Jump to content

Kjelland28

Ledningen
  • Content Count

    221
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

Kjelland28 last won the day on November 8

Kjelland28 had the most liked content!

Community Reputation

54 Excellent

About Kjelland28

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 06/03/1965

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Mariestad
  • Interests
    Det mesta inom teknik samt lite blandat annat

Profile Fields

  • Namn
    Kjell Andersson
  • Ort
    Mariestad
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

1778 profile views
  1. Kjelland28

    Brotch.....

    Tja ! Ska du ha den till Volvospindlar så kan det finnas P-ändar hos kontima som passar utan brotschning. Ska ha såna i min bil. kona 1:10 diam 16 i storändan uppe, M18x1,5 gänga
  2. Kjelland28

    Nystarts bygge

    Med den motorn så skulle jag tro att det räcker med en 1030 axel som är lite lättare 1031 pallar ju upp emot 300Hkr enligt vad jag hört och det verkar ju onödigt att ta den tunga axeln. Jag har själv en 1031 bara för att jag inte kom till insikt om detta förrän axeln hade alla nya fästen på plats. 😏 Om du inte vill använda CASIM så gör en mall i masonite eller plåt offseten från bromsskive planet på en 140 spindel finns på den här tråden som Cealm ställt samman, det finns en massa annat bra att veta också ! Happy reading ! jag har använt det som står i den sista tråden längst ner till min framvagn.
  3. Kjelland28

    El konverterad cross

    Håller mig till innebandy fotboll eller möjligtvis bordtennis [emoji41] Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  4. Kjelland28

    El konverterad cross

    Ok, aldrig hållt på med orientering, tar fram navigatorn direkt! [emoji16] Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  5. Kjelland28

    El konverterad cross

    Hm blir lite utmattad av ditt tempo Pär ! 😀 Men det är jäkligt kul att följa.
  6. Kjelland28

    Vilken brotsch

    Jag vill bibehålla samma skrubbradie som är på 140 bilarna. Den är inom godkänt intervall för SFRO. Då behöver jag ha ET 40-43 på fälgarna såna fälgar på en 740 bakaxel ger 1424-1430 i spårvidd. Längden på A-armarna beror ju på hur chassit är byggt och spårvidden. Själv har jag suttit med CASIM programmet och laborerat mycket med var mina fästpunkter borde sitta och då räknar programmet fram längden mellan ledpunkterna och sen får man designa armarna utifrån det. Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  7. Kjelland28

    Vilken brotsch

    Hej ! Jag kommer att gå samma väg som i tråden på länken nedan och behöver därför inte ändra på koniciteten i spindeln. en kontima P-ända ligger runt 600 kr /st i mitt fall så går jag på den som heter AH32-2 24x40-01 skickar med länken till kontima längst ner. slängde med en dump från CADen med på hur det ska se ut när det är klart, har stulit desgnen från Caterham ! 🙂 och sen lagt till ett justerbart övre A-arms fäste. / Kjell http://www.kontima.se/images/kat/grupp05/5pandar.pdf
  8. Kjelland28

    El konverterad cross

    Hej ! Skulle det gå att ha ena batteriet ovanför motorn lutande framåt och det andra som det står med mer centrerat ? Blir visserligen högre tyngdpunkt då men du kommer ju inte ha nån tyngd i bränsletankshöjd så kanske jämnar ut sig.
  9. Kjelland28

    Bryta färg...

    😀 Det svåra är väl att träffa en specifik nyans. speciellt som nyanserna brukar ändras lite när färgen torkar. Har gjort det med vanlig väggfärg bara. Ska jag ge nåt tips så är det att bara ta en droppe brytfärg åt gången samt att ev provmåla en liten pryl för att se hur det ser ut när det torkat. Jobba som om det var nitroglycering, försiktigt !!!! 😂 😂
  10. Kjelland28

    Hur funkar olika typer av hjulupphängningar

    Hej! Tänkte försöka samla lite olika länkar här som ger oss en bättre inblick i hur upphängningar funkar. https://www.youtube.com/watch?v=x0oi9SHJPvg
  11. Länkar kring olika typer av upphängningar och deras för och nackdelar
  12. Kjelland28

    besiktningbefriad

    Jag kommer att ha hyfsade odds då antar jag , Stötstångsmotor, check, Förgasare, check . stel bakaxel med panhardstag, check. Fan när jag tänker efter så är ju större delen av drivlinan av 1968 års modell eller äldre, bakaxeln undantagen 😀
  13. Kjelland28

    Kalkylatorer

    Här finns det lite kalkylatorer att testa olika saker med till ditt bilbygge ! https://www.racingaspirations.com/apps/weight-distribution-calculator/ https://www.ridetech.com/info/tech/spring-rate-calculator/
  14. Kjelland28

    Kalkylatorer

    Här finns det lite olika kalkylatorer som kan vara till hjälp när man bygger
  15. Kjelland28

    Fjädrar?

    Vedde ! Har uppdaterat Excelen igen och som Christer säger så tillkommer det ju en kraft när du kör i kurvorna. Den borde ju vara beroende av bilens vikt gånger uppnådd G-kraft gånger måttet i mm mellan ditt rollccenter och din tp delat med halva spårvidden i mm. på ett ungefär. finns säker fler sätt att räkna ut den. och som han säger en fetare krängningshämmare löser ju det. Vore kul om du kan stoppa in dina exakta värden och se vad det resulterar i.
×