Jump to content

Christer J

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    2934
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    46

Christer J last won the day on May 3

Christer J had the most liked content!

Community Reputation

116 Excellent

About Christer J

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 09/16/1972

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Christer Johansson
  • Ort
    Kopparberg
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

18995 profile views
  1. Kom på att jag har använt insuget på en billig oljefri kompressor som vakumpump till andra ändamål.
  2. Har du kollat med UV lampa? Annars är det bättre att trycka med kvävgas och spruta diskmedelsvatten på kondensor och kopplingar och skarvar, runt rörklammor osv. Man trycker med 10 bar. Vill inte rekommendera någon annan gas, typ argon el liknande. Tryckluft är i alla fall inte så bra med tanke på fukt.
  3. Vänstergående borr är bäst! Som Kjelland sa, så ska ju skruven släppa om den inte är dragen i botten, skadad i gängan eller Loctitad. Högerborr kan faktiskt slå fast skruven i botten och sen gå av.. Hur många har inte provat det? Med vänstergående borr brukar skruven komma ut redan innan man borrat klart.
  4. Kanske flödet påverkar? På min hade jag 6 mm id plaströr och 3 +- bar regulator med saab/Opel soppafilter. Monterad nästan längst baktill i ramen. Dock med sluten ovansida på bakdelen. Många har ju öppet ner till gatan bakom bågen. Sånt spelar väl också en viss roll.
  5. En 044 låter väl inte så farligt? Sätt ett par gummikuddar typ M6 i fästet mot ramen så låter det inte alls störande. Hörs ju inte när motorn går i alla fall. Tänkte knappt på att pumpen fanns i min gamla bil i alla fall, och den gick tyst för övrigt också. Original Bosch Eller vad tycker Jörgen Granberg?
  6. Du måste upp över 13,6 för att ett blybatteri ska laddas över huvud taget, och toppspänning på 14,4. Mät spänningsfall.
  7. NGK BCPR7ES passar inte alls. Du har ju konisk tätning på dina stift.
  8. Problemet med det där är laddningen av de två helt olika batterierna. Enklast med ett bra batteri.
  9. Jag körde PC680 Saabmotor. Inga problem förrän på försäljningsdagen, men batteriet hade suttit i en starthjälp några år innan det sätt i bilen i 4 år
  10. Mest för att det ofta behövs. En weber idag kan vara 40 år gammal och dra tjuvluft via glappa spjällaxlar tex. Både motorer och förgasare är individer och sällan likadana. Rekommendationerna är helt okej att utgå ifrån, men inte alls säkert att det stämmer helt och hållet.
  11. Du har alltså 38% förlust på en cylinder med en insugningsventil som läcker. Nyser den eller baktänder på just den cylindern, eller poffar det lika i alla? Jag har ofta gått upp långt mer än rek på lågfartsmunstyckena. Ett tips är att skaffa en munstyckesbrotch och laborera med dom minsta som troligen fungerar sämre än de du har i nu. https://shop.otdtools.se/product/munstycksbrotschsats-12-st-06-19-mm-turnus
  12. Men iom att den går med starthjälp så räcker ju inte strömmen till, eller hur? Går den med ett extra batteri anslutet med kraftiga startkablar direkt på batteripolerna utan laddare? Visst är odyssey ett blybatteri, men det är många som bytt bort sina lithiumbatterier mot några extra kilo, och mindre problem till vardags. Race är nåt annat, men den lilla extra vikten påverkar nig inte dina varvtider. 100 extra varv däremot påverkar mer.
  13. Det intressanta är fortfarande hur låg spänningen är på batteripolerna när du kör startmotorn.
  14. Mät hur låg spänningen är på batteriet när du kör startmotorn. Går den igång med starthjälp på batteriet låter det ju som att du hittar problemet. Batteriet orkar helt enkelt inte med. Sen åker du och köper ett odyssey 😎
×
×
  • Create New...