Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gott är det hursomhelst, men riktig mat slår det naturligtvis inte :)

så, fokusera nu...

Ännu en specialpryl som inte finns i någon reservdelsista i världen, DIN-skena parad med elsystemshållare, mer om den senare.

IMG_1668.jpg

Sista bitarna på limning, trästickor kan man ha till ALLT!

IMG_1662.jpg

Å där hamnade den.

IMG_1664.jpg

Det ska faktiskt till en rättelse här, lamphållarna är inte alls i 10mm plåt som jag sa tidigare, jag har mätt nu, dom är 15mm tjocka :)

Slår du den Calle? :515:

IMG_1666.jpg

Link to comment
Share on other sites

--- dom är lätta (aluminium) men dom är tjocka (10mm) kanske tom cealm hade kunna stå ut med dessa ---

Fästena såg ut som hålost vad har du gjort med dem? Kanske du skall fylla igen hålen med lite gjutjärn.........så blir det bra igen.

Kul att du har tillverkat en brickhållare till bilen när du är på hamburgerrestaurang istället för ALLA dessa pizzor. Helt övertygad om att det är pizzasalladen du är ute efter men blir tvungen att köpa en pizza var gång för att få den lilla burken. Sallad finns på alla pizzabilder från dig!

Eller så är den en prototyp till McDonalds för deras kontoterminal som är så gräsligt högt placerad när man kör via McDrive. Blir det hydraulik eller kör du elmekanik till dem för sänkningen för Sjuor?

Link to comment
Share on other sites

Jag gör så här:

Alt 1 med V70 och CealmSeven på tow-bar efter vid Köpings McDrive. Först ett rekvarv McDonalds parkering för att se om ekipaget kan komma runt. Bedömningen blev ett Ja. Ok då kör vi, McBeställningsautomaten reagerade inte för jag var tvungen att hålla långt ifrån för att klara kurvan vid kassaluckan. Den reagerar på metall tror jag så jag vill minnas att jag fick "vifta upp" dörren så den vakna till liv. SEdan stod jag så långt ifrån att de hade svårt att höra vad jag sa. Tills sist fick vi ett muntligt avtal vad jag ville ha och äta. Måste ta ut svängen som jag sa vid kassaluckan som inne bär att kortterminalen är för långt bort. Där kommer jag inte ihåg om jag gjorde en papperspenga-svala med en hundring och seglade in den i kassan eller om jag gick ur och betalade med kort. Minnet sviker. Kom mer i takt mot huset där maten lämnas ut men måste passa CealmSevens bakskärmar för skyddspållarna vid kassa- och matluckan. Fick besked att köra till specialparkeringen för min mat skulle ta en liten stund. Tur att det var två specialparkeringar eller tre. Jag tog upp alla och lite till. Maten kom ut och jag lyckades klara att inte ta med kanten på uteserveringen med CealmSevens bakdel. Därefter parkerade eller skrämde jag bort en bil och parkerade på bussfickan och åt. Gott!.

Alt 2: Arboga McDrive med CealmSeven och passagerare. Gick väl skapligt men högt och svårt med kontokort så jag tog pengabetalning och inte lättare det heller, nådde knappt upp till tjejen och överlämna sedeln och det var heller inte lätt att ta emot växeln samt att lycka stoppa ner växelpengarna i någon ficka.

Alt 2: Arboga McDrive med CealmSeven utan passagerare[/b]. Nästan lika illa som med passagerare men denna gång köm jag lite närmre pållaren och lyckades nå kontoterminalen. Fick däremot vänta ovanligt länge framför matluckan innan min beställning var klar. Svårt att äta och köra. Man skall nog bara åka till en P-ruta och äta där.

Det var mina erfarenheter hittills av McDrive. CealmSeven V8 har inte varit på McDrive-premiär än så den är lite avundsjuk och hungring.

Förresten jag har också 15mm plåt men inte i Alu utan i riktig stålplåt, har du det.....? Du blir härmed utnämnd till ALU-kung om ingen annan har mer än 15 mm.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bra, då vet jag hur man går tillväga, kanske man kan stå upp i bilen och komma glidandes på tomgång? bara för att se kassörskans ansiktsuttryck :)

Idag: lite el, fixat sumpen, funderar på vettiga slangdragningar, fixat ett par service-luckor, ocksåvidare.

Link to comment
Share on other sites

På med mycket underredsmassa när du äntligen fått bort gravrosten. SEr förresten att du har din DNA-bågar anslutna i ramens överdel. Hmm jag har mina(eller kommer att) anslutna i nederkant istället.

Link to comment
Share on other sites

Jag kokar min egen underredsmassa av gamla hästhovar jag har liggandes, blandar i lite grillkol för färgens skull.

Vart man ansluter bågarna är en smaksak :) Plus att min ram är absolut starkast just där mina sitter.

Link to comment
Share on other sites

Du menar där slangen går ut till oket? Det är en svetsat plåtbit med ett hål i, slangnippeln/kopplingen trycks igenom och man sätter ett bleck på andra sidan, kan ta ett kort senare.

Link to comment
Share on other sites

Igår var det långväga besök, från Le Mans för att vara exakt!

IMG_1684.jpg

IMG_1685.jpg

IMG_1688.jpg

Belo ringde upp mig och berättade att han var på väg hem från sin Europatripp med sin seven, (den som är genetiskt förbild till min egen)

och frågade om han kunde komma förbi en sväng? Självklart blev svaret, och med sig på resan hade dom (Bengt å Anki) med sig Peter med sin otroligt brutala Alfa Romeo, tror jag det var, jag kan inte se skillnad på såna här bilar, men skitfrän som sagt :thumbsup:

IMG_1689.jpg

IMG_1687.jpg

Efter mycket tekniksnack motorskallar emellan så överlämnades gälstansen under någotsånär högtidliga former, Bengt visade stor kunskap i hur man knökar ner ännu lite mer grejer i en fullpackad super seven. :)

IMG_1693.jpg

Å idag har jag hunnit shoppa lite mer småprylar som ska fast i bilen, körsugen..... jag? neeeeeeeeeeejdå... ;)

Link to comment
Share on other sites

Två mycket fina "Home Made" cars på besök. Första gången också jag såg BeLo´s bagagesystem (tror jag). Har liknande planer sedan tidigare men då tänkt att använda dragkroken som bärare av kofferten enligt principen "cykelhållare".

Kroken håller konstruktionen viktmässigt (nej det skall inte vara en koffert byggd av 15 mm stålplåt) sedan ett par enkla stöd upp på övriga ramen. Dessvärre har jag en bil utan dragkrok så antingen får den kompletteras eller får ett eventuellt bagageutrymmed göras speciellt för denna bil. Med dragkrokssystem blir kofferten flyttbar mellan bilarna.

BeLo du kanske har några bilder på kofferten hur den är byggd invändigt?

Link to comment
Share on other sites

Nu är bilen vågrät igen, alla kablar, slangar och bromsrör klammrade och all rost uppspacklad undertill.

Kylsystemet är (tror jag) färdigt, bara att hälla i kylvatten, och hoppas det inte läcker eller uppstår störtläckage under körning som det gjorde förra gången. (då dom svagare framfjädrarna var för mjuka = pajad nedre kylanslutning)

Farsan har silverlödat en specialkoppling så jag har dels oljetrycklampa, och en progressiv mätare, i samma uttag, trångt men det gick bra :)

Byggt om tråget något efter egna teorier, får se om det funkar.

Knött dit luftmassemätare och luftfilter, vinner nog inget designpris för det, men den kan gå att besiktiga med, kanske, uppgradering blir det här senare hursomhelst.

Just det, Rayman, bild på bromsslangs-clips uppfästningen.

IMG_1696.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Härligt att se att det går framåt.

Med BeLo rök mina chanser att få måtten på tingestet då eller?

Varit frånvarande på semestern och missat ditt mått inlägg tidigare :icon_oops:

Därav strykningen av mitt inlägg.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Semester? Hänger man inte på forumet då då? :prop:

En massa småplock gjort, inget intressant nog för att nämnas här, men "att göra" listan krymper med små stormsteg.

Så att imorgon är det dags för PROVSTART

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Med betoning på prov då, den svänger inte för tillfället så något åka blir det inte, ens om den skulle få för sig att starta :)

Link to comment
Share on other sites

Va, det här är ett forum där vi vill (jag vill) följa en bils utveckling från dröm och idé till färdig (tjock) regplåt och helst efter också. Allt är intressat !!!! Blev det tillräckligt tydligt sagt? ---- En massa småplock gjort, inget intressant nog för att nämnas här -----

--- den svänger inte för tillfället --- Och!! Är det ett problem, troligen inte det är bara att hitta ett ställe för 201 eller 402 mter med julgran. Där behövs inte funktionen svänga om bilen är rätt justerad......

Just ja, Kilkenny... Godmorgon förresten, fin dag idag.

Stort Lycka till och ser fram emot ett YouTube klipp gärna á la Bergman på hur det går med Provstarten.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Som sagt, imorgon är det provstart om allt klaffar, som det inte gjorde idag :)

Godmorgon förresten Calle!

Dagens skörd: Biltemas kyladapter för fläktstyrning sönderkapad och hopalimmad, nu är det rätt slangdiameter.

IMG_1702.jpg

IMG_1706.jpg

Sönderskurna biltema-liggunderlag limmade i sätena, riktigt relativt bekvämt!

IMG_1697.jpg

Som sagt, imorrn så..... :515:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Enda kravet är väl att man skall kunna se bromsvätskenivån utan att

öppna locket, eller en lampa som varning för låg nivå.

Är det fler än Volvo som har haft kretsbortfalls varning?

Link to comment
Share on other sites

---- bara en tanke, hur gör du indikeringen av bromskrets bortfall ---- = Inget krav, det som finns är i utdraget nedan.

Utdrag från VVFS 2003:22 12 Kap.

10 § Bromsvätskebehållare skall vara lätt åtkomlig för kontroll och påfyllning. Den skall antingen vara så anordnad och placerad att vätskenivån lätt kan kontrolleras utan att behållaren behöver öppnas eller vara försedd med signalanordning genom vilken föraren varnas när vätskenivån i behållaren blir så låg att risk föreligger att bromssystemet därigenom sätts ur funktion. Sådan signalanordning skall vara av pålitlig konstruktion och så anordnad att föraren lätt kan kontrollera .........

11 § I omedelbar anslutning till bromsvätskebehållarens påfyllningsöppning skall finnas angivet vilken typ av bromsvätska som skall användas. Om sådan angivning saknas skall bromsvätska uppfylla kraven i SAE J1703.

Link to comment
Share on other sites

Vill man ha nivåindikering av bromsvätskan så är det ju bara att skaffa ett sådant lock med indikering (flottör). Har för mig att det är bara att pilla bort silen och skruva dit det istället för det du har. Och såklart: man får sätta i kontakten och koppla upp en indikeringslampa. :P

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

bara en tanke, hur gör du indikeringen av bromskrets bortfall??..... :unsure: :blink:

Indikeringen består av det skrik jag uppger när jag märker att bromsarna inte tar, dom flesta i bilens närområde bör märka detta....

:rolleyes:

Ontopic:

Och motorn startade nästan, iallafall hostade till lite, och både bensin å gnista finns ..hmmmm... något lurt är det :blink:

Hursomhelst så har jag har köpt nya stift, tändkablar, fördelare, rotor och tändspole på Volvo, nu ska Biltemaskiten väck!

Sedan fortsätter startförsöken! :515:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Gött! Nära nu...nästan så jag kan beskåda den riktiga uppstarten live när jag lämnar Alingsås för en vecka i Bokenäs :) F*n bara att vädret är kasst men vad spelar det för roll när man står i garaget :D :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Lyckades fånga den riktiga uppstarten på film :) Efter att ha kört på startmotorn lääääänge så kom jag på felet, och vips hostade den igång :racesmile:

Här kan man skåda:

Link to comment
Share on other sites

-- Eller har du stått utan för EmekSeven verkstaden med näsan tryckt mot rutan och nyligen konstaterat att dörren är låst så du kom inte in och samtidigt öste regnet ner med cirka 1 mm nerderbörd per minut. Men du var ändå glad och lycklig för där inne i värmen stod din kompis EmekSeven och blinkade med sina E-märkta blinkers mot dig......

Link to comment
Share on other sites

Micael: Bromsen är lite tungtrampad, kanske man får ändra utväxling, hur är reglerna för trög broms? Men nej, inga skrik, inte i panik iallafall.

Cealm: Väldigt målande beskirivning :D

Jag skriver lite mer imorrn, så man får lite distans :)

Nu ska jag pyssla lite med hemmabion

Link to comment
Share on other sites

Distans i tidsspektrat juh!

Nåväl, vi tar allt på en gång!

Innan provstart så provtrycktes bränslesystemet, på med pumpen och man hörde hur det gurglade och lät bättre och bättre i takt med att systemet luftade sig självt.

Men det dröjde inte länge innan pumpen började varva ner och till sist stanna helt.

Jaha? Biltema skit? Ja förvisso, men jag hade ju kört med den förut....

Visade sig att det var jag som glömt att borra hål i tanken efter att jag svetsade dit returnippeln :icon_oops:

Borrade lite, sen gick det bättre :D

När vi sedan skulle provstarta konstaterades att det fanns bra gnista och spridarna öppnade som dom skulle, så vi satte igång och tugga på startmotorn, då och då gjorde motorn ett tändande så det kändes som om det var på gång.

Men efter att ha stått så här väldigt länge och provat startgas så gav vi upp och började fundera lite istället,

kan kamaxeln vara fel? knappast, motorn har ju varit igång förut.

Tänder den vid fel tidpunkt? kanske, men den har ju gått förut, även om svänghjul och HALL-givaren inte är orörda.

Förväxlade kontaktstycke på spridarna? Nej, efter lite forskande visade det sig att LH-jetronic öppnar alla spridarna samtidigt, spelar alltså ingen roll.

Här någonstans tog vi paus och det var bra för jag kom på en grej man var tvungen att göra med det gamla provkörningselsystemet, nämligen att låta bränslepumpen vara avstängd i startögonblicket!

Återvände senare på eftermiddagen och kopplade bränslepumpen på en egen brytare, och provade knepet, vips så gick den igång, som ni såg i filmen tidigare :)

Enda orsaken jag kan komma på är att den surar ner sig om den får fullt bränsletryck i starten,

men vad felet är egentligen vet vi inte, bara hur man kommer runt det, och det måste fixas innan besiktning hursomhelst.

Så, idag fixade jag grejerna som saknades i styrväxeln, bla stödlagret för ingående axel, och fixade en temporär kopplingsvätskebehållare.

Sen vart det en liten försiktig provtur på grusvägen, och lika snabbt vända då jag kom på att hjulen bara satt med två bult vardera :icon_oops:

På med iallafall fyra bult per hjul och så iväg, något jag direkt konstaterade var att svängradien inte bara var betydligt bättre, den var också riktigt bra! Fickparkera med denna är ingen konst, och den upplevs som väldigt direktstyrd, dock kändes som sagt bromsarna lite tröga, men jag tror jag kan flytta staget en bit ner på pedalen, hoppas jag.

Sen var markfrigången lite väl tajt, iallafall när farsgubben åkte med, det skrapade i även i låg hastighet så fort vägen vart lite kupad. Höjning blir det imorrn.

Sen gick kopplingsstaget av, pedalen bara försvann bakåt och kopplingen låste sig på öppet läge :blink:

Bara att putta till garaget och svetsa ihop, visade sig att jag behöver ett mekaniskt stopp så inte pedalen belastar pinnen brytande, vi får se hur man knör dit en sån...

Annars upplevde jag den som otroligt lättkörd, och riktig kvick, fullgas på trean är hur roligt som helst :racesmile:

Innan regnet kom, på tomgång och rastlös:

IMG_1722.jpg

Så fort vädret tillåter blir det mer provturer strikt besiktningsmässiga utvärderingar :hypocrite:

(även om det bevisligen GÅR att köra i ösregn :prop: )

Kilkenny out

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Snyggt Kilkenny och välkommen ut ur verkstaden. Tror du och bilen kommer ha lite svårt numera att åka in i verkstaden igen. Glömma små saker? Äh du glömde väl inte det var ju EmekSeven Eco-patentet som inte var kompatiblet med LH-jetronic bara.........Du körde bara en 5 mm (eller 6 mm) upgrade så funkade allt igen eller hur.

---- Innan regnet kom, på tomgång och rastlös: ---- Vem du eller bilen??

På med kåpor och ut och kör......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...