Jump to content

Domiseven - Westfield Seiw Zetec 2.0


Recommended Posts

Ljudet vi diskuterade finns vid 46 sec. och vid 52 sec. kan vara ett resonansljud? eller spikningar? det låter lite annorlunda i vekligheten mot filmen. vi frågar experterna på forumet om dom vet?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Låter som helt vanligt "insugsflärpande".

Min låter också lite skumt när kombinationen "visst varvtal" och "visst gaspådrag" inträffar.

Tack, det var det jag trodde det var, insugsflärpande laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Nya kylproblem, jag tror mig veta vad det är som ställer till det nu men vi tar det från början.

En principskiss.

domiseven-kylning.png

Så här ser det ut, ungefär.

IMG_20130614_192047_border.jpg

Jag hade lite problem på gröndal förra året men jag trodde jag hade löst det.

Jag plockade ihop motorn igår och körde en sväng.

När motorn kom upp i arbetstemp, redan i garaget, började det droppa från kylarlocket.

Under turen fortsatte det läcka och en stor mängd vätska försvann. Just nu går 2 direkt till en fantaburk och 1 och 3 är ihopkopplade.

Tempen håller sig runt 87-90 grader så det tycker jag är ok.

Jag tror det är locket på termostathuset som är dåligt.

Enligt Racelines princip ska man kunna köra utan expansionskärl och låta systemet justera sig själv, men då får man i princip fylla på varje gång motorn blivit kall och det orkar jag inte, så därför har jag ett expansionskärl.

Promlemet kan därför vara att jag har två lock. Ett på termostathuset och ett på expansionskärlet, det på kärlet är från Sierra.

Tanken jag har nu är att byta det fjäderbelastade locket på termostathuset mot ett utan fjäder så att det bara är det på expansionskärlet som ger efter vid tryck.

Men eftersom den fjäderbelastade packningen sitter mellan den grova anslutningen till kylaren och anslutning 2 kommer kanske anslitning 2 blir överflödig?

Men sen är frågan hur man drar resten av slangarna. Det finns tre 8mm anslutningar i systemet, en upptill på kylaren (3), en ovanför den fjäderbelastade packningen i termostatlocket (2) och en upptill på expansionskärlet (1).

Ska alla tre kopplas ihop eller ska nån pluggas?

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja konorna är en bra hjälp. Men Apex-konan i mohlinsknäpp måste stått fel. Den var nog 10-15 m för tidig. Jag nådde den aldrig, oavsett hur tidigt jag styrde in.

P.s. Funkade kylningen?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det har inte hänt ett dugg med den här bilen på ett bra tag, egentligen sen jag blev av med garaget i Strängnäs och fick flytta grejerna till brorsan, som inte bor i Strängnäs.

Men nu har vi byggt eget garage så i helgen har jag tänkt flytta hem allt, det ska bli så jäkla skönt. Dagen efter att hojen fick flytta hem beställdes det grejer för att återställa den efter vintern lerkrasch, det rörde sig bara om ett trasigt backspegelfäste och två nya blinkers. Men det är liksom lättare att ta tag i saker när man kan hålla på i rätt miljö. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite småfix.

Jag har bytt olja och bromsvätska, sen har det blivit dags att byta ut avgasbandaget som börjat falla i bitar.

Förra gången lindade jag bandaget i badkaret och gjorde inte riktigt rätt så det blev otroligt grisigt.

normal_grenror_border.jpg 

Den här gången följde jag DEI's råd och fuktade bara bandaget lätt. Sen hade jag två lager latexhandskar på mig för att slippa få fingrarna fulla med glasfiber. Det funkade riktigt bra och det blev bara lite stick på underarmarna. Jag hade en plastlåda under mig där jag satt så bandageändarna låg där medan jag lindade. Sen tänkte jag även om och har bara lindat det som kommer vara i motorutrymmet då det som är utanför karossen kommer skjutas sönder av stenskott. Eventuellt blir det lack där istället men det går att göra i efterhand så det får vi se om det behövs sen.

Anslutningsplåten (eller vad det ny heter) fick lite färg också.

normal__MG_9233_border.jpg

Sen kommer jag inte så mycket längre, jag väntar på DEI's HT Silicone Coating för att göra bandaget lite tåligare och stå emot lite bättre. Så då fick fälgarna en ordentlig rengöring.

Före:

normal__MG_9239_border.jpg

Efter:

normal__MG_9241_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Under påsklovet var vi barnfria så det blev en del gjort i garaget.

Jag kom på att det fanns tid att fixa med kopplingskorgen i aluminium som jag köpte för nåt år sen. Jag visste att det skulle bli lite pill med att få den på plats men det slutade nog med 10 i och urplockningar av motorn innan allt klaffade.

Motorn plockas ur för att byta kopplingskåpan i gjutjärn mot en aluminum

normal__MG_9243_border.jpg

 

"Burkarna" på sidorna måste kortas av för att inte ta i ramen. Bilden är tagen efter första kapningen, samt att startmotorsidan fått ett lock.

normal__MG_9244_border.jpg

 

Jag hade aluminium över efter att ha gjort locket till ena burken så dammskyddsplåten byts också mot alu.

normal__MG_9245_border.jpg

 

Efter lite filande passar plåten.

normal__MG_9247_border.jpg

 

Det här är nog efter sista kapningen i kopplingskorgen

normal__MG_9251_border.jpg

 

Det var svårare att få plats med korgen i alu än den i gjutjärn. Det syns inte så bra på bilden men det är ruskigt tajt mellan kopplingsarmen och ramen, konstigt nog var det inte alls lika tajt med korgen i gjutjärn. Men det blev bättre efter att jag gjort ett nytt hål för kopplingsvajern, sågat ur lite av aluplåten som tätar mot sittbrunnen samt kapat av lite av kopplingsarmen.

normal__MG_9253_border.jpg

 

Här syns det lite (väldigt lite) bättre hur tajt det är

normal__MG_9257_border.jpg

 

Dahlbäck Racing hade silikonspray för avgasbandaget

normal__MG_9248_border.jpg

 

Grenröret har fått nytt bandage och sprejades sen med silikonsprej

normal__MG_9262_border.jpg

 

Dropp i form av växellådsolja

normal__MG_9264_border.jpg

 

Det tog ett bra tag att bränna bort vad det nu är som bränns bort första gången man varmkör grenröret

normal__MG_9266_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag hade läckage efter soppapumpen och trodde först att det vad dåligt åtdraget (det sitter en adapter ingängad i pumpen på ut-sidan). Men när jag hade dragit åt och återfyllt tanken så läckte det ännu mer, då hittade jag en spricka i godset där adaptern sitter.
Så det blev en tur med hojen till Biltema för att köpa lite grejer.

Pump 52203

Förfilter 52300

Filter efter pumpen 523008

Det var ju samma grejer som jag hade innan så det var inga problem att få ihop det men när jag startade motorn såg jag att det blir en massa bubblor i förfiltret, det har ju varit så förut också och det har ju funkat men jag tänkte att det kanske inte är så bra?

Vad säger ni, ska man hitta på nån annan lösning? Det är ju ganska praktiskt med det lilla plastfiltret som man ser igenom och lätt kan se att det finns soppa et.c.

 

Link to comment
Share on other sites

Svängen in i filtret ser inte direkt helt flödesoptimerad ut och gör väl att du som sagt får en virvel i filtret, därav bubblorna. Så länge bilen får den mängd soppa den ska ha, så bör det inte vara någon fara enligt mig, men jag är ingen expert :)

Edited by Nosliwe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Liten service inför Kinnekulle.

  • Nya Nankang AR-1 på banfälgarna - check
  • Bultar kontrolldragna - check
  • Ny bromsvätska - check
  • Ny kylvätska - i morgon
  • Ny olja och filter - strax, motorn värms upp

Eventuellt nya kolfiberskärmar över stenskotten på bakskärmarna i morgon, jag kommer inte på nåt bättre sätt än att hålla dem på plats i de cirka 20 minuterna det tar för limmet att torka. Tejp eller tvingar kommer inte funka.
Men det har ju inget med Kinnekulle att göra

Släpet besiktas i morgon också, det blir intressant. 2da356fd4f5af4bd21e6bf7267eebb81.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Torktiden på limmet var inte tjugo minuter utan 24 timmar, så det blev så här i stället. Det får duga.

Dekra ringde i morse och sa att det hade fått fel på utrustningen och det gick inte att hitta nån ny tid för släpet så det blir ett från Cirkle K i stället. 417aa59aa61797c9f0b7d7d893338216.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Dags att gå igenom bilen inför Kinnekulle (nu på lördag).

  • Kontrolldra alla bultar
  • Ny olja
  • Allmän kontroll
  • Byta kylvätska

Jag använder Redlines Water Wetter, det finns andra varianter som gör samma sak har jag sett men jag har för mig att enkelt förklarat ökar det kontakten mellan metall och vätska. Det sänker kylvätsketemperaturen en aning men det allra bästa är att det i princip bara är vatten. Så om det spiller ut på väg eller bana blir det inte alls lika halt som glykol.
Det innehåller även korrosionsskydd och har smörjande egenskaper.
Nu har jag inga problem med kylning eller läckage och har inte haft på många år, men när bilen var relativt nybyggd hade jag det (några inlägg tidigare i tråden 😁)
Jag blandar WW med avjoniserat vatten / batterivatten.

 

Nytt på bilen i övrigt är att jag kör med vanliga gatdäck (på gata, på bana är det AR-1) för första gången, Nankang Econex, billiga rackare.

Bilen går snällare på vägen, inte lika spårigt som med R-däcken, men de släpper också lättare. Nu har jag inte provocerat och testat jättemycket men jag tycker det har rört sig i bakänden nån gång, dock kontrollerat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tyvärr blev filmningen pannkaka i år också.

 

Men här är ett par bilder från Kinnekulle. De flesta är från samma varv tror jag.

Fotograf Helene Fallermo (Vrånglebäck Fart Foto)

17.JPG

04.JPG

08.JPG

12.JPG

16.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För en gångs skull har jag lite lösa planer inför vintern.

Bromsarna skulle kunna ta lite bättre, de funkar bra men skulle kunna ha lite mer bett på bana.

När jag byggde fick jag först fel bromscylinder, jag hade beställt "standard" bromsar, det vill säga tvåkolvsok fram (och vad jag tror är enkolvs Golf-ok bak.

Men Roadster skickade den för fyrkolvsok, innan jag fattade det hade jag väldiga problem att få bromsarna att ta bra.

Enligt en gammal mejlkonversation med Westfield så är det 0.7 och 0.625 jag har.

Så jag har en cylinder liggandes för bromsuppgradering, avsedd för fyrkolvsok från t.ex. Wilwood.

De bör passa rakt av på Westfields nav?

Jag har 13" Compomotive CXR men enligt Wilwoods spec. ska de passa i 13".

Andra planer inför vintern är byta ut elsystemet (och gå igenom allt kablage) till typ Moto Gadget. Motordelen får vara, men jag skulle vilja gå igenom all belysning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dags för en lite bromsuppgradering, men det blev såklart knas.

Det lutar åt att jag beställt fel bromsskivor, Rally Design hade bara ett kit med Powerlite till Westfield (Cortina) och det var 265mm.

De som sitter på bilen "orginal" är 247/12,7mm.

Wilwood-powerlite-1.jpg

Wilwood-powerlite-2.jpg

Oket är inte 100 centrerat, men det är svårt att få på bild. Men som sagt, det tar i skivan nu när det är en bra bit kvar på bultarna.

Jag provade att sätta oket över orginalskivorna men de är för tjocka istället så att oket låser mot sidan av skivan istället.

Link to comment
Share on other sites

Efter kontakt med Rally Design verkar det som att jag fått fel distanser. Jag har fått 10mm men borde ha fått 18mm.

När jag monterar två på samma sida passar det bättre, nya distanser är på väg.


Wilwood-powerlite-3.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då var det klart, för framtida referens så är det Rally Designs Cortina Donor - Westfield - Powerlite - 265mm Solid Kit BK1P.

Problemet var "bara" att de skickade fel adaptrar, BK1P ska innehålla 4st 18mm "Posts", men jag fick 10mm istället. Så efter nästan två veckor hade jag rätt grejer hemma.

Nästa problem var gängorna, men nu vet jag att Westfields orginalbromsar och slangar är M10x1, och Wilwoods ok är 1/8-27 NPT. Jag köpte en adapter från från Speeding, lite för att testa om det var rätt gängor. Sen i vinter blir det byte till hela slangar med rätt gänga i varje ände. Det tråkiga är att Westfields bromsslangar har en längre gänga än vad Speedings har, så jag får fixa infästningen på annat vis då. Men det blir ett senare problem

Westfields slangände:

IMG_20240910_180846-2.jpg

 

Infästningen i ramen, Speedings ände är bara 15mm och kommer inte ha plats för muttern och ramfästet:

IMG_20240910_183444-2.jpg

 

Slang med adapter, NPT-gängan sitter med Permatex gängtätning. Jag fick lära mig att det är fullt normal att det bara går att gänga in 2-3 varv innan det tar stopp, sen 2-3 varv till med verktyg.

Wilwood-powerlite-5.jpg

 

Luftat och klart:

Wilwood-powerlite-4.jpg

Wilwood-powerlite-6.jpg

 

Bromsarna tar bra efter två luftningsomgångar, kanske bra att lufta en gång till efter lite längre tur.

Pedalen känns annorlunda mot orginalbromsarna, den tar nästan direkt man trycker på pedalen, men det känns bra vid körning, inga problem att dosera.

 

En annan bonus är att det verkar vara mer mellanrum mellan fälg och ok nu, jag har haft problem med att oken petar bort klistervikter.

 

Vikter:

Standardskiva 3867g
Standardok 3856g


Ny skiva 3562g
Nytt ok 1556g

Total viktskillnad: 5210g lättare

 

Övrig info, Westfields bromsvåg och 0.625 bromscylinder, hjulen är 13" och på gata är det Nankang Econex.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...