Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

Dåså, ska se vad som hittas i lådorna, minst 25 hela vägen, eventuellt en tank, så får det bli :racesmile:

Limmat lite till idag, och städat garaget, nödvändigt och tråkigt :icon_sleep:

Edit: 20 sidor!!!!! wooohooo! :banana:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Eller kanske Arrowsmith har något att tillägga?

Här kommer mina 2 cent på begäran. ;)

En turbo som din ska du inte ge 2-3 L/min, det är lite väl bra om den ens kan hantera det.

Att en HX40 vill ha det beror på att dess lagerhus är helt annorlunda gjort och avsett för stora oljeflöden. Anledningen till det är att HX40 är oljekyld och inte har någon vattenmantel i lagerhuset. Då behöver du de volymerna för att leda av värmen utan att få för hög värmestegring och risk för koksning.

Desutom är den ju helt enkelt bara väldigt mycket större.

En sådan liten snurra som den du har klarar sej gott på 1-1,5 L/min med syntetisk oljekvalite.

Så du kan eventuellt överväga en restriktor istället beroende på var du tar ut oljetilloppet och hur du leder oljan till turbon.

Returen ska du som tidigare skrivits här i tråden dra utan överflödiga böjar och annat som stör returen till tråget. Använder du slang så se till att du inte får en "vattenlåskrok" på slangen, men jag rekomenderar rör helt klart. Själv använde jag två originalrör att göra ett långt nog rör av om jag minns rätt. Jag har lett in oljereturen på originalplats vilken är med marginal över oljenivån i sumpen trots att jag höjt nivån i min bil. Jag bifogar några bilder som inte är de bästa i sammanhanget men ändå visar något av returen iallafall.

Jag använder inte originalturbon och på den jag har passar inte volvos anslutning till returen och jag gjorde en ny och kortade då så mycket jag kunde av originalböjen på röret vid anslutningen för att vinna fallhöjd mot tråget. Se till att du får så mycket fall du kan i returröret. Kan du få 100mm fall på 220mm längd som det ser ut på bilden så borde det funka bra, men hushåll gärna med höjden så det inte blir mindre.

ed12010101100bd1a.jpg

78120101011377728.jpg

e8120101012475cf9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med ett så lågt inflöde så behöver du inte ett returrör på 25mm.

Det är klart överdrivet, kolla på originalet volvo skickat med från Hissingen...

Det blir bara besvärligt utan någon nytta eller glädje.

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: Det var det jag funderade först på när jag provkörde, så jag skruvade loss den :blink: :)

hjälpte inte ett skvatt, tyvärr.

Arrowsmith: Här har vi kalla fakta :) , som det ser ut på dina bilder så ska de nog funka för mig också, våran turboplacering verkar vara snarlik. Nu vet jag MYCKET mer om turboreturer än för några dagar sen, utan forat hade jag väl stått och mumlat för mig själv ännu :lol:

Bra bilder :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Dåså, jag har gjort det enda rätta, tagit ledigt från jobbet, måndag å tisdag, jag ska se hur länge det går att sova i ett sträck försöka jobba undan så mycket jag hinner med på bilen. :)

Framvagnen snart ihopsatt, ska börja med nya oljereturen (det blev 20mm), och knacka till lite mera plåt.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

:lol:

Dåskavize....

Oljeretur: Check!

IMG_1405.jpg

Ny oljefilter + oljekylplacering: Check!

IMG_1402.jpg

Resterandekardantunnelkarossplåtar: Färdiga för grundfärg!

IMG_1415.jpg

Det är trångt runt pedalstället och kopplinscylindern, plåtarna ligger växlevis inne i kupen och ute i kardantunneln.

IMG_1428.jpg

Denna blir servicelucka för växellänkaget.

IMG_1418.jpg

Ny turboplacering = moddat avgasrör: skarvat i bästa frankensteinstil :)

IMG_1440.jpg

Bromssystem: Up and drunning!

Styrning: Väntar på Bälgar, eller vad det nu heter...

Imorrn blir det en tur förbi Volvo och Biltema, å lite lackering om Pohlman tillåter....

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

det blir kanon. Kan nämna att oljefilter från Biltema avråder jag från då jag haft ett på en Audi en gång och en plastbit lossnade från övertrycksventilen och täppte oljakanalen. kan säga att det var nästan omöjligt att få upprättelse.motorn kass!!

Detsamma med Mekonomen och deras Federal Mogul ventiler till Audi/Vw som går av i skaften under knasterspåren. de är svetsade där. hel ras där med.

Link to comment
Share on other sites

Grundfärg lagd, handlat pryttlar, solen skiner, nästa pass börjar nu :)

Edit: vad är det som lossnar i filtret menar du? är det plast i dom?

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

titta in i filtret så ser du en överströmningsventil med fjäder som ska öppna och köra orenad olja ut till motorn om filtret blir täppt för att man inte byter i tid. den var i plast på det filtret. nu har jag sett att fler har det än Biltema.

Jag fick inga pengar av Biltema förrän jag kontaktat Sverker och Plus. och de hade uppe det i programmet. Så nu kör jag bara kända märken som Mahle, Fram.Purolator etc.Mahles tittade jag i nu för jag köpte ett igår och det är metall. mekonomen har Mahle filter som var Knecht innan.Tysk kvalite. Det finns billiga filter som släpper i limningen också. Glömde nämna att alla filter har inte överströmningsventil för det kan vara inbyggt i motorn.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag kör bara volvo original filter, de är billiga nog för att handlas för samma pengar.

Jämfört med ett Mann filter så skilde det 0.4 bar i oljetryck på tomgång i min bil.

Mann filtren är antagligen för täta i filtermaterialet eller har för liten filterarea.

Gud vet, men det kan inte gärna vara slumpen...

Link to comment
Share on other sites

Mann har jag inte använt. men är det för tätt i filtreringen eller för liten filterarea så blir det så illa och det vill man inte. Volvos är bra och KG trimning säljer bara Volvo original.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också hört att biltemas filter inte är så bra.

Det var någon i hondaklubben som också fick ett motorhaveri pga biltemafilter.

Om det är dålig kvalle på dom eller bara otur tänker jag inte säga. men jag köper hellre ett "märkes" filter för lite mer pengar å har en hel motor. Så dyrt är ju inte filter :)

Link to comment
Share on other sites

Köpte faktiskt Biltema-filter idag :icon_oops: , men jag får väl ta och ha ihjäl den på något skojigt vis och köpa original, skall ju ändå förbi volvo om nån dag.

Förslag på mördarmetod?

Bättre biltema pryttlar då:

Köpte deras marina tankmätararmatur, och tro det eller ej, men den funkade utan protester ihop med min VDO, hur stor är den chansen?

(stod alldeles för länge med ett fånigt leende och puttade plastbiten fram å tillbaks på pinnen)

IMG_1441.jpg

Och i sann BeLo-anda så ska denna tvålbehållare med pump bli kopplingsvätskebehållare, kortade ner den lite, å i hålet skall jag löda fast en slangnippel, sedan vänder jag på steken.

Kostade runt 40 spänn, rostfri och borstad, går att ha till vadsomhelst :racesmile:

IMG_1442.jpg

Lackat lite till idag, håller tummarna för att det inte blåser i natt :thumbsup: :thumbsup:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Metod = slägga och ett slag. Därefter kort och in med kortet på forumet. Sedan slägga och ett slag till.... osv.

När grundplattheten är uppnådd tar du engelska hjulet och rullar fram något fint tex en tvålkopp, eller ett fat för Ahlgrens bilar eller något valfritt.

---- Köpte faktiskt Biltema-filter idag , men jag får väl ta och ha ihjäl den på något skojigt vis och köpa original, skall ju ändå förbi volvo om nån dag.

Förslag på mördarmetod? ---

Link to comment
Share on other sites

möjligt att det finns olika men jag hjälpte en kamrat i banbil häromveckan med VDO eftermarknandsmätare och mätte deras givare och såg att Biltema hade samma.fast VDO kostade nästan 1000:-

Link to comment
Share on other sites

har inte läst hela din tråd än men verkar bli en riktigt fin bil :) håller på att sälja bort hojjen min för att bygga en egen, hoppas jag kommer till skott. måste hitta en garage plats i sthlm, inte så jäkla lätt..

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger Biltemafiltret brunt till, en originalare hittade ner till garaget....hur ska det gå?......

Även köpt växelspaksbussningar, och limmat ytterligare lite mer plåt :thumbsup:

Jag ligger faktiskt före min egen planering kom jag på idag! Helt ofattbart.....

Link to comment
Share on other sites

Svetsat klart bensintanken, dvs bränt dit fästen för påfyllning och armatur.

Limmat lite mera kardantunnelplåt, och pillat med styrväxeln.

Snart står den på hjul :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag ta reda på, vet dock inte i huvvet :wacko: :)

Monterat stötdämparna bak, tanken var tvungen att monteras först.

Fusklackat ventilkåpan, å monterat nya bussningar till växellänkaget, vilken skillnad! som ny nästan, lätt värt pengarna :)

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att du inte vill ha passagerarens fotstöd lutande åt andra hållet? ;-)

På köpet får du då en perfekt plats för batteriet!

Kanonsnyggt!!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar din lösning på buren. Har själv suttit och funderat på hur man skall lösa problemet med det obefintliga skyddet från en eventuell sidokollision, men här är ju lösningen. Min kaross ska breddas framför bakhjulen så om jag bygger smart får jag antagligen plats med sidorören under plasten. Kommer antagligen att lägga ett rör närmare marken också för att öka på skyddet för benen.

Förövrigt ett mycket fint byggeracesmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Quattro: hurså? vad har du hört..... :icon_oops:

Roxa: En annan aspekt är att det är psykologiskt bra att ha något utanför armbågen, istället för bara asfalt, känns tryggare.

Sen kan man ju vila armen och jobba på raggarbrännan också :)

Ett undre rör är en bra ide, se om du kan få även den att styva upp sittbrunnen lite.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt med i en sjua och det är en fantastisk upplevelse om man är en sån som oss. (allmänt tokigt)

Men om man sitter vidare säkert är en annan fråga ;)

Sido strävan gör mycket för tryggheten och nått att hålla i när det svänger eller när man kliver i och ur. Förutom att det är väldigt snyggt då!

Så något liknande kommer nog hamna på min så småning om.

Färgen din gör sig riktigt bra! När får vi se hela karossen i solen?

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

Quattro, skriv inte sådär, jag blev ju tvungen att lyfta dit karossen :)

Nåväl, bakändan ditskruvad och skärmarna skruvade i denna, ser fet ut :thumbsup:

IMG_1476.jpg

Tog bort plasten också, jag är nöjd med scuttle-böckningen nu, tog rätt många timmar.

IMG_1468.jpg

Kikar man under huven ser vad bulorna gör för nytta.

IMG_1478.jpg

:racesmile:

IMG_1492.jpg

Ja just det, Calle, eller nån annan som vet, får man ha bensintanken öppen som jag har den nu?

Tänkte att man kanske kunde besikta med hela bakändan som den är? Sparar många timmar, och så får jag nåt att fixa till i vinter också ;)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Bra quattro att du skrev just så där. Kilkennys stödjande byggsamvete på deltid är stolt som en tupp eller troll eller något annat just nu när jag ser bilderna i tråden. Jag skall till och med inte skälla på dig att du är upp 2.20 på natten när du egentligen borde sova.

Det är så snyggt så snart kan jag säga upp mig och gå ner på kvartstjänst som byggsamvete. Bara så du vet Kilkenny. Men jag har ett åtagande så jag håller kvar halvtiden tills du visat upp de egna bilregplåtarna i tråden. Jag får väl tillåta att du från och med nu ibland är uppe på natten så länge det inte stör / stjälper bygget ...

Tank, ja. Vad jag kan se på bilden skall inte VVFS 2003:22 sätta käppar i hjulet. Det som beskrivs är var du har tankanslutningen mot bränsleinloppet dvs den skall sittat "utanför bagageutrymmet" men behöver inte vara gjort på något speciellt sätt eller täckt på något speciellt sätt alltså öppet är tillåtet, så har jag på båda mina bilar. Det vanliga med en "schysst konstruktion" bara. Väl fastsatt tank som inte har något som kan skava söndertanken tex tankfästband utan gummi. En jordkabel eller två till ram brukar göra alla SBP-are lyckliga samt en helst två avluftningar.

Så den vanliga brasklappen, samma regler olika tolkning men att ta VVFS 2003:22 som stöd för att du placerat tank och eller tankanslutningen fel det tror jag ingen klarar.

Ta gärna någon bild till och lägg upp på just tankdelen så vi kan dreggla över "finheten".

Link to comment
Share on other sites

:notworthy: Grymt snyggt! Hela karossen i aluminium är väldigt imponerande och fet ser den deffinitivt ut att vara.

Följdfrågan är då hur breda dina bakskärmar är?

Link to comment
Share on other sites

Stolt som ett troll: Va bra! jag hade för mig att du hade en liknande lösning, jag skickar under kameran senare idag så får du se lite bättre. :)

Krolleg: bakändan och skärmar är 1mm, huv och sidor är 0,8mm hmmmmmmmm... du jag får nog kontrollmäta, blev lite osäker nu....återommer!

Quattro: Dom är bredare än hjulen, men dom skall få spacers framigenom, så jag får puttra runt med djupa hjulhus ett tag. Jag mäter åt dig, trots dina uttalanden ;)

Roxa: Önskar jag med, dröj en stund.

Link to comment
Share on other sites

Bilder till trollet:

IMG_1496.jpg

IMG_1495.jpg

Krolleg: Rättelse, 1,5 och 1,2 ska det vara! golvet är ju o,8 (stål) :wacko: Vågar påstå att bakskärmarna är rätt styva :)

Quattro: visste att det var nåt jag glömt :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Absolut det första alternativet. Lite assymetri på det sättet tycker jag är snyggt... dessutom är väl du mycket viktigare än eventuella passagerare? ;)

Link to comment
Share on other sites

Schysst "under-upp-kort". Din potta hänger under tanken min potta sitter egentligen längst ner på främre högrra långsidan men sedan lutar hela tanken så i praktiken är pottan lägsta punkten riktad snett nedåt.

För att du skall ta ett bra beslut klipp ut dina mätare i papp och med en tejbit sätter du fast dem. Sätt dig i bilen håll sedan händerna på ratten som du tror du kommer köra och kolla vilka lägen du ser "papp-instrumenten" och i vilka lägen du INTE ser dem för ratt eller händer skymmer.

Vi ekiperar alla våra bilar olika. Min första bil ekiperades enligt systemet "jag hade redan en färdig bräda med hål att fylla". Rätt snart kom jag på att det enda jag behöver är det lagstadgade dvs. Hastighetsmätare samt blinkers och helljuskontrollampa.

Som lyx har jag olje och laddningskontrollampa samt vattentemp och Voltmätare och faktiskt en varvräknare.

Nästa bil / bilar kommer rensas ytterligare för varför ha saker jag aldrig tittar på?

Lagstadgade delarna är självklara.

Kvar av övrigt blir vattentempmätare för Biltemas sådan har inbyggd voltmätare, det blir två i ett.

Varvräknare behövs inte tittar ju bara på den två gånger om året och den kvoten är fylld i år. Vill jag ha eller behöver för något speciellt kopplar jag in en lös tillfällig varvräknare.

Gör jag om någon bräda på befintliga bilar så försvinner instrument.....

Fick du hjälp i dina beslut nu eller ställer jag till det för dig eller både och?

Jag vet själv hur jag var förut, borra hål och fyll med massor av mätare, det är häftigt när det blinkar och lyser. Det enda som hände var att jag fick en uppsjö med givarkablar och kablar till belysning på instrumenten.

Ganska snart kom jag på att man blir bländad av instrumentbelysningarna i mörker så dessa fick gå på en extra brytare dvs belysning när minst parkering är på samt att instrumentbelysningskontakten är tillslagen.

Jag kör normalt 99,5 eller 99,95 procent med helt släckt instrumentbräda oavsett om det är mörkt eller ej. Slår till ibland någon enstaka sekund bara för att kolla vattentempen.

Så har jag gjort och trivs med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...