Jump to content

MEV Rocket


FilipD
 Share

Recommended Posts

Ang mätare kan jag tipsa om denna acewell.

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=412_2149&products_id=21787&osCsid=e6k31r5qosfgqhoo7jod6abmv2

Till formatet större än Vapor. Är som en handflata stor (iaf mina frökenhänder)

Har dessutom det mesta man behöver så som hastighet, varvtal, bränslenivå, vattentemp, indikatorlampor för blinkers, helljus, oljetryck, batteriladdning etc.

Smidigt om man inte vill hålla på med en massa separata mätare och lampor.

Link to comment
Share on other sites

Ang mätare kan jag tipsa om denna acewell.

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=412_2149&products_id=21787&osCsid=e6k31r5qosfgqhoo7jod6abmv2

Till formatet större än Vapor. Är som en handflata stor (iaf mina frökenhänder)

Har dessutom det mesta man behöver så som hastighet, varvtal, bränslenivå, vattentemp, indikatorlampor för blinkers, helljus, oljetryck, batteriladdning etc.

Smidigt om man inte vill hålla på med en massa separata mätare och lampor.

Intressant. Använder du en sådan?

Link to comment
Share on other sites

Får man med det nödvändiga till hastighetsmätaren? Givare och kabel? Fanns lite andra givare man kunde välja till, men flera olika? Har det med gängorna att göra?

Jag fick med givare till hastighetsmätare och kylvätsketemperatur. Köpte till ett anslutningsrör som kylvätskegivaren passade på. Bara att kapa en slang på lämpligt ställe.

Link to comment
Share on other sites

Låter ju bra! Vilken storlek på anslutning? Längd på kabel? Jag har ju drivaxeln bak så jag behöver ju kanske köpa till en alt. två förlängningar som jag såg att de hade. (Om det inte går att skarva själv)

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Använder du en sådan?

Nja, att säga att jag använder den vore en överdrift. Jag äger en sådan men bilen är än så länge bara en pallbocksräser så jag har inte kunnat utvärdera ännu.

Det ingår som sagt givare till hastighetsmätare och vattentemp. Samt kablage till dessa. Tempmätaren passar i orginal hål i blocket på min förgasarpinto. Jag har inte behövet komplettera med några andra givare. Oljetrycksgivaren är orginalgivaren på motorn. Hastighetsgivaren har jag satt vid spakstället och mäter mot magneter som jag epoxylimmat på främre knuten på kardanen. Till tankgivare har jag använt biltemas givare för båttankar. Det mesta verkar vara lätt att kalibrera i mätaren så hoppas det ska lira bra

Link to comment
Share on other sites

Nja, att säga att jag använder den vore en överdrift. Jag äger en sådan men bilen är än så länge bara en pallbocksräser så jag har inte kunnat utvärdera ännu.

Det ingår som sagt givare till hastighetsmätare och vattentemp. Samt kablage till dessa. Tempmätaren passar i orginal hål i blocket på min förgasarpinto. Jag har inte behövet komplettera med några andra givare. Oljetrycksgivaren är orginalgivaren på motorn. Hastighetsgivaren har jag satt vid spakstället och mäter mot magneter som jag epoxylimmat på främre knuten på kardanen. Till tankgivare har jag använt biltemas givare för båttankar. Det mesta verkar vara lätt att kalibrera i mätaren så hoppas det ska lira bra

Köpte du din på Rallydesign? blir ju lite billigare, samt jag behöver ändå lite grejer därifrån.

Link to comment
Share on other sites

Har läst lite ang. vevhusventilationen. Den delen från vevhuset har jag lämnat orörd. Den från ventilkåpan ska till luftfiltret har jag förstått det som (?). Använder ni någon tank eller liknande? Jag behöver förslag på en godkänd lösning :-)

Jag tänkte beställa mätaren från rallydesign, ihop med nya gummin till mina spindelleder, som på något konstigt sätt redan är trasiga. Måste torkat antar jag. Så det som finns kvar på önskelistan är blinkers. Ska det så 01 utanför E-märket, eller bara 1, och 5 motsvarande för sidan? Nödvändigt för SFRO?

Sen är jag fortfarande och lurar på hjulinställningen. Kan camber och toe göra att bilen återstyr lättare? Vad kräver SFRO?

Hur långt in på året är det möjligt att göra SFRO2 tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Anslutningen från ventilkåpan ska dras till luftfilter, eller slangen mellan filtret och spjällhuset. När vevhusventilationen fungerar drar motorn i sig frisk luft den vägen.

Märkningen för blinkers (1, 5, 2 etc.) ska stå på glaset, inte inom ringen med E utan ensamt. 1 och 01 är kanske egentligen inte samma sak men brukar accepteras så. Det är bra att ha rätt belysning på bilen vid SFRO-besiktning så vi kan kolla den - annars blir det kanske bekymmer senare.

Camber påverkar inte återstyrning så mycket, inte heller toe (men båda ska ju förstås vara vettigt grundjusterade för att bilen ska gå bra), caster påverkar mer.

De flesta av oss kör SFRO-besiktningar så länge vädret är okej. Min erfarenhet är att det måste vara plusgrader och i princip torr asfalt för att bromsprovet ska fungera. Jag har kört in i november något år men det är verkligen undantagsfall häruppe, längre söderut kan det ju vara enklare :-)

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Anslutningen från ventilkåpan ska dras till luftfilter, eller slangen mellan filtret och spjällhuset. När vevhusventilationen fungerar drar motorn i sig frisk luft den vägen.

Märkningen för blinkers (1, 5, 2 etc.) ska stå på glaset, inte inom ringen med E utan ensamt. 1 och 01 är kanske egentligen inte samma sak men brukar accepteras så. Det är bra att ha rätt belysning på bilen vid SFRO-besiktning så vi kan kolla den - annars blir det kanske bekymmer senare.

Camber påverkar inte återstyrning så mycket, inte heller toe (men båda ska ju förstås vara vettigt grundjusterade för att bilen ska gå bra), caster påverkar mer.

De flesta av oss kör SFRO-besiktningar så länge vädret är okej. Min erfarenhet är att det måste vara plusgrader och i princip torr asfalt för att bromsprovet ska fungera. Jag har kört in i november något år men det är verkligen undantagsfall häruppe, längre söderut kan det ju vara enklare :-)

Gustaf

Tack Gustaf!

Har inte så mycket mer justeringsmöjligheter för caster, men det går säker lösa.

Har du förslag på blinkers?

FYI. Jag har skickat iväg boxen till protoparts.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Då ska jag kika in på det.

Mitt MS är nu påväg tillbaka efter felsökning och rep hos protoparts. Det fanns tydligen en hel del fel. Hur gör jag nu för att inte koka den igen? Jag kommer köra fläkten separat nu, efter som det är färdigt. Bränslepumpen ska gå vi ett relä. Är det något mer som ska gå via relä?

Link to comment
Share on other sites

Se till att ha koll på vad boxen är byggd för när det gäller;

- tändspole (har den high current ignition outputs eller är den byggd för att driva en tändmodul eller spolar med logikstyrning?)

- tomgångsmotor (byggd för PWM tomgångsmotor eller bara standard on/off)

- varvtalssignal in

Det bör Protoparts veta efter att de lagat boxen.

Annars kan man säga att "allt" som boxen ska driva (fläkt, bränslepump, shift light...) ska vara relästyrt.

Det gäller också att se till att man har rätt spridare (högohmiga) och att man inte strömsätter boxen med allt inkopplat utan att ha inställningarna korrekt gjorda. När man ska testa att saker funkar bör man bara ha matningen till MS aktiv, dvs koppla ur tändspole, spridare, elfläkt, soppapump om man bara ska ladda in mappar och göra inställningar. Om till exempel spolen är inkopplad och man råkar sätta fel inställningar kan man bränna sönder saker - det gäller "allt" som kan dra mycket ström genom boxen.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Låter svårt

Men protoparts skrev.

"Svårt att säga vad som orsakat problemen.

T.ex. har det varit problem med 5v kretsen på kortet. polyswitchen var kortsluten och 5,6v zenerdioden borttagen. Dessutom saknades en kondensator."

Link to comment
Share on other sites

- tändspole (har den high current ignition outputs eller är den byggd för att driva en tändmodul eller spolar med logikstyrning?)

Två high current ignition outputs

- tomgångsmotor (byggd för PWM tomgångsmotor eller bara standard on/off)

PWM

- varvtalssignal in

VR-sensor

Fläkten kommer jag köra separat tänkte jag, och bränslet har jag ju över relä så det borde fungera nu.

Link to comment
Share on other sites

Ush

Jag känner igen det, saker misshandlas något galet på vägen.

Brukar retas lite med de engelska firmorna o be dom föreställa sig att försändelsen ska klara sig igenom en rugby match och sen bli översprungen av en hjord elefanter.

Känns alltid lika ledsamt att få trasiga prylar...

/T

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ett skit. Men det följer bara mantrat jag lever efter just nu tydligen ;-)

Dock så tror jag att det var vajsing sen tidigare. Inga synbara skador på lådan eller så. Jag tog kontakt med Rallydesign, och dom sa att jag skulle ringa Acewell, för att "det kanske är något du kan fixa själv med lite hjälp". Det gjorde mig lite sur. Mätaren är ju tät för att klara vatten, så jag tänker ju inte ge mig på att öppna den själv. Men RD sa också att om inte Acewell kunde hjälpa mig så skulle jag återkomma så skulle vi lösa retur. Är det praxis på att jag eller dom betalar nya frakter tror ni?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gott nytt år på er alla!

Under julledigheten och när studierna är för tillfället är lagda på hyllan så är jag och städar i garaget och planerar för vårens och sommarens garagetider.

Några nyinkomna ideér på var jag kan hitta framblinkers?

Tips på hur jag gör med generatorn? Den ska tydligen vara svår att få igång, men ni är ju flera med zetec så ni har säkert en bra lösning på lur.

Ska koppla in mitt lagade MS igen. Så boxen kan jorda reläet till bränslepumpen.

Från och med i april kommer jag gå ut på praktik och kommer då kunna vara mera i mitt garage. Sista rycket nu och hoppas på en SFRO 2 i sommar.

MVH

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Idag så kopplade jag in instrumentet från Acewell. Så nu är det bara blinkers fram och på sidorna kvar samt nummerskyltarbeslysningen kvar. Den sistnämnda har jag iaf på hyllan. Sen är elen klar!

Tycker att det borde finnas förslag på lampor från er som har färdiga bilar?

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Haft igång bilen idag med det lagade MS:et. Verkar fungera fint. Bränslepumpen hoppar igång som den ska. Tyckte dock att den var svårstartad, men tillslut så. Sen kom min far till garaget och vi skulle testa igen. Då startade den inte alls. Kollade ner i tanken. Slut.

Ska montera en nivåarmatur för bränslet. Men min tank är ganska liten så jag funderar på den som ska vara till båtar som finns på biltema.

Nummerskyltsbelysningen är installerad och fungerar. Likaså mätaren. Har inte satt fast magneten än. Till mätaren finns en kabel som ska tvinnas runt en tändkabel så man får varvsignal. Men det fungerar dåligt tycker jag. Den reagerar men inte mer än så. Man ska även kunna koppla in den på en tändspole.

Röret har fått en anslutning till expansionskärlet. Nu verkar det fungera som det ska. Inget vatten bubblar ur som tidigare.

image%202_zpsbgw6txkg.jpeg

image%203_zpspu4gf8cq.jpeg

image_zpscy3wchxk.jpeg

image%201_zpsyiravhmx.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har inte boken här, men gick ut i garaget, står 5 01 på mina också och min bil är godkänd.

Okej, tack! Mer 5 än så blir det väl inte. Vad har du för blinkers fram? På Biltema sa de att de inte hade blinkers till äldre bilar. Och nya blinkers är ju karossformade och böjda.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack! Mer 5 än så blir det väl inte. Vad har du för blinkers fram? På Biltema sa de att de inte hade blinkers till äldre bilar. Och nya blinkers är ju karossformade och böjda.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jag lånade ett par av Rikard här på forumet. Någon form av traktorlyktor tror jag. Använde dem bara till besiktningen. Fanns på Swedol innan.

Link to comment
Share on other sites

Nu lämnar jag garaget igen ett tag för studierna. Tycker ändå att det börjar arta sig. Tyvärr så är det några saker som måste inhandlas, men så är det väl alltid.

I stort så är det kvar att...

- Sätta fast skärmar. Hur har ni gjort?

- Lås/fastsättning av karossdelarna

- Backspeglar. Har ett par från mina gamla kawasaki ninja liggande.

- Blinkers på sidan (nu vet jag ju vilka jag kan köpa)

- Blinkers fram (Fortfarande osäker men.. http://www.oie.se/Pr...-24v-1000193528 kanske funker?)

- En ljuddämpare till. Den låter inte så mycket nu men svårt att avgöra.

- Justeringar. Har fortfarande problem med återstyrning. Jag tar tacksamt för tips. Jag har Spindlar med "fel" geometri, dock så används de på de här kiten i England så det borde fungera tycker jag. Jag hittar ingenstans vad kravet är. Bara lite vad olika personer tycker att det bör vara. Uppdatering. RINGDE MIN SFRO.BESMAN OCH FICK BRA TIPS PÅ STYRNINGEN, SÅ DET FÅR JAG KOLLA. DOCK SÅ HAN TYDLIGEN SLUTAT.

Film:

http://vid1227.photobucket.com/albums/ee426/FilleD/Video_zpsw7cg1fql.mp4

Film:

http://vid1227.photobucket.com/albums/ee426/FilleD/Video%201_zpsrwdjkggb.mp4

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha små sidoblinkers så kan det inte bli mycket mindre än så här:

http://swelight.net/webshop/blinklyktor/swelight-star-13026s

(Vilken besman är det som slutat?)

Men se där! Det är ju vad de jag hittade på biltema skulle kosta, typ, med lampa.

Stefan Rüdow heter han.

Den som är närmast nu är Bo Andersson, men enligt hemsidan så kan han vara svår att få kontakt med tydligen. Men jag skickade ett mail.

Link to comment
Share on other sites

Nu lämnar jag garaget igen ett tag för studierna. Tycker ändå att det börjar arta sig. Tyvärr så är det några saker som måste inhandlas, men så är det väl alltid.

I stort så är det kvar att...

- Sätta fast skärmar. Hur har ni gjort?

- Lås/fastsättning av karossdelarna

- Backspeglar. Har ett par från mina gamla kawasaki ninja liggande.

- Blinkers på sidan (nu vet jag ju vilka jag kan köpa)

- Blinkers fram (Fortfarande osäker men.. http://www.oie.se/Pr...-24v-1000193528 kanske funker?)

- En ljuddämpare till. Den låter inte så mycket nu men svårt att avgöra.

- Justeringar. Har fortfarande problem med återstyrning. Jag tar tacksamt för tips. Jag har Spindlar med "fel" geometri, dock så används de på de här kiten i England så det borde fungera tycker jag. Jag hittar ingenstans vad kravet är. Bara lite vad olika personer tycker att det bör vara. Uppdatering. RINGDE MIN SFRO.BESMAN OCH FICK BRA TIPS PÅ STYRNINGEN, SÅ DET FÅR JAG KOLLA. DOCK SÅ HAN TYDLIGEN SLUTAT.

Film:

http://vid1227.photobucket.com/albums/ee426/FilleD/Video_zpsw7cg1fql.mp4

Film:

http://vid1227.photobucket.com/albums/ee426/FilleD/Video%201_zpsrwdjkggb.mp4

Fint med filmerna!

Gällande blinkersen funkar inte länken. Av erfarenhet från tidigare trådar här på forumet stämmer inte alltid beteckningen med den som står i webshopparna. Har du en butik i närheten är det enklast att åka dit och titta.

Backspeglarna, skall vara av ett visst mått, men min besiktningsman kollade aldrig detta utan nöjde sig med att siktförhållandena var okej. Med små sidospeglar kan man behöva mittbackspegel. Finns med sugkopp om man bara vill ha under besiktningen.

Ljuddämpare, du har ingen db-mätare att testa med? Eller kanske någon vän som har en? Jag lånade en av en kompis för att få ett hum om hur mycket min lät. Vissa kör någon app i telefonen.

Link to comment
Share on other sites

Innan jag skulle göra bullerprov så laddade jag ner en app till telefonen. Jättebra, gasa och gasa och kom aldrig över 85 dB. Perfekt, for till bullerprov och trodde att allt skulle gå bra. TYVÄRR så fick jag 95 dB. Bakläxa.... Det finns inga genvägar att få ner ljudet, Appen som jag hade laddat ner var helt värdelös, googlade på den. "Denna decibelmätare kan ej mäta ljud över 85 dB". Denna läxa kostade mig flera tusen kronor extra i resekostnad och diverse annat. Tappade flera månader i byggtid.

Link to comment
Share on other sites

Innan jag skulle göra bullerprov så laddade jag ner en app till telefonen. Jättebra, gasa och gasa och kom aldrig över 85 dB. Perfekt, for till bullerprov och trodde att allt skulle gå bra. TYVÄRR så fick jag 95 dB. Bakläxa.... Det finns inga genvägar att få ner ljudet, Appen som jag hade laddat ner var helt värdelös, googlade på den. "Denna decibelmätare kan ej mäta ljud över 85 dB". Denna läxa kostade mig flera tusen kronor extra i resekostnad och diverse annat. Tappade flera månader i byggtid.

Har på känn att det inte funkade så bra med telefonen, fick precis det bekräftat :)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick tips om att det finns en mätare upp vid motorstadion. De har den till folkracebilar och crossarna, men jag vet inte om det finns möjlighet att använda den, eller hur eller när mätningen ska göras. Inte vid fullgas får man hoppas.

http://www.oie.se/Produkt/blinkers-hoger-(112-33950)?sectionId=1000193531(blinkerslänk)

Link to comment
Share on other sites

Bulermätare behöver inte vara snordyrt

Tex denna

http://www.conrad.se/VOLTCRAFT-SL-100-Ljudniv%E5m%E4tare,-bullerm%E4tare-31,5%A0Hz%A0%26ndash;%A08-kHz.htm?websale8=conrad-sweπ=100804&ci=SHOP_AREA_17633_0508010

Conrad brukar ofta ha rabatter så 10% borde det gå att kapa

Men man behöver vara medveten om noggranheten

De garanterar 2db vid 1kHz men bara 6 dB vid 8 kHz

Men ligger du en 3-4 db under kravet vid hemmamätning med denna ska du nog vara ganska trygg

Kommer du 6 dB (6db = 1/4 av utstrålad effekt jfr kravet) under så är du ju hemma.

/T

Link to comment
Share on other sites

Jag fick tips om att det finns en mätare upp vid motorstadion. De har den till folkracebilar och crossarna, men jag vet inte om det finns möjlighet att använda den, eller hur eller när mätningen ska göras. Inte vid fullgas får man hoppas.

http://www.oie.se/Produkt/blinkers-hoger-(112-33950)?sectionId=1000193531(blinkerslänk)

Svårt att se vad det står på glaset. Enklast är att kolla.

Hur bullerprovet utförs står väl i boken?

I korta drag (någon får rätta mig om jag inte kommer ihåg rätt).

Bullerprovet är ett förbifartsprov som görs på två växlar (om man har fem-växlad låda), i ditt fall tvåan och trean.

Man ställer upp en mikrofon, 10 meter på båda hållen sätter man koner. SFRO-mannen kör sedan bilen i 50 km/h och precis vid konen gasar han fullt. Detta görs 2 ggr på varje sida och på respektive växel. Alla mätningar måste vara godkända.

Kolla denna filmen så ser du lite hur principen är.

Lite tips, var ute i god tid och se till att hastighetsmätaren funkar ordentligt. Det måste vara två personer när de gör ljudprov och åtminstone här i Skåne var det jävligt struligt att få till en tid. Det får inte blåsa för mycket och får inte vara blött.

Är du osäker på om du klarar det och inte vill köpa en db-mätare, smäll då dit en extra dämpare. Behöver inte göras snyggt. De bedömmer inte installationen ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...