Jump to content

AndersK

Forumdeltagare
  • Posts

    286
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.metalmeet.com/forum
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Interests
    Nyss återuppväckt Hult-Healey projekt....

Profile Fields

  • Namn
    Anders Karlsson
  • Ort
    Borås
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

9,017 profile views
  1. Var inte för petig om det skiljer lite mellan vänster och höger så länge det ser bra ut. Tänk på att de gjöt av en orginalkaross som var handknackad på 60-talet. Har en vän som renoverat många klassiska sportbilar och han sa att tom en Ferrari från 60-talet kan skilja 2 cm mellan vänster och höger sida... Jag hängde mina dörrar så att de stämde fram och övre bak. Då stack nedre bak ut 2 cm... Slutade med att jag sågade upp dem runt om och plastade om dem på plats, Formarna Bengt nämde är för att göra urtagen för handtagen som de av okänd anledning tog bort. frågade Mats och Lennart en gång varför de gjorde så men minns inte vad de sa. Avgjutningen gjorde jag faktiskt i deras verkstad på dörrarna till en Healey de renoverade då.
  2. Kul att se dig igång Bengt Dina dörrar ser ut att vara bättre plastade än vad mina var
  3. Kollat med Bodycote? http://www.bodycote.se/?OBH=706
  4. Jag har svetsat med flera av dem men prislappen börjar på 25000 för dem. Håller med dig helt om ner rampen, utan den är det svårt att göra bra avslut speciellt i aluminium.
  5. Vad skulle du köpa istället som hobbysvets och vad skulle du köpa om inte pengarna spelade någon roll?
  6. Kolla www.daggertools.com de vet jag garanterat är bra www.frost.co.uk har bra grejjor men klubborna kan jag inte säga något om
  7. Sandsäck används för att sträcka plåt, "huggkubbe" för att krympa (och sträcka ibland) Jag skrev några rader om hur man använder en stubbe för att krympa med http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10364&st=0&p=115891&fromsearch=1entry115891 Finns massa mer att läsa om detta, googla stump shrinking så har du att läsa en hel natt ;) Om du vill jobba med sandsäck och stubbe så skaffa lite plast eller träklubbor med rundade ytor, blir mindre jobb att få till finishen senare än om du använder hammare från början. Verktygsboden säljer en del men köp inte deras päronformade plastklubbor. Det är samma skräp som Harbour Freight säljer i USA och de splittras lätt. Om du är intresserad kan jag ta några bilder på mina klubbor och mothåll jag använder, det mesta av dem är hemmagjorda. (jag är i italien nu så det blir inte innan helgen)
  8. Volvo har M12 fingänga till växelådorna på motorerna till S/V40. Vet inte om det är insex däremot
  9. Jag tror de får till konceptet inom en rimlig tid bara de har tillräckligt i kassan . Principen är mycket lik den som används i en kolvpump/motor inom hydrauliken som fungerat väl i över 30 år nu.
  10. Själklart blir det en sinusform, hjärnsläpp...
  11. http://matmin.kevius.com/cirkel.php se stycket om cirkelsegment dvs r=(Omk^2+4h^2)/8h Där h=skillnaden mellan de vertikala streckade linjerna
  12. Du kan göra en pappersmall liknande de för sadelfogar enligt skissen. Du vet diameter och kapvinkel och kan beräkna omkrets och hur mycket du kapar bort. För över de streckade linjerna till ditt papper och slå en cirkel genom de kända punkterna. Skär pappret efter cirkeln och linda runt röret så har du linjen att kapa efter Lade till tips 3 tidigare i tråden också
  13. Tips 1 Skaffa ett bandsågblad för metall och kapa till rätt längd som passar din såg Tips 2 Har du en pelarborr så ta en träbit, rigga i vinkel och borra ett hål motsvarande röret. Trä träbiten över röret och markera eller kapa efter den. Tips 3 Kapa en träbit i vinkel, kläm fast rör och träbit Använd träbiten som styrning för bågfilen
  14. http://www.agenturaffaren.se/images/stories/katalog.pdf
  15. Du kan göra en kap fixtur hyffsat enkelt med några plåtbitar och en rörstump. Lägg till någon låsning till det jag skissat så kan du kapa med bågfilen efter plattan.
×
×
  • Create New...