Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Nä, max 40 cm från ytterkant. Är snarare 50 cm. Inte E-märkta heller... Men man kommer undan med mycket om man är trevlig.

Faktum är att jag inte gillar dem. Ska byta tillbaka till mina icke besiktningsvänliga framlampor och i samband med det göra något åt blinkersen.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Bilen finns kvar men ett (flera...) litet annat projekt har tagit fritid. Har säkert framkommit lite i andra trådar.
Kortfattat flyttade vi från Malmö till Staffanstorp för 2,5 år sedan. En flytt tar tid och är jobbig. Men det blev lite större garage i alla fall.
Lagom när vi var i ordning och jag började pilla lite i garaget igen så vad händer då?
Jo, drömboendet dyker upp och vi flyttar. Igen.
Så för 9 månader sedan gick flyttlasset 1 km.

Flytten var väl lite mildare eftersom det bara var 2 år sedan sist. Men ändå... 
Det vi flyttade till är en avstyckad gård med 3000 m2 tomt. Ett bostadshus och två ekonomibyggnader. 
Så även om det inte är tal om någon tyngre renovering finns det idéer och projekt.

Verkstaden är i alla fall på 140 m2 och lika mycket loft. Väldigt bra skick med gjuten platta och stomme i lättbetong. Inga problem att hålla varmt och gott tack vare luftvärmepump.

Nu är sommaren på väg och suget efter att köra sjua gör sig påmint. Men lite måste man ju fixa.

Så jag har beställt en accusump 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det här med att köpa en gård alltså. Det bästa jag gjort, men tiden för sjuan är starkt begränsad.
Granntomten har dessutom blockerat utfarten från min garageport under tiden de byggt sitt hus. Men till slut tog körbegäret över så jag ryckte bokstavligt talat upp ett äppelträd för att få ut sjuan.

appletrad01.thumb.jpg.58d2581a06768504a37933edd5c5a5a5.jpg

Den gick ju äntligen bra när jag ställde in den förra säsongen. Hoppades att det bara skulle vara att tuta och köra nu. Men den gick skitdåligt. Svårstartad och spottade och fräste vid pådrag. Hade tankat bensin från en reservdunk och misstänkte dålig bensin. Tömde tanken och i med färsk soppa. Ohhh yes, gick kanon igen. Brände runt lite på grundladd och var glad. Kopplade in magnetventilen och släppte på fullt ladd. Hej vad det gick! Eller typ satan i helvete vad det gick... Laddar ca 1,5 bar och vet inte riktigt vad effekten är, men rätt mycket känns det som... Lite för mycket, det klonkar i någonstans om jag har passagerare och laddar fullt i tvåan. Tror kardanen tar i lite någonstans. 

bil27.thumb.jpg.057153dc21ef69bccd59ceaca3cf38df.jpg

Här har vi ett av projekten som tagit lite av min tid. 65 paneler, 19 kW, Solaredge med optimerare. Man kan ju ha folk till att göra sådant, men de är rätt bra på att ta betalt. 

solceller01.thumb.jpg.894223625daa0ee1143f9b7a8e5bb2c8.jpg

solceller02.thumb.jpg.cde8bb8c347a95dfa9d55bc5f69331b1.jpg

Edited by Rikard Larsson
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Dags för en uppdatering. 

Har länge velat ha en dash istället för hopkoket av mätare. Har dock inte hittat något jag gillar. Var nära att slå till på en Stack, men den ser lite daterad ut. Hittade Sincotech DO908 och var 95 % nöjd. Men återigen kändes den gröna bakgrunden daterad. Men så kom DO922 som en skänk från ovan. Precis vad jag var ute efter! Så det var bara att köpa.

Har kopplat in den lite snabbt och den känns vettig. Alla sensorer kopplas till en elektroniklåda och själva dashen pratar trådlöst med lådan. Kräver bara en strömkabel.

Allt möjligt kan ställas in. Hur shift lighten ska tändas, vilken färg displayen ska ha, MPH / km/h, psi/bar, vad som ska visas stort på understa raden (rpm på filmen) etc. Än så länge verkar den bra, ska bara köra med den. Alla sensorer utom lambdasensor följde med. Köpte den för 300 dollar direkt från Sincotech. Kom med Fedex efter en vecka. DO922 Sinco Tech Dashboard Sensor KIT Race Display Bluetooth LCD Scree – SincoTech

Den visar:
hastighet
varvtal
EGT
AFR
laddtryck
oljetemp
oljetryck
vattentemp
spänning
tid
Det enda jag saknar är tankmätare.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det går säkert. Har själv sneglat på det. Men ECU:n saknar info om oljetemp, oljetryck och EGT så det får ändå bli en hybridlösning.

Jag byggde en egen display baserat på Arduino och den fungerade bra, men det blev aldrig snyggt paketerat 🙂

 

dash02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bara så att ni vet Nextiondisplayen  (basic åtminstone) är rätt så ljussvag så den gör sig inte i en 7a med en hel del solljus.
möjligtvis att den kan funka i en bil med tak och djup försänkning för mätare.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att göra en ny instrumentpanel då den nuvarande schweizerosten inte duger till min nya fina dash 🙂

Kommer försänka dashen även om den kanske är ljusstarkare än en Nextion.

Även sugen på att göra ett handskfack.

Någon med tips på ett lämpligt lås till handskfack? Tänker från någon originalbil och som är lätt att inkludera i ett hemmagjort handskfack.

Link to comment
Share on other sites

Tack Sorin, men jag är ute efter något mer originallikt. Alltså öppna och stänga utan nyckel.

Det allra bästa hade varit att hitta någon bil där man kunde ta hela handsfacket när jag tänker efter. Låda, lucka, gångjärn, lås och allt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jaha, inte mycket kört denna säsong. Men jag och @Frena var med i Lergökarallyt med avslutning på Vallåkra i alla fall. Mycket trevlig tillställning. Körde runt 30 mil den dagen som tyvärr avslutades med lagerknack 2 mil hemifrån. Men det var det värt. De två bakhjulsåkande pågarna lärde sig att de inte kan köra ifrån alla bilar trots att de sitter på en MC 😁

Bilen har gått skitbra utan några problem om man räknar bort gammal soppa i tanken och lagerknacket då. 

Vad säger saab-expertisen? Bara att byta lager och se glad ut. Veven ser fin ut fortfarande.

Har bra oljetryck på tomgång (3-4 bar) och har inte sett lampan tändas vid körning. Min nya dash har jag inte haft oljetryckssensorn inkopplad på så jag vet inte vad trycket har varit under körning, mer än att det varit över varnings-lampa-nivå.

Ska installera en accusump i vinter, men nu börjar man ju fundera på om det krävs mer, bafflar i tråget t.ex. Eller utökad storlek på tråget. Kanske lika bra när det ändå är nere. Och när jag numera har tillgång till AC-tig.

Lite intressant att inte två cylindrar är lika vad det gäller vevlager och ramlager. Antingen är ett kass, fast olika, inget, eller båda. 

lagerknas (2).jpg

Link to comment
Share on other sites

är veven utan synliga spår hade jag nog slängt ihop den igen  och chansat  

Min första motor rakt ur en italien import bil  skar ju efter 66 mil ( tror jag det var)  troligen  efter att ha fått ny fin olja som löste upp jox.   Men det borde ju inte va ditt problem för du har väl gjort många byten nu. 

Vet du med dig att det var mycket G  på 30 mila resan.   ?  

Link to comment
Share on other sites

Ja, det nog relativt mycket G-krafter.

Och jag har aldrig kört så långt och länge i ett sträck tidigare.

Jag har inte vidtagit några åtgärder för att säkerställa oljetillförseln, så kanske lite självförvållat.

Motorn är ju vriden 90 grader och tråget kapat. Inte de bästa förutsättningarna...

Link to comment
Share on other sites

Jag har också råkat ut för lagerhaveri på min Saabmotor. Jag bafflade sedan tråget men fick det inte att funka fullt ut. Det hade kanske gått att göra om bafflingen men det är ett väldigt provande innan man får det att funka som man vill. Det funkade för acceleration och svängar men mindre bra vid inbromsning. Locket ovanpå gjorde varken till eller från.

Sedan monterade jag en accusump och har kört åtskilliga hundra mil på bana sedan dess.

 

20150731_125419.jpg

20160325_162308.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle satsa på Accusumpen om du inte har mycket tid över för att utveckla bafflingen. Jag har CAD filer som man kan bygga vidare på för den som är intresserad och vill sätta sig in i problematiken. Jag använder inte Accusumpen vid normal körning och jag har kört 1000 mil med bara bafflingen så den funkar trots allt. Det är vid mycket hård inbromsning som oljetrycket börjar flimra. Skotten är inte helt täta för jag valde att kunna byta olja utan att ta ned hela sumpen. Oljeröret till sugsilen är inte helt tät i plåtgenomföringen. Ett tätningsmedel skulle kanske lösa problemet. Jag kör med en oljenivå som är ca 2 cm över normalnivå på stickan men det är ända en bit kvar till vevaxeln.

 

image.thumb.png.6cfb04006d5eee1b1d3d500e77306652.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den här herren hade lite oljetrycksproblem och har byggt o modifierat tråg.

Han verkar ganska transparent med vad som blir bra o dåligt, här tror jag är senaste iterationen av tråget.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjyyeHy_67zAhVhAxAIHQUfBqAQFnoECBQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DyhIy9y0gib8&usg=AOvVaw35FG4eDl0LTUDsKw7suSia

Han har för övrigt byggt en cool miata/anglia vilket är vad som fick mig att börja följa kanalen.

/T

Link to comment
Share on other sites

Det ser mycket bra ut med en bred och kort sump som är djup så den borde funka mycket bra ihop med bafflingen. Djupet är tyvärr rätt begränsat på en Seven med Saabmotor. Den där sumpen är säkert mer än 5 cm djupare än min sump (min sump är 10 cm djup) så det är bara frågan om hur lite markfrigång man vågar ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bara kört några timmar med det men är mycket nöjd. Misstänker att oljetrycket inte visas helt korrekt, verkar diffa något. Får kontrollera det.

Men inkoppling och kalibrering av hastighetsmätaren etc. var lätt. Tar en 2-3 sekunder för den trådlösa kommunikationen mellan boxen och skärmen att vakna vid uppstart, men den är 100 % stabil.

Har även upplevt bra support från tillverkaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tänkte att jag får ge ett livstecken ifrån mig, känns som att jag är här inne vartannat år ungefär 🙂

Förra året blev ganska mycket kört. Min 10-åriga dotter (som föddes på sida 20 i tråden...) gillar jättemycket att åka. Hon kan bli åksjuk i en vanlig bil, men aldrig i sjuan oavsett hur man kör. 

Har inte ändrat något på bilen faktiskt. Haft planer, men det här med tid är svårt när man gillar annat också och har alldeles för många projekt. Så tiden med sjuan blir körtid.

Bifogar en bild från förra årets Lergökarally.

Lergöka 2023.JPG

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick mitt första haveri när multiremmen hoppade av på väg till ett jobbevenemang. Lämpligt nog 5 km från målet. Såg att laddlampan tändes och sedan steg vattentemperaturen, så lätt att räkna ut vad som hänt. Ingen minns en fegis så jag stannade inte och kom fram med en vattentemp på 126 grader och lite mindre vatten i expansionskärlet 🤐
Efter jobbevenemanget på några timmar hade allt svalnat och jag kunde köra tillbaka de 5 km och hittade tamejfan remmen. Krängde på den och körde hem, så det blev ganska lindrigt. Pappa hade under tiden köpt en ny rem och var beredd på att köra 45 min till där jag var, men det behövdes aldrig.

Att remmen hoppade av berodde på att löphjulet mitt på bröstkåpan gått sönder. Spruckit i plasten och vobblade betänkligt. Passade på att lägga till en fjäderbelastad spännare. Har haft den hemma ett tag men nu blev den monterad.

Kommer från en Opel Astra, men hjulet är bytt till ett från en Saab 9-5. Samma dimensioner, men ribbor i stället för slätt hjul. Svetsade ett stabilt fäste, för det är bra drag i fjädern!

Så nya hjul från SKF och rem från Gates så har jag gjort vad jag kan för att det inte ska hända igen.

 

received_485898903833713.jpeg

received_1014219862968503.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mitt lilla rem-haveri blev kanske värre än jag trodde.
Sköt av locket på expansionskärlet häromdagen. Har även upplevt att det kommer vatten från locket (övertryck).
Mätte trycket i expansionskärlet med manometer och det var 0,0 bar vid tomgång, men steg till 1,4 bar vid ca 5000 rpm och öppnade följaktligen. Detta var med kall motor.

Så toppen är väl skev eller så har toppackningen gått. Är väl dock ganska ovanligt med T7ans stålpackning.

Ska komptesta motorn.

För det känns långsökt att det blir sådant tryck i kylsystemet på något annat sätt? Typ om det skulle vara stopp i termostaten eller någon annanstans så att vattenpumpen byggde tryck.

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Rikard Larsson sade:

Mitt lilla rem-haveri blev kanske värre än jag trodde.
Sköt av locket på expansionskärlet häromdagen. Har även upplevt att det kommer vatten från locket (övertryck).
Mätte trycket i expansionskärlet med manometer och det var 0,0 bar vid tomgång, men steg till 1,4 bar vid ca 5000 rpm och öppnade följaktligen. Detta var med kall motor.

Så toppen är väl skev eller så har toppackningen gått. Är väl dock ganska ovanligt med T7ans stålpackning.

Ska komptesta motorn.

För det känns långsökt att det blir sådant tryck i kylsystemet på något annat sätt? Typ om det skulle vara stopp i termostaten eller någon annanstans så att vattenpumpen byggde tryck.

 

Rätta mig gärna om jag har fel, men agerar inte vattenpumpen som en tryckbyggare mot övertryckslocket i expansionskärlet?
Detta för att motverka kokning genom att flytta kokpunkten.
Racebilar har ofta trycklock på 2 bar eller däröver, medans riktigt gamla bilar körde mer i regionerna 0,5bar.
Men man får tänka på att arbetstemperaturen har flyttats väsentligt sen förr också, från ca 82°C till >90°

Link to comment
Share on other sites

Turligt nog är det inte toppackningen som läcker. Skulle göra ett komptest i går men testade först att köra utan termostat. Och hux flux var det i princip inget tryck i expansionskärlet. Så det är väl så enkelt som dålig termostat gissar jag.

Har periodvis fuskats med enbart vatten i kylsystemet om det nu kan ha inverkan. Blir en tvätt/genomsköljning med maskindiskmedel i alla fall.

I klippet nedan är termostaten borta. I går hade samma torrgasning genererat över 1 bar i expansionskärlet. 

Mätning av tryck i expansionskärl

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Rätta mig gärna om jag har fel, men agerar inte vattenpumpen som en tryckbyggare mot övertryckslocket i expansionskärlet?
Detta för att motverka kokning genom att flytta kokpunkten.
Racebilar har ofta trycklock på 2 bar eller däröver, medans riktigt gamla bilar körde mer i regionerna 0,5bar.
Men man får tänka på att arbetstemperaturen har flyttats väsentligt sen förr också, från ca 82°C till >90°

Vattempumpen cirkulerar bara kylvätskan. Det enda tryck den skapar är det som tryckfallet genom kylare, ledningar etc.skapar. Trycket i systemet kommer från att kylvätskan expanderar i ett slutet system. 

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall har det kanske varit helt stopp i termostaten vid inte helt varm motor vilket fått vattenpumpen att skapa tillräckligt med tryck för att trycka ur sig kylvätska.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att svara på utan att veta hur ditt kylsystem är kopplat. Om bypasskretsen (uppvärmningskretsen eller vad man kallar den) är kopplad som Saab gjorde det från början har du tillräcklig cirkulation genom den för att det ska gå att köra med stängd termostat. 

Link to comment
Share on other sites

Inkopplingen av mitt kylsystem har varit upp till diskussion tidigare och jag minns inte riktigt vad jag kom fram till då 😁

Men det är först nu efter många år som problemet uppstått, så inkopplingen bör inte vara problemet tycker jag. Och jag har gasat på rejält med ljummen motor tidigare (ja, jag vet att motorn ska vara varm innan man pressar den, men om två kollegor på motorcyklar försöker köra ifrån en så försvinner förnuftet fort).

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...