Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

1.2.38. Vi testade att uppgradera men då funkade ingetså detta var bästa vi hittade.
Nu har jag kört en tur och jäklar i min låda vad den går. Så sjukt kul.
Den släpper enkelt med lite högerfot och accar sjukt på 6:an från 110.
Nu blir det massor med åka i sommar.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tog lite bilder efter dagens tur. Hemmabyggd sleeper som tar de flesta vanliga produktions bilar vid rödljusen.
Ser ut som skit men går som fan!
/Vedde0718c988f317e272199db0cafdc39ff5.jpgc51d0622f0c86cfbde86a0d2ebdda511.jpgf585b9e3b9a729f96b291b4f5998c5dc.jpg01e23e885d4e69619372add40d984dcb.jpga15fb9e4e8d93e243743e0d5d76af55d.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, vedde sade:

Ser ut som skit men går som fan!

😂

Tycker den är stenhård på nått vis. Lite som att det räcker att titta på den för att inse att, njaeee, jag släpper nog den där fighten.

Lite som Dragomir Mrsic 😛

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Tycker den är stenhård på nått vis. Lite som att det räcker att titta på den för att inse att, njaeee, jag släpper nog den där fighten.
Lite som Dragomir Mrsic

Ha ha, problemet är att de flesta inte släpper den utan vill ge sig på den då de tror att de kan slå mig! Dock får jag inga puts priser på utställningar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, vedde sade:


Ha ha, problemet är att de flesta inte släpper den utan vill ge sig på den då de tror att de kan slå mig!

Jag känner igen det.....brukar släppa iväg dom ibland och sedan strunta i att bromsa för rondellen typ....och plötsligt

så är dom efter igen😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jag känner igen det.....brukar släppa iväg dom ibland och sedan strunta i att bromsa för rondellen typ....och plötsligt
så är dom efter igen
Ha ha precis så gör jag med- sjukt kul.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nu var det tyvärr ett par säsonger sedan jag körde mycket och aktivt. Men en favoritsport är ju att ligga bakom nån lite motorkraftigare BMW eller Audi och så fort de gasar på för att dra ifrån kör man om dem
 
Ja - gärna med lite "allan ballan" brorsor i

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Nu var det tyvärr ett par säsonger sedan jag körde mycket och aktivt. Men en favoritsport är ju att ligga bakom nån lite motorkraftigare BMW eller Audi och så fort de gasar på för att dra ifrån kör man om dem 😄

 

Tur att jag inte har en motorstark BMW då..... så jag inte försöker köra ifrån nån se7en😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Körde lite bana igår på Arlanda test track då Renault hade träff med Kompressor Anders. Bilen gick som ett skott och remmen höll får lite plågning med. Bromsarns tar efter lite värmning och funkar mycket bra med så stora Ok i fram.
Skönt att äntligen vara på banan, språkligt och bildligt!
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

idLD3_222305_m.jpg

 

 

Inser nu att den snodda bilden från nätet  inte bara är Bosse bildoktorn som frågar utan och oxå  SFRO  🙂  

Edited by LUPUS
  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-06 at 16:40, vedde sade:

@EUSSVEN vad är specen på din motor?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Hej

 

Det är en SAAB B234 dvs Södertäljemotorn som satt i SAAB 9000.
Blocket är honat och genomgånget av Primoto i Igelstorp, Kolvar är från JE-pistons annars är allt annat original med nya lager och så...
Turbon är en Mitsubishi TD04hl - 19t. Org cirkulationsventil används, Den laddar ca 1,3bar, men det är svårt att säga hur mycket man får i då man ej vet avgasmottryck.
Byggde om insuget lite till turbon för att få en rakare "väg" för luften då det går närmare 0bar innan kompressorn, VVS krök, silikonslang och original SAAB filter.
Kul grej man kan göra till vintern är att sätta på en övertrycksvakt som matar tillbaka friskluft från turbon efter lambda i dämpen så man "sotar ur" dämpen en smula när det laddar. Kan smälla fint när man lambda sjunker vid gaspådrag ( sotar mindre ). Då kan man leka att man har uluft system som på gamla quattron!
Tror spridare är specade 825CC?
Motorstyr är ett gammalt Nira I3.
Den går riktigt bra.
Tack @LUPUS för tips och råd, skall försöka komma förbi någon helg och inspektera elbygget.

20200510_204453.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen går bilen som ett skott och funkar som räser som börnar och som glassåkar bil på låga varv som sambon och hundarna gillar.
Vädret inbjuder till turer nästan varje kväll.
Så skönt att bara vrida nyckeln och köra.
Härlig körsommar på er alla!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Allt är linjerat  och rakt?
Du kanske har för litet drev på kompressorn....
Nä nått är uppenbarligen inte rätt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma controller som du har. Kör utan termostat och då behöver man inte ”by pass” kretsen som måste finnas om man har termostat, dvs plugga den. Jag har tillverkat min ”blanking plate” av den gamla vattenpumpen. Jag tog bort impeller, axel m.m. och svarvade ur den samt satte en plugg i hålet. Tillverkade också en anslutning för kylarslangen där termostaten sitter original. Finns delar att köpa på bl.a. SBD motorsport om man inte kan eller vill tillverka själv.

@Morty hur menar du att du satte ett rör där termostaten brukar sitta? Sätter man inte pumpen mellan kylaren och termostathuset utan termostat i? I stora röret på bilden.

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

9b71a270b9e1346715df35bd7b5eee7b.jpg

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, vedde sade:

@Morty hur menar du att du satte ett rör där termostaten brukar sitta? Sätter man inte pumpen mellan kylaren och termostathuset utan termostat i? I stora röret på bilden.

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

9b71a270b9e1346715df35bd7b5eee7b.jpg

Jo det stämmer. Det lilla röret ska pluggas. Jag har däremot tillverkat ett lite, lite kanske lättare i aluminium till min motor utan det lilla röret. Men principen är samma bort med vattenpump och termostat, plugga det lilla röret på bilden och det lilla röret som sitter i blocket bakom termostaten.  Givaren till vattenpumpen sätter du så nära du kan i toppens kylvätskeutgång i bakkant på toppen. Pumpen monteras mellan nedre anslutning på kylaren och anslutningen där termostaten suttit.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det var så jag trodde@Morty . Måste bara hitta ett sätt att få tillräckligt med lindning av kortare remmen på alla väsentliga remskivor.
Vet att SBD har massa fin grejor men ack så dyra.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hur går det med rem problemet?

Jag väntar på lite delar för att sätta in den elektriska pumpen, då kan jag halvera remlängden och minska risker för att remmen ska wobbla på långa sträckor när det blir såpass hög belastning.
Jag tror att kompressor fästet jag byggt är en smula skevt som jag får bygga om i vinter.
Försöker köpa hus också .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, vedde sade:


 då kan jag halvera remlängden och minska risker för att remmen ska wobbla på långa sträckor när det blir såpass hög belastning.
Jag tror att kompressor fästet jag byggt är en smula skevt som jag får bygga om i vinter.
 

Det går inte att modifiera ett befintligt fäste på motorn?

Typ som jag gjort på generatorfästet.

Generator.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det går inte att modifiera ett befintligt fäste på motorn?
Typ som jag gjort på generatorfästet.
Generator.thumb.JPG.3a1ef71d4b3add2c4f94fe6d0cff6f5f.JPG

Jag får väl se om det finns något fäste där för generatorn som går att modifiera.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag monterat min elektriska vattenpump med tillhörande kontroller.

Jag körde 5 mil till en träff och det tar lite tid för den att få upp värmen nu utan termostat men sen gick den aldrig över 85 grader, jag körde enligt hastighetsbegränsningen så det gick lugnt och städat till. Detta för att jag dragit om min rem för kompressorn till ett minimum och var rädd att den skulle börja fransas upp eller hoppa av igen.

PÅ väg hem laddade jag järnet för att se om remmen höll för lite fulldrag upp till 6500 rpm  och lite hårdare körning - vilket den gör! nu verkar den vara mer där jag vill ha den och funkar klanderfritt än en gång. Tempen gick aldrig över 85 grader nu heller trots att jag körde betydligt hårdare än första resan. Tidigare hade den legat på 92-95 grader med den mekaniska vattenpumpen.

Nu måste jag bara ta bort lite mer från uppvärmningscykeln i VEMS:et så den inte går så fett under 60 grader, där ryker den som satan.

Från 2380mm lång rem till 1225 är en stor skillnad som verkar gjort susen, nu behöver jag bara en reserv rem på 790mm om den går av så jag kan driva generatorn så jag kan halta hem i fallet att den går av.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, vedde sade:

Från 2380mm lång rem till 1225 är en stor skillnad som verkar gjort susen, nu behöver jag bara en reserv rem på 790mm om den går av så jag kan driva generatorn så jag kan halta hem i fallet att den går av.

Är det sån extra längd för vattenpumpen.

Vet inte om du skrivit nått om det, men vad har du för rem spännare?

 

Kul att det börjar fungera 👍

Jag har startat upp min se7en i veckan med den portade toppen.... en del mappning kvar ☺️

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Ja det blev det med spännare och allt ung. som original.
Remspännaren blev en Renault kamremsspännare som var excentrisk, sitter mellan vev och generator.718ac5aed9e7f7b0df885e3d4aa35894.jpg7c3033b94bb214c499be71a12ed981b0.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Passade på när det är lite lungt på jobbet att cad:a upp en blankingplate till vattenpumpen som nu är elektrisk.
Jag är ju nybörjare men ser ganska bra ut, men jag vet inte om den passar
Även om den är 100% solid alu borde den bli lättare än orginal.
Har inte ärt mig hur man gör urgröpningar så den blir ett tunnare skal, behövs inte så mycket mer.
/Vedde1f64f6943f719179d42149e47822543b.jpg3a33e60de619e0bd240a2f5c6cd0f2a0.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fins tyvärr mer än ett sätt göra urgröpningar cutout, shell, combine. Tutorials är ganska bra i solid för den som är ny.
Får testa mig fram innan jag lämnar till fräs Mats så får vi se vad jag kommer fram till.
Man kanske kan printa den?@Morty ? Vill du ha min ritning?
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hm har gjort två försök att svara via telefonen men icke ! here goes tredje gången gillt.

Enklast i solidworks, vilket jag jobbat i det senaste halvåret, är nog att använda cut-extrude. gör så här, gå till sketchtabben starta en 2D-sketch, utan att ha nån aktiv markering i modellen, klicka på den yta du vill gröpa ur, den blir nu ditt sketchplan. Rita profilen av din urgröpning, måttsätt, klicka på featuretabben och välj cut-extrude som feature, den ligger en bit till höger av de olika feature'na,  till vänster kan du välja lite olika parametrar hur urgröpningen skall göras och om du vill ha släppning på den m m.  Simple as pie ! 🙂 detta om du bara vill ha bort material rätt ner i biten. vill du ha ett oringsspår eller liknade då får du lägga en sketch på ett plan genom rotationscentrum för biten samt rita profilen av det du vill ta bort in till din centerline och sen göra en cut-revolve. Nästan simple as pie ! 🙂

 

 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hm har gjort två försök att svara via telefonen men icke ! here goes tredje gången gillt.
Enklast i solidworks, vilket jag jobbat i det senaste halvåret, är nog att använda cut-extrude. gör så här, gå till sketchtabben starta en 2D-sketch, utan att ha nån aktiv markering i modellen, klicka på den yta du vill gröpa ur, den blir nu ditt sketchplan. Rita profilen av din urgröpning, måttsätt, klicka på featuretabben och välj cut-extrude i som feature, den ligger en bit till höger av de olika feature'na,  till vänster kan du välja lite olika parametrar hur urgröpningen skall göras och om du vill ha släppning på den m m.  Simple as pie ! detta om du bara vill ha bort material rätt ner i biten. vill du ha ett oringsspår eller liknade då får du lägga en sketch på ett plan genom rotationscentrum för biten samt rita profilen av det du vill ta bort in till din centerline och sen göra en cut-revolve. Nästan simple as pie !
 
 
Tack ska testa det, låter ju enkelt

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, vedde sade:

Får testa mig fram innan jag lämnar till fräs Mats så får vi se vad jag kommer fram till.
Man kanske kan printa den?@Morty ? Vill du ha min ritning?
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Skicka filen till mig i stl-format när du anser dig färdig, så kan jag printa den ifall du vill prova den innan den går iväg för riktig tillverkning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skicka filen till mig i stl-format när du anser dig färdig, så kan jag printa den ifall du vill prova den innan den går iväg för riktig tillverkning.

Gärna! Vore ju kanske tillräckligt att ha den i plast?
Tack så hemskt mycket!
Gissar att det kan vara bra för dig med .
Kommer du till Kinnekulle?
/Vedde


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Hm har gjort två försök att svara via telefonen men icke ! here goes tredje gången gillt.
Enklast i solidworks, vilket jag jobbat i det senaste halvåret, är nog att använda cut-extrude. gör så här, gå till sketchtabben starta en 2D-sketch, utan att ha nån aktiv markering i modellen, klicka på den yta du vill gröpa ur, den blir nu ditt sketchplan. Rita profilen av din urgröpning, måttsätt, klicka på featuretabben och välj cut-extrude som feature, den ligger en bit till höger av de olika feature'na,  till vänster kan du välja lite olika parametrar hur urgröpningen skall göras och om du vill ha släppning på den m m.  Simple as pie ! detta om du bara vill ha bort material rätt ner i biten. vill du ha ett oringsspår eller liknade då får du lägga en sketch på ett plan genom rotationscentrum för biten samt rita profilen av det du vill ta bort in till din centerline och sen göra en cut-revolve. Nästan simple as pie !
 
 
Tack som fan@Kjelland28 !
Funkade fint att göra en cut extrude. Färdiga o-ringsspår finns i Design library så det tog jag därifrån.
Nu klar hoppas jag.
/Vedde9c825f1fbd54e4bf54e97374a9e774cc.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Varför inte ta ur axeln ur originalpumpen och plugga hålet?
Den borde ju gå att lätta lite också 
Håller på med en plugg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...