Jump to content

Countach Mirage replica


rollexe

Recommended Posts

"Dyrt" eller "kostar mycket pengar" är inte samma sak 😉

En fördel med att leta hylldelar är ju att det är enklare om man behöver reservdelar. Någon gång har jag hittat en katalog med längder på drivaxlar men minns inte riktigt var. Typiskt en bra resurs att spara ned som PDF och dela här när man ramlar över den 🙂

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, therealpinto sade:

Någon gång har jag hittat en katalog med längder på drivaxlar men minns inte riktigt var. Typiskt en bra resurs att spara ned som PDF och dela här när man ramlar över den 🙂

Gustaf

Jag tror att det är CDX har det sparat på en dator som kraschat

Link to comment
Share on other sites

Har funderat över lite olika alternativ och tror att jag ska göra en adapter mot växellådan för att kunna använda drivaxlarna som följde med, den modellen kommer från Ford och finns i flera längder fast med samma knutar. En ny drivaxel med knutar ligger på ca 1400kr. Har gjort en inställning av bakvagnen för att kunna ta sista måtten innan jag gör adaptern. 

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, rollexe sade:

Har funderat över lite olika alternativ och tror att jag ska göra en adapter mot växellådan för att kunna använda drivaxlarna som följde med, den modellen kommer från Ford och finns i flera längder fast med samma knutar. En ny drivaxel med knutar ligger på ca 1400kr. Har gjort en inställning av bakvagnen för att kunna ta sista måtten innan jag gör adaptern. 

Är det Ford Granada drivaxlar du kommer att använda,eller vilken Ford är det i från.

Link to comment
Share on other sites

Har fått hem medbringare som ska användas till adaptern för att kunna använda drivaxlarna som jag har, tror lösningen blir bra. Kommer jobba med det senare nu då jag har exakta mått att gå efter. Fick hem ett paket idag, adaptern till svänghjulet. Hittade en smart lösning där man använder yttre delen av orginalsvänghjulet ”dubbelmasse” och bultar den mot adaptern. Ska nu bara svarva av den till rätt djup för att den ska passa min motorlösning. Så går svänghjulet sönder finns svänghjul att använda. Har rätt många problem lösta så nu är det bara att vara i garaget och jobba när tid finnes. 

EBE9E0B8-A82D-415A-8382-B580B2C49836.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-11 at 13:46, rollexe sade:

Har fått hem medbringare som ska användas till adaptern för att kunna använda drivaxlarna som jag har, tror lösningen blir bra. Kommer jobba med det senare nu då jag har exakta mått att gå efter. Fick hem ett paket idag, adaptern till svänghjulet. Hittade en smart lösning där man använder yttre delen av orginalsvänghjulet ”dubbelmasse” och bultar den mot adaptern. Ska nu bara svarva av den till rätt djup för att den ska passa min motorlösning. Så går svänghjulet sönder finns svänghjul att använda. Har rätt många problem lösta så nu är det bara att vara i garaget och jobba när tid finnes. 

EBE9E0B8-A82D-415A-8382-B580B2C49836.jpeg

Vad är det för material i svänghjulsadaptern ?

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

Jobbar vidare me bilen men fick hem en bra lösning på värmen i bilen. Kommer använda en 12v fläkt som värmer med 600w. Provade och den borde ge tillräckligt med värme för att hålla en framruta fri från fukt. Tänker att man inte så ofta kör när det är kalt😃. Slipper då dra vattenledningar fram, kommer däremot bygga en ac som kommer sitta bak med rör in i kupén för att kyla.

8031FF95-7D50-4A5D-80BE-8CCE8F1C8603.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av amatörbyggda "karossbilar" (dvs täckta bilar) är att det är värt att tänka till runt ventilationen, för att ge drägligt klimat. Det behövs inte så höga värme/kyl/fläkteffekter om man har vettigt flöde genom kupén. Jag har skrivit en del om det i nya bygghandboken, där en stor del av grejen är att ha inlopp i en högtryckszon och utlopp i en lågtryckszon. Det gör mycket större skillnad än man kanske kan tro.

Utan rätt grundflöde spelar det nästan ingen roll vad man gör med fläktar och annat, det blir ändå inte bekvämt.

Gustaf

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kommer jobba med motorpaketet och har anpassat växellådan mot adaptern och startmotorn. Ska fundera över hur jag vill ha avgassystemet innan jag gör färdigt för växel funktionen på lådan.

A2494867-1C08-4DE9-916D-02BC9CA32907.jpeg

99E1FAC2-5739-489F-B0D7-4B0D38C71EFB.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Elen för startmotorn är nu ändrad för att passa en manuell växellåda. Bygger om med ny spändare för att använda en kortare multirem nu när servon är borta. Har hittat en lösning med en annan BMW spinnare. 

Jag fick hem lamellen jag trodde var en 06D141031 men den var lite annorlunda. Tror att måtten på höjden är lite annorlunda. Finns den någon som kan ta måttet på höjden, se bild. På min lamell har jag 13mm och skulle behöva ca 25mm för att få kopplingen att fungera med det jag har.

C876FE65-2422-422C-B6D0-ECA5BE7D002B.jpeg

6EDE7815-EC6A-4199-ADE0-CF014AD74A25.jpeg

4B1E4375-29A9-448A-AAE7-1BF85A33E0C5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skönt med lite ledighet😃

har nu fått dit tankarna, bränslepump, catcktank, täckplåtar, Oljekylare och kylarna med fläktar. Väntar nu på att få hem lite AN kopplingar och slang. Har även byggt fästplatta för strömmen till motorn, blir snart att stoppa i den i bilen.  Det tar tid med allt smått men det är skönt när det är klart.

 

52839627-BFAA-4B65-8665-860ADAC8C676.jpeg

000B0018-E10B-4486-B1E7-CCAE93B89B84.jpeg

Edited by rollexe
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Snart ska svänghjul och koppling monteras. Har idag gjort en egen balansering av svänghjul och tryckplatta. Har använt lagret som styr axeln på växellådan och gjort en lagerhållare som sitter fast på tryckplatta. Har snurrat ett gäng gånger och borrat bort lite material på svänghjulet, ny ger det tydligt utslag om jag tejpar på en vikt på 8gram. Tycker att det borde räcka som balansering.😃.

DFD07BD0-7B97-4AC7-90E8-AE27B9C6D5B8.jpeg

E2B128DD-E2A5-4B3E-843F-0D96F4A60586.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jobbar vidare och det går sakta framåt. Motorrummet är snart klar och har även monterat kopplingen och gjort växelanordningen. Har monterat motorn för att kunna måtta sista sakerna innan slutmonteringen. Ser att jag behöver nya grenrör för att få det och passa, väntar in dessa för att bygga vidare. 

Har monterat catchtanken men har en fundering hur ni gjort med returen från motorn? Ska returen från motorn gå till catchtanken eller till tanken? Tänker att om den går till catchtanken att det kan bli ett mottryck.

hur har ni dragit returen?

FEA5C996-E10C-43C6-A814-DBF3B87FEB17.jpeg

3B998AB2-C40C-4B81-BA23-8F8F8E1CADA0.jpeg

59BCE0C7-29F7-49BA-AF80-6165DBD6EB64.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu lyft i motor och växellåda. Tyvärr blev det lite för trångt med växelanordningen så den får jag hitta en annan lösning på tyvärr, svårt att måtta exakta mått när motorn inte är i bilen. Har börjat montera en del saker och även testat motorhuven för att se hur mer passar. Grenrören klara för att monteras och har även kunna måtta det sista på lösningen på drivaxlarna.

AC859830-8645-43CF-B383-73D5917D80AB.jpeg

48C4E2D4-AB9D-4896-A278-706AF6C24B3E.jpeg

007640BC-F15C-4515-9617-49E8BF1E3A48.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jobbar vidare med att få ihop allt för att kunna starta och köra bilen. Fick hem ett paket idag med adaptrarna till drivaxlarna, blev super bra. Skönt med folk som kan. Så nu är det problemet löst och även snart klar med nya lösningen på växelanordningen som kommer från samma kille.👍

24B7C9D0-5F92-4DCB-8E94-D018D86BAF06.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Jag vill komma förbi och kolla in bygget snart😁skulle va så kul att se det på riktigt!

Klart vi fixar det, ska bara städa i garaget först😃

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har provat att starta motorn och den vill inte. Har försökt och det verkar vara någon signal till styrboxen som inte fungerar. Motorn kommer från en automat bil och har fått tips på att det bara är att klippa bort det som hör till automatlådan, vilket jag har gjort. Det som verkar vara fel är att bränslerelä ( blått) och syre relä ( orange) inte får någon jord signal från styrboxen. Däremot får huvudrelä ( vita) signaler och fungerar som det ska. Vill hitta felet eller så får jag byta till en kabelhärva från en manuell bil.

Någon  som har tips på felet?

F03D9F13-C5C4-4E83-BD11-94C86C131119.jpeg

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Automatbilar brukar ju vilja veta att du är i park läge när du ska starta och den signalen borde ju komma in från lådan eller ? 

Rätt, park eller neutral på automat tillåter start. Byggde en cobra på 90-talet med automat, fanns 2 mikrobrytare i spakstället. Finns kabelschemat?

Link to comment
Share on other sites

Allt med automaten är borta och kollar i elschemat för att hitta en lösning men har inte hittat det än, får fortsätta att leta. Tänker att det borde vara en signal som talar om att växellådan är i neutral för att kunna starta. I värsta fall får jag köpa kabelhärva från en manuell bil. Hoppas hinna undersöka vidare under helgen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, rollexe sade:

Allt med automaten är borta och kollar i elschemat för att hitta en lösning men har inte hittat det än, får fortsätta att leta. Tänker att det borde vara en signal som talar om att växellådan är i neutral för att kunna starta. I värsta fall får jag köpa kabelhärva från en manuell bil. Hoppas hinna undersöka vidare under helgen.

Lägg upp schemat så du får fler ögon som hjälper dig kolla?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...