Jump to content

Frena

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    973
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    23

Frena last won the day on January 14

Frena had the most liked content!

Reputation

101 Excellent

About Frena

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Fredrik Renå
  • Ort
    Höllviken
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

8077 profile views
  1. Tack! Äkta kolfiber japp. Vet faktiskt inte vad de väger, fick med dem när jag köpte bilen och vägde inte dem. Engelsk passform på dem, så lite trix för att få det symmetriskt. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  2. Skall se om jag har någon kompis med leak-down testare, annars var de inte dyra att köpa. Under tiden fixar jag med saker jag begriper mig på. Monterat framskärmarna. Blev stor skillnad jämfört med de gamla.
  3. Hej, Nej, ingen vevhusvent mer än den på blocket. Det skumma är ju att byggaren verkar inte haft problem med att motorn läckte, haft lite kontakt med honom och han verkar väldigt påläst. Kan det vara så enkelt att det är för mycket olja i motorn? Det i kombo med att förra ägaren inte körde VW rekommenderade viskositet? Ett långskott kanske. Har inte grejor till det, men kanske skulle köpa. Motorn skall enligt uppgift vara renoverad så det borde ju inte vara problemet.
  4. Lyfter tråden lite igen. Skulle vilja få rätt på detta så jag kan skruva ihopa bilen. Pratade med byggaren och han hade inga läckage på motorn så konstruktionen torde vara rätt från början. Det är alltså bara en tjock slang som går från blocket till sugsidan på turbon, då behövs väl ingen backventil? Där var en del oljesöl i slangen som jag nu tömt ut. Finns det någon finess att skruva bort oljefällan (heter det väl) och kolla på det? Det är väl i princip bara en plastbehållare. På AEB motorn jag har finns ingen vevhusvent på ventilkåpan. @Mortyeller någon annan VAG kunnig som kan hjälpa mig?
  5. Följde med en extra motor och 4 extra fälgar. Haft lite strul med transporten av dessa, men nu är både motor och fälgar hemma. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  6. Tack - se PM. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  7. Tog en sväng ut i garaget för att kolla lite hur det såg ut. På oljefällan (heter det väl?) som verkar vara original, sitter 90gr böj till en slang som går till sugsidan på turbon. Bilen har ju gått flera år hos tidigare ägare så konstruktionen lär ju funkar. Frågan är vad som hänt. Kan något gå sönder i oljefällan? Där var som sagt en hel del olja i den när jag tog bort slangen, kan det påverkat? Skickat från min iPhone med Tapatalk
  8. Jag kollade en bild nu och jag hade fel. Slangen går från blocket till en anslutning på röret som går till luftfiltret, så det verkar rätt. Se röd markering.
  9. Går en rätt grov slang till insuget, men det kanske kan var igentäppt i motorn? Kan denna motorn för dåligt (än så länge). Du som meckat mycket med denna, några bra tips? Skall tilläggas det var rätt mycket oljesörja i den slangen när jag drog ur den.
  10. Har en to-do lista med saker att fixa under hösten. Upptäckte bland annat att det läcker rätt mycket olja från bilen, en del kommer troligen från ventilkåpan, så den packningen skall bytas. En enkel manöver, men sedan är det värre. Tycker det ser ut som det rinner från sprängkåpan, troligen motorolja då den är lite brun. Pratade med byggaren och han bytte packningen på utgående axel, så det känns skumt om det är den igen även om det var några år sedan bilen byggdes. Har även en hel del olja som "droppar" från sumpen, varifrån det kommer är oklart. Är inte jättesugen på att lyfta ur hela motorn och byta en massa packningar, men vi får se. Skall tvätta av motorn och se om det går att lokalisera läckagen utan att starta den. Annars kör jag en säsong till med "ren" motor och ser då var det kommer ifrån. Andra lite roligare saker på to-do listan är byta batteri och skärmar. Letar efter ett Odyssey som passar, batteriet sitter under noskonen i ett riktigt bra fäste, så jag är tämligen låst till vissa mått. Följde med ett par kolfiberskärmar som skall bytas, det kommer bli riktigt bra!
  11. Frena

    Odyssey

    Hej hej, En av vinterns uppgraderingar är att byta till ett Odysseybatteri. Var köper ni era sådana? Vem har bäst pris?
  12. Har fått en elektroniskt, men hittar du den hojta gärna till.
  13. Mer generellt, bra att ha när man skall byta packningar, moment etc etc
×
×
  • Create New...