Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

AndersK: hmmm, förstår inte vad du menar, men tack!

Om du minns bilden jag visade på min växel konsoll så kanske 5-öringen trillar ner.

Med andra ord en svulst kring kanten (eller som på en diskbänk som man kan se det oxå laugh.gif )

Link to comment
Share on other sites

Hoppas det fungerar, och varför skulle det inte göra det??

annars har jag en (något tidsödande) backup-plan. == sticksåg? lövsåg och fil?

Link to comment
Share on other sites

Varför? :) Har ingen aning, jag har ju inte provat den ännu.

Backupen består av att knacka gälar för hand och sedan nita fast dom, men det vill jag helst inte.

Link to comment
Share on other sites

Galant var ordet :)

Filat,slipat,svetsat, bankat, och till slut så började aset fungera, lycka!

IMG_1613.jpg

close up, med min kronhjulcromskamera.

IMG_1606.jpg

Lite trött i armen blev man faktiskt, kunde nog varit skarpare egg kanske?

IMG_1617.jpg

Förhoppningsvis räcker detta för att kyla, annars får jag väl stansa lite varstans.....

IMG_1619.jpg

Tipstack till Thornad! Gälstansningens okrönte konung!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Vackert! Nu blev längtan plötsligt väldigt stor att få åka ut till garaget och grotta ner sig i bygget.

Bilden fick mig även att tänka på någonting helt annat än dina plåtslagar kunskaper. Avgassystemet, Vilken grovlek har du byggt med och om du har gjort några ljudvolyms tester?

Link to comment
Share on other sites

Thornad: Tack, det känns så jäkla bra när ett verktyg man lagt ner åtskilliga timmar på fungerar som det var tänkt :)

Quattro: thanx. Öhmmm... vill minnas att det är 2,5 tum, decibeltest utfört från förarplats, rent spontant så är det ok volym, men det kanske låter mer en bit bort från bilen? Plus att vindbruset gör sitt för att överrösta allt annat. :)

Gerhard å jocke: tack ska ni ha, det närmar sig snart semester också, då åker nästa växel i :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat kompis och hälsningar från ditt MYCKET stolta byggsamvete som verkar kunna ta semester ett tag bara för du håller så god byggtakt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få verktyget om du vill, med tanke på all du gjort för mig så är det en bagatell :)

Den kräver lite jobb till för att bli riktigt bra, men det fixar du, jag kommer ändå bygga en ny modell nästa gång jag ska stansa.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Stort TACK!! Vi får väl se om det blir jag som råkar passera västkusten eller om du hinner ta 7:an på en tur till Värmland först!?! Underbara vägar upp genom Dalsland!

Har lyft i en std-motor i väntan på min nybyggda bara för att upptäcka att bränslepunpen läcker. :mad: Mekonomens pump, eller snarare packningarna, verkar bara palla 3 år alternativt 1000 mil trots att den kostade 810kr. Klent! Hoppas hitta nya packningar eftersom pumpen fortfarande fungerar.

Nya motorn håller på att monteras ihop för att mäta in hur mycket block och topp ska justeras höjdmässigt innan slutmontage.

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Helt riktigt ezroller :)

Men löckå i ulöckå va dä väll ändå e slenga då tauet rönt köpplenge for när jööl mä

Abel i släb börja gå i lau mä e bönnmus lå han där å svor

Abel i Klöva han komm ente dor ...

Mä pen dörjefart bar dä hemmåt i störmen å fliserne rög

när han lannkänning feck jööl å bröggå totalt ändra förmen

mä russjå i kring se te stövva han geck

Abel i Klöva har fasanfull bleck ...

Hej å hå han körte på Hej å hå sa kan dä gå

Håll der på lann både store å små!

Link to comment
Share on other sites

These pictures was recently taken at the crimescene...

IMG_1630.jpg

IMG_1628.jpg

Det är tur man har en elektriker med sig, så man kan skylla på någon annan än sig själv när det inte startar sen :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan omöjligt ha varit en elektriker i närheten av de där sladdhärvorna, det är ju olika färger! ;)

Edited by Rohan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Elsystemet börjar likna ett elsystem, klippt upp en massa robotslang som samlar ihop tåtarna, stripes runt detta så blir det bra.

Lampor å sånt börjar hitta sina platser.

Batterihylla, spännet är av Suzuki Swift gener, plåten i botten 3mm med trenne m6 rakt igenom 25x25:an under, ovanpå ligger ett gummi något tjockare än höjden på bultskallarna, hålpipat, just där dom sitter.

IMG_1640.jpg

Och Pizza, massor med pizza.....å sallad.....

IMG_1646.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Lämnade in min generator för renovering för en vecka sedan, fick till svars för nån dag sedan att den var helt skrot, laddbrygga, lindningar och släpringar....man kan ju undra om det är jag själv som orsakat detta vid provkörning eller om den var sån när jag plockade loss den?

Hursomhelst blir det en ny istället = dyrt, men det är ju faktiskt en ny bil så varför inte....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är bra avundsjuk på ditt bygge, det ser så himla fint ut. Inser nu i efterhand att jag behöver gälar, kan du måttsätta en bild på ditt fina gälinstrument så man kan få en uppfattning om hur stora dem är? Och så kan jag se om min vänliga maskinfirma kan göra en liknande till mig då jag själv är dålig på såna precitionsjobb :prop:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Visst, mäter så fort jag kommer åt.

Även om jag tror att man inte behöver ha så jättenoga precision om man slisar upp klippet med en tunn kapskiva först, bara det pressar någotsånär jämnt.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: När du ändå håller på och sparar "pizzavikt" samt bygger elsystem, kolla in i Biltemas underbara värld.

Artikelnummer: 43-060 och 43-061.

Vippströmbrytare

Tuff vippströmbrytare med lätthål i armen och gummidamask. Håldiameter: Ø 12,2 mm. Max. 50 A, 12 ...

Från 29,90 kr

Skall du slå till eller köper du "råa vippbrytare" och borrar lättningshålen själv......?

Link to comment
Share on other sites

Christer: i like your way of thinking :thumbsup:

Cealm: Varför/hur kan DU veta vart det finns såna pryttlar, fast det klart, det kan vara klokt att känna sina fiender (i detta fallet låg vikt) :prop:

GKA: Jag har tänkt att visa lite mera ingående hur den är uppbyggd för Vedde, så det är på G. :)

Link to comment
Share on other sites

Har riktig "polishundsnos" på lättningtendenser.

Förall del bilbyggarkamrater tänk inte fel bara när ni tänker på pizza och annat.

Det är inte den verkliga förarvikten som är intressant det är den av Transportstyrelsen åsatta förarvikten = 70 kg (75 kg blir inte förrän nya reglerna).

Så större delen av oss förare (inte alla) ligger lite plus mot effektviktförhållandet hur vi än gör.

Link to comment
Share on other sites

Okej, ny generator inhandlad, och grävt fram iso-skena + en massa plint till elsystemet, inga sockerbitar i denna rörhögen!

Tog idag itu med omlackeringen av de sista plåtbitarna som jag kommer limma fast, dvs det som måste vara målat innan besiktning, allt annat går ju att lossa så det tar jag till våren. Hursomhelst så hade det runnit lite så det vart bara att slipa ner å slabba på lite extra, i ganska frisk vind, solsken å en massa flygfän, blev helt ok :thumbsup:

Har gjort en "att göra lista" också, den växer för varje dag......men det närmar sig.

Link to comment
Share on other sites

inga sockerbitar i denna rörhögen!

:thumbsup: :thumbsup:

Sockerbitar är lucifers skänk till elektrikerna.

Troligtvis har de kommit till jorden för deras synders skull.

Plint o skena där det inte blir fukt kan jag hålla med om :thumbsup:

Annars:

Lödtenn och krympslang - för den som bara vill göra sitt elsystem en gång !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lödtenn å krympslang har jag på mera utsatta ställen, var så säker!

Mått på stansen då, det är vertyget som är måttsatt inte ytterkant till ytterkant!

Hanen är även något konvex för att lättare bryta igenom.

IMG_1655.jpg

Hanen har en vanlig morsekona från ett större borr svetsat på sig, näst på plats i en pelarborr så blir det rakt direkt!

Honan är skuren med skärbrännare, sedan är insidan klädd med ett rör som är bockat exakt efter han-delen, svetsad hela vägen, sedan planfräst.

IMG_1658.jpg

Kom på att man kan ha gummi undertill som hanen landar på, då formar sig plåten mjukt å fint :)

Flera lager tunt gummi så kan man shimsa sig fram.

Piece of cake!

Bilen då:

Pizza å nya lampfästen, dom har något för alla, dom är lätta (aluminium) men dom är tjocka (10mm) kanske tom cealm hade kunna stå ut med dessa ;)

IMG_1654.jpg

Å lite fräs på det

IMG_1659.jpg

Semester i 5 veckor framåt nu så det vore väl själva f*n om jag inte kom ut å gjorde dikena otrygga under den tiden....

Nä jag har gott hopp om att kunna provåka lite alldeles snart :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...