Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Limmade på en gradskiva på vevaxelns remskiva. Bytte ut en bult mot gängstång och skruvade på en pil.

tdc01_640.jpg

Gjorde en kolvstoppare av en såndär grej man kan trycksätta cylindern genom tändstiftshålet. M8 var perfekt att gänga.

Drog runt motorn tills det tog emot. Då visade gradskivan 28 grader.

Drog motorn åt andra hållet. Då visade gradskivan 26 grader.

Var alltså en grad fel, bara att vrida pilen en grad :thumbsup:

tdc02_640.jpg

 

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Diffklump på väg ur. Shit vad oljan luktar illa :o

diff01_640.jpg

Tänkte återanvända lagren eftersom jag såg att nya kostar 700:-. Kämpade med värme och avdragare i en timme innan vinkelslipen åkte fram. :angry:

diff02_640.jpg

Beteckningen på lagret (LM501349). Kanske går att hitta billigare.

diff03_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Jag har en bekant genom jobbet som kör en BMW 318 is med en Kinaturbo, den gav 330 drivhjulshästar hos PPF och verkar funka. Och jag har faktiskt med stor tvekan monterat ett par på 9-5 or, men som hittills har gått såvitt jag vet i några år nu.

Link to comment
Share on other sites

Christer, de du monterat, har de varit TD04-15T?

Förra säsongen hade jag ingen trippmätare men jag tankade runt 250 liter. Gissar att det är en bit under 200 mil ;)

Och då körde jag nästan varje dag till jobbet. Har ganska kort bit.

Link to comment
Share on other sites

Det tar sig!

Nya spridarna (875 cc) monterade och all el är inkopplad, men numera undangömd. Några slangar saknas på bilderna.

3-bars MAP-sensorn och tomgångsmotorn sitter under insuget.

motor14_640.jpg

motor15_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Grattis Rikard! Och naturligtvis även ett grattis till frun.

Grattis till den nya familjemedlemmen. Den första tiden är en transportsträcka du som man kan inte göra speciellt mycket men du det blir bara bättre och bättre desto äldre barnet blir

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för alla gratulationer! Hon är väldigt fin min lilla dotter :)

Men mellan blöjbyten och annat kan man smyga ner i garaget.

Göt ett 2,5" kolfiberrör som ska vara mellan IC och insug. Lindade ett varv aluminiumfolie runt ett avgasrör. Blötte ner kolfibern på en bit papper, lyfte upp den och lindade utanpå aluminiumfolien.

När det hade härdat i morse gick det relativt lätt att dra av och ytan blev riktigt bra! Lite klarlack på så blir det kanon. 4 lager 300-gramsväv. Blir eventuellt 1 cm stålrör i varje ände som förstärkning så man inte imploderar röret med slangklämmorna.

kolfiberror01_640.jpg

Fick i diffbromsen också. Här ser man även skårorna jag gjort med vinkelslipen. Hoppas på att hastighetssensorn ska uppfatta dem.

diffbroms02_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Diffen är en torsen. Truetrac 912a588. Köpte min på Jegs.com, men borde köpt den på bakaxel.se.

Tackar för det svaret. Du får gärna informera mig sen hur du tycker den är. Den jag har är en lika dan vill se om du har samma uppfattning som jag har om min efter att du provat din bil lite hårt.

Link to comment
Share on other sites

kan ha helt fel. men trodde inte att en torsendiff inte ska låsa upp hjul vid motorbroms. inte ens plågsamma sådana. hur som så är jag inte helt nöjd ned att min bil kastar ut bakänden när man gör så.

Link to comment
Share on other sites

Det behövs förstärkningar i ändarna på kolfiberröret. Lite press med en slangklämma så ändrade röret form.

Och mina jack i diffklumpen missas av sensorn i bakaxelkåpen. Har läst om andra som gjort så, men för mig fungerar det inte.

Sensorn sitter ca 5 mm för långt till höger.

Så här ser det ut när man tittar in i hålet där sensorn normalt sitter:

diffbroms03.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Du kanske har löst det hela men jag delar med mig hur jag gjorde iallafall.

Jag satte en 3mm tjock & ca 30mm bred krans runt diffen som jag häftade dit på några ställen med tig svetsen. det va ca 10 pinnar på den kransen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...