Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ser riktigt snyggt ut! Hoppas på att få se bilen live nån gång under sommaren.

Hur har du fäst bromsrören på bakaxeln? Har nämligen själv funderat på hur man ska lösa den biten.

Link to comment
Share on other sites

Ser kanon ut med färgen.

Skulle göra sej fint med lite orange-vit stripning a la GT40.

Jag kommer nog att använda en lite mörkare nyans, men blå blir det ovillkorligen.

// Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Quattro: det har jag inte, än ;)

Det blir med rostfria buntband.

Thornad: Jag har också tänkt åt det hållet, hajgapet skulle nog må bra av en skvätt orange :)

Kör med helblå först ett tag, så kommer nog dekoren naturligt :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Buntband är ju väldigt enkelt att använda sig av. Har du fått nått utlåtande av din besiktningsman på den typen av fast sättning? Bara glatt nyfiken för att planer på den egna bilen. Du ligger ju några steg före en annan.

Link to comment
Share on other sites

(postar en bild så det ser ut som jag gör nåt)

IMG_1333.jpg

Avfettat motorn, monterat allmänt lullull på den, och sänkt ner den i ramen, dragit lite bromsrör.

(nu blir det läskigt så Calle kan sluta läsa nu) Hålborrat pedalstället, dels för servicevänligheten dels för att vinna något gram, hålsåg går finfint i aluminium :)

Så slipper det samlas en massa skit i den också, den är dock lika styv som innan.

Även lossat tråget för lite felsökning, jag tror jag är nåt på spåret....

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Tack för varningen. Jag tvärstoppade direkt och skippade fortsättningen. Förmodar att det var ruggig läsning...

Det var redan ruggigt innan. Du skulle varnat direkt efter ordet avfettning. --- Avfettat motorn, monterat allmänt lullull på den ----

Jag förmodar att allmänt lullull betyder att du monterat en kam i motorn. Nu kanske du förstår ruggigheten..?

På tal om avfettning. Vilken avfettning och hur länge brukar du låta motorblocket stå och dra. Klatar du runt sedan med disk / stålborste och sedan högtryck. När det är klart går du ett avfettningsvarv till eller hur ser ditt vinnande recept ut för motorn verkar blank och fin.

Kommer du trimma med Biltema röd motorspray. Jag har hört och har viss erfarenhet att den ger cirka 10kh extra per burk. Vi kanske skulle prova på en bromsad naken motor och sedan måla två burkar och se om vi får plus 20 hk.

Link to comment
Share on other sites

Calle: Avfettat och tvättat motorn hade jag egentligen redan gjort, med något "mirakelmedel" modell "inteallsmiljövänlignågonstans" plus en diskborste, väntade tio minuter, skiten bara rann av, spolade med vanligt vatten.

Men under byggets gång samt efter ett akut oljedränage under provkörning :blink: så vart den väldigt skiten igen, så jag tog en tryckluftspruta och öste i vanlig thinner (det som fanns hemma) så blev den fin igen, inget satt ju fast nu egentligen. Blåste rent med tryckluft. :thumbsup:

Skall försöka undvika ruggig läsning så gott det går i fortsättningen :hypocrite:

Christerj å Thomas: bra idè, jag snor den :)

Link to comment
Share on other sites

Okej, klamrat bromsrör enligt slangmetoden, monterat ihop pedalstället och handbromsen, svetsat fäste till sätena, extra sfro-tankfästen gjorda, och funderat i vanlig ordning :) det rullar på.

Den stora grejen då: Under all provkörning så har motorn rykt rätt så mycket, troligvis kommer det in olja någonstan, frågan är var??? :unsure:

Det som är ändrat i oljeväg mot en original b230FK är:

*Tråget är rejält mycket lägre (högre upp) inte helt garanterat att oljenivån ligger exakt på original/ kastas oljan upp i vevslängen?

*Turbon sitter lutande, axiellt sett, som flera skarpögda forumrävar redan anmärk :)

*Returöret från turbon är flackare vinkel på och fler svängar än original.

Det är dom tre jag vill tro att felet sitter i, motorn är nyrenoverad, och har enligt uppgift gått en vända till Vallåkra, sedan nästan inget alls. Jag vill tro att motorn är så bra den kan bli.

Just nu är turbons lutning i topp på wanted-listan. :busted_cop

Turbon då:

IMG_1350.jpg

Om man kikar in i avgasporten, ingående alltså, så kan man se att det finns lite olja längst in.

IMG_1337.jpg

Om man kikar in genom turbinhjulet syns också olja, svart och äcklig.

IMG_1344.jpg

Verkar som att oljan kommer från lagerhuset, kan en frisk turbo bete sig såhär?

Eller är det lutningen som sagt?

Eller är turbon i sig kanske slut? Statusen är okänd, bortsett från att jag vet att den laddar fint.

Tips, tankar, och erfarenheter är hemskt välkommna! :notworthy:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

---- tryckluftspruta och öste i vanlig thinner --- Det här måste provas! Får väl andas lite försiktigt eller koppla på ett gristryne.

Tur jag inte röker också.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

det bör inte finnas någon böj på oljereturen, rakt ner i tråget/blocket och den anslutningen måste vara högre än oljenivån i blockat.turbon bör heller inte luta för mycket axiellt

Link to comment
Share on other sites

kanske inte så miljömedvetet.

brukar slaska på oljebaserad avfettning, sen spola av med högtryckstvätten, försiktigt runt axlar och hål.

sedan på med tinner och blåsa torrt med tryckluft.

sen kan dom vita handskarna användas.

som sagt man skall inte göra så men man kan...

Link to comment
Share on other sites

det bör inte finnas någon böj på oljereturen, rakt ner i tråget/blocket och den anslutningen måste vara högre än oljenivån i blockat.turbon bör heller inte luta för mycket axiellt

Jag har tre böjar på returen, kanske kan jag gå upp i diameter och ersätta med en längre stor böj, om jag går rakt in i tråget istället något över oljenivån då givetvis?

Och hur mycket är för mycket lutning? :Hmm: har hört max 10 grader nånstans, uppskattningsvis lutar snurrbon mer än 15 grader. typ....

Link to comment
Share on other sites

helst under 7 grader men 10 kan gå. sedan måste oljereturen gå rakt ner från turbon så inte den är på sidan. då får man vrida husen. den bästa olje returen är rakt utan böja eller 1 liten svag böj och inte för smal 12-15mm returslang. och gärna i blocket 5cm över sumpen

Link to comment
Share on other sites

Håller med ovanstående talare. Kollade på bilder från ditt grenrörsbygge och det kan nog va det som är boven i dramat.

Hoppas det löser sig utan allt för mycket bekymmer med allt runt om kring också.

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl en liten risk att du fått koks i lagren... men det känner man när man snurrar på den med fingrarna. Som tur är så är så finns det ju kines-agg idag för 2-3 lakan som nog funkar så länge man ska ha en moderat presterande turbo. Du har väl ett ganska standard aggregat? Det som satt på FK:n?

Link to comment
Share on other sites

Hade jag varit du så hade jag tagit bort oljefilterhållaren och satt filtret + sandwich för oljekylaren direkt mot blocket alternativt vridit oljefilterhållaren framåt och på så vis frigjort utrymme för turbo och slangar.

Link to comment
Share on other sites

Innan vi ger oss på bekymren så ska vi se hur lång kommet det är :)

IMG_1373.jpg

Pedalstället med sin nya sidofästpunkt till höger, den gjorde det helstumt.

IMG_1377.jpg

Turbobekymret då :whip:

Turbon är nu horisontell!

IMG_1353.jpg

Precis exakt där är den.

IMG_1358-1.jpg

Här syns returen i blocket, samt utloppet ur turbon

IMG_1363.jpg

Och det gamla returröret, inte alls enligt rekommendationerna :whistling:

IMG_1369.jpg

Samma rör, bilden är helt vågrät med ramen!

IMG_1371.jpg

Skall kolla efter koks, och ja det är en original lättpysturbo :)

Jag kan inte vinkla oljefiltret framåt, däremot kan det gå att skruva hela klabbet rakt i blocket, som Thomas säger, en bra ide.

Skall försöka med detta, då försvinner en å en halv krök direkt :thumbsup:

Men då återstår att få ett schysst flöde tillbaks till sumpen, det som jag inte blir klok på:

Varm olja är MYCKET lättrunnen, hur kommer det sig att det är så noga med oljereturen?

Varför kan man inte gå in under oljenivån i sumpen? borde inte vara någonsomhelst skillnad i "lättrinnighet" mot att gå in strax ovan, det är ju ingen luft som skall in/ut ur röret? (jmfr en 1,5L PET flaska med vatten uppåner)

Är det så att det lilla motstånd oljan i sumpen bjuder på räcker för att "svämma över" lagrena i turbon?

Eller kanske problemet redan är bortbyggt nu? vågar fan inte trot....

Galen ide:Kan det gå att bygga ut sumpen åt sidan, så den når rakt under turbon och sedan dra ett rör nästan vertikal till denna? :blink:

Nä, nu går jag och lägger mig :icon_sleep:

Link to comment
Share on other sites

det är mycket känsligt. den oljefilterhållaren du har satte volvo dit för att originalturbon tog plats för filtret.

Om du tar bort den så löser sig plats och du får ordna en ny gängrör till filtret. modell längre så oljekylet får plats

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Aaaahaaa.....jag får väl muta med en bild då :)

Industrimodell av sikaflex-typ, alla tvingar jag kunde uppbringa plus svetstänger,

IMG_1384.jpg

Får väl bli en plåt varje kväll nu då....

Ingen som har något mer att säga om türbon? :)

Link to comment
Share on other sites

Att turbokonvertera en b21:

Return Line Sump Modification: Due to Volvo engine's approx 15 deg angle tilt, a turbo oil drain entry point 'into' the Volvo sump needs to be positioned as high up as possible to avoid having to pump through a sump fluid layer. After oil exits the turbo bearings it resembles a wipped froth and needs an unrestricted flow into the sump, otherwise there could be a pressure build-up & the turbo bearings will destroy themselves as new oil won't be pumped thru properly.

tsump.gif

Ok, jag tror er då :)

Link to comment
Share on other sites

ser bara så trevligt ut.. hoppas det löser sig... svetsa på en liten låda på sidan av tråget.. sen inlopp i "taket" av lådan.. kanske funkar..

Fungerar! Körde så hela förra säsongen.

Link to comment
Share on other sites

Mja jo men då blir ju röret väldigt flackt! Så fick man ju inte ha det :) Expanderat tråg = vertikalt rör.

Bra bild Jocke :thumbsup:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Att turbokonvertera en b21:

............After oil exits the turbo bearings it resembles a wipped froth.................

tsump.gif

Froth = skum, där ser man, då köper jag resonemanget med ostört flöde, vi närmar oss pudelns kärna!

Link to comment
Share on other sites

Som Thomas säger så om du flyttar oljefiltret så borde väl olje returen få en fin linje. Annars är ju du en hejjare på svetsen så ett litet extra hörn på oljetråget är ingen svår sak att bygga ut. Den behöver väl inte va lika stor som saab tråget vi såg bild på högre upp?

Ger en grövre retur mer tollerans på lutningen av returen?

Link to comment
Share on other sites

Det låter bra. Nya placeringen på turbon ser kalas ut om jag inte redan sagt det.

Ska höra med min garage kompis om han har nån komentar på oljeretur kontra grovlek ikväll.

Visa gärna bild på dina mall försök sen :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Hittade en bild på hur orginal olje tillförsel och retur ser ut på min audi motor.

Ganska rejäla böjar så det kanske inte krävs så väldigt vertikalt även om det inte

skadar att få det så fritt som möjligt

post-1933-127177038559_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har samma motor som du.Har råkat ut för samma problem att jag sabbat en turbo som var helt ny pga att den inte blev av med oljan ner i tråget snabbt nog,Jag har tagit bort oljefiltret och monterat oljekyl.Använde originalröret som jag kortade det röret är ca 12mm vid turbon och konar ut till hålet i blocket finns nog en anledning till detta.När jag fick problemet så var det när jag svängde vänster och oljan täpper till turbons retur in i blocket hade nog lite hög oljenivå också.Det som händer är att oljan överhettas koxar sabbar glidlagrena och ryker blått.Köpte en ny på turbotech nr 2 skall placera en skvalpplåt under returen från turbon i sumpen för att försäkra mig om garanterad återcirkulering.Jag har bara en lång böj på mitt rör skulle undvika dina böjar faktiskt för att förhindra att det blir motstånd i avrinningen. MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Dags att fräsa till biltema-okena, orkade inte renovera dom gamla, så det blev nytt runtom :racesmile:

5,3mm tror jag det var förra gången...

IMG_1387.jpg

Kardantunnelsidoplåtarna under limmning.

Filter och oljekyl flyttas enl rekommendation, får förlänga bulten bara, det blir riktigt bra känner jag :thumbsup:

Nya modellen, den blir rätt flack, men jag kan gå upp till 20mm rör, samma som i blocket, kan det va nåt?

IMG_1398.jpg

Å konkurrenten, just nu lockar ett nytt rör mer än sumpmodifikation, jag får lura på detta ett tag tror jag :)

ldda.jpg

Quattro: massa böjar, men ändå mycket fall, något jag saknar, bara 10 cm :blink:

Challe: Bra feedback :) synd på turbon bara, jo att kona upp till större direkt är nog modellen.

Som det ser ut nu så räcker det med en och en halv böj, å skvalpplåt är nog inte fel det heller.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Fina bilder!

Jag skulle testa variant 1 på oljereturen. 20mm rör och den flacka böjen. Borde ju bli gott om plats plus hyfsad vinkel hela vägen. En fråga är dock hur stort flöde det är på oljan genom turbon? Då skulle man kunna räkna ut vad som krävs av returen.

Variant två du visar med ett smalt utstick på tråget med skvalp lucka skulle kunna skapa problem om oljan i tråget håller luckan stäng. Eller tänker jag fel nu?

Är konstruktionen fel på Biltema oken? jag har nämligen samma fenomen att de ej sitter helt centrerade över skivan.

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

Jag tror också en lucka kan ställa till det, är det nån som har koll på oljeflödet genom en turbo?

Oken är till 240, spindlarna från 140, öronen på okena fräses av tills rätt offset uppnås :thumbsup: inget fel, bara olika bilmodeller.

Släng till en fräsare ett wienerbröd så är det klart!

Link to comment
Share on other sites

Wienerbröd är gott så det ska jag kanske ta fram till garage kaffet när jag fixar oken. Jag har 240 bakaxel och ok så jag blev lite förvånad att det felade ungefär lika mycket där som med 240 oken till 140 spindlarna.

hittade detta när jag googlade lite snabbt.

Direkt från Holset service-manualen för en HX40 :

Citat:

Holset permits oil return pipes to decline at an overall angle of not less than 30 degrees below horizontal. All turbocharger applications require a pipe of internal diameter greater than 19 mm which has integrated connectors. To ensure oil returns into the engine under all operating conditions, the return connection into the engine sump must not be submerged and the outlet flange of the turbocharger must be 50 mm above the maximum oil level of the engine sump pan. Crankcase pressure should be limited ideally to 0.8 kPa (0.12 lbf/in2) but 1.4 kPa (0.20 lbf/in2) can be accepted by reference to Holset.

Oil pressure of 150 kPa (20 lbf/in2) must show at the oil inlet within 3 - 4 seconds of engine firing to prevent damage to turbocharger bearing system. A flexible supply pipe is recommended.

The minimum oil pressure when the engine is on load must be 210 kPa (30 lbf/in2). Maximum permissible operating pressure is 500 kPa (72 lbf/in2) although 600 kPa (88 lbf/in2) is permitted during cold start up. Under idling conditions pressure should not fall below 70 kPa (10 lbf/in2).

Recommended oil flows for the turbochargers are 2 litre/min at idle and 3 litre/min above maximumtorque speed.

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

En uppbyggnad av sumpen är inte bästa lösningen. 1. du måste över 50mm över oljenivån= klumpigt

2. man måste ha en lucka annars blir det press upp i röret vid svängar som blir större än när det går ner i vevhuset

kör som första bilden men gör ett grovt rör 20-25mm. om du vill ha "tank" så sätt den nånstans på befintliga rörlängden. Arrowsmith har kört många år med sån motor du har. lyssna hur han gjort.

Gärnga i blocket finns att köpa längre. den är igängad i blocket. ska du ha annan oljekyl med annant mellanblock så har du KG trimning som har mkt till Volvo

Där heter gängan 00226 50:- 49mm höjd eller 0224 55:- 40mm höjd

sedan finns kiten som inkl. dessa men jag rekommenderar att du köper med termostat för då får man upp oljetempen snabbare. men de du har original med vatten är också bra för de värmer upp oljan med vattnet och håller sedan tempen.(men jag vet inte hur hörd körning de klarar att kyla till men vatten är ett bra kylmedel.

Link to comment
Share on other sites

Bra tips om längre bult till oljekylaren, billigare än att bygga själv :racesmile:

Okej, sump-klump går bort, då får det bli ett rör. :thumbsup:

20mm rör kan jag fixa, skulle det ge något att ha en tank/expansionskammare nånstans mitt på röret? Eller bör jag helt enkelt feta på med 25-30mm hela vägen? inte svårare att bygga egentligen.

Eller kanske Arrowsmith har något att tillägga? :)

Link to comment
Share on other sites

kör du 25-30mm rör så borde du klara dig. fördelen med en tank är om de t.ex. kör en långdragen kurva och det skulle klättra upp lite olja i röret så får du en fördröjning i tanken och från turbon till tank är det opåverkat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...