Jump to content

MEV Rocket


FilipD
 Share

Recommended Posts

Det är ju en god tanke. Ska kolla upp det. Onödigt att slänga pengar på onödiga saker;-)

(farsan har hjälpt mig mycket de senaste helgerna, helt otroligt vad mycket bättre det går när man är två)

Idag har vi även luftat bromsarna. Tror de blir ordentligt nyp i dom:-) justering kommer ske när bilen fungerar.

Även bränslesystemet är påbörjat. Skulle nog blivit klart om inte allt vore stängt på söndagar i våran lilla by.

Saknar ca 1.5 meter slang och den biten som ska vara mellan tank och påfyllnadsmunstycket.

De grova elkablarna till elen är dragna. Batteriet kommer stå längst fram. Behöver nog vikten.

Det är givetvis massor kvar att göra, men tror kylsystemet ska fyllas i närtid, och elsystemet till lampor. Måste bara läsa på hur de måste sitta med längder och höjder.

Hoppas att styrsystemet kan kopplas snart med, så man kan starta den!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag skall köra med Revotec-mätare till min bil. Inte dom billigaste, framför allt inte deras givare, men han jag köpte mitt bygge av hade satsat på Revotec så det är bara för mig att fortsätta med det.

Personligen tycker jag att på din typ av bil, så tycker jag att ett kombiinstrument hade varit fräckt, typ Acewell eller liknande.

Ett tips är att inte stirra sig blind på vad själva mätaren kostar, kolla även vad sensorerna kostar. Den oljetrycksmätaren som Acewell säljer är billigare än själva givaren....

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar hastighetsmätaren på den då? Separat givare?

Helst vill jag inte få "flygplans"-känsla i bilen så ett kombi vore bra. Jag har hittat små fina lampor som jag ska använd till de nödvändiga.

Link to comment
Share on other sites

Inte så insatt i det, men kolla acewellls hemsida. Skulle tro det är som med många andra hastighetsmätare, dvs någon form av induktiv givare som räknar bulthuvud eller liknande. Till min sensor finns det em adapter så att man kan skruva i givaren i växellådan.

Gällande lampor så finns det Acewellls med inbyggda lampor för t.ex. Blinkers, helljus m.m

Edited by Frena
Link to comment
Share on other sites

Den Acewell (ACE-2859) jag har har en magnet kontakt som givare till hastighetsmätaren.

Var oxå inne på att ha induktiv givare när jag skulle installera min, men har för mig att utsignalen var på 5V och jag hitta ingen lämplig givare till det så det fick bli magnet på kardanen i stället.

Link to comment
Share on other sites

Den Acewell (ACE-2859) jag har har en magnet kontakt som givare till hastighetsmätaren.

Var oxå inne på att ha induktiv givare när jag skulle installera min, men har för mig att utsignalen var på 5V och jag hitta ingen lämplig givare till det så det fick bli magnet på kardanen i stället.

Okej, har ingen kardan och vet inte om det skulle skapa obalans på drivaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen spelar det ingen roll alls. Är det en "vanlig" magnet i original så byter den mot en neodymmagnet från tex Clas O. Små och extremt effektiva. Skulle du ändå vilja balansera sätt en liten motvikt på andra sidan neodymmagneten. Hjulaxeln rör sig bara med 3- eller 4-delen av motorns varvtal (lokala avvikelser kan förekomma).

Link to comment
Share on other sites

Har inte riktigt klart för mig hur magneten eller antal magneter som behövs för axwell.Men tillåter mig ändå med onödigtvetande om det är fel.

För ett antal år sedan monterade jag en farthållare som använde magneter på drivaxeln.Där var följde med fyra magneter som rekommenderades att användas för att få en så stabil signal som möjligt.Vad jag mins så var det stabila hastighets området beroende av hur många av dessa fyra magneter man använde.Ju färre magneter man använde ju högre hastighet måste man ha innan man var garanterad funktion.

Dessa magneter satt i små plåt hållare som bands fast med ståltråd runt drivaxeln som var klenare än en kardan axel.

Ja ja detta var ju strax inan hedenhös fick sandaler så det kanske inte är gällande längre.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle börja lite på elen idag. Använder ju första delen av styrningen från forden jag plockade delar ifrån. Så jag tänkte använda original blinker- och helljusspak. Till den går det in 9 sladdar. Sitter något på ett elschema så jag enkelt kan hitta rätt?

Tänkte även ha en huvudströmbrytare, kan styrsystemet (MS) hantera att bli helt strömlöst eller ska man direktmata det från batteriet?

Mvh

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag behöver ett el-/kopplingsschema till belysningen. Hittar inget vettigt när jag googlar. Hur har ni gjort?

Någon borde väl sitta på ett schema. Det är bara för belysning och kanske tutan.

Önskar snabbt svar då jag har en veckas semester med början nu på måndag.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Kanske ska uppdater lite om vad jag gör nu.

Idag började jag med elen, för lysen och tutan.

Gjorde lite testkopplingar i mindre skala och fick ihop blinkers med varningsblinkers samt positions-, hel- och halvljus.

Så i morgon är tanken att börja dra på bilen.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Började idag på riktigt med elen. Mycket sladdar blir det.

Målet i morgon är att få lyset att lysa:-)

Dock äger jag inga blinkers för fram- och sidomarkering.

Tänkte placera blinkerserna på skärmarna.

Hur mäter man hur lamporna bak får sitta i sidled?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste stället att hitta info på om belysning är VVFS 2003:22 kapitel 21 Belysning Länk till PDF

VVFS 2003:22 är förvisso inte gällande nuförtiden men det är samma regler / mått och den är lättare att läsa än det nya regelverket. Där finns alla mått mm som du behöver.

Link to comment
Share on other sites

Okej. Såg även att det ska indikera om en blinkers slutar att fungera.

Tips på hur jag löser det?

Kör du LED relä och LED blinkers är nog fiberoptik den enda lösningen, eller i alla fall den enklaste lösningen.. Annars varnar ju relät om en 21W lampa slutar fungera med högre blinkfrekvens. Kollades aldrig på besiktningen av min bil.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag har LED-blinkers bak nu. Sitter ihop med broms och positionsljusen.

http://www.transport-trading.se/?action=prod_pages&subdiv=produkter_detalj&desc=1&CID=16&artid=410/1

Några andra blinkers har jag inte köpt än.

Det jag märkte var attan att koppla in en lampa till i kretsen, så blinkade inte de bak, men relät slog.

Link to comment
Share on other sites

Idag kan jag bl.a. bocka av bromsljuset. Fick bygga ett litet fäste för givaren (tack brorsan för idén)

Sen är egentligen alla el dragen för lampor, fläkt och tut klar. Saknas ett par brytare.

Ska väl ge mig på motorns styrsystemet i morgon alt. i helgen.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Suttit och klurat på styrsystemet.

Frågor som jag har:

Vad är det för givare/motsvarande som sitter på insuget? Placerad på baksidan av insuget.

Svar: tomgångsventil/tomgångsmotor

Det går två sladdar in i blocket, ohm-mäter jag så blir det 31kohm om jag minns rätt.

Svar: vattentempgivare

Mina spridare idag har som vanligt, två trådar. Den ena är unik för varje spridare (svart+en färg till) , den andra (grön) är sammankopplad med de andra. Kan man vara säker på att den gröna är plus, för de öppnar på "jordning"

Mvh

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Fortsatt med elen. Fokuserat att dra grunden för styrsystemet. Det för lamporna är nästan klara. Missat sladdarna för helljusets indikationslampa.

Tar en himla tid.

Link to comment
Share on other sites

Löst ut det mesta med kabelhärvan från motorn nu, ska bara ansluta den till kabelhärvan för MS:et.

Det jag inte fått ordning på just nu är lambdasonden som jag skrev om för ett tag sen.

Får MS:et kommer det ut en tråd. Från min sond är det fyra. vet inte vilken av de fyra som ska in. Plus eller minus?

Mina färger är:

svart - Signal

grå - Jord

vit - Förvärmning

vit - Förvärmning

Kan man hoppa att koppla in förvärmningen, eller ska den bara in på tändningen?

MVH

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Löst ut det mesta med kabelhärvan från motorn nu, ska bara ansluta den till kabelhärvan för MS:et.

Det jag inte fått ordning på just nu är lambdasonden som jag skrev om för ett tag sen.

Får MS:et kommer det ut en tråd. Från min sond är det fyra. vet inte vilken av de fyra som ska in. Plus eller minus?

Mina färger är:

svart - Signal

grå - Jord

vit - Förvärmning

vit - Förvärmning

Kan man hoppa att koppla in förvärmningen, eller ska den bara in på tändningen?

MVH

Det jag fått fram av lite googlande är att:

Svart - Signal - Till MS:et

Grå - Jord - Till samma jordpunkt som jordar MS:et

Förvärmningen går att hoppa över.

Tillägg?

Link to comment
Share on other sites

Nu är 95% klart av all kabeldragning i bilen. Det är lite småsakervar, alltså 10 timmars arbete kanske:-)

Det jag är mest nöjd med är att allt hittills funkat. Jag ritade elschemat efter egen huvud och än så länge har allt fungerat.

Satte även igång MS:et idag. Får jag bara tiden att räcka till borde inte en uppstart till nästa helg vara omöjlig.

Ska flytta igen och det tar ju lite tid.

Någon som sitter på en färdig Mapp till zetec?

Mvh

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag gasa med pedalen!

Byggde en gaspedal förra veckan, av en gammal kopplingspedal.

Idag så gjorde jag så att jag kan använda den också:-) lite justeringar krävs, men nog enklare när motorn är igång.

Kopplingen reagerade jag lite på. Använder ett willwood pedalställ. Tycker inte det är tillräcklig "schvung" när man släpper upp den.

Men, det blir nog också enklare att justera på när motorn är igång.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut nu så kan jag (med lite flyt) prova att starta i morgon

MEN jag har ingen mapp:-P

Jag har lyft frågan tidigare i min tråd men inte fått någon respons. Är det så att ni vill ha betalt för den så är jag med på det.

Jag har en helt orginal 1.8 zetec från -99 - 2000

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag har letat. Hittat bilder tagna på deras "tabeller" sen kan ju MSet generera egna mappar märkte jag. Som en grund.

Ska få lite hjälp i morgon hoppas jag av en kille som har kört ett par system i sina folkracebilar.

Jag börjar plugga i Växjö på måndag och då kommer jag inte vara hemma så mycket igen. Skulle va kul att få hör lite hostande iaf:-)

Tycker det borde finnas här med tanke på att fler kör med zetec och ms.

Lite andats funderingar

Jag har kvar hastighetsgivaren i växellådan, den borde man väl kunna använd till en annan mätare?

Jag har tre kablar från generatorn, blå,grå och röd. Vilken ska var? Någon borde väl gå till lampan.

Link to comment
Share on other sites

Hej, det fungerar alldeles utmärkt med de mappar som MS genererar. Det är bara att mata in de motorparametrar du har och så får du en fullgod startmapp. Sedan när du fått igång motorn använder du Autotune i MS tunerstudio när du kör runt, du får inte alla belastningsfall men en fullt fungerande motor. Det finns även autotune för kallstart osv.

Rekomenderar att du mixtrar lite själv, först känns det helt omöjligt men efter ett tag är allt väldigt logiskt. Det mesta går att läsa sig till i manualen som ligger under MS extra.

Lycka till !!

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, det fungerar alldeles utmärkt med de mappar som MS genererar. Det är bara att mata in de motorparametrar du har och så får du en fullgod startmapp. Sedan när du fått igång motorn använder du Autotune i MS tunerstudio när du kör runt, du får inte alla belastningsfall men en fullt fungerande motor. Det finns även autotune för kallstart osv.

Rekomenderar att du mixtrar lite själv, först känns det helt omöjligt men efter ett tag är allt väldigt logiskt. Det mesta går att läsa sig till i manualen som ligger under MS extra.

Lycka till !!

Mvh Pär

Tack. Jag ladade hem tunerstudio idag och började pilla lite. Ska väl läsa på lite under kvällen så jag ökar min förståelse. Kanske:-)

För övrigt kan jag ju berätta att jag körde under brorsans gaffeltruck med våg idag för att se var jag ligger. Då är det inget vatten i, inga stolar, avgassystem, karossdetaljer eller täckplåtar för "kardan" och liknande. Men den vägde nästa 500 kg (499.8)

Så med mina 85kw så borde väl jag nått vikt-/effektkraven.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Taget från tunerstudioguiden:

EDIS mode

Controls Ford EDIS ignition module for wasted spark distributor less ignition, this can be installed on most even fire 4,6,8 cylinder 4 stroke automotive engines.

This setup requires a 36-1 trigger disc mounted on the crank, many Fords from 1990 onwards already have the trigger disc or teeth cut into the flywheel. Suitable discs are available new and used.

EDIS has a quoted upper limit of 9000rpm, but in practice some have seen 9300 or 10500rpm. EDIS8 appears to limit just above 6000rpm.

The EDIS install offers another DIY ignition solution on engines that are distributor less from the factory, unlike the Wheel Decoder version it uses the Edis module to fire the coil packs rather than directly from the ECU.

Ensure that the ONLY ignition option in Ignition Options / Wheel Decoder and Output Pin Options is EDIS and that LED17 is set as SparkA, NO other outputs must be set as a Spark Output.

Set the Trigger Angle to ZERO and Spark Inverted Output = YES in the Spark Settings menu.

Och

Fitting the VR Sensor and the 36-1 wheel

Assuming you have obtained a suitable 36-1 wheel, you need to establish the correct relationship between the VR sensor and disc.

There are two methods to visualise the relationship with the same outcome.

SPECIFIC-ANGLE is defined as follows: EDIS4=90, EDIS6=60, EDIS8=50

EITHER

1) Turn your engine to SPECIFIC-ANGLE degrees before TDC (check direction of rotation!). Mount the VR sensor wherever is convenient and mount trigger disc so that the centre of the sensor aligns with the centre of the missing tooth.

OR

2) Set your engine at TDC, then put the missing tooth either 9, 6 or 5 (depending on no. cylinders) teeth in front of the sensor. (Count from missing tooth in opposite direction of rotation) This will put the centre of a tooth central to the sensor.

helt ärligt fattar jag inte:-P

Eller jo, vad som står men inte vad det innebär. Om man ställer triggar angel till 0, var ska man då skriva in de graderande får fram när motorn är i TDC?

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Soppa får jag fram. Och den hostar lite. Men inget mer. Finns det ingen inställning i datorn där man måste skriva in att man kör med 36-hjuler?

När jag kör på startmotorn sticker varvräknaren iväg till 5000-7000 rpm. Vad kan det bero på?

De inställningar jag gjort nu är:

"Ensure that the ONLY ignition option in Ignition Options / Wheel Decoder and Output Pin Options is EDIS and that LED17 is set as SparkA, NO other outputs must be set as a Spark Output.

Set the Trigger Angle to ZERO and Spark Inverted Output = YES in the Spark Settings menu."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...