Jump to content

Frena

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    1004
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    28

Frena last won the day on May 11

Frena had the most liked content!

Reputation

140 Excellent

About Frena

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Fredrik Renå
  • Ort
    Höllviken
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

8317 profile views
  1. Kämpa på Sorin!!!! Kommer bli grymt!
  2. Kan med glädje meddela att bilen går som ett skållat troll igen! Körde 1-1,5 timme utan några som helst bekymmer!!!! Hade glömt hur vansinnigt snabb den är :) Tack alla för peppning och meckartips! Skickat från min iPhone med Tapatalk
  3. Så ja, efter att ha lugnat ner mig och sansat mig i lördags var humöret något bättre på söndagen. PSI hade sagt att jag skulle logga en runda när jag bytt pumpen, så jag tog en runda och loggade rejält. Nu var oljetrycket bättre, så bytet av pumpen var inte förgäves. Kanske får stopp på oljeläckagen jag haft. Stod med motor igång och tänkte, jag har ju aldrig ryckt kablarna till respektive spole när motorn varit igång, så det gjorde jag. Vad hände då? Jo, det hände inte ett skit när jag drog ur cyl 1. Det kunde inte vara tydligare än så att det verkligen är cyl 1 som är kass. Flyttade återigen runt spolarna, samma resultat , alltså det är verkligen cyl 1 som bråkar. Testade att manuellt via datorn köra respektive spole, 2-4 gnistrade så att man kunde döda en mindre fågel, 1 bara tickade/klickade. Stärkt av att verkligen till 100% vara säker på att det är kabelbrott eller fel i ECU-n så började jag klippa upp kabelstammen. Med två glas vin i kroppen var jag lite harmonisk, så försökte mäta mig fram på de olika kontaktdonen. Konstaterade snabbt att det fanns spänning fram till alla spolarna. Gick därefter över till jordpunkterna. Trodde knappt mina ögon när ena jordstiftet visade att det inte var kontakt. Felet var troligen hittat! Drog lite i kablarna och vad händer? Jo, den jordkabeln till cyl 1 som jordar i blocket åkt ur sin kabelsko och krympslangen. Nu är jag ju inte 110% säker på att detta varit felet, men rätt säker på det. Kopplade inte tillfälligt med en wago och batteriklämma. Spolen sköt med samma kraft som de 3 andra. Jag har varit på och felsökt kablarna innan, men då har jag varit så inne på att det varit spolarna att jag inte gjort felsökningen ordentligt och logiskt. Tack för alla glada tillrop! Skall sätta ihopa allt ikväll och testa ordentligt! Skickat från min iPhone med Tapatalk
  4. Jodå, problemet är att få dit den…..har för tung bil i förhållande till körkort Skickat från min iPhone med Tapatalk
  5. Mkt av problemet är att det inte alltid finns där, var ju glad att det fanns något att gå på med oljetrycket, men det verkar inte vara så. Hade felet varit konstant hade det varit ”enklare” Jag har helt för dåliga kunskaper för att veta var jag skall felsöka. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  6. Försöker sälja den med felet, får nån annan lösa det. Det verkar ju vara ett fel som ingen riktigt haft så blir svårt o felsöka Skickat från min iPhone med Tapatalk
  7. Dåså, bytt pump och skruvat ihop allt. Gissa resultat? Bilen gick precis lika dåligt som innan. Ger upp nu. Spontant var väl oljetrycket något lägre men ingen förbättringen på motorgång. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  8. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  9. Från blocket till turbo, sedan från ventilkåpan till catchtank. Ja det är högt, ny pump på G med frisk övertrycksventil. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  10. Ja eller låser sig mellan varven. Jag har ju haft "problem" med att motorn läckt "mycket" olja, från alla möjliga ställen, det tyder ju också på högt oljetryck, så det är förhoppningvis pumpen. Har noll tålamod att vänta på saker, så beställt pump och packningar redan....
  11. Mailade och frågade eftersom jag inte riktigt uppfattade vad han sa. När du får så högt oljetryck så blir dom hydrauliska lyftarna överfyllda och sen tappar man allt ventilspel. Hade samma fenomen på kompisens motor men där blev den helt komplös på alla cylindrar när man kom över ca 8 bar.
  12. Ja jag var inte helt med där, men jag är ju ingen expert. Mailade honom och frågade precis. Lägger man ihopa lambda och oljetryck känns det ju som där finns samband, iaf ungefär i mitten. Högt tryck - fet gång Skickat från min iPhone med Tapatalk
  13. Hittade förresten en logg till som jag skrivit "gick ok" på. Då ser oljetrycket ut såhär.
  14. Nu har jag pratat med PSI motor i Ängelholm. Han var rätt bekant med denna motorn. Skickade loggen till honom, tog några minuter så ringde han tillbaka. Alla givare såg ut att må bra, men han reagerade över oljetrycket. Det var på tok för högt och det skulle kunna ge dem problemen jag har. Hur allt hänger ihopa är inte jag rätt person att svara på, men han lät ganska säker. Han hade haft en kund med samma problem och då bytte de oljepumpen, därefter gick motorn bra och trycket var mer norlamt. En sak är jag säker på iaf, det är ju därför jag haft problem med att olja tryckts ut i packningarna. Vad säger ni?
  15. Japp, men tar jag kameran slipper jag köpa en termometer :) Skickat från min iPhone med Tapatalk
×
×
  • Create New...