Jump to content

Kjelland28

Ledningen
  • Content Count

    642
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    48

Kjelland28 last won the day on January 27

Kjelland28 had the most liked content!

Community Reputation

246 Excellent

About Kjelland28

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 06/03/1965

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Mariestad
  • Interests
    Det mesta inom teknik samt lite blandat annat

Profile Fields

  • Namn
    Kjell Andersson
  • Ort
    Mariestad
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

3816 profile views
  1. Jag kan hålla med Morty att enklast är att gå tillbaks till början och göra det som det var gjort då, använd orginalskruv och dra till orginal moment, det brukar fungera i 95% av fallen. Tror inte att mer motoreffekt ger en väldigt mycket större påkänning. Däckens grepp är det som sätter gränsen för hur stor påkänning du får och där har du väl inte ändrat så mycket ? Det du kallar hårt med spärrskaftet tror jag inte kommer upp mot 40 Nm, använd momentnyckel så får vi se om det inte löser sig.
  2. Har skruvarna lossnat eller har dom gått av eller fått midja ? Om du mäter upp så vi är säkra på vad du har för dimension och vilken skruv klass det är så ska jag läsa av i mina gamla volvotabeller vad som rekommenderas. Om man har bra gängingrepp och inte är så rädd om bitarna så kan man göra lite prov för att se var ditt brottmoment ligger sen använder man 55% av det som montagemoment. vill du gå den här vägen så behöver du dra av ca 10 stycken skruvar för att få ett bra medelvärde. Tänk på att skruvförband mår bra av så lite smörja som möjligt men de ska heller inte vara helt torra. klart
  3. 40 Nm är nog precis på gränsen till att dom börjar flyta. Vi använde ju aldrig 12.9 på Volvo p g a risken för vätesprödhet hos dessa, men våra 10.9 skruvar M8 drog vi till 30 Nm och det skulle vi uppnå, beroende på förbandsstyvhet nånstans mellan 20 och 200 grader från det att du lagt åt förbandet. Normala 8.8 skruvar drog vi till 24 Nm. tänk också på att göra rent gängor och anliggningsplan ordentligt samt max en droppe olja på skruven som du sedan torkar av med en trasa. olja sänker friktionen och minskar den kraft/ det moment som går åt att dra sönder skruven. För mycket smörjning minskar
  4. Tunerstudio på min gamla HP från 2005 med linuxMint Xfce på 😀
  5. Testa linuxMint Xfce i dualboot på den gamla laptopen. Mint frågar hur du vill installera det i början på installationen. dualboot eller radera och skriva över. Gör backup på allt viktigt innan installation Många linux distributioner är mycket lättare och snabbare än windows att installera tar max en 20-45 min sen är allt klart. uppdateringarna är också väldigt mycket snabbare än windows och kräver oftast inte nån omstart. använd rufus för att göra en bootbar USB-sticka att installera från. Länk till linuxmint Xfce senaste https://linuxmint.com/edition.php?id=286
  6. Jag vet inte om nåt blir enklare av detta men tunerstudio finns ju för Android och jag har hört sägas och läst att det ska gå att köra Android appar på en del chromebooks. Annars så kan du ju alltid dualboota den gamla PC'n med nån trevlig linux själv kör jag sen länge LinuxMint den finns visserligen bara som 64-bitars men med en del rätt lättdrivna desktop miljöer Xfce Lxde osv batterier till laptopar går ju alltid att byta för lite längre up-time. vill man grotta ner sig i vad det finns för linuxar så är detta ett bra ställe www.distrowatch.com
  7. Fixade klart rattaxeln kollapsbar 210mm, fixade röret till styrväxeln och gjorde om styrväxelfästet.
  8. I Lidköping så var det säkert 20-25 stycken i kö innan butiken öppnade och sen vart det rusning in, själv höll jag mig på lite distans och lät den värsta rusningen gå över och högg sen en när det blev en liten lucka. 😃 Hörde flera i kön som pratade om hur bra dessa var förra gången dom såldes på lidl för nåt år sen.
  9. Då får man nog ta en hel styrspindel alt om man kan montera framhjulsnavet i bakhjulslager kassetten men det är ett långskott. Edit: det gick inte, kanske går att montera i bakhjulslager kassett till en Volvo V70 eller lite större så man kommer upp i lagerstorlek till 39 mm https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/FORD-FIESTA-VI/2013_2017/Framvagn-&-Fjädring-&-Styrning/Styrspindel-Lagerhus/Alla/ID-46129316/OEM-1822686/
  10. Typ en sån här ? https://www.autodoc.se/ridex/8054418?gshp=1&gclid=CjwKCAiAg8OBBhA8EiwAlKw3ks6qTTU15h2ro4wiqQrpquTm0Hr9FNRAveN7xDJToRswiJ7yWLdR6hoCH78QAvD_BwE
  11. Enligt Uno Gersjö som jag var och gjorde SFRO 1:an hos så ska man bara pluggsvetsa. Detta för att minimera värmepåverkan på din axelstump med splines, fel material som du värmer för mycket kan bli sprött lika så om du värmer i ett enda snitt så skulle det kunna få axeln att spricka och gå av där vid en helsvetsning. Unos rekommendation var 3-4 rejäla pluggsvetsningar så som du förberett på lite olika ställen i längsled och runt varvet. Man kunde också med fördel borra en lite fördjupning i axeln vid varje hål. Om du vet materialet i axeln och hur det ska värmebehandlas för att inte bli sprött
  12. Kjelland28

    Lotus 23 - Belo

    Hej Bengt ! Lidl säljer från den 22:e en plasmaskärmaskin för 1499 kr om du inte har en. Jag tänkte till dina uprights alltså. Men du kanske redan skurit färdigt ? Sist dom sålde såna så gick dom åt som smör ! 🙂 Man får nästan hänga på låset.
  13. Inga problem som jag sett än, den är lätt att ta isär, att korta huset gör man med bågfil kuggstången är massiv och gängad i UNF tror det var 9/16" ska svarva till riktiga förlängare till styrstagen som är gängade UNF 1/2". Standard så har quickracken 2,2 rattvarv stopp till stopp och ett slag på +- 50 mm man kan öka det genom att kapa huset mer än stången. Jag har nu +-90 mm på 3,75 rattvarv och ett styrutslag på nära +-45 grader vilket förmodligen är onödigt mycket
×
×
  • Create New...