10

Trim angle: 0

Trig pos A: 3

Trig return pos A: 8

Trig pos B: 21

Trig return pos B: 26

Link to comment
Share on other sites

Ja absolut:)

Det kommer jag testa.

men funderar på om man kan ta de parametrar som finns i MSmanualerna. Det förutsätter ju att min fordmotor har samma gradantal mellan givare och "tand" vid TDC som exemplet är byggt på.

Hur gör jag enklast den kollen?

Finns ingen märkning fram på min remskiva så en extern gradskiva kan behövas antar jag?

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det så är alla "edis-motorer" med 36-1 triggerhjul lika avseende triggerplacering o.s.v.

Och då ska dina inmatade värden stämma:

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#wheeldecr

EDIS4 replacement

36-1 wheel aligned the same as EDIS4 (see EDIS)

trigger angle=60

Timebased cranking and 10deg cranking angle.

trig A=3

trig B=21

Use two VB921 to drive the coils and set LED17,LED19 as spark outputs.

Spark output "inverted"

Dwell control with 5ms cranking, 4ms running and a 0.1ms min discharge.

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det så är alla "edis-motorer" med 36-1 triggerhjul lika avseende triggerplacering o.s.v.

Och då ska dina inmatade värden stämma:

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#wheeldecr

Precis. har lustläst nu i flera timmar, och det är det jag får fram.

Nu sitter jag och kollar över övriga inställningar.

Tittade även på kablaget till tändspolen. Men eftersom de kablarna som går just dit kommer från en separat utgång ur lådan kan jag inte kolla om stiften är rätt. Så enklast är ju att klippa, skifta och kolla. Men det kan inte gå på röven då?

Link to comment
Share on other sites

Orientering:

Jag bytte plats på tändkablarna. Tack Rikard!

Den startade och gick 3-4 sekunder innan jag slog av tändningen.

Beslut:

Under tiden som jag funderar på vad jag ska göra nu kommer jag att..

Fylla på kylar vatten, utan glykol till att börja med.Något att tänka på? Jag kan fylla i expansionskärlet bak, och i kylaren fram.

Byta olja, för jag tror att det runnit ner lite bensin.

Plugga två hål i insuget. En är utgång för bromsservon tror jag, den andra kan vara vevhusventilation, den ska jag kanske inte plugga.

Order

Ta en kaffe, verkställ.

Slut, frågor?

:-)

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Orientering:

Jag bytte plats på tändkablarna. Tack Rikard!

Den startade och gick 3-4 sekunder innan jag slog av tändningen.

Grattis till motorstarten! :racesmile:

Fylla på kylar vatten, utan glykol till att börja med.Något att tänka på? Jag kan fylla i expansionskärlet bak, och i kylaren fram.

Kanske bra att ha lite glykol bara för att rostskydda lite?

Slut, frågor?

:-)

Hur gött kändes det när den startade? :D

Link to comment
Share on other sites

haha, tack. En liten bit på väg iaf! Men nu kan jag slappna av lite.

Ja, det ska i lite glykol, men inte den korrekta blandningen just nu. Får kanske hälla ut om det skulle vara något och de blir så jvla kladdigt.

Link to comment
Share on other sites

Ändrade lite i datorn. Nu startar den tämligen enkelt med lite gas.

Nu kommer ju fegfan i en in. hur länge vågar man göra motor. Kan det hända så mycket med den om någon parameter i datorn är fel, som det självklar är någonstans?

och tomgångsvarvet verkar ligga runt 3000+. där slår jag av tändningen.

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Ingen som har en idé varför motorn fortsätter varva upp?

Rent tekniskt alltså, jag vet att problemet det ligger i datorn.

För om spjället är stängt, borde det vara att motorn får för mycket bensin?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har en idé varför motorn fortsätter varva upp?

Rent tekniskt alltså, jag vet att problemet det ligger i datorn.

För om spjället är stängt, borde det vara att motorn får för mycket bensin?

Mvh

kan det vara tjuv luft??

Link to comment
Share on other sites

I början varvade min motor oxå upp av sej själv, det berodde på att jag kopplat vevhusvenitlationen neranför gasspjället. Det ökande trycket i vevhuset gasade på motorn. Det försvann då jag kopplade slangen innan gasspjället.

Link to comment
Share on other sites

Motorn måste ha både luft och bränsle för att gå. Så om spjället är stängt så kan den inte rusa om bara bränslet ökar.

Det är någon extern luft tillförsel som Anders är inne på.

Är du 100% säker på att spjället är stängt. har du lyst genom spjället och sett om det är stängt.

Det kan vara så att någon fipplad med spjällskruven.

Link to comment
Share on other sites

Ja spjället är stängt. Då är jag mer inne på vevhusvent. Just nu är den öppen antar jag, så det måste vara där luften kommer in. Det är finns en utgång/ingång/anslutning i insuget, efter spjället. Kanske 10mm diameter(?)

Förslag på åtgärd?

Link to comment
Share on other sites

På tomgång kan man inte förstöra något eftersom belastningen är så låg har jag hört.

Men bra att den gick trots så konstiga temperaturvärden.

Värdena kalibreras med ett program som heter Easytherm. Googlar på det :)

Har du tomgångsmotor?

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Jag har nu bara lite variationen av tunerstudio, men får nog köpa hela.

Ja, jag har en tomgångsmotor.

För något eller några år sedan höll jag på att läsa in mig på Tunerstudio, det resulterade i en "manual"/översättning av de funktioner som finns i Tunerstudio. Se gärna denna länk http://pdfcast.org/pdf/tunerstudio-kengren

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

För något eller några år sedan höll jag på att läsa in mig på Tunerstudio, det resulterade i en "manual"/översättning av de funktioner som finns i Tunerstudio. Se gärna denna länk http://pdfcast.org/pdf/tunerstudio-kengren

Kenneth

Tack! Den skall läsas!

Detta var helt fel vecka att börja plugga! en vecka till, 100% hängivet till bilen hade behövts!

Link to comment
Share on other sites

Börjar dålig. Den datorn jag använder för MS och flippat ut. Skärmen fladdrar och har nog gett upp. Så innan jag får tag i en ny hamnar styrsystemet lite längre ner på listan. Motorn startade ju iaf sist.

Uppdater:

Idag har jag fått fixa annat. På börjat främre "kardantunneln" och det skydd som kommer täcka tanken. Där på sen kommer säkringar och reläer sitta. Byggt i 15x15x3mm vinkeljärn. Kan tänkas tungt men vikten kommer bli låg i slutändan och mer vikt fram är ingen nackdel.

MVH

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Provkörde motorn lite idag. Den stannar runt 3000-4000 varv ( har ingen dator så högst uppskattat värde)

Kopplade ur tomgångsmotorn och då dök den ner, och dog. Så där är ju ett "fel".

Sen är det nog mycket luft i kylsystemet för den tryckte ur vatten.

Samt att det är nog något vansinnig med bränslet. Det kommer inte tillbaka något i returen alls.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hallå! Nu har semestern börjat.

Lite funderingar som fanns sen förra året. Är det någon som känner någon som känner någon som har en vän som kan mappa MSet åt mig? Givetvis betalar jag för det. Alt. har en mapp som man kan dela med sig av.

JAg funderar även på att om det går att montera förgasare på motorn i stället, om det blir enklare.

Vilka regler gäller för blinkers idag? placering och märkning? Jag är sugen på någon MC-modell som jag kan sätta på framskärmarna.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Ett problem sen förra sommaren då jag startade bilen var att det blev väldigt tryck i ledningarna till bränslepumpen. (bild 1) Ledningen som tar soppa till motorn ville inte sitta kvar. Returen verkade inte hellar fungera som sig bör. Arbetar bara returen på tryck eller har elektroniken med det att göra också?

image_zpscduurvs9.jpeg

Jag funderar om man ska strunta i att använda den här originalpumpen och bara köra med en vanlig soppa pump som sitter på ledningen. Tror ni att man måste ha en pump i tanken? vilka lösningar har ni?

Bild 2 är en modifierad originalpump. Den är förlängd med gängstång. Enligt byggboken man fick från englad ska man göra såhär.

image%201_zpsovr3nyjs.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det skall bli 3-4bar i bränsleröret fram till motorn. Om det "hoppar av" kan du ha problem med bräsle-regulatorn på railen så att trycket blir för högt alternativt har du fel rör/slang.

Jag skulle definitivt kört med en bränslearmatur("soppapump i tanken") om/när jag kör med insprut. Det är en smart, lätt och väl utprovad lösning.

Link to comment
Share on other sites

Fick hjälp att kontrollera i går. Regulatorn öppnar runt 3.3 bar. Jag har tittat närmare på en av anslutningarna vid armaturen. Det var dåligt gjort så jag har åtgärdat det. Bild 1 ovan. Så jag har bytt den slangen mot vanlig bränsleslang.

Planen är att jag kommer börja fram vid bilen och sen arbeta mig bakåt, och hoppas att det jag skruvar fast nu inte behöver tas bort igen, för många gånger.

Igår gjorde jag i ordningen ett nät som sitter allra längst fram i nosen.

Batteriet har stått på en platta och surrad med ett spännband lite provisoriskt. Idag tror jag att jag hittat en permanent lösning.

Jag har även monterat sidoplåtarna fram.

I morgon ska jag börja montera den främre delen av höljet som kommer täcka tanken och den främre delen av "kardantunneln" (Där el-, soppa-, och bromsledningar är)

Bilderna är dåliga. Jag använder fortfarande en Iphone 3gs.

image%203_zpsyfrgfck3.jpeg

image%202_zpsb6i9kam4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Lite små pyssel är gjort. Eller jag trodde det. Tog en väldig tid.

Jag har sytt egna damasker till växelspaken och handbromsen. Jag har även klätt den plåten som skiljer motorn från sittbrunnen med samma tyg. Blev inte så snyggt men plåten som satt där innan var byggd i flera bitar och massa skarvar. Ska även klä in tunneln, men tyget tog slut.

Jag har även skurit till mattan till golvet.

image22_zpshethfjjh.jpeg

image26_zpsf7zoluqd.jpeg

Mina egendesignade damasker.

image25_zpsmdzkexxk.jpeg

image27_zps5hpmshtu.jpeg

Jag tänkte köpa blinkers. Har ni några tips? LED skulle vara önskvärt. Man borde väl kunna ta ett par sidoblinkers från vilken bilmodell som helst? Sen funderar jag lite på placeringen. Min tanke är att sätta dom på framskärmarna, om det finns några små och snygga.

Sätter in en bild. OM någon vill så kan ni gärna rita in var blinkern skulle sitta bäst annars

image21_zps1zmhsvj9.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att du försöker kolla siktvinklarna ordentligt, tänk på att blinkers och halvljus (samt sidoblinkers) inte får skymmas av hjulen. Som exempel, blinkers fram ska man kunna se från en vinkel av 80 grader utåt och 45 grader inåt. Alltså, om du tänker dig en vågrät linje rakt fram från glasets mittpunkt, så ska man fortsätta se glaset om man vinklar linjen 80 grader utåt (nästan vinkelrätt alltså) och 45 grader inåt.

Det betyder att man inte kan montera blinkers för långt bak (och/eller för långt ned) så hjul eller noskon skymmer.

Tänk också på att framblinkers måste vara E-märkt som framblinkers (för bil, med dagens regler), vilket betyder siffran "1" på glaset. Man kan alltså inte använda en sidoblinker som framblinkers.

Läs på reglerna här:

http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2013_63.pdf

(Röda bygghandboken är tyvärr inte riktigt korrekt när det gäller dessa regler eftersom Transportstyrelsen dribblat med uppdateringarna)

När det gäller MS-mappen, visst körde du en standard 2.0 Zetec med EDIS-tändning? Vilken version av MS? Om grundinställningarna är vettiga borde den starta och gå hyfsat på någon av mina Pintomappar - jag kan maila om du inte hittar någon närmare som kan hjälpa dig. I så fall är det också bäst om du mailar din msq-fil till mig (ulander@sfro.com).

Gustaf

Edited by therealpinto
Link to comment
Share on other sites

Kör du med 2 högtryckspumpar? det kan du inte göra. kör bara med den i tanken.

Nej då, Kan vara en gammal bild du kollat på kanske. Hade en tidigare idé om att använda en annan pump och sen ta ut bränslet i botten av tanken, men inget jag kommer göra. Jag kommer använda originalpumpen enbart.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att du försöker kolla siktvinklarna ordentligt, tänk på att blinkers och halvljus (samt sidoblinkers) inte får skymmas av hjulen. Som exempel, blinkers fram ska man kunna se från en vinkel av 80 grader utåt och 45 grader inåt. Alltså, om du tänker dig en vågrät linje rakt fram från glasets mittpunkt, så ska man fortsätta se glaset om man vinklar linjen 80 grader utåt (nästan vinkelrätt alltså) och 45 grader inåt.

Det betyder att man inte kan montera blinkers för långt bak (och/eller för långt ned) så hjul eller noskon skymmer.

Tänk också på att framblinkers måste vara E-märkt som framblinkers (för bil, med dagens regler), vilket betyder siffran "1" på glaset. Man kan alltså inte använda en sidoblinker som framblinkers.

Läs på reglerna här:

http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2013_63.pdf

(Röda bygghandboken är tyvärr inte riktigt korrekt när det gäller dessa regler eftersom Transportstyrelsen dribblat med uppdateringarna)

När det gäller MS-mappen, visst körde du en standard 2.0 Zetec med EDIS-tändning? Vilken version av MS? Om grundinställningarna är vettiga borde den starta och gå hyfsat på någon av mina Pintomappar - jag kan maila om du inte hittar någon närmare som kan hjälpa dig. I så fall är det också bäst om du mailar din msq-fil till mig (ulander@sfro.com).

Gustaf

Tack! Jag kommer förmodligen behöva höja mina lysen fram. Men det blir efter det att skärmarna sitter på plats. För man ska antagligen kunna se ljuset (80/45) oavsett om står upp eller ligger ner?

Det är ett MS I, PCB3.0 och extrakoden. Så har du något som kan var till hjälp är jag ju mycket tacksam. Jag ska koppla in MSet innan terminstarten om två veckor tänkte jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...