Jump to content

Kjelland28

Ledningen
  • Content Count

    661
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    48

Kjelland28 last won the day on January 27

Kjelland28 had the most liked content!

Community Reputation

251 Excellent

About Kjelland28

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 06/03/1965

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Mariestad
  • Interests
    Det mesta inom teknik samt lite blandat annat

Profile Fields

  • Namn
    Kjell Andersson
  • Ort
    Mariestad
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

4089 profile views
  1. Hej Benny ! Jag kan inte säga att jag är expert på detta men se det så här en kollapsdel måste kunna kollapsa så mycket att du inte blir spetsad av rattstången innan några större komponenter i bilen typ motor och växellåda fångar upp krockvåldet, vid min SFRO 1 besiktning så pratade vi en del om det, och vi kom fram till att jag behövde en 200 mm lång teleskopisk del för kollapsen. å andra sidan har du kuggstången nära motorblocket så kan man kanske behöva mindre. I min tråd locost old style finns det bilder på min egentillverkade kollapsdel den är tillverka i svetsbart material samt har
  2. Så där efter ett par månaders paus i byggandet för lite covidsjuka och lite annat så hade jag en bilbyggar-helg igen. blev montage av gummibussningarna i framvagnen och en spindelled. Nästa gång blir det spindelled nummer två samt ett nytt försök att få dit kuggstången. 😀
  3. Kjelland28

    Superseven.se

    Pelle17B verkar ha lagt ner webbsidan. Jag har programmet i min andra dator. alternativt kolla in vsusp.com en websida som gör samma sak tror jag
  4. Du ska mäta vakuumet i insugningröret på tomgång vid varm motor är vakuumet 0,5 -0,75 svart fjäder 0,35-0,5 blå fjäder 0-0,35 white fjäder
  5. Varför gå till förgasare när du borde ha alla givare för ett EMS ? www.speeduino.com är ett jag kikat på ett tag inte så dyrt i jämförelse
  6. Om viktfördelningen. runt 50/50 är väl det som är mest allround 40/60 som nån skrev är ju mer som en F1-bil eller för den delen en gammal bubbla, beteendet kan du styra rätt mycket med fjädersättning och krängningshämmare. hård bak mjuk fram överstyrning, hård fram mjuk bak understyrning rätt mycket förenklat. Jag har min B18 klump på 155 kg med lådan placerad med svänghjulskåpskanten mot växellådan bara 5 cm innanför torpedväggen nu är ju inte bilen i drift än men 70 kg volvo 1031 axel, 100 kg mig och 40/2 kg bränsle i bak tror jag kommer att ge en hyfsad balans. Håll tummarna.
  7. Hur långa är lupo-stagen jag funderar ju fortfarande på hur jag ska få ihop min mini kuggstång med volvo 240 p-ändarna. och vad är det för gänga på dom ?
  8. Borde det inte vara lite längre styrstag du behöver då ??
  9. Har ett svagt minne av att du hade en rätt extrem ET kan det påverka ? just guessing Hittade den här efter lite googlande. Hoppas den kans ge nån ledtråd https://www.racingaspirations.com/apps/macpherson-geometry-calculator/
  10. Hej ! Säljer svärfars gamla XC70-99 2,5 l lågtrycks turbofemma 200 hkr den har stått ett tag men startar och går att köra, inte mycket rost men en del bucklor. fyrhjulsdriften fungerade när vi hämtade den så den borde fungera fortfarande. bilen har rullat ca 28000 men det är ju inga mil på en Volvo ! :-) pris 8500:- Prutar gör man på plats eller inte alls / Kjell
  11. Om man kan reg besiktiga nåt annat amatörbyggt eller ombyggt fordon så borde det ju gå. Det är klart att om dessa byggdes seriemässigt då behöver du göra en del modifieringar för att den ska bli ombyggt fordon kanske ??
  12. Hittade en bild på bildelsbasen. Här syns ju spåren som skruvarna träs ner i sen har jag för mig att det var 2 fjädrar där nere tycker jag ser 2 st hål där.
  13. blir ett spännande moment att följa ! 🙂
  14. Vad jag kommer ihåg så var det ett spår i kutsen i änden på skruven som man trädde in i ett U-spår på hållaren till insatsen. sen satt det väl några fjädrar nånstans också.
×
×
  • Create New...