Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

Just det, skulle fota ramen grundlackad, då jag kommer på att jag glömt minnneskortet i datorn :icon_oops: , men det var en hemsk typ av metall-röd-rosa, huvva, inget att se egentligen.

Nu är det ett lager blanksvart på och sista lagret kommer på framåt aftermiddagen :)

Kanske ett foto också, vem vet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vi börjar vänja oss vid och även uppskatta dina fotografiska visualiseringar. Du kan bli Bengt Grives efterträdare.

Det började i svart-vit tv för 40 år sedan. Bengt Grive hamnade i konståkningsbåset av en slump och kunde inte mycket om sporten. I stället började han beskriva dräkterna. Så föddes mörkvitt, sängkammarrosa, spaljegrönt och blåbärsrisgrönt, kulörer som numera hör till svensk sporthistoria.

Har du sängkammarrosa grundlack på bilen??

Dragkrok ja. Åhh jag hat tittat och tänkt så många gånger på att montera Tow-bar-fästen på V70, Saab 9000 och 740.

740-bilen är väl någorlunda enkel att göra fästen på men V70 och Saab 9000. Det är ju bara plastnosar. Ingenstans finns det vettiga balkfästen.

Link to comment
Share on other sites

Du tog en 1100watts vinkelslip. Det är riktiga grejor det. Kommer bli snyggt. Tror jag hoppar över bilder och väljer Kilkennys-verbala-färg-visualiseringar istället.

Link to comment
Share on other sites

Synd att jag inte såg ditt inlägg igår. Det gör väl inget att färgen är klibbig. Då klibbar ju nästa lager mycket lättare fast än om färgen är torr, blank och hal eller?? Jo så måste det vara.

Link to comment
Share on other sites

Om en timme ska sista lagret slabbas på, sedan får vi se när det torkat så jag kan dra hem skrotet.

Förövrigt är det himla bra med helförzinkad ram, skulle jag råka sitta där framför tv:n och komma på att popcornen är lite för lite salt på, så är det bara att ge sig ut å lägga sig en halvmeter bakom saltbilen å hålla fram skålen, helt utan risk för korrision. :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Sista lagret lagt, kunde väl bli slätare, men det mesta syns ju inte sedan när karossen åker på, och typ bågen har jag ju ändå tänkt lacka över i en annan kulör sedan, så det fixar sig :racesmile:

Härdning till på fredag tror jag, ungefär 72h i 35grader, långkok alltså.

Link to comment
Share on other sites

Ramen hemma igen, handlat grundfärg å slipgrund till karossen, samt funderat på vad tusan jag ska ha för färg på skrället :blink:

Det är anmärkningsvärt, jag har grejat med bilen i över två år, men aldrig haft någon speciellt stark åsikt om just färgvalet, även fast det är en väldigt vanlig fråga man får när man berättar för folk om vad man pysslar med i garaget.

Såhar kan det låta:

-Åååh, jahaaaa, häftigt, vad blir det för färg då????

-öhmmmmmm, tja, ....mmm.....svart..... kanske?

(svarar jag medans jag funderar på varför personen ifråga inte frågar om något INTRESSANT istället, som vad jag har för scrub-radie, eller kanske ett utläggande om ackermanns-princip)

Men så är det väl med folk nuförtiden, inga intressen alls :D

Hursomhelst:

Färg jag nog kommer köra med: BLÅ .....kanske...

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Fick faktiskt leta en stund efter kameran, tur man har två, då ökar ju chansen att hitta minst en med kanske 42%...

Dåskavise:

IMG_1242.jpg

Nylackad vs nyslipad, jag tror det är skit i färgen, har den på filtrering över natten, lätt att slipa var den iallafall.

IMG_1245.jpg

Testmålat om två stag, får se imorrn hurdetblir.

IMG_1248.jpg

Ser lite bättre ut :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut det där. Och nu vet vi hur synden ser ut, för skulle den inte vara svart som synden? Eller minns jag fel?

Fick en liten chock på bild två, lättningenshål, vad menas? På bild tre klarnar det hela. Skönt.

Link to comment
Share on other sites

Va? --- gör om gör rätt! --- Vad är det för fel på det du gjort? Det ser ju hur fint som helt ut.

Bästa hälsningar från ditt nyvakande på deltid tjänstgörande byggsamvete.

Link to comment
Share on other sites

Ok, blev det konttrigt? ---filtrerad färg,---

Är det omblästring också?

Hälsningar från ett numera lugnat på deltid tjänstgörande byggsamvete

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Slipa ner knottrorna med smärgelduk, pensla med en lite finare pensel med filtrerad färg, sen är jag nöjd :thumbsup:

Edit: Krolleg, ingen avfettning, blästrat, zinkat, grundlackad, sedan en antagligen skiten färg + för grov roller.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Se på fan, det var skit i färgen, köpte såna här filter på färghandeln igår, 14 spänn, lätt värt det. :notworthy:

IMG_1265.jpg

Slipat ner alla bärande delar, samt störtbågen å kladdat på filtrerad färg, stor skillnad :thumbsup:

IMG_1254.jpg

Kikade in i diffhuset, dreven verkar vara i gott skick, det ska vara motsvarande 150 olja i här va? luktar satan...

IMG_1259.jpg

Tog ett kort med blixt också, se så lätt en kamera kan luras, jag har inte tvättat eller så mellan bilderna, ser ju bättre än nytt ut :blink:

IMG_1258.jpg

Nejnusåfårdetbliettpasstill.

Link to comment
Share on other sites

Tjusigt med polerat kronhjul!! Kommer ihåg när jag skulle lacka A traktorn och inte hade rört om grundfärgen tillräckligt noga, det blev inte snyggt. Bara att slipa ner och börja om. Den blev riktigt bra efteråt, så visst är det värt att göra om den man inte är nöjd med. Ditt bygge ser bra ut, och jag önskar jag hade jobbat mer under vintern med min 7a och kommit dit du är idag.

Link to comment
Share on other sites

Blått och vitt är ju jäkligt snyggt på båtar så det borde funka.

Vad för blå i så fall, någon volvofärg eller? Ocean race kanske?

Om du inte är "märkestrogen" har Bmw, Audi, Porsche, Ford och några till riktigt fina blånyanser.

Metallic eller basfärg?

Hemsprutat eller proffs?

Link to comment
Share on other sites

Räjserbilar har inte metallic-lack sägs det, så vi kör på baslack, och efter att ha dreglat över ett visst bygge här på forat så har jag blivit lite svag för bugattiblå.

Sprutar gör jag själv, gravitationslack så långt det går....

240 finns ju i baby-blått....hmmmmm .....Fast det låter som du har nåt upp i rockärmen Martin? Tell me :)

____________________________________________________________________________________

Sådant blef deht, nu är ja nöjd tillslut :)

IMG_1270.jpg

lite rött...

IMG_1277.jpg

åså lite svart...

IMG_1278.jpg

Jag lyckades blästra hål på diffhuskåpan för över två år sedan, tog äntligen tag i detta lilla smygläckage, som visade sig vara flera stycken i maskopi.

IMG_1268.jpg

Vårtecken? Eller bara körsugen?

IMG_1272.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dagens skörd:

Brandväggen skulle finslipas.

IMG_1291.jpg

Så jag gjorde en rits av en rhs-profil.

IMG_1287.jpg

På detta vis, sen var det bara att klippa lite innanför :)

IMG_1290.jpg

Å så lite rillor på det, mest för syns skull. :thumbsup:

IMG_1293.jpg

Sedan fixa lite yta för grundfärgen, pust!

IMG_1283.jpg

Å grundfärg, imorrn blir det filler där det behövs.

IMG_1300.jpg

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med dig r Anders polerade drev i diffklumpen är ren överkurs tills Kilkenny fixar ett plexilock där bak så man kan njuta av kron- och diffhjulsglansen.

Men som auktoriserat på deltid tjänstgörande byggsamvete så finns inte plexilocket med i planerna förrän efter regbesiktning.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt som alltid!!

Ingen dum idé att lacka aluminiumen, även om jag personligen tycker det är rejsigt med olackat.

Tyvärr blir man hela tiden svart av aluminium, vilket man kanske tröttnar på. Ett alternativ är kanske att putsa på bilen lite oftare än vad jag gör? Minimum borde man lacka delarna i kupén.

Köpte Turtle rengörare och "våtvax" idag för att putsa upp sidorna innan dessa återmonteras efter vinterservicen. Får se om det hjälper.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Öl å solsken, lackspruta å fågelsång, lite småflugor i lacken blev det också, hmmmm jag hade faktiskt något att skriva om, men det har jag glömt av helt, får se om jag kommer på det senare. :)

Calle: Man kanske kan ha en liten kikhålskamera? kopplad till en diffhus-videoblogg? möjligheterna är smått gigantiska :blink:

Beng: Jo, hellre lacka nu än sen, även om det tar en del tid.

Vax låter som en bra ide :thumbsup:

Tack för ivrigt påhejande alla :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

----- Calle: Man kanske kan ha en liten kikhålskamera? kopplad till en diffhus-videoblogg? möjligheterna är smått gigantiska ----

Bra idé ut ett mobiltbredband på en kamera monterad vid ett titthålskirurgiinstrument. Det vi behöver är vilket IP-nummer vi kan surfa in på.

Faktiskt när jag tänker vidare så är det här ju ett skäl att skaffa en IP kamera. En till mig bekant bilbyggare (dock inte jag) har en IP-kamera som jag kan surfa in på för att kolla om det händer något i hans garaget. Det är en fast monterad kamera men med mobilt bredband så mycket roligare det kan bli. Hmmmmm det där tål att tänka på.

Fick du också flugor i lacken. Kompis du är inte ensam........ jag lackade utomhus så jag har kanske lite damm i färgen också. Det går det också, det blev ju trots allt färg på bilen med armering. Dammpartiklar och flugor syns inte på tio meter.

Link to comment
Share on other sites

Blått e flott, eller nåt.

Var på Lackman Uddevalla idag, köpte färg förstås, "Bermuda Blau" blef det.

Om man Googlar på "bermudablau" så dyker det upp en massa toasitsar :blink:

Såhär ser den ut iallafall:

WWC_Tiefspuler_0704.jpg

Bad om samma som Volvos ´"Babyblå" (240) , nummer 192, lackkillen hittade en likadan bland lastbilskulörerna, dvs lite billigare :racesmile:

Gråblå menade han att den var.

Bänt dit bakaxeln, och funderar på ett bra sätt att skruva fast sätena på. hmmm

Link to comment
Share on other sites

Räknas som öööhh.... konstnärligt fristeg ...jepp....

Idag var det dags för inspektion av lacken, döm av min förvåning, då jag dels inte är bra på att lacka, och dessutom blandade 5:1 istället för 2:1 :banghead:

Så blev det riktigt bra! :blink: :banana:

Var bara tvungen att tejpa fast lite bitar, nu är jag glad :racesmile:

IMG_1318.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Den där lackkonsten behöver du inte skämmas för. Ser ju fint ut för en kamera ljuger väl aldrig?

Men det viktigaste just nu!! Var är myggan på bilden. Detaljbild tack.

Link to comment
Share on other sites

Gravitationslack är helt klart grejen för mig :) mycket lättare än vertikalvarianten.

eeehh.... myggan bortpetad, sorry, du får bläddra upp till flugan på störtbågen istället.....

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Ett tips på ett billigt å bra lackbås är (om du inte är innomhus) att köpa ett party tält med 4 heltäckande sidor. Sätt upp och spola vatten på marken och lite på sidorna på tältet. Vattnet kommer nu suga upp i princip alla större partiklar som finns i luften tillräckligt lång stund för det målade skall hinna bli dammtort.

På detta viset slipper du mygg, damm å annat skit att fastna. Dessutom ger det vita partytältet ett mycket behagligt ljus där inne att arbeta i, speciellt om du sätter upp en eller två bygglampor som lyser upp i taket :)

Link to comment
Share on other sites

Men glöm inte ansiktsmasken för alla (o)trevliga gaser som blir av lacken.

Om du inte redan har de så bör du skaffa det om du ska lacka i partytält då luften får HÖG koncentration av olämplgheter :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...