Jump to content

Kjelland28

Ledningen
  • Content Count

    374
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

Kjelland28 last won the day on July 16

Kjelland28 had the most liked content!

Community Reputation

99 Excellent

About Kjelland28

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 06/03/1965

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Mariestad
  • Interests
    Det mesta inom teknik samt lite blandat annat

Profile Fields

  • Namn
    Kjell Andersson
  • Ort
    Mariestad
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

2273 profile views
  1. Hm nu blev det inte riktigt som jag tänkt från början, köpte mig ett GT-instrument till en Volvo 140 istället ska komplettera med 2-3 mätare till från biltema
  2. Hittade den här länken annars så brukar en bra järnaffär kunna ta hem från SKF https://www.superbilligt.se/reservdelar/chassi/lager-packboxar/packboxar
  3. Håller med snygg bil, har du lust att posta lite mer info om den och bygget ?
  4. Rör eller tjocka brickor för att ge skruven mer fri längd ( klämlängd, sträcklängd etc)utanför blockgängan. Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  5. Så här typ Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  6. Kjelland28

    Bultutragare?

    Var skruven dragen i bott när den gick av eller satt den i spänn med skallen som en skruv ska göra ? om inte i bott och du haft ett bra gängingrepp och inte deformerat gängorna i blocket så brukar det gå att skruva ut dom bara man kan få ner nåt son kan vrida på dom. Kan t o m funka med en träpinne som du knackar ner och formar mot det som är kvar av skruven och sen snurrar på under tryck. knacka inte för hårt bara !
  7. Låter bra, se om du kan få in en stående kant på en 15-20 mm med så blir det riktigt styvt
  8. Finns det några vårtor på motorn som ligger i samma plan ? Som du kan knyta ihop först och sedan fästa generatorn i? Det blir mycket stadigare så. Det är också vanligt att det nedre fästet gafflar om generator örat, en sån lösning är också mer stabil.
  9. länk till SFNskruv.se skruvförbandshandboken om klämlängd ! 🙂 http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=173
  10. Att dom går av efter användning pekar på att du har för hög belastning i förbanden. Det kan behövas nån mer infästningspunkt. Skruvklassen 10.9 är nog ok, skruven tål 1000 N/mm2 i dragriktningen och har en sträckgräns på 900. Viktigt är ju att du har stora plan på blocket som du drar mot eller minst tre infästningspunkter. I annat fall så är det en böjande rörelse som får skruvarna att gå av. Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  11. japp, min 6 mm gärna mer. Sen kan också fundera över skruvens ingreppslängd i stål 1-1,2 x diam i Aluminium 2-2,4 x diam. Med tillräckligt lång ingreppslängd så går skruven av om man drar den för hårt. för lite ingrepp och det blir gäng stripp
  12. Ok sorry ! 🙂 klämlängd är den längd ner från skallen till första gängan i hålet eller muttern och den diam jag pratar om är skruvens
  13. Håller med föregående ! Min krav på ett Volvodesignat skruvförband är klämlängd 1 x diam på skruven har du mindre så blir det ofta problem med dynamiskt höghållfasta förband som detta troligtvis är.
×
×
  • Create New...