Jump to content

Motorval till Lotus 49/60 tals F1 bygge.


Danielsson

Recommended Posts

Hej hej!

Sitter och skissar på ett eventuellt SFRO reggat Lotus 49/60-tals F1 inspirerat bygge. Är väldigt tidigt ute, har skissat lite i CAD men har några funderingar kring motorval.

 

Tanken i grova drag är:

  • Ingen exakt replika, och ambitionsnivån är, hellre rätt bra och färdigt än perfekt och aldrig färdigt.
  • Rörram som kläs i aluplåt.
  • Byggd för både bana och inspirerad körning i lagom fart längs fina kurviga vägar i bra väder - och se fin ut i garaget såklart.
  • Vill gärna inte ha något som låter som en symaskin, utan gärna lite passande sång.
  • Så nära som möjligt på hjulfronten. Vettiga fälgar tycks kunna vara Revolution 4-spoke i 13" och skapligt brett.
  • Målvikt på 500kg skulle ge ganska exakt 100hk på motorsidan givet 15kw/100kg. 20kw/100kg skulle ge markant större motorval. Men vad krävs för den dispensen egentligen? Känns dumt att ta den för givet.

Jag känner mig osäker på motorval och behöver lite idéer. Den bör inte vara allt för hög.. runt 50cm hade inte alls varit fel.

BEC:

  • Mer intressant ljudbild får jag på köpet tack vare de högre varvstoppet.
  • Honda ST1100 känns väldigt intressant, V4 på 100hk / 107 Nm, kardanutgången hade varit smidig direkt till en bakdiff. Vägde 317kg våt, borde palla rätt bra i växellåda osv.
  • Honda VFR800 är intressant, V4 på 105-108hk / 75Nm - kul med V, men kanske kommer se lite kort ut. Inte så stort utbud.
  • YZF 600 100hk / 65Nm, större utbud, bygger mer längd vilket kan se bra ut.
  • R6 120-130hk / 65-68Nm (blir lite höga effekter för vikten). Stort utbud, bygger också lagom längd.
  • Sämre vridmoment dock, tråkigt i längden?
  • Växellåda med på köpet och enkelt med sekventiellt länkage.
  • Back verkar alltid vara svårt att få till bra på dessa.

CEC:

  • Ford Pinto 100hk/156Nm , mycket bättre vrid. Men svår att få tag på? Vilken växellåda för mittmotorkonfiguration?
  • Audi 80 2.0 E 115hk/168Nm, lite för hög prestanda. Komplicerad motorstyrning? Bör kunna nyttja befintlig växellåda dock.
  • Lite tråkigare ljud i alla dessa?
  • Vilka uppenbara kandidater missar jag?

Ge mig era tankar..

Rent spontant så känns ST1100 väldigt intressant. Eftersom de är touringhojar så antar jag att de körts relativt lugnt också. Så även om utbudet inte är enormt så bör dom vara hyffsat fräscha.

Lotus_49-1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Min pinto saknar det där härliga ylet som mc motorer har, jag har någonform av hypotes att det är antalet ventiler som gör det men har inga belägg för det.

Men Honda motorer verkar yla fint på tuben även med plenuminsug.

Det är ju lite meckigt med transaxel, men Audi/Porsche är ju inte locost, vw bubbla fyrväxlat o gammalt. En del verkar bygga om subarulådor och det finns adapterplattor att köpa eller bli inspirerad av.

Vad sägs om en Ford Sigma eller annan liten 4-ventilsmotor. Det verkar tex finnas ett comunity kring att trimma Nissan Micra.

Sen har du ju den mäktiga 4age från Toyota, kolla garage 4age på youtube, men hans motor verkar inte ha det där fina ylet. Är dock fortfarande en motor som i grunden har ca 100hk men hans har det dubbla…

/T

Link to comment
Share on other sites

Några tankar;

Att bygga så du klarar och får dispensen ser jag inte som ett stort problem, bra kontakt med SFRO från början så är jag rätt säker på att det löser sig.

Utmaningarna brukar vara större med att lösa denna typ av bygge så belysningsreglerna uppfylls, och att ergonomin blir okej. Jag har byggbesiktat en "Formel Vee" för gata och det är inte så enkelt. Genom att skala upp bygget så det blir lite större blir det betydligt enklare.

Men oavsett det så siktar du på en lätt bil och då är mitt råd att även prioritera en motor som är lätt. Anledningen till det är att det är enklare att bygga bra om en lätt stomme inte behöver hantera en relativt tung motorenhet.

Det gör ju då att MC-motor har klara fördelar. Finns det då möjlighet att välja ett drivpaket med back så är det väldigt fördelaktigt. 

Lätta bilmotorer är till exempel Ford Duratec/Mazda MZR (den har ju också hyfsat utbud av adapterplattor till andra transmissioner). Pinto skulle jag inte välja, den är hög och tung...

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för responsen!

Klurigt detta med målvikt, har försökt gjort en viktlista och uppskattat alla delar, såklart mycket som saknas och det mesta är grovt. Ligger på drygt 530kg nu i tjänstevikt (inkl 40L bränsle och 75kg förare) med en motor på 90kg inkl växellåda.

image.thumb.png.e22fb364e9fa1a3a0ecc5d5bb9d9b312.png

Listade också vilka effekter som är tillåtna med och utan dispens vid respektive vikt:

image.png.166186c3fb858ae4f2fb76f331d604fd.png

Gjorde även en uppdaterad lista över intressanta motorer:

image.thumb.png.bd4e6162fcfc35d8e3b29953e015dfb7.png

Suzuki Bandit ser trevlig ut spontant.
Ford Sigma (Mindre duratec som jag förstår det?) ser också trevlig ut, samma med Duratec.

Om dispens går att få till så kan det öppna för fler intressanta MC motorer, ska se vad som finns där runt 130-140hk men med mer vrid än R6.

Lotusbygget på rejsa var inspirerande, kul att följa, men jag är nog inte redo att börja skarva ihop motorer.

Å ena sidan tilltalar enkelheten med BEC, men en CEC skulle nog visuellt kunna se bättre ut med växellådan och ge mer vrid men med lite tråkigare varv/ljud. Men det blir mer meck att passa ihop med en lämplig växellåda (från längsmonterad framhjulsdriven bil). Måste läsa på lite mer där och kartlägga lämpliga lådor, hittar lite om audis 012 och 016 lådor på GT40 forum, men ingen som satt ihop med en duratec hittils. Klurigt klurigt..

Wankel känns lite för exotiskt att få tag på och hålla vid liv, även om ljudet är fantastiskt. Toyota 4AGE även den svår att få tag på tänker jag spontant.

Tack för inputen Gustaf, belysning ser jag iof inte som något jättekrångligt. Det får bli lite det de måste vara tänker jag - i värsta fall får jag göra det avtagbart de gångerna den körs på bana om de blir väldigt skrymmande. Ergonomiutmaningarna har jag mer förståelse för. Har gjort en grov CAD och tycker det väl ser trångt men inte omöjligt ut, kan lägga upp lite bilder (i en annan forumdel kanske är bäst?) får att få lite synpunkter på det också.

Link to comment
Share on other sites

Apropå ljud, jag lägger den här här… (Zetec s = sigma)

Puma motorn har enligt rykte annan storlek på hålet för stödlager till utgående Axel så att de inte enkelt passar mot typ 9 låda.

En duratec är nog billigare att få på plats i en bil, topeffekt är högre men inte så mycket som man kan tro, men sigma är lite lättare o mindre.

Innan du kör mc motor prata med några som har såna bilar, ska vara fantastiska på bana men utmanande i stadstrafik, bara du vet hur du vill lägga balansen.

Att starkt tips är att komma till kullen nästa sommar och träffa många byggare, ett annat är vårat årsmöte som kommer ligga lite närmare (ej kallat ännu).

Link to comment
Share on other sites

Min sjua väger 650kg med duratec och RX8 låda och den ger 150hk i std utförande, sen har jag kompressor men det är ju valbart. Har kört R1 i min bil och det är toppen på bana och full attack men jobbigt på långtur och glassåkning.
Vrid är ett måste tycker jag för bekväm åkning- så se till ditt användningsområde i val av motor.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Utmaningen med belysning blir ofta att klara höjderna, och placering i sidled - delvis tillsammans med siktvinklar. Det blir lätt stora "spröt" som sticker ut och förtar en del av känslan med bygget. Har du ritat i CAD redan går det ju bra att lägga in lite sånt också för att se hur det slår ut.

Audilådorna är svårslagna om man ska bilväxellåda och där är det kanske värt att se vad VAG kan ha i motorväg som passar. Jag är dålig på deras motorer så jag har inget konkret förslag - mer än jag har fått för mig att 16v-motorn som finns i vissa Audi 80 är rätt trevlig.

Jag har kört/besiktat ett antal bilar med MC-motor och jag håller med om att det är klokt att satsa på vridmoment och en "snäll" koppling om den ska bli njutbar i trafik.

Link to comment
Share on other sites

Jag får intrycket att det tittas på antingen ca 1L mc-motorer eller ca 2L bilmotorer, med utantag för Ford Sigma.

Det finns några mindre bilmotorer som kanske kan vara ett alternativ så som Suzuki Swift GTI 1,3L 16V motorn eller en Fiat Twin Cam som finns från 1,3L.
Honda motorer brukar kunna låte trevligt men snurrar åt "fel" håll vilket begränsar val av transmission.

Link to comment
Share on other sites

Tack för engagemanget! Mycket bra synpunkter och förslag.

image.thumb.png.a8a279d845dc73a6697a5f3699ebc723.png

Honda Goldwing boxersexa. Nu är vi inne på något intressant här! Deras GL1500 från 87-00 ger 100hk och 150Nm i vrid. Som du är inne på så skulle en boxer kunna se riktigt fint ut (försöker hitta mått). Byggd för att palla en hoj på 360kg och enligt internet en last på 180kg också ~ 540kg. På något sätt gillar jag "paketlösningen" som en MC motor med låda skulle ge. Känner att det är lite utav en djungel att lyckas matcha lämplig växellåda (från svansmotorbil eller framhjulsdriven rakställd). Även om jag ev får bygga en egen backlösning. En GL1800 kan vara svårare att få tag på, men då får man 118hk och 160Nm..

Det som skulle kunna bli en utmaning är att få till bakaxeln så nära motorn som möjligt. Kanske går att köra diffen bak och fram och köra utgående motoraxel förbi högra drivaxeln, sedan kedja snett upp/ner till diffen. I övrigt ser den rätt bra ut storleksmässigt.

image.thumb.png.2e8cfa3ef224ff8e6fde9546d2513a62.png

image.thumb.png.5f562c439d16cbe04bc0d9e5e66ff183.png
Blå cirkel är ungefärlig position av utgående axel.

Era synpunkter kring fokus på vrid rimmar bra med min spontana oro. Speciellt om man är en som generellt har svårt att ligga på höga varv för att man är rädd att slita hårt på motorn. Goldwingen kanske är en gyllene medelväg. Kompletta cyklar verkar gå att hitta runt 30, så ungefär som alla andra alternativ, separat motor borde gå att hitta för hälften i alla fall tänker jag.

Tack för tipset om hondas felsnurrande motorer, det var nyheter för mig!

Swift GTI 1,3 motorerna är absolut intressanta, men känns ev. lite svåra att få tag på nuförtiden.

Notera att CAD modellen nedan främst är min referensmodell. Däremot kan man skymta min ram (ex. den extra höga rullbågen).

Om ni vill att jag flyttar belysningsfrågorna till en annan tråd så säg till.

Tror att jag placerat ut främre belysningen enligt reglerna och tycker väl inte det ser så himla tokigt ut. Men man får ju lite idéer som väcker frågor:

1. Får man montera framlyktor eller blinkers på bärarmar, skärmar eller framförallt spindlarna? Det skulle möjliggöra att stuva undan dom mer in mot framhjulen.

2. Får man ha framlyktor på manövrerbar struktur som aktiveras vid påslagning av lysen, i grund och botten samma princip som "flip-up" lysen på ex. De Tomaso Pantera. Idén jag fick är att man skulle montera framlyktor på teleskoparmar/linjärenheter/länkarmar så att när dom är avstängda ligger dom tätt intill karossen, och vid påslagning far dom ut och hamnar ungefär som på bilden nedan. Vid körning i dagsljus skulle i så fall varselljus eller dimljus användas istället för halvljus givet att dessa kan placeras mer fritt och snyggare intill karossen, kanske lägre ner. Men jag tycker det är lite klurigt att hitta reglerna kring varsel/dim. Säkert enklast att bara ha normala halvljusen enligt bild nedan.

image.thumb.png.9070fe66528c422772550b2f9452cba7.png

image.thumb.png.bf6ad1f01057d4a5f19c01fd03f58abe.png

image.thumb.png.2cd563c4afc9dad71e8dd821ec73f1fa.png

Tycker inte det ser ut som att sikten skyms nämnvärt trots att föraren sitter väldigt lågt.

image.thumb.png.33a62b441538c8f1c53f73ccb9ab4dc9.png

image.thumb.png.f75e541784e6fbbf99225d29807c3e40.png

På tal om ergonomifunderingarna: Såhär ser det ut lite grovt i relation till orginalkaross, gubben är drygt 175 cm, dvs min längd.

image.thumb.png.f6938cb6e5aa62583864cbb5b0bf7328.png

Försöker hålla mig över 450mm i bredd som jag såg var kravet. Jag som en smal person får väl ha extra vaddering på sidorna för att få bättre stabilitet, eller kan jag fortfarande ha en smal stol sålänge utrymmet runtom är 450 brett? Nackstöd måste såklart på plats.

image.thumb.png.c4db4407e8a8922b6d5be407b74e867b.png

image.thumb.png.c0eb41f7730159c1fd5af2bcd321743c.png

Edited by Danielsson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tycker inte lampplaceringen du ha fått där stör så mycket . Dimljus behövs inte på en amatörbyggt bil .

Honda Goldwing har bak också så du har löst det problemet 🙂 

// Sorin 

Link to comment
Share on other sites

Precis, skärmar måste man ju ha, får helt enkelt försöka göra så snygga och slimma som möjligt. Avtagbara för bankörning och "utställning". En tanke jag hade var att endera göra två uppsättningar skärmar, eller en tvådelad. Där en är helt enligt reglerna, kalla dom "besiktningsskärmar" samt skärmar man använder de dagarna man måste köra men förväntar sig blött väglag. Den andra uppsättningen skulle inte uppfylla hela täckningskravet framåt men kanske är tillräckligt för att komma undan en snäll polisman en solig sommardag. Den skulle kunna se ut ungefär som så:

image.thumb.png.1e99ee0e774c6550e02530bd83746960.png

Men ja, det är bara tankar och idéer såklart. 

Edited by Danielsson
Link to comment
Share on other sites

Fint med detaljerade ritningar, det underlättar!

Det finns inget formellt som hindrar montering av belysning på fjädringsdelar eller liknande men det gäller att det är tillräckligt stadigt och att det inte bländar. På spindlarna blir väl kanske tveksamt när det svänger...även om det finns "kurvljus" så skulle jag undvika det.

Lyktor som "fälls ut" när de ska användas är OK i sig.

Måtten verkar du ha koll på (fast placering i sidled, de 400 mm, är till yttre lysande kant men det är ju inget som försämrar för dig).

450 mm är minsta bredd på själva sätet och det är...smalt 😉 Det finns lite andra mått (TSFS 2013:63, 28 kap §1-4) som är värda att ha koll på också.

Link to comment
Share on other sites

Tack för förtydligande Gustaf, jag ska ta och göra en trämockup över cockpiten och se så jag inte bygger för tajt. Övrigt i ergonomisynpunkt (även för en ev. dispensansökan) är det några specifika aspekter jag bör vara vaksam på som är viktigt som är lätt att glömma bort?

JaBa, så vitt jag förstår reglerna enligt byggboken så gäller skärmar efter 1953 som Mats nämnde.

Frena, Monoposto har jag aboslut tittat på, riktigt fint bygge!

På motorvalsidan så har det börjat gro en liten oro för Goldwing motor. Diffplacering känns lösbart i någon mån, och även om en komplett cykel med 8-15k mil kostar mellan 35-40 vilket känns väldigt mycket för donator så kan jag å andra sidan åternavända mycket/får mycket på köpet (motor, låda, elsystem, backsystem, generator, bränslepump, avgassystemet verkar nästan passa lite väl bra osv). Det jag är orolig för är tillgången av information och delar ifall något behöver renoveras i motorn. Lite mer tänkande behövs nog..

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara en halvrolig motor att skruva i dendär goldwingen, känns som att den kan vara väldigt trevlig sålänge den fungerar, men kan bli både dyr och jobbig om man har otur, finns ganska lite kunskap om dom också, ex. hur väl den hanterar avsaknad av torrsump/bafflar exempelvis.

Jag fortsätter att undersöka alternativen så länge, framförallt CEC för att se vad som är möjligt där, och då trillade jag tillbaka på Duratec 2.0 som det tipsades om. Jag gillar verkligen att det finns så pass mycket kunskap och delar till dom. De verkar pålitliga. Och på ungefär 140hk/185Nm skulle de ge bra prestanda även i standardutförande. Gott om donatorbilar till rimlig peng finns det också (focus/mondeo/fiesta/mazda6). Är det vanligaste att man plockar bilens elsystem/ECU och återanvänder? Har ingen erfarenhet alls i mappning/motorstyrning. Det kräver dock dispensen, annars är jag nog rätt körd, 700kg kan bli tufft att komma upp i..

image.png.72cd61aa9374e70378674c639feb913c.png

Verkar som att en rimlig växellåda (oavsett motor) kan vara Audis 012 från framhjulsdrivna A4 exempelvis. Hittar inte direkt någon information om någon som har parat ihop duratec med audilåda men det bör väl inte vara så himla svårt? Låda går att hitta på skroten för ca 4k.

Motor och låda passar hyffsat bra där bak, negativa aspekter är:

  • Drivaxlarna får ganska mycket vinkel, ca 14° vid rideheight och mer vid infjädrande. Nog för att framhjulsdrivna bilar borde ha rätt rejäla vinklar emellanåt men. Är detta helt åt skogen? Att vända lådan upp och ner ger inte så värst mycket. Lyfta motorn vill man inte heller gärna göra i onödan.
  • Visuellt blir det inte klockrent, men avgassystem och insug/luftfilter bör kunna fylla ut hyffsat på båda sidor. Men lika fint som en GL boxer eller V4/V6/V8 blir det ju definitivt inte. Kanske går att leva med. Däremot blir det riktigt fint med växellådan där bak, precis som orginalet. Minsta vettiga V6orna jag hittar är typ fr rover 75 (2.0 v6) eller audis 2.6 v6 (båda på ~150hk), men båda ser så otroligt stora och tunga ut. Och det hade enbart varit för utseendets skull, känns ovärt.

image.thumb.png.a0fb176410629b876648ca7cba8eb479.png

image.thumb.png.a2bc96a69b9155edfa6fb58decca976d.png

image.thumb.png.67bf8a3ac151b9646410a7df60441828.png

I ett försök att skära ner på skärmtid (och 70% mest för kul) så tog jag och lödde ihop en 1:10 mockup på ramen för att kunna känna lite på vridstyvet och sådär (självklart så kör jag FE-analys i CADen sen). Överlag känns det ganska bra förutom det uppenbara tappet i vridstyvet iom förarutrymmets öppning på ovansidan. Räknar dock med att kunna styva upp detta ganska bra med hjälp av aluminumplåten som allt ska kläs i. Bakre delen runt motor osv gjorde jag bara något, motorvalet kommer styra ganska mycket vad som är möjligt där.

image.thumb.png.eaf8de407291def86833297ced6c22a8.png

 

 

image.thumb.png.0accb32bf35d53df122cb491767af78a.png

Jag klurar vidare..

Edited by Danielsson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Danielsson sade:

 

I ett försök att skära ner på skärmtid (och 70% mest för kul) så tog jag och lödde ihop en 1:10 mockup på ramen för att kunna känna lite på vridstyvet och sådär (självklart så kör jag FE-analys i CADen sen). Överlag känns det ganska bra förutom det uppenbara tappet i vridstyvet iom förarutrymmets öppning på ovansidan. Räknar dock med att kunna styva upp detta ganska bra med hjälp av aluminumplåten som allt ska kläs i. Bakre delen runt motor osv gjorde jag bara något, motorvalet kommer styra ganska mycket vad som är möjligt där.

 

Jag klurar vidare..

Addera snedstag bakom ryggen för o få ordning på vridstyvheten runt cockpit?

Ev. Krysstag om det verkligen behövs.

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle bygga något liknande så skulle jag nog vara rätt säker på att bygga för dispens, det brukar lösa sig med seriösa byggen.

Mazdasexan är trevlig och har fint ljud, inte minst viktigt 🙂

Generellt sett så är min uppfattning att de flesta väljer eftermarknads motorstyrning idag, det finns ofta stöldskydd och annat i originalsystemen som man gärna slipper. Jag besiktar rätt sällan amatörbyggen med original motorstyrning. I Sverige är väl MaxxEcu rätt dominerande (i alla fall i norra Sverige), men det finns ju andra också. 

Link to comment
Share on other sites

Om du ska köra Audiväxellåda och kan tänka dig vanligt rak fyra, så hade jag satsat på en Audi/VW fyra. Borde passa rätt på och är fysiskt betydligt mindre än en Duratec.

Jag körde en lätt modifierad 1.8-20V sugmotor tidigare och de ger 125hk original. I mitt utförande gav den 218 hk vid 8000rpm. Motorn finns kvar och är prisvänlig...

Link to comment
Share on other sites

Mazda V6:an var ju otroligt fin, den hade suttit som en smäck! Synd de verkar vara rätt svåra att få tag på, hittar ingen i sverige och enbart kompletta bilar för 55k+ i tyskland. Verkar som att den var främst populär i USA. 😞

Krysstag bakom ryggen, tänker du då något i stil med detta eller missuppfattar jag? Kan prova vad det ger, men spontant känns det som att det främst är mellan rullbågens främre infästning och "rattbågen" som det flexar.

image.png.a3c2642e5391a0c46bfb4389e997bcf3.png

Tack för uppmuntran Gustaf, låter som att jag inte bör oroa mig så himla mycket för dispensen.

Morty, mycket bra tanke där, helt klart av intresse, gissar att det blir betydligt enklare med växellåda och koppling, bör väl rent av vara plug-n-play? Enligt internet får jag fram ungefärliga mått på 483 mm lång och 660 mm hög. Låter det rimligt? Försöker hitta höjd från botten till vevaxeln, om du vet får du gärna dela med dig, även vikt på motorn (den verkar ha gjutjärnsblock?).

Vad har du kört den med för ECU, alternativt vad skulle du rekommendera? För min del hade det såklart i så fall varit väldigt fördelaktigt att börja med ett likadant system (samt existerande mappning ifall det är något du har kvar filer på).

Pinto, om vi leker med tanken på att jag skulle köra på Mortys motor. Hur löser jag i så fall besiktning, behöver jag en besiktningsmotor med orginaleffekt? Kan jag mappa ner den till värden inom effektkravet?

Många frågor, men är väldigt tacksam för att ni tar er tid och svarar. 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Effektsiffran tas ju från motorkoden för orginalmotorn och så länge som du mappar den vettigt och kanske begränsar spjällutslaget så går det säkert bra.

Jag tror den där ramen kommer bli helt ok när den är klädd med plåt och du får svetsat in lite förstärkningar på kritiska ställen. 

Link to comment
Share on other sites

Låter bra! 

Håller på och utreder lite om Duratec 2.5 V6 också.. Den finns ju i 170hk i mondeo exempelvis, vilket skulle vara precis i överkant vad som bör vara möjligt viktmässigt om jag landar på runt 600kg. Rent utséendemässigt kittlar ju en Ford vinkelmotor mer men vi får se hur bökigt det verkar mot en 012 eller liknande växellåda.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, efter ett par dagars intensiv påläsning om Duratec 2.5 V6 (170hk/224Nm) så blev det ett hastigt och lustigt köp av en 2003 Ford Mondeo V6 igår som var både otroligt billig, fullt fungerande, körbar och nära. Såå, nu gissar jag att jag inte har något annat val än att genomföra projektet.. 😬

Så, nu har jag en tydlig målvikt på 600kg med dispens för att få till det här 170hk paketet! Nästa steg är att sätta hjuldimensioner och rideheight för att kunna bestämma bromsar, geometrier i hjulupphängning och lämplig utväxling i lådan.

Kanske bäst att jag startar en projekttråd för att samla alla fortsatta frågor på ett och samma ställe.. Update: Byggtråd startad!

Bildbevis på forden bakom min campervan påväg hem..

image.thumb.png.3316b9db6949dfbc2ccafd68485b72f7.png

Lyckades hitta bra blueprints med dimensioner på motorn här vilket gjorde att jag kunde rita upp en grov CAD dummy för att se hur den skulle passa. Som tur är är motorn ganska kort, problemet är snarare att den är ganska hög, vilket i kombination med de lågt placerade utgångsaxlarna på audi lådorna gör att jag behöver hitta en lämplig kompromiss mellan motorhöjd (utséende & masscentrum) och vinkel på drivaxlarna. V6 motorn är den rosa klumpen  och audilådan är grön.

Däckdimensioner är nu:

Fram: 235/60-R15 på 8.5 fälgar
Bak: 295/50-R15 på 10.5 fälgar

Markfrigång 130mm (högt? ju lägre desto bättre CoG men sämre drivaxelvinkel)

image.thumb.png.a6ae7462332ddfba0cb97df77f7e5045.png

image.thumb.png.db47faaf3eafc2a9af35247b3a12d82f.png

image.thumb.png.80d276b8c380eb3b97de3c24d0a3288a.png

image.thumb.png.21d226d043d8e3b47a667c2742178d93.png

Edited by Danielsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...