Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

Jag tycker 2 är snyggast men du ska ha dem som Cealm säger. lättavlästa. man ska bara behöva en snabb blick för att veta vad mätarna visar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag kan inte ha dom närmare ratten än på bilderna, och dom är ju nästan lika lättavlästa bägge varianterna.

Det är helt enkelt en fråga om smak,

egentligen så hade jag redan bestämt mig för 2:an, men så fick jag en vision! --->

Blir nog den tråkiga plana modellen ändå :)

Tror jag ska ha dimmer till dom.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker definitivt att du ska ha varvräknare och hastighetsmätare i mitten.

De mindre mätarna, som man kanske inte tittar lika frekvent på, har jag satt över ratten. Det fungerar fint.

I somras monterade jag faktiskt en extra oljetempmätare som jag kopplade till diffklumpen. Jag har bakaxeln ganska inbyggd och när/om jag post-25-127343478833_thumb.jpgfår massor av effekt så kommer det kanske bli problem med temperaturen vid inspirerad körning (=bana). 100kW och 10% förlust ger 10kW som ska kylas bort...

Hela bygget ser fantastiskt ut! Som nästa bygge kan du väl göra en Cobra med aluminiumkaross? ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Språkpolisen: Bra tips, då snor jag en reostat nästa gång jag ser en obevakad 240 :) (är vridpotentiometer samma sak?)

Bengt: Bra med bilden, då vet jag med säkerhet vart dom stora skall sitta! dom små kan dock vandra iväg, vi får se.

Hur pass varm blir diffen då?

Bygget ser bra ut, på kort ja, det är tyvärr inte riktigt samma i verkligheten, kameran ljuger en hel del vill jag påstå,se bara bilderna på mitt polerade kronhjul :)

Även om jag nu faktiskt är tokigt nöjd med denna första kaross jag nånsin tillverkat :wohow:

Link to comment
Share on other sites

En potetiometer lär inte överleva applikationen. Det är en reostat (dvs. en sorts trådlidad potetiometer) du ska ha. Mr Messerschidt und Besswerwisser har talat.. :D

Reostater tål lite mer pulver.. potetiometrar sysslar inte med last utan enbart med värden.

Link to comment
Share on other sites

lättrullad: aha, man lever så länge man lär :) Reostat it is!

Olofson: Och du har definitivt övertygat mig! Reostat blir det! (kretsar och annat elände, huga!)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Under sommarens övningar toppade jag på 110-115 grader, så än så länge är läget under kontroll (tror jag).

Problemet lär öka med ökad effekt. Seriösa banåkare har jag sett har monterat pump och kylare på sin bakaxel.

Där är jag inte (än)... :hypocrite:

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Olofson: Och du har definitivt övertygat mig! Reostat blir det! (kretsar och annat elände, huga!)

:biglaugh2:

Finns väl iofs färdiga lösningar också, men det är nog varken värt besväret eller pengarna i detta sammanhanget. Kanske om du vill ha dimmer på extraljusen eller något. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

KAN man ansluta den sidan av tomgångsmotorn som skall sitta innan spjället ut i atmosfären, med ett eget litet filter?

Latmasken inom mig undrar B)

Med tanke på att du kör överladdat hade jag inte gjort så. Du blir beroende av att den är 100% tät annars trycker du ut luft det hållet + som Christer skriver har du LMM och då fungerar det inte av den anledningen. Dvs koppla in den mellan någonstans efter LMM mellan kompressordelen och spjället.

Link to comment
Share on other sites

Mjaha då ska vi se, för att undvika mera brasklappar B) så flyttade jag runt anslutningarna på kylet lite, nu passar Volvo original kylarslang. :thumbsup:

IMG_1513.jpg

Å underhalvan körde jag sönder totalt tre (3) gånger under provkörningarna, så det fick bli alu där med, slängde dit ett par fästen också, plus att påsticket nu sitter inne i ramen bättre skyddat, kommer nog en skrap plåt till denna.

IMG_1517.jpg

Och något tryckrör genom huven blir det inte denna gång, moddade lite så nu ryms den innanför hufven. :)

IMG_1519.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Den som söker han skall finna heter det, och jag fann.... en tryckluftsdriven Nibbler! Kan inte komma ihåg att jag faktiskt äger en sådan, men så är det tydligen!

Att skära ur hålen för instrumenten gick som en dans, och så stegborr för indikationslampor och vippströmbrytare. :)

Link to comment
Share on other sites

Mjaha då ska vi se, för att undvika mera brasklappar B) så flyttade jag runt anslutningarna på kylet lite, nu passar Volvo original kylarslang. :thumbsup:

IMG_1513.jpg

Å underhalvan körde jag sönder totalt tre (3) gånger under provkörningarna, så det fick bli alu där med, slängde dit ett par fästen också, plus att påsticket nu sitter inne i ramen bättre skyddat, kommer nog en skrap plåt till denna.

IMG_1517.jpg

Och något tryckrör genom huven blir det inte denna gång, moddade lite så nu ryms den innanför hufven. :)

IMG_1519.jpg

Ser att du har placerat kylaren bakom ic n jag har också haft mitt på liknande sätt men haft värmeproblem på bana och gata.Har samma motorspec som du har precis byggt om mitt kylsystem med helt ny alukylare med passager så samma vatten går genom kylaren 3 gånger samtigt lagt ic uppe för att kylaren skall få bättre genomströmning och monterat en oljekylare och tagit bort den standard monterade cikulationskylarenkylaren på motorn och använder nu också water wetter .Körde på knutstorp i måndags allt funkade till elfläkten la av (givaren) då gick tempen upp direkt kopplade den direkt sen funkade det i 12 varv utan problem.Har trycksatt system till 0,9bar.Våra bilar med dessa motorer blir lite varma kan vara bra att veta. MVH Challe

post-510-127490535181_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

På Volvos turbomotorer så ska du ha grönt kylarlock 150kpa ist. för svart 75kpa till gröna så bör man ha runda tuben exp.kärl. 150kpa är för att ha högt tryck så man inte får hotspot så aluminiumet i toppen rör sig och sjunker.

Link to comment
Share on other sites

På Volvos turbomotorer så ska du ha grönt kylarlock 150kpa ist. för svart 75kpa till gröna så bör man ha runda tuben exp.kärl. 150kpa är för att ha högt tryck så man inte får hotspot så aluminiumet i toppen rör sig och sjunker.

detta kärlet har jag inte jag har ett i aluminium jag vet inte vad 150 kpa blir i bar jag kör med 0,9 bars lock kylarkillen rekomenderade detta.Tackar för inputen hoppas björn också tänker på detta. Challe

Link to comment
Share on other sites

detta kärlet har jag inte jag har ett i aluminium jag vet inte vad 150 kpa blir i bar jag kör med 0,9 bars lock kylarkillen rekomenderade detta.Tackar för inputen hoppas björn också tänker på detta. Challe

kollade wikipendia 150 kpa 1,5 bar skall byta lock

Link to comment
Share on other sites

Bra input gubbar :)

Under provkörning så startade fläkten endast när jag stod still, så det verkar kyla bra, dock hade jag ingen kaross på då, eller körde speciellt hårt någon längre stund :hypocrite:

Grönt lock skall inhandlas.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att om det är värmeproblem generellt för motorn man vill åtgärda så hjälper inte en sandwich. Den får ned tempen på oljan, men totalt sett för motorn så skall ju all värme ut genom vattenkylaren.

En oljekylare hjälper däremot till att kyla bort värme från motorn.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Sandwich-modellen har jag redan, men den kyler ju inte egentligen, som redan påpekats, snarare en värmeväxlare.

Men en riktig kylare i fronten kanske hade vart nåt, får väl provköra lite först, finns lite plats över faktiskt.

Man kanske kan ha ett par rejäla fläktar på denna också?

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bestämt hävda motsatsen....

Den kyler oljan högst betydligt.

Det krävs inte så mycket för att lyfta oljetempen mot 100 sträcket eller däröver i en bil med turbo.

Kör du då oljan genom en plattvärmeväxlare med en vattensida som håller runt 80-85 grader så absorberar kylvätskan en hel del av temperaturdifferansen. Plattvärmeväxlare har hög verkningsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Ja g vet inte vilket som är effektivast men tyckte att tempen på bilen kylarvattnet blev stabilare och lögre sen jag bytte. sen var det en annan fördel för mig och det var att jag fick bort oljefiltret bak turbon och mer plats därav.Flyttade fram filtret till en mer åtkomlig plats med nytt fäste.En fråga till kilkenny var har du införskaffat dina alurör till tryckrören.Såg att du flyttat in rören under huven ser snyggt ut.MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

hmm jovisst, den stabiliserar alldeles säkert temperaturen, men den tillför ingen extra kyla till motorn, som var den eventuella problemet från början, :) Ingen vet ännu, jag får helt enkelt provgasa lite, men då behöver jag en seriös motorhärva, kommer att börja tillverkas nu i dagarna.

Challe: Alurören köpte jag på internet, minns inte var,men jag tror det står i tråden om du bläddrar tillbaks några sidor.

Fått tag i rör till skärmfästena fram nu, och lite tjockplåt till lampfästena, den är säkert över 2mm, huvva!

Link to comment
Share on other sites

Var tvungen att mäta plåten, knappt så skjutmåtten gick över, 3MM!!!

IMG_1522.jpg

Efter en tur med skärbrännarn så passade dom här.

IMG_1526.jpg

Banka lite 10mm hydraulrör...

IMG_1530.jpg

Å böja lite...

IMG_1532.jpg

Å limma lite...

IMG_1537.jpg

Färdigt! Tror på nitar för att fästa dom i skärmarna, mathar huven :thumbsup:

IMG_1548.jpg

Snickrat ihop lamphållarna, skruvar dom i samma bult som A-armarna, dvs 2xM10 per lampa, det borde nog räcka (eller vad tror du Calle? ;) )

IMG_1541.jpg

En fördel är att man kan flytta runt dom, jag tror dom passar bättre här, och så bredda lite granna :thumbsup:

IMG_1542.jpg

Blinkers och baklyktor står på tur, sätter vinkelslipen på standby..... B)

Link to comment
Share on other sites

Tydligen har Westfield ett rör med påsvetsat plattjärn och det har givit vika för andra Westfield'are (inte så förvånande)....funderar starkt på att göra om detta på något sätt och detta gav ju uppslag ...tack Björn :)

Link to comment
Share on other sites

Tydligen har Westfield ett rör med påsvetsat plattjärn och det har givit vika för andra Westfield'are (inte så förvånande)....funderar starkt på att göra om detta på något sätt och detta gav ju uppslag ...tack Björn :)

Givit vika...? Det har jag inte sett (än), men det är inte speciellt förvånande... Glasfiberskärmarna är ju inte direkt viktlösa, och mina fladdrar ner och slår i däcken så fort man tar lite curbs. Så, mina skärmar blev fransiga i kanterna lite här och var redan första vändan på Falkenberg...! :D

Kolfiberskärmar i CSR-stil är beställda...

Link to comment
Share on other sites

Idén med trenne rör är BeLo´s, dumt att uppfinna hjulet igen. :thumbsup:

Och hydraulrör är väldigt sega (sprickmotståndskraftiga), blev såna eftersom jag hört historier om skärfästen som gått av efter några års användande, och största diameter i min lilla rörbock är just 10mm så det bara blev så.

Link to comment
Share on other sites

Givit vika...? Det har jag inte sett (än), men det är inte speciellt förvånande... Glasfiberskärmarna är ju inte direkt viktlösa, och mina fladdrar ner och slår i däcken så fort man tar lite curbs. Så, mina skärmar blev fransiga i kanterna lite här och var redan första vändan på Falkenberg...! :D

Kolfiberskärmar i CSR-stil är beställda...

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8493&postdays=0&postorder=asc&start=210

Link to comment
Share on other sites

Glömde visa hur instrumentpanelen blev, typiskt mig.

IMG_1551.jpg

Och såhär blev luftutsläppen, funkar dom inte får jag väl stansa riktiga med vertyget jag håller på med ;)

IMG_1580.jpg

Snickrat färdig mittkonsollen också, stilen kanske inte är SuperSeven direkt, men den är skön att vila armbågen på :)

IMG_1584.jpg

Om det blir som jag tänkt mig så skall den lackas orange :thumbsup:

IMG_1586.jpg

kilkenny out.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...