Jump to content

MEV Rocket


FilipD
 Share

Recommended Posts

ang. växellådan. Min far känner en engelsman som flyttat hit. Han jobbar med bilar till vardags så han skulle kika på det. 1,8 såldes ju som tur va i England:S Men det kunde dröja ett par månader.

Idag har jag satt fast lite plåtar. Gummi list runtomkring. snyggar och motverkar vibrationer.

Eftersom bilen knappt blir klar till sommaren 2012 så ska jag bygga klart med gamla växellådan, så jag kan fixa el och allt. Sen får jag ta arbetet med att byta.

Bromsslangar? Gärna där man kan prata med försäljaren och betala kontant eller faktura. Tror inte jag rer ut massa internetPayPalhitochdit-prylar.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Bromsslangar? Gärna där man kan prata med försäljaren och betala kontant eller faktura. Tror inte jag rer ut massa internetPayPalhitochdit-prylar.

Hydroscand är bra att prata med och de kan fixa bra slangar till bra pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja det är kul, litet bakslag idag dock.

Åkte ut till skrroten för att hitta en ny växellåda. Skiljer tydligen så mycket bland lådorna så den jag söker verkar vara svår att hitta.

Men på Ebay verkar det finnas flera, så det kanske blir mitt första köp därifrån.

MVH

Jag håller på och tittar på det där med motor och växellåda och enligt alla uppgifter jag har så ska en ib5 från vilken Focus som helst passa på din 1,8 motor. Dvs en ib5 från en 1,6 ska inte vara något problem. Alla ib5 lådor kan byta innehåll med varandra hur som helst, däremot har de olika utväxling, men 2,0 zetecen har mtx75 låda. Det som skiljer 2,0 från 1,8 är antal splines men detta kan lösas med att byta svänghjul eller hela kopplingen. Om växellådan är ok i skalet men kuggarna är fel så kan du som sagt också titta på växellådor från Escort mk6, där finns det gott om 1,8or, men dessa har andra fästpunkter och passar inte på Rocketen men du kan ju ta kuggarna.

Lycka till!

/Tobias

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på och tittar på det där med motor och växellåda och enligt alla uppgifter jag har så ska en ib5 från vilken Focus som helst passa på din 1,8 motor. Dvs en ib5 från en 1,6 ska inte vara något problem. Alla ib5 lådor kan byta innehåll med varandra hur som helst, däremot har de olika utväxling, men 2,0 zetecen har mtx75 låda. Det som skiljer 2,0 från 1,8 är antal splines men detta kan lösas med att byta svänghjul eller hela kopplingen. Om växellådan är ok i skalet men kuggarna är fel så kan du som sagt också titta på växellådor från Escort mk6, där finns det gott om 1,8or, men dessa har andra fästpunkter och passar inte på Rocketen men du kan ju ta kuggarna.

Lycka till!

/Tobias

Tack för svaret. men lådorna ser ju olika ut? svepet alltså. men de kanske var fel lådor jag tittade på. ska 1,6ans passa på min då?

Link to comment
Share on other sites

Å fyfan! Hoppas på bättring, men det kommer ju ta ett tag... Båtbensfrakturer tar tid, min första var gipsad 12v (mc krock) de två senare 9v vardera.

Nu till växellådor:

1.4 , 1.6 och 1.8 har IB5. 2.0 har MTX75.

1.8 och 2.0 är "samma" motor.

Alla säger att IB5 från 1.8 passar på 2.0 om man byter svänghjul och ev mer i kopplingen. Generellt ska Ford vara duktiga på att använda samma delar i flera modeller så därför hoppas jag att IB5 för 1.6 och 1.8 ska vara samma. Men det vet jag i mitten på september, då en 2.0 motor och en 1.6 IB5 införskaffats, återkommer då.

Krya på!

/Tobias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jaha, då har jag kollat också... 1.6 låda passar INTE på 1.8/2.0 motor. Men jag har köpt en 2.0 iallafall.

/Tobias

Hej!

ursäkta sent svar.

jag hoppas på att en kille från England som bor i närheten av mig kan ta hem en 1,8 låda nästa gång han åker över. Sist jag pratade med han sa han att det fanns massor på skrotarna.

Sen ang. min skada. Det var inte båtbenet utan en såkallad radiusfraktur och sen två mindre i de sju småbenen som finns i handen. Ruskigt dålig rörlighet är summan iaf. Nacken är helt okej och jag kan gå, det är väl de viktigaste om man tänker på vad som kunde hänt.¨

MVH

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallå!

Jag har varit så omotiverad på mitt bygge så länge nu. Pendlat mellan att ge upp eller vänta på att motivationen ska återkomma. Hur gör ni när det blir uppförsbacke?

Mitt bygge har passerat en rätt stor summa pengar i inköp av prylar och besiktningar.

En stor anledning till att det blivit lite gjort är att jag pendlar mellan Kalmar, Vimmerby och Ronneby - på veckobasis.

På det lite negativa så kan jag tillägga att jag var i garaget idag och har påbörjat förberedelserna inför motorlyftet. När den är i så kan mycket annan komma på plats. El, bromsvajrar, ledningar etc.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

Jag har varit så omotiverad på mitt bygge så länge nu. Pendlat mellan att ge upp eller vänta på att motivationen ska återkomma. Hur gör ni när det blir uppförsbacke?

Mitt bygge har passerat en rätt stor summa pengar i inköp av prylar och besiktningar.

En stor anledning till att det blivit lite gjort är att jag pendlar mellan Kalmar, Vimmerby och Ronneby - på veckobasis.

På det lite negativa så kan jag tillägga att jag var i garaget idag och har påbörjat förberedelserna inför motorlyftet. När den är i så kan mycket annan komma på plats. El, bromsvajrar, ledningar etc.

MVH

Det viktigaste måste ju vara att du blir frisk från dina skador - bilbygge kan vänta, du får hålla kontakten på forumet så att inte intresset försvinner. Desto mer man kan planera desto lättare går bygget.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

FilipD: --- Hur gör ni när det blir uppförsbacke? ---

Äh, det är alltid uppförsbacke men strunta i det och bygg istället, det brukar kännas så pass bra att bygga på att man glömmer uppförsbacken. Att låtsas att den inte finns det skall man inte ens försöka för det går ingen på. Kör vidare med bygget, rätt som det är blir en sak eller två saker eller en motorstart eller något annat klart. Då ler du lite och av bara farten fortsätter.

Kör på! Du har hela forumet som står bakom, runt om och hejar på. Du skall veta att vi också behöver påhejning ibland. Inget unikt alls.

Link to comment
Share on other sites

Yttre omständigheter som sjukdomar, skillsmässor, motivationsbrist, garagebrist, pengabrist osv... drabbar nog många byggare.

Det som fungerar för mig är att åka och kika på andra byggen.

Att göra något som syns är bra, lacka, montera motor, kaross eller liknande, även om det kanske innebär merjobb i slutänden.

Jag följer ditt bygge och skulle gärna kika förbi, Rocket känns som ett riktigt intressant bygge.

Så precis som Cealm sa vi hoppas att du kommer i mål.:racesmile:/>

Link to comment
Share on other sites

Min största motivation är just nu att det är 4,5 år sedan jag gjorde SFRO 1, så jag måste göra tvåan innan sommaren :)

Att mitt bygge dragit ut på tiden har inte berott på motivationsbrist, utan på livet i allmänhet och husrenovering i synnerhet.

Har renoverat ett helt hus grundligt (in på betongen i alla rum, byte av fönster, avlopps- och vattenrör, ny el osv.), gift mig (mycket tid och pengar går åt) och i vissa perioder jobbat för mycket.

Mitt största råd, låt det ta lite tid om det behövs, och STARTA MOTORN!

Jag håller på dig :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

.......Hur gör ni när det blir uppförsbacke?

......

MVH

För några år sedan drabbades min äldsta son av en mycket svår och obotlig sjukdom, då var jag beredd att ge upp bilbygget - det roligaste och intressantaste jag hade gjort på många 10-tals år.

Det var inte uppförsbacke, det var en ogenomtränglig vägg framför mej som inte gick att övervinna. All motivation försvann.

Själv är jag stark som en oxe men då var jag bara ynklig och svag.

Skrev om det på forumet. Till min stora förvåning fick jag många medmänskliga och stöttande reaktioner av forumdeltagarna. Jag uppmanades att fortsätta med bygget, det skulle vara den bästa av terapier. Jag hade en föreställning om att det var en hop bilbyggarnördar på detta forum, ack vad fel jag hade - det var en fantastisk samling människor som med enkla tillrop fick mej att fortsätta byggeriet. Långsamt tog jag deras uppmaningar ad notam och började bygga igen och det var nog det bästa jag hade gjort i den situationen.

Uppförsbackar får alla, både i livet och bilbyggeriet.

Tack vare forumets medlemmar blev det en "rörhög" till slut.

Fortsätt och bygg, om än det går sakta, det är en kombination av intellektuell och praktisk aktivitet som är det bästa för själen och välbefinnandet.

Antas

Väntar på undergången.

Efter lite efterforskningar.....mayakalendern tar slut vid vintersolståndet 2012........vintersolståndet inträffar exakt vid den tidpunkt då jordens axellutning befinner sig längst bort från den stjärna (solen) kring vilken den ligger i omloppsbana.......detta inträffar den 21/12 kl. 11:12 i världstid...........vilket i svensk vintertid (världstid +1h) blir kl. 12:12. Jag sitter och väntar med spänning, klockan är nu 10:50!

Om inte undergången inträffar överväger jag åtal enl marknadsföringslagens 10§ (vilseledande marknadsföring).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Väldigt roligt att så många svarar:-) Det är som lumpen igen med kamrater var man än vänder sig.

Jag ska beskriva min största farhåga som jag känner att jag har nu fram över (ang. bygget)

Motorn! Jag vet hur den ska placeras och så men jag vet inte i vilken ände jag ska börja med elen. Jag har försökt få klarhet i det tidigare men med infödd dumhet så förstår jag fortfarande inte.

Jag har sparat alla kabelstammar som satt framför B-stolparna på bilen och hängt upp dom på väggen. Men inte en aning hur jag ska lyckas bena ut det. Så tanken går fortfarande mot ett MegaS, som jag inte heller har en aning om hur jag ska koppla in, eller vilket av de tre olika jag skulle behöva.

Det här får inte låta kaxigt men jag har pengar avsatt till bygget så skulle jag bli övertygad om att ett MS skulle vara det bästa så skulle jag köpa ett sånt. Generellt så ser ett MS förhållande vis enkelt ut att installera.

Finns det någon "MS-Guru" här på fordonet som man kan ta konakt med? Helst över telefon, eller en kopp kaffe! :-)

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan drabbades min äldsta son av en mycket svår och obotlig sjukdom, då var jag beredd att ge upp bilbygget - det roligaste och intressantaste jag hade gjort på många 10-tals år.

Det var inte uppförsbacke, det var en ogenomtränglig vägg framför mej som inte gick att övervinna. All motivation försvann.

Själv är jag stark som en oxe men då var jag bara ynklig och svag.

Skrev om det på forumet. Till min stora förvåning fick jag många medmänskliga och stöttande reaktioner av forumdeltagarna. Jag uppmanades att fortsätta med bygget, det skulle vara den bästa av terapier. Jag hade en föreställning om att det var en hop bilbyggarnördar på detta forum, ack vad fel jag hade - det var en fantastisk samling människor som med enkla tillrop fick mej att fortsätta byggeriet. Långsamt tog jag deras uppmaningar ad notam och började bygga igen och det var nog det bästa jag hade gjort i den situationen.

Uppförsbackar får alla, både i livet och bilbyggeriet.

Tack vare forumets medlemmar blev det en "rörhög" till slut.

Fortsätt och bygg, om än det går sakta, det är en kombination av intellektuell och praktisk aktivitet som är det bästa för själen och välbefinnandet.

Antas

Väntar på undergången.

Efter lite efterforskningar.....mayakalendern tar slut vid vintersolståndet 2012........vintersolståndet inträffar exakt vid den tidpunkt då jordens axellutning befinner sig längst bort från den stjärna (solen) kring vilken den ligger i omloppsbana.......detta inträffar den 21/12 kl. 11:12 i världstid...........vilket i svensk vintertid (världstid +1h) blir kl. 12:12. Jag sitter och väntar med spänning, klockan är nu 10:50!

Om inte undergången inträffar överväger jag åtal enl marknadsföringslagens 10§ (vilseledande marknadsföring).

Jag får samma känsla, dock har jag haft turen att inte behöva genom gå något ens som kan motsvara det jag antar att du har fått/får gå genom!

Tack för svar!

MVH

PS. jag gömmer mig i Garaget under Undergången så jag får med mig mina saker till graven.

Link to comment
Share on other sites

Hittade lite matnyttigt på Diyautotune om MS på Zetec http://www.diyautotune.com/tech_articles/how_to_megasquirt_your_ford_zetec.htm

Kontentan: Du kan använda zetecens originalmonterade VR-sensor som trigger för varvtalet :thumbsup: . Pinto och andra gamla motorer måste ha externt triggerhjul.

Samma typ av sensor som saab använder så det behövs inga förändringar av hårdvaran.

Inställningarna som behöver ändras står beskrivet i länken ovan.

Saab har 60-2 tandhjul, zetec 36-1 t.ex.

Gissar att det finns gott om färdiga mappar till zetec som man bara laddar in.

Link to comment
Share on other sites

Har tagit bort motorn från vaggan, och börjat planera för montering. Det har dock dykt upp några bromsar. Dock inga svårlösta problem.

1: Skulle dra fast svänghjulet, och då kom det över mig hur fan ska det sitta. Men genom att snurra det 360 grader, hål för hål, så kunde man snabbt utesluta hur det inte skulle sitta. Hålen är alltså inte centriska utan passar bara på ett sätt. Det sitter en märkning som jag hade för mig skulle peka uppåt. Och efter att snurrat svänghjulet ett varv så slutade de med att det stod rakt upp. Minnet kan fungera ibland :)/>

2: När jag skulle dra fast det slog en annan sak mig mig, Ska svänghjulet dras med moment? Efter en snabb googling så hittade jag en länk på ett forum, gissa vilket? :)/>

Så svaret är ju givetvis Ja. 110Nm.

3: Hade helt glömt bort att drivremmen som sitter på motorn original är helt obrukbar då jag inte längre har någon AC-pump. För en gångs skull kom den annars mycket kassa byggbeskrivningen till nytta. På näst sista sidan stod det att på 1,8l- och på 2,0l motorn ska den vara 1288mm lång. Trodde det skulle vara problem att hitta en som passar. Men på den lokala leverantören av reservdelar så berättade han att det fanns hur många som helst, i olika längder och bredder. Så en som är 1285mm är beställd. Så nära som jag kunde komma. Tyvärr, p.g.a jul så får jag den inte förrens på fredag.

MVH

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Fel av mig, det var hos CBS http://www.cbsonline.co.uk/category/Mechanical_Parts/Control_Cables,b.html

Tips är att beställa kataloger i papper, då kan man enklare bläddra igenom och komma på grejer man måste ha och beställa samtidigt som annat. CBS har bara som PDF men funkar bra.

https://www.europaspares.com/page/61/Free_Catalogue.html

https://www.demon-tweeks.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Får leta lite då efter en vajer.

Har börjat med ett fäste till ett extra hjul till drivremmen. Behöver det för att remmen ska gå rätt nu när jag tagit bort AC-pump och Servon. På den lokala tillbehörsfirman ville dom ha 560 kr för ett remhjul. På den lokala skroten (där man fortfarande får ta delar själv) ville dom ha 20kr;)

MVH

Link to comment
Share on other sites

Fästet är snart klart. Hylsan som håller remmen är lite för lång, för när jag snurrade motorn för hand så hoppar den av lite. Så den kommer förmodligen flyga av när man varvar lite.

Bara att hitta remmen tog en bra stund. Fick mäta, hämta en som var för kort och sen hämta en annan.

Drivrem1_zps0b464fe4.jpg

Drivrem2_zps8dcdc226.jpg

Link to comment
Share on other sites

Japp, det gröna. Total invetsering 120:-. Bara hjulet nytt skulle kostat 560:-

Det är byggt i 6 mm plattjärn och så är det typ två "strävor". Kan fota enbart fästet i morgon. Det är ett räfflat hjul men på något sätt kränger remmen av när jag snurrade runt vevaxeln.

Fick mitt paket idag! För över pengar ikväll! Kollade bara snabbt över det och det inger ju hopp om en framtida start=-)

Det var dock en tejpbit jag inte kunde se vad det stod. T... -Någoting.

Link to comment
Share on other sites

Tja

Idag är motorn i igen. Så jag har fixat växelvajrarna och börjat med elsystemet. KOmmer försöka använda det på motorn som finns så långt som möjligt och de kontaktstycken som finns.

Köpte precis mitt MS av Rickard Larsson hår på forumet.

Lite frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Generatorn, vilket stift är till vad?

IMG_0483_zpsf08e4fd5.jpg

Vad är den lilla silvriga dosan till? Finns 2 stift till den.

IMG_0482_zps0bdbad3b.jpg

Vad är givaren i mitten av bilden till? Sitter i toppen till vänster på insugssidan.

IMG_0481_zps2dcb2179.jpg

Från MS:et. vad är detta?

IMG_0480_zpsc14abe82.jpg

Har fler frågor men tänker portionera ut det lite;-)

MVH

Link to comment
Share on other sites

Okej. bra att veta till senare motorprojekt;)

--------------

Dessa Frågor har jag postat på olika trådar på olika forum

Nu har jag fått mitt MS. Det har tidigare suttit på en saab-motor och ska nu anpassas till min Zetec 1,8 från en Focus 99-00.

Länk till mitt MS-specifikationer, typ.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10844

"Lite" frågor ang. installationen som jag hoppas någon kan svara på.

1) På den kontakt som förra ägaren har använt till sin VR-sensor är det tre kablar från MSet. Sensorn på min motor har bara två stift. Hur gör jag där? På elscheman i början av tråden används väl bara två kontakter från MSer?

2) Ytligare en kontaktfråga. I kabelstammen från MS finns en kontakt till tändspolen. Det är tre kablar från MSet. Den kontakten ser precis ut som den som ska in i min tändspole. Kan man använda den då eller finns det en risk att jag ska ha en annan kabelföljd in i tändspolen?

3) Var ska man koppla kontakten till kylfläkten? Plus direkt på släkten eller till ett relä som styr fläkten?

4) När man monterar själva MS-lådan, något speciellt att tänka på då?

5) In i MSet finns något som ser ut som en röranslutning. Är det luftmätning av något slag? Var ska den andra änden av den slangen i så fall?

6) Hur kopplar man in Lambdasonden? Från givaren som sitter innan katten på min motor har fyra små sladdar. Från MSet kommer det En.

Hoppas det inte blir för mycket att svara på men jag har aldrig gjort detta innan.

MVH

Link to comment
Share on other sites

1. Två kablar är jord. Eller rättare sagt, en jord, en är skärm. Men de är ihopkopplade. Om du mäter med en ohm-mätare kommer du ha noll ohm mellan två stift, dessa är jord/minus/skärm. Men om jag minns rätt är kabeln från MS:et en vanlig skärmad kabel. Om du klipper bort kontakten som är skarvad på kabeln har du en mittledare som är signal och en skärm som är jord. Antagligen samma på din VR-sensor.

2. Mittstiftet går till 12 V, de yttersta jordar respektive tändkabelpar när det ska göras gnistor. Gissar att din är samma då båda är vanliga Ford.

3. Kabeln från MS till kylfläkten jordar när fläkten ska gå. Alltså 12 V till ena sidan på ett reläs spole, andra sidan till MS, så drar reläet när MS säger till.

4. Behöver ju inte sitta så det kan skvätta regn på den :) Gummifötterna som följde med bör användas så inget vibrera loss.

5. Vakuumanslutning så MS vet motorns undertryck. Och övertryck om man har turbo.

6. Lambdaingången på MS är själva signalen. Finns 1, 2, 3 och 4-poliga lambdasonder. Din med fyra är väl + signal, - signal, + förvärmning och - förvärmning. Vilken som är vilken på Ford vet jag inte.

Hittade dock detta, vet inte om det stämmer:

Bosch 4-wire (Bosch Thimble type):

1. Black wire for the signal

2. Gray wire for signal ground

3. Two (2) white wires for the heater.

Link to comment
Share on other sites

Fan Rikard, du är en pärla.

Jag hittade ett elschema på skogenracing.com

Det stämmer inte ihop med hur du byggt ditt va?

wiringvr.jpg

Alternativt

wiringvr.jpg?

För dom här kontakterna finns inte i någon av de schemana va? De tra sladdarna till höger.

bild2-1_zps33d85c27.jpg

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Nej, inte riktigt. Nummer ett så är de för 6 cylindrar, nummer två för vanlig tändspole och fördelare. Men annars så stämmer de nog.

Extrakontakten som kommer ut är för att ford edis-tändspolen ska få gott om ström. Motsvarande kontakt finns på kabelhärvan.

Link to comment
Share on other sites

Nej det med spridarna är väl mest symboliskt kan jag tro, om man hade haft en 6:a.

Vilken utgång ska till nyckeln?

Hur använder man den delen som var buntad och märkt -tomgångsmotor-?

Ang VR-sensorn. Jag tar bara bort kabeln för skärmningen och "lägger" den bredvif, eller skulle jag byta sensorn på min motor?

När allt är kopplat och klart. Kopplar man in datorn och tankar ner en mapp som jag hoppas någon sitter på? Så inställningarna ändra sig själ, triggerhjulet tex?

Mycket frågor nu men måste ju komma framåt:)

Link to comment
Share on other sites

Tändningslåset ska kopplas till huvudreläet antar jag. Jag kör en vippströmbrytare till huvudreläet och en startknapp. Slopat tändningsnyckel, enklast så.

VR-sensor-ingången har två poler. Signal och jord/skärm. Din VR-sensor hade väl också två poler? Då gäller det bara att räkna ut vilken som är vad. Antagligen är kabeln från din sensor också skärmad.

Jag har gjort en grundfil som du kan lägga in som antagligen går att starta på. Eller i alla fall se värde, typ 200 rpm på startmotorn.

Koppla in datorn och ström till MS så kan du se värde från tempsensorer mm. Då kan du dra runt motorn och se så du får utslag av VR-sensorn.

Link to comment
Share on other sites

Tändningslåset ska kopplas till huvudreläet antar jag. Jag kör en vippströmbrytare till huvudreläet och en startknapp. Slopat tändningsnyckel, enklast så.

VR-sensor-ingången har två poler. Signal och jord/skärm. Din VR-sensor hade väl också två poler? Då gäller det bara att räkna ut vilken som är vad. Antagligen är kabeln från din sensor också skärmad.

Jag har gjort en grundfil som du kan lägga in som antagligen går att starta på. Eller i alla fall se värde, typ 200 rpm på startmotorn.

Koppla in datorn och ström till MS så kan du se värde från tempsensorer mm. Då kan du dra runt motorn och se så du får utslag av VR-sensorn.

Japp. Det är två poler. Då behöver jag väl bara ta reda på vilka av de tre som ska bli två då.

Vär är det bäst att placera de givare jag fick med?

Vad var kabeln märkt touch(?) till?

Link to comment
Share on other sites

Sensorn för insugsluften ska sitta i luftflödet in i motorn. Så MS vet tempen på luften in i motorn.

Sensorn för kylvätskan ska sitta, hör och häpna, i kylvätskan ;) Brukar väl vara in i topplocket genom/vid insuget?

Touch känner jag inte igen, är nog min handstil som spelar dig ett spratt. Tacho kanske?

Link to comment
Share on other sites

Sensorn för insugsluften ska sitta i luftflödet in i motorn. Så MS vet tempen på luften in i motorn.

Sensorn för kylvätskan ska sitta, hör och häpna, i kylvätskan wink.gif Brukar väl vara in i topplocket genom/vid insuget?

Touch känner jag inte igen, är nog min handstil som spelar dig ett spratt. Tacho kanske?

Sensorn för coolant temp sitter i termostathuset på zetecen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...