Jump to content

MEV Rocket


FilipD
 Share

Recommended Posts

Svårt att se vad det står på glaset. Enklast är att kolla.

Hur bullerprovet utförs står väl i boken?

I korta drag (någon får rätta mig om jag inte kommer ihåg rätt).

Bullerprovet är ett förbifartsprov som görs på två växlar (om man har fem-växlad låda), i ditt fall tvåan och trean.

Man ställer upp en mikrofon, 10 meter på båda hållen sätter man koner. SFRO-mannen kör sedan bilen i 50 km/h och precis vid konen gasar han fullt. Detta görs 2 ggr på varje sida och på respektive växel. Alla mätningar måste vara godkända.

Kolla denna filmen så ser du lite hur principen är.

Lite tips, var ute i god tid och se till att hastighetsmätaren funkar ordentligt. Det måste vara två personer när de gör ljudprov och åtminstone här i Skåne var det jävligt struligt att få till en tid. Det får inte blåsa för mycket och får inte vara blött.

Är du osäker på om du klarar det och inte vill köpa en db-mätare, smäll då dit en extra dämpare. Behöver inte göras snyggt. De bedömmer inte installationen ;)

Jag tänkte göra en installation som kan användas lite mer permanent. Kraven på buller är väl ganska öga om man ska åka på bana va? Sen vet jag inte hur mycket väsen resten av bilen gör.

Jag tackar för filmen. Sitter i en studentlya, och min bok ligger i garaget :-)

Namnloumls_zpsuycu8iit.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte göra en installation som kan användas lite mer permanent. Kraven på buller är väl ganska öga om man ska åka på bana va? Sen vet jag inte hur mycket väsen resten av bilen gör.

Jag tackar för filmen. Sitter i en studentlya, och min bok ligger i garaget :-)

Namnloumls_zpsuycu8iit.jpg

Ser ut som en vettig lösning. Kör inte bana, men tror att kravet är 94-95 dB på bana, medans SFRO Bullprov är 84-85. Ganska stor skillnad med andra ord.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att se vad det står på glaset. Enklast är att kolla.

Hur bullerprovet utförs står väl i boken?

I korta drag (någon får rätta mig om jag inte kommer ihåg rätt).

Bullerprovet är ett förbifartsprov som görs på två växlar (om man har fem-växlad låda), i ditt fall tvåan och trean.

Man ställer upp en mikrofon, 10 meter på båda hållen sätter man koner. SFRO-mannen kör sedan bilen i 50 km/h och precis vid konen gasar han fullt. Detta görs 2 ggr på varje sida och på respektive växel. Alla mätningar måste vara godkända.

Kolla denna filmen så ser du lite hur principen är.

Lite tips, var ute i god tid och se till att hastighetsmätaren funkar ordentligt. Det måste vara två personer när de gör ljudprov och åtminstone här i Skåne var det jävligt struligt att få till en tid. Det får inte blåsa för mycket och får inte vara blött.

Är du osäker på om du klarar det och inte vill köpa en db-mätare, smäll då dit en extra dämpare. Behöver inte göras snyggt. De bedömmer inte installationen ;)

:) :) Lite högre tryck i däcket än normal , begränsat gaspedal rörelse och några disk bollar i avgassystemet och det gick hur bra som helst . Det var Peder i Laholm som besiktigade .

Är du inte allergisk mot Biltemas sortiment så har de godkända sidoblinkers

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning/SIDOBLINKERS-2000025233/

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kollar på inköpslistan lite. Jag har funderat på ratt. Finns det några fallgropar där? Typ-godkännande?

Jag funderar på snap-off funktion. Vad säger bilprovningen?

När mitt instrument skickades tillbaka till England så fick jag betala frakten, och det skulle kompenseras vid nästa köp.

Jag är rätt lång (190), och har försökt bygga så jag får plats, men även vill jag ju att de kortare ska kunna köra bilen. Och med Ford originalratt är det på gränsen till trångt.

http://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=82_1887_1899

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En bra dag.

Har försökt att fylla kylsystemet med vatten. Det går i en del. Sen har jag tomgångskört och det har tillslut bubblat ur, och sjunkit. Då har jag fyllt på igen. Nu bubblar det inte så mycket. Jag valde att ta en liten tur. Snön har smält bort som tur är. Återstyrningen blir nog inte ett större dilemma. Vid rattutslag och gas så vill bilen styra tillbaka. Kanske inte som en fabriksny bil, men det finns tendenser iaf!

Valde även att trycka ur den lite på 2:ans växel. Det är bra klipp i den lilla racketen. Men vajrarna är nog i behov av justering. Då 1:ans växel är lite kärv.

Huvlåset:

20150128_zpszqoryrtg.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att du har en zetec, Burton power är ju alltid bra och prisvärda men inte billigast. Knäcker nog mekonomen för det mesta ändå.

Annars har jag beställt från mister-auto, gillar att de skriver ut leverantör av delen.

http://m.mister-auto.se/sv/vattenpump/ford-focus-daw-dbw-2-0-16v-131hk_v9899_g1260.html

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej. Kan någon skriva vad det ska stå på glaset på framblinkers? På swedol finns det modell som gått ut där det är en enkel 1 ( i Växjö finns ett ex på hyllan ). Sen finns på någon hemsida med glas 01. Och Hela och Swedol har 012a på ett par.

Uppdatering 1:

Pratat med Bilprovningen. 1, 1a eller 1b.

Uppdatering 2:

Nya tips? Jag tänker att alla som har en godkänd bil borde kunna tipsa om var ni fått blinkers ifrån? Det kan inte vara en säkerhetsklassad hemlighet.

Eller om ni passerar swedol och hittar en som ligger på hyllan :-) Länk finns i tidigare inlägg.

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Menar du de här? Det var den enda Swedol-länken jag hittade i din tråd.

http://www.swedol.se/lykta-saw.html

Såna har jag två liggande som jag inte använder, det blev MC-blinkers i stället. Jag dubbelkollar märkningen när jag kommer hem, vill du ha dem så får du dem.

Link to comment
Share on other sites

Menar du de här? Det var den enda Swedol-länken jag hittade i din tråd.

http://www.swedol.se/lykta-saw.html

Såna har jag två liggande som jag inte använder, det blev MC-blinkers i stället. Jag dubbelkollar märkningen när jag kommer hem, vill du ha dem så får du dem.

Precis! De fanns med en 1 på glaset. Och de fanns en styck i Växjö. (den köpte jag ifall att jag skulle hitta en till)

De kunde fixa fram en ersättare men då finns ingen 1:a och inte riktigt samma typ av glasskurningar. Den på är på länken är 2-delad i glaset som ni ser.

Han ringde runt till olika butiker men de verka bara vara ersättningsmodellen de har kvar.

Ja, om du har ett par så köper jag dom gärna!

Link to comment
Share on other sites

Dessa fjantiga besiktningsregler kanske borde lösas av LocostSweden genom att klubben borde ha någon form av uthyrningsbelysning som klarar enskilda godkännande. Om klubben sedan skulle kunna göra en vinst på varje bil som besiktas så vore det väl bra. Tror inte SFRO är rätt organisation för denna form av uthyrningsverksamhet. Varje bilbyggare har samma "helvete" med dessa bestämmelser. När det sedan är klart så plockas det bort mot mindre

kenneth

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dessa fjantiga besiktningsregler kanske borde lösas av LocostSweden genom att klubben borde ha någon form av uthyrningsbelysning som klarar enskilda godkännande. Om klubben sedan skulle kunna göra en vinst på varje bil som besiktas så vore det väl bra. Tror inte SFRO är rätt organisation för denna form av uthyrningsverksamhet. Varje bilbyggare har samma "helvete" med dessa bestämmelser. När det sedan är klart så plockas det bort mot mindre

kenneth

Jag kan väl tycka att fokus borde ligga på funktion och inte siffror. Mannen jag pratade med på Bilprovningen sa skälv att det är bara intressant på reg.bes. På kontrollbes. kollar de bara funktion.

Det blir väl så att folk säljer vidare när de inte behövs längre antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Kan kolla i Malmö i veckan. Skall upp till Växjö på fredag, kan lägga dem på Räppe om jag hittar i Malmö.

Var där i förra veckan faktiskt. Fanns inte. Hoppas att jag kan köpa av Family Guy :-)

Link to comment
Share on other sites

Var där i förra veckan faktiskt. Fanns inte. Hoppas att jag kan köpa av Family Guy :-)

Visst kan du det, jag har tittat på dem nu och de är märkta med "1", varken mer eller mindre.

Pm:a mig din adress så har du dem på måndag. Jag vill inte ha nåt för dem, tycker det är kul om grejerna kommer till användning.

En slant för frakten kan jag tänka mig, men det är ingen brådska med det. Ett litet paket brukar inte bli så dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Visst kan du det, jag har tittat på dem nu och de är märkta med "1", varken mer eller mindre.

Pm:a mig din adress så har du dem på måndag. Jag vill inte ha nåt för dem, tycker det är kul om grejerna kommer till användning.

En slant för frakten kan jag tänka mig, men det är ingen brådska med det. Ett litet paket brukar inte bli så dyrt.

Klart jag står för frakt :-)

jag ha skickat adressen. Tack så mycket!

Link to comment
Share on other sites

Känns fantastiskt! Tack så mycket!

Det i kartongen är en pryl från c-tek. Har en kabel på hojen, med denna adepter kan jag ladda telefonen och ev. en gps.

post-4305-145720378142_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Man får intrycket av att övre och undre länkarmar är parallella ??

Hur blir det då om du höjer framänden ??

Menar inte så, jag lyfte bilen med lastmaskin, så det inte skulle bli så mkt luft i systemet :-) Men måste byta expansionskärl. Vattnet rinner ut från locket.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej! Var ett litet tag sen nu igen.

Jag har börja med min praktik och börjat pendla åt andra hållet igen.

Men idag har jag fyllt i kylarvätska och tänkte köra lite med motor. Men nu startar den inte!!
Den startade i morse, gick dåligt. Sen dog den. Nu i eftermiddag startar den inte alls. Hostar kanske till någon gång.

Vad kan det vara? Den enda skillnaden jag kan komma på är att yttertemperaturen är annorlunda. Håller på utomhus idag. Både Coolant och air visa andra temp än sist jag körde.

Link to comment
Share on other sites

Jordfel någonstans? En kabel som hoppat ur?

Om du kopplar in datorn o kollar temperaturerna, är det extrema skillnader?

En polare som kör Omex hade fel på en givare, den visade -40 gr trots det var +10 gr.

Inte så enkelt att bränslefilter eller liknande satt igen? Ibland är det de enklaste felen som är svårast att hitta.

Link to comment
Share on other sites

Har du bränsle "på riktigt"? Alltså ut ur spridarna. Låter kanske lite konstigt, men jag har kört soppatorsk utan att tänka på det...

Plus att bränslefilter har en tendens att täppas igen på nybygge (skräp i tanken eller ledningar).

Link to comment
Share on other sites

Jag hällde i 10+ i tanken. Jag trodde det för också, för att den gick först, men inte sen.

Eller tänkte du annorlunda?

Jag ska ta en ordentlig kolla på bränslet också.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kom ner till garaget. Testade igen. Nu gick den igång. Nästan direkt. Nu efter lite körning så går den som förr igen.

Vad gör man åt vattentemp när tunerstudio visar -20 grader?

Har originalgivaren som sitter i blocket just nu.

Link to comment
Share on other sites

Kom ner till garaget. Testade igen. Nu gick den igång. Nästan direkt. Nu efter lite körning så går den som förr igen.

Vad gör man åt vattentemp när tunerstudio visar -20 grader?

Har originalgivaren som sitter i blocket just nu.

Finns det ingen kalibreringsfunktion?

Link to comment
Share on other sites

Blir det skillnad på temperaturen om du kopplar loss givaren? Tänker bara högt iom att många styrsystem tar ett fast värde vid avbrott.

Inte testat.. Ska göra! Idag visade den inte -20 som tidigare. Idag var -1.. Kanske är att vattnet nått givaren eller nått. Men den borde ju visa som typ yttertempen? (Eftersom motorn och allt borde väl ha samma temp när det står i garaget tänkte jag)

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Luft och vatten ska visa ungefär lika oavsett om vattengivaren når vatten eller inte on motorn är kall . Pröva att dra av kontakten så ser du i alla fall om det reagerar

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hur gör jag vid SFRO2 nu när jag måste byta bes.man? Han har börjat med något som heter TESTA istället.

Jag funderar på att kontakta han igen och se om han kan bes. bilen. Sen får det väl i värsta fall kosta extra. Har inte möjlighet att åka runt halva Sverige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Om du kontaktar den som är närmast dig nu, inom SFRO, så tar den personen över besiktningen från Stefan, utan extra kostnad för dig.

Gustaf

Närmast är Bosse Andersson, håller han på?

Vet du om någon brukar åka till träffen på Kinnekulle? Från och med nu är jag ledig på helger.

Du har inte tid annars?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag varmkört lite. Den går plötsligt sämre efter ett tag. Går inte rent, typ inte alla cylindra känns det som. Jag antar att det har med mappen att göra?

Kom på att min vattentemp inte ger rätt värde i tunerstudio, Är det något man kalibrerar eller måste jag byta givare? I så fall, vilken givare fungerar?

Ska ta kontakt med en som kan mappa med bromsbänk. Men vill gärna ha allt klart så det fungerar när man är där.

Lite nya bilder tagna med en vettig kamera. Jag har även satt på en vindavvisare.

8_zpssv70ihi2.jpg

3_zpsfp4gdyxg.jpg

7_zpsewvfy13s.jpg

4_zpswau5xdad.jpg

5_zpsb6eg6ucz.jpg

6_zpsml9lhqd1.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för kommentarerna!

Givetvis så ser den bättre ut på bilderna än i verkligheten ;)

Men om den går rent i veckan så ska jag till ett flygfält och testa den. Mest för att kolla bromsar och förhoppningsvis bullret, så man vet var det ligger. Just nu låter den faktiskt mindre än vad jag trodde den skulle göra. Låter inte mer än något annat tycker jag.

Jag har lust att åka upp till Kinnekulle, men får inte köra med den där tror jag. Men det hade iofs varit bra om det var någon från SFRO där, för då kunde man ta med den upp och göra 2:an. Min bes.man har ju börjat med TESTA (tror jag det heter)

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om du bara är den ljuddämparen som syns tror jag det är för lite, hade en på min innan och det lät för mycket. Vi har ju i princip samma motor.

Baklamporna, sitter dom tillräckligt långt ut?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...