Jump to content

Kjelland28

Ledningen
  • Content Count

    252
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

Kjelland28 last won the day on January 9

Kjelland28 had the most liked content!

Community Reputation

63 Excellent

About Kjelland28

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 06/03/1965

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Mariestad
  • Interests
    Det mesta inom teknik samt lite blandat annat

Profile Fields

  • Namn
    Kjell Andersson
  • Ort
    Mariestad
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

1859 profile views
  1. Kjelland28

    Motorer

    Varsegod ! kom på ett lite aber. Bensin 2,0 4:or mellan 2004-5-2014-15 är Fordmotorer säkert nån jädra Duratec variant. Kan passa mot nån fordlåda Senare 2,0 är Volvo igen
  2. Kjelland28

    Motorer

    Info från en ännu ett litet tag (14 dagar kvar efter 23 år och 10 månader ) till anställd på Volvos motorfabrik. 🙂 Av de lite äldre motorerna så har vi alltid sagt att lågtrycksturbo 2.0 motorn var den bästa vi byggt i den generationen. Sen är det ju precis som Gustaf säger det beror alldeles vilken karaktär på motorn man är ute efter. Om man använder Volvos M90 låda från 960 till dom vita motorerna ( 850 och framåt) så kan man välja allt från 1,8 fyran på 115 kusar (inte de som heter 1,8i för det är Mitsubishimotorer) till 3,0 sexan 272 kusar med dubbelturbo i orginalskick och allt är bolt on. Dom tidiga femmorna -94-95 GLT motorn har en rackars skön gång, vid 4000 rpm blir dom riktigt livliga ( femmor 16V låg för det mesta på 155-165 kusar) 8V låg oftast runt 145-150 kusar) såna motorer finns det nog gått om. Å andra sidan det är väl inte det lättaste drivlinan. Själv ska jag åka med en stenålders pryl, nämligen en lätt masserad gammal hederlig B18 B och 4 växlad M40 låda från 1966. 🙂 lättmekat och driftsäkert. Volvos beteckningar för motorer följer detta mönstret B/D (bränsletyp) X antal cylindrar XX slagvolym X antal ventiler per cylinder. Finns en Duratec maskin jag kan rekommendera se bilden nedan den är bolt on till M90 lådan. tror Ford tog ut runt 345 kusar dom hade lite problem med driftsäkerheten ett tag där, Volvo tog ut 300. Mina 25 öre till tråden. 🙂
  3. Kjelland28

    Tips på Spjällhus

    Hej Per ! trist att det gått sönder. Har inga spällhus, men är det såna här du söker så har vi ju här en bild på dom. https://store.jenvey.co.uk/throttle-bodies-and-components/throttle-bodies/sfd-large-individual-body
  4. Kjelland28

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Verkar vara mindre brytrullar på kamremmar än poly-V remmar rullen till kamrem på B230 motorn är också rätt liten Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  5. Kjelland28

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Kollade lite till på spännrullar till bilar hittade bara nån enstaka som använder rullar under diam 60 vanligast var diam 70. kan vara en rem eller lagerslitage fråga. Hittade också ett ställe som sysslar med poly-V remdrifter i Norrköping. kolla denna PDF'en http://www.jens-s.dk/media/79107/Poly-V-remme-SV.pdf Nu släpper jag detta 🙂, sorry det är ingenjören i mig som vill veta varför på dom flesta frågorna ! 🙂
  6. Kjelland28

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Nån här tror jag använder en elektrisk vatten pump från Volvos nya bensinfyra den har elektrisk pump och kan nog hittad på skroten. En sak gjord för att hålla en 30000 mil Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  7. Kjelland28

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Dieseln har bredare brytrulle och spännare. Ca 40 mm bred dia ca 50-60. Art nr spännare 32213809 Art nr brytrulle 31401333 Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  8. Kjelland28

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Hade inget att mäta med när jag var ute och kollade men ca 50-60 i diam, hjulet är i förstärkt plast minst 12000 mil på bytes intervall ska se om jag kan hitta vart de sätter på det på motorn annars så är det de hjulen som sitter på våra 2,0 fyror sen 2016-2017 nånting. Japp till kamremmen bäst för din del är väl det excetriska, antar att kompressorn sitter fast ! 🙂
  9. Kjelland28

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Så här ser orginal rullarna på en volvo motor kan köpas över disk hos volvohandlarn bredd ca20-25mm /Kjell Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  10. Kjelland28

    Locost old style

    Spindelleder ! Nån som har svaret på om det är samma kona på nedre amazon spindelleden som på en 140 nedre spindelled ? Har upptäckt att det är så mycket enklare att använda en amazon led, bara att bulta fast i A-armen
  11. Kjelland28

    Snygg bild

    Skulle vara intressant att se nån klättra in i en ! 🙂
  12. Kjelland28

    R1 lutning??

    Antar att det är oljetråget som styr lutningen men det är inte säkert att det ska vara i horisontalplanet utan det ska nog vara i en sån vinkel att oljan kommer dit den ska bäst (snabbast) kolla hur motorn satt i MC'n sen kan det ju ändå behövas nåt skvalpskott i tråget eftersom motorn nu kommer att utsättas för g-krafter 90 mot vad den är konstruerad för. 🙂
  13. Hej Pär ! Du har inte funderat på en sån där lågtrycksfärgspruta dom ska ju ge väldigt lite färgdamm när man sprutar. Är lite sugen på att köpa en och prova om det stämmer. https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsprutor/elektriska-fargsprutor/fargspruta-es-650-2000035286
  14. Kjelland28

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Såg i nån batmanfilm att ankare kan också vara bra för att öka G-krafterna i kurvor! [emoji3] Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
×